handdator

Visa fullständig version : Nautilus


The Master
2007-11-13, 08:51
Jag kan inte slita mig från detta forum (ni får ursäkta)

Jag är bara tvungen att göra ett inlägg om Nautilus Gym och dess träningsprinciper.


Jag vill bara påpeka att detta

Det finns nog inget namn som på Gymbranschen som provocerar som just Nautilus.
Ibland är det kul att leka med folks fördommar och provocera fram diskutioner i olika forum, om just Nautilus. Jag anser dock inte att mina inlägg på detta forum har varit det, och det är inte meningen att denna tråd skall vara det heller.

Jag vill också påpeka att detta är mina egna åsikter och ord om Nautilus( Alltså inte Nautilus som företag)
Jag vill inte påvisa med detta inlägg att detta skall vara den enda vägen, eller meningen med livet, eller slags facit. Dom ev. rapporter som jag lägger in är inte ett bevis på någonting. Utan var min och uppfattning när det gäller H.I.T träning.

Ej heller vill jag med detta inlägg att e dömma ut andra träningsmetoder eller andras åsikter.

Jag är inte Akdemiskt lagd och min svenska är inte 100% alla gånger. Dels för min ordblindhet.
Men jag skriver inlägget med egna ord så att dom ca 20000 medlemmar som är ev intresserad skall förstå

Nautilus är från början en styrketräningsmaskin som skapades på 70 talet.
Sedan har Arthur Jones skaperen till Nautilusmaskinen utvecklat en träningsmetod som kallas för Nautilus metoden/principen tillsammans med bla Mike Mentzer. Denna träningsprincip/metod går ut kortfattat på att man kör korta intensiva styrkepass. High intensity strengh training ( H.I.T ) En träningsmetod som är kontroversiell eftersom den är en ganska extrem träningsmetod. Grundtanken är alltså kortfattat att det är intensiteten som i träningspasset som styr muskelutvecklingen. (eller är en viktig grundsten i muskelutvecklingen)

Så har beskriver Nautilus intensiteten:

FÖRDJUPNING I


NAUTILUSMETODEN


Intensitet Styrketillväxt står i direkt proportion till den intensitet (graden av ansträngning) man tränar med. Ju högre intensitet desto mer stimulans får musklerna. Det är intensiteten som stimulerar musklerna till tillväxt. Maximal intensitet uppnår man när en muskel för en kort stund töms på all sin kraft. Det inträffar när det är omöjligt att göra ytterligare en rörelse. Maximalt antal muskelfibrer är inkopplade i ett sådant arbete. De första repetitionerna i en Nautilusövning är enbart förberedelse och ökar knappast styrkan. Intensiteten/ansträngningsnivån är låg, vilket begränsar värdet av de inledande repetitionerna, medan de sista repetitionerna är produktiva eftersom intensiteten/ansträngningen då är hög.

Man kan köra Nautilusmetoden, HIT träningen på olika sätt.
Beroende på vad man är ute efter.

Allt från ett nybörjar program (som bla ACSM och FYSS har som rek för styrketräning, se nedan)

1 set, 8 - 12 övningar, 8 - 12 reps, hela kroppen (ett klassikt nybörjar program) Den vanliga kunden, ca 85% är en helt nybörjare som inte har större ambitioner att lägga på sig måttligt med muskelmassa och tappa lite fettvävnad

Sedan kan programmen splittas upp både 2 delat, 3 delat eller mer.
Beronde hur mycket tid man har eller ambitioner.Vilket medför att det blir fler "set" för samma muskel. Man kör dock ett set per rörelse, men man tränar olika rörelser för samma muskel. Vilket kan medföra att en enskild muskel kan få köra mellan 8 - 12 set. (Allstå i 8 - 12 olika övningar)

(Runt detta kan diskuteras hur mycket som helst)

Nautilus har specialserat sig just på HIT träning. Tror att det är det enda gymmet som gör så i sverige.

Självklart passar inte metoden alla. Både mentalt, socialt eller fysiskt.
Men dom väljer som regel andra gym.

Det finns miljoner trådar om bla HIT träning. För eller emot. Det är det som är kul att kunna diskutera. För det finns ju inget facit, eller gör det det?

Många säger att Nautilus är en SEKT, där instruktörerna är hjärntvättade.
Dom följer slaviskt Nautilus metodens/HIT filosofi.
Instruktörena inkl mig själv vet givetvis att det finna andra sätt att träna på.
Man vet givetvis att deras metod inte är den enda.
Men Nautilus har valt det som ett koncept att köra just efter den metoden.

Sen stör sig många på att Nautilus säger att det är den bästa metoden och dyl. i sina annonser. Det är givetvis en mycket bra o effektiv träningsmetod men om den är bäst kan man givetvis diskutera om. (Och det vi bla på detta forum).
Men självklart, vilket företag påstår inte om det om sin produkt. Allt från att sälja världens bästa kosttillskott till Carlsbergs något ödmjukare hållning: Vi har FÖRMODLIGEN världens bästa öl.

Jag bifogar en länk till en studie som bla förespråker det Nautilus lär .
Den studien är inte på något sätt ett Facit, och det är en studie som har frågasats. Men läs den och bilda er egna uppfattning.

http://www.asep.org/files/OttoV4.pdf

Jag personligen tycker det är bra med mångfald. Det skall finnas SL och OL klubbar och föreningar. Jag tycker det är bra att Friskvårdkedjor som Nautilus, SATS mm finns. Det viktigaste är trots allt att man tränar, så att sjuktalen i vårt samhälle sjunker. Alla har olika ambitioner, allt från lyft 200kg i bänk till att kunna orka bära hem sin mjölkkasse. Man kan skratta åt det sista, men faktum är det är sant.

Jag vill avslutningsvis berätta en historia en gammal dam som jag träffade i Norge, Bergen när jag jobbade där.
Hon kom in liten och späd på gymmet. Jag trodde hon hade kommit fel. Men det hade hon inte. Hon var bara så arg på att behöva vänta på hemhjälpen varje morgon föt att få sin mjölk. Hon vill kunna ORKA handla den själv, inte vara beroende av sin hemhjälp. Jag lyckades på 2 veckor få upp styrkan på denna då 89 åriga dam, så att hon en dag kom upp på gymmet med 2 liter mjölk i en plastkasse och gav mig en kram och var helt överlycklig.

Ni kanske tycker det låter patetiskt men det var hennes verklighet och lycka.

Anders The Peak
2007-11-13, 10:12
Är det någon som har tyckt att Nautulis maskinerna och Arthur Jones principer är konstiga? Jag har flera i min bekanskapskrets som tränar på sådana inrättningar och får goda resultat som uppfyller deras förväntningar på vad de ville åstadkomma. Nuförtiden så kommer det ingen fanatisk nautulistränare heller och talar om att man bara får köra ett set. Jag minns när vi stora byggare i sthlm var och gästade Nautulis första gym borta i Roslagstull någon gång på början av 80 talet. Jag tror att samtliga tyckte att maskinparken var grym jämfört med dåtidens storgym som Rellos, Friskportarklubben mfl. En sak kan man ändå säga om Natulis är att det var de som satte igång utvecklingen av att få träningsmaskinerna att fungera som träningsredskap. Om jag inte missminner mig så hade Rellos någon maskin tillverkad av Zander dvs en relik från svunna tiders träningsinstitutioner eller det kan ha varit uppe på repslagargatan den stod. Idags läget så handlar det om nästan astonomiska avstånd i funktion och konstruktion på dagens maskiner med dem vi hade på Uffe Bengtssons och Ehrling Wahlgrens tid.

bertbert
2007-11-13, 10:52
Jag gillar din historia om den 89-åriga damen. Styrketräning är bra för många, många fler än "bara" de som vill bli stora eller starka. :)

Kurash
2007-11-13, 11:09
Tränade på Nautilus i Lund 1.5 år. Det enda som fattas där är ett powerrack och tyngre hantlar, men den förklaring har vi redan fått. Jag har dock ALDRIG sett någon på Nautilus träna HIT. Dom fikar mer än SLarna.
Tycker inte det är några problem att träna på sitt eget sätt på Nautilus, dom blir inte ens arga om man släpper stången vid marklyft. Omöjligt att köra böj dock.
Jag tror inte någon kommer i närheten av sin toppkapacitet, men det funkar fint för dom som tränar för allmänt välmående.
Det som är RIKTIGT bra på Nautilus är dock passen. Detta kanske är specifikt för Högevallsanläggningen dock. Dom slår iallafall Gerda med hästlängder.

JJ
2007-11-13, 12:19
Nautilus i Hammarby sjöstad har ett powerrack och har aldrig försökt pracka på mig någon träningsmetod. Det träningsprogram som jag däremot fick den första gången jag klev in på Nautilus i Globen (numera SATS) ger jag inte mycket för. Där hade de faktiskt också en böjställning som fungerade helt ok.

MasterChief
2007-11-13, 12:53
Jag har varit involverad i Nautilus i många år. Även om Arthur Jones är helig för mig så kan jag idag inte påstå att han hade rätt om speciellt mycket. I framtiden kommer nog hans ansträngningar inom rehabilitering vara de som lyser starkast.

Lägger man sin själ i träningen går det bra oavsett etikett på programmet(inom rimliga gränser såklart). Jag har själv varit fullständigt dogmatisk och efterhand som åren gått fått en helt annan syn på träning. Kontinuitet, ambition, målmedvetenhet, ihärdighet och att våga lyssna på kroppen är grunden till att lyckas. Generellt vill jag dock påstå att de flesta människor verkar lyckas bäst med ett basicprogram med lagom volym. De flesta orkar inte med 300 set i veckan. De flesta får inte tillräckligt med stimuli med 5 set i veckan.

Jag har själv massor av underbara historier om vanliga människor som fått sitt liv tillbaka genom att köra 2 pass i veckan på Nautilus. Men det är nog inte Nautilusprogrammen i sig som var nyckeln till framgång. Det var hela konceptet. Det var tillräckligt ansträngande för att personen skulle få resultat och tillräckligt uthärdligt för att genomföra det (bra lokaler, smidiga maskiner, trevlig personal osv).

HIT-träning är ganska utbredd fortfarande i främst USA och det är många som gillar korta och väldigt intensiva program. Jag gör det också.

Nautilus är i Sverige starkt förknippat med gymkedjan. I USA är det inte så. Där är det främst ett maskinmärke. Förövrigt hävdar jag bestämt att ett riktigt utfört Nautiluspass är den tuffaste träning du kan genomgå. Något som vissa HIT-personer sätter mycket "stolthet" i. Men tyvärr så är inte hårdast=bäst när det kommer till träning. Det är macho, men inte så progressivt i längden. När jag själv var fanatisk HIT-anhängare så la vi heder i att totalt köra skiten ur främst unga grabbar som kom in med attityd. En kille fick vi bjuda på taxi hem efter att han två timmar efter fem set fortfarande han genomförde inte orkat resa sig upp. Extremt oansvarligt och dumt. Mycket av den attityden har dock försvunnit.

Nautilus borde ta steget ut idag och markandsföra sig som den friskvårdsträning det är idag i Sverige. Inget annat. De som hittar riktig HIT behöver i alla fall ingen hjälp.

MasterChief
2007-11-13, 12:58
Puckedit: Kanske dags att korrläsa innan man postar? :smash:

Arf Pingvin
2007-11-13, 13:57
Vilka personer menar HIT förespråkare skulle med fördel lägga om sin motståndsträning till ett nautilusprogram?

Vilka idrotter har mest nytta av det; byggare, kraftsporter, sprint/distansgrenar, lagsporter, friidrottare?

Vilka resultat kan nautilusmetodens anhängare uppvisa; medaljer, placeringar, rekord?

pragmatist
2007-11-13, 14:06
Exempel på studier som tyder på att många set är bättre för styrkeutveckling än bara ett set (bara två av dessa studier nämns i Carpinelli/Otto/Winettis kritik, främst på grund av att många av dem skrevs efter deras studie 2004):

1-Set vs. 3-set resistance training: a crossover study.
Humburg H, Baars H, Schröder J, Reer R, Braumann KM.

J Strength Cond Res. 2007 May;21(2):578-82.

Single- vs. multiple-set strength training in women.
Schlumberger A, Stec J, Schmidtbleicher D.

J Strength Cond Res. 2001 Aug;15(3):284-9.

The influence of volume of exercise on early adaptations to strength training.
Paulsen G, Myklestad D, Raastad T.

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):115-20.

Three sets of weight training superior to 1 set with equal intensity for eliciting strength.
Rhea MR, Alvar BA, Ball SD, Burkett LN

J Strength Cond Res. 2002 Nov;16(4):525-9.

(Anm: Carpinelli/Otto/Winetti hävdar att denna studie inte stöder ACSM:s slutsatser att fler set är bättre än ett, vilket ju är lite udda med tanke på uppsatsens titel!)

Effects of single- vs. multiple-set resistance training on maximum strength and body composition in trained postmenopausal women.
Kemmler WK, Lauber D, Engelke K, Weineck J.

J Strength Cond Res. 2004 Nov;18(4):689-94.

Moderate volume of high relative training intensity produces greater strength gains compared with low and high volumes in competitive weightlifters.
González-Badillo JJ, Izquierdo M, Gorostiaga EM.

J Strength Cond Res. 2006 Feb;20(1):73-81.

Maximizing strength development in athletes: a meta-analysis to determine the dose-response relationship.
Peterson MD, Rhea MR, Alvar BA

J Strength Cond Res. 2004 May;18(2):377-82.

Quantitative analysis of single- vs. multiple-set programs in resistance training.
Wolfe BL, LeMura LM, Cole PJ.

J Strength Cond Res. 2004 Feb;18(1):35-47.

Single- vs. multiple-set resistance training: recent developments in the controversy.
Galvão DA, Taaffe DR.

J Strength Cond Res. 2004 Aug;18(3):660-7.

Därmed inte sagt att ett set är skräp, men forskningen förefaller faktiskt ganska klar på den här punkten. Inte en enda studie har ens antytt att det finns några fördelar med att bara träna ett set annat än att det möjligen sparar tid. Detta gäller särskilt för mer erfarna lyftare. Ett set funkar hyfsat för nybörjare (och är självklart en miljon gånger bättre än ingen styrketräning alls), men ju mer erfaren man blir desto mer uppenbart blir det att fler set krävs för att göra bra framsteg.

The Master
2007-11-13, 15:10
Frågan är: Vad är ett set? Konstig fråga kan man tycka.
Men jag som tränar efter Nautilus modellen kör ett 3 splits program.
( 1 Ben, Mage, Korsrygg
2 Bröst, Axlar, Triceps
3 Rygg, Bic)

Så kör jag iofs ett set per rörelse, men fler olika rörelser för samma muskel.Vilket kan bli upp till 10 olika rörelser för samma muskler. Alltså det blir 10 set för själva musklen, men 1 set per specifik rörelse.

Sen håller jag med om att HIT träningen kan bli kontra produktiv om man kör för hårt. Som Master Chief sade så handlar det INTE att om den som kör hårdast tränar bäst eller effektivast för sin muskel utveckling.
Att köra till en Koncentrisk fail är ofast bäst för flest
Att köra till en MAXIMAL fail, dvs Escentrisk fail kan leda till över träning och muskel resignation.
Alla klarar inte den stress som muskeln utsätts vi maximal fail.

major Pectoralis
2007-11-13, 15:37
.

http://www.asep.org/files/OttoV4.pdf



Det där svarade jag på här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2633222&postcount=351

Det är inte många som påstått att inte Nautilus skulle kunna fylla en viss funktion inom friskvården för pentionärer och medelålders soffpotatisar. Inte heller är det konstigt att man vill sälja. Det vill alla på marknaden. Det som är problematiskt är att man, tydligen medvetet, ljuger på många områden.

1) Intensitet är inte per automatik detsamma som att man kör till fail. Intensitiet i träning är belastningen i förhållande till 1RM. Nautilus är lågintensivt eftersom man i regel kör på 8-12 repetitioner i tempo 2 +4 sekunder/repetition. Just intensitet är dessutom ett av problemen med träningsmetoden (den är för låg för många)

2) Nybörjare och pentionärer behöver inte köra till fail för att få utveckling. Alla rimliga typer av träning räcker i princip för att stimulera utveckling hos nybörjare och pentionärer.
Att pressa dessa personer maximalt i flera set leder med största sannolikhet till att träningen är kul för ett tag men som sedan snabbt blir mentalt jobbigt, vilket får följden att de slutar träna efter någon månad. Jag hoppas inte detta är en del av marknadsplanen; trots allt har ju Nautilus fått sålt sitt träningskort även om de tränande slutar utnyttja det.

3) Rörelsetempot. Det finns ingen anledning att köra en övning i tempo 2 + 4 sekunder. Jag kan faktiskt bara se en anledning. Detta rörelsetempo är så ovant att många inte kan "ta i" inledningsvis. Detta gör att det bli lätt att öka i viktplattor, tack vare den neurologiska anpassning man får vid all inledande styrketräning.

Hade Nautilus behållt sin serviceinriktning men levererat riktig friskvårdsträning istället så hade företaget faktiskt kunnat göra den samhällsnytta man påstår sig vilja göra

Att träna 12 set per muskelgrupp fördelade på 12 övningar är säkert en funktionell variation i relativt avancerad motionsträning. Problemet är ju att hitta 12 effektiva övningar per muskelgrupp....

Vidarer tycker jag att du Mattias-Master ärligt skall berätta vem du är och vad du jobbar med eftersom det säkert hade varit intressant att veta för de flesta som läser dina trådar...

The Master
2007-11-13, 15:53
Hej MP
Jag vill inte att denna tråd skall spåra ur eller att du och jag skall ha en "monolog" igen
Jag önskar att fler vågade ställa frågor (även ev dumma) än bara ett fåtal.
Många är livrädda att ens skriva något tror jag för att risken att bli påhoppad är överhängade,

Om du läser tråden helt från början nogrannt samt det jag bifogade, så har du svar på många av dina frågor.

Jag har jobbat med Nautilus sedan 1992. Började i Globen som instruktör.Kanske var det jag som "hjälpte" Allan. (Tror dock inte det. För jag skulle inte ens då när jag var ung lära ut om inre, eller övre mag eller bröst muskler)

Jag fortsatte sen att starta Nautilusgym i Norge. Bla Trondheim, Tromsö, Bergen, Hamar, Fredrikstad, Kristiansand mm.

Sen 2000 har jag mest varit verksam i skåne och uppenbarligen har jag kommit i kontakt med MP. (Hade du varit en seriös o potentiell kund så hade jag nog satt mig ner med dig och gått igenom din träning om du verkligen hade varit intresserad. Du fick nog en generell genomgång och introduktion om Nautilus av mig, även om jag verkligen inte kan minnas att jag skulle ha gjort på det sätt som du beskriver. Om det var så beklagar jag verkligen att du fick en sån genom usel instruktion.) Sedan har jag även startat upp anläggningar även i Tyskland och i Schweiz.

Det är jag.

MasterChief
2007-11-13, 15:59
Att köra till en Koncentrisk fail är ofast bäst för flest.



Jag är inte så säker på att det är det. HIT-teorin är ganska enkel att förenkla. Du måste skapa en stimulans. Denna stimulans står i direkt proportion till den "momentana" ansträngningen. Enkelt utryckt: En maximal ansträngning ger maximal stimuli. Hela detta resonemang har sitt ursprung i stressfysiologi. Träning är stress och ju hårdare muskeln får anstränga sig desto större stress. Varför är då flera set kontraproduktivt? Enligt HIT fattar muskeln redan första gången. Har du utnyttjat den till max är det liksom meningslöst att göra det igen; du har redan triggat igång de kemiska processer som krävs för att en superkompensation skall ske.

Hela detta resonemang (som låter logiskt) faller tyvärr. Det finns inga fysiologiska orsaker till att en maximal koncentrisk ansträngning skulle ge maximal stimulans. Det är bara ett "tankefoster".

HIT-falangen är duktiga på hitta märkliga liknelser. "Du bara tända lampan en gång". "Det behövs bara en spermie för att befrukta ägget" osv. Men nu är ju inte fysiologi så enkelt. Det är massor av parametrar som till slut påverkar hur kroppens svar kommer att bli.

jwzrd
2007-11-13, 16:02
Jag är inte så säker på att det är det. HIT-teorin är ganska enkel att förenkla. Du måste skapa en stimulans. Denna stimulans står i direkt proportion till den "momentana" ansträngningen. Enkelt utryckt: En maximal ansträngning ger maximal stimuli. Hela detta resonemang har sitt ursprung i stressfysiologi. Träning är stress och ju hårdare muskeln får anstränga sig desto större stress. Varför är då flera set kontraproduktivt? Enligt HIT fattar muskeln redan första gången. Har du utnyttjat den till max är det liksom meningslöst att göra det igen; du har redan triggat igång de kemiska processer som krävs för att en superkompensation skall ske.

