handdator

Visa fullständig version : Genetisk skada: två Y-kromosomer!


Sorabo
2007-11-12, 20:54
Det finns män som har en genetisk skada, där dom har 2 Y-kromosomer istället för en X- och en Y-kromosom. Y-kromosomen är den "manliga" kromosomen.
Männen med denna "sjukdomen"(?) har extremt höga testosteronnivåer och är därmed sjukligt aggressiva och många av dom blir därför satta i fängelse för tex våldsbrott, msishandel och våldtäkt.
Jag bara tänkte, eftersom dom har så höga testosteronnivåer, borde dom inte ha rätt stora chanser att bli duktiga bodybuilders?

Sheogorath
2007-11-12, 21:42
Det finns män som har en genetisk skada, där dom har 2 Y-kromosomer istället för en X- och en Y-kromosom. Y-kromosomen är den "manliga" kromosomen.
Männen med denna "sjukdomen"(?) har extremt höga testosteronnivåer och är därmed sjukligt aggressiva och många av dom blir därför satta i fängelse för tex våldsbrott, msishandel och våldtäkt.
Jag bara tänkte, eftersom dom har så höga testosteronnivåer, borde dom inte ha rätt stora chanser att bli duktiga bodybuilders?

Jo.

fonzie
2007-11-12, 21:51
Jag har en skadad Y-Kromosom. *flex*

Durre
2007-11-12, 21:52
Jo grymt bra, finns det någon som bygger då? give pic IF.

Nitrometan
2007-11-12, 21:58
Kan nån förklara hur denna skada uppkommer?
Y-kromosomen kommer ju från spermien.

Ägget är alltid X och spermien kan vara X eller Y.

:confused:

Rahf
2007-11-12, 22:07
Hur fasen går det till? homosexuella män har trots allt lite svårt för att få barn på naturlig väg.

Sheogorath
2007-11-12, 22:20
"Testosterone levels (prenatally and postnatally) are normal in 47,XYY males. Most 47,XYY males have normal sexual development and usually have normal fertility. Since XYY is not characterized by distinct physical features, the condition is usually detected only during genetic analysis for another reason."

"47,XYY is not inherited, but usually occurs as a random event during the formation of sperm cells. An error in cell division during metaphase II called nondisjunction can result in sperm cells with an extra copy of the Y chromosome. If one of these atypical sperm cells contributes to the genetic makeup of a child, the child will have an extra Y chromosome in each of the body's cells.

In some cases, the addition of an extra Y chromosome results from nondisjunction during cell division during a post-zygotic mitosis in early embryonic development. This can produce 46,XY/47,XYY mosaics."

Och så var det utrett. Svaret ändras alltså till nej. De har inte mer testo. Deras överrepresentation i fängelser får ha en annan förklaringen. Troligen en beteendemässig variant som inte har just med testot att göra.

Slartibartfast
2007-11-12, 23:27
Sheo, skriv ut källan. *popcorn*

Sheogorath
2007-11-13, 07:41
Sheo, skriv ut källan. *popcorn*

Wiki4tehWin :D

Nej, men hittar andra sådant som motsäger ovanstående citat är det ju bara att sätta det i pränt här på forumet. Until then... :thumbup:

King Grub
2007-11-13, 07:46
Studierna är något motsägelsefulla; några har funnit normala nivåer, andra något förhöjda nivåer. Några extrema skillnader är det inte frågan om hur det än ligger till.

Tolkia
2007-11-13, 08:43
Det som finns visat när det gäller beteende var åtminstone på den tiden jag läste genetik (d.v.s. stenåldern) att det bland barn med dubbla y-kromosomer finns en högre förekomst av psykosociala problem överhuvudtaget (även andra kromosomrubbningar ger effekter på det mentala/psykiska planet, så det behöver inte ha med testosteronproduktion att göra). Påståendet att de generellt är "sjukligt aggressiva" och hamnar i fängelse för våldsbrott är ganska grovt, och jag tänker att fängelser fulla av män med XYY-fenotyp nog egentligen bara finns i "Alien 3" (som de facto är bland de första träffarna som dyker upp om man googlar på "könskromosomrubbningar").

Inmate
2007-11-15, 10:20
Jag hörde talas om den anomalin nyligen. Jag har ingen källa att citera, men vill minnas att den sk "förbrytargenen" eller vad den kallades för när det blev känt för några tiotal år sedan, inte alls ledde till mer kriminalitet än normalbefolkningen i övrigt, enligt senare studier.