handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag lägga upp det?


Martinl
2007-11-11, 16:57
Då jag ska börja ta tag ordentligt i styrketräningen framöver efter en hel del "underhållsbyggande" tänkte jag ställa en fråga.

Under dessa 3 år ungefär som jag tränat varav drygt 1 år riktigt seriöst så har jag inte ökat i princip någonting i styrka på de olika övningarna. Vissa övningar har jag ökat en del i förvisso och i de flesta någonting i alla fall men som sagt inte mycket. (Förutom maxstyrkan av någon anledning). Sedan kan det ju vara så att man lärt sig att få bättre kontakt och isolation som därmed gjort att vikterna inte ökat möjligtvis.
Saken är den att jag aldrig riktigt sattsat på att öka i styrka heller utan det är mest volymen jag varit ute efter. Och jag har ju ökat en hel del i muskler, 12 Kg total vikt varav ca 6 Kg muskler och resten vatten och annat sådant.
Men nu på senare dar så har jag känt att det inte riktigt är "normalt" när alla andra som tränar även ökar i styrka. Sedan när jag för ett tag sedan fick instruktionen att spänna bålen under övningarna gjorde det att jag fick bättre isolation av musklerna och jag kom direkt tillbaka till de vikter som jag höll på med för 3 år sedan, inte ett gram över så kändes det lite psykiskt tungt. Nästan så man hade lust att strunta i den instruktionen för att ligga något över i alla fall.

Så nu undrar jag, för att lyckas så bra som möjligt, hur ska jag lägga upp träningen när det gäller syfta att öka i styrka kontra volym osv. Tidigare har jag alltid kört mina 6-8 repetioner tills jag inte orkar mer och aldrig tänkt på att öka lite i vikt från vecka till vecka. Det har ju gjort att jag alltid tagit samma vikt som passet innan och som sagt kört mina 6-8 reps. (Det konstiga är ju att man tycker man tillslut borde orkat köra 8-10, 10-12, 12-14 osv på den vikten allt eftersom tiden gick) Det är ju fortfarande volymen jag är ute efter så jag har ju egentligen ingen lust att ligga och köra låg reps nu istället men samtidigt känns det ju konstigt att ligga på samma vikter hela tiden.

pragmatist
2007-11-11, 17:36
Du svarar ju i princip på din egen fråga. Om du inte ökar i viktbelastning och tränar på samma vikt jämnt så lär du ju inte bli starkare. Du kan inte göra samma sak vecka ut och vecka in och hoppas på att kroppen plötsligt ska "fatta" vad du vill att den ska anpassa sig till, funkar det inte nu så kommer det inte plötsligt börja funka senare. Gör man rätt så gör man små men märkbara framsteg i stort sett hela tiden.

Martinl
2007-11-11, 17:47
Du svarar ju i princip på din egen fråga. Om du inte ökar i viktbelastning och tränar på samma vikt jämnt så lär du ju inte bli starkare.

Jo men konstiga tycker jag är dels att om jag nu kör 6 repetioner på en vikt så borde man ju tillslut orka 7 eller 8 repetioner osv. Om man varje vecka ökar i vikt så borde det ju innebära att man orkar 5 reps och sedan 4 eftersom man nu inte ökar i att kunna köra fler reps när man har samma vikt.
Dels tycker jag det är konstigt att jag ökat så pass mycket kroppsmässigt fast utan styrka.
Slutligen, innebär det då att jag måste gå till gymmet och köra 3-4 reps för att bli starkare? Jag menar, tycker jag ofta ser folk som kör 7-8 reps men som också ökar i vikter de använder.

Martinl
2007-11-13, 10:18
Jo men konstiga tycker jag är dels att om jag nu kör 6 repetioner på en vikt så borde man ju tillslut orka 7 eller 8 repetioner osv. Om man varje vecka ökar i vikt så borde det ju innebära att man orkar 5 reps och sedan 4 eftersom man nu inte ökar i att kunna köra fler reps när man har samma vikt.
Dels tycker jag det är konstigt att jag ökat så pass mycket kroppsmässigt fast utan styrka.
Slutligen, innebär det då att jag måste gå till gymmet och köra 3-4 reps för att bli starkare? Jag menar, tycker jag ofta ser folk som kör 7-8 reps men som också ökar i vikter de använder.

Nå, vad anser ni? Målet är ju som sagt att bygga muskler (volym) så det känns ju dumt i sådana fall att gå ner på lågreps och köra 3-4 reps. Men samtidigt känns det som jag sa tidigare onormalt att stå och stampa på samma vikt hela tiden (Dock som jag sa så tycker jag jag sett folk öka i styrka, dvs högre vikter även fast de ligger på 7-8 reps).

Martinl
2007-11-17, 15:10
Värst vad lite aktivitet det var i den här tråden då.

Har sökt igenom på forumet men inte riktigt hittat svar så det vore ju trevligt om nån kunde förklara.

1. Kan man öka styrka och därmed använda högre vikter om man ökar lite, lite grann hela tiden, tex varannan vecka lägga på 2,5 kg i bänkpressen eller måste man ligga på lågreps? Hur kan man lägga upp det?

2. Hur kommer det sig att man kan bygga på sig muskler utan att öka på vikterna?

3. Även om man kört med 7-8 reps på samma vikt, borde man då inte efter ett tag kunde köra fler och fler reps ju längre man håller på istället för att stå still?

JohnRick
2007-11-17, 15:21
Det låter som att du fått för dig att kunna ligga och köra 6or kontinuerligt, för att sedan kunna gå upp till 7,8,9, reps osv i nästa pass utan ansats till ansträngning i föregående pass? Att det per automatik ska bli lätt att kunna göra en 7a utan att ha nosat på den tidigare, bara för att en 6a har gjorts x antal ggr? En liten utmaning varje gång krävs fortfarande för anpassning. Antingen volym- eller intensitetsmässigt.

Martinl
2007-11-25, 22:46
Det låter som att du fått för dig att kunna ligga och köra 6or kontinuerligt, för att sedan kunna gå upp till 7,8,9, reps osv i nästa pass utan ansats till ansträngning i föregående pass? Att det per automatik ska bli lätt att kunna göra en 7a utan att ha nosat på den tidigare, bara för att en 6a har gjorts x antal ggr?

Jo det känns ju mest logiskt. Annars skulle det ju bli att man ligger och kör 8or på 50 kg, sedan när man gjort det ett tag ökar man till 60 kg. Då kan man ju givetvis inte köra lika många repetitioner eftersom det är en tyngre vikt så då kör man kanske 6or. Så fortsättar man med det ett tag och eftersom du säger att det inte ökar någonting med tiden om man ligger och kör samma går man då upp på 70 kg och kör 4or. Sedan 80 kg och kör 2or och sedan 90kg och 0or.
Och sedan är det slut.