handdator

Visa fullständig version : Mikrovågsugn


erikhudik
2007-11-12, 13:12
Var på en föreläsning med Paulun för några år sedan.

Han tog upp att värma mat i mikrovågsugn inte var att föredra därför att:

"Mat bör inte lagas eller värmas i mikrovågsugn eftersom det "dödar" näringsinnehållet och speciellt antioxidanterna"

Han påstod att ~80% av det nyttiga i t.ex grönsaker gick till spillo.

Är det någon som vet hur det ligger till med detta?

Har sökt på andra forum men det är oftast "läste jag i Aftonbladet" eller dylikt folk kommer med.

King Grub
2007-11-12, 13:13
Grönsaker som broccoli kan förlora en mycket stor del av mikronäringsämnen i mikrovågsugn jämfört med andra tillagningsformer, och siffrorna du nämner stämmer rätt bra.

Clear disadvantages were detected when broccoli was microwaved, namely high losses of flavonoids (97%), sinapic acid derivatives (74%) and caffeoyl-quinic acid derivatives (87%).

http://www.ingentaconnect.com/content/jws/jsfa/2003/00000083/00000014/art00018;jsessionid=35igovj5u4flr.alice?format=pri nt

erikhudik
2007-11-12, 13:27
Ok, tack för svaret.

insolation
2007-11-12, 13:28
när vi ändå pratar om microvågsugnar, hur påverkas tex kyckling(eller kött i allmänhet) som jag brukar tina i micron?

Ivantheman
2007-11-12, 14:15
borde inte grönsaker som kokas isåfall drabbas av samma sak?
en mikrovågsugn är ju inget hokus pokus näringsdödande dödsstråle lixom. Det värmer ju bara upp vattnet i maten genom att sätta molekylerna i rörelse.

Slartibartfast
2007-11-12, 14:31
Grönsaker som broccoli kan förlora en mycket stor del av mikronäringsämnen i mikrovågsugn jämfört med andra tillagningsformer, och siffrorna du nämner stämmer rätt bra.


Goddamit!! *gah!*

Jag har köpt fryst broccolimix för den är billigare än färsk. Men kanske bäst att återgå till färsk i alla fall.

Zhenli
2007-11-12, 14:40
Goddamit!! *gah!*

Jag har köpt fryst broccolimix för den är billigare än färsk. Men kanske bäst att återgå till färsk i alla fall.

de väl bara värma i en kastrull på spisen? fast min gammla mor som e vis sa man ska ta bort kastrullen då de börjar koka så inte de mesta nyttigt försvinner.

så jag kör på de o den frysta broccolin e varm o go när jag häller ut vattnet :)

Slartibartfast
2007-11-12, 15:33
de väl bara värma i en kastrull på spisen? fast min gammla mor som e vis sa man ska ta bort kastrullen då de börjar koka så inte de mesta nyttigt försvinner.

så jag kör på de o den frysta broccolin e varm o go när jag häller ut vattnet :)

Joo, visst. Men det tar ju tid! ;)

ArcTiC
2007-11-12, 16:16
Samma "ej över 100 grader" kanske kan tillämpas i mikro med bättre resultat map nedbrytning av mikronäringsämnen.

Abstract
The stability of 22 phenolic compounds of different families (benzoic acids, benzoic aldehydes, cinnamic acids, catechins, coumarins, stilbens and flavonols) has been studied under conditions of microwave-assisted extraction. The influence on the stability affected by the working temperature between 50 and 175 °C has been evaluated, and it has been concluded that all the compounds studied are stable up to 100 °C, whereas at 125 °C there is significant degradation of epicatechin, resveratrol and myricetin. Conclusions have been drawn on the relationship between the chemical structure and the stability of the compounds; it has been found that those that have a greater number of hydroxyl-type substituents are more easily degraded under the extraction conditions.
Liazid A, Palma M, Brigui J, et al.
Investigation on phenolic compounds stability during microwave-assisted extraction
JOURNAL OF CHROMATOGRAPHY A 1140 (1-2): 29-34 JAN 26 2007

Rahf
2007-11-12, 16:21
Fortfarande inget svar vad gäller animaliska produkter. Någon som vet?

