handdator

Visa fullständig version : Slutsnusat episod 2!


Handcuff
2007-11-11, 11:30
Slutade att snusa i januari i år. Inga återfall mer än några dosor "Onico" (nikotion o tobaksfritt).

I slutet av september fastnade jag på Arlanda i 6 timmar. Hade vart i Stockholm och gjort en del tester inför en utbildning och var mentalt urladdad. Detta ledde på något vis till att jag tyckte att jag kunde "belöna" mig med en snusdosa (portion-mini).

Dumt, dumt och dumt!

Den dosan blev till två som blev till en tredje osv.

Nu får det vara nog. Gillar inte alls känslan i kroppen då jag snusar. Känner mig risig och sliten helt enkelt, tappar matlusten och mår allmänt pyton. Ändå kan jag inte låta bli skiten. (snusade i tretton år före jag slutade sist).

Men som sagt - NU FÅR DET VARA NOG!

Yankeee
2007-11-11, 11:31
Less talk...

ZHTOHELLAS
2007-11-11, 11:33
Jag ska sluta imorgon(måndag).
Har snusat 10år på raken och ca 1-2dosor per dag.

Någon med bra tips?

1986
2007-11-11, 11:40
Drick mycket vatten, tugga tuggummi, onico.. be bekanta hålla dosorna borta :x

Herr Oberst
2007-11-11, 11:53
2 dosor om dagen? Hur hinner du det?

1 dosa portion rymmer 24 (?) prillor. 1 prilla räcker iallafall i 30 minuter. Det blir 12 timmars effektivt snusande. Sover man då 7 timmar om dygnet så har man 5 timmar kvar. Minst 1 timme av dessa äter man mat. Då har man 4 timmar kvar. Hur hinner man då snusa en dosa till?

Hur många prillor man får ut av en dosa lössnus vet jag inte (trots att jag snusat löst i 11 år). Men aldrig att jag varit i närheten av två iallafall.

Att sluta snusa är inga problem för mig. Däremot är det jävligt svårt att hålla sötsuget borta. Efter 7-8 månaders snusuppehåll kom jag fram till att det både var billigare och hälsosammare för mig att snusa.

M|cke
2007-11-11, 11:57
Jag är 35år. Började snusa när jag var 12!
Slutade för 17månader sedan. En dag när jag var nere i källaren o lekte med barnen så skulle jag ta en snus o upptäckte att dosan var 2 våningar upp.
Orkade inte gå upp o hämta. Sen dess har jag varit utan.

Kan säga att dag 2-3 hade jag ont i huvudet som aldrig förr.
Dag 10-17 var ja grinig som aldrig förr.

Numera saknar jag det inte ens. Nästan så man börjar undra varför man snusade :) Dock började jag äta o gick upp 10kg i vikt *gah!*

Men det har börjat vända nu men tog lång tid innan vågen börja röra sig nedåt.

Samt jag svettades konstant i 6-7månader osv osv.

Men som nån sa tidigare 'less talk'.

Lycka till.

ZHTOHELLAS
2007-11-11, 12:24
2 dosor om dagen? Hur hinner du det?

1 dosa portion rymmer 24 (?) prillor. 1 prilla räcker iallafall i 30 minuter. Det blir 12 timmars effektivt snusande. Sover man då 7 timmar om dygnet så har man 5 timmar kvar. Minst 1 timme av dessa äter man mat. Då har man 4 timmar kvar. Hur hinner man då snusa en dosa till?

Hur många prillor man får ut av en dosa lössnus vet jag inte (trots att jag snusat löst i 11 år). Men aldrig att jag varit i närheten av två iallafall.

Att sluta snusa är inga problem för mig. Däremot är det jävligt svårt att hålla sötsuget borta. Efter 7-8 månaders snusuppehåll kom jag fram till att det både var billigare och hälsosammare för mig att snusa.

Sover i snitt 4-5timmar.
När jag är färdig med en prilla så lägger jag alltid in en ny direkt, allså har alltid en snus under läppen.
När jag äter brukar jag även ha en snus inne..:D

Bra tips ni andra!

Echoone
2007-11-11, 13:38
jag snusar och det känns som om jag slutade så skulle ja gå under mår dåligt av att ens tänka tanken att sluta,. I love it

Robbelibob
2007-11-11, 13:58
Den här tråden får då inte mig att vilja sluta. *popcorn* *spy*

Hur kan man snusa när man äter? Jag pallar då inte ens att sova med snus. Brukar då konstant ha inne en snus annars, om jag inte tränar. Ganska meningslöst men vill som ha nåt under läppen:smash:

cjs
2007-11-19, 21:44
Fan så illa är det inte att snusa ändå:

1. Dyrt? Du äter ju inte lika mkt pga minskad hunger, så istället för att köpa ett extra mellanmål har du dina prillor! +-0 eller bättre!

2. Dopaminnivåerna höjs - du blir lyckligare helt enkelt när du går runt med högre basnivåer, folk uppfattar dig som trevligare!

3. Du blir smalare pga 1, alltid najs med rippad kropp :)

4. Minskad risk för karies pga ökad salivproduktion

5. Om man har lågt blodtryck får man lite högre, vilket gör att man slipper flimmer för ögonen när man reser sig snabbt etc

6. Man blir lite piggare! (Kombon av lite högre blodtryck + det mindre matintaget)

7. Det mesta "farliga" som skrivs om tobak handlar om cigg, inte snus.

Varför sluta? ;)

Inavel
2007-11-19, 21:47
Fan så illa är det inte att snusa ändå:

1. Dyrt? Du äter ju inte lika mkt pga minskad hunger, så istället för att köpa ett extra mellanmål har du dina prillor! +-0 eller bättre!

