handdator

Visa fullständig version : Uppskattningsvis maxgräns för viktökning per tidsperiod


Nordenator
2007-11-14, 11:30
Går det på något vis att uppskatta den ungefärliga kalorimängden man kan lägga på sig under en viss tidsperiod? Vet inte om det fanns någon tidigare tråd om detta, men hittade ingen.

T.ex. om man utgår från ett dygn, finns det en teoretisk maxgräns enligt vissa faktorer (fettinlagring, osv) som sätter stop för viktökningen? Undrar i rent kuriosasyfte, då jag själv inte är mycket för ätardagar.

Allt som går igenom borde ju brytas ned i åtminstone något stadie, annars skulle man ju skita råvara, men utnyttjas all energi som man smäller i sig vansinniga mängder? Stannar allt i magen tills man förbränt det? Skulle vätskor vara annorlunda, att det enklare passerar, eller om det blir oviktigt då det väl passerat syra och fanskap för att nå tunntarmen?

Edit:
Och vidare föresten, finns det då något sätt att t.ex. hämma fettinlagringen, eller av andra orsakar göra så att man inte kan tillgodogöra alla kalorier?

Rahf
2007-11-14, 11:52
Allt du stoppar i dig kommer att användas av kroppen men det kommer till en punkt då allt överskott blir fett eftersom du fyllt kvoten för vad som är fysiskt hanterbart av andra kroppsliga funktioner. Det som egentligen sätter stopp är storleken på magsäcken och hur mycket du orkar stoppa i dig.

Det finns många olika faktorer som påverkar fettinlagringen men den största är kcal in - kcal ut. Sen finns det förmodligen receptbelagda läkemedel (eller receptfria?) som fungerar blockerande för fettinlagring.

King Grub
2007-11-14, 12:08
Det finns både fettblockerare och stärkelseblockerare som hindrar nästan allt man äter i den vägen från att tas upp. Trevliga toalettbesök lär det bli.

Normalt finner man inte osmält föda i avföringen. Den gräns där möjligheterna för upptag överskrids ligger antagligen flera gånger över normala närings- och energibehov.

Human faeces never normally contain starch or sugars. Moreover, it is likely that the capacity of the small intestine to digest and absorb carbohydrates and fats is several times higher than normal nutritional needs demand, and though the rate of absorption may be reduced, there is little evidence that this can lead to a reduction in total uptake.

FAO/WHO/UNU Expert Consultation on Energy and Protein Requirements

Gpajpen
2007-11-14, 12:30
men vadå det har väl hänt att man sett nån jordnöt i bajset? eller är det bara jag. inte ofta alltså men nån gång :D

Rahf
2007-11-14, 12:32
men vadå det har väl hänt att man sett nån jordnöt i bajset? eller är det bara jag. inte ofta alltså men nån gång :D

Ska väl vara frön eller liknande som har skal vilka inte kan lösas upp av våra magar.

C.E.J.
2007-11-14, 16:21
Så när Elvis åt en macka på 40,000+ kcal så blev det flera kilos fettinlagring på en dag? Cool...

X-ecuter
2007-11-14, 16:30
Så när Elvis åt en macka på 40,000+ kcal så blev det flera kilos fettinlagring på en dag? Cool...

Sas inte det? att till en viss gräns... och den grensen ligger antagligen några gånger högra än dagsbehovet... så har man ett dagsbehov på 3k kcal så blir 40000kcal typ 13 ggr behovet :P? alltså tas nog inte allt upp o lagras till rent fett

Sniggel
2007-11-14, 16:44
En macka på 40000 kcal?
Ren olja innehåller 9000 kcal per kg. 4.5 kg olja blir ungefär 40000 kcal. Svårt att föreställa mig hur mycket en macka med det innehållet, oavsett hur kalorispäckad den är, skulle väga för att kunna innehålla den mängden.

Rahf
2007-11-14, 17:52
Så när Elvis åt en macka på 40,000+ kcal så blev det flera kilos fettinlagring på en dag? Cool...

Ödem!