Eddie Vedder
2007-11-12, 16:38
när vi ändå pratar om microvågsugnar, hur påverkas tex kyckling(eller kött i allmänhet) som jag brukar tina i micron?

Vilka näringsämnen syftar du på? Att det är kyckling spelar ju i sig ingen roll, värmekänsliga näringsämnen är värmekänsliga oavsett i vilket livsmedel dom råkar befinna sig.

Så det beror ju på vilka näringsämnen i kycklingen du främst tänker på som sagt.

Racso
2007-11-12, 16:49
Märkligt att tryckkokaren gav mindre förluster än konventionell tillagning...

psa
2007-11-12, 18:15
Märkligt att tryckkokaren gav mindre förluster än konventionell tillagning...

Med en tryckkokare tillagar du maten med en lägre temperatur än vid vanligt atmosfärstryck.

Racso
2007-11-12, 18:56
Med en tryckkokare tillagar du maten med en lägre temperatur än vid vanligt atmosfärstryck.

Såklart, jag tänkte fel...


Då är det ju temperaturen som är den avgörande faktorn... Inte tillagningssättet som förstör ämnena.



Kommer nog komma en grönsaksfunktion på mikrougnarna snart. ;)

Rhino
2007-11-12, 19:07
Då är det ju temperaturen som är den avgörande faktorn... Inte tillagningssättet som förstör ämnena.


Kanske en dum fråga, men om man kör saker i micron på "tining" och ej blåser på för fullt, överlever alltså mer näringsämnen?

Racso
2007-11-12, 19:27
Kanske en dum fråga, men om man kör saker i micron på "tining" och ej blåser på för fullt, överlever alltså mer näringsämnen?

Beror ju på, om det bara är temperaturen så stämmer det som du säger.

...men jag kan tänka mig en annan faktor, nämnligen att vissa andra molekyler har en resonansfrekvens liknande vatten och därmed påverkas direkt av strålningen.

Eddie Vedder
2007-11-12, 19:29
Kanske en dum fråga, men om man kör saker i micron på "tining" och ej blåser på för fullt, överlever alltså mer näringsämnen?

Det som är synd med abstractet i King Grubs länk är att det enbart nämner skillnaderna man sett.

Men inget om vilka temperaturer, vilka tider och vilken effekt det handlar om. Hade varit väldigt intressant att veta mer i detalj hur dom gått tillväga för som du säger borde ju temperatur och duration vara det som främst avgör hur mycket av dom värmekänsliga näringsämnena som går till spillo.

Racso
2007-11-12, 19:33
Beror ju på, om det bara är temperaturen så stämmer det som du säger.

...men jag kan tänka mig en annan faktor, nämnligen att vissa andra molekyler har en resonansfrekvens liknande vatten och därmed påverkas direkt av strålningen.

Det är ju bland annat så man tror "mobilstrålning" kan skada hjärnan, inte genom uppvärmning där man mäter effeltutveckling per volym, utan att det är andra mekanismer involverade.

erikhudik
2007-11-12, 20:17
Om jag inte missminner mig var anledningen att mikrovågorna "ruskar om" molekylerna för mycket så att det nyttiga i maten dör/klingar av.

Detta var också oavsett effekt på mikron.

(Värma på spis var överlägset bäst. I ugn försumbar förlust.)

Eddie Vedder
2007-11-12, 20:23
Om jag inte missminner mig var anledningen att mikrovågorna "ruskar om" molekylerna för mycket så att det nyttiga i maten dör/klingar av.

Som sagt kan inte alla näringsämnen dras över en kam. Olika mikronäringsämnen reagerar olika på t.ex. värme och syre. Jag gissar att dom reagerar olika på "omruskning" likväl.;)

erikhudik
2007-11-12, 20:31
Som sagt kan inte alla näringsämnen dras över en kam. Olika mikronäringsämnen reagerar olika på t.ex. värme och syre. Jag gissar att dom reagerar olika på "omruskning" likväl.;)

Jo, det låter trovärdigt.
Tror det var antioxidanter vi talade om vi det tillfället.

Hmm, kanske ska maila Paulun och fråga efter källan till hans utspel...

Eddie Vedder
2007-11-12, 20:40
Tror det var antioxidanter vi talade om vi det tillfället.

Ja det är ju även vad Grubs länk talar om. Olika antioxidandet samt andra värmekänsliga mikronäringsämnen.