Hela detta resonemang (som låter logiskt) faller tyvärr. Det finns inga fysiologiska orsaker till att en maximal koncentrisk ansträngning skulle ge maximal stimulans. Det är bara ett "tankefoster".

HIT-falangen är duktiga på hitta märkliga liknelser. "Du bara tända lampan en gång". "Det behövs bara en spermie för att befrukta ägget" osv. Men nu är ju inte fysiologi så enkelt. Det är massor av parametrar som till slut påverkar hur kroppens svar kommer att bli.

Amen va i hel... jag skulle precis ge dig den Nile-behandling du så hjärtligt förtjänar.. men så avslutar du som du gör? Blueballs ftw!

The Master
2007-11-13, 16:02
Sen önskar jag att du respekterar och inte lägger ut mitt namn.
Om jag vill säga mitt namn så gör jag själv det. Tror det är en av regelerna på detta forum är att var och en väljer vad som man vill lägga ut om sig själv.'
(Berätta själv vem du är på detta forum. Det kan också vara intressant)

jwzrd
2007-11-13, 16:03
Sen önskar jag att du respekterar och inte lägger ut mitt namn.
Om jag vill säga mitt namn så gör jag själv det. Tror det är en av regelerna på detta forum är att var och en väljer att lägga ut om sig själv.'
(Berätta själv vem du är på detta forum. Det kan också vara intressant)

Du skrev väl själv ditt namn i en annan tråd?

The Master
2007-11-13, 16:04
Inte från början.
Men skitsamma nu....

MasterChief
2007-11-13, 16:07
Amen va i hel... jag skulle precis ge dig den Nile-behandling du så hjärtligt förtjänar.. men så avslutar du som du gör? Blueballs ftw!

Ibland känner jag mig extra gammal. Kan någon förklara om jwzrd dissade eller hyllade mig? Innan jag gör bort mig och svarar fel. :em:

Nile är ju ett ganska bra band. Men ska jag bli behandlad som de sjunger i deras texter eller får jag lyssna lite på deras fina musik? Blueballs?

Shit mannen. Du är helt internetifierad.

jwzrd
2007-11-13, 16:10
Ibland känner jag mig extra gammal. Kan någon förklara om jwzrd dissade eller hyllade mig? Innan jag gör bort mig och svarar fel. :em:

Nile är ju ett ganska bra band. Men ska jag bli behandlad som de sjunger i deras texter eller får jag lyssna lite på deras fina musik? Blueballs?

Shit mannen. Du är helt internetifierad.

Ditt inlägg började som en förklaring till varför HIT är det bästa sedan skivat bröd så jag gjorde mig redo att gå postkontor på dig.

major Pectoralis
2007-11-13, 16:12
Hej MP
Jag vill inte att denna tråd skall spåra ur eller att du och jag skall ha en "monolog" igen
Jag önskar att fler vågade ställa frågor (även ev dumma) än bara ett fåtal.
Många är livrädda att ens skriva något tror jag för att risken att bli påhoppad är överhängade,

Om du läser tråden helt från början nogrannt samt det jag bifogade, så har du svar på många av dina frågor.

Jag har jobbat med Nautilus sedan 1992. Började i Globen som instruktör.Kanske var det jag som "hjälpte" Allan. (Tror dock inte det. För jag skulle inte ens då när jag var ung lära ut om inre, eller övre mag eller bröst muskler)

Jag fortsatte sen att starta Nautilusgym i Norge. Bla Trondheim, Tromsö, Bergen, Hamar, Fredrikstad, Kristiansand mm.

Sen 2000 har jag mest varit verksam i skåne och uppenbarligen har jag kommit i kontakt med MP. (Hade du varit en seriös o potentiell kund så hade jag nog satt mig ner med dig och gått igenom din träning om du verkligen hade varit intresserad. Du fick nog en generell genomgång och introduktion om Nautilus av mig, även om jag verkligen inte kan minnas att jag skulle ha gjort på det sätt som du beskriver. Om det var så beklagar jag verkligen att du fick en sån genom usel instruktion.) Sedan har jag även startat upp anläggningar även i Tyskland och i Schweiz.

Det är jag.



Sen önskar jag att du respekterar och inte lägger ut mitt namn.
Om jag vill säga mitt namn så gör jag själv det. Tror det är en av regelerna på detta forum är att var och en väljer vad som man vill lägga ut om sig själv.'
(Berätta själv vem du är på detta forum. Det kan också vara intressant)

Jag respekterar naturligtvis den regeln och din vilja i det fallet. Jag har vid ett fertal tillfällen berättat vem jag är för dem som frågat. Jag hänvisar de som eventuellt fortfarande undrar till min träningsjournal på detta furum.

Jag tänker inte fortsätta denna diskussion förrän du besvarat det jag hittils skrivit med något annat än lögner och kringskrivningar.

Att jag skulle framstått som en "oseriös kund"......? :D

MasterChief
2007-11-13, 16:14
Ditt inlägg började som en förklaring till varför HIT är det bästa sedan skivat bröd så jag gjorde mig redo att gå postkontor på dig.

Jaha. Nä, då misstolkade du mig. Jag beskrev bara "hur de resonerade" sett från deras synvinkel, inte min.

Däremot finns det idag många icke dogmatiska HIT-entusiaster som ser värdet där det finns ett värde oavsett ursprung.

MasterChief
2007-11-13, 16:16
Att jag skulle framstått som en "oseriös kund"......? :D


Tja, hade jag varit din tränare så hade jag nog sett dig som rätt oseriös. Jag menar, vem fan går runt med sina internetinitialer kluddrade i rött över hela ryggen?

jwzrd
2007-11-13, 16:16
Jaha. Nä, då misstolkade du mig. Jag beskrev bara "hur de resonerade" sett från deras synvinkel, inte min.

Däremot finns det idag många icke dogmatiska HIT-entusiaster som ser värdet där det finns ett värde oavsett ursprung.

Ja men jag såg ju hur du avslutade inlägget sen.

HAhahahahahhah du skrev "icke-dogmatiska HIT-entusiaster".

MasterChief
2007-11-13, 16:19
Ja men jag såg ju hur du avslutade inlägget sen.

HAhahahahahhah du skrev "icke-dogmatiska HIT-entusiaster".

Ja, det blev ju en liten motsägelse, tyvärr :-/

major Pectoralis
2007-11-13, 16:45
Tja, hade jag varit din tränare så hade jag nog sett dig som rätt oseriös. Jag menar, vem fan går runt med sina internetinitialer kluddrade i rött över hela ryggen?

"Döm inte plånboken efter omslaget"...

Jag anser inte att en internetavatar är en bra markör av seriositet. Jag vill minnas att t.ex. King Grub hade en kringhoppande bajskorv...

Off-topic. Jag har naturligtvis inget klottrat på ryggen i verkligheten. De där bokstäverna är en skapelse av datateknik, vilket jag hoppas att du förstod redan innan.

bertbert
2007-11-13, 16:48
MP, jag tror bestämt mästerkocken skojar med dig...

MasterChief
2007-11-13, 16:48
"Döm inte plånboken efter omslaget"...

Jag anser inte att en internetavatar är en bra markör av seriositet. Jag vill minnas att t.ex. King Grub hade en kringhoppande bajskorv...

Off-topic. Jag har naturligtvis inget klottrat på ryggen i verkligheten. De där bokstäverna är en skapelse av datateknik, vilket jag hoppas att du förstod redan innan.

Tog du mitt inlägg allvarligt?

Hahahahahahaahaa! Jag fick in årets ägning. :D

JJ
2007-11-13, 16:54
Tog du mitt inlägg allvarligt?

Hahahahahahaahaa! Jag fick in årets ägning. :D

Jag godkänner ägningen, bra jobbat.

Arf Pingvin
2007-11-13, 16:56
Jag önskar att fler vågade ställa frågor (även ev dumma) än bara ett fåtal.

Jag ställde tre frågor i tråden. Du eller någon annan kan väl svara efter bästa förmåga. Mina frågor: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2636164&postcount=8

Pez
2007-11-13, 17:00
Hej MP
Jag vill inte att denna tråd skall spåra ur eller att du och jag skall ha en "monolog" igen
Jag önskar att fler vågade ställa frågor (även ev dumma) än bara ett fåtal.
Många är livrädda att ens skriva något tror jag för att risken att bli påhoppad är överhängade,

Du fick en olycklig start på ditt kolozzeumande.
Som den här tråden visar, så existerar knappast den avoghet mot Nautilus som gym eller konceptet HIT du verkar se i varje vinkel och vrå - snarare är det så att en hel del rävar här både testat gymmet såväl som träningsprincipen. Att de sedan delger oss sina erfarenheter och sitt tyckande om dessa är inte att "attackera" utan att "diskutera". Irritationen som uppstod i dina tidigare trådar tror jag, personligen, berodde mest på ditt sätt att formulera dina frågeställningar och svar på. Att du inte ens själv verkade på det klara med vad du ville diskutera, ditt hetsiga sätt att motsätta dig det mesta som skrevs samt det faktum att du verkar sakna ödmjukheten att inse att det kanske var i ditt sätt att argumentera som "systemfelet" låg sas.

Om något så är väl Kolozzeum ett mishmash av olika träningsfilosofier som existerar i harmoni såväl som disharmoni med varandra.. men generellt sett så respekterar de olika "lägrena" (som om de nu finns, är lite luddiga/nonbox) varandras åsikter och mål.

All träning är bra, men all träning är inte bra för alla. Typ.

bertbert
2007-11-13, 17:10
Något jag lärde mig tidigt i min kolozzeumkarriär var att sticker man ut hakan för långt, och åt fel håll, landar stora tunga föremål på den. Snabbt och många gånger. Med ödmjukhet kommer man långt, och det gäller i synnerhet här.

Denna tråd är ett mycket bättre försök än de tidigare, tycker jag.

Med detta sagt har jag inte så mycket att tillägga om Nautilus eller HIT, utom att det är lite lustigt att definitionen av intensitet i nautilusmetodiken och/eller HIT skiljer sig markant från resten av styrketräningsvärlden.

Hög intensitet betyder enligt mig höga vikter, låg duration på setet, få reps. Mallbilden av nautilusmetoden - 8-12 reps, ingen vila mellan arbetsserierna - ger visserligen en intensiv upplevelse, men intensiteten är låg, eftersom vikterna blir låga.

Varför HIT har sin egen intensitetsdefinition kan man fråga sig.

pragmatist
2007-11-13, 17:19
För egen del har jag helt lagt ner intensitetsbegreppet eftersom alla menar olika och det förvirrar mer än det förklarar. En del menar % av 1RM, andra kort vila mellan seten och ytterligare andra menar att träna till (eller förbi) failure. Jag föreslår att begreppet dödförklaras.

jwzrd
2007-11-13, 17:34
För egen del har jag helt lagt ner intensitetsbegreppet eftersom alla menar olika och det förvirrar mer än det förklarar. En del menar % av 1RM, andra kort vila mellan seten och ytterligare andra menar att träna till (eller förbi) failure. Jag föreslår att begreppet dödförklaras.

Ja varför skulle man acceptera att vissa har fel? Kan man inte nå konsensus rakt över n00b-brädet så rättar vi oss alla efter ingen och envar.

major Pectoralis
2007-11-13, 17:55
MP, jag tror bestämt mästerkocken skojar med dig...

Tog du mitt inlägg allvarligt?

Hahahahahahaahaa! Jag fick in årets ägning. :D

:em: ..............:D

Ok, jag erkänner: jag tog det på allvar - men anledningen till att jag missade denna ironi var troligen att jag är för seriös....*rolleyes*

pragmatist
2007-11-13, 17:57
Ja varför skulle man acceptera att vissa har fel? Kan man inte nå konsensus rakt över n00b-brädet så rättar vi oss alla efter ingen och envar.

Man behöver inte alls acceptera att andra har fel, däremot kan man komma överens om att vissa saker är det lönlöst att dividera om.

major Pectoralis
2007-11-13, 18:01
För egen del har jag helt lagt ner intensitetsbegreppet eftersom alla menar olika och det förvirrar mer än det förklarar. En del menar % av 1RM, andra kort vila mellan seten och ytterligare andra menar att träna till (eller förbi) failure. Jag föreslår att begreppet dödförklaras.

Med all respekt pragamatist men här var du alldeles för pragmatisk.....

Intensiteten är solklar. Anledningen till att man pratar om intensitet inom träningsplaneringen är för att den är ett av träningsstimulina. Oavsett hur många repetitioner man utför så kommer 60% av 1RM alltid ge ett annat träningsstimuli än 95% av 1RM. Detta beror på att nervsystemet tvingas arbeta annorlunda. Detta gäller både den neuromuskulära koordinationen och ev. muskelfiberomvandlning (muskelfibrerna förändras efter nervsignaler).

Det är även ett välkänt faktum att vältränade individer behöver arbeta med högre intensitet för att utvecklas om man jämför med en nybörjare; en nybörjare kan klara sig med 60% av 1RM för att utveckla maxstyrkan medans den vältränade behöver avsevärt tyngre doningar (eg. vikter motsvarande 1-8RM +/-). Detta är, som sagt, ytterligare en anledning till att Nautilus bara fungerar för nybörjare: det lugna rörelsetempo (4+2) medför att träningsvikterna/intensiteten blir för låg för dem som tränat ett tag.

pragmatist
2007-11-13, 18:17
Med all respekt pragamatist men här var du alldeles för pragmatisk.....

Intensiteten är solklar. Anledningen till att man pratar om intensitet inom träningsplaneringen är för att den är ett av träningsstimulina. Oavsett hur många repetitioner man utför så kommer 60% av 1RM alltid ge ett annat träningsstimuli än 95% av 1RM. Detta beror på att nervsystemet tvingas arbeta annorlunda. Detta gäller både den neuromuskulära koordinationen och ev. muskelfiberomvandlning (muskelfibrerna förändras efter nervsignaler).

Det är även ett välkänt faktum att vältränade individer behöver arbeta med högre intensitet för att utvecklas om man jämför med en nybörjare; en nybörjare kan klara sig med 60% av 1RM för att utveckla maxstyrkan medans den vältränade behöver avsevärt tyngre doningar (eg. vikter motsvarande 1-8RM +/-). Detta är, som sagt, ytterligare en anledning till att Nautilus bara fungerar för nybörjare: det lugna rörelsetempo (4+2) medför att träningsvikterna/intensiteten blir för låg för dem som tränat ett tag.

Jag säger inte emot dig i sak, men man undrar vad intensitetsbegreppet egentligen tillför. Kan man inte lika gärna säga "% av 1RM"? "Erfarna lyftare måste träna med högre % av 1RM för att öka i maxstyrka än nybörjare". Solklar betydelse, till och med färre tangentnedtryckningar. :)

Jag tänker inte dividera detta mer, man får förstås använda vilket begrepp man vill. Jag klarar mig dock alldeles utmärkt utan det.

major Pectoralis
2007-11-13, 18:25
Jag säger inte emot dig i sak, men man undrar vad intensitetsbegreppet egentligen tillför. Kan man inte lika gärna säga "% av 1RM"? "Erfarna lyftare måste träna med högre % av 1RM för att öka i maxstyrka än nybörjare". Solklar betydelse, till och med färre tangentnedtryckningar. :)

Jag tänker inte dividera detta mer, man får förstås använda vilket begrepp man vill. Jag klarar mig dock alldeles utmärkt utan det.

"% av 1RM"?
Ja, varför heter stolen "stol" och inte "något som man kan sitta på med ryggstöd"...? :D

Intensitet tycker jag är ett aldeles utmärkt begrepp och det hade varit ett ännu bättre begrepp om inte kommersen missbrukat det och därigenom skapat språkförbistringar.

Det är dock möjligt att "% av 1RM" är ett bättre begrepp...Kanske skulle börja använda det....

The Master
2007-11-13, 21:26
"Döm inte plånboken efter omslaget"...

Jag anser inte att en internetavatar är en bra markör av seriositet. Jag vill minnas att t.ex. King Grub hade en kringhoppande bajskorv...

Off-topic. Jag har naturligtvis inget klottrat på ryggen i verkligheten. De där bokstäverna är en skapelse av datateknik, vilket jag hoppas att du förstod redan innan.

Jag vet inte eller minns inte vad som ev gick snett på din instruktion med mig för 8 år sedan. Jag är ledsen. Jag lade bara fram en teori.Jag beklagar om du fortfarande mår dåligt av det. Men som master Chief sa. Har du lagt in dina inititealer på din rygg så kan det mycket möjligt att jag ansåg dig ung omogen och oseriös vid det specifika tillfället..
Men sorry, jag har ingen aning som hände, eller ens om det har hänt.

Sen undrar jag vad det är för lögner du menar att jag sprider.

Som jag sade så läs första inlägget noga, så förstår du att man kan träna på olika sätt med Nautilusmetoden.(läs alla inlägg särsklit den med vad som menas med ett set, som även finns i denna tråd)
Man kan träna med få set per muskel, man kan träna med mer.

Man kan köra helkropps program för nybörjare lik det som jag skrev i första inlägget, som idag även gäller som en rek för styrketräning av FYSS och ACSM. (Så det är då inte bara Nautilus som ljuger tydligen)

Sen kan man köra 2-3-4 split om man så vill. Man kan köra med olika hastigheter.

The Master
2007-11-13, 21:33
Vad är då FYSS
Gå in på fyss.se och läs dom allmänna rek som gäller för styrktträning

Det är en grund norm som Nautilus hade för 35 år.
Sen kan träningen se annorlunda ut för dom som inte är nybörjare

"FYSS är ett samarbetsprojekt mellan Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA) och Statens folkhälsoinstitut. YFA är en delförening inom Svensk Idrottsmedicinsk Förening (IMF), dvs. Svenska Läkaresällskapets sektion för Idrottsmedicin. YFA har representation av olika yrkeskategorier såsom läkare, sjukgymnaster, sjuksköterskor, idrottslärare, naprapater"

Rambo
2007-11-13, 21:38
Jag ser att du fortsätter föra fram din syn på träning ...Det jag inte förstår är varför??? Vad är din poäng?? Vilka inne på Kolozzeum tror du helt plötsligt kommer byta till Nautilus metoden?

Men jag ska ge dig all beröm för din envishet att fortsätta att försöka övertyga.:thumbup:

The Master
2007-11-13, 21:44
Jag ser att du fortsätter föra fram din syn på träning ...Det jag inte förstår är varför??? Vad är din poäng?? Vilka inne på Kolozzeum tror du helt plötsligt kommer byta till Nautilus metoden?

Men jag ska ge dig all beröm för din envishet att fortsätta att försöka övertyga.:thumbup:

Om du läser ALLA inlägg särskilt första, så är inte min poäng att övertyga någon. Jag försökte göra en sammanfattning och reda ut missförstånd.
LÄS alla Inlägg i denna tråd, så förstår du..

Men en fråga. Vad är poängen överhuvudtaget då i detta forum. Alla luftar väl sina teorier och erfarnheter. Vill du att all ska tycka som dig eller likadant så blir det inte mycket att diskutera om

Rambo
2007-11-13, 21:55
Om du läser ALLA inlägg särskilt första, så är inte min poäng att övertyga någon. Jag försökte göra en sammanfattning och reda ut missförstånd.
LÄS alla Inlägg i denna tråd, så förstår du..

Men en fråga. Vad är poängen överhuvudtaget då i detta forum. Alla luftar väl sina teorier och erfarnheter. Vill du att all ska tycka som dig eller likadant så blir det inte mycket att diskutera om


Jo jag har läst igenom allt. Det var inte min poäng med min fråga det var bara en allmän fråga till dig. Jag tycker att det finns ett mönster i alla dina startade trådar.

Sedan vore det ju kul om du slutade anta massa olika saker om folk...tex som du gjorde om min träning i en annan tråd och som du gjorde nu.

Jo det är klart detta är ju ett forum. Med olika avdelningar.
Det är klart man ska lufta sina teorier, fråga, få hjälp,ge hjälp, byta tips och trix med varandra osv....Men du kanske går på lite för mycket med dina diskussioner vilket verka leda till att folk tröttnar eller blir irriterade. Men sädant kan ju oxå ha ett syfte om det är det man nu är ute efter.

Det kan ju oxå bli lite för mycket om man bara argumenterar för argumentationens skull. Det är nog inte därför folk är på denna sida.

MasterChief
2007-11-13, 21:55
Om du läser ALLA inlägg särskilt första, så är inte min poäng att övertyga någon. Jag försökte göra en sammanfattning och reda ut missförstånd.
LÄS alla Inlägg i denna tråd, så förstår du..

Men en fråga. Vad är poängen överhuvudtaget då i detta forum. Alla luftar väl sina teorier och erfarnheter. Vill du att all ska tycka som dig eller likadant så blir det inte mycket att diskutera om

Många snorisar här inne har ingen aning om vad Nautilus är från början så en liten historielektion vore ju på sin plats. Till och med högvolymens Gud Arne Persson respekterar Arthur Jones och Nautilusmaskinerna även om han till 100% inte höll med i teorierna.

