handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt


SajCo
2007-11-13, 08:57
Har legat ganska så stadigt runt 71Kg nu ett tag , vill upp lite till 75-80kg. Tänkte öka 0,5kg/vecka.

Om jag börjar med en gainer innan passet kommer det göra nåt speciellt mycket på vikten?, nu vet jag att de hänger mycket med hur mycket energi man förbrukar men om man utgår ifrån en ungdom som kör gym 4 dagar i veckan. Med tanke på att jag slarvar rätt ofta med mellanmålet *whistle* innan träningen så tror jag det skulle vara en riktig energi boost.

mina mellanmål består oftast av en banan och ett glas mjölk.
Nån som har nåt annat tips på mellanmål?

Otto P
2007-11-13, 09:06
Har legat ganska så stadigt runt 71Kg nu ett tag , vill upp lite till 75-80kg. Tänkte öka 0,5kg/vecka.

Om jag börjar med en gainer innan passet kommer det göra nåt speciellt mycket på vikten?, nu vet jag att de hänger mycket med hur mycket energi man förbrukar men om man utgår ifrån en ungdom som kör gym 4 dagar i veckan. Med tanke på att jag slarvar rätt ofta med mellanmålet *whistle* innan träningen så tror jag det skulle vara en riktig energi boost.

mina mellanmål består oftast av en banan och ett glas mjölk.
Nån som har nåt annat tips på mellanmål?

Hurvida gainern kommer att påverka din vikt låter jag va osagt. Det beror ju på hur ditt övriga energiintag ser ut.

Men som mellanmål kan du ju äta vad du vill. Se till att äta mycket energirik mat, det borde resultera i en viktuppgång :)

Lycka till!

Eddie Vedder
2007-11-13, 12:41
Om gainern kommer ersätta lika mycket energi från något annat kommer det inte bli någon skillnad på vikten, om gainern tas utöver det du redan äter så kommer den göra skillnad.

Detta förutsatt samma aktivitetsnivå i båda fallen givetvis.

Hurpass omfattande din viktuppgång kommer bli, eller om du kommer gå upp i vikt överhuvudtaget, hänger dock inte på gainern i sig. Det är en källa till energi av många, alla dessa energikällor ska sammantaget under en viss tid innebära mer energi än vad du förbrukar under lika lång tid.

whallah!
2007-11-13, 18:25
Jag skulle säga att separata kolhydrater och protein är bättre, och ofta billigare, än en gainer. Med separata grejer kan du mixa med proportionerna som du vill tills det känns bra. Jag vägde också drygt 70 för ett par månader sen, och hade legat still där ganska länge, men nu har jag ökat nästan 10 kilo. Jag käkar i runda slängar 1,5 dl vitargo (snabba kolhydrater) och 0,5 dl vassleprotein innan träning och 2 dl vitargo och 1 dl vassle efter träning.

Utöver det försöker jag få i mig tre mål lagad mat om dan (massa potatis och ris), gröt å mackor till frukost, och som mellanmål samt innan jag går och lägger mig käkar jag ett par dl keso och en frukt. Skulle inte tro att banan och mjölk täcker proteinbehovet om du tränar hårt och vill lägga på dig muskler.

Lycka till!