Hur (eller OM kanske jag ska säga) t.ex. proteindenaturering sedan skiljer sig vore också intressant. Men det grämer mig fortfarande något förbaskat att man inte får ut mer detaljerad info från abstractet.*gah!*

Sverker
2007-11-12, 20:42
Med en tryckkokare tillagar du maten med en lägre temperatur än vid vanligt atmosfärstryck.

Jag skulle köra tryckkokaren med övertryck. Koktiden förkortas betydligt vid högre temperatur.

Sverker
2007-11-12, 20:44
Jag måste erkänna att jag inte begriper någonting alls:confused:

Varför skulle mikrovågorna förstöra antioxidanterna. Värmebelastningen måste bli mindre och det är inget som läcker ut i kokvattnet.


Jag vill gärna se förstörelsen som en funktion av temperaturen OCH tiden.

Racso
2007-11-12, 21:16
Jag måste erkänna att jag inte begriper någonting alls:confused:

Varför skulle mikrovågorna förstöra antioxidanterna. Värmebelastningen måste bli mindre och det är inget som läcker ut i kokvattnet.


Jag vill gärna se förstörelsen som en funktion av temperaturen OCH tiden.

Man kan få vattnet att bli varmare än 100 grader i en mikrovågsugn...
http://en.wikipedia.org/wiki/Superheating

Racso
2007-11-12, 21:22
Effects of microwave radiation on anti-infective factors in human milk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=1557249&dopt=Citation



Effects of Microwave Heating on the Loss of Vitamin B12 in Foods

http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/jafcau/1998/46/i01/abs/jf970670x.html

Tolkia
2007-11-12, 21:33
Det är ju bland annat så man tror "mobilstrålning" kan skada hjärnan, inte genom uppvärmning där man mäter effeltutveckling per volym, utan att det är andra mekanismer involverade.
Just i den frågan går dock uppfattningarna isär. Det enda man är ense om är i stort sett just att OM det finns en effekt överhuvudtaget, så är den inte värmerelaterad (eftersom man inte får någon värmeutveckling som är så stor att den kan ha någon effekt).

Racso
2007-11-12, 21:48
Just i den frågan går dock uppfattningarna isär. Det enda man är ense om är i stort sett just att OM det finns en effekt överhuvudtaget, så är den inte värmerelaterad (eftersom man inte får någon värmeutveckling som är så stor att den kan ha någon effekt).

Sant, det är EN möjlig förklaring av några stycken...

psa
2007-11-12, 22:46
Jag skulle köra tryckkokaren med övertryck. Koktiden förkortas betydligt vid högre temperatur.

Självklart, det är jag som är trött. :confused:

Sverker
2007-11-13, 07:15
Man kan få vattnet att bli varmare än 100 grader i en mikrovågsugn...
http://en.wikipedia.org/wiki/Superheating


Har hänt mig ett par gånger när jag snabbt värmt vatten till snabbkaffe. Det blir en kraftfull stötkokning.

Svårt att överföra till ett livsmedel där det finns ämnen upplösta i vattnet och en stor aktiv yta där ångblåsorna kan samlas.

Sverker
2007-11-13, 07:20
Effects of microwave radiation on anti-infective factors in human milk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=1557249&dopt=Citation



Effects of Microwave Heating on the Loss of Vitamin B12 in Foods

http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/jafcau/1998/46/i01/abs/jf970670x.html

Den översta är en ren värmedenaturering.

Vore intressant att jämför motsvarande förluster med en annan uppvärmning i den undre länken.

Ronja
2007-11-13, 07:38
Är det bättre att koka upp mjölk på spisen än i micron om man vill behålla mer av t.ex B12?

Sverker
2007-11-13, 19:35
Det vet vi inte...ännu.

Är det bara värmen generellt som förstör B12 eller är det så att vissa delar av molekylen är effektiva på att samla in energi från mikrovågor och överhettas, mer än omgivningen.

Racso
2007-11-14, 01:12
Vad innebär följande?


