handdator

Visa fullständig version : spelar det nån roll när man äter? rent energimässigt?


Mega_man1000
2007-11-11, 21:08
tjoo

tänkte bara undra ifall man ska äta 2500 kcal om dagen! spelar det nån roll asså bara rent energi mässigt ifall man t,ex äter mycket mat på kvällen istället för dagen? men endå håller sig till 2500?*whistle*

Eddie Vedder
2007-11-11, 21:11
Och du har som vanligt sökt förstår jag?

Nej det spelar ingen roll, du kan äta mer på kvällstid om du känner för det och mer på morgon om du känner för det.

Handcuff
2007-11-11, 21:11
Nej. Finns oändligt med trådar i kost och näringsdelen som behandlar dina frågor :thumbup:

Jennyiz
2007-11-11, 21:12
tjoo

tänkte bara undra ifall man ska äta 2500 kcal om dagen! spelar det nån roll asså bara rent energi mässigt ifall man t,ex äter mycket mat på kvällen istället för dagen? men endå håller sig till 2500?*whistle*

Efter ha läst många av dina inlägg, så börjar jag nästan tro att du är en TJEJ.:confused:

Mega_man1000
2007-11-11, 21:13
Och du har som vanligt sökt förstår jag?

Nej det spelar ingen roll, du kan äta mer på kvällstid om du känner för det och mer på morgon om du känner för det.

haha jag visste väl att eddie skulle dycka upp och ge mig samma gammla svar:smash: *whistle* hehe men ska söka då da;)

Mega_man1000
2007-11-11, 21:14
Efter ha läst många av dina inlägg, så börjar jag nästan tro att du är en TJEJ.:confused:

Vaaaa??? varför skulle du tror det*screwy*

Jennyiz
2007-11-11, 21:17
Vaaaa??? varför skulle du tror det*screwy*

För du är precis lika nojjig som många andra tjejer, som ställer olika, rätt så självklara frågor. Som verkar ha ett stört förhållande till mat vs träning. *screwy*

Mega_man1000
2007-11-11, 21:23
För du är precis lika nojjig som många andra tjejer, som ställer olika, rätt så självklara frågor. Som verkar ha ett stört förhållande till mat vs träning. *screwy*

naaj absoulut inte!!! det var så att jag har haft lite problem med maten förut men det var inte att jag var för smal eller att jag inte åt, snarare tvärt om jag tröståt och blev ganska överviktig, mådde dåligt osv fast nu är det borta tack gode gud och jag lever ett normalt liv.:) Men jag bara ställer lite frågor här och där men inget asså allvarligt eller så;)

Slartibartfast
2007-11-11, 21:26
För du är precis lika nojjig som många andra tjejer, som ställer olika, rätt så självklara frågor. Som verkar ha ett stört förhållande till mat vs träning. *screwy*

iofs så hade svaret på hans självklara fråga varit ett helt annat bara för ett år sedan. Och det finns inget som garanterar att det svar som oftast ges här på forumet är det rätta heller. Väldigt många auktoriterer skulle ge ett helt annat svar.

Koloftw
2007-11-11, 21:27
I vems värld?

En kalori är en kalori. Har alltid varit?

Mega_man1000
2007-11-11, 21:28
I vems värld?

En kalori är en kalori. Har alltid varit?

joo stämmer ju:cool:

Koloftw
2007-11-11, 21:29
Väldigt många auktoriterer skulle ge ett helt annat svar.

Han inte sen din edit när jag skrev förra posten.

Jag tror att det mesta som sägs här är rätt, varför? För att King Grub citerar allt direkt från pubmed. Och känns lite svårt att om man gör en test på 25 friska män, så är väl knappast den 26e olik de andra?

Jag tycker inte att det finns argument mot att man kan äta mer senare, man kan ju göra om det: om man tankar en bil på kvällen eller på morgonen, blir slutresultatet olikt? (Förutsatt att den aldrig blir tom)

Slartibartfast
2007-11-11, 21:33
Jag tror att det mesta som sägs här är rätt, varför? För att King Grub citerar allt direkt från pubmed.

OOooohh!1 *popcorn*

Då är det ju gospeln!1

Dreamweaver
2007-11-11, 21:43
I vems värld?

En kalori är en kalori. Har alltid varit?

Eller är det verkligen så? Nej, det är en myt "en kalori är en kalori".

http://forum.body.se/showthread.php?t=2843

Morty
2007-11-11, 21:43
Jag tror att det mesta som sägs här är rätt, varför? För att King Grub citerar allt direkt från pubmed.

Så förr i tiden gjordes inte tester, då gissade man bara?
Det där lät lika larvigt som när min klasskompis berättade för oss att den enda sexställningen som fanns på medeltiden var missionären, eftersom det inte fanns porrfilmer att bli informerad av då.

