handdator

Visa fullständig version : Värdelös/nedbrytande träning


Slartibartfast
2003-04-28, 12:33
Visste inte riktigt var den här frågan passade bäst, så jag lägger den här. Modzen får flytta om de behagar.

Det är så att jag har några polare som tränar kampsport och lite annat och tränar styrketräning lite sporadiskt. När de har varit och pumpat en eller två timmar (biceps i en halvtimme) så går de hem och duchar och sen ut eller går och lägger sig. De äter inget efter passen, varesig styrke- eller konditionsträningen.

Jag har någon gång försökt få dem att förstå att ifall man inte äter protein och kolhydrater direkt efter träningen så bryter kroppen ner sig själv istället för att bygga upp sig.

Det viftar de bara bort och säger att nog får de ut något av träningen i alla fall fast de inte äter efter.

Är det så? Får man överhuvudtaget ut någonting, ens det minsta lilla, av att träna och sedan inte fylla på näringsdepåerna? Eller bryter kroppen ner sig själv fullständigt så man blir svagare och mindre för varje pass.

Grahn
2003-04-28, 12:38
Klart man blir större om man i övrigt äter vettigt.

Doktor V
2003-04-28, 12:39
Beror på vilken nivå man ligger på.
I deras fall blir det nog +/- noll.
Skulle jag göra så skulle jag tappa mer massa än om jag inte tränade alls

Munter
2003-04-28, 12:42
Tog nog ett bra tag innan vi alla insåg, eller fick veta rättare sagt, att man "ska" käka viss mat efter passet. Och visst tusan ökade jag före det.

Slartibartfast
2003-04-28, 12:52
Ok, då lägger jag mig inte i hur de tränar. Vore bara så surt att stå och se på ifall de bara kastar bort sin tid.

King Grub
2003-04-28, 13:14
Under mitt första träningsår kunde jag köra styrketräning direkt efter skolan, vid 3-tiden på eftermiddagen. Då hade jag inte ätit sedan skollunchen vid 12, och efter träningen åkte man till någon kompis och spelade datorspel till 9 på kvällen eller något sådant. Så totalt blev det kanske 3 mål per dag, och mellan lunchen och kvällsmaten blev det mer än 9 timmar, och säkert 5 timmar utan näringstillförsel efter passet. I och för sig var de 3 målen desto större :eating: Växte som en svamp ändå. Idag skulle det såklart vara rena döden, men då var man ung och rask, och inte gammal och trött som idag. :D Men visst ger det resultat, jämfört med om man skulle ligga på sofflocket istället.

Slartibartfast
2003-04-28, 14:01
Originally posted by King Grub
Under mitt första träningsår kunde jag köra styrketräning direkt efter skolan, vid 3-tiden på eftermiddagen. Då hade jag inte ätit sedan skollunchen vid 12,

Hur länge får man vara oäten innan man tränar? Vad är bra att äta före träningen?

King Grub
2003-04-28, 14:06
För mig fungerar det allra bäst att äta 1 timme innan styrketräning, och 2 timmar innan cardio. Så långsamma kolhydrater som möjligt + protein. Jag tränar alltid styrka på morgonen, så det blir en 1000 kcalfrukost, färdigäten klockan 6:15 ungefär, ett hastigt toalettbesök, allmänna morgonbestyr, så knallar jag ner till gymmet och börjar träna cirka 07:15. Som en klocka.

Standardfrukost för mig är All-Bran Plus med vaniljyoghurt, flerkornsbröd med messmör, ½ BOB risgrötstub med rivet äpple och kanel, mjölk, ett par ägg och en vassleproteindrink. Burp! :thumbup:

z_bumbi
2003-04-28, 14:15
Slartibartfast: Om dina kompisar inte har viktklasser att bry sig om så kan du ju alltid föreslå att de provar bättre kost i en månad så får de se om de märker någon skillnad. Min gissning är att de kommer att märka något, speciellt om de tränar ofta.

Slartibartfast
2003-04-28, 14:24
Originally posted by King Grub

Standardfrukost för mig är All-Bran Plus med vaniljyoghurt, flerkornsbröd med messmör, ½ BOB risgrötstub med rivet äpple och kanel, mjölk, ett par ägg och en vassleproteindrink. Burp! :thumbup:

Shit! Min frukost består av fyra rågbrödsskivor med ost och en halv liter mjölk.

King Grub
2003-04-28, 14:26
Originally posted by Slartibartfast


Shit! Min frukost består av fyra rågbrödsskivor med ost och en halv liter mjölk.

Det skulle jag inte komma ner till gymmet på. ;)

Slartibartfast
2003-04-28, 15:46
Jag tycker det är jobbigt att äta en massa på morgonen. Jag har nog aptit så jag skulle kunna äta vad som helst, men det är ju så himla jobbigt att börja stå och greja när man är sådär halvvaken och under tidspress. Att stiga upp tidigare är uteslutet.

Dessutom, när man läser på universitet och inte har några föreläsningar, så sover man ofta till halv tio och då förskjuts hela måltidsschemat ifall man käkar en maffig frukost.

Dagens i-landsproblem :em:

viceman
2003-04-28, 17:58
Innan kunde jag käka hur mycket somhelst på morgonen. Nu när jag har börjat med morgonpromenader har aptiten helt försvunnit :cryout:

isakssonmartin
2003-04-28, 18:33
jag äter inget til frukost, ok en kopp kaffe

hade spytt massor av att äta så mkt.

Jo0oHaN
2003-04-28, 18:43
Originally posted by isakssonmartin
jag äter inget til frukost, ok en kopp kaffe

hade spytt massor av att äta så mkt.

kunde heller inte äta nåt på morgonen innan..men jag gav mig fan på att få rätt på magen med fibrer och vitaminer å hela köret..och nu äter jag satan :D

isakssonmartin
2003-04-28, 18:48
ja innan åt jag en massa till frukost kl 05.30 innan jag började jobba typp 4dl havregryn och 3dl mjölk +proteinpulver.

men får samma resultat av träning om jag bara tar en kopp kaffe och äter bättre sen under dan.