handdator

Visa fullständig version : Likvärdig metabol anpassning efter sprint resp traditionell kardiovaskulär träning.


King Grub
2007-11-11, 10:47
Low-volume "sprint" interval training (SIT) stimulates rapid improvements in muscle oxidative capacity that are comparable to traditional endurance training (ET) but no study has examined metabolic adaptations during exercise after these diverse training strategies.

We hypothesized that SIT and ET would induce similar adaptations in markers of skeletal muscle carbohydrate (CHO) and lipid metabolism and metabolic control during exercise despite large differences in training volume and time commitment.

Active but untrained subjects (23+/-1 y) performed a constant-load cycling challenge (1 h at 65% of VO2peak) before and after 6 wk of either SIT or ET (n=5 men and 5 women per group). SIT consisted of 4-6 repeats of a 30 s "all out" Wingate Test with 4.5 min recovery per d, 3 dwk-1. ET consisted of 40-60 min of continuous cycling at ~65% VO2peak per d, 5 dwk-1. Weekly time commitment (~1.5 vs ~4.5 h) and total training volume (~600 vs ~3000 kJwk-1) was substantially lower in SIT vs ET.

Despite these differences, both protocols induced similar increases (P<0.05) in mitochondrial markers for skeletal muscle CHO (pyruvate dehydrogenase E1alpha protein content) and lipid oxidation (3-hydroxyacyl CoA dehydrogenase maximal activity) and protein content of peroxisome-proliferator-activated receptor-gamma coactivator-1alpha.

Glycogen and phosphocreatine utilization during exercise were reduced after training, and calculated rates of whole-body CHO and lipid oxidation were decreased and increased respectively, with no differences between groups (all main effects, P<0.05).

Given the markedly lower training volume in the SIT group, these data suggest that high-intensity interval training is a time-efficient strategy to increase skeletal muscle oxidative capacity and induce specific metabolic adaptations during exercise that are comparable to traditional ET.

J Physiol. 2007 Nov 8; Similar metabolic adaptations during exercise after low volume sprint interval and traditional endurance training in humans.

http://jp.physoc.org/cgi/rapidpdf/jphysiol.2007.142109v1

Spene
2007-11-11, 11:05
Är inte det vad du alltid har sagt?
Jag vet inte hur liknande studier brukar bedrivas men den här var inte särskilt omfattande i mitt tycke. Lite halvintressant är det dock att de fick samma värden med så mycket stor skillnad i träningsvolym.

Yankeee
2007-11-11, 11:24
Verkar rätt vettigt med tanke på den stora skillnaden i ansträngning mellan de olika. 40-60 min vid 65% vo2max är knappt ansträngande medans intervallerna skulle ta död på en.

Rapporten påverkar även min egna träning då jag blir mer övertygad om att högt tempo is the shit.

Spene
2007-11-11, 11:33
Verkar rätt vettigt med tanke på den stora skillnaden i ansträngning mellan de olika. 40-60 min vid 65% vo2max är knappt ansträngande medans intervallerna skulle ta död på en.

Rapporten påverkar även min egna träning då jag blir mer övertygad om att högt tempo is the shit.
Skulle vara lite intressant att veta skillnaden mellan 40-60 minuter på 65% och 75-80%. 65% är ju promenadtempo *grr27*.

För mig känns det nästan tvärt om vad det gäller min övertygelse. Om jag själv får uppskatta så låter det rimligt med ett förhållande på 1 timme intervall = 2 timmar hård traditionell konditionsträning, borträknat de andra fördelarna man får av långdistansträning. Och 1 timmes intervallträning är såååå mycket jobbigare (tycker jag). Dessutom är det ju kul att springa i den fina naturen.

Yankeee
2007-11-11, 11:37
Skulle vara lite intressant att veta skillnaden mellan 40-60 minuter på 65% och 75-80%. 65% är ju promenadtempo *grr27*.

