handdator

Visa fullständig version : varför omvänt grepp i marklyft?


FolkePudas
2007-11-14, 10:38
Varför använder man sig av omvänt grepp i marklyft? blir inte ryggen osymetriskt belastad?

Danny Devito
2007-11-14, 11:17
Om du menar varför man har en hand med övergrepp och en annan med undergrepp, så är det nästan alltid för att orka lyfta mer vikt.

bertbert
2007-11-14, 11:18
Stången tenderar rulla ur händerna vid höga vikter och symmetriskt grepp. Mixat grepp motverkar rullningen men kräver ändå greppstyrka på ännu högre vikter.

nelson24
2007-11-14, 11:19
Man använder omvänd fattning för att förhindra att stången "rullar ur" händerna.

Ganymedes
2007-11-14, 16:27
Men belastar man kroppen olika? Kanske man ska göra vartannat lyft med "omvänt omvänt grepp" - ni fattar vad jag menar. =)

Arf Pingvin
2007-11-14, 16:41
Brukar byta varje set när jag kommer ihåg att göra det.

Sheogorath
2007-11-14, 16:57
Tumlås tumlås tumlås... *whistle*

-S-T-
2007-11-14, 18:27
Vad jag har läst och förstått gör det ingen större skillnad för ryggens del. Jämför med valfri sport där man verkligen använder armarna olika, till exempel tennis.

Anledningen till varför man har omvänt grepp blir uppenbar när man provar att lyfta tyngre vikter utan omvänt grepp.

muffe85
2007-11-14, 20:11
lite sidospår kanske, men jag försöker att använda omixat grepp så länge jag orkar i varje set, det känns som att få utvecklas greppstyrkan snabbare.

bertbert
2007-11-14, 22:15
lite sidospår kanske, men jag försöker att använda omixat grepp så länge jag orkar i varje set, det känns som att få utvecklas greppstyrkan snabbare.

Det är ett utmärkt tillvägagångssätt!

FillilutteN
2007-11-15, 11:05
Jag har också funderat på det här, hur noga det är att man skiftar greppet? Jag kör 3 set mark och då blir det ju ett av varianterna som blir användt en gång mindre. Sen är det svårt att komma ihåg vilken av de två greppen som jag ska köra lite mer på nästa pass. Just nu kör jag lite på känn och ändrar lite hur som.

Hur petigt är det?
/ Jacob

z_bumbi
2007-11-15, 11:27
Jag har också funderat på det här, hur noga det är att man skiftar greppet? Jag kör 3 set mark och då blir det ju ett av varianterna som blir användt en gång mindre. Sen är det svårt att komma ihåg vilken av de två greppen som jag ska köra lite mer på nästa pass. Just nu kör jag lite på känn och ändrar lite hur som.

Hur petigt är det?
/ Jacob

En del som behandlar styrkelyftare säger att det gör skillnad om de aldrig växlar (bla de massörer jag gått till) men andra säger att det inte gör någon skillnad (bla Fetknoppen här på forumet), rent logiskt borde det bli en skillnad (det blir det i alla andra idrotter med snedbelastning) men mycket beror nog på hur man tränar allt annat.
För motionsändamål tror jag inte det spelar någon större roll då marklyft sällan utgör en så stor del av träningsvolymen.