handdator

Visa fullständig version : Alternativ till stångrodd osv, behöver tips


dumstrut
2007-11-14, 15:30
Jag har länge haft problem med övningar som kmrävar svant, tex skivstångsrodd.

Nyligen fick jag veta av en läkare efter att han kollat röntgenbilder av en annan anledning att min korsrygg är fel. Alltså konkav när den ska vara konvex, eller om det är tvärtom, men ni fattar. Jag har iaf skitsvårt att få till en svank hur jag än försöker, det blir bara fel & det gör ont & jag klarar inga större vikter.

Försöker jag köra skivstångsrodd går det käpprätt, kör jag t-bar går det lite, lite bättre men är ändå ingen lösning.

Nu är min fråga, vad gör jag då? Hur kan jag ersätta de övningarna?

sleep is the enemy
2007-11-14, 15:32
Hantelrodd, sittande rodd?

dumstrut
2007-11-14, 15:36
Hantelrodd, sittande rodd?

Jag kör cablerodd, det är väl typ sittande rodd. Sen många ggr även hantelrodd.

Jag tror jag isf har problem med att stångrodd "verkar vara/ser tyngre ut" än hantelrodd.

Jag borde kanske lämna mitt fjolliga ego hemma.

Tack för svaret!

Gnusram
2007-11-14, 15:39
Roddövningar med stöd för bröstet kanske?

Men om jag var du och hade ett sånt problem skulle jag i första hand prata med en läkare eller sjukgymnast faktiskt.

sleep is the enemy
2007-11-14, 15:40
Jag kör cablerodd, det är väl typ sittande rodd. Sen många ggr även hantelrodd.

Jag tror jag isf har problem med att stångrodd "verkar vara/ser tyngre ut" än hantelrodd.

Jag borde kanske lämna mitt fjolliga ego hemma.

Tack för svaret!
Stångrodd blir ju tyngre då man bär all vikt (inklusive sin egen) utan någon avlastning, som man får i hantelrodd, å då kanske de e lättare för dej att hålla ryggen i rätt läge?

Såg något posta en film med ett annat utförande på stångrodd, där en kille låg på bänken, med skivstången under bänken, å drog den mot sig...

sleep is the enemy
2007-11-14, 15:43
Vad sa läkaren, är det farligt? Kan det ge framtida problem? Föreslog han vad som kan göra det bättre? (om det går)

dumstrut
2007-11-14, 15:44
Gnusram jag har pratat med läkare, men det att jag inte har nån svank är inget man opererar, man får helt enkelt anpassa sig & leva med det.

sleep is the enemy jag ska testa ditt tips med bänken. Tack!

sleep is the enemy
2007-11-14, 15:45
sleep is the enemy jag ska testa ditt tips med bänken. Tack!

ja tror den filmen är postad någonstan i tråden som heter ungefär: vikt i bänk i jämförelse mot stångrodd

Gnusram
2007-11-14, 15:48
Gnusram jag har pratat med läkare, men det att jag inte har nån svank är inget man opererar, man får helt enkelt anpassa sig & leva med det.



Nu var jag iof inte ute efter något så drastiskt som en operation. Jag tänkte mer på att en duktig sjukgymnast kan hjälpa dig med övningar och annat så att du inte får ont.

dumstrut
2007-11-14, 15:54
Nu var jag iof inte ute efter något så drastiskt som en operation. Jag tänkte mer på att en duktig sjukgymnast kan hjälpa dig med övningar och annat så att du inte får ont.

Jag fattar hur du menar. Men en sjukgymnast ger nog mest förslag på "lätta" grejer. Bara man nämner marklyft så får hon hicka. haha. =)

Gnusram
2007-11-14, 16:02
Men en sjukgymnast ger nog mest förslag på "lätta" grejer. Bara man nämner marklyft så får hon hicka. haha. =)

Kanske hon sett röntgenplåtarna? *slap* Finns det fel i ryggen som syns på en röntgenplåt så tycker nog jag att det är klokare att lyssna på folk som jobbar med sånt än random snubbe på ett internetforum.

Du kan ju alltid kolla med en annan sjukgymnast om du inte gillar vad den första säger?

dumstrut
2007-11-14, 16:06
Kanske hon sett röntgenplåtarna? *slap* Finns det fel i ryggen som syns på en röntgenplåt så tycker nog jag att det är klokare att lyssna på folk som jobbar med sånt än random snubbe på ett internetforum.

Du kan ju alltid kolla med en annan sjukgymnast om du inte gillar vad den första säger?

Nu vill jag inte på nåt sätt vara gnällig. Tvärtom, du ska ha tack för ditt engagemang!

Jag har kanske förklarat dåligt. Tack vare att min rygg är som den är så kan jag omöjligen få till det "svank" i korsryggen som man ska ha i t ex stångrodd. Min ryggrad är helt enkelt rak, när man ska ha en s-formad. Men bara därför vill man ju inte skita i att träna nedre rygg, därav min fråga.

Jag tror då att hantelrodd är det bästa alternativet, evter att ha testat lite hemma & känt efter.

Tack till er alla som svarat!

/Jonny