C.E.J.
2007-11-11, 21:51
För du är precis lika nojjig som många andra tjejer, som ställer olika, rätt så självklara frågor. Som verkar ha ett stört förhållande till mat vs träning. *screwy*

Antingen det, eller någon ung person av valfritt kön. För unga pojkar är precis så där också.
Plus, som Eddie antyder, lär dig söka. Några söktips: "IF", "warrior diet", "äta var tredje timme".

Mega_man1000
2007-11-11, 21:57
[QUOTE=C.E.J.;2632897] För unga pojkar är precis så där också.
QUOTE]

vad menar du me de:confused:

Koloftw
2007-11-11, 22:00
Att unga pojkar som du och jag ofta är fjollor och grinar över minsta småsak?

Men så är det ju, iaf att döma av både mina och dina trådar.

Mega_man1000
2007-11-11, 22:02
Att unga pojkar som du och jag ofta är fjollor och grinar över minsta småsak?

Men så är det ju, iaf att döma av både mina och dina trådar.

haha så är det nog*whistle*

Slartibartfast
2007-11-11, 22:03
Koloftw, seriöst.

Du är ny här och likt alla nya medlemmar, så är det lätt att bli förtrollad av Grub och hans copypaste skills. Jag var själv precis lika dan. Inget illa om Grub, han är bland de absolut skönaste typerna här på brädan och kan massor, men att blint lita på alla pubmedquotes som han spottar ur sig är rent ut sagt dumt. Hade du varit med här under årens lopp så hade du sett att saker som togs som sanningar baserade på bl.a. Grubs pubmedabstrakt vände ofta 180 grader nåt år senare. Man kan hitta studier som bevisar precis vad som helst. Och om du inte själv har kunskapen som krävs för att kunna dra en självständig slutsats utgående från fullängdsstudien, så kan du inte blint lita på att Grub har dragit rätt slutsats.

När jag kollade upp en sak för en tid sedan länkade jag in två gamla inlägg gjorda av Grub med flashiga pubmedquotes från ungefär samma tid, som talade emot varann fullständigt. När jag frågade vilket som gällde så blev svaret "hey, jag bara quotar studier".

Grub är inte allsmäktig, speciellt inte när han slänger upp sprillans ny spjutspetsforskning som inte gått igenom någon egentlig granskning ännu, som svar på folks frågor.

Som sagt, inget illa om Grub, men han är bara människa han också.

Slartibartfast
2007-11-11, 22:14
När jag undrar över nåt så väger ju självklart en bra källreferens betydligt högre än Biffstek87:s uppgifter om att en av de stora killarna på gymmet säger att det är på ett visst sätt. Så på basen av det tror jag personligen inte att det gör nån skillnad när man äter vad, men jag idiotförklarar inte heller folk som tror det precis motsatta.

Men man kan ju inte på basen av ett abstrakt eller nåns slutsatser av en studie konstatera att det är på ett visst sätt och alla andra har fel.

Lite ödmjukhet efterlyses.

C.E.J.
2007-11-11, 22:25
vad menar du me de:confused:

Inte för att ni är fjollor iaf. Men just den här ångesten över "gör jag allt rätt", det plus oförmågan att söka kan vara rätt frustrerande. Sen så har ju yngre pojkar lite underliga prioriteringar ibland - kan man runka innan/efter träning, förstör det min träning om jag tar en öl? (som jag köpt ur nån 50-årig gubbes baklucka)

Scratch89
2007-11-11, 22:27
Och där växte Slarti flera storlekar i mina ögon.

Mega_man1000
2007-11-11, 22:34
Inte för att ni är fjollor iaf. Men just den här ångesten över "gör jag allt rätt", det plus oförmågan att söka kan vara rätt frustrerande. Sen så har ju yngre pojkar lite underliga prioriteringar ibland - kan man runka innan/efter träning, förstör det min träning om jag tar en öl? (som jag köpt ur nån 50-årig gubbes baklucka)

hahaha klock rent sagt:hbang:

Scratch89
2007-11-11, 22:35
hahaha klock rent sagt:hbang:

Du känner inte att du ska ta åt dig? :D

Rahf
2007-11-11, 22:38
Slarti, med andra ord ska man ta allt som spottas ut med en nypa salt.

Tolkia
2007-11-11, 22:43
Problemet är (med risk för att bli rullad i tjära och fjäder) inte så mycket att resultaten skiljer sig mellan olika studier, att labmiljön skiljer sig från verkligheten osv. som att en stor del av Kolozzeums medlemmar - ofta f.ö. de som är ivrigast att skrika efter "nya rön" - inte har de kunskaper som krävs för att förstå vad studierna egentligen säger. Många skulle ha större nytta av att läsa igenom gymnasiets biologibok än av att vältra sig i abstracts.