Det är liksom dags att sänka garden för alla i den här diskussionen. Det är träning vi talar om.

major Pectoralis
2007-11-13, 22:00
Jag vet inte eller minns inte vad som ev gick snett på din instruktion med mig för 8 år sedan. Jag är ledsen. Jag lade bara fram en teori.Jag beklagar om du fortfarande mår dåligt av det. Men som master Chief sa. Har du lagt in dina inititealer på din rygg så kan det mycket möjligt att jag ansåg dig ung omogen och oseriös vid det specifika tillfället..
Men sorry, jag har ingen aning som hände, eller ens om det har hänt.

Sen undrar jag vad det är för lögner du menar att jag sprider.

Som jag sade så läs första inlägget noga, så förstår du att man kan träna på olika sätt med Nautilusmetoden.(läs alla inlägg särsklit den med vad som menas med ett set, som även finns i denna tråd)
Man kan träna med få set per muskel, man kan träna med mer.

Man kan köra helkropps program för nybörjare lik det som jag skrev i första inlägget, som idag även gäller som en rek för styrketräning av FYSS och ACSM. (Så det är då inte bara Nautilus som ljuger tydligen)

Sen kan man köra 2-3-4 split om man så vill. Man kan köra med olika hastigheter.

Får du betalt för att missförstå?

Inget gick snett på din instuktion med mig mer än att jag inte köpte träningskonceptet. Du var artig och berättade utförligt och länge om din metod. Inget var således fel på det området. Självklart har jag inte M.P. skrivet på ryggen och det är inte mina initialer....

Det har jag har emot Nautilus har jag emot organisationen som säljer en klart bristfällig produkt inpackad i fina ord och lokaler.
Jag har redan tidigare skrivit om de lögner Nautilus för sig med. T.ex. missbrukar man intensitetsbegreppet av det grövsta. Dessutom använder man sig av reklamer i stil med "du kan öka din styrka med 200% på ett halvår" :laugh: .

Tro mig då jag säger att jag kan ACSM mycket bra och jag ser inga likheter med Nautilus; att man kan använda sig av helkroppspass för nybörjare eller splitpass för mer avancerade är så basic det kan bli. Kort sagt: konsensus av Nautilus och ACSM:s träningsmetoder är långt ifrån de samma.

Vid tillfälle skall jag sätta mig in i FYSS.

Off-topic: det Master-chief skrev om min avatar skrev han på skoj, bara så du vet...

Yes
2007-11-13, 22:05
Även om Arthur Jones är helig för mig så kan jag idag inte påstå att han hade rätt om speciellt mycket.
OMG WTF!? Nu är jag visserligen en smula berusad(inte mitt fel att något geni lagt en "after-work" på en tisdag.. *rolleyes* ), men du, min gode vän, måste ha rökt något väldigt olämpligt! :)

Jag kan för egen del hålla med om att vår ärade hjälte gör en del allvarliga missar, men ärligt nu... karln har jävligt rätt, om jävligt mycket.

Det viktigaste är dock själva tankeprocessen bakom "HIT", vilket är lätt att missa bakom alla enkla och slagkraftiga förklaringar.

Yes
2007-11-13, 22:13
Vilka personer menar HIT förespråkare skulle med fördel lägga om sin motståndsträning till ett nautilusprogram?

Vilka idrotter har mest nytta av det; byggare, kraftsporter, sprint/distansgrenar, lagsporter, friidrottare?

Vilka resultat kan nautilusmetodens anhängare uppvisa; medaljer, placeringar, rekord?
För att sätta dina frågor i ett lite större perspektiv; vem var bland de första att hävda fördelarna med styrketräning för idrottsliga sammanhang?

Kim Wood som, vad jag förstått, jobbat väldigt nära Arthur Jones har väl annars några Superbowls i ryggen. Han var väl annars en av de första som introducerade styrketräning till sporten...

The Master
2007-11-13, 22:14
Får du betalt för att missförstå?

Inget gick snett på din instuktion med mig mer än att jag inte köpte träningskonceptet. Du var artig och berättade utförligt och länge om din metod. Inget var således fel på det området. Självklart har jag inte M.P. skrivet på ryggen och det är inte mina initialer....

Det har jag har emot Nautilus har jag emot organisationen som säljer en klart bristfällig produkt inpackad i fina ord och lokaler.
Jag har redan tidigare skrivit om de lögner Nautilus för sig med. T.ex. missbrukar man intensitetsbegreppet av det grövsta. Dessutom använder man sig av reklamer i stil med "du kan öka din styrka med 200% på ett halvår" :laugh: .

Tro mig då jag säger att jag kan ACSM mycket bra och jag ser inga likheter med Nautilus; att man kan använda sig av helkroppspass för nybörjare eller splitpass för mer avancerade är så basic det kan bli. Kort sagt: konsensus av Nautilus och ACSM:s träningsmetoder är långt ifrån de samma.

Vid tillfälle skall jag sätta mig in i FYSS.

Off-topic: det Master-chief skrev om min avatar skrev han på skoj, bara så du vet...


Jag bara skrev vad FYSS (som du kan läsa vilka dom är) och ACSMs allmäna rek. om styrketräning. Konstig att du inte vet vad FYSS är.
Ja man kan nog öka mer än så. Tror att min 89 åriga dam drån Norge ökade med 400% av sin styrka på ett halvår.
Resonemanget bygger ju på vilka förutsättningar man har. Tror inte Arne skulle öka med 200%. Men än nybörjare.

Ja studera FYSS du. INGEN av dom vad jag vet har kopplingar till Nautilus.

jwzrd
2007-11-13, 22:22
Om du läser ALLA inlägg särskilt första, så är inte min poäng att övertyga någon. Jag försökte göra en sammanfattning och reda ut missförstånd.
LÄS alla Inlägg i denna tråd, så förstår du..

Men en fråga. Vad är poängen överhuvudtaget då i detta forum. Alla luftar väl sina teorier och erfarnheter. Vill du att all ska tycka som dig eller likadant så blir det inte mycket att diskutera om

Tycker du att det går bra för dig?

The Master
2007-11-13, 22:22
Är det någon som har tyckt att Nautulis maskinerna och Arthur Jones principer är konstiga? Jag har flera i min bekanskapskrets som tränar på sådana inrättningar och får goda resultat som uppfyller deras förväntningar på vad de ville åstadkomma. Nuförtiden så kommer det ingen fanatisk nautulistränare heller och talar om att man bara får köra ett set. Jag minns när vi stora byggare i sthlm var och gästade Nautulis första gym borta i Roslagstull någon gång på början av 80 talet. Jag tror att samtliga tyckte att maskinparken var grym jämfört med dåtidens storgym som Rellos, Friskportarklubben mfl. En sak kan man ändå säga om Natulis är att det var de som satte igång utvecklingen av att få träningsmaskinerna att fungera som träningsredskap. Om jag inte missminner mig så hade Rellos någon maskin tillverkad av Zander dvs en relik från svunna tiders träningsinstitutioner eller det kan ha varit uppe på repslagargatan den stod. Idags läget så handlar det om nästan astonomiska avstånd i funktion och konstruktion på dagens maskiner med dem vi hade på Uffe Bengtssons och Ehrling Wahlgrens tid.

"Är det någon som har tyckt att Nautulis maskinerna och Arthur Jones principer är konstiga"

Jo några tycker så. Hittade 4 st minst på detta forum...

jwzrd
2007-11-13, 22:23
Man behöver inte alls acceptera att andra har fel, däremot kan man komma överens om att vissa saker är det lönlöst att dividera om.

Jag håller med dig. Då antar jag att vi har samma definition av intensitet nu. Det är verkligen lönlöst att dividera om det mer.

Tolkia
2007-11-13, 22:25
"Är det någon som har tyckt att Nautulis maskinerna och Arthur Jones principer är konstiga"

Jo några tycker så. Hittade 4 st minst på detta forum...
Det är de facto inte särskílt många sett till det totala antalet medlemmar (över 20 000). Inte ens sett till antalet aktiva eller dagligen aktiva medlemmar. Det är nog helt enkelt så att man får räkna med att alla inte kan hålla med alla om allt.

The Master
2007-11-13, 22:32
Tycker du att det går bra för dig?

Haha,nej helt enkelt är det inte. Men det hade jag inte förväntat mig heller.
Det roliga är att vad man än lägger fram så sågas det.

Spelar ingen roll om jag lägger ut vad ACSM skriver om vad som allmän rek o styrketräning vilket FYSS sin tur rek. på sin sida.

Eller om att Dorian tackade Nautilus och Mike Mentzer för sina framsteg under en live intervju med Ove Rytter inför publik på Bodybuilder SM 97.



Det är ju inte så att jag själv har forskat fram någonting och inte merparten på detta forum heller. Utan vi lägger fram olika teórier och åsikter baserat från olika studier och jämnför dem.

The Master
2007-11-13, 22:35
Det är de facto inte särskílt många sett till det totala antalet medlemmar (över 20 000). Inte ens sett till antalet aktiva eller dagligen aktiva medlemmar. Det är nog helt enkelt så att man får räkna med att alla inte kan hålla med alla om allt.


Det är säkert fler som inte håller med Mina/MIKE Mentzer/Arthur Jones HIT teorier.
Det hade dock varit roligare och bättre för Kolzzeums forum att fler skrev och kritiserade än samma personer. Eller gärna dom som håller med HITs tränings filosofi.

Rambo
2007-11-13, 22:39
Haha,nej helt enkelt är det inte. Men det hade jag inte förväntat mig heller.
Det roliga är att vad man än lägger fram så sågas det.

Spelar ingen roll om jag lägger ut vad ACSM skriver om vad som allmän rek o styrketräning vilket FYSS sin tur rek. på sin sida.

Eller om att Dorian tackade Nautilus och Mike Mentzer för sina framsteg under en live intervju med Ove Rytter inför publik på Bodybuilder SM 97.



Det är ju inte så att jag själv har forskat fram någonting och inte merparten på detta forum heller. Utan vi lägger fram olika teórier och åsikter baserat från olika studier och jämnför dem.


Men det är kul att du försöker :thumbup:

Jag går bara efter min egen träning och det jag tycker funkar för mig.

Tack vare Kolozzeum så har jag lärt mig mycket genom att kolla i träningsjournalerna. Sedan om jag lägger till eller provar nått nytt det är inte säkert. Och det är ända stället jag skulle leta efter information om träning.

Rambo
2007-11-13, 22:42
Det exemplet du använder med den 89 åriga tanten tycker jag bara visar det roliga i det hela...Kanske är du på helt fel sida och raggar kunder*whistle* ..

Fast det är klart vi borde ju alla stå i kö till Nautilus nu eftersom man kan öka sin styrka med 400% där :laugh: :laugh:

Anders The Peak
2007-11-13, 22:43
Efter många år och sökande och studerande så tror jag att de flesta lär ut fel metoder för att maximera resultaten man kan få av sin styrketräning. Antagligen är det helt fel att lära ut 2-4 sekunder excentriskt och 1-3 sekunder och koncentriskt och 8-12 reps som Nautulis=Arthur Jones principer mfl har predikat om. Visst får man resultat av träningen men det får man av all träning som utförs regelbundet och med progressivitet. De här råden får muskulaturen att anpassa sig felaktigt och utvecklingen går då mot uthållighetsmomentet i träningen och muskeln blir mer anpassad till arbetstid än styrka och styrkeutvecklingen avtar kanske inte helt men utvecklas inte optimalt likadant med muskelmassan som blir svår att utveckla pga att den vill hålla klara av att vara uthållig och det helt andra egenskaper muskeln förändras mot då än styrka- och muskelmassa...

MasterChief
2007-11-13, 22:46
OMG WTF!? Nu är jag visserligen en smula berusad(inte mitt fel att något geni lagt en "after-work" på en tisdag.. *rolleyes* ), men du, min gode vän, måste ha rökt något väldigt olämpligt! :)

Jag kan för egen del hålla med om att vår ärade hjälte gör en del allvarliga missar, men ärligt nu... karln har jävligt rätt, om jävligt mycket.

Det viktigaste är dock själva tankeprocessen bakom "HIT", vilket är lätt att missa bakom alla enkla och slagkraftiga förklaringar.

Jag pratar om hans specifika träningsprinciper (inte hans livsfilosofi). Läs hans två bulletiner. Det mesta är nog inte helt rätt även om de är fascinerande böcker.

Men jag är öppen för en diskussion så stapla gärna upp vilka rätt han gör. Med tanke på min hjältedyrkan till karln så vill jag väldigt gärna bli omvänd med argument som är vattentäta.

Är det något som Arthur har lärt mig (men det tog en jävla tid att fatta) är att inte köpa något hur som helst. Inte ens hans egna teorier. Jag har blivit mer och mer skeptisk till saker och ting i största allmänhet (lugn, A.R sitter säkert). Till slut köpte jag inte ens mina egna argument längre. Forskningen tycker jag suger getballe riktigt hårt och ger ingen info. Så när det kommer till träning återstår en sak (som också Arthur pratade sig varm om). Testa skiten. Funkar det inte, byt!

Jag har tagit en tung diskussion med mig själv sista åren. Främst har det skett när jag sitter i sadeln på cykeln och inte har annat för mig. Arthur var väldigt bra på att dissa alla och allt. Han dissade även sig själv regelbundet.

The Master
2007-11-13, 22:50
Det exemplet du använder med den 89 åriga tanten tycker jag bara visar det roliga i det hela...Kanske är du på helt fel sida och raggar kunder*whistle* ..

Fast det är klart vi borde ju alla stå i kö till Nautilus nu eftersom man kan öka sin styrka med 400% där :laugh: :laugh:

Jag tror du har missat poängen i denna tråd.
För det första är jag inte här för att ragga kunder, dels har jag slutat.
Detta är inget forum som den vanlige Nautiluskunden är på.
En vanlig Nautiluskund är en man eller kvinna mellan 35 - 60 år.
Det är den målgruppen Nautilus vill ha. Det är den målgruppen som kostar samhället en hel del.

Jag har för ingen avsikt att marknadsföra Nautilus eller HIT.

Utan jag liksom du och många andra på detta forum jämnför sina träningsmetoder med varann. .

Men strunta i mig, Nautilus, HIT eller någom annan.
Vad skulle du svara på om någon frågade dig vad som är dom allmäna rek. för styrketräning är. Vad skulle ditt svar bli?

jwzrd
2007-11-13, 22:54
Jag tror du har missat poängen i denna tråd.
För det första är jag inte här för att ragga kunder, dels har jag slutat.
Detta är inget forum som den vanlige Nautiluskunden är på.
En vanlig Nautiluskund är en man eller kvinna mellan 35 - 60 år.
Det är den målgruppen Nautilus vill ha. Det är den målgruppen som kostar samhället en hel del.

Jag har för ingen avsikt att marknadsföra Nautilus eller HIT.

Utan jag liksom du och många andra på detta forum jämnför sina träningsmetoder med varann. .

Men strunta i mig, Nautilus, HIT eller någom annan.
Vad skulle du svara på om någon frågade dig vad som är dom allmäna rek. för styrketräning är. Vad skulle ditt svar bli?

Kan du inte börja med att förklara varför Nautilus' metod är bra.

Rambo
2007-11-13, 22:54
Jag tror du har missat poängen i denna tråd.
För det första är jag inte här för att ragga kunder, dels har jag slutat.
Detta är inget forum som den vanlige Nautiluskunden är på.
En vanlig Nautiluskund är en man eller kvinna mellan 35 - 60 år.
Det är den målgruppen Nautilus vill ha. Det är den målgruppen som kostar samhället en hel del.

Jag har för ingen avsikt att marknadsföra Nautilus eller HIT.

Utan jag liksom du och många andra på detta forum jämnför sina träningsmetoder med varann. .

Men strunta i mig, Nautilus, HIT eller någom annan.
Vad skulle du svara på om någon frågade dig vad som är dom allmäna rek. för styrketräning är. Vad skulle ditt svar bli?

Jag har nog inte missat nån poäng alls. Om det nu finns nån poäng??

Finns det några allmänna rek för styrketräning??????? Vad är det för nått???

Rambo
2007-11-13, 22:59
Om nån skulle fråga mig om hjälp om styrketräning så skulle jag hjälpa den personen på bästa sätt jag kan. Sedan beror ju allt på vad personen vill ha hjälp med. Men jag skulle utgå från min egen träning och den träning jag själv prövat på. Jag skulle inte börja snacka massa om olika metoder HIT och dit eller om Låg/Hög intensistet eller vad det nu vad. Varför försvåra allt.

Anders The Peak
2007-11-13, 23:02
Det är det som diskuteras dagligen här traditionella byggarprogram som har rötter i Joe Weider - Basic Bodybuilding Techniques. Inget ont om dem de är bra och betydligt bättre än Arthur Jones koncept...

The Master
2007-11-13, 23:06
Kan du inte börja med att förklara varför Nautilus' metod är bra.

Det finns olika delar i det.

Dels är den bla jätte bra för dom som är mellan 35 - 55 år. Har ett stillasittande jobb, stressigt arbete och lite tid.
Många av dom har ont i nacke skuldror och nacke och några kilon för mycket.

Normal kunden för Nautilus

Till dom skulle jag ge ett tränings program som jag tidigare skrev om vad FYSS och ACSM rekomenderade.

Sen är det även bra för inaktiva studenter som kanske har hoppat över skolidrotten, äter dålig, pluggar mycket och tycker att träning är skit. Men mår otroligt dåligt av sitt stillasittande liv.

Till dom skulle jag ge ett tränings program som jag tidigare skrev om vad FYSS och ACSM rekomenderade.

Det var två exempel.

Det är även bra för hockey spelare/fotbolls spelare tex. Antiingen som ett komplement till sin vanliga träning eller använda som huvudträning.

Deras program skulle se olika ut, beroende vilken period av ssäongen dom befinner sig i, vad formen är etc.
Dom skulle dock köra mer än vad FYSS och ASCM rek allmänt som norm inom styrketräningen.

jwzrd
2007-11-13, 23:08
Det finns olika delar i det.

Dels är den bla jätte bra för dom som är mellan 35 - 55 år. Har ett stillasittande jobb, stressigt arbete och lite tid.
Många av dom har ont i nacke skuldror och nacke och några kilon för mycket.

Normal kunden för Nautilus

Till dom skulle jag ge ett tränings program som jag tidigare skrev om vad FYSS och ACSM rekomenderade.

Sen är det även bra för inaktiva studenter som kanske har hoppat över skolidrotten, äter dålig, pluggar mycket och tycker att träning är skit. Men mår otroligt dåligt av sitt stillasittande liv.

Till dom skulle jag ge ett tränings program som jag tidigare skrev om vad FYSS och ACSM rekomenderade.

Det var två exempel.

Det är även bra för hockey spelare/fotbolls spelare tex. Antiingen som ett komplement till sin vanliga träning eller använda som huvudträning.

Deras program skulle se olika ut, beroende vilken period av ssäongen dom befinner sig i, vad formen är etc.
Dom skulle dock köra mer än vad FYSS och ASCM rek allmänt som norm inom styrketräningen.

Men du har inte givit mig två exempel. Du har sagt FYSS och ASCM tre gånger vardera däremot.

Rambo
2007-11-13, 23:09
Det finns olika delar i det.

Dels är den bla jätte bra för dom som är mellan 35 - 55 år. Har ett stillasittande jobb, stressigt arbete och lite tid.
Många av dom har ont i nacke skuldror och nacke och några kilon för mycket.

Normal kunden för Nautilus

Till dom skulle jag ge ett tränings program som jag tidigare skrev om vad FYSS och ACSM rekomenderade.

Sen är det även bra för inaktiva studenter som kanske har hoppat över skolidrotten, äter dålig, pluggar mycket och tycker att träning är skit. Men mår otroligt dåligt av sitt stillasittande liv.

Till dom skulle jag ge ett tränings program som jag tidigare skrev om vad FYSS och ACSM rekomenderade.

Det var två exempel.

Det är även bra för hockey spelare/fotbolls spelare tex. Antiingen som ett komplement till sin vanliga träning eller använda som huvudträning.

Deras program skulle se olika ut, beroende vilken period av ssäongen dom befinner sig i, vad formen är etc.
Dom skulle dock köra mer än vad FYSS och ASCM rek allmänt som norm inom styrketräningen.

Ok nu blev jag ännu mer sugen på att byta gym :D

The Master
2007-11-13, 23:10
Om nån skulle fråga mig om hjälp om styrketräning så skulle jag hjälpa den personen på bästa sätt jag kan. Sedan beror ju allt på vad personen vill ha hjälp med. Men jag skulle utgå från min egen träning och den träning jag själv prövat på. Jag skulle inte börja snacka massa om olika metoder HIT och dit eller om Låg/Hög intensistet eller vad det nu vad. Varför försvåra allt.

Min fråga vad var du skulle svara.
Inte vad personen ifråga var ute efter.

