handdator

Visa fullständig version : Kesella


GhostFace
2003-04-28, 21:12
Någon som har bra tips på en Kesellasmak man kan äta ?

Lellan
2003-04-28, 21:23
Originally posted by GhostFace
Någon som har bra tips på en Kesellasmak man kan äta ?

hmm.. förklara? Menar du smaksatt? De är ju lite fetare.. annars fungerar ju fun light eller om du ska ha den till mat blir det ju andra smaksättningar..

Har själv nästan övergett kesellan (helt övergett Arlas sedan de bytte lock och smaken blev sämre), tycker valios cottege cheese med fun light (gärna apelsin) snabbt mixad är mums.. :eating:

goa_killen
2003-04-28, 21:35
Va ligger priset på valios cottege cheese??

näringsinnehål?

Bamse
2003-04-28, 21:47
goa_killen: Burken är på 200 gram.

Näringsinnehåll/100 g: 80 kcal, 18 g protein, 2 g kolhydrat, 0,3 g fett.

supremo
2003-04-28, 21:48
ca. 10:-
80 kcal, 18 g protein, 2 g kolhydrater, 0.5 g fett
om jag inte missminner mig

Edit: Bamse vart före :rolleyes:
Jag hade iofs lite fel på fettet också :smokin:

GhostFace
2003-04-28, 22:49
Därom tvista de lärde...

Får väl helt enkelt göra ett blindtest på mig själv o utvärdera vilken som är godast, billigast.

Det som jag hade funderingar kring var Kesella Lätt som var anpassat för bakning...och den andra inte Lätt som var anpassad för matlagning...går det "lika bra" med Lätt som Icke ? ;)

Jag menar om det fanns ev. tillsatser i Kesella Lätt anpassat för bakning som inte gjorde den lämplig att äta, som ev. tillbehör med nå´t annat gott ?

Lellan
2003-04-29, 10:28
Originally posted by GhostFace
Därom tvista de lärde...

Får väl helt enkelt göra ett blindtest på mig själv o utvärdera vilken som är godast, billigast.

Det som jag hade funderingar kring var Kesella Lätt som var anpassat för bakning...och den andra inte Lätt som var anpassad för matlagning...går det "lika bra" med Lätt som Icke ? ;)

Jag menar om det fanns ev. tillsatser i Kesella Lätt anpassat för bakning som inte gjorde den lämplig att äta, som ev. tillbehör med nå´t annat gott ?

Det ÄR lätt du ska satsa på! :thumbup: Den andra blir lite väl mkt mättat fett om du frågar mig. Finns inga "baltillsatser" i lätt kesella.

Och jag tycker som sagt inte Arlas kesella är nåt att ha längre, äter hellre Valios (heter färskost). Dessutom är det nog billigare med en proteindrink, JAG äter iaf färskost/cottage cheese för att det är gott. Vill man bli apmätt så vispar man äggvitor + cottage cheese och värmer på, blir en varm gegga som jag tycker är god med kanel och sötningsmedel på (men så har jag tydligen udda smak också, du får testa själv!). En annan fördel med Valio jämfört med Arla är att de överlag innehåller mindre fett, ofta mer protein och ofta är bättre lämpade för laktosallergiker. Jag hade lite laktosintolerans förut men dricker mindre mjölk numera och tar hellre cottage cheese osv för att få i mig de näringsämnena.

Ett bra tips när det gäller vad man ska äta är att helt enkelt lära sig tyda innehållsförteckningar, då kan man själv kolla lite olika livsmedel i affären och hitta guldkorn.. :thumbup:

GhostFace
2003-05-01, 06:33
Testade följande igår;

1 burk 150 gr tonfisk i filébitar
½ burk 125 gr Kesella Lätt
170 gr Pasta

Eftersom jag inte ville ha tonfisksmak på blandningen kryddade jag med lite Sweet Chili, lyckades därmed inte få bort smaken av tonfisk. Försökte istället med svartpeppar, gick inte heller och kvar blev då alltså smaken av tonfisk...inte gott direkt.
Kesella lätt har egentligen en ganska syrlig smak vilken inte kunde dock tvinga bort tonfisken...

Går det att få bort smaken av tonfisk med krydda, vilken bör användas ?
Tips ?