"Total cholesterol oxidation product (COP) increments were 5.3-6.1-fold with microwave heating and 1.5-2.6-fold with frying."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=13129298&ordinalpos=27&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Durayan
2007-11-14, 09:39
Det finns flera studier på mikrovågsugnar och lika många, om inte fler, som hävadar att det är nonsens. Man får tro på vad man vill, men jag har läst mig till följande:
Om man värmer mat i mikron blir den uppvärmd genom att mikrovågorna sätter materien i svängning. Det som "svänger lättast" kommer i rörelse först. Som regel är detta vätskan i födoämnet. Vätskan kommer då att skapa friktion mot den materia som ännu inte börjat svänga och slår därigenom sönder antioxidanter, vitaminer och proteiner i maten. Maten blir alltså rent näringsmässigt värdelös, men den kommer fortfarande att mätta, precis som t.ex. godis i tillräckliga mängder också fyller magsäcken.

Själv har jag stora problem med mitt skinn, får fnasiga utslag mellan varven, men sedan jag tog bort mikron ur hushållet klarar jag mig mycket bättre. Jag har ersatt den med en ångkokare och vill i förlängningen istället ha en ång-ugn (ser ut som en mikro, men funkar helt olika), som t.ex. ger fantastiskt goda grönsaker och fisk (även kyckling blir finfint).

Det billigaste sättet att testa ånkokning är att gå till Ikea och köpa en kastrullinsats för 35 kronor och följa bruksanvisningen. Inte lika bra som en hel ångugn, men helt ok. för en portion i taget.

När det gäller forskningen på mikrovågsugnar har jag känslan av att det är samma sak som med forskning på alternativa drivmedel till bilar. De som i dag tjänar pengar på att vi köper vissa produkter köper upp och stoppar utvecklngen av annat, eftersom de vill förbli rika. Men tack vare Internet finns det ändå mycket att läsa om att mikrovågor är skadliga. Googla på.

Slartibartfast
2007-11-14, 10:38
Är det någon vits överhuvudtaget att äta kokade grönsaker framom färska, om man inte har tillgång till en ångkokare?

Knabb
2007-11-14, 11:00
Är det någon vits överhuvudtaget att äta kokade grönsaker framom färska, om man inte har tillgång till en ångkokare?
Ett hett tips Slarti:
Gå in på Clas Ohlsson eller någon annan pryl affär och köp en ångkokare för 100 spänn eller vad det nu kostade. En av mina bättre investeringar :)
Det är bara en liten ståltalrik med ben på som du lägger i en vanlig kastrull.
Största nyttan för mig var nog att det blivit mycket mer grönsaker sedan jag inhandlade den för några år sedan och de blir godare enligt mig :)

Slartibartfast
2007-11-14, 11:29
Ett hett tips Slarti:
Gå in på Clas Ohlsson eller någon annan pryl affär och köp en ångkokare för 100 spänn eller vad det nu kostade. En av mina bättre investeringar :)
Det är bara en liten ståltalrik med ben på som du lägger i en vanlig kastrull.
Största nyttan för mig var nog att det blivit mycket mer grönsaker sedan jag inhandlade den för några år sedan och de blir godare enligt mig :)

Aha! Bra tips! :thumbup:

Racso
2007-11-14, 13:12
Om man värmer mat i mikron blir den uppvärmd genom att mikrovågorna sätter materien i svängning. Det som "svänger lättast" kommer i rörelse först. Som regel är detta vätskan i födoämnet.

Sjävla principen är exakt densamma som i uppvärmning av vad som helst annat, dvs att energikällan sätter molekylerna i rörelse vilket ÄR värme. Så det där med att molekylerna skakarsönder andra ämnen skulle man kunna få på en vanlig spis givet att temperaturen är densamma.

Fast bevisligen händer nåt med maten vid tillagning i mikro, det kan kanske bero på den snabba temperaturökning som sker, att värma nåt på spisen tar ju mycket längre tid...

Sen att mikrovågorna sätter det som "svänger lättast" i rörelse först är egentligen fel att säga. Frekvensen har VALTS till 2.45GHz villet är vattnets resonansfrekvens.

Slartibartfast
2007-11-14, 14:30
Hur länge ungefär måste man ångkoka färska grönsaker om man tärnar dem?