Nej jag skulle heller inte prata om mina egna teorier eller åsikter utan svara på vad dom allmäna rek. för styrketräning är.

Om personer skulle fråga MIN personliga åsikt (men det var ju inte fallet här) så skulle jag svara vad jag anser.

Så vad svarar du till personen, eller JAG ställer DIG frågan.
Vad är idag dom allmäna rek i sverige för styrketräning?

The Master
2007-11-13, 23:14
Jag har nog inte missat nån poäng alls. Om det nu finns nån poäng??

Finns det några allmänna rek för styrketräning??????? Vad är det för nått???

Ja det finns det. Det står skrivet på FYSS (Fyss.se)

FYSS är:

FYSS är ett samarbetsprojekt mellan Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA) och Statens folkhälsoinstitut. YFA är en delförening inom Svensk Idrottsmedicinsk Förening (IMF), dvs. Svenska Läkaresällskapets sektion för Idrottsmedicin. YFA har representation av olika yrkeskategorier såsom läkare, sjukgymnaster, sjuksköterskor, idrottslärare, naprapater och folkhälsovetare.

FYSS är skriven av svenska experter av olika profession inom olika medicinska specialiteter och omfattar de flesta sjukdomstillstånd där fysisk aktivitet har dokumenterad effekt.

Rambo
2007-11-13, 23:14
Min fråga vad var du skulle svara.
Inte vad personen ifråga var ute efter.

Nej jag skulle heller inte prata om mina egna teorier eller åsikter utan svara på vad dom allmäna rek. för styrketräning är.

Om personer skulle fråga MIN personliga åsikt (men det var ju inte fallet här) så skulle jag svara vad jag anser.

Så vad svarar du till personen, eller JAG ställer DIG frågan.
Vad är idag dom allmäna rek i sverige för styrketräning?

Jag har ju redan svarat dig...

"Om nån skulle fråga mig om hjälp om styrketräning så skulle jag hjälpa den personen på bästa sätt jag kan. Sedan beror ju allt på vad personen vill ha hjälp med. Men jag skulle utgå från min egen träning och den träning jag själv prövat på. Jag skulle inte börja snacka massa om olika metoder HIT och dit eller om Låg/Hög intensistet eller vad det nu vad. Varför försvåra allt."

Varför skulle jag hjälpa dom på ett sätt som jag själv inte tränar på eller ha provat på...

allmäna rek. för styrketräning ????? Jag vet inte vad det är för nått ??

Rambo
2007-11-13, 23:15
Ja det finns det. Det står skrivet på FYSS (Fyss.se)

FYSS är:

FYSS är ett samarbetsprojekt mellan Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA) och Statens folkhälsoinstitut. YFA är en delförening inom Svensk Idrottsmedicinsk Förening (IMF), dvs. Svenska Läkaresällskapets sektion för Idrottsmedicin. YFA har representation av olika yrkeskategorier såsom läkare, sjukgymnaster, sjuksköterskor, idrottslärare, naprapater och folkhälsovetare.

FYSS är skriven av svenska experter av olika profession inom olika medicinska specialiteter och omfattar de flesta sjukdomstillstånd där fysisk aktivitet har dokumenterad effekt.

Och..

The Master
2007-11-13, 23:16
Och..

OCH??! Vad menar du med OCH??!

Att det är skit.
Du får gärna lägga fram något annat

Rambo
2007-11-13, 23:18
OCH??! Vad menar du med OCH??!

Att det är skit.
Du får gärna lägga fram något annat

Jag menar att det hjälpte mig inget såg inga övningar där eller set/ reps inget.
Så vad skulle det hjälpa mig.

Tolkia
2007-11-13, 23:19
FYSS är ett samarbetsprojekt mellan Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA) och Statens folkhälsoinstitut. YFA är en delförening inom Svensk Idrottsmedicinsk Förening (IMF), dvs. Svenska Läkaresällskapets sektion för Idrottsmedicin. YFA har representation av olika yrkeskategorier såsom läkare, sjukgymnaster, sjuksköterskor, idrottslärare, naprapater och folkhälsovetare.

FYSS är skriven av svenska experter av olika profession inom olika medicinska specialiteter och omfattar de flesta sjukdomstillstånd där fysisk aktivitet har dokumenterad effekt.
Jag tycker att du är ute och cyklar lite när du drar fram FYSS som Bibeln(tm) för vad som är Bra(tm) styrketräning. FYSS är ju trots allt Fysisk Aktivitet för Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling, d.v.s. rekommendationer för läkare/sjukvårdspersonal att ge till patienter, inte något slags allenarådande facít för hur styrketräning skall bedrivas. Majoriteten av medlemmarna på Kolozzeum är definitivt inte aktuella för FYSS.

F.ö. tycker jag att Rambos förslag om att försöka anpassa träningen efter den som skall träna, vilka förutsättningar och mål han/hon har är bra.

jwzrd
2007-11-13, 23:20
OCH??! Vad menar du med OCH??!

Att det är skit.
Du får gärna lägga fram något annat

Snälla The Master, kan du skriva något som helst med substans i tråden? Tror du att någon här bryr sig om du så skulle säga att självaste Konungen av sverige speciellt rekommenderar Nautilus? Vill du debattera Nautilus och metoden man använder där så ser vi till att göra det.

Att en jävligt stor samling statliga pappersvändare rekommenderar Nautilis säger mer om vem som skickar fakturor var. Så...

Nautilus. Förklara för mig (och Rambo gissar jag) varför den metoden är bra och vad den innebär.

The Master
2007-11-13, 23:24
Jag menar att det hjälpte mig inget såg inga övningar där eller set/ reps inget.
Så vad skulle det hjälpa mig.

Stryke Övningar kan du säkert själv annars så får du fråga någon på det gym du är på. Men du får själv läsa om reps och set och annat på deras hemsida.

I detta kapitel beskrivs aktuella rekommendationer för fysisk aktivitet, såsom intensitet, duration och frekvens. Dessutom beskrivs kopplingen mellan fysisk aktivitet, hälsa och fysisk kapacitet , det vill säga kondition, styrka och rörlighet, och den vetenskapliga bakgrunden till de aktuella rekommendationerna. För att underlätta ordination av fysisk aktivitet ges dessutom en strategi för tillämpningen av rekommendationerna genom aktivitetspyramiden.

Läs den

jwzrd
2007-11-13, 23:27
Stryke Övningar kan du säkert själv annars så får du fråga någon på det gym du är på. Men du får själv läsa om reps och set och annat på deras hemsida.

I detta kapitel beskrivs aktuella rekommendationer för fysisk aktivitet, såsom intensitet, duration och frekvens. Dessutom beskrivs kopplingen mellan fysisk aktivitet, hälsa och fysisk kapacitet , det vill säga kondition, styrka och rörlighet, och den vetenskapliga bakgrunden till de aktuella rekommendationerna. För att underlätta ordination av fysisk aktivitet ges dessutom en strategi för tillämpningen av rekommendationerna genom aktivitetspyramiden.

Läs den

Vi är många som läst väldigt mycket på området. Vi väntar alla spänt på att du ska skriva något annat än rent nonsens.

The Master
2007-11-13, 23:30
Jag tycker att du är ute och cyklar lite när du drar fram FYSS som Bibeln(tm) för vad som är Bra(tm) styrketräning. FYSS är ju trots allt Fysisk Aktivitet för Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling, d.v.s. rekommendationer för läkare/sjukvårdspersonal att ge till patienter, inte något slags allenarådande facít för hur styrketräning skall bedrivas. Majoriteten av medlemmarna på Kolozzeum är definitivt inte aktuella för FYSS.

F.ö. tycker jag att Rambos förslag om att försöka anpassa träningen efter den som skall träna, vilka förutsättningar och mål han/hon har är bra.


Det är skillnad på vad jag lär ut som privat person än som anställd på ett seriöst friskvårds företag.

Som privat person kan jag som i detta forum lägga in mina privata åsikter som INTE stödjer FYSS eller vetenskapliga fastställda rek. av läkare, forskare naprapater mm

Men när jag jobbar på ett seriöst friskvårds företag så måste jag följa dom rek. som finns som baserar sig på vetenskapliga fastställda studier.

Det är skillnad

Rambo
2007-11-13, 23:30
Stryke Övningar kan du säkert själv annars så får du fråga någon på det gym du är på. Men du får själv läsa om reps och set och annat på deras hemsida.

I detta kapitel beskrivs aktuella rekommendationer för fysisk aktivitet, såsom intensitet, duration och frekvens. Dessutom beskrivs kopplingen mellan fysisk aktivitet, hälsa och fysisk kapacitet , det vill säga kondition, styrka och rörlighet, och den vetenskapliga bakgrunden till de aktuella rekommendationerna. För att underlätta ordination av fysisk aktivitet ges dessutom en strategi för tillämpningen av rekommendationerna genom aktivitetspyramiden.

Läs den

Synd jag trodde du skulle berätta för mig så jag vet hur jag skulle kunna hjälpa nån på rätt sätt.....

The Master
2007-11-13, 23:31
Vi är många som läst väldigt mycket på området. Vi väntar alla spänt på att du ska skriva något annat än rent nonsens.

Men snälla du. Det är ju inget jag jag själv hittar på.

Läs om FYSS och vilka som står bakom. Är det idoiter det med??

Dags för dig att lägga fram lite fakta.

Tror du att jag är doktor eller läkare. Jag bara hänvisa liksom dig på dom studier som är gjorda.

jwzrd
2007-11-13, 23:32
Det är skillnad på vad jag lär ut som privat person än som anställd på ett seriöst friskvårds företag.

Som privat person kan jag som i detta forum lägga in mina privata åsikter som INTE stödjer FYSS eller vetenskapliga fastställda rek. av läkare, forskare naprapater mm

Men när jag jobbar på ett seriöst friskvårds företag så måste jag följa dom rek. som finns som baserar sig på vetenskapliga fastställda studier.

Det är skillnad

Du jobbar inte på Nautilus längre säger du. Vilket företag talar vi isf då om och vad är syftet med dess framträdande här via dig?

Rambo
2007-11-13, 23:32
Det är skillnad på vad jag lär ut som privat person än som anställd på ett seriöst friskvårds företag.

Som privat person kan jag som i detta forum lägga in mina privata åsikter som INTE stödjer FYSS eller vetenskapliga fastställda rek. av läkare, forskare naprapater mm

Men när jag jobbar på ett seriöst friskvårds företag så måste jag följa dom rek. som finns som baserar sig på vetenskapliga fastställda studier.

Det är skillnad

Jasså handlar det om seriöst friskvårds företag nu oxå oj oj :laugh: :laugh:
Det blir bara bättre och bättre nu...

The Master
2007-11-13, 23:32
Synd jag trodde du skulle berätta för mig så jag vet hur jag skulle kunna hjälpa nån på rätt sätt.....

Gå in på FYSS och läs. det är ganska mycket, eller om du vill så kan jag kopiera in det i en annan tråd om du vill. Eller maila om det känns bättre

Rambo
2007-11-13, 23:32
Men snälla du. Det är ju inget jag jag själv hittar på.

Läs om FYSS och vilka som står bakom. Är det idoiter det med??

Dags för dig att lägga fram lite fakta.

Tror du att jag är doktor eller läkare. Jag bara hänvisa liksom dig på dom studier som är gjorda.

Vad är poängen ?????

MasterChief
2007-11-13, 23:34
Snälla The Master, kan du skriva något som helst med substans i tråden? Tror du att någon här bryr sig om du så skulle säga att självaste Konungen av sverige speciellt rekommenderar Nautilus? Vill du debattera Nautilus och metoden man använder där så ser vi till att göra det.

Att en jävligt stor samling statliga pappersvändare rekommenderar Nautilis säger mer om vem som skickar fakturor var. Så...

Nautilus. Förklara för mig (och Rambo gissar jag) varför den metoden är bra och vad den innebär.

För mig som inte vill väga mer än 80 kg i bra form och gärna ägnar disponibel tid till andra aktiviteter såsom cykel, kanot osv är ett klassiskt helkroppsprogram som bygger på Nautilusprinciperna perfekt. Notera att Nautilusträning med fördel körs med fria vikter. Något som vissa inte fattat.
Det ger mig den styrka jag vill ha på ett snabbt men inte helt enkelt sätt. Träningsformen är jobbig så in i helvete. Något som jag dock har blivit jävligt härdad av.

jwzrd
2007-11-13, 23:35
Men snälla du. Det är ju inget jag jag själv hittar på.

Läs om FYSS och vilka som står bakom. Är det idoiter det med??

Dags för dig att lägga fram lite fakta.

Tror du att jag är doktor eller läkare. Jag bara hänvisa liksom dig på dom studier som är gjorda.

Tråden handlar om Nautilus och dess metoder och du säger inte ett ljud om dem. FYSS handlar, som Tolkia redan berättat, om träning för människor i synnerligen dåligt skick.

För sista gången: Kommer du att säga något om Nautilus-metoden? Ja/nej-fråga.

Jag föreslår att den här tråden flyttas till Allmänt så att den hamnar under dess systertråd i etern: Babbel, babbel och babbel eller hur den nu heter.

Rambo
2007-11-13, 23:35
Gå in på FYSS och läs. det är ganska mycket, eller om du vill så kan jag kopiera in det i en annan tråd om du vill. Eller maila om det känns bättre

Nä det behövs inte jag ser inget behov av det..Det finns träningsjournaler här inne dom räcker mer en väl:thumbup:

Det var bara att jag ville veta vad "allmäna rek. för styrketräning" var för nått.
Eftersom du tog upp det.

The Master
2007-11-13, 23:35
Du jobbar inte på Nautilus längre säger du. Vilket företag talar vi isf då om och vad är syftet med dess framträdande här via dig?

Jag är en fristånde konult. Men snälla ni. Kom med något själv du och Rambo.

Det spelar ju ingen roll vilka källor jag använder, du/ni sågar dom andå bara

det ända ni gör nu är at skriva::smash: *screwy* *kissass* hela tiden.

Känns som ni är verlikgen seriösa. Jag lägger fram seriös information. Inte som är skrivet av mig eller framforskat av mig själv

Rambo
2007-11-13, 23:37
För mig som inte vill väga mer än 80 kg i bra form och gärna ägnar disponibel tid till andra aktiviteter såsom cykel, kanot osv är ett klassiskt helkroppsprogram som bygger på Nautilusprinciperna perfekt. Notera att Nautilusträning med fördel körs med fria vikter. Något som vissa inte fattat.
Det ger mig den styrka jag vill ha på ett snabbt men inte helt enkelt sätt. Träninsformen är jobbig så in i helvete. Något som jag dock har blivit jävligt härdad av.

Kul att du har hittat nått som passar dig och även har härdat dig...Synd bara att det inte går så bra för er att förespråka denna metod av härdning här inne på Kolozzeum:D

The Master
2007-11-13, 23:38
Nä det behövs inte jag ser inget behov av det..Det finns träningsjournaler här inne dom räcker mer en väl:thumbup:

Det var bara att jag ville veta vad "allmäna rek. för styrketräning" var för nått.
Eftersom du tog upp det.

Ja och det har jag skrivit 3 ggr också vad det är på denna tråd.
Första gången i mitt första inlägg. Läs den snälla så får du svar.

Vill inte verka dryg, men vad är åldern på Rambo och jhgz

jwzrd
2007-11-13, 23:38
För mig som inte vill väga mer än 80 kg i bra form och gärna ägnar disponibel tid till andra aktiviteter såsom cykel, kanot osv är ett klassiskt helkroppsprogram som bygger på Nautilusprinciperna perfekt. Notera att Nautilusträning med fördel körs med fria vikter. Något som vissa inte fattat.
Det ger mig den styrka jag vill ha på ett snabbt men inte helt enkelt sätt. Träninsformen är jobbig så in i helvete. Något som jag dock har blivit jävligt härdad av.

Jag lovar dig dina egna skjortor att du presterat bättre på allting du kan tänka dig av att göra som jag säger istället. SÄRSKILLT som du vill kunna använda din kropp till att sprätta runt i naturen och annat.

Inte fan har du någon spänstträning eller träning för verklig styrka i det schemat. __OM__ nautilus-metoden ger dig något så är det en viss muskelmassa.

Det är för låga vikter för någon som helst styrka, det är för långsamt för att ge dig någon speedstrength, tränar du på nautilus-maskiner har du ingen som helst koordination mellan dina lemmar och säkerligen vissa utslitningssymptom av ett envist nötande i fasta maskiner.

major Pectoralis
2007-11-13, 23:39
1) Hur många som äger kort på Nautilus utnyttjar dem?

2) Jag skrev inte att jag inte visste vad FYSS var. Jag skrev att jag skulle sätta mig in i det vid tillfälle, vilket är en helt annan sak. Om fyss valt att samarbeta med Nautilus så beror det inte på att Nautilusmetoden är effektiv i sig utan på att det är en stor gymkedja som finns i anslutning till "centralmaktens" simhallar. Dessutom har, som sagt, Nautilus fina lokaler, bra maskiner och trevlig personal. För försoffade personer är naturligtvis all träning bättre än ingen. Att likställa Nautilusmetoden med sjukgymnastik är däremot B.S.

3) Jag kan inte komma på något som ACSM har gemensamt med Nautilus. Däremot har Nautilus mycket gemensamt med de träningsrekommendationer Journal of Exercise Physiology presenterade i den artikel som sågade ACSM:s position stand, dvs. deras träningsrekommendationer.

4) Att man förbättrar sin förmåga att lyfta vikter i Nautilus maskiner innebär inte att man mångdubblar sin styrka. Inledande styrkeförbättringar beror på neuronala faktorer, dvs. att man lär sig att ta i och utnyttja den styrka man har.

5) Blanda inte ihop Nautilus med elitidrott. Du som gillar att referera till stora organisationer kan ju fundera på vad t.ex. SOK skulle säga om Nautilus.

jwzrd
2007-11-13, 23:40
Jag är en fristånde konult. Men snälla ni. Kom med något själv du och Rambo.

Det spelar ju ingen roll vilka källor jag använder, du/ni sågar dom andå bara

det ända ni gör nu är at skriva::smash: *screwy* *kissass* hela tiden.

Känns som ni är verlikgen seriösa. Jag lägger fram seriös information. Inte som är skrivet av mig eller framforskat av mig själv

Du har lagt fram information om vad FYSS är - en källa för information om hur pensionärer och sjuka tränar. Det är den enda substansen du bidragit med i tråden. Det är din tråd och den heter att den ska handla om Nautilus. Kom igen nu.

Rambo
2007-11-13, 23:40
Jag är en fristånde konult. Men snälla ni. Kom med något själv du och Rambo.

Det spelar ju ingen roll vilka källor jag använder, du/ni sågar dom andå bara

det ända ni gör nu är at skriva::smash: *screwy* *kissass* hela tiden.

Känns som ni är verlikgen seriösa. Jag lägger fram seriös information. Inte som är skrivet av mig eller framforskat av mig själv

Men det var du som starta även denna tråd..Inte konstigt att du kan bli "sågad" då..Jag har inte så mycket att komma med jag bara tränar efter ett enkelt system..

Jag tycker att jag försöker "såga" eller förstå dig på ett så bra sätt som möjligt

Rambo
2007-11-13, 23:42
Ja och det har jag skrivit 3 ggr också vad det är på denna tråd.
Första gången i mitt första inlägg. Läs den snälla så får du svar.

Vill inte verka dryg, men vad är åldern på Rambo och jhgz

Jag har läst och fått ett svar. Tack.

Du verkar vara dryg:thumbup:

Tolkia
2007-11-13, 23:43
Det är skillnad på vad jag lär ut som privat person än som anställd på ett seriöst friskvårds företag.

Som privat person kan jag som i detta forum lägga in mina privata åsikter som INTE stödjer FYSS eller vetenskapliga fastställda rek. av läkare, forskare naprapater mm

Men när jag jobbar på ett seriöst friskvårds företag så måste jag följa dom rek. som finns som baserar sig på vetenskapliga fastställda studier.

Det är skillnad
Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma. Om du är anställd på ett friskvårdsföretag bör du ju rimligtvis vara intresserad av att leverera en produkt som passar din aktuella kund? Om din kund ligger inom målgruppen för FYSS är FYSs rekommendationer relevanta, om han/hon inte gör det, är situationen en annan. FYSS rekommendationer är "allmänna" i den bemärkelsen att de kan följas av alla, även av den som är i väldigt dålig kondition (t.ex. detta med att röra på sig 30 minuter om dagen, som väl är det som är mest känt). En miniminivå helt enkelt. Men det finns ju många som inte befinner sig på miniminivån, och för dem måste rekommendationerna ju bli andra?