Scratch89
2007-11-11, 22:43
Slarti, med andra ord ska man ta allt som spottas ut med en nypa salt.

Typ ja. Man får alltid ha i åtanke att många resultat är "framtvingade". Jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre. Proteinsyntesstudier görs ofta på fastande mage och med intravenöst intag av näringsämnen. Resten av dagen/dagarna får de ligga i sängen. Hur pass bra kan detta stämma in på någon som rör sig hela dagarna?

William
2007-11-11, 23:30
Jag tycker inte man per automatik ska ta nya rön med en nypa salt bara för att de är nya. Däremot krävs det väldigt mkt kunskap för att kunna bedömma kvalitén på studier och som Tolkia nämner, verkligen kunna förstå vad studien säger.

Det finns en myriad av faktorer som påverkar studieresultat. Det är inte alls ovanligt att studier med liknande uppsättning av försökspersoner, kost, träningsprogram, analysmetoder etc. inte ger exakt likadan resultat.

Min poäng är att man ska va försiktig med att lita blint på alla nya studier som dyker upp. Bara för att en studie är ny garanterar inte att resultaten är mer korrekta än i en äldre studie.

Så till alla som känner sig träffade av denna posten vill jag bara säga följande:

Slappna av.

Eddie Vedder
2007-11-12, 07:21
Det är alltid lika lustigt att å ena sidan läsa hur Aftonbladsläsande äldre damer bashas som idioter samtidigt som ett litet utdrag från ett abstract köps med hull och hår och funkar som något sorts kvitto på att man gör rätt, oavsett hur saker och ting faktiskt fungerar för personen i fråga.

"Finns det någon studie på det här?" Svar: "Ja det finns det" Vidare: "Åh va bra, jag som trodde jag tränade fel men nu läser jag ju där att jag visst gör rätt och att jag visst mår bra trots allt. Jag menar står det där så är det ju så, tack!";)

Äldre damer som följer veckans GI-metod skiljer sig inte ett dugg från tonårsgrabbar som går på högproteindiet eller IF, även om dom senare gärna bashar dom tidigare eftersom man minsann inte läser sånt skräp som Aftonbladet utan läser "studier" som "bevisar" sin sak.

Koloftw
2007-11-12, 14:28
Äldre damer som följer veckans GI-metod skiljer sig inte ett dugg från tonårsgrabbar som går på högproteindiet eller IF.

Tycker att det var en märklig jämförelse :confused:.

Att äta på ett visst sätt för att man trivs med det, är väl inte samma sak som att sluta äta potatis och börja äta bacon och vispgrädde bara för att någon sa det i en tidning? Jag åt 2 måltider om dagen förut, INNAN jag hade hört talas om IF överhuvudtaget.

Nåja, du har säkert rätt ändå. *screwy*




Du är ny här och likt alla nya medlemmar, så är det lätt att bli förtrollad av Grub och hans copypaste skills.. Faktiskt varit här över ett halvår :)

OnT så håller jag väl med dig då. Men jag tror ändå att det mesta som står på pubmed stämmer. OM det inte är så att någon bara sitter och skriver påhittat.

Om någon inte gör det (ljuger alltså), och sen kommer fram till att 50 män på raken får cancer av aspartam (har aldrig inträffat, men ändå) så tycker i alla fall jag att man kan tro att den både den 51:a och den 55:e också får cancer.

Tolkia
2007-11-12, 14:43
Tycker att det var en märklig jämförelse :confused:.

Att äta på ett visst sätt för att man trivs med det, är väl inte samma sak som att sluta äta potatis och börja äta bacon och vispgrädde bara för att någon sa det i en tidning? Jag åt 2 måltider om dagen förut, INNAN jag hade hört talas om IF överhuvudtaget.
Om vi skall undvika att bli personliga och istället ta det allmänt, så håller jag med Eddie i det att det på intet sätt är vettigare eller mer insiktsfullt att köpa en diet för att någon styrkeprofil promotar den än att göra det för att Fredrik Paulún eller Anna Skipper gör detsamma. Ändå är det väldigt vanligt att folk som oreflekterat sväljer styrkeprofilens råd med liv och lust bespottar "kärringar" som t.ex. "slutar äta potatis och börjar äta bacon och vispgrädde bara för att någon sa det i en tidning". I mina ögon har båda gjort samma sak - de har följt rekommendationer från en auktoritet de litar på.

Ang. "att äta på ett sätt för att man själv vill det" kontra att äta på ett sätt som någon auktoritet rekommenderar, så är det nog få som INTE börjar med en ny kosthållning/matfilosofi/etc. om de inte fått höra om det från något håll (och ingen skam i det, för den delen). Antalet som uppfinner helt egna dieter är rätt få.
OnT så håller jag väl med dig då. Men jag tror ändå att det mesta som står på pubmed stämmer. OM det inte är så att någon bara sitter och skriver påhittat.