Tolkia
2007-11-14, 14:31
Hur länge ungefär måste man ångkoka färska grönsaker om man tärnar dem?
Tills de är så mjuka som man vill ha dem?

skaparn
2007-11-14, 16:03
Sen att mikrovågorna sätter det som "svänger lättast" i rörelse först är egentligen fel att säga. Frekvensen har VALTS till 2.45GHz villet är vattnets resonansfrekvens.

Är det verkligen så?
Enligt howstuffworks:

In the case of microwave ovens, the commonly used radio wave frequency is roughly 2,500 megahertz (2.5 gigahertz). Radio waves in this frequency range have an interesting property: they are absorbed by water, fats and sugars. When they are absorbed they are converted directly into atomic motion -- heat. Microwaves in this frequency range have another interesting property: they are not absorbed by most plastics, glass or ceramics. Metal reflects microwaves, which is why metal pans do not work well in a microwave oven.


Intressant och lättläst beskrivning (http://www.colorado.edu/physics/2000/microwaves/water_rotates.html)

Knabb
2007-11-14, 16:14
Hur länge ungefär måste man ångkoka färska grönsaker om man tärnar dem?
Lite beroende på hur mjuka du vill ha dom, hur stora bitarna är mm, skulle tippa på 5-7 minuter.

KaptenKnäsvag
2007-11-14, 16:16
Hur är det med protein- och kolhydratsvärden? Blir de altererade på ett sätt som gör maten mindre åtråvärd?

King Grub
2007-11-14, 16:18
Nej.

Racso
2007-11-14, 17:16
Intressant och lättläst beskrivning (http://www.colorado.edu/physics/2000/microwaves/water_rotates.html)

Exakt samma sak som jag skrev. Hade man tex valt 3.45 GHz skulle kanske molekylerna i plast värmas (vet inte vilka molekyler som förekommer i plaster).

Racso
2007-11-14, 17:19
Man har alltså valt frekvensen speciellt för att vattenmolekylerna (främst i flytande tillstånd) ska absorbera energin. Is absorberar tex mikrovågorna mycket sämre (nästan inte alls).

Sverker
2007-11-14, 18:28
skaparn !

Radio waves in this frequency range have an interesting property: they are absorbed by water, fats and sugars. When they are absorbed they are converted directly into atomic motion -- heat.

Att vatten absorbera energin i mikrovågorna är uppenbart för alla. Vatten blir varmt.

Jag har lång erfarenhet av att värma rent fett, 100 % triglycerider, och det fungerar utmärkt i en vanlig mikrovågsugn.

Praktisk som jag är tog jag rent strösocker och körde i mikron. Vad händer ? Ingenting hos mig. Sockret blir inte varmt. Enligt texten så borde det bli varmt för att därefter karamelicera till en rykande svart massa. Det gjorde det inte i mitt expriment:(

skaparn
2007-11-14, 19:55
Exakt samma sak som jag skrev. Hade man tex valt 3.45 GHz skulle kanske molekylerna i plast värmas (vet inte vilka molekyler som förekommer i plaster).

Jag var lite tveksam till formuleringen "2.45GHz vilket är vattnets resonansfrekvens". Chalmers säger:

Hur kan denna molekyl påverkas av mikrovågor? Eftersom vi diskuterar fenomen på atomär-molekylär skala, måste vi betrakta systemet kvantmekaniskt. Det visar sig att alla deformationer av vattenmolekylen ( vibrationer, böjningar ) kräver energier av storleksordning 0.1 eV. Mikrovågsfrekvensen ligger kring 1GHz, vilket innebär att är fotonenergin E = hf = 4 .10 -6 eV. Detta är långt under vad som krävs för att deformera molekylen. Men på grund av den asymmetriska strukturen har vattenmolekylen en exceptionellt hög elektrisk dipol (0.6 . 10 -29 Cm) vilket gör att dess orientering påverkas kraftigt av ett yttre elektriskt fält. Om vi har en molekyl orienterad som den i figur 4, och applicerar ett elektriskt fält rakt neråt, kommer molekylen att rotera så att de två väteatomerna pekar ner. Vänder vi på fältriktningen, återgår molekylen till den riktning som den har i figur 4. Om molekylen utsätts för ett växelfält med lämplig frekvens, kommer den alltså att flippa fram och tillbaka. Denna rörelse har en resonansfrekvens, vid vilken molekylen absorberar mest effekt från det elektiska fältet.

http://fy.chalmers.se/~f1xjk/FysikaliskaPrinciper/FOREL.lp1/F3/F3.html

skaparn
2007-11-14, 19:59
skaparn !