MasterChief
2007-11-13, 23:44
Kul att du har hittat nått som passar dig och även har härdat dig...Synd bara att det inte går så bra för er att förespråka denna metod av härdning här inne på Kolozzeum:D

Är det något jag lärt mig under mina 17 år inom träning är att så länge jag är nöjd är jag glad. Förr i tiden kunde jag njuta när jag såg Jönspelle nr1 eller Fåntratt nr2 som kört oändligt många set i cablen år ut och år in och aldrig fått resultat. Samtidigt var man klar innan de ens hade hittat rätt handtag till nästa invecklade bröstövning. Klassisk Nautilus handlar om tunga basövningar tagna till failure. Det blir liksom inte mindre okomplicerat.

En sak är säker. Jönsträning genomförd utan vilja är det många som ägnar sig åt på gymen. Oavsett om det är HIT eller HVT.

The Master
2007-11-13, 23:45
1) Hur många som äger kort på Nautilus utnyttjar dem?

2) Jag skrev inte att jag inte visste vad FYSS var. Jag skrev att jag skulle sätta mig in i det vid tillfälle, vilket är en helt annan sak. Om fyss valt att samarbeta med Nautilus så beror det inte på att Nautilusmetoden är effektiv i sig utan på att det är en stor gymkedja som finns i anslutning till "centralmaktens" simhallar. Dessutom har, som sagt, Nautilus fina lokaler, bra maskiner och trevlig personal. För försoffade personer är naturligtvis all träning bättre än ingen. Att likställa Nautilusmetoden med sjukgymnastik är däremot B.S.

3) Jag kan inte komma på något som ACSM har gemensamt med Nautilus. Däremot har Nautilus mycket gemensamt med de träningsrekommendationer Journal of Exercise Physiology presenterade i den artikel som sågade ACSM:s position stand, dvs. deras träningsrekommendationer.

4) Att man förbättrar sin förmåga att lyfta vikter i Nautilus maskiner innebär inte att man mångdubblar sin styrka. Inledande styrkeförbättringar beror på neuronala faktorer, dvs. att man lär sig att ta i och utnyttja den styrka man har.

5) Blanda inte ihop Nautilus med elitidrott. Du som gillar att referera till stora organisationer kan ju fundera på vad t.ex. SOK skulle säga om Nautilus.


1. Vet ej, men visst finns det dom som inte tränar
2. FYSS samarbetar inte med Nautilus
Det FYSS hämtar sina rek. ifrån är inte Nautilus utan ACSM

4. Delvis rätt ja

5 Jag har inte blandat in någon org överhuvudtaget. Men du måste skilja på Nautilus som FÖRETAG och dom träningsprinciper dom lär ut

major Pectoralis
2007-11-13, 23:46
Känns som ni är verlikgen seriösa. Jag lägger fram seriös information. Inte som är skrivet av mig eller framforskat av mig själv

Du har rätt i att vi är seriösa. Däremot kan jag inte minnas att Du lagt fram mycket seriös information. Jag tycker mest du ägnar dig åt att missförstå med flit, syssla med omskrivningar och dra rövarhistorier.

Rambo
2007-11-13, 23:46
Är det något jag lärt mig under mina 17 år inom träning är att så länge jag är nöjd är jag glad. Förr i tiden kunde jag njuta när jag såg Jönspelle nr1 eller Fåntratt nr2 som kört oändligt många set i cablen år ut och år in och aldrig fått resultat. Samtidigt var man klar innan de ens hade hittat rätt handtag till nästa invecklade bröstövning. Klassisk Nautilus handlar om tunga basövningar tagna till failure. Det blir liksom inte mindre okomplicerat.

En sak är säker. Jönsträning genomförd utan vilja är det många som ägnar sig åt på gymen. Oavsett om det är HIT eller HVT.

Tack för informationen...Vilken tur att du valde en annan metod så du nästan fick dina resultat gratis:thumbup:

Rambo
2007-11-13, 23:48
Du har rätt i att vi är seriösa. Däremot kan jag inte minnas att Du lagt fram mycket seriös information. Jag tycker mest du ägnar dig åt att missförstå med flit, syssla med omskrivningar och dra rövarhistorier.

:thumbup:

MasterChief
2007-11-13, 23:50
Jag lovar dig dina egna skjortor att du presterat bättre på allting du kan tänka dig av att göra som jag säger istället. SÄRSKILLT som du vill kunna använda din kropp till att sprätta runt i naturen och annat.

Inte fan har du någon spänstträning eller träning för verklig styrka i det schemat. __OM__ nautilus-metoden ger dig något så är det en viss muskelmassa.

Det är för låga vikter för någon som helst styrka, det är för långsamt för att ge dig någon speedstrength, tränar du på nautilus-maskiner har du ingen som helst koordination mellan dina lemmar och säkerligen vissa utslitningssymptom av ett envist nötande i fasta maskiner.

Vad fan ska jag med spänstträning till? Den spänst jag har räcker alldeles utmärkt. Det är som om jag skulle be dig lägga ner överätandet och SL-tjafset eftersom du uppenbarligen inte är hurtig nog att kunna springa milen under 40 minuter.

Min styrka täcker in alla tänkbara scenarion i livet. Du vet inget om min styrka eller de vikter jag använder mig av i ett pass.

jwzrd
2007-11-13, 23:51
Vad fan ska jag med spänstträning till? Den spänst jag har räcker alldeles utmärkt. Det är som om jag skulle be dig lägga ner överätandet och SL-tjafset eftersom du uppenbarligen inte är hurtig nog att kunna springa milen under 40 minuter.

Min styrka täcker in alla tänkbara scenarion i livet. Du vet inget om min styrka eller de vikter jag använder mig av i ett pass.

Det var fråga om utveckling och resultat för vi diskuterar en metod. No?

Tolkia
2007-11-13, 23:51
Jag kan f.ö. hålla med MasterChief i synpunkten att ineffektiv träning kan bedrivas alldeles utmärkt enligt precis vilken metod som helst.

The Master
2007-11-13, 23:52
Du har rätt i att vi är seriösa. Däremot kan jag inte minnas att Du lagt fram mycket seriös information. Jag tycker mest du ägnar dig åt att missförstå med flit, syssla med omskrivningar och dra rövarhistorier.

Vilka är då mina rövarhistorier?
Men jag ber dig att läs alla inlägg på denna tråd, läs den med självkritik.
Tycker du verkilgen jag är oseriös? Jag pumpas med frågor som jag snällt svarar på.Dom få jag ställer svarar ni knappt på.

Se éfter själv.

MasterChief
2007-11-13, 23:52
Tack för informationen...Vilken tur att du valde en annan metod så du nästan fick dina resultat gratis:thumbup:

Que? Lägg ner skitsnacket tack.

Tolkia
2007-11-13, 23:55
Eftersom den här tråden balanserar lite för nära bashing-gränsen för att jag skall vilja lämna den ensam med er pojkar, så låser moderatorn den nu när hon går och lägger sig. Välkomna igen när vi öppnar imorgon.

z_bumbi
2007-11-14, 07:28
2) Jag skrev inte att jag inte visste vad FYSS var. Jag skrev att jag skulle sätta mig in i det vid tillfälle, vilket är en helt annan sak. Om fyss valt att samarbeta med Nautilus så beror det inte på att Nautilusmetoden är effektiv i sig utan på att det är en stor gymkedja som finns i anslutning till "centralmaktens" simhallar. Dessutom har, som sagt, Nautilus fina lokaler, bra maskiner och trevlig personal. För försoffade personer är naturligtvis all träning bättre än ingen. Att likställa Nautilusmetoden med sjukgymnastik är däremot B.S.

FYSS har inget med Nautilus att göra, däremot kanske Nautilusföretaget vill ha tag på de personer som får aktiviten utskrivet på recept för att träna dem men det är en helt annan fråga. Dessutom känner inte heller jag igen beskrivningen av att FYSS skulle vara särskilt lämpat att köra enligt nautilusmetoden eller för den delen på ett nautilusgym då det är rekommendationer som är anpassade efter varje persons särskilda behov och i många fall innefattar det ingen styrketräning överhuvudtaget.

FYSS baserar sina generella råd om styrketräning på 10-12:or och ett set per muskelgrupp för otränade, friska nybörjare. Sen berättar de om att ACSM har gett ut nya (när boken trycktes) riktlinjer för de som kommit längre i sin träning då man har en mycket större variation. Precis det som du själv är inne på.

Källor
Fysisk aktiviet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling ISBN 91-7257-235-3
Föreläsningar under kursen Fysisk aktivitet och välfärdsjukdomar, HIG

Varför FYSS överhuvudtaget dök upp i den här tråden får någon annan försöka förklara för jag har faktiskt ingen aning vad det har med huvudämnet att göra.

BTW tråden är nu åter öppen för inlägg.

MasterChief
2007-11-14, 08:13
FYSS har inget med Nautilus att göra, däremot kanske Nautilusföretaget vill ha tag på de personer som får aktiviten utskrivet på recept för att träna dem men det är en helt annan fråga. Dessutom känner inte heller jag igen beskrivningen av att FYSS skulle vara särskilt lämpat att köra enligt nautilusmetoden eller för den delen på ett nautilusgym då det är rekommendationer som är anpassade efter varje persons särskilda behov och i många fall innefattar det ingen styrketräning överhuvudtaget.

FYSS baserar sina generella råd om styrketräning på 10-12:or och ett set per muskelgrupp för otränade, friska nybörjare. Sen berättar de om att ACSM har gett ut nya (när boken trycktes) riktlinjer för de som kommit längre i sin träning då man har en mycket större variation. Precis det som du själv är inne på.

Källor
Fysisk aktiviet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling ISBN 91-7257-235-3
Föreläsningar under kursen Fysisk aktivitet och välfärdsjukdomar, HIG

Varför FYSS överhuvudtaget dök upp i den här tråden får någon annan försöka förklara för jag har faktiskt ingen aning vad det har med huvudämnet att göra.

BTW tråden är nu åter öppen för inlägg.

En tråkig egenskap hos Nautilus och HIT-falangen i allmänhet är att de gärna dissar alla tänkbara forksningskällor men lyfter upp dem som kan ge stöd för deras åsikter.

Bättre att göra som mig. Dissa allting. :D

MasterChief
2007-11-14, 08:23
Det var fråga om utveckling och resultat för vi diskuterar en metod. No?

Du missar sammanhanget. Den tid jag har att disponera, samt de mål jag har, uppnås alldeles utmärkt med mitt nuvarande träningsupplägg. Korta intensiva styrkepass kombinerat med konditionsträning i form av både distans och intervaller. Hade jag haft elitambitioner och mera tid skulle säkert ett mer komplicerat och betydligt mer tidskrävade schema ge bättre resultat. Men det är inte något som är aktuellt.

För övrigt börjar jag bli gammal. För mig går saker som skadefri och hälsa före PB i bänk. Att väga in på 80kg i vettig form (skapad av bra mix mellan styrketräning och konditionsträning) med sund kosthållning är, IMHO, sundare än att vräka i sig mat och köra SL. Något som jag värdesätter.

Men jag instämmer i fullo att min mälsättning kan i allra högsta grad nås med en mängd olika scheman. Men för mig passar träningen bra. Simple as that. Om de passar någon annan vet jag inte (längre) och ärligt talat skiter jag i det.

The Master
2007-11-14, 08:33
En tråkig egenskap hos Nautilus och HIT-falangen i allmänhet är att de gärna dissar alla tänkbara forksningskällor men lyfter upp dem som kan ge stöd för deras åsikter.

Bättre att göra som mig. Dissa allting. :D

Haha kanske det.

Diskutionen blir lite konstig dock
Anledningen till att jag tjatar om FYSS är ju att bla PEC MAJOR kallar mig för lögnare och att jag drar rövar historier om träning som mer eller mindre skulle sakna grund (min tolkning av vad han bla säger)

Det är riktigt att det FYSS skriver är slags minimi krav på träning för bla nybörjare. (Det skrev jag också i mitt allra första inlägg om man läser den)
Om man läser mitt absoluta första inlägg så finns det också FLER sätt att träna på.

Jag tränar inte efter FYSS grund rek och skulle heller inte rek. det, till just mer än en nybörjare. Dock kan jag träna så då jag har ont omtid då jag reser mycket. Bättre än inget.

Jag påstår inte att FYSS skulle vara det maximala produktiva för träning utan inget mer grund rek för nybörjare (Vilket då även Nautilus och andra gymkedjor lär ut till Nybörjare)

Men nog om FYSS. Sedan får vi skilja på Nautilus som företag och Nautilus som träningsmetod. Man behöver inte gilla företaget bara för att man gillar tränings sättet. Det är mycket möjligt att deras träning inte passas alla. Kanske inte passar eliten som tränar på elit nivå. Men hur många är dom 20%?
Tror att dom andra 80% som inte tränar på elit nivå att det passar dem och det är dom som Nautilus målgrupp är.

Jag dissar inte andras åsikter eller forskningskällor. Jag respektera Master Chief just för han vet vad han pratar om.
Men många kan tycka att jag är dryg då jag tjatar om samma sak. FYSS dit och ASCM dit. Men då bla Pec Major kallar det jag säger för rövar historier och lögnare så är det ett personangrepp som jag anser mig få försvara.

Jag ser INTE det som et personangrepp om man frågasätter min träningsfilosofi. Det är skillnad. Det var då som jag drog upp minmikraven för träning som FYSS har och Nautilus har för nybörjare (Dom har förövrigt inget med varann och göra) Jag vill ännu engång betona att jag personlogen inte tror attFYSS s krav allmäna rek. är den maximala tränings sättet

Hoppas ni får en tydligare bild nu

The Master
2007-11-14, 08:44
Vill sen bara poängtera att det är själva träningen jag vill prata om och inte Nautilus som företag

Men eftersom jag har jobbat med Nautilus(som konsult) i 15 år och startat över 30gym i 5 länder så vill jag "försvara" när det kommer osanningar om företaget.
Men det är TRÄNINGEN som jag vill prata om HIT mm. Inte vara ett språkrör för företaget.

Anders The Peak
2007-11-14, 09:01
Vill sen bara poängtera att det är själva träningen jag vill prata om och inte Nautilus som företag

Men eftersom jag har jobbat med Nautilus(som konsult) i 15 år och startat över 30gym i 5 länder så vill jag "försvara" när det kommer osanningar om företaget.
Men det är TRÄNINGEN som jag vill prata om HIT mm. Inte vara ett språkrör för företaget.

Vem är det som äger fördomarna egentligen i den här tråden?

The Master
2007-11-14, 09:06
Vem är det som äger fördomarna egentligen i den här tråden?

Jag har säkert fördomar som alla andra i samhället. (Om det nu var mig du menade) Du är ju oxå från den "gamla" tiden, dig har jag inga fördomar mot hoppas jag. Du känner till utvecklingen mer än många andra här (en fördom igen kanske eller ett antagande ;) )

z_bumbi
2007-11-14, 09:07
Jag tränar inte efter FYSS grund rek och skulle heller inte rek. det, till just mer än en nybörjare. Dock kan jag träna så då jag har ont omtid då jag reser mycket. Bättre än inget.

Vilken/vilka av sjukdomarna som ingår i FYSS lider du av?

Jag påstår inte att FYSS skulle vara det maximala produktiva för träning utan inget mer grund rek för nybörjare (Vilket då även Nautilus och andra gymkedjor lär ut till Nybörjare)

För de människor som berörs av FYSS så är det i många fall det som faktiskt funkar.

Anders The Peak
2007-11-14, 09:09
Bumbi du läser Fyss som djävulen läser bibeln...

The Master
2007-11-14, 09:11
[QUOTE=The Master;2638104]Jag tränar inte efter FYSS grund rek och skulle heller inte rek. det, till just mer än en nybörjare. Dock kan jag träna så då jag har ont omtid då jag reser mycket. Bättre än inget.[/QUTOTE]

Vilken/vilka av sjukdomarna som ingår i FYSS lider du av?



För de människor som berörs av FYSS så är det i många fall det som faktiskt funkar.

Läs Fyss noga. Det är inte bara för sjuka. Fyss är framtaget för sjuka samt förhindra sjukdomar genom fysiskt aktivitet.
Eftersom jag jobbar mycket så vill jag inte bli sjuk, och då när tiden INTE räcker till
så försöker jag minst träna 1 gg veckan och enl. grund normen.
Jag lider inte av någon sjukdom, mer än att om jag inte tränar på 2 veckor så får jag problem med ryggen efter ha åkt på en tackling när jag var 18 år och tvungen att sluta spela ishockey

Anders The Peak
2007-11-14, 09:16
Jag har säkert fördomar som alla andra i samhället. (Om det nu var mig du menade) Du är ju oxå från den "gamla" tiden, dig har jag inga fördomar mot hoppas jag. Du känner till utvecklingen mer än många andra här (en fördom igen kanske eller ett antagande ;) )
The Master de lyser genom men det kanske det som är syftet för att provocera....

bulldozer
2007-11-14, 09:26
Problemet med företag som vänder sig till den "stora massan" är att de gärna
vill att just deras sätt, metoder osv. ska verka vara det enda rätta.
Nu vet jag inte hur det är med Nautilus men de andra stora kedjorna
(nämner inga namn ni vet ändå :D) verkar ha en hel del hjärntvättade PT's
som har ett program till alla oavsett deras mål med träningen.

Nu säjer jag inte att alla PT's är värdelösa men de jag stött på är
typer som knappt själva hållt i en hantel och tror att de är experter för att
det gått en x-veckors kurs där de okritiskt tagit till sig allt som sagts.

För att sätta fingret på problemet så tror jag att företags konceptet inte
gynnar alla individer, då företaget gärna vill föra fram just "sin" metod
som nån slags superlösning. Vi ser samma sak inom bantning, folk kastar sig
på mirakelmetoder som Atkins, GI, fruktbantning och vill ha snabba resultat
när det i många fall skulle löna sig mer att sätta sig in i kostlära och finna
sin egen metod som funkar för just mig i mitt liv och min kropp.

Personligen tycker jag det klart att företagen måste ha sina egna metoder för
att locka kunder och konkurrera med varandra men ibland får jag en känsla av
att det är lite för genomsyrat i vissa företag.. När deras sanning blir den enda
sanningen "Halleluja!" så har jag svårt att inte känna en viss skepsis.

För att svara på varför jag (och kanske några andra) känner en viss skepsis
mot dessa säkert jättebra och tillämpningsbara metoder från stora gym-kedjor
så är nog svaret: Brist på självinsikt och kritisk tänkande från rätt många
av deras "Jag-har-gått-en-8-veckors-kurs-i-det-här-så-jag-vet-bäst-låt-
bli-att-ifrågasätta!"PT's
Bara för att man har valt att tillämpa sig en metod så tycker jag inte
att man ska befria sig ifrån alla spår av självanalys och kritiskt tänkande..

bulldozer
2007-11-14, 09:37
För övrigt: Hade du bara skrivit HIT-metoden i trådtiteln och sen skrivit
"Hur många har testat HIT, och vad anser ni om metoden?" Så hade du fått
en mycket mer relevant diskussion tror jag.. Som det är nu så känns det som
du försökte få in så mycket gratis reklam för nautilus som möjligt och då är
det inte så konstigt att man får lite folk emot sig.

Tog mig två ggr att läsa igenom allt för att komma fram till att det var just
HIT metoden du ville diskutera..

Jay-Z
2007-11-14, 09:39
Man kan visst bli grofv på Nautilus.

Undrar om det var ett annat sätt att säga: Orka läsa tråden.

z_bumbi
2007-11-14, 09:43
Bumbi du läser Fyss som djävulen läser bibeln...

Styrketräningen ingår som ett väldigt kort avsnitt och man går igenom vissa hälsofördelar och de berättar om vad som rekommenderas i USA för friska, tränande människor, ett set per muskelgrupp och 10-12 reps två gånger i veckan i mycket baserat på effekt/tidsåtgång. Har man en patient som har tid/lust att träna mer så ger det antagligen en bättre effekt vid vissa sjukdomar bl a diabetes (OBS! Sista meningen EJ från FYSS).
Även om ren prevention finns med som ett syfte med boken så vänder sig stora delar av boken i alla fall redan mot redan sjuka eller i en del fall på gränsen till sjuka människor och syftet är att ge stöd för behandlande personal och instruktörer etc och sen får man som ansvarig se till att anpassa de råden till den person man ska träna.

Att styrketräna enligt råden för styrketräning som finns i FYSS kan jag förstå att man gör men att använda FYSS som begrepp och förklara hur man styrketränar blir enlig mig väldigt fel, FYSS är inget begrepp inom styrketräning utan inom sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling och innefattar så mycket mer än bara styrketräning.

The Master
2007-11-14, 09:46
Problemet med företag som vänder sig till den "stora massan" är att de gärna
vill att just deras sätt, metoder osv. ska verka vara det enda rätta.
Nu vet jag inte hur det är med Nautilus men de andra stora kedjorna
(nämner inga namn ni vet ändå :D) verkar ha en hel del hjärntvättade PT's
som har ett program till alla oavsett deras mål med träningen.

