handdator

Visa fullständig version : rött kött?


kaysim
2007-11-14, 01:23
Har ju vart en hel del debatterande om att rött kött ökar risken avsevärt för tjocktarmscancer osv. Tydligen ska man bara äta ca 500gr per vecka, för att inte ligga i riskzonen. Som det är just nu käkar jag nog rött kött (nöt,fläsk,oxkött osv) typ varje dag minst ett mål.*whistle* Vill dessutom gå upp mer i vikt, och då är väl rött kött bästa proteinkällan? hur mycket kött käkar ni?

Tänkte också fråga lite angående kreatin. ska starta en kreatin-uppladdning på måndag (min första), och eftersom kreatin även finns i bland annat rött kött undrar jag om själva ämnet kreatin är något av det "farliga" som kan orsaka cancer?:em: Har inte så bra koll, är nog mest nojjig! hoppas någon av er har koll!=) ha det!

Otto P
2007-11-14, 07:26
Har ju vart en hel del debatterande om att rött kött ökar risken avsevärt för tjocktarmscancer osv. Tydligen ska man bara äta ca 500gr per vecka, för att inte ligga i riskzonen. Som det är just nu käkar jag nog rött kött (nöt,fläsk,oxkött osv) typ varje dag minst ett mål.*whistle* Vill dessutom gå upp mer i vikt, och då är väl rött kött bästa proteinkällan? hur mycket kött käkar ni?

Tänkte också fråga lite angående kreatin. ska starta en kreatin-uppladdning på måndag (min första), och eftersom kreatin även finns i bland annat rött kött undrar jag om själva ämnet kreatin är något av det "farliga" som kan orsaka cancer?:em: Har inte så bra koll, är nog mest nojjig! hoppas någon av er har koll!=) ha det!


Här har du allt du behöver veta om Kreatin iaf.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269

pazappa
2007-11-14, 07:45
Personligen har jag inte ätit rött kött på över två år. Det mår jag personligen bättre av, det känns att kroppen får jobba länge med rött kött tycker jag. Jag är bara "motionär", nybörjare på styrka och absolut inte nån kroppsbyggare så jag kan inte säga hur det påverkar om man vill bygga rejält. Men efter att ha varit vegan ett år ungefär gick jag över till att inkludera kyckling, vissa mjölkprodukter (dock inte ren mjölk - magen blir som en ballong) och ägg i maten, och jag mår bra av det, inga brister och sällan sjuk. Man behöver inte bli utan protein bara för att man inte äter rött kött. De flesta här äter väl proteinpulver och gainers, ägg, och keso/kvarg. Kyckling är ett jättebra kött också, fullt av protein och minimalt med fett.

Eddie Vedder
2007-11-14, 08:19
Har ju vart en hel del debatterande om att rött kött ökar risken avsevärt för tjocktarmscancer osv. Tydligen ska man bara äta ca 500gr per vecka, för att inte ligga i riskzonen.

Det här visar att du övertolkar resultatet och oroar dig väldigt i onödan. Köttet som enskild faktor ökar inte risken "avservärt", däremot var högre köttkonsumtion en av dom faktorerna som observerades hos människor med tjocktarmscancer.
Och det är inte så att man "inte ska" äta mer än 500g i veckan, det är bara en rekommenadation att förhålla sig till för den som känner att han/hon kanske äter på tok för mycket kött och lever ohälsosamt.

Jag kan inte fatta att folk stirrat sig så blinda på just det här med köttet? Rapporten tog upp åtta punkter, det är ju bara att ta en titt på dessa åtta så skulle nog många kunna se att man faktiskt lever hälsosamt ändå, så varför oroa sig över om man äter några fler gram kött än rekommenderat istället för att se det positiva i dom punkterna man uppfyller?:)

Så ät gärna kött, men med måttlighet som med allt annat. Det är ingen bättre proteinkälla än andra, att du deffar spelar ingen roll. Jag tycker fisk, kyckling, mjölk- och äggprodukter är bättre än rött kött allihop. Bara järnet som är bättre med rött kött tycker jag själv.

GurraGo
2007-11-14, 08:54
Det här visar att du övertolkar resultatet och oroar dig väldigt i onödan. Köttet som enskild faktor ökar inte risken "avservärt", däremot var högre köttkonsumtion en av dom faktorerna som observerades hos människor med tjocktarmscancer.
Och det är inte så att man "inte ska" äta mer än 500g i veckan, det är bara en rekommenadation att förhålla sig till för den som känner att han/hon kanske äter på tok för mycket kött och lever ohälsosamt.

Jag kan inte fatta att folk stirrat sig så blinda på just det här med köttet? Rapporten tog upp åtta punkter, det är ju bara att ta en titt på dessa åtta så skulle nog många kunna se att man faktiskt lever hälsosamt ändå, så varför oroa sig över om man äter några fler gram kött än rekommenderat istället för att se det positiva i dom punkterna man uppfyller?:)

Så ät gärna kött, men med måttlighet som med allt annat. Det är ingen bättre proteinkälla än andra, att du deffar spelar ingen roll. Jag tycker fisk, kyckling, mjölk- och äggprodukter är bättre än rött kött allihop. Bara järnet som är bättre med rött kött tycker jag själv.


Kom igen nu Eddie, det är väl inte jättkonstigt att de flesta tar till sig just informationen ang. det röda köttet? Det är ju det som rubrikerna handlar om och som de flesta artiklar fokuserar på? Tycker snarare att massmedia kunde (ok, då säljer de inte lika många tidningar) lagt upp rubriker i stil med SvD:s " Sund livsstil kan förhindra cancer" http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_577425.svd (nu använde sig iofs svd av båda rubrikerna)

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1204848.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_577387.svd
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=381374
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=713785

Själv tycker jag att det är väldigt lätt att ta till sig informationen om att man ska begränsa sitt köttintag, även om nu en lite noggrannare granskning av rapporten gör att man får en annan helhetsbild.

Eddie Vedder
2007-11-14, 12:22
Kom igen nu Eddie, det är väl inte jättkonstigt att de flesta tar till sig just informationen ang. det röda köttet?

Att man tar till sig den informationen är inte ett dugg konstigt, nej. Men att man väljer att enbart se till just den faktorn av alla tycker jag faktiskt är lite konstigt. Alla har vi mer eller mindre hälsosamma livsstilar och att helt plötsligt bara se till köttkonsumtion ser jag ingen anledning till.

Det är inte ett påpekande från min sida, att det skulle vara fel eller så. Jag vore väldigt glad om vi åt mindre kött, fast det är av etiska skäl som inte ska diskuteras här, men jag tycker bara man gör sig själv en otjänst om man väljer att oroa sig över saker som kanske inte har så stor betydelse för en själv.