2. Dopaminnivåerna höjs - du blir lyckligare helt enkelt när du går runt med högre basnivåer, folk uppfattar dig som trevligare!

3. Du blir smalare pga 1, alltid najs med rippad kropp :)

4. Minskad risk för karies pga ökad salivproduktion

5. Om man har lågt blodtryck får man lite högre, vilket gör att man slipper flimmer för ögonen när man reser sig snabbt etc

6. Man blir lite piggare! (Kombon av lite högre blodtryck + det mindre matintaget)

7. Det mesta "farliga" som skrivs om tobak handlar om cigg, inte snus.

Varför sluta? ;)

WOW, jag tror att du just övertygade mig om att börja!

mela
2007-11-19, 21:51
Fan så illa är det inte att snusa ändå:

1. Dyrt? Du äter ju inte lika mkt pga minskad hunger, så istället för att köpa ett extra mellanmål har du dina prillor! +-0 eller bättre!

2. Dopaminnivåerna höjs - du blir lyckligare helt enkelt när du går runt med högre basnivåer, folk uppfattar dig som trevligare!

3. Du blir smalare pga 1, alltid najs med rippad kropp :)

4. Minskad risk för karies pga ökad salivproduktion

5. Om man har lågt blodtryck får man lite högre, vilket gör att man slipper flimmer för ögonen när man reser sig snabbt etc

6. Man blir lite piggare! (Kombon av lite högre blodtryck + det mindre matintaget)

7. Det mesta "farliga" som skrivs om tobak handlar om cigg, inte snus.

Varför sluta? ;)

Fast å andra sidan är det bra att äta mycket om man nu bulkar.

Å andra sidan hämmar nikotinet proteinsyntesen om det tas i samband med träning.

Man pajar tandköttet och kan få tandlossning. Vad föredrar vi, karies eller inga tänder? :D

Det är inte bara fördelar med snus. Även om det är sååå gott :(

cjs
2007-11-19, 21:56
Fast å andra sidan är det bra att äta mycket om man nu bulkar.

Å andra sidan hämmar nikotinet proteinsyntesen om det tas i samband med träning.

Man pajar tandköttet och kan få tandlossning. Vad föredrar vi, karies eller inga tänder? :D

Det är inte bara fördelar med snus. Även om det är sååå gott :(


Tandköttet underhåller man med tandborstning och tandtråd. Faktiskt så borstar jag tänderna noggrannare också sen jag började snusa. Lägger man dessutom prillan lite varierat i munnen slipper man sånt där.

Apropå träning:


Nikotin gör dej stark!
Enligt en ny studie vid Harvard School of Public Health, kan rökning öka alla de viktiga hormoner i kroppen, inklusive DHEA, androstenedion, testosteron, och dihydrotestosteron (DHT), alla kraftfulla androgener, som påverkar muskelmassan.

Studien, som undersökte en korssektion av 1241 slumpartat utvalda medelålders amerikanska män, jämförde hormonnivåerna hos rökare och ickerökare. Studien gjordes så att vikt och ålder inte var en faktor av resultaten.

Enligt studien så var dehydroepiandrosteron (DHEA) 18% högre hos rökarna, dehydroepiandrosteron sulfat (DHEAS) var 13% högre hos rökarna, androstenedion var 33% högre hos rökarna, testosteron var 9% högre hos rökarna och DHT var 13% högre hos rökarna.

http://halso.info/forum/p-14127.html

soulman
2007-11-20, 09:02
Slutade snusa på lördag kvällen.
Så länge frun och ungarna inte retar mig eller någon annan gör något så går allt bra.
I stället för att ta en snus så kan du städa, ta en promenad, laga mat osv.
Städade hela hemmet igår så frun är i alla fall lycklig.
För även extrema svättningar.
Det jobbigaste är att jag är förkyld så träna funkar inte just nu.

HoppeR
2007-11-20, 09:51
"Slutade" snusa för strax över 3 veckor sedan. Kan inte påstå att det gått bra, men det är tanken som räknas!

Rahf
2007-11-20, 10:03
Allen Carr - Äntligen Icke-Rökare.

Ja det funkar på snusare också.

Klart som fan snus inte är bra, att påstå motsatsen är dumheter. Nikotin är ett gift och ingenting annat. Icke-snusare känner inget behov av en snus när stressen eller tristessen infinner sig.

Ursäkten med snus vs rökning känns också som ett tafatt argument för att försöka få det mer accepterat. Visst, rökning är förmodligen sämre men snusning är inte bra för det.

Psychological
2007-11-20, 10:13
Sluta snusa! Då kan jag lika gärna lägga mig ner o dö.. Vafan , nåt kul måste man ha så man får arbetsdagarna att gå runt.. Utan snus och kaffe på jobbet skulle jag inte ens klara en timme.. Livet är kort och till för att avnjutas!

elo_
2007-11-20, 11:42
Allen Carr - Äntligen Icke-Rökare.


Stor fet +1 på den boken. Jag kom 75 sidor i boken, så hade jag slutat röka. Jag rökte dagligen, närmare 20 cigg i ca 9 år.

Nu är det ju inte så länge sedan (cirka 81 dygn), men i alla fall en stund. Jag mår bra och saknar inte ciggen.

Gått upp har jag däremot gjort! :D