handdator

Visa fullständig version : Esapro tips sökes


Dikkie
2007-11-13, 20:15
Hej

Tänkte att jag skulle beställa Esapro.

Är det något annat man behöver som komplement?

King Grub
2007-11-13, 20:19
Snabba kolhydrater, maltodextrin eller druvsocker, att ta tillsammans med aminosyrorna i samband med träning är ett bra val; dom kompletterar varandra.

Ganymedes
2007-11-13, 20:21
"I samband med" betyder precis innan träning, men inte direkt efter. Ifall du är lika trög som jag, Dikkie. =)

zeusden1
2007-11-13, 20:22
"I samband med" betyder precis innan träning, men inte direkt efter. Ifall du är lika trög som jag, Dikkie. =)

Hahhaah! jag som trodde att det var efteråt

Ganymedes
2007-11-13, 20:23
Hahhaah! jag som trodde att det var efteråt

Vi är många trögisar på Guds gröna jord... ;)

Ganymedes
2007-11-13, 20:24
Btw, King Grub, duger de där Dextrosol som säljs på ICA? Eller finns det något bättre alternativ?

King Grub
2007-11-13, 20:24
"I samband med" betyder precis innan träning, men inte direkt efter. Ifall du är lika trög som jag, Dikkie. =)

Kan betyda efter också, så klart.

Btw, King Grub, duger de där Dextrosol som säljs på ICA? Eller finns det något bättre alternativ?

Det är rent druvsocker, men det blir ju vådligt dyrt. Köp i pulverform i stället om du vill köpa i en livsmedelsbutik; Dextropur.

Ganymedes
2007-11-13, 20:27
Kan betyda efter också, så klart.

Oooook... betyder det då att jag är trög likförbannat? *gah!* :)



Det är rent druvsocker, men det blir ju vådligt dyrt. Köp i pulverform i stället om du vill köpa i en livsmedelsbutik; Dextropur.

Dextropur. Got it. Tack!

Så, guide till sinnesslöa: Kör EsaPro plus dextrour innan passet. Sedan är det väl en timme efter träning som är nästa "optimala" tidpunkt för dos 2 av EsaPro. Dock utan dextropur, antar jag?

King Grub
2007-11-13, 20:28
Det har aldrig gjorts några studier på effekten av ett intag efter träning, när man tagit före.

Ganymedes
2007-11-13, 20:31
Det har aldrig gjorts några studier på effekten av ett intag efter träning, när man tagit före.

Och om du skulle våga dig på en gissning?

Dikkie
2007-11-13, 21:22
härligt med snabba svar. Alltså maltodextrin och Esapro innan träning, right?
Ska man köra på protein också?

Fat tony
2007-11-13, 21:23
blir det inte lite för söt med rent dextro, själv kör jag malto och fattar inte skilnaden mellan dem två, de e ju rena kolhydrater ändå

Fat tony
2007-11-13, 21:25
härligt med snabba svar. Alltså maltodextrin och Esapro innan träning, right?
Ska man köra på protein också?

esapro är protein (EAA), menar du vassel efteråt? nja tycker själv att det räcker med ett av valen. esapro före eller vassel efter med i båda fallen kolhydrater efter träningen:thumbup:

King Grub
2007-11-13, 21:30
härligt med snabba svar. Alltså maltodextrin och Esapro innan träning, right?

Utmärkt.

Ska man köra på protein också?

Inte före om du tar EAA då. En gainer (protein+kolhydrat) efter går bra. Eller så går du bara hem från gymmet och äter en vanlig kolhydrat- och proteinrik måltid. Aminosyrorna du tog före passet startar muskeluppbyggnaden runt en timme efter avslutad träning. Jag tror det spelar mindre roll vad du fyller på med, tillskott eller mat.

henriknewstream
2007-11-13, 21:36
men esa pro ska man juh ta på fastande magen så då ska man väl kanske vänta med sockret i kanske 5 min så att kroppen har tagit upp aminosyrorna ?

King Grub
2007-11-13, 21:39
Socker/maltodextrin saktar inte ned magsäckstömningen så det påverkar. Det är inte stångkorv med stuvad potatis det handlar om direkt. Maltodextrin är om något snabbare.

henriknewstream
2007-11-13, 21:45
okej =)

Dikkie
2007-11-13, 21:45
Tänkte mer på att ta kasein under dagen.
Som ni kanske märker är jag inte grymt insatt i det hela men någonstans ska man börja :).

Blir iaf till att beställa Esapro + maltodextrin.

Ganymedes
2007-11-13, 21:51
Kasein är ju långsamt och "bättre" att ta på kvällen, har jag för mig... <- inte heller expert. =)

King Grub
2007-11-13, 21:53
Tänkte mer på att ta kasein under dagen.

Du kan använda proteinpulver som proteinkälla när du vill, ja. Täcker du ditt proteinbehov från mat, behöver du inte pulver, om du inte vill. Det är ingen skillnad i "effekt" av X g protein från pulver jämfört med samma mängd från mat. Varken fel eller rätt, mer en fråga om lust, tid, pengar och ork.

Durre
2007-11-14, 12:31
Går det bra att blanda kaffe + esapro?

King Grub
2007-11-14, 12:32
Magsäckstömningen blir minst lika snabb eller snabbare av koffein.

Durre
2007-11-14, 20:26
Magsäckstömningen blir minst lika snabb eller snabbare av koffein.
Tack för svaret!

Tompeii
2007-11-27, 21:49
härligt med snabba svar. Alltså maltodextrin och Esapro innan träning, right?
Ska man köra på protein också?


Hej!
Jag lånar tråden lite; Jag tar No-xplode 30 min innan passet ungefär, förstör jag effekten av den om jag blandar esapro tillsammans med malto innan passet då? Eller går det bra? Eller ska jag bara ta esapro innan och malto plus esapro efter?

Tacksam för svar

MVH
Tomas

Ganymedes
2007-11-27, 22:33
Hej!
Jag lånar tråden lite; Jag tar No-xplode 30 min innan passet ungefär, förstör jag effekten av den om jag blandar esapro tillsammans med malto innan passet då? Eller går det bra? Eller ska jag bara ta esapro innan och malto plus esapro efter?

Tacksam för svar

MVH
Tomas

Du lär inte förstöra något om du tar no-xplode innan. Knappast något som ligger kvar och skvalpar i magsäcken. :)