handdator

Visa fullständig version : Vila


iingenalls
2007-11-11, 20:40
Hur lång får vilan max bli mellan styrkepass, för en muskelgrupp? Om man tränar för att få starkare muskler helt enkelt, inte bodybuilder-volym.

Om det blir tre dygns vila mellan två styrkepass (för samma muskel alltså) då och då, är det negativt eller kan man ha så mycket vila?

GymTT
2007-11-11, 20:42
tre dygns vila för en muskel är inga problem. Förstår hur du menar.

Gnusram
2007-11-11, 20:44
Det finns nog ingen magisk gräns, det beror ju på hur mycket man klarar att belasta muskeln o.s.v.

Men det är ju inte ovanligt att folk tränar igenom kroppen på en vecka. Själv hade jag nog mina bästa ökningar i knäböj när jag bara körde en gång i veckan.

champion
2007-11-11, 20:51
Jag körde förut med en dags vila mellan varje pass. Funkade bra tills skadorna kom.

Rahf
2007-11-11, 23:05
En dags vila mellan 3 pass och sen en längre vila innan det börjar om. Har funkat under någon månad så vi får se hur det går i längden.

Slartibartfast
2007-11-11, 23:38
En dags vila mellan 3 pass och sen en längre vila innan det börjar om. Har funkat under någon månad så vi får se hur det går i längden.

Jag körde förut med en dags vila mellan varje pass. Funkade bra tills skadorna kom.

Hur svarar dessa två inlägg på ursprungsfrågan? Menar ni att man inte bör vila mera än en dag mellan passen, eller vad?

Frågan var ju inte hur ni själv gillar att träna.

Rahf
2007-11-11, 23:42
Hur svarar dessa två inlägg på ursprungsfrågan? Menar ni att man inte bör vila mera än en dag mellan passen, eller vad?

Frågan var ju inte hur ni själv gillar att träna.

Är man inte väldigt kunnig inom detta så kan man nog dra sina egna exempel och berätta att det funkar. Ska du kommentera så kan du lika gärna bidra också.

Slartibartfast
2007-11-11, 23:51
Är man inte väldigt kunnig inom detta så kan man nog dra sina egna exempel och berätta att det funkar. Ska du kommentera så kan du lika gärna bidra också.

Men hur hjälper det faktum att du tycker din träning funkar trådskaparen att ta reda på hur länge man maximalt bör vänta mellan att träna samma muskelgrupp?

Du tycker alltså att man ska vila högst en dag? Tror du dina styrkeökningar skulle bli sämre om du tränade samma muskel med t.ex. tre dagars mellanrum och ändrade träningsupplägget något?

pragmatist
2007-11-12, 00:38
Hur lång får vilan max bli mellan styrkepass, för en muskelgrupp? Om man tränar för att få starkare muskler helt enkelt, inte bodybuilder-volym.

Om det blir tre dygns vila mellan två styrkepass (för samma muskel alltså) då och då, är det negativt eller kan man ha så mycket vila?

En nybörjare ökar bäst i styrka genom att träna varje muskelgrupp relativt ofta (tre gånger per vecka förefaller var det bästa) men relativt lite varje gång. Ju mer erfaren man blir desto mer behöver man träna vid varje tillfälle, men i gengäld behöver man också mer vila (två träningstillfällen i veckan är då lagom). Detta bygger på forskningsresultat från en stor mängd vetenskapliga studier, d.v.s. många studier har kommit fram till samma sak.

Hur lång vilan "får" vara mellan passen bestämmer du förstås själv. Många kan öka helt ok i styrka genom att träna varje muskelgrupp bara en gång per vecka eller till och med ännu mer sällan. Men om man vill ha bästa möjliga styrkeökning så krävs mer träning än så.

Tolkia
2007-11-12, 09:22
Jag tror inte att det är negativt för dig att ha tre dagars vila mellan dina styrkepass, särskilt inte sett till din situation i övrigt. Det beror ju också på hur du tränar i övrigt - är dina dagar mellan styrkepassen vilodagar, eller är de dagar då du tränar annat än styrka?

C.E.J.
2007-11-12, 10:40
En nybörjare ökar bäst i styrka genom att träna varje muskelgrupp relativt ofta (tre gånger per vecka förefaller var det bästa) men relativt lite varje gång. Ju mer erfaren man blir desto mer behöver man träna vid varje tillfälle, men i gengäld behöver man också mer vila (två träningstillfällen i veckan är då lagom). Detta bygger på forskningsresultat från en stor mängd vetenskapliga studier, d.v.s. många studier har kommit fram till samma sak.

Hur lång vilan "får" vara mellan passen bestämmer du förstås själv. Många kan öka helt ok i styrka genom att träna varje muskelgrupp bara en gång per vecka eller till och med ännu mer sällan. Men om man vill ha bästa möjliga styrkeökning så krävs mer träning än så.

Håller helt med. Som nybörjar-OLare tränar jag ofta men inte så mycket, så frågan är ju egentligen vad det är för nivå på TS. Nybörjare, gör som pragmatist skrev. Mer avancerad, gör som pragmatist skrev.

Mats J
2007-11-12, 11:49
Det som jag ökade bäst på var att dela upp kroppen på 4 dagar och köra varannan dag, då ökade jag från pass till pass, vilade jag kortare än så = inga ökningar. Och vilade jag ännu mindre = gick tillbaka.

Provade i fjol att köra helkropps i 3 månader för att se, och resultaten var inte speciellt imponerande, fick dessutom tillbaka en gammal skada i axel. Efter det körde jag halvkropps pass i 3 månader och det funkade lite bättre under en kort period men sedan stannade öningarna av. Under detta halvår bulkade jag rejält för att verkligen ge det en chans. Gick upp ca 18 kg, dessvärre var det nog 18 kg fett det blev också, eftersom jag efter deffen vägde lika mycket som innan bulken.