Nu säjer jag inte att alla PT's är värdelösa men de jag stött på är
typer som knappt själva hållt i en hantel och tror att de är experter för att
det gått en x-veckors kurs där de okritiskt tagit till sig allt som sagts.

För att sätta fingret på problemet så tror jag att företags konceptet inte
gynnar alla individer, då företaget gärna vill föra fram just "sin" metod
som nån slags superlösning. Vi ser samma sak inom bantning, folk kastar sig
på mirakelmetoder som Atkins, GI, fruktbantning och vill ha snabba resultat
när det i många fall skulle löna sig mer att sätta sig in i kostlära och finna
sin egen metod som funkar för just mig i mitt liv och min kropp.

Personligen tycker jag det klart att företagen måste ha sina egna metoder för
att locka kunder och konkurrera med varandra men ibland får jag en känsla av
att det är lite för genomsyrat i vissa företag.. När deras sanning blir den enda
sanningen "Halleluja!" så har jag svårt att inte känna en viss skepsis.

För att svara på varför jag (och kanske några andra) känner en viss skepsis
mot dessa säkert jättebra och tillämpningsbara metoder från stora gym-kedjor
så är nog svaret: Brist på självinsikt och kritisk tänkande från rätt många
av deras "Jag-har-gått-en-8-veckors-kurs-i-det-här-så-jag-vet-bäst-låt-
bli-att-ifrågasätta!"PT's
Bara för att man har valt att tillämpa sig en metod så tycker jag inte
att man ska befria sig ifrån alla spår av självanalys och kritiskt tänkande..

Hej
Äntligen någon annan som skriver :)
Jag förstår att det är provcerande när ett företag (Vi kan väl nämna Nautilus då eftersom jag känner till dom bäst av alla fiteness företag) utger sig för att ha den optimala metoden. (Man kanske skulle ha den något ödmjukare framtoningen som Carlsberg har: Vi har FÖRMODLIOGEN den bästa ölen ;))

Men till ämnet, dom som jobbar på Nautilus, dels som instruktörer vet givetvis att det finns många olika "rätt sätt" att träna på.
Nu har Nautilus som enda företag i sverige, vad jag vet, (du vet kanske fler) som lär ut strikt efter en träningsmetod.
Det har säkert både för och nackdelar. Det säger jag inget emot. Men jag personligen tror att det passar dom flesta människorna.

Men jag förstår din och del andras irr. då man påstår sig vara bäst. Det kan man diskutera givetvis och det är en smaksak som den enksilda konsumenten för avgöra. Men att det är en mycket bra metod håller jag med om i bla Friskvårds synpunkt.

bertbert
2007-11-14, 09:47
Bulldozer har en balanserad syn på saken som jag nog vågar instämma i till 100%.

The Master
2007-11-14, 09:53
Styrketräningen ingår som ett väldigt kort avsnitt och man går igenom vissa hälsofördelar och de berättar om vad som rekommenderas i USA för friska, tränande människor, ett set per muskelgrupp och 10-12 reps två gånger i veckan i mycket baserat på effekt/tidsåtgång. Har man en patient som har tid/lust att träna mer så ger det antagligen en bättre effekt vid vissa sjukdomar bl a diabetes (OBS! Sista meningen EJ från FYSS).
Även om ren prevention finns med som ett syfte med boken så vänder sig stora delar av boken i alla fall redan mot redan sjuka eller i en del fall på gränsen till sjuka människor och syftet är att ge stöd för behandlande personal och instruktörer etc och sen får man som ansvarig se till att anpassa de råden till den person man ska träna.

Att styrketräna enligt råden för styrketräning som finns i FYSS kan jag förstå att man gör men att använda FYSS som begrepp och förklara hur man styrketränar blir enlig mig väldigt fel, FYSS är inget begrepp inom styrketräning utan inom sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling och innefattar så mycket mer än bara styrketräning.

Snälla du. Läs alla inlägg från början så förstår du sammanhanget. Dels varför jag drog in FYSS överhuvudtaget. Känns meningslöst att skriva när många verkar gå in för att missförstå

Jag är inte akademiskt lagd och skriver som en kratta
Jag är dyslektiker

Förklarar jag så himla illa. Du fattar inte ens att Anders är emot mig i detta och i princip för det DU säger. (inte i allt men mycket tror, jag Anders får rätta mig)
Skillanden är att ANDERS fattar vad jag menar.

Läs inlägg nummer ett noga, följ sedan tråden. Du kommer lättare att först

z_bumbi
2007-11-14, 09:57
Snälla du. Läs alla inlägg från början så förstår du sammanhanget. Dels varför jag drog in FYSS överhuvudtaget. Känns meningslöst att skriva när många verkar gå in för att missförstå

Du får gärna förklara sambandet mellan FYSS och trådens titel.

The Master
2007-11-14, 09:59
För övrigt: Hade du bara skrivit HIT-metoden i trådtiteln och sen skrivit
"Hur många har testat HIT, och vad anser ni om metoden?" Så hade du fått
en mycket mer relevant diskussion tror jag.. Som det är nu så känns det som
du försökte få in så mycket gratis reklam för nautilus som möjligt och då är
det inte så konstigt att man får lite folk emot sig.

Tog mig två ggr att läsa igenom allt för att komma fram till att det var just
HIT metoden du ville diskutera..

Ja men man hade nog förstått det redan om man läste första inlägget.

Men jag får ta på mig om jag är otydlig.
Men du är tjej och tänker och läser annorlunda än vi killar vilket bra!!.

Jag var ev ksnake lite provokativ i dom första trådarna.
Men verkligen inte nu. Men eftersom jag var det tidigare så får jag väl äta upp det nu. Så jag får väl egentligen bara skylla på mig själv

Nej jag vill inte prata om företaget så vi lägger gärna ned det nu

The Master
2007-11-14, 10:02
Du får gärna förklara sambandet mellan FYSS och trådens titel.

Det har egentligen inget med det att göra. Läs inläggen så ser du varför jag helt plötsligt skrev om FYSS. Jag får ju massa frågor som jag svarar på. Det blir konstigt om man tar varje fråga för sig. Man måste se sammanhanget och hur tråden utvecklar sig. Jag uppmanar ALLA läsa den för början och inte bara hoppa in mitt i eller slutet. För då förstår jag att det blir missuppfattningar

bulldozer
2007-11-14, 10:09
Ja men man hade nog förstått det redan om man läste första inlägget.

Men jag får ta på mig om jag är otydlig.
Men du är tjej och tänker och läser annorlunda än vi killar vilket bra!!.

Jag var ev ksnake lite provokativ i dom första trådarna.
Men verkligen inte nu. Men eftersom jag var det tidigare så får jag väl äta upp det nu. Så jag får väl egentligen bara skylla på mig själv

Nej jag vill inte prata om företaget så vi lägger gärna ned det nu

Det var första inlägget jag syftade på.. En jäkla massa text för att säga
"-Vänligen disskutera HIT med mig"... ;)

major Pectoralis
2007-11-14, 10:13
Styrketillväxt står i direkt proportion till den intensitet (graden av ansträngning) man tränar med. Ju högre intensitet desto mer stimulans får musklerna.
Det är intensiteten som stimulerar musklerna till tillväxt.

Lögn. Det finns fler saker som stimulerar tillväxt än intensiteten, t.ex. kost, vila och andra träningsparametrar.

Maximal intensitet uppnår man när en muskel för en kort stund töms på all sin kraft. Det inträffar när det är omöjligt att göra ytterligare en rörelse. Maximalt antal muskelfibrer är inkopplade i ett sådant arbete. De första repetitionerna i en Nautilusövning är enbart förberedelse och ökar knappast styrkan. Intensiteten/ansträngningsnivån är låg, vilket begränsar värdet av de inledande repetitionerna, medan de sista repetitionerna är produktiva eftersom intensiteten/ansträngningen då är hög.


Lögn. Om träningsvikten är densamma så är intensiteten densamma eftersom intensitet är "% av 1RM".

Självklart passar inte metoden alla. Både mentalt, socialt eller fysiskt.
Men dom väljer som regel andra gym.

En sanning.

Många säger att Nautilus är en SEKT, där instruktörerna är hjärntvättade.
Dom följer slaviskt Nautilus metodens/HIT filosofi.

Ytterligare en sanning.

Men självklart, vilket företag påstår inte om det om sin produkt. Allt från att sälja världens bästa kosttillskott till Carlsbergs något ödmjukare hållning: Vi har FÖRMODLIGEN världens bästa öl.

Du erkänner alltså att du ljuger med hänvisning till att alla andra på marknaden gör detsamma?

Jag vill avslutningsvis berätta en historia en gammal dam som jag träffade i Norge, Bergen när jag jobbade där.
Hon kom in liten och späd på gymmet. Jag trodde hon hade kommit fel. Men det hade hon inte. Hon var bara så arg på att behöva vänta på hemhjälpen varje morgon föt att få sin mjölk. Hon vill kunna ORKA handla den själv, inte vara beroende av sin hemhjälp. Jag lyckades på 2 veckor få upp styrkan på denna då 89 åriga dam, så att hon en dag kom upp på gymmet med 2 liter mjölk i en plastkasse och gav mig en kram och var helt överlycklig.
.

2 veckor? Förklara det.

1. Vet ej, men visst finns det dom som inte tränar
2. FYSS samarbetar inte med Nautilus
Det FYSS hämtar sina rek. ifrån är inte Nautilus utan ACSM

4. Delvis rätt ja

5 Jag har inte blandat in någon org överhuvudtaget. Men du måste skilja på Nautilus som FÖRETAG och dom träningsprinciper dom lär ut

1. Förmodligen en lögn. Alternativt ljög du i en tidigare tråd där du angav en siffra. Konsensus: Lögn.
2. Varför nämner du då FYSS och ACSM i samma trådar som du gör reklam för Nautilus? Vill du att folk skall missuppfatta och tro att de samarbetar?
4. Delvis? Utveckla.
5. Lögn. DU har vid flera tillfällen omnämnt t.ex. ACSM i dina trådar. En organisation är en större sammanslutning.

Haha kanske det.

Diskutionen blir lite konstig dock
Anledningen till att jag tjatar om FYSS är ju att bla PEC MAJOR kallar mig för lögnare och att jag drar rövar historier om träning som mer eller mindre skulle sakna grund (min tolkning av vad han bla säger)

Det är riktigt att det FYSS skriver är slags minimi krav på träning för bla nybörjare. (Det skrev jag också i mitt allra första inlägg om man läser den)
Om man läser mitt absoluta första inlägg så finns det också FLER sätt att träna på.

Jag tränar inte efter FYSS grund rek och skulle heller inte rek. det, till just mer än en nybörjare. Dock kan jag träna så då jag har ont omtid då jag reser mycket. Bättre än inget.

Jag påstår inte att FYSS skulle vara det maximala produktiva för träning utan inget mer grund rek för nybörjare (Vilket då även Nautilus och andra gymkedjor lär ut till Nybörjare)

Men nog om FYSS. Sedan får vi skilja på Nautilus som företag och Nautilus som träningsmetod. Man behöver inte gilla företaget bara för att man gillar tränings sättet. Det är mycket möjligt att deras träning inte passas alla. Kanske inte passar eliten som tränar på elit nivå. Men hur många är dom 20%?
Tror att dom andra 80% som inte tränar på elit nivå att det passar dem och det är dom som Nautilus målgrupp är.

Jag dissar inte andras åsikter eller forskningskällor. Jag respektera Master Chief just för han vet vad han pratar om.
Men många kan tycka att jag är dryg då jag tjatar om samma sak. FYSS dit och ASCM dit. Men då bla Pec Major kallar det jag säger för rövar historier och lögnare så är det ett personangrepp som jag anser mig få försvara.

Jag ser INTE det som et personangrepp om man frågasätter min träningsfilosofi. Det är skillnad. Det var då som jag drog upp minmikraven för träning som FYSS har och Nautilus har för nybörjare (Dom har förövrigt inget med varann och göra) Jag vill ännu engång betona att jag personlogen inte tror attFYSS s krav allmäna rek. är den maximala tränings sättet

Hoppas ni får en tydligare bild nu

Jag har inget emot dig som person. Det jag angripit är den attiyt du visat på detta forum samt Nautilusmetoden.
Det som irriterar mig är att du inte kan någoting om träning men att du samtidigt uttalar dig kategoriskt på området. Det stör mig även att du missförstår poster med flit. Vidare stör det mig att du sprider reklam för ett storkommersiellt företag på en sida där folk skriver ideelt om seriös träning.

Jag kan vid tillfälle komma mer fler lögner som du kommit med....

bulldozer
2007-11-14, 10:17
Jag har inget emot dig som person. Det jag angripit är den attiyt du visat på detta forum samt Nautilusmetoden.
Det som irriterar mig är att du inte kan någoting om träning men att du samtidigt uttalar dig kategoriskt på området. Det stör mig även att du missförstår poster med flit. Vidare stör det mig att du sprider reklam för ett storkommersiellt företag på en sida där folk skriver ideelt om seriös träning.
Jag kan vid tillfälle komma mer fler lögner som du kommit med....

+100

Smml
2007-11-14, 10:31
Nautilus suger för att jag säger så.

Tolkia
2007-11-14, 10:37
2 veckor? Förklara det.
Jag tror i och för sig inte att det är omöjligt. Två liter mjölk väger två kilo, och det är inte så många uppegående personer som inte orkar lyfta två kilo i en kasse, ens bland de personer som kanske TROR att de inte orkar. Trots allt väger ett paket mjölk inte mindre när man bär det från kylen till köksbordet än när man bär det ute. Jag tror nog att självförtroendeeffekten av att ha börjat träna och den därmed följande känslan av att ta makten över (och förbättra) sin tillvaro tillsammans med den lilla förbättring man kan hinna få på två veckor (för NÅGON förbättring tror jag nog att man får) räcker för att en tant skall börja kunna bära hem två liter mjölk från affären. Det var inte fråga om att tanten skulle gå från skröplig till Hulken på två veckor.

(Det är f.ö. en mycket god sak; den livskvalitetshöjande effekten av att ha en känsla av att själv kontrollera sin tillvaro kan svårligen underskattas).

major Pectoralis
2007-11-14, 10:46
Jag tror i och för sig inte att det är omöjligt. Två liter mjölk väger två kilo, och det är inte så många uppegående personer som inte orkar lyfta två kilo i en kasse, ens bland de personer som kanske TROR att de inte orkar. Trots allt väger ett paket mjölk inte mindre när man bär det från kylen till köksbordet än när man bär det ute. Jag tror nog att självförtroendeeffekten av att ha börjat träna och den därmed följande känslan av att ta makten över (och förbättra) sin tillvaro tillsammans med den lilla förbättring man kan hinna få på två veckor (för NÅGON förbättring tror jag nog att man får) räcker för att en tant skall börja kunna bära hem två liter mjölk från affären. Det var inte fråga om att tanten skulle gå från skröplig till Hulken på två veckor.

(Det är f.ö. en mycket god sak; den livskvalitetshöjande effekten av att ha en känsla av att själv kontrollera sin tillvaro kan svårligen underskattas).

Kom igen. Poängen var inte att hon kunde lyfta två liter mjölk utan att hon hade utvecklats så pass mycket att hon kunde gå och handla dem själv utan hemhjälp.
Jag tolkar dock din citering som att du höll med om resten. :)

Anders The Peak
2007-11-14, 12:29
Snälla du. Läs alla inlägg från början så förstår du sammanhanget. Dels varför jag drog in FYSS överhuvudtaget. Känns meningslöst att skriva när många verkar gå in för att missförstå

Jag är inte akademiskt lagd och skriver som en kratta
Jag är dyslektiker

Förklarar jag så himla illa. Du fattar inte ens att Anders är emot mig i detta och i princip för det DU säger. (inte i allt men mycket tror, jag Anders får rätta mig)
Skillanden är att ANDERS fattar vad jag menar.

Läs inlägg nummer ett noga, följ sedan tråden. Du kommer lättare att först

Det här är ett forum och det lever pga att individerna som gästar det tycker att det är kul och givande. Den här tråden har skapat 2,237 tittar in i den så jag tror att du har en plats här. Vet inte som vad men du passar bra in.
PS jag tycker inte illa om någon vad jag kan komma på, så här på rak arm i allafall*popcorn*

Anders The Peak
2007-11-14, 12:55
Styrketräningen ingår som ett väldigt kort avsnitt och man går igenom vissa hälsofördelar och de berättar om vad som rekommenderas i USA för friska, tränande människor, ett set per muskelgrupp och 10-12 reps två gånger i veckan i mycket baserat på effekt/tidsåtgång. Har man en patient som har tid/lust att träna mer så ger det antagligen en bättre effekt vid vissa sjukdomar bl a diabetes (OBS! Sista meningen EJ från FYSS).
Även om ren prevention finns med som ett syfte med boken så vänder sig stora delar av boken i alla fall redan mot redan sjuka eller i en del fall på gränsen till sjuka människor och syftet är att ge stöd för behandlande personal och instruktörer etc och sen får man som ansvarig se till att anpassa de råden till den person man ska träna.

Att styrketräna enligt råden för styrketräning som finns i FYSS kan jag förstå att man gör men att använda FYSS som begrepp och förklara hur man styrketränar blir enlig mig väldigt fel, FYSS är inget begrepp inom styrketräning utan inom sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling och innefattar så mycket mer än bara styrketräning.
En del av Fyss är Fyss blogg: http://fyss.blogg.se/

Tolkia
2007-11-14, 13:19
Kom igen. Poängen var inte att hon kunde lyfta två liter mjölk utan att hon hade utvecklats så pass mycket att hon kunde gå och handla dem själv utan hemhjälp.
Kom igen själv. Man behöver inte vara sängliggande utan rörelseförmåga för att vara berättigad till hemtjänst - tanten i det aktuella fallet tog sig uppenbarligen till gymmet för att fråga om hjälp. Jag kan uppriktigt sagt inte se något i utvecklingen "inte kunna/våga/anse sig kunna gå och handla själv till att kunna/våga/anse sig kunna göra det som är så omöjligt att det räcker för att beslå uppgiftslämnaren med lögn.

major Pectoralis
2007-11-14, 13:46
Kom igen själv. Man behöver inte vara sängliggande utan rörelseförmåga för att vara berättigad till hemtjänst - tanten i det aktuella fallet tog sig uppenbarligen till gymmet för att fråga om hjälp. Jag kan uppriktigt sagt inte se något i utvecklingen "inte kunna/våga/anse sig kunna gå och handla själv till att kunna/våga/anse sig kunna göra det som är så omöjligt att det räcker för att beslå uppgiftslämnaren med lögn.

Ok, det är möjligt du har rätt men vad var det då som han lyckades förbättra hos damen på 2 veckor? Gav han henne "livsgnistan" tillbaks? Är det det du menar? I så fall var det ju detta och inte träningen i sig som var intressant....

Arf Pingvin
2007-11-14, 13:56
Jag tycker mig fortfarande inte ha fått svar på mina frågor annat än lite historia från Yes. Men vad som har framkommit i tråden är vad MasterChief har sagt passar honom, the Master själv var inne på i samband med FYSS och vad z_Bumbi slutligen konstaterat: "ett set per muskelgrupp och 10-12 reps två gånger i veckan i mycket baserat på effekt/tidsåtgång". Nautilusmetoden är möjligen tidseffektiv. Därifrån till att säga att det skulle vara det bästa i någon absolut mening är steget mycket långt.

Tolkia
2007-11-14, 14:10
Ok, det är möjligt du har rätt men vad var det då som han lyckades förbättra hos damen på 2 veckor? Gav han henne "livsgnistan" tillbaks? Är det det du menar? I så fall var det ju detta och inte träningen i sig som var intressant....
Tja, lite styrka, lite kroppskontroll och balans (vanligt problemområde hos gamla), lite självförtroende? Allvarligt talat, det var inte så att tanten bänkade 150 eller sprang Stockholm maraton. Någon liten fysisk förbättring kan man nog få på två veckor om man går in för det. Dessutom skall man inte underskatta "interventionseffekten", alltså den effekt man får av att sätta in en en åtgärd, tämligen oavsett vilken (och som väl egentligen mest är en fråga om resultatet av beteendeförändringar).

På det hela taget en charmerande liten solskenshistoria som varken adderar eller drar ifrån (men alltså inte heller drar ifrån, märk väl) när det gäller Nautiluskonceptets effektivitet ur någon annan synvinkel än just den ifrågavarande lilla damens.

I övrigt har Arf Pingvin en god synpunkt; "back to topic", kanske?

major Pectoralis
2007-11-14, 16:44
Med all respekt Tolkia.

Tja, lite styrka, lite kroppskontroll och balans (vanligt problemområde hos gamla), lite självförtroende? Allvarligt talat, det var inte så att tanten bänkade 150 eller sprang Stockholm maraton. Någon liten fysisk förbättring kan man nog få på två veckor om man går in för det. Dessutom skall man inte underskatta "interventionseffekten", alltså den effekt man får av att sätta in en en åtgärd, tämligen oavsett vilken (och som väl egentligen mest är en fråga om resultatet av beteendeförändringar).

