handdator

Visa fullständig version : 2kms prov i mitten av januari


GymTT
2007-11-13, 16:28
Jag är en gammal tennisspelare som numera bara styrketränar 4 ggr i veckan.
Har tidigare haft en mycket god löpkondition.

Vad krävs för att ligga kring 7-8min på 2km? Hur bör jag lägga upp löpträningen för att nå detta mål till i början av januari?
Har inte sprungit 2km på tid någon gång...ligger nog i dagsläget närmare 13min på 3km.

Hur mycket ska jag löpträna? Hur ska jag träna sista veckan för att vara riktigt fit for fight runt den 12 januari? Hur långt innan ska jag sluta träna tunga knäböj för att det inte skall hämma löptävlingen osv?

Tacksam för alla bra svar.

MVH

Spiffy
2007-11-13, 16:36
2 km på 8 minuter borde du klara utan några som helst förberedelser om du lirat tennis på lite högre nivå. Vilket jag har för mig att du har, och säger att du haft bra löpkondis.
Gör inte knäböj dagen innan så borde det vara lugnt.

Mourten
2007-11-13, 16:55
Du behöver inte träna speciellt för det om du har en hyffsat kondition.
Jag springer fälttestet (militärt konditionstest med 15kg vikt + vapen 2km) på runt 09.30 och då har jag även kängor på mig. Så det ska nog inte vara några problem.

GymTT
2007-11-13, 17:39
Okej förstår....så vad säger ni om löpmängden som behövs för 7-8min på 2km...en gång i veckan 3-5km ?

JJ
2007-11-13, 17:44
Okej förstår....så vad säger ni om löpmängden som behövs för 7-8min på 2km...en gång i veckan 3-5km ?

Omöjligt att svara på. Ta reda på vad du gör för tid idag så vet du sen om du bara måste underhålla formen eller förbättra den.

Eddie Vedder
2007-11-13, 17:50
2km är en väldigt kort distans, den kan du utan problem träna på löbbandet i gymmet om du nu skulle vilja det.

Ett tips är att testa dig själv där. Värm upp, ställ in någon procents lutning på bandet och sen springer du med den hastigheten på rullbandet som krävs för att hinna 2km under rätt tid.
Att förbättre konditionen och ge sig ut och löpa vet du att jag förespråkar(;)) men om just den här 2km-gränsen är vad du vill bli bra på så är det ju som sagt tillräckligt kort distans för att kunna träna på löpbandet utan att spy av trisdess.:D

Du har ju som sagt fördelen där att du kan ställa in hastighet och se vilken nivå du ligger på och hurpass bra du ökar.

Så skulle iaf jag gjort, du är tillräckligt vältränad för att det inte ska vara för tufft.

Ame
2007-11-13, 18:49
Kan du springa runt 13min på 3km så borde ju inte 2km på under 8min vara något problem.

Om du är beredd att träna 2ggr/veckan så hade jag kört ett intervallpass plus ett snabbdistanspass, typ 5km.
Intervallerna kan du variera hur som helst egentligen. T.ex. att du kör en stege från 500m till 1200m. Eller så kan du köra på tid, 1,2,3,4,5 min löpning och lika lång vila som du sprang.

GymTT
2007-11-13, 18:55
2km är en väldigt kort distans, den kan du utan problem träna på löbbandet i gymmet om du nu skulle vilja det.

Ett tips är att testa dig själv där. Värm upp, ställ in någon procents lutning på bandet och sen springer du med den hastigheten på rullbandet som krävs för att hinna 2km under rätt tid.
Att förbättre konditionen och ge sig ut och löpa vet du att jag förespråkar(;)) men om just den här 2km-gränsen är vad du vill bli bra på så är det ju som sagt tillräckligt kort distans för att kunna träna på löpbandet utan att spy av trisdess.:D

Du har ju som sagt fördelen där att du kan ställa in hastighet och se vilken nivå du ligger på och hurpass bra du ökar.

Så skulle iaf jag gjort, du är tillräckligt vältränad för att det inte ska vara för tufft.



tack, bra tips!

GymTT
2007-11-13, 18:55
tack alla andra också, ska testa mig själv som sagts.

Betar
2007-11-13, 21:52
Som Ame sa så borde väl inte 2km på 8 min att klara fram tills januari med tanke på att du klarar 3km på 13min.

Tycker du bör springa kanske 1-2 ggr i veckan (det räcker förmodligen gott och väl med 1, om du känner för de) och springer kanske en sträcka på 2-4 km. Borde väl vara bättre att träna på 2km då det är den distansen du vill bli bra på(?).

Mest för att jag är nyfiken men vad anser du som mycket god löpkondition? Har du tagit några tider som du gjort på en viss sträcka?

Degpekka
2007-11-13, 22:32
2km är en väldigt kort distans, den kan du utan problem träna på löbbandet i gymmet om du nu skulle vilja det.

Ett tips är att testa dig själv där. Värm upp, ställ in någon procents lutning på bandet och sen springer du med den hastigheten på rullbandet som krävs för att hinna 2km under rätt tid.
Att förbättre konditionen och ge sig ut och löpa vet du att jag förespråkar(;)) men om just den här 2km-gränsen är vad du vill bli bra på så är det ju som sagt tillräckligt kort distans för att kunna träna på löpbandet utan att spy av trisdess.:D

Du har ju som sagt fördelen där att du kan ställa in hastighet och se vilken nivå du ligger på och hurpass bra du ökar.

Så skulle iaf jag gjort, du är tillräckligt vältränad för att det inte ska vara för tufft.

Bör man ha lite lutning för att det ska bli som att springa på asfalt eller? vilken lutning snackar vi isåfall? Mvh / n00ben

Officer
2007-11-15, 15:32
Bör man ha lite lutning för att det ska bli som att springa på asfalt eller? vilken lutning snackar vi isåfall? Mvh / n00ben

I double that question

Noodles
2007-11-15, 15:35
Bör man ha lite lutning för att det ska bli som att springa på asfalt eller? vilken lutning snackar vi isåfall? Mvh / n00ben

I double that question

Ja, 2% lutning på löpbandet brukar vara bra för att det ska bli mer likt vanlig löpning.