För mig känns det nästan tvärt om vad det gäller min övertygelse. Om jag själv får uppskatta så låter det rimligt med ett förhållande på 1 timme intervall = 2 timmar hård traditionell konditionsträning, borträknat de andra fördelarna man får av långdistansträning. Och 1 timmes intervallträning är såååå mycket jobbigare (tycker jag). Dessutom är det ju kul att springa i den fina naturen.

HIIT, som det handlar om nu, är dock inget man sysslar med i en timme. Då gör man fel helt enkelt. Det är nästan så att jag vill påstå att man gör något fel om man kör vanliga intervaller (definitionen är ganska generell) i en timme också, men man kan iof vara sjukligt vältränad.

King Grub
2007-11-11, 12:30
65% är ju promenadtempo *grr27*.

Nja, inte för genomsnittspersonen. Kanske om du menar 65% av maxpuls. Men nu handlar det om 65% av Vo2Max.

Spene
2007-11-11, 12:36
Nja, inte för genomsnittspersonen. Kanske om du menar 65% av maxpuls. Men nu handlar det om 65% av Vo2Max.
Oj jävlar, lite morgontrött. Grubben du får mig att känna mig så ooptimal hela tiden. Det är nästan det du gör bäst :P. Men jag blir glad av att springa långt, och glad är mest optimalt.

Yankee det stod ju 1,5 timmar per vecka i studien (mot 4,5 som de som körde "vanligt"). Självklart menar de inte i ett sträck. Men 3 timmar vanlig mysjogg i veckan är inte så väldigt mycket tycker jag.

Fat tony
2007-11-11, 13:25
http://jp.physoc.org/cgi/rapidpdf/jphysiol.2007.142109v1

är det inte en betal sida?

King Grub
2007-11-11, 13:27
Och?

Yankeee
2007-11-11, 13:28
Yankee det stod ju 1,5 timmar per vecka i studien (mot 4,5 som de som körde "vanligt"). Självklart menar de inte i ett sträck. Men 3 timmar vanlig mysjogg i veckan är inte så väldigt mycket tycker jag.

Har jag sagt något om mysjogg och dess längd?

Fat tony
2007-11-11, 13:33
jag har inte medlemskap och är inte bred att betala. bra att du klistrar

Spene
2007-11-11, 13:40
Har jag sagt något om mysjogg och dess längd?
Studien säger att de 2 grupperna fick antingen göra det som jag kallar mysjogg eller springa intervall 4,5 respektive 1,5 timmar per vecka och de fick likvärdiga resultat. Jag gör hellre det tidigare, du kanske gör det senare. Läs inte in för mycket av det jag säger.

King Grub
2007-11-11, 14:43
jag har inte medlemskap och är inte bred att betala. bra att du klistrar

Det krävs att man antingen köper den eller har forskarbehörighet för att få fullängdsstudien. Vad du är beredd att göra är inte en faktor.

Eddie Vedder
2007-11-11, 14:48
Det krävs att man antingen köper den eller har forskarbehörighet för att få fullängdsstudien.

Så pdf-versionen man kan ladda hem är alltså inte fullängdsstudien?

King Grub
2007-11-11, 14:50
Man kan inte ladda hem någon PDF om man inte har behörighet.

Eddie Vedder
2007-11-11, 14:53
Man kan inte ladda hem någon PDF om man inte har behörighet.

Har jag behörighet genom Uppsala universitet utan att veta om det tro? För den är nedladdad iaf.