Precis. Det var det jag ville ha fram...;)

På det hela taget en charmerande liten solskenshistoria som varken adderar eller drar ifrån (men alltså inte heller drar ifrån, märk väl) när det gäller Nautiluskonceptets effektivitet ur någon annan synvinkel än just den ifrågavarande lilla damens.

Ja, det var en charmerande solskenshistoria. Jag vill poängtera att jag aldrig tvivlat på att Nautilus gjort många av sina "produktkonsumenter" glada och friskare. Det som jag tycker är problematiskt är att Nautilus använder sig av falsk och pretantiös marknadsföring i stor skala. Att det finns fler som beter sig illa på marknaden - t.ex. många bilmekaniker och "schampoföretag som refererar till oberoende forskare i schweiz" - ursäktar ingenting.
Mr. Masters insatser på detta forum har bara befäst min negativa uppfattning om Nautilus seriositet.

Yes
2007-11-14, 17:38
Jag pratar om hans specifika träningsprinciper (inte hans livsfilosofi). Läs hans två bulletiner. Det mesta är nog inte helt rätt även om de är fascinerande böcker.

Men jag är öppen för en diskussion så stapla gärna upp vilka rätt han gör. Med tanke på min hjältedyrkan till karln så vill jag väldigt gärna bli omvänd med argument som är vattentäta.

Är det något som Arthur har lärt mig (men det tog en jävla tid att fatta) är att inte köpa något hur som helst. Inte ens hans egna teorier. Jag har blivit mer och mer skeptisk till saker och ting i största allmänhet (lugn, A.R sitter säkert). Till slut köpte jag inte ens mina egna argument längre. Forskningen tycker jag suger getballe riktigt hårt och ger ingen info. Så när det kommer till träning återstår en sak (som också Arthur pratade sig varm om). Testa skiten. Funkar det inte, byt!

Jag har tagit en tung diskussion med mig själv sista åren. Främst har det skett när jag sitter i sadeln på cykeln och inte har annat för mig. Arthur var väldigt bra på att dissa alla och allt. Han dissade även sig själv regelbundet.
Det jag kan komma på såhär på rak arm som jag håller med om är, först och främst, lite av grundtanken; "kortare och hårdare träningspass". Alltså, som generell riktlinje tycks det mig som det sällan slår fel. Annars tycker jag han har mycket att komma med vad gäller "funktionell träning" och dylikt - att t.ex. skilja på styrketräning och grenspecifik träning.

Vad gäller forskning tycker jag annars en intressant sak är att mycket av dagens forskning verkar peka ungefär i AJ generella riktning. Ta som exempel studier som Grub postat som pekar på att det inte finns någon mening med fler än 3 set för hypertrofi... Det är en grej som inte är särskilt långt ifrån(och faktiskt stämmer väldigt bra med AJ's tidigare rekomendationer). Borde inte vara så svårt att hitta fler exempel om man letar.

Apropå forskning; har du läst det här?
http://www.arthurjonesexercise.com/Athletic/Exercise%201986.pdf

Säger väl egentligen vad vi redan vet - att det finns stora individuella skillnader. Det intressanta är att det borde kunna få oss att förstå dem bättre.

Doris
2007-11-14, 18:15
vill man träna HIT så kan man göra det utan skit maskiner.

The Master
2007-11-14, 18:58
"Döm inte plånboken efter omslaget"...



Off-topic. Jag har naturligtvis inget klottrat på ryggen i verkligheten. De där bokstäverna är en skapelse av datateknik, vilket jag hoppas att du förstod redan innan.

Very OFF TOPIC

Du får faktiskt ursäkta att jag inte kan ta dig seriöst med svar som ovan.
Dock måste jag säga att ditt citat: "Jag anser inte att en internetavatar är en bra markör av seriositet. Jag vill minnas att t.ex. King Grub hade en kringhoppande bajskorv..." fick mig att skratta dock

Sen blir det inte bättre när du måste förklara dig att det inte var riktig färg på ryggen, utan du hade bemödat dig att göra den snygga texten på ryggen på datorn. Ja det är ju var ju mycket bättre.:)

Att du blev så sur över att en medlem på påpekade det tyder för min del att du är ganska ung och oseriös.
Medlemmen måste ha träffat en svagpunkt.

Men tillbaka till ämnet. Kan du sammanfatt i punkt form alla mina "lögner och rövar historier" som du påstår mig ha sagt. Så skall jag försöka svara dem

Ds Utan att du blir sur. Vad jobbar du egentligen med och hur gammal är du egentligen? ps

major Pectoralis
2007-11-14, 21:24
Very OFF TOPIC

Du får faktiskt ursäkta att jag inte kan ta dig seriöst med svar som ovan.
Dock måste jag säga att ditt citat: "Jag anser inte att en internetavatar är en bra markör av seriositet. Jag vill minnas att t.ex. King Grub hade en kringhoppande bajskorv..." fick mig att skratta dock

Sen blir det inte bättre när du måste förklara dig att det inte var riktig färg på ryggen, utan du hade bemödat dig att göra den snygga texten på ryggen på datorn. Ja det är ju var ju mycket bättre.:)

Att du blev så sur över att en medlem på påpekade det tyder för min del att du är ganska ung och oseriös.
Medlemmen måste ha träffat en svagpunkt.

Men tillbaka till ämnet. Kan du sammanfatt i punkt form alla mina "lögner och rövar historier" som du påstår mig ha sagt. Så skall jag försöka svara dem

Ds Utan att du blir sur. Vad jobbar du egentligen med och hur gammal är du egentligen? ps

Jag vet mycket väl att du är en gammal räv på området manipulation av människor, trots allt har du lyckats bra i kommersen, vilket bara är att gratulera.

Jag blev naturligtvis inte "sur" över Master-chiefs fråga utan svarade i all välmening.

Jag har redan listat några av dina lögner. Börja med att svara på dem så skall du få fler sedan.

Jag har redan svarat dig vem jag är när du trakasserade mig via PM med frågor och påståenden som "du behöver inte vara rädd för mig"...har du glömt det?

All information om mig finns, som jag vid flera tillfällen påpekat, i min träningsdagbok och i min profil. Börja med att söka innan du frågar. Det är en tummregel på detta forum.

The Master
2007-11-14, 23:37
Jag vet mycket väl att du är en gammal räv på området manipulation av människor, trots allt har du lyckats bra i kommersen, vilket bara är att gratulera.

Jag blev naturligtvis inte "sur" över Master-chiefs fråga utan svarade i all välmening.

Jag har redan listat några av dina lögner. Börja med att svara på dem så skall du få fler sedan.

Jag har redan svarat dig vem jag är när du trakasserade mig via PM med frågor och påståenden som "du behöver inte vara rädd för mig"...har du glömt det?
Förlåt om det var trakaserande. Dom första 2 var "ännu värre" :)

All information om mig finns, som jag vid flera tillfällen påpekat, i min träningsdagbok och i min profil. Börja med att söka innan du frågar. Det är en tummregel på detta forum.

Jag kan kopiera in alla mina "trakaserier" (3st) om du vill här på detta forum så folk kan se vad som för dig innebär trakasserier.

Här kommer det senaste till dig:

"Men du vill inte nämna dit namn? Du är säkert starkare än mig så du behöver inte vara rädd ;)
Men jag har full respekt om du vill vara anonym och inte nämna ditt efternamn"

Jag har skrivit så mycket och jag vet inte vad du anser som lögn o rövarhistorier. Du har nu chansen att sätta mig på plats genom att punkta upp dem här på detta forum för allmän beskådning. Så skall jag försöka svara på mina lögner o rövar historier.

major Pectoralis
2007-11-14, 23:43
Jag kan kopiera in alla mina "trakaserier" (3st) om du vill här på detta forum så folk kan se vad som för dig innebär trakasserier.

Här kommer det senaste till dig:

"Men du vill inte nämna dit namn? Du är säkert starkare än mig så du behöver inte vara rädd ;)
Men jag har full respekt om du vill vara anonym och inte nämna ditt efternamn"

Jag har skrivit så mycket och jag vet inte vad du anser som lögn o rövarhistorier. Du har nu chansen att sätta mig på plats genom att punkta upp dem här på detta forum för allmän beskådning. Så skall jag försöka svara på mina lögner o rövar historier.

Ja, man kan tolka texter hur man vill. Jag har, som sagt, redan punktat upp några av dina lögner en gång. Återigen: svara på dem först.

The Master
2007-11-14, 23:46
Ja, man kan tolka texter hur man vill. Jag har, som sagt, redan punktat upp dina lögnar en gång. Återigen: svara på dem först.

Hjälp mig, hittar inte dina påståenden...kopiera in dem alla i nästa inlägg.
Men du MP som är så kunnig inom detta område. Kan du inte vara lite tuff, tappa fotfästet, riskera bli granskad av dom andra på detta forum.

Lägg upp ett program utifrån det jag skrev ett par upplägg upp.
Kom igen nu.....
Oj fel tråd haha, lägg in det på den stora träningstråden...

major Pectoralis
2007-11-14, 23:58
Hjälp mig, hittar inte dina påståenden...kopiera in dem alla i nästa inlägg.
Men du MP som är så kunnig inom detta område. Kan du inte vara lite tuff, tappa fotfästet, riskera bli granskad av dom andra på detta forum.

Lägg upp ett program utifrån det jag skrev ett par upplägg upp.
Kom igen nu.....
Oj fel tråd haha, lägg in det på den stora träningstråden...

Jag tackar för att jag framstår som kunnig.

Jag har gjort och lagt upp otaliga program för "granskning" på detta forum. De har alltsomoftast blivit väl emottagna.

Lögnerna listade jag i denna post i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2638220&postcount=129

The Master
2007-11-15, 00:16
Jag tackar för att jag framstår som kunnig.

Jag har gjort och lagt upp otaliga program för "granskning" på detta forum. De har alltsomoftast blivit väl emottagna.

Lögnerna listade jag i denna post i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2638220&postcount=129

oj det var några.

Skall svara på dem inte alla nu, måste sova. Men en vill jag svara på nu. Den första:

Originally Posted by The Master
Styrketillväxt står i direkt proportion till den intensitet (graden av ansträngning) man tränar med. Ju högre intensitet desto mer stimulans får musklerna.
Det är intensiteten som stimulerar musklerna till tillväxt.

Lögn. Det finns fler saker som stimulerar tillväxt än intensiteten, t.ex. kost, vila och andra träningsparametrar.

Om du läser hela biten om itensitetn (även det som du lyckades inte ta med) så står det faktiskt: EN viktig grundsten, det finns givetvis mer. Jag skrev inte den enda. LÄs mitt första inlägg och se vad du missade ta med

major Pectoralis
2007-11-15, 00:26
oj det var några.

Skall svara på dem inte alla nu, måste sova. Men en vill jag svara på nu. Den första:

Originally Posted by The Master
Styrketillväxt står i direkt proportion till den intensitet (graden av ansträngning) man tränar med. Ju högre intensitet desto mer stimulans får musklerna.
Det är intensiteten som stimulerar musklerna till tillväxt.

Lögn. Det finns fler saker som stimulerar tillväxt än intensiteten, t.ex. kost, vila och andra träningsparametrar.

Om du läser hela biten om itensitetn (även det som du lyckades inte ta med) så står det faktiskt: EN viktig grundsten, det finns givetvis mer. Jag skrev inte den enda. LÄs mitt första inlägg och se vad du missade ta med

Detta har du skrivit om intensitet och Nautilus.

Så har beskriver Nautilus intensiteten:

FÖRDJUPNING I


NAUTILUSMETODEN


Intensitet Styrketillväxt står i direkt proportion till den intensitet (graden av ansträngning) man tränar med. Ju högre intensitet desto mer stimulans får musklerna. Det är intensiteten som stimulerar musklerna till tillväxt. Maximal intensitet uppnår man när en muskel för en kort stund töms på all sin kraft. Det inträffar när det är omöjligt att göra ytterligare en rörelse. Maximalt antal muskelfibrer är inkopplade i ett sådant arbete. De första repetitionerna i en Nautilusövning är enbart förberedelse och ökar knappast styrkan. Intensiteten/ansträngningsnivån är låg, vilket begränsar värdet av de inledande repetitionerna, medan de sista repetitionerna är produktiva eftersom intensiteten/ansträngningen då är hög.

Jag berättade vad intensitet var i denna post i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2636661&postcount=36

Jag väntar på ditt svar ang. alla de andra lögnerna...

The Master
2007-11-15, 00:31
Detta har du skrivit om intensitet och Nautilus.



Jag berättade vad intensitet var i denna post i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2636661&postcount=36

Jag väntar på ditt svar ang. alla de andra lögnerna...

Def av intensitet som jag skrev är bla Mike Mentzer def av den. Vilket jag då går efter. Den är givetvis inte den enda parametern, men det skrev jag också.
Så det var ingen rövarhistoria, du missförstod. Är vi överrens omn det?

(inte def av intesiteten, men överrens att vi är eniga om att det finns mer parametrarar.Jag sade såldes inte att den var den enda!! OK!!?)

Men även om du tycker intesiteten inte är så viktig, så vad är din def. av den?
Och vad baserar sig den på? Min def vet du och vad jag grundar den på.

The Master
2007-11-15, 00:32
Resten av mina lögner skall jag svara på imorgon. MÅSTE SOVAA NU

major Pectoralis
2007-11-15, 00:36
Men även om du tycker intesiteten inte är så viktig, så vad är din def. av den?
Och vad baserar sig den på? Min def vet du och vad jag grundar den på.

Den vedertagna definitionen, som jag berättade om, finns i posten du just quotade och i denna tråd.

The Master
2007-11-15, 00:46
Den vedertagna definitionen, som jag berättade om, finns i posten du just quotade och i denna tråd.

Ok men den vedertagna def av intesitet som du påstar att den är. Vad grundar den sig på? Vem har skrivit det och var kan man läsa den.?

Men är vi eniga om att första "lögnen" inte var lögn, utan snarare att du missförstod den. OK? Ja eller nej?

godnatt för andra gg:)

Anders The Peak
2007-11-15, 09:12
Med all respekt pragamatist men här var du alldeles för pragmatisk.....

Intensiteten är solklar. Anledningen till att man pratar om intensitet inom träningsplaneringen är för att den är ett av träningsstimulina. Oavsett hur många repetitioner man utför så kommer 60% av 1RM alltid ge ett annat träningsstimuli än 95% av 1RM. Detta beror på att nervsystemet tvingas arbeta annorlunda. Detta gäller både den neuromuskulära koordinationen och ev. muskelfiberomvandlning (muskelfibrerna förändras efter nervsignaler).

Det är även ett välkänt faktum att vältränade individer behöver arbeta med högre intensitet för att utvecklas om man jämför med en nybörjare; en nybörjare kan klara sig med 60% av 1RM för att utveckla maxstyrkan medans den vältränade behöver avsevärt tyngre doningar (eg. vikter motsvarande 1-8RM +/-). Detta är, som sagt, ytterligare en anledning till att Nautilus bara fungerar för nybörjare: det lugna rörelsetempo (4+2) medför att träningsvikterna/intensiteten blir för låg för dem som tränat ett tag.

MP du glömmer att ett explosivt utförande på 60-75% 1RM har en helt annan kraftutveckling i muskulaturen. Troligen kan det jämställas med en belastning på närmare 95% av 1RM dvs mycket hög intensitet .
Tog bara upp det som positiv feedback.

Allt behöver behöver inte vara det som referensramarna säger då referensramarna kan vara för smala.

Anders The Peak
2007-11-15, 09:22
MP du glömmer att ett explosivt utförande på 60-75% 1RM har en helt annan kraftutveckling i muskulaturen. Troligen kan det jämställas med en belastning på närmare 95% av 1RM dvs mycket hög intensitet .
Tog bara upp det som positiv feedback.

Allt behöver behöver inte vara det som referensramarna säger då referensramarna kan vara för smala.

Rättar till kraftutveckling blir högre än 100% 1RM dvs muskulturen arbetar med högre intensitet än vid 95% 1RM.

major Pectoralis
2007-11-15, 10:35
MP du glömmer att ett explosivt utförande på 60-75% 1RM har en helt annan kraftutveckling i muskulaturen. Troligen kan det jämställas med en belastning på närmare 95% av 1RM dvs mycket hög intensitet .
Tog bara upp det som positiv feedback.

Allt behöver behöver inte vara det som referensramarna säger då referensramarna kan vara för smala.

Tackar för omtanken, Anders.:)
Det stämmer emellertid inte med kraftutvecklingen. På land minskar kraften när hastigheten ökar. I vatten råder det förhållande du talar om; desto fortare man drar desto mer kraft utvecklas. Det är emellertid sant att fiberrekryteringen av snabbare fibrer blir större även på på relativt låga vikter om man använder sig av ett maximalt röresletempo. Dock måste då röresletempot vara maximalt, eller just nästintill, och det kan man inte uppnå i en maskin t.ex. eftersom denna begränsar hastigheten. För all typ av explosivitetsträning måste man använda fria vikter med fri rörelsehastighet.

Anders The Peak
2007-11-15, 10:59
Tackar för omtanken, Anders.:)
Det stämmer emellertid inte med kraftutvecklingen. På land minskar kraften när hastigheten ökar. I vatten råder det förhållande du talar om; desto fortare man drar desto mer kraft utvecklas. Det är emellertid sant att fiberrekryteringen av snabbare fibrer blir större även på på relativt låga vikter om man använder sig av ett maximalt röresletempo. Dock måste då röresletempot vara maximalt, eller just nästintill, och det kan man inte uppnå i en maskin t.ex. eftersom denna begränsar hastigheten. För all typ av explosivitetsträning måste man använda fria vikter med fri rörelsehastighet.
Kraftutvecklingen i muskeln är större. Jag kör explosivt även vid maskinträning och det fungerar hur bra som helst. Det som händer är att vikten fortsätter en bit extra (skramlar lite) och faller sedan tillbaks och om man fångar den i farten så har vikten en hel del rörelseenergi som ökar kraften i inbromsningen.

Ronnie C har tränar så här. Han slänger upp vikten med all kraft och fångar upp den när stången har som störst kraft.

Det här är något du borde införliga i varje träningspass. Ger en extrem styrkeutveckling och musklerna återhämtar sig snabbare än vid ordinarie träningsmodeller.
Jag återkommer med lite teorier om varför vanligen rekommenderad träning (typ Nautulis osv)egentligen förstör möjligheterna att bli optimalt stark och muskulös mycket pga av den t ex stimulerar fel enzymer i musklerna.

major Pectoralis
2007-11-15, 11:29
Anders. Jag förstår helt allvarligt inte vad du menar med kraftutveckling "i muskeln"? Om det är tension/spänning du pratar om så förstår jag bättre. Maximal spänning får man på stora vikter som man arbetar med under lång tid (dvs. seglyft) eftersom fler motoriska enheter då hinner kopplas in. Allra bäst är troligen excentrisk overloadträning i syfte att skapa muskelspänning under förutsättning att man orkar broma tillräckligt länge. Det är mycket riktigt att bara stor muskelspänning i sig inte nödvändigtvis leder till ökad maxstyrka eftersom det finns fler parametrar som avgör maxstyrkan (intramuskulär koordination, intermuskulär koordination, ev.fiberomvandling etc) och eftersom dessa kan bli lidande av den typen av träning.
Att man inte kan utveckla tillräcklig rörelsehastighet (power output) i maskiner för explosivitetsträning är väl känt bland fystränare. Emellertid har jag nu förstått att du inte pratar om explosivträning utan om byggning. I det syftet kan man naturligtvis använda sig av maskiner och naturligtvis skall man eftersträva att lyfta så snabbt som möjligt - om än inte i "maximalt rörelsetempo", som jag och flera ser det.
Det skall emellertid bli intressant att läsa din text om enzymer, Ronnie Coleman osv. :thumbup:

major Pectoralis
2007-11-15, 11:37
Ok men den vedertagna def av intesitet som du påstar att den är. Vad grundar den sig på? Vem har skrivit det och var kan man läsa den.?

Till att börja med så grundar den sig på sunt förnuft. Om inte det räcker för dig så kan du läsa i literaturen. Du kan börja läsa de här böckerna så kan du återkomma sedan så skall du få fler boktips.

http://www.jeffdevlin.com/images/bompa.gif

http://www.sportzblitz.net/onlinestore/product_images/serious-strenght-training.jpg (Har du förresten inte läst denna än...?)

http://www.gymguiden.se/images/designing_resistance_training_programs.jpeg

http://www.exrx.net/Store/HKImages/SciencePracticeStrengthTrai.jpg

http://i.s8.com.br/images/books/cover/img0/227760.jpg

Men är vi eniga om att första "lögnen" inte var lögn, utan snarare att du missförstod den. OK? Ja eller nej?