Radio waves in this frequency range have an interesting property: they are absorbed by water, fats and sugars. When they are absorbed they are converted directly into atomic motion -- heat.

Att vatten absorbera energin i mikrovågorna är uppenbart för alla. Vatten blir varmt.

Jag har lång erfarenhet av att värma rent fett, 100 % triglycerider, och det fungerar utmärkt i en vanlig mikrovågsugn.

Vad vill du ha sagt?

Praktisk som jag är tog jag rent strösocker och körde i mikron. Vad händer ? Ingenting hos mig. Sockret blir inte varmt. Enligt texten så borde det bli varmt för att därefter karamelicera till en rykande svart massa. Det gjorde det inte i mitt expriment:(


Det finns gott om källor som hävdar att de flesta material med dipolära egenskaper i viss grad värms av mikrovågor. Jag vet inte riktigt om de kommer att ändra uppfattning som ett resultat av ditt experiment med strösocker.

Sverker
2007-11-14, 20:22
Det var bara enkelt att göra:D

Var lite tveksam till att det skulle gå att värma socker och blev inte mer övertygad nu.

Racso
2007-11-14, 21:51
Jag var lite tveksam till formuleringen "2.45GHz vilket är vattnets resonansfrekvens". Chalmers säger:



http://fy.chalmers.se/~f1xjk/FysikaliskaPrinciper/FOREL.lp1/F3/F3.html

Det var olyckligt uttryck, håller jag med om.

Det du skrev var väl kanske inte jätte relevant i sammanhanget, men från samma källa har du svaret(om du läser längre ner).


"I vatten inträffar maximal absorption vid frekvensen 10 GHz. Man skulle då tycka att det vore bäst att optimera magnetronen så att den sänder just denna frekvens. Detta skulle dock inte vara så bra ut matlagningssynpunkt, eftersom energin skulle absorberas effektivt på ytan, och mycket lite energi skulle nå de djupare delarna av matstycket. Av detta skäl har man valt att använda en betydligt lägre frekvens nämligen 2.45 GHz. Vid denna frekvens är penetrationsdjupet för mikrovågor i typiska födoämnen av storleksordning några cm, vilket innebär att maten värms ganska jämnt rakt igenom. 2.45 GHz är numera standardfrekvensen i mikrovågsugnar.

Den absorberade energin omsätts alltså i första hand till en rotationsrörelse hos vattenmolekylen. Genom kollisioner och elektrostatisk växelverkan mellan vattenmolekylerna överförs energin till andra rörelsemoder, främst translation. På detta sätt sprids värmet även till molekyler som inte är så effektiva absorbatorer, t.ex. proteiner. "



Vilket även förklarar att andra molekyler värms upp.

psa
2007-11-14, 22:21
skaparn !
Praktisk som jag är tog jag rent strösocker och körde i mikron. Vad händer ? Ingenting hos mig. Sockret blir inte varmt. Enligt texten så borde det bli varmt för att därefter karamelicera till en rykande svart massa. Det gjorde det inte i mitt expriment:(

Sockermolekylerna är i strösocker bundna i kristaller, precis som med is som inte heller värms i mikrovågsugn.

Sverker
2007-11-15, 07:19
Kristallstruktuteren kan spela oss ett spratt här:D


Men då blir sockret bara ett cirkelbevis. Man måste lösa det i ett lösningsmedel/vatten och vips så absorberar vattnet energin och värmer sockret. Jag vet att det går utmärkt att få sirap lättflytande genom att värma det 20 sekunder i mikron.

skaparn
2007-11-15, 08:49
Det var olyckligt uttryck, håller jag med om.

Det du skrev var väl kanske inte jätte relevant i sammanhanget, men från samma källa har du svaret(om du läser längre ner).


"I vatten inträffar maximal absorption vid frekvensen 10 GHz. Man skulle då tycka att det vore bäst att optimera magnetronen så att den sänder just denna frekvens. Detta skulle dock inte vara så bra ut matlagningssynpunkt, eftersom energin skulle absorberas effektivt på ytan, och mycket lite energi skulle nå de djupare delarna av matstycket. Av detta skäl har man valt att använda en betydligt lägre frekvens nämligen 2.45 GHz. Vid denna frekvens är penetrationsdjupet för mikrovågor i typiska födoämnen av storleksordning några cm, vilket innebär att maten värms ganska jämnt rakt igenom. 2.45 GHz är numera standardfrekvensen i mikrovågsugnar.

