handdator

Visa fullständig version : Narkotika vanligt bland gymbesökare


Allan
2007-11-13, 18:30
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=970230&from=rss


...eller hur?

Daniiiel
2007-11-13, 18:37
Inte någon större överraskning. Särskilt eftersom det främst gällde cannabis. Antalet aktiva cannabis användare är stort i sverige och andelen som testat någon gång är väldigt stort. Kan därimot inte på något sätt förstå kopplingen mellan cannabis och gym.

Manta
2007-11-13, 18:37
Och hur stor del av belfolkning brukar narkotika då? Utan att veta det säger ju inte den där statistiken mycket.

Sebbe_H
2007-11-13, 18:37
Det kanske är en del personer som knarkar som går på gym, men det är väl knappast gymmet som orsakade det.

Lite som den förra tråden. Testa att göra en undersökning i skolorna och se hur vanligt det är.

hultman
2007-11-13, 18:39
Det tror jag inte alls på. Random cb-rökande pantskalle brukar ju hålla sig långt borta från ett gym, och det är inte överdrivet många bitar som behöver tjack för att orka träna.

Trance
2007-11-13, 18:40
Låter troligt. De flesta som tränar på gym har stora komplex och hävdelsebehov och inte otroligt att de även tar till narkotika för att klara vardagen.

Lepras
2007-11-13, 18:43
Tror fullt på det,, är vanligare än man tror om man hör sig runt lite :S

tp_88
2007-11-13, 18:49
Wokaj!

Jackie Dee
2007-11-13, 18:52
Tror man får samma resultat om man gör samma test i riksdagen, 10% som använt narkotika under senaste året är nog ungefär det svenska genomsnittet.

pabb
2007-11-13, 18:53
zomg dödsknarket är tillbaka!

Dumleman
2007-11-13, 18:54
Det är inte vanligt på detta forum märkligt nog.

Arf Pingvin
2007-11-13, 18:56
Hur många som besöker nattklubbar har provat narkotika? Det kanske är vanligt bland de som dansar. Bäst vi stänger alla discon.

hultman
2007-11-13, 18:57
Tror man får samma resultat om man gör samma test i riksdagen, 10% som använt narkotika under senaste året är nog ungefär det svenska genomsnittet.

Vad grundar du den antagelsen på? Själv tror jag att siffran är betydligt lägre.

pabb
2007-11-13, 18:57
Hur många som besöker nattklubbar har provat narkotika? Det kanske är vanligt bland de som dansar. Bäst vi stänger alla discon.

Sen kan vi ju förbjuda folk att föda barn också, det finns ju viss risk att en människa provar narkotika under sitt liv.

dude
2007-11-13, 18:58
Det ar nog mestadels alla nyborjare. De ser alla stora bitiga killer och sjalvkanslan ar kass, sa de drar lite ladd innan de stegar fram till 10kg hantlarna och kor ett dunder set!!!:bpump:

Yucko
2007-11-13, 19:00
Typiskt stockholmare.

Ignatius72
2007-11-13, 19:13
jag tyckte jag hörde något om en jämförelsegrupp i inslaget på radion. Hur som helst så är det intressanta om det är fler som testar narkotika av gymbesökarna än random pelle jöns. Om de som testar är lika många så är det ju bara ett vanligt genomsnitt som även slår igenom på gymmet.

Avesta
2007-11-13, 19:16
10% av manliga gymbesökare är homosexuella!

Lepras
2007-11-13, 19:19
Det är inte vanligt på detta forum märkligt nog.

Ironisk? Eller hur vet du det? Tror detta forum ligger inom 10%...

Sebbe_H
2007-11-13, 19:20
Det är inte vanligt på detta forum märkligt nog.

Finns det ingen som kan göra en poll om man provat narkotika, ja/nej. Och ja, i samband med gymmet, nej i sambandblabla.

Lepras
2007-11-13, 19:20
Finns det ingen som kan göra en poll om man provat narkotika, ja/nej. Och ja, i samband med gymmet, nej i sambandblabla.

En sån poll har funnits...

Sebbe_H
2007-11-13, 19:22
En sån poll har funnits...

okej, my bad.

Gör en ny? Vi har ju trotts allt mycket nya människor på forumet, väldigt många unga, skulle vara intressant.

egge
2007-11-13, 19:32
10% av manliga gymbesökare är homosexuella!

Gymen är djävulens påfund!
Pastor Green rasar!