Eddie Vedder
2007-11-14, 17:57
Ödem!

What?

Ödem förekommer ju i regel vid svälttillstånd och/eller proteinbrist. Finns det andra situationer som kan leda till ödem?

Trumpeten
2007-11-14, 18:45
spruta så man sprutar in rent fett i blodet, kolestrolvärdet skulle bli Najs!

Gpajpen
2007-11-14, 18:53
What?

Ödem förekommer ju i regel vid svälttillstånd och/eller proteinbrist. Finns det andra situationer som kan leda till ödem?

jag får ödem varje gång jag är bakis.. :( seriöst

Nordenator
2007-11-14, 23:49
Det finns både fettblockerare och stärkelseblockerare som hindrar nästan allt man äter i den vägen från att tas upp. Trevliga toalettbesök lär det bli.

Normalt finner man inte osmält föda i avföringen. Den gräns där möjligheterna för upptag överskrids ligger antagligen flera gånger över normala närings- och energibehov.



FAO/WHO/UNU Expert Consultation on Energy and Protein Requirements

Tackar. Sådan respons jag sökte :)

Misstänkte det, eller att eventuellt vid ökat införsel av föda skulle den procentuella mängden med osmält föda gradvis öka, men jag hade inte mycket mer än mitt resonemang att backa upp det med. Hört snack från vissa att det de trodde man skulle kunna äta praktiskt taget hur mycket man ville på en ätardag, men jag har tydligt upptäckt framförallt i sommar att snabb viktökning inte alls är svårt, där någon vecka praktiskt taget varit "ätardagar" rakt igenom.

...men det var värt det :D Nu måste man dock betala för de flaskorna man hittat bottnen på, och de burgarna som följde, med lite deffning.

Rahf
2007-11-15, 09:01
Ödem!

Oh noes! Blandade ihop två olika saker tror jag. Har för mig att det skrivits att ödem inträffar när man verkligen svullar som ett as.

Longshot
2007-11-15, 09:44
Så när Elvis åt en macka på 40,000+ kcal så blev det flera kilos fettinlagring på en dag? Cool...

Antar att det är en feltolkning. 4000kcal låter kanske lite mer realistiskt...

Bara mina 23,12 cents så att säga.

z_bumbi
2007-11-15, 10:22
Oh noes! Blandade ihop två olika saker tror jag. Har för mig att det skrivits att ödem inträffar när man verkligen svullar som ett as.

Särskilt om man går från kaloriunderskott, gärna långvarigt, till ett stort överskott så binder kroppen en del extra vätska men det går också att överäta 3000 kcal från kolhydrater och se vad som händer med kroppen. Det hela syns lättast på hur hårt strumpresårer sitter dagen efter.


Elvismackan är en klassiker men ingen tror nog på att den innehöll 40 Mkcal, den är däremot inget för någon som har svårt att hålla vikten nere.

Från Wiki.
"The Elvis Sandwich (sometimes simply "The Elvis") is a fried sandwich consisting of peanut butter, bananas, and sometimes bacon. It was supposedly one of Elvis Presley's favorite foods in his final years.

The sandwich that has become known as the Elvis is simple to make. This recipe comes from his cook:

Toast two slices of soft white bread in a toaster. Spread peanut butter on one slice, slice banana on top of the peanut butter, and cover with the other piece of toast. Fry the sandwich in a hot skillet with melted butter."

King Grub
2007-11-15, 10:32
Det sägs, att Elvis kunde äta ett dussin sådana på en gång.

Missbruk av vissa mediciner kan skapa en abnormt och okontrollerbart hunger, och tiotusentals kalorier per dag är ingen omöjlighet. Personer som lider av denna åkomma har uppenbarligen passerat gränsen där allt dom äter inte tas upp och utnyttjas i energiomsättningen, då dom sällan väger därefter. Kraftigt överviktiga, ja, men inte så det motsvarar energiintaget.

På sikt verkar det inte finnas några praktiska begränsningar för fettinlagring och fettcelltillväxt; det visas av det allt större antal 400+ kg individer som dyker upp.