handdator

Visa fullständig version : Halsproblem


Liten Men Fet
2007-11-12, 15:08
Hej kollo jag har problem med min hals, har haft problemen i snart 5 år med lite uppehåll då å då.
Lymfkörtlarna på sidan av halsen svullnar upp väldigt mycket och jag får feber som mest upp mot knappt 40 grader men vanligen lägre. Sjukdomsförloppet sträcker sig över 3-5 dagar vanligtvis och uppträder 1-2 gånger i månaden. Sen har jag ibland svullna lymfkörtlar utan att ha feber.
Jag har inte väldigt ont i halsen, brukar kunna äta och dricka fast det gör lite ont. Idag har jag nog harklat upp 0,5 dl brungult slem på morgonen.

Jag har traskat till vårdcentralen 4-5 gånger och fått träffa olika läkare varje gång, fått penicillin av två olika typer inget som har hjälpt märkbart.
När dom tar prover i min hals så har dom tagit något dom kallar "snabbtest" och ett "utökat halsprov", inget av dom har påvisat några bakterieinfektioner så det är förmodligen en virusinfektion som jag inte blir av med.

Nu har jag lite frågor:

Kan dom inte testa för virusinfektioner så dom får reda på om det är nåt sånt?

Dom vill inte ta borthalsmandlarna förrens man har haft återkommande bakterieinfektioner, varför? Vad är den medecinska orsaken till att inte ta bort dom mot virusinfektion, sätter sig inte virus på/i halsmandlarna?
Varför är mina lymfkörtlar vid halsen uppsvullna om det inte är mina halsmandlar som strular?
Vad är ett CRP-test? Är det det dom kallar snabbtest?


Jag vet att jag borde ställa dom här frågorna till min läkare, jag ska göra det när jag får en tid men nu är telefonkön till vårdcentralen full och när jag fått en tid om en vecka så är jag fullt frisk igen.

Vore tacksam om nån kan svara på någon av frågorna, vet att det är svåra grejer men jag börjar bli desperat nu.

Liten Men Fet
2007-11-12, 15:11
Dom har snott blod av mig också kom jag på.