Scratch89
2007-11-13, 19:37
Nu har jag iofs i mitt arbete på gymnasienivå tagit del av SCBs statistik om hur många som hade testat narkotika när de gick på gymnasiet. (Alltså, inte på sitt gymnasium, utan när de hade den åldern inne, dvs) Där var det också runt 10%-15%, lägre siffran för mindre städer (Lidköping, typ) och den högre siffran för städer i Stockholms och Göteborgs storlek. Jag antar att mindre städer/kommuner har högre andel, men det är bara spekulationer...

Bronkitkorv
2007-11-13, 19:40
Första gångerna jag provade narkotika var alla i samband med ett gym...

Ryska_raketen
2007-11-13, 19:41
Artikeln stämmer.

Nitrometan
2007-11-13, 19:42
Dödsknark på gym: http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1714781

Det är mer vanligt att gymbesökare tar droger och dopar sig än männsikor i övriga samhället. Bara senaste året har var femte man som tränar på gym i Stockholm blivit erbjuden att köpa anabola steroider och nästan lika många har senaste året tagit narkotika. Det visar en undersökning som Mobilisering mot narkotika har gjort.
Jag tror att Stockholm är nyckelordet här. *whistle*

Runt 700 personer på olika gym i Stockholms län har svarat på undersökningen.

Bland männen på gymmen så är det dubbelt så många som använt narkotika under de senaste året jämfört med övriga män i Stockholm län.

747
2007-11-13, 20:06
Hur många som besöker nattklubbar har provat narkotika? Det kanske är vanligt bland de som dansar. Bäst vi stänger alla discon.

De har ju redan försökt stänga alla ställen som spelar elektronisk musik. För om man lyssnar på elektronisk musik då måste man vara narkoman.

Fartman
2007-11-13, 20:35
Dödsknark på gym: http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1714781


Jag tror att Stockholm är nyckelordet här. *whistle*

Det tror fan jag med. Låter lite lustigt öht det här med att var femte man blivit erbjuden att köpa prepp. Typ hur inleds samtalet? "Hörru plutten, skaru ha lite piller så du blir stark som jag" alt "Ey brushan, jag kan fixa grejerna så du blir värsta biffen" :confused:

Nitrometan
2007-11-13, 20:51
Gymen är djävulens påfund!
Pastor Green rasar!
Sannerligen säger jag eder - Pastor Green rasar över detta syndens näste!

http://www.lbl.dk/uploads/pics/akegreen.jpg

Pastor Åke Green demostrerar hur han tillfredsställer två män samtidigt.

olwe
2007-11-13, 21:53
Det behöver inte finnas någon "causal relation" (vad heter det på svenska?) bara för att det finns korrelation mellan gymbesökare och narkotikavanor.

En vädligt stor del av dem som drunknar har ätit glass under dagen. Det beror ju självfallet inte på att glassen dränker dem utan på att man ofta badar och äter glass under varma dagar. Samma samband.

Dessutom så är ju cannabis en skonsammare drog för kroppen än alkohol är, så om en person velar mellan de båda och inte bryr sig särdeles om lagen så är det ju ganska troligt att han väljer rökat.

Vi kan förmodligen anta att det inte är droger som får oss att träna på gym. På samma sätt kan vi nog anta att det inte är gymet som får oss att droga. Däremot finns det ju uppenbarligen en korrelation mellan dem båda vilket visar på att det finns en X-variabel, en personlighetstyp som är mer benägen till de båda beteenden än medelsnittsmänniskan. Intressant.

maaherra
2007-11-13, 21:56
Ja va fan.

Inte är det då för träningens skull man går till gymmet!

regus
2007-11-13, 22:02
"Nästan 10 procent av de män som tränar på gym i Stockholms län har använt narkotika under det senaste"

Nästan 10 procent av alla yngre män har väl testat droger det senaste året. Skulle jag tro.

dared
2007-11-13, 22:12
Kicka några jäklar lär vara bra för bulken iaf *whistle*

zeusden1
2007-11-13, 22:14
Sannerligen säger jag eder - Pastor Green rasar över detta syndens näste!

http://www.lbl.dk/uploads/pics/akegreen.jpg

Pastor Åke Green demostrerar hur han tillfredsställer två män samtidigt.

HAAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHHAHAH, RAKT UPP I FISRINGEN

Cilia
2007-11-13, 22:19
på ABC filmade dom från Frescatihallen.
Jag försökte spana efter Pipphi eftersom han är en sån jävla suput men inte hittade jag honom där.

dude
2007-11-13, 23:16
De har ju redan försökt stänga alla ställen som spelar elektronisk musik. För om man lyssnar på elektronisk musik då måste man vara narkoman.