Nu i höst har jag återgått till ett hederligt puch/pull/leg schema och kör varje del i gång i veckan, vilket funkar mycket mycket bättre.

Racso
2007-11-12, 12:15
En nybörjare ökar bäst i styrka genom att träna varje muskelgrupp relativt ofta (tre gånger per vecka förefaller var det bästa) men relativt lite varje gång. Ju mer erfaren man blir desto mer behöver man träna vid varje tillfälle, men i gengäld behöver man också mer vila (två träningstillfällen i veckan är då lagom). Detta bygger på forskningsresultat från en stor mängd vetenskapliga studier, d.v.s. många studier har kommit fram till samma sak.


Mycket intressant!

Men har några frågor:


Men hur defineras nybörjare?
Det där med att köra samma muskel två gånger i veckan när man blir erfaren, avses två biceps-pass eller bicpes och sen biceps indirekt genom ett ryggpass?
Hur mycket är "mer vid varje tillfälle"? (dubbla antalet set eller?)


Har du någon källa som man kan fördjupa sig i?


Tack på förhand.

C.E.J.
2007-11-12, 16:25
Mycket intressant!

Men har några frågor:


Men hur defineras nybörjare?
Det där med att köra samma muskel två gånger i veckan när man blir erfaren, avses två biceps-pass eller bicpes och sen biceps indirekt genom ett ryggpass?
Hur mycket är "mer vid varje tillfälle"? (dubbla antalet set eller?)


Har du någon källa som man kan fördjupa sig i?


Tack på förhand.

Frågan är vad du ska med armpass till om du ska träna för styrka, rent styrkemässigt tillför inte armträning mycket till de stora övningarna, och tunga pass med de stora övningarna bygger bra volym på armarna.

Racso
2007-11-12, 16:38
Frågan är vad du ska med armpass till om du ska träna för styrka, rent styrkemässigt tillför inte armträning mycket till de stora övningarna, och tunga pass med de stora övningarna bygger bra volym på armarna.

1. Jag vill ju få starkare armar.
2. Visst bygger stora övningar bra, men det gör också liggande tricepspress (skulle vilja påstå att tricepspress tom ger bättre resultat på tricpes än vad bänk gör...)

Sen så spelar det ingen roll om de inte tillför något till de stora övningarna (se punkt 1). Tid och plats för allt...

C.E.J.
2007-11-12, 19:42
1. Jag vill ju få starkare armar.
2. Visst bygger stora övningar bra, men det gör också liggande tricepspress (skulle vilja påstå att tricepspress tom ger bättre resultat på tricpes än vad bänk gör...)

Sen så spelar det ingen roll om de inte tillför något till de stora övningarna (se punkt 1). Tid och plats för allt...

Du får starkare armar om du gör massa drag och pressar.

Racso
2007-11-12, 21:26
Du får starkare armar om du gör massa drag och pressar.

Vad är det du säger, att man inte ska träna armar specifikt alls alltså?

Tolkia
2007-11-12, 21:35
Skapa egen tråd för nytt ämne, kanske?

C.E.J.
2007-11-13, 00:10
Vad är det du säger, att man inte ska träna armar specifikt alls alltså?

Just så. Detta är bara jag förstås, men jag har inte tränat armar på fyra månader och de har nog växt snarare än blivit mindre.

mangs
2007-11-13, 12:24
Det är klart att man köra ett upplägg utan att ha specifik armträning men för att öka maximalt för just den muskelgruppen så behöver du lägga in träning där du kör just biceps/triceps.

Dock är detta relativt små muskelgrupper så man behöver inte bomba på dem med 10 set i 5 övningar 2 gånger i veckan.

Om du skall köra igenom kroppen två gånger per vecka måste splitten se ut som så att du kör flera muskelgrupper på samma pass och om man då lägger ex biceps efter rygg och triceps efter bröst så räcker det med att lägga in några specifika set armträning efter den stora muskelgruppen är klar. Hur hårt och hur många får du anpassa till din egen träning. Börjar du känna dig sliten i armarna så drar du ner på denna specifika träning och känner du dig full av energi och långt ifrån sliten kan du lägga till lite extra.

I övrigt, Lyssna på pragmatist.

mangs
2007-11-13, 12:32
On T Hur länge du kan vila är ytterst individuellt men generellt få du titat på hur lång återhämtning din kropp kräver. Faktorer som spelar in här är många, ålder, träningserfarenhet, träningsvolym, hur nära till failure du kör, kost, sömn, stress etc etc.

Förenklat kan du dock tänka att har du kört ett riktigt mördarpass och du känner dig helt slut i någon eller flera kroppsdelar så kräver kroppen längre återhämtning än om du bara kört en muskelgrupp på lite halvfart.

En mer erfaren kroppsbyggare har oftast lättare för att ta ut en muskel fullständigt och kräver därför längre återhämtning mellan passen.

Många tolkar även felaktigt mängden träningsvärk som hur pass hårt ett pass har tagit. Mängden träningsvärk kan i vissa fall ge en indikation men berättar i övrigt rätt lite om när det är dags att köra igen. Tidigare när jag körde en muskelgrupp max en gång i veckan så fick jag alltid träningsvärk och det berodde troligen på att kroppen blev chockad och inte kom ihåg föregående pass lika bra. Nu när jag tränar varje grupp två gånger i veckan får jag inte alls samma träningsvärk. Min kropp reageras som så at tträningsvärk får jag när jag gör något som kroppen inte är van vid.