handdator

Visa fullständig version : Kondition och styrka. När går gränsen till överträning?


ulanbulan
2007-11-13, 22:40
Jag har styrketränat ett tag nu och en bra vecka brukar jag köra 4 träningsdagar. Jag har dock blivit sugen på att börja träna kondition också och sneglar lite på olika kampsporter som finns att träna. Dock innebär detta att det blir lite mycket träning. Många klubbar har träning 2-3 gånger i veckan vilket skulle innebära att jag nästan inte skulle få en vilodag alls i veckan om jag samtidigt håller kvar mitt gamla styrkeschema också.
Vad tror ni är den bästa lösningen.
Det är visserligen två olika saker man tränar så kanske inte det är så stora problem om jag bara skär ner styrketräningen till 3 dagar?

mangs
2007-11-13, 22:49
Återhämtning är väldigt individuell men jag tror nog att det går bra om du kör totalt 5-6 pass iveckan om du äter och sover ordentligt. Om du märker att du alltid är sliten eller att du känner dig övertränad kan du ju alltid skära ner på något pass eller köra lite färre set etc.

Baskagge
2007-11-13, 23:28
Jag har kört nio träningspass i veckan ett tag nu (gym 4, kondition 3, krav maga 2) och för mig fungerar det utan problem. Det är säkert inte optimalt, men men, man kan inte få allt.

PatrikRosen
2007-11-14, 03:25
Återhämtning är ju som många påstår här individuellt, samtidigt har kroppen en anpassnings förmåga. A - O är att äta tillräckligt med energi, och hoppa inte fettet, i ett sådant här träningsschema är det viktigt att äta fett, 30% av ditt energi intag skall komma från detta och då ca 10%mättat 10% omättat och 10% fleromättat.

"Ingen anledning att ha muskler om du inte kan använda dem"

Fat tony
2007-11-14, 07:46
pröva... du kommer att känna omdu behöver vila eller inte, men om du gör ett bra upplägg så kan du komma ganska långt, jag ligger själv på 7-9ggr veckan. men det är något jag har lyckats träna upp, jag började på 2ggr veckan

z_bumbi
2007-11-14, 07:58
Vad tror ni är den bästa lösningen.
Det är visserligen två olika saker man tränar så kanske inte det är så stora problem om jag bara skär ner styrketräningen till 3 dagar?

Att minska mängden styrketräning är nog den bästa lösningen och det har du ju redan kommit fram till själv, att välja en annan träningsgrupp inom kampsporten som inte har 3-4 träningspass per vecka och/eller en sport där man får sköta fysen själv är annars en möjlig lösning.

Durayan
2007-11-14, 09:23
Du kan gott och väl köra många pass i veckan, men det är viktigt att inte blanda in samma muskelgrupper för ofta. Om du styrketränar överkroppen kan du alltså gärna springa dan därpå, eftersom det snarare ger dig en aktiv regeneration att få igång blodcirkulationen än att bara vila. Vill du lägga in kampsoprt också, kör styrka på morgonen och kampsport på kvällen, samma dag, dagen efter ska du göra något annat så att de muskler du använt får vila.

Kanske ska tillägga att upplägg med flera pass om dan kräver bra grundträning innan.

Överträning märker du, du tappar förmågan att utvecklas i din sport, du har ständig träningsvärk, du tappar aptiten, du får svårt att sova, du svettas i sömnen osv, det finns många olika varningssignaler och det räcker med en av dem för att börja se upp och se över sin träning.

Jacksatan
2007-11-14, 11:10
Att minska mängden styrketräning är nog den bästa lösningen och det har du ju redan kommit fram till själv, att välja en annan träningsgrupp inom kampsporten som inte har 3-4 träningspass per vecka och/eller en sport där man får sköta fysen själv är annars en möjlig lösning.

Ja, så är det. Jag vet av erfarenhet att det inte funkar köra gym 3-4dagar i veckan om man samtidigt ska köra kampsport 3ggr.