Jo, jag ser att du slängde in en brasklapp i parantes i ett stycke. Detta frångår dock inte faktum att det du skrev om intensitet är en lögn. Att intensiteten inte är det enda träningsstimulit är ju förövrigt så självklart att det är löjligt.

Anders The Peak
2007-11-15, 11:44
Anders. Jag förstår helt allvarligt inte vad du menar med kraftutveckling "i muskeln"? Om det är tension/spänning du pratar om så förstår jag bättre. Maximal spänning får man på stora vikter som man arbetar med under lång tid (dvs. seglyft) eftersom fler motoriska enheter då hinner kopplas in. Allra bäst är troligen excentrisk overloadträning i syfte att skapa muskelspänning under förutsättning att man orkar broma tillräckligt länge. Det är mycket riktigt att bara stor muskelspänning i sig inte nödvändigtvis leder till ökad maxstyrka eftersom det finns fler parametrar som avgör maxstyrkan (intramuskulär koordination, intermuskulär koordination, ev.fiberomvandling etc) och eftersom dessa kan bli lidande av den typen av träning.
Att man inte kan utveckla tillräcklig rörelsehastighet (power output) i maskiner för explosivitetsträning är väl känt bland fystränare. Emellertid har jag nu förstått att du inte pratar om explosivträning utan om byggning. I det syftet kan man naturligtvis använda sig av maskiner och naturligtvis skall man eftersträva att lyfta så snabbt som möjligt - om än inte i "maximalt rörelsetempo", som jag och flera ser det.
Det skall emellertid bli intressant att läsa din text om enzymer, Ronnie Coleman osv. :thumbup:

Jag tycker att den här filmen visualiserar på ett bra sätt vad jag menar med explosivitet.
57pv_1j4dH0

Jo, jag menar i en maximal rörelsehastighet i den koncentriska fasen.

major Pectoralis
2007-11-15, 11:57
Jag tycker att den här filmen visualiserar på ett bra sätt vad jag menar med explosivitet.
57pv_1j4dH0

Jo, jag menar i en maximal rörelsehastighet i den koncentriska fasen.

Du menar med explsovitet att man skall lyfta så snabbt som möjligt. Det kan jag meddela inte räcker för att det skall bli explosivträning. Jag har skrivit denna tråd på området här på Kolozzeum.com.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98155

Dock har jag förstått att du inte pratar om explosivitet utan om muskelbygge.
Emellertid gillade jag filmen. Den träningen är snarlik den jag själv bedrivit merparten av mina idrottsår. Det ger bra kroppsegen styrka och hållfasthet men det gör en inte till kung i övningar som marklyft och knäböj. Några av övningarna han gjorde var dock faktiskt explosivträning, i ordets rätta bemärkelse.

//Henrik, som bl.a. gjort 19 fulla repetitioner nordic curl/finnen då vägandes ca 90kg ;)

Anders The Peak
2007-11-15, 12:05
Du menar med explsovitet att man skall lyfta så snabbt som möjligt. Det kan jag meddela inte räcker för att det skall bli explosivträning. Jag har skrivit denna tråd på området här på Kolozzeum.com.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98155

Dock har jag förstått att du inte pratar om explosivitet utan om muskelbygge.
Emellertid gillade jag filmen. Den träningen är snarlik den jag själv bedrivit merparten av mina idrottsår. Det ger bra kroppsegen styrka och hållfasthet men det gör en inte till kung i övningar som marklyft och knäböj. Några av övningarna han gjorde var dock faktiskt explosivträning, i ordets rätta bemärkelse.

//Henrik, som bl.a. gjort 19 fulla repetitioner nordic curl/finnen då vägandes ca 90kg ;)

Jo, jag tror att du kan bli kung i bänk och marklyft och knäböj att ha med ca 80% explosivitetsträning och ca 20% submaximala lyft. Likadant förhållande gäller byggning fast % av 1RM skiljer sig en aning.

major Pectoralis
2007-11-15, 12:21
Jo, jag tror att du kan bli kung i bänk och marklyft och knäböj att ha med ca 80% explosivitetsträning och ca 20% submaximala lyft. Likadant förhållande gäller byggning fast % av 1RM skiljer sig en aning.

Hm, till att börja med så måste man ju träna på bänk, böj och mark för att bli bra på dem. Vill man bli bra på mark, böj och bänk på "ren väg" så bör man allra helst ta kontakt med en SL-förening eller i alla fall sätta sig in i hur man tränar SL.

Anders The Peak
2007-11-15, 12:42
Hm, till att börja med så måste man ju träna på bänk, böj och mark för att bli bra på dem. Vill man bli bra på mark, böj och bänk på "ren väg" så bör man allra helst ta kontakt med en SL-förening eller i alla fall sätta sig in i hur man tränar SL.
Ja, och det trodde jag var elementära kunskaper. Jag själv har en lång erfarenhet av både OL/SL/Byggning på något sådär hög nivå. Med medaljer och pokaler av lite olika valörer.

major Pectoralis
2007-11-15, 13:33
Ja, och det trodde jag var elementära kunskaper.

Ja, självklart. Jag bara skrev det som ett förtydligande, vilket möjligen var onödigt/oövertänkt.

Jag själv har en lång erfarenhet av både OL/SL/Byggning på något sådär hög nivå. Med medaljer och pokaler av lite olika valörer.

Intressant. Du får gärna berätta mer *popcorn*

Jag återkommer med lite teorier om varför vanligen rekommenderad träning (typ Nautulis osv)egentligen förstör möjligheterna att bli optimalt stark och muskulös mycket pga av den t ex stimulerar fel enzymer i musklerna

*popcorn*

The Master
2007-11-15, 23:25
Så MP, anser du mig fortfarande för lögnare? (Menar det först påståendet)
Ska avhandla dom andra om vi kan bli klara med den första.

Lögn JA?? Då får du motivera den....

major Pectoralis
2007-11-15, 23:29
Så MP, anser du mig fortfarande för lögnare? (Menar det först påståendet)
Ska avhandla dom andra om vi kan bli klara med den första.

Lögn JA?? Då får du motivera den....

Om du skrivit i god tro så är du naturligtvis ingen lögnare. Bara en avsiktlig osanning är en lögn.

Återigen: jag är hedrad över den tid och uppmärksamhet du ägnat mig och jag hoppas att det är ömsesidigt.

Off-topic. Jag tog faktiskt med mig en sak från min instruktion med dig. Du rekommenderade mig att cykla 7 minuter innan styrketräningen som uppvärmning. Det har jag faktiskt fortsatt med sedan dess. Känn dig hedrad.

The Master
2007-11-15, 23:48
Om du skrivit i god tro så är du naturligtvis ingen lögnare. Bara en avsiktlig osanning är en lögn.

Återigen: jag är hedrad över den tid och uppmärksamhet du ägnat mig och jag hoppas att det är ömsesidigt.

Off-topic. Jag tog faktiskt med mig en sak från min instruktion med dig. Du rekommenderade mig att cykla 7 minuter innan styrketräningen som uppvärmning. Det har jag faktiskt fortsatt med sedan dess. Känn dig hedrad.

Tycker nog att du bör cykla längre....
I god TRO?? Ja vi alla handlar väl i god tro eftersom vi tror på det som skrivs.
Det skrivs otroligt mycket, varje dag kommer nya rön som motbevisar någonting.

Jag tycker att om man "tycker" något så skall man också kunna säga vad man baserar sina åsikter på. Lättare att föra en dialog. Du vet vad HIT står för. Jag tror på det. Då är alla som förespråkar HIT mm lögnare. Säg det hellre än att kalla mig lögnare. Min filosofi baserar sig utifrån HITs tänkar. HIT vet du vad det är..INTE mitt påfund. Sen att du inte tror på det ger dig inte rätten att kalla mig lögnare. Nej jag fattar inte varför jag ger dig så mycket tid...
SÅ är vi klar med din första punkt??? Är jag en lögnare fortfarande i dina ögon??

major Pectoralis
2007-11-15, 23:54
Tycker nog att du bör cykla längre....
I god TRO?? Ja vi alla handlar väl i god tro eftersom vi tror på det som skrivs.
Det skrivs otroligt mycket, varje dag kommer nya rön som motbevisar någonting.

Jag tycker att om man "tycker" något så skall man också kunna säga vad man baserar sina åsikter på. Lättare att föra en dialog. Du vet vad HIT står för. Jag tror på det. Då är alla som förespråkar HIT mm lögnare. Säg det hellre än att kalla mig lögnare. Min filosofi baserar sig utifrån HITs tänkar. HIT vet du vad det är..INTE mitt påfund. Sen att du inte tror på det ger dig inte rätten att kalla mig lögnare. Nej jag fattar inte varför jag ger dig så mycket tid...
SÅ är vi klar med din första punkt??? Är jag en lögnare fortfarande i dina ögon??

Jo, men efter de 7 minuterna brukar jag komplettera min uppvärmning med töjning-tänjning och komplexövning med skivstång.

Det faktum att Du förespråkar HIT har jag inte sett som ett problem. Det var, som sagt, Din reklam av Nautilus, Din förmåga att missförstå med flit m.m som jag fann en aning irriterande.
Jag förstår heller inte varför Du lägger ned så mycket tid så jag kan inte hjälpa dig där.
Du har förövrigt fastnat på punkt 1. Jag vill att Du besvarar de övriga först innan jag berättar för Dig hur du framstår i mina ögon (om Du nu råkar finna detta intressant av någon anledning).

The Master
2007-11-16, 10:00
Jo, men efter de 7 minuterna brukar jag komplettera min uppvärmning med töjning-tänjning och komplexövning med skivstång.

Det faktum att Du förespråkar HIT har jag inte sett som ett problem. Det var, som sagt, Din reklam av Nautilus, Din förmåga att missförstå med flit m.m som jag fann en aning irriterande.
Jag förstår heller inte varför Du lägger ned så mycket tid så jag kan inte hjälpa dig där.
Du har förövrigt fastnat på punkt 1. Jag vill att Du besvarar de övriga först innan jag berättar för Dig hur du framstår i mina ögon (om Du nu råkar finna detta intressant av någon anledning).

1.Jag skiter högakningsfullt hur jag framstår i dina ögon

2.Det enda jag ville veta varför du kallade mig lögnare

3.Jag har ingen avsikt att övertyga dig om någonting. Du har din "tro" på hur tränings skall bedrivas. Jag har min. En del har andra. Det är våra teorier(eller egentligen andras teorier som vi jämnför med varann.) Utifrån vetenskapliga, logiska och egna upplevelser som vi sen diskuterar detta runt
Jag har inte påstått min "tro" vara sanningen på hur optimal träning bedrivs. HIT där just intesiteten är en viktig grundsten (inte den enda, vi kommer att gå i genom dom senare)i muskel utveckligen. Jag har också def min åsikt om Intensitet

4. Som jag har skrivit om tidigare inlägg så vill jag inte göra reklam för någonting. Skilj på Nautilus som företag och Nautilus som träningsmetod.

5. Nautilusmetoden kan bedrivas på många olika sätt. Precis som din träning du tror kan bedrivas på olika sätt. Nautilusmetoden kan utföras som ett ny börjar program lik den som FYSS föreskriver. Få set mm. Sedan på högre nivå (elit mm) kan Nautilusmetoden bedrivas med fler "set" fler övningar, olika rörelse hastighet. Men grunden för Nautilusmetoden/HIT mm är densamma som utgår ifrån deras def. av intensitet.

6. Sen vill jag bara återkoppla till din instruktion med mig. Om du använder den instruktion som du fick av mig som ett slags måttstock på min kompetens så måste jag skratta. Tror du verkligen att jag på 1 timma, helt oförbered, skulle kunna lägga upp ett seröst kanot tränings pass till dig, till en person jag aldrig tidigare har sett?? Du fick en gernerell genomgång av Nautilus metoden. Hade du verlkigen velat ha min hjälp, så hade jag börjat den första timman i vårt ev samarbete intervjuat dig. Tagit reda på vad dina mål vad, gjort olika tester på dig mm. Inte satt ingång med någon träning överhuvud taget..

7. Och vi hoppar till min lögn no 2 enligt dig. Att jag påstår att Nautilus INTE är en sekt (som jag sade, så har jag egentligen ingen lust att prata om företaget, men du bla envisas med att ta upp det hele tiden)

Om du anser det är en sekt för att dom följer en specifik tränings modell,, som kan utföras på en mängd olika sätt, så är det din åsikt. Vad kan jag göra åt det?? Jag anser inte det. Men jag kallar dig inte lögnare för att du har en annan åsikt

major Pectoralis
2007-11-16, 11:40
Eftersom du tagit dig tid att skriva denna text skall jag ta mig tid att besvara den Master.

1.Jag skiter högakningsfullt hur jag framstår i dina ögon

Bra, det var ett sundhetstecken. Fortsätt så.

2.Det enda jag ville veta varför du kallade mig lögnare

Jag har kallat dig lögnare eftersom jag upplevt att du ljugit.

3.Jag har ingen avsikt att övertyga dig om någonting. Du har din "tro" på hur tränings skall bedrivas. Jag har min. En del har andra. Det är våra teorier(eller egentligen andras teorier som vi jämnför med varann.) Utifrån vetenskapliga, logiska och egna upplevelser som vi sen diskuterar detta runt
Jag har inte påstått min "tro" vara sanningen på hur optimal träning bedrivs. HIT där just intesiteten är en viktig grundsten (inte den enda, vi kommer att gå i genom dom senare)i muskel utveckligen. Jag har också def min åsikt om Intensitet

Jag har ingen speciell tro när det gäller träning i allmänet; jag anpassar upplägg efter målsättning. Jag skulle mycket väl kunna använda mig av HIT periodvis (eller åtminstone valda delar av konceptet) och har så även gjort. Men, som sagt, man måste kunna anpassa metod efter målsättning. Det som även irriterat mig med dig är att du håller fast vi HIT i alla lägen. Det känns som att Du t.o.m. på fullaste allvar skulle kunna rekommenera HIT åt en tyngdlyftare, friidrottare, innebandyspelare eller styrkelyftare.

4. Som jag har skrivit om tidigare inlägg så vill jag inte göra reklam för någonting. Skilj på Nautilus som företag och Nautilus som träningsmetod.

Fast Nautilius företag, åtminstone i Sverige, bygger ju på en träningsmetod Master. Det är oundvikligt att förknippa Nautilus med något annat än träningsmetoden. Om du pratar om maskinkonstruktören Nautilus så har jag bara gott att säga; de gör bra och gedigna maskiner.

5. Nautilusmetoden kan bedrivas på många olika sätt. Precis som din träning du tror kan bedrivas på olika sätt. Nautilusmetoden kan utföras som ett ny börjar program lik den som FYSS föreskriver. Få set mm. Sedan på högre nivå (elit mm) kan Nautilusmetoden bedrivas med fler "set" fler övningar, olika rörelse hastighet. Men grunden för Nautilusmetoden/HIT mm är densamma som utgår ifrån deras def. av intensitet.

Att rekommendera få set och helkroppspass är inte något som utmärker FYSS, Nautilus, ACSM eller what so ever. Det är något som utmärker alla med sunt förnuft. Det finns få, om ens någon, med kunskap som seriöst förespråkar något annat. Jag har förstått att Nautilus har flera steg.

6. Sen vill jag bara återkoppla till din instruktion med mig. Om du använder den instruktion som du fick av mig som ett slags måttstock på min kompetens så måste jag skratta. Tror du verkligen att jag på 1 timma, helt oförbered, skulle kunna lägga upp ett seröst kanot tränings pass till dig, till en person jag aldrig tidigare har sett?? Du fick en gernerell genomgång av Nautilus metoden. Hade du verlkigen velat ha min hjälp, så hade jag börjat den första timman i vårt ev samarbete intervjuat dig. Tagit reda på vad dina mål vad, gjort olika tester på dig mm. Inte satt ingång med någon träning överhuvud taget..

Jag använde inte den instruktionen som måttstock på dig. Du gjorde faktiskt ett långt mycket bättre intryck på mig då än vad du gjort på detta forum. Då framstod du som en seriös och artig försäjare av ett koncept, en person som gjorde sitt jobb helt enkelt. Här på forumet framstod du som ett troll. Läs denna tråd så förstår du (där hade jag ingen aning vem du var men jag var ändå irriterad över din okunskap i kombination med din attityd):

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104002

Det tog lång tid innan jag förstod vem du var och då hade jag redan blivit irriterad på dig.
Naturligtvis förstår jag att någon som jobbat så länge som du i branschen måste ha kvalitéer men det är först i de senaste posterna som du börjat visa det.

7. Och vi hoppar till min lögn no 2 enligt dig. Att jag påstår att Nautilus INTE är en sekt (som jag sade, så har jag egentligen ingen lust att prata om företaget, men du bla envisas med att ta upp det hele tiden)

Jag påstod inte att Nautilus var en sekt (även om tanken faktiskt spontant slagit mig ibland). Jag skrev att det var en sanning att många tyckte det. Det är en solklar skillnad.

Om du anser det är en sekt för att dom följer en specifik tränings modell,, som kan utföras på en mängd olika sätt, så är det din åsikt. Vad kan jag göra åt det?? Jag anser inte det. Men jag kallar dig inte lögnare för att du har en annan åsikt

Återigen: Anledningen till att jag kallat dig lögnare är inte att du har en annan åsikt. Anledningen till att jag kallat dig lögnare är, återigen, ditt sätt att godtyckligt hantera det som är etablerat sant och din förmåga att missförstå med flit och din egenskap att syssla med omskrivningar.

Nu får det vara slut med denna diskussion eftersom den säkerligen inte intresserar någon annan än möjligen dig om mig och högst troligen inte ens det.

The Master
2007-11-16, 13:00
Eftersom du tagit dig tid att skriva denna text skall jag ta mig tid att besvara den Master.



Bra, det var ett sundhetstecken. Fortsätt så.



Jag har kallat dig lögnare eftersom jag upplevt att du ljugit.



Jag har ingen speciell tro när det gäller träning i allmänet; jag anpassar upplägg efter målsättning. Jag skulle mycket väl kunna använda mig av HIT periodvis (eller åtminstone valda delar av konceptet) och har så även gjort. Men, som sagt, man måste kunna anpassa metod efter målsättning. Det som även irriterat mig med dig är att du håller fast vi HIT i alla lägen. Det känns som att Du t.o.m. på fullaste allvar skulle kunna rekommenera HIT åt en tyngdlyftare, friidrottare, innebandyspelare eller styrkelyftare.



Fast Nautilius företag, åtminstone i Sverige, bygger ju på en träningsmetod Master. Det är oundvikligt att förknippa Nautilus med något annat än träningsmetoden. Om du pratar om maskinkonstruktören Nautilus så har jag bara gott att säga; de gör bra och gedigna maskiner.



Att rekommendera få set och helkroppspass är inte något som utmärker FYSS, Nautilus, ACSM eller what so ever. Det är något som utmärker alla med sunt förnuft. Det finns få, om ens någon, med kunskap som seriöst förespråkar något annat. Jag har förstått att Nautilus har flera steg.



Jag använde inte den instruktionen som måttstock på dig. Du gjorde faktiskt ett långt mycket bättre intryck på mig då än vad du gjort på detta forum. Då framstod du som en seriös och artig försäjare av ett koncept, en person som gjorde sitt jobb helt enkelt. Här på forumet framstod du som ett troll. Läs denna tråd så förstår du (där hade jag ingen aning vem du var men jag var ändå irriterad över din okunskap i kombination med din attityd):

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104002

Det tog lång tid innan jag förstod vem du var och då hade jag redan blivit irriterad på dig.
Naturligtvis förstår jag att någon som jobbat så länge som du i branschen måste ha kvalitéer men det är först i de senaste posterna som du börjat visa det.



Jag påstod inte att Nautilus var en sekt (även om tanken faktiskt spontant slagit mig ibland). Jag skrev att det var en sanning att många tyckte det. Det är en solklar skillnad.



Återigen: Anledningen till att jag kallat dig lögnare är inte att du har en annan åsikt. Anledningen till att jag kallat dig lögnare är, återigen, ditt sätt att godtyckligt hantera det som är etablerat sant och din förmåga att missförstå med flit och din egenskap att syssla med omskrivningar.

Nu får det vara slut med denna diskussion eftersom den säkerligen inte intresserar någon annan än möjligen dig om mig och högst troligen inte ens det.

Det gör vi.

Vill bara förtydliga att jag inte har förespråkat HIT i alla lägen heller, utan jag har disk. min träning.
Dock skulle den passa fotbollsspelare, ishockeyspelare och många andra sporter. Dock förmodligen inte styrkelyftare eller inte tynglyftare.

Men nu skiter vi i detta...

Tolkia
2007-11-16, 16:17
Nu får det vara slut med denna diskussion eftersom den säkerligen inte intresserar någon annan än möjligen dig om mig och högst troligen inte ens det.
Men nu skiter vi i detta...
Ja tack. Och nu ser jag till att det blir så.