handdator

Visa fullständig version : En del frågor som vill besvaras.


ekkke
2007-11-13, 19:43
Hallå, jag är ny här (16 år) och undrar några saker:

1, Angående fettförbränning, om man joggar en sträcka och sedan går samma sträcka igen, förbränner man då lika mycket fett. Då är det kanske bara konditionen som skiljer sig?

2, Anser ni att om man vill mer ha "slimmade" muskler än stora feta muskler, kan det då vara bra att t.ex. köra 6-8 reps och sedan 8-14 och sedan kanske 14-20? Eller är det helt onödigt att köra någonting med 20 reps? Jag vet att musklerna typ blir mer uthålligare om man kör mer reps, eller? Utveckla gärna svaren tack.

3, Kan musklerna på sätt och vis "ta över fettet" så att typ t.ex. bröstet ser mindre ut? För ibland ser man folk som tar lika mycket som en själv i bänkpress men ändå syns knappt deras bröstmuskler. Är det då för att de har ytterst lite fett på kroppen?

4, Skulle ni kunna säga de viktigaste övningarna enligt er? Ni kan säga antingen bara t.ex. tre eller kanske 10.

5, Varför är det så viktigt att ha en vilodag? Kan man inte köra typ armar en dag, bröst en dag, lår en dag.. Ni förstår hur jag menar. Om ni tänker då att man har all utrystning hemma. För man vilar ju de andra kroppsdelarna. Eller är det så att man hela tiden använder ändå alla kroppsdelar på något sätt? MOTIVERA :)

6, Hur är det egentligen med sånt här proteinpulver? Vissa säger att man bara blir beroende på något sätt av det, att när man slutar använda det så går allt rent åt skogen. Vissa säger att kroppen ser annorlunda ut om man väljer mat eller pulver.

7, Har ni något bra tips på "snacks" om man blir sugen på kvällarna. T.ex. om man inte vill äta typ digestive kakor eller pepparkakor för det innehåller mycket kalorier, vad kan man käka istället? Om man inte vill käka typ riktig mat som mackor..

8, Hur är det om man är jättesmal och ska bygga upp muskler? Ska man börja utan vikter och bara köra kroppsövningar då eller? Jag har en kompis som jag vill hjälpa.

9, Om jag inte vill bli så stor och bänka typ 100 kilo eller något sådant, var går då gränsen eller finns det någon gräns? Jag menar under ungefär hur mycket vikter börjar brösten blir så himla stora? Detta är egentligen en ganska dum fråga men jag ställer den ändå, hellre för mycket än för lite.

10, Vad anser ni vara den bästa och effektivaste fettförbränningsträningen? Jogga? Cykla? berätta..

DjiinZ
2007-11-13, 20:41
Jag tror inte många kommer svara på dessa frågor just nu, för det e ganska mycket att skriva om och människan är lat helt naturligt. Men försök och välja de viktigaste du tycker eller vänta några dagar så kommer de snart svar...

Mourten
2007-11-13, 20:48
Jag tar ettan kan någon annan ta nästa osv.
Procentuellt förbränner du mer fett om du går än springer men eftersom löpning kräver mer kalorier kommer iaf löpning totallt sett ta mer fett än om du går. Dock procentuellt mindre.

Nelo322
2007-11-13, 21:32
Ska försöka svara på dina frågor.

1. du förbränner mer om du springer då det går åt mer kalorier för musklerna att arbeta när du springer än går.

2. kör 6-12 reps, försök köra olika varje vecka eller kör tex 2 veckor med 6or och sen 2 veckor med 10or osv. NEJ du får inte mer slimmade muskler osv av att köra fler reps bara en gammal myt.

3. Ja det är för att de har lite fett på kroppen. Indirekt så kan muskler göra att bröstet ser med välformat ut, men du kan inte göra om fett till muskler. Det krävs kaloriöverskott för att bygga muskler.

4. Bänkpress, knäböj, marklyft, bicepscurl, dips, chins, latsdrag och stående stångrodd. + mageövningar.

5. JÄTTEVIKTIGT!!!! kroppen behöver tid för att återhämta sig.

6. Om du tränar seriöst och har svårt att få i dig tillräckligt med protein så tycker jag att du ska köpa ett proteinpulver. Nej du blir inte beroende av det och det är bara skit snack att kroppen skulle se annorlunda ut om du åt protein från pulver eller tex kvarg.

7. Nötter( måttliga mänger dvs runt 0.5 dl-1 dl om du inte ska jätte bulka) Frukt!

8. Nej inget som säger att han inte skulle använda vikter. Kör bara lugnt och fint i början och lär han övningarna rätt (tips prata med någon på gymmet som kan hjälpa er).

9. Vet inte riktigt vad du menar med denna fråga?
Du vill kunna bänka 100 kg men inte blir stor? Sen är det inte bara bröstet som behövs när man ska bänka mycket, triceps är viktig med.

10. Roddmaskin förbränner mest kcal av alla maskiner.
Kan komma upp mot 800- 1000 kcal på timme och det är mycket. om man ror fort dvs.

überstarken
2007-11-13, 21:58
Kompleterar Nelo322's svar lite

3. Det kan även ha med väldigt fördelaktiga muskelfästen att göra, dvs krävs inte lika "starka" muskler för att utföra samma arbete tack vare hävarmseffekten.

5. Vid styrketräning (och all annan träning i olika grad givetvis) påverkas centrala nervsystemet rätt hårt, och det oberoende av vilken muskel du tränar. Och för dess återhämtning behövs total vila från träningen regelbundet.

9. När du tar över 200 i bänk är brösten garanterat välutvecklade, men kan även vara det vid 100... Hur långt är ett snöre?

10. Promenera om du tänkt styrketräna samma dag, annars jogga. Alt. gör något (lagom ansträngande) som du tycker är kul! Spela fotboll, åk inlines, simma, whatever. Jag garanterar att du kommer orka förbränna mer om du samtidigt tycker det är roligt :thumbup:

Nelo322
2007-11-13, 22:17
Kompleterar Nelo322's svar lite

3. Det kan även ha med väldigt fördelaktiga muskelfästen att göra, dvs krävs inte lika "starka" muskler för att utföra samma arbete tack vare hävarmseffekten.

5. Vid styrketräning (och all annan träning i olika grad givetvis) påverkas centrala nervsystemet rätt hårt, och det oberoende av vilken muskel du tränar. Och för dess återhämtning behövs total vila från träningen regelbundet.

9. När du tar över 200 i bänk är brösten garanterat välutvecklade, men kan även vara det vid 100... Hur långt är ett snöre?

10. Promenera om du tänkt styrketräna samma dag, annars jogga. Alt. gör något (lagom ansträngande) som du tycker är kul! Spela fotboll, åk inlines, simma, whatever. Jag garanterar att du kommer orka förbränna mer om du samtidigt tycker det är roligt :thumbup:

Tack för kompleteringen (stavning?)
:)

ekkke
2007-11-13, 23:21
Tack så mkt för hjälpen :)