Om någon inte gör det (ljuger alltså), och sen kommer fram till att 50 män på raken får cancer av aspartam (har aldrig inträffat, men ändå) så tycker i alla fall jag att man kan tro att den både den 51:a och den 55:e också får cancer.
Det handlar, åtminstone för mig, inte om att det som finns att hämta på PubMed inte stämmer (även om det för all del kan hända det med, eftersom PubMed samlar det mesta som publiceras och det faktiskt publiceras både bra studier och studier som är kvalificerad skit). Det handlar om att mycket av det som rapporteras i facktidskrifter kräver att man har lite (ibland mycket) kunskap om hur kroppen fungerar för att man skall kunna förstå det, och förstå om det är något som är relevant för en själv i den situation/på den nivå där man befinner sig. Bara för att det är "sant" (ofta i kontrollerad labmiljö dessutom) är det ju inte automatiskt direkt överförbart till dina eller mina förhållanden.

Koloftw
2007-11-12, 14:58
Om vi skall undvika att bli personliga och istället ta det allmänt, så håller jag med Eddie i det att det på intet sätt är vettigare eller mer insiktsfullt att köpa en diet för att någon styrkeprofil promotar den än att göra det för att Fredrik Paulún eller Anna Skipper gör detsamma. Ändå är det väldigt vanligt att folk som oreflekterat sväljer styrkeprofilens råd med liv och lust bespottar "kärringar" som t.ex. "slutar äta potatis och börjar äta bacon och vispgrädde bara för att någon sa det i en tidning". I mina ögon har båda gjort samma sak - de har följt rekommendationer från en auktoritet de litar på.
.

Fortfarande - att äta på ett sätt för att man trivs med det (som jag nyss skrev åt jag 2 mål om dagen innan jag hörde talas om IF) är en annan sak.

Okej, jag kanske "blev tipsad" om IF när jag fick nys om det. Men jag äter ju inte så för att jag tror att jag ska få magiska resultat av det.

Raggis
2007-11-12, 15:14
Fortfarande - att äta på ett sätt för att man trivs med det (som jag nyss skrev åt jag 2 mål om dagen innan jag hörde talas om IF) är en annan sak.

Okej, jag kanske "blev tipsad" om IF när jag fick nys om det. Men jag äter ju inte så för att jag tror att jag ska få magiska resultat av det.

Och vissa kanske trivs med att följa Anna Skippers upplägg?

tejpis
2007-11-12, 15:57
Faktiskt varit här över ett halvår :)

Känner igen mig i Slartis och Tolkias "rant" också... Jag ska plocka upp ett par tränings-/näringsläraböcker så fort ekonomin tillåter.
Jag har vart här i fyra år och är fortfarande under Grubs förtrollning ;)

Eddie Vedder
2007-11-12, 16:27
Att äta på ett visst sätt för att man trivs med det, är väl inte samma sak som att sluta äta potatis och börja äta bacon och vispgrädde bara för att någon sa det i en tidning?

Det är två olika kostupplägg, två olika målgrupper och två olika källor där man hämtat sina idéer.
Utöver dom smådetaljerna är principen identisk. Du verkar tolka det som att jag tycker det ena eller det andra är fel, så är det inte. Jag försöker bara påpeka att principen faktiskt är väldigt likvärdig även om du inte vill se kopplingen.

"Damen" läser i kvällspressen, du läser på diverse träningsforum. Hon äter var tredje timme och undviker vitt bröd, du fastar i x antal timmar för att äta jättemycket under en kort period och väljer livsmedel som du läst ska vara fördelaktiga för en tränande.

Du tar till dig information från en person/flera personer vilka du respekterar och vars kunskaper du ser upp till och "damen" gör likaså, bara det att ni har olika mål med vad ni vill åstadkomma.

Så jo, det är exakt samma grundprinciper men därmed inte sagt att något är fel, och att man ska följa det man tror på och mår bra av ser jag som en självklarhet.

Sen angående PubMed och forskningsstudier i allmänhet är det givetvis inga regelrätta "lögner", men du kan hitta studier som säger A men även dom som säger B, samt kanske både C och D. Olika metoder, olika målgrupper, diverse faktorer som gör att det brister både i hur klara slutsatser man faktiskt kan dra samt hur väl det faktiskt kan appliceras på en själv. Det finns alltid saker att ifrågasätta i alla resultat, och forskarna själva påpekar det också, tyvärr kan många som läser välja att tolka det som större sanningar än det är. För att inte tala om när man läser resultaten i form av andrahandskällor i tidningar då det ofta tycks förefalla som om fynden är mycket mer självklara än dom egentligen är.