Den absorberade energin omsätts alltså i första hand till en rotationsrörelse hos vattenmolekylen. Genom kollisioner och elektrostatisk växelverkan mellan vattenmolekylerna överförs energin till andra rörelsemoder, främst translation. På detta sätt sprids värmet även till molekyler som inte är så effektiva absorbatorer, t.ex. proteiner. "



Vilket även förklarar att andra molekyler värms upp.

Just. Jag borde gått direkt på pudelns kärna i mitt första inlägg, det blev lite rörigt och inte så on point erkänner jag.

Sockermolekylerna är i strösocker bundna i kristaller, precis som med is som inte heller värms i mikrovågsugn.

Ahh, just det ja, Nu börjar dimman över minnet klarna. Det där var förklaringen jag en gång fick till att det är rätt jobbigt att tina i mikron, tillskillnad från att värma.

Durayan
2007-11-15, 10:43
Ett hett tips Slarti:
Gå in på Clas Ohlsson eller någon annan pryl affär och köp en ångkokare för 100 spänn eller vad det nu kostade. En av mina bättre investeringar :)
Det är bara en liten ståltalrik med ben på som du lägger i en vanlig kastrull.
Största nyttan för mig var nog att det blivit mycket mer grönsaker sedan jag inhandlade den för några år sedan och de blir godare enligt mig :)

Fast de tar 35 spänn på IKEA då...

Durayan
2007-11-15, 10:45
Sjävla principen är exakt densamma som i uppvärmning av vad som helst annat, dvs att energikällan sätter molekylerna i rörelse vilket ÄR värme. Så det där med att molekylerna skakarsönder andra ämnen skulle man kunna få på en vanlig spis givet att temperaturen är densamma.

Fast bevisligen händer nåt med maten vid tillagning i mikro, det kan kanske bero på den snabba temperaturökning som sker, att värma nåt på spisen tar ju mycket längre tid...

Sen att mikrovågorna sätter det som "svänger lättast" i rörelse först är egentligen fel att säga. Frekvensen har VALTS till 2.45GHz villet är vattnets resonansfrekvens.

Skillnaden är ju att vid vanlig tillagning värms maten upp utifrån och in, men i en micro börjar partiklarna inne i maten att svänga först, vilket leder till friktionen som då inte är bra.

skaparn
2007-11-15, 10:57
Skillnaden är ju att vid vanlig tillagning värms maten upp utifrån och in, men i en micro börjar partiklarna inne i maten att svänga först, vilket leder till friktionen som då inte är bra.

Med all respekt så låter det där som pseudovetenskaplig smörja. Men då är jag också lite skeptiskt lagd.

regus
2007-11-15, 12:33
Skillnaden är ju att vid vanlig tillagning värms maten upp utifrån och in, men i en micro börjar partiklarna inne i maten att svänga först, vilket leder till friktionen som då inte är bra.

Har du lagt in en frusen kycklingfile i micron? Vad blir tinat först, insidan eller utsidan?
Just det.

Eddie Vedder
2007-11-15, 12:53
Skillnaden är ju att vid vanlig tillagning värms maten upp utifrån och in, men i en micro börjar partiklarna inne i maten att svänga först, vilket leder till friktionen som då inte är bra.

Du är väldigt mån om att häva ur dig saker om hur microuppvärmningen "fungerar" och påstår att det finns väldigt omfattande forskning kring det. Jag påstår inte att det du säger är fel, men det vore ju kul om du backade upp det också.

Som skaparn säger luktar det ganska mycket pseudovetenskap om det du skriver, men upplys oss gärna om så inte är fallet.:)

Racso
2007-11-15, 15:42
Skillnaden är ju att vid vanlig tillagning värms maten upp utifrån och in, men i en micro börjar partiklarna inne i maten att svänga först, vilket leder till friktionen som då inte är bra.

Det är fel, som många andra skrivit.