Guddi
2007-11-11, 15:42
Tack för studien Grub, intressanta saker...
HIIT, som det handlar om nu, är dock inget man sysslar med i en timme. Då gör man fel helt enkelt. Det är nästan så att jag vill påstå att man gör något fel om man kör vanliga intervaller (definitionen är ganska generell) i en timme också, men man kan iof vara sjukligt vältränad.Knappast HIIT enligt mig, vilan mellan intervallerna var 4,5min. Antalet intervaller stegrades från 4 till 6 under träningsperioden. Om man jämför med ett mer klassiskt HIIT program, som enligt mig är 30sek löpning och 30sek vila tills man mår dåligt, så är det som försökspersonerna gjorde i studien ganska lätt.
Studien säger att de 2 grupperna fick antingen göra det som jag kallar mysjogg eller springa intervall 4,5 respektive 1,5 timmar per vecka och de fick likvärdiga resultat. Jag gör hellre det tidigare, du kanske gör det senare. Läs inte in för mycket av det jag säger.De fick likvärdiga resultat i de faktorerna som mättes. Hur konditionen påverkades, vilket är det som är mest intressant för de flesta, vet man inte av studien.
Har jag behörighet genom Uppsala universitet utan att veta om det tro? För den är nedladdad iaf.Om du använder deras nätverk har du antagligen det. De flesta universitet har fixat sina nätverk så att man kommer åt de tidskrifter som universitetet har tillgång till utan att man loggar in. Om man är utanför nätverket måste man gå genom en proxy som skolan tillhandahåller.

Eddie Vedder
2007-11-11, 15:46
Om du använder deras nätverk har du antagligen det. De flesta universitet har fixat sina nätverk så att man kommer åt de tidskrifter som universitetet har tillgång till utan att man loggar in.

Ja min internetuppkoppling ingår i hyran och går via universitetet, får logga in med användaruppgifterna som universitetet tillhandahåler då jag ska in på internet.
Tack för den infon! Det är förklarar varför jag har haft så problemfritt att hitta fullängdsstudier på senaste tiden.:D

Yankeee
2007-11-11, 17:22
Knappast HIIT enligt mig, vilan mellan intervallerna var 4,5min. Antalet intervaller stegrades från 4 till 6 under träningsperioden. Om man jämför med ett mer klassiskt HIIT program, som enligt mig är 30sek löpning och 30sek vila tills man mår dåligt, så är det som försökspersonerna gjorde i studien ganska lätt.

Inte enligt dig, men enligt de som utförde studien :)

King Grub
2007-12-22, 11:20
The present study examined muscle adaptations and alterations in work capacity in endurance-trained runners after a change from endurance to sprint training. Fifteen runners were assigned to either a sprint training (ST, n=8) or a control (CON, n=7) group. ST replaced their normal training by 30-s sprint runs 3-4 times a week, whereas CON continued the endurance training (about 45 km/week). After the 4-wk sprint period the expression of the muscle Na(+),K(+) pump alpha1 subunit and Na(+)/H(+)-exchanger isoform 1 was 29 and 30% higher (P<0.05), respectively. Furthermore, plasma [K(+)] was reduced (P<0.05) during repeated intense running. In ST, performance in a 30-s sprint test (S), Yo-Yo intermittent recovery (Yo-Yo IR) test and two supra-maximal exhaustive runs was improved (P<0.05) by 7%, 19%, 27% and 19%, respectively, after the sprint training period, whereas VO2-max and 10-K time were unchanged. No changes in CON were observed. The present data suggest a role of the Na(+),K(+) pump in the control of K(+) homeostasis and in the development of fatigue during repeated high-intensity exercise. Furthermore, performance during intense exercise can be improved and endurance performance maintained even with a reduction in training volume if the intensity of training is very high.

Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2007 Dec 19. Reduced volume but increased training intensity elevates muscle Na+,K+ pump {alpha}1 subunit and NHE1 expression as well as short-term work capacity in humans.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/reprint/00666.2007v1

Guddi
2007-12-22, 12:44
Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2007 Dec 19. Reduced volume but increased training intensity elevates muscle Na+,K+ pump {alpha}1 subunit and NHE1 expression as well as short-term work capacity in humans.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/reprint/00666.2007v1Bangsbo är grym :thumbup:

NuclearWinter
2007-12-22, 15:26
Och dessutom känns det mesigt och tråkigt att ligga på mindre än 85%, iallafall längre perioder. halva nöjet är väl att trötta ut sig (:0