Undra om det ar darfor klubb scenen inte ar allt for stor i sverige...

Sheogorath
2007-11-13, 23:21
Dessutom så är ju cannabis en skonsammare drog för kroppen än alkohol är, så om en person velar mellan de båda och inte bryr sig särdeles om lagen så är det ju ganska troligt att han väljer rökat.


Detta är nog mycket centralt, och kan appliceras på alla droger som brukaren bedömmer vara skonsammare än alkohol.

kspr
2007-11-13, 23:22
Detta är nog mycket centralt, och kan appliceras på alla droger som brukaren bedömmer vara skonsammare än alkohol.

Que?

Sheogorath
2007-11-13, 23:29
Que?

Gymbesökande är mer hälsomedvetna än folk i allmänhet. Andelen icke-drickande (eller sparsamt drickande) på gymmet är ovanligt "hög" skulle jag säga. Förstår du bättre nu? :) Extra förklaring kommer som vit text sju blankrader ner.







Quote från olwe: "Dessutom så är ju cannabis en skonsammare drog för kroppen än alkohol är, så om en person velar mellan de båda och inte bryr sig särdeles om lagen så är det ju ganska troligt att han väljer rökat."

Sheos tillägg: Huruvida det "stämmer" är inte intressant, utan om brukaren uppfattar det så. Det görs ju en subjektiv bedömning i varje fall.

dude
2007-11-13, 23:30
Finns manga droger som ar skonsammare for kroppen an vad alkohol ar.

Alla vill forsvara sin favorit drog ;)

vsson
2007-11-13, 23:36
på ABC filmade dom från Frescatihallen.
Jag försökte spana efter Pipphi eftersom han är en sån jävla suput men inte hittade jag honom där.

Så också det. Hade hoppats på någon kändis, men icke.

Clyde
2007-11-13, 23:41
Om vi tittar på dem som är mer seriösa med sin träning så är det naturligtvis mindre vanligt med narkotika. Bland dem tillfrågade finns säkert en stor andel studenter och helgmotionärer. Säkert finns också vanliga knegare i 25-35 års åldern, som kanske tränar ett par gånger i veckan och röker på en holk ibland. Därför blir antalet så stort som det är.

kspr
2007-11-13, 23:43
Ja nu hänger jag eventuellt med. :cool:

Spontant är jag mer inne på att folk som gymmar regelbundet gör det för att deras belöningssystem är lite mer krävande än soffliggarnas, vilket även kanske då leder till att dom gärna smuttar på hostmedicinen även i tider av utmärkt halshälsa.

Sheogorath
2007-11-13, 23:50
Ja nu hänger jag eventuellt med. :cool:

Spontant är jag mer inne på att folk som gymmar regelbundet gör det för att deras belöningssystem är lite mer krävande än soffliggarnas, vilket även kanske då leder till att dom gärna smuttar på hostmedicinen även i tider av utmärkt halshälsa.

Jag tror mer på jwzrds spår, egentligen. De som brukar narkotikaklassade droger av hälsoskäl är nog förhållandevis få, egentligen.

Om det är en högre andel brukare bland dom som är regelbundna besökare på gym, så handlar det om vilka dessa människor är, som sökte sig dit från första början. Kanske är det en högre andel människor med stort bekräftelsebehov; killar som varit mobbade, har dålig självkänsla som ska kompenseras för med ett imponerande yttre, m.m. Dessa är nog mer benägna att fortsätta bruka narkotika ofta eller mindre ofta, efter att de provat en gång. Eftersom det "hjälper dom" med samma saker som de (medvetet eller omedvetet) hoppas att deras träning ska "hjälpa dom" med.

Ja, jag har en ganska cynisk bild av oss som tränar mycket.

Ignatius72
2007-11-14, 17:00
Från Metro

"I åldersgruppen 18–25 år var det 17 procent. Andelarna är ungefär dubbelt så höga jämfört med samma åldersgrupper i hela befolkningen i Stockholm län.

Av kvinnorna svarade cirka 3 procent att de använt narkotika det senaste året. Bland de unga, 18–25 år, var det 5 procent. Det är ungefär samma nivåer som i befolkningen i stort.

Hasch och marijuana följt av kokain och amfetamin var de vanligaste drogerna.

Andelen riskkonsumenter av alkohol var också klart högre bland de som svarade på enkäten än i befolkningen i stort".