Motiveringen är att strålningen (energin) kommer utifrån. Just detta är anledningen till man inte valt 10GHz som är vattnets resonansfrekvens (som skaparn påpekade), utan man har valt 2.45Ghz för att få längre inträngningsdjup i maten. Skulle man ha haft 10GHz på vågorna, skulle vågorna absorberas på ytan och du skulle få ett kolskal med is i...

dessbee
2007-11-15, 16:59
Med en tryckkokare tillagar du maten med en lägre temperatur än vid vanligt atmosfärstryck.

tryckkokare för hushållsbruk ligger temperaturen på ca 130 grader.

psa
2007-11-15, 21:12
tryckkokare för hushållsbruk ligger temperaturen på ca 130 grader.

Japp, där har jag redan blivit rättad. Tänkte på något helt annat när jag svarade. Skillnaden mellan tryckkokning och vanlig kokning borde ligga i den drastiska minskningen i koktid (jag bara gissar, rätta mig gärna igen).

Sverker
2007-11-16, 06:57
Denaturerning av protein, stärkelse och svälla, fettmembran att spricka sönder är en funktion av tid och temperratur. Temperaturen är en logaritmisk funktion så en liten temperaturhöjning ger en betydligt kortare koktid.

dessbee
2007-11-16, 13:43
Ångkokning i en tryckkokare borde väl vara det optimala... snabb tillagning samtidigt som urlakning av näringsämnen minimeras.

BodyConstruction
2007-11-16, 13:53
Läste om en undersökning där forskare vattnade två växter, en växt med helt vanligt kranvatten och en växt med micrat kranvatten som sedan hade fått svalna och bli rumstempererat igen..."Tjenobylväxten" avled ganska fort, undra varför??

Lite flippat och eventuellt off topic, men kul ändå...

sleep is the enemy
2007-11-16, 13:58
Läste om en undersökning där forskare vattnade två växter, en växt med helt vanligt kranvatten och en växt med micrat kranvatten som sedan hade fått svalna och bli rumstempererat igen..."Tjenobylväxten" avled ganska fort, undra varför??

Lite flippat och eventuellt off topic, men kul ändå...

Intressant, du har ingen länk till undersökningen?

skaparn
2007-11-16, 14:08
Läste om en undersökning där forskare vattnade två växter, en växt med helt vanligt kranvatten och en växt med micrat kranvatten som sedan hade fått svalna och bli rumstempererat igen..."Tjenobylväxten" avled ganska fort, undra varför??

Lite flippat och eventuellt off topic, men kul ändå...

Alltså, ska man behöva blir förbannad. Har inte den här tråden haft nog av "jag har hört" och "Anna Skipper sa" utan att vi ska lägga till fler sådana inlägg?

Tolkia
2007-11-16, 15:51
Läste om en undersökning där forskare vattnade två växter, en växt med helt vanligt kranvatten och en växt med micrat kranvatten som sedan hade fått svalna och bli rumstempererat igen..."Tjernobylväxten" avled ganska fort, undra varför??
Obs att skillnaden mellan effekten av exponering för joniserande strålning (Tjernobyl) och icke-joniserande (mikrougnen) är gaaaaanska stor.

Elisu Canas
2007-11-17, 00:13
Läste om en undersökning där forskare vattnade två växter, en växt med helt vanligt kranvatten och en växt med micrat kranvatten som sedan hade fått svalna och bli rumstempererat igen..."Tjenobylväxten" avled ganska fort, undra varför??

Lite flippat och eventuellt off topic, men kul ändå...

Är inte en möjlig förklaring att du dödar många näringsämnen (snarare microorganismer) i vattnet när temperaturen överstiger 100grader?

Racso
2007-11-17, 01:17
Är inte en möjlig förklaring att du dödar många näringsämnen (snarare microorganismer) i vattnet när temperaturen överstiger 100grader?

Snarare dör de flesta organismer redan vid 60-70grader.


Att förövrigt kalla växten för tjernobyl-planta säger rätt mycket om upphovsmannens förutfattade meningar. (och kunskap...)

Slartibartfast
2007-11-20, 19:11
Fast de tar 35 spänn på IKEA då...

Hittade ingen sån tallrik, så jag köpte en stålsil för 1,5€. Funkar utmärkt med den också. :thumbup: