handdator

Visa fullständig version : Varför är de flesta starkare i marklyft än i knäböj?


Aping
2007-11-11, 10:04
:cool:

Varför är de flesta starkare i marklyft än i knäböj?

Vilka muskler är de övriga starkare i?

Vad kan man träna extra på som komplement för att öka böj i förhållande till mark? Boxböj, magen...?

Vore kul om någon upplyst skulle vilja/orka kommentera. :)

Rahf
2007-11-11, 10:11
Mindre rörelsemoment i marklyft. Annan tyngdpunkt i marklyft.

Allan
2007-11-11, 10:20
Det är lättare att bli stark i marklyft. De flesta har en större outnyttjad potential i det momentet. Om man däremot tävlar i SL är knäböjsvikterna högre än marklyftsvikterna.
För att förenkla:
200 kilo i marklyft klarar många av
200 kilo i knäböj klarar färre av
200 kilo i bänkpress är sällsynt

Aping
2007-11-11, 10:37
Omg vilka snabba svar, tack!

Allan: När du skriver SL, menar du indirekt att det är just SL-utrustningen som gör den skillnaden i mark vs böj eller går det fenomenet (böj närmar sig markvikter) igen hos andra atleter också?

Yankeee
2007-11-11, 10:42
Att vissa böjer mer än de marklyfter på sl-tävlingar har i princip bara med utrustningen att göra.

Allan
2007-11-11, 11:11
För att förenkla:
200 kilo i marklyft klarar många av
200 kilo i knäböj klarar färre av
200 kilo i bänkpress är sällsynt

Detta gäller i allra högsta grad utan utrustning.

Martin Löwgren
2007-11-11, 11:13
En annan synpunkt är också att det är mycket lättare att fuska i marklyft. Att dra upp en vikt från golvet oavsett teknik (böjd rygg etc) klarar jävligt många men att lägga 200kg på nacken och sätta sig på huk och sen resa sig klarar inte många då du faktiskt behöver rejält med benstyrka.

Visst går det att fuska i knäböj också men har du för tungt där så kommer du inte upp utan sätter dig på rumpan. Ett marklyft kan du jämföra på ryggkotornas bekostnad med horribel teknik och ändå säga att du klarat 200kg i marklyft till polarna :smash:, det kan man inte lika lätt med knäböj.

Arf Pingvin
2007-11-11, 14:31
Nu snackar du faktiskt skit Martin. Om man står upp med vikten i händerna så har man utfört ett marklyft. Ok du får inte lägga upp den på låren halvägs och du får inte sänka vikten efter du påbörjat draget. Men sen är det bara att lyfta.

Martin Löwgren
2007-11-11, 16:40
Nu snackar du faktiskt skit Martin. Om man står upp med vikten i händerna så har man utfört ett marklyft. Ok du får inte lägga upp den på låren halvägs och du får inte sänka vikten efter du påbörjat draget. Men sen är det bara att lyfta.

Jag förstår inte ett endaste ord i ditt svar.....Visst alla drar inte 200kg men du förstod väl poängen?

Jag tror du får ta och läsa en kurs i biomekanik innan du svarar på såna här frågor så förstår du mer vad vi diskuterar.

Läs mitt inlägg igen, begrunda det, ta en kurs i biomekanik och återkom istället för att tala om för MIG att JAG snackar skit!

Allan
2007-11-11, 16:45
Martin, det finns inget som heter fusk i marklyft som tävlingsgren. Det finns regelbrott men det har inget att göra med mekanik. Lyfter du upp stången till upprättstående har du gjort ett marklyft. Sen får du stå med ryggen som en ostbåge om du vill. Stången SKA upp - och i ett maxlyft tittar man inte på om det är hälsosamt eller inte

Martin Löwgren
2007-11-11, 17:03
Martin, det finns inget som heter fusk i marklyft som tävlingsgren. Det finns regelbrott men det har inget att göra med mekanik. Lyfter du upp stången till upprättstående har du gjort ett marklyft. Sen får du stå med ryggen som en ostbåge om du vill. Stången SKA upp - och i ett maxlyft tittar man inte på om det är hälsosamt eller inte

Exakt.

Därför fler orkar 200kg i marklyft än knäböj. Möjligheten att dra upp ryggen med felaktig och skadlig teknik är mycket större. Försöker man fuska i knäböj så sätter man sig ofta på rumpan eller tippar framåt.

Vi kanske har lite olika syn på marklyft? Det pratas mycket på träningssidor om hur man utför ett lyft (form på engelska).

I min mening så ska ett marklyft INTE se ut såhär, men enligt dig så är det ett helt okej lyft?? Visst vill man paja ryggen bara för att kunna säga att man är "stark" så köper jag det. Bad, bad form

http://www.youtube.com/watch?v=P0ySblouCKs

http://www.youtube.com/watch?v=Sku_0C3EekI

Ett ok marklyft, inte supersnyggt, men ok:

http://www.youtube.com/watch?v=E5W58PgB5xc

När vi ändå är inne på styrkelyftsgrenar, låt oss gå in på knäböj? Är dessa godkända lyft? Jag menar vikten kommer ju upp tillslut?

http://www.youtube.com/watch?v=ZLIbij-ZVQQ


Så här kan det gå om du försöker lägga på mer än vad du egentligen orkar i knäböj (i marklyft får du upp vikten eftersom du fuskar upp den, här däremot)

http://www.youtube.com/watch?v=Ci0kJZbbyX8

Att man inte tittar om det är hälsosamt att maxlyfta får stå för dig. Jag maxlyfter ibland men jag gör det alltid med spikrak rygg för annars anser jag mig iallafall INTE ha klarat lyftet.

Jag behandlar folk som drar på sig skador regelbundet från dessa övningar (en riktigt känd medlem på detta forum har varit min patient, gick inte att göra särskillt mycket utan försökte mer rätta till tekniken).

Förövrigt frågade trådskaparen inte om något tävlingslyft utan mer allmänt varför folk är starkare i mark än i böj och det tycker jag mitt svar täcker rätt bra.

/Axon

Allan
2007-11-11, 17:20
Ett enklare svar är naturligtvis att man är starkare i benen än i ryggen. Jag skiter i om det är anatomiskt korrekta lyft eller inte. Jag kan visa ännu värre exempel än så, och har säkert utfört en del av dem själv. Och än sen? Jag kan lyfta extremt snyggt på lägre vikter - men då är det inte max.

bubbe
2007-11-11, 17:25
Exakt.

Därför fler orkar 200kg i marklyft än knäböj. Möjligheten att dra upp ryggen med felaktig och skadlig teknik är mycket större. Försöker man fuska i knäböj så sätter man sig ofta på rumpan eller tippar framåt.

Förövrigt frågade trådskaparen inte om något tävlingslyft utan mer allmänt varför folk är starkare i mark än i böj och det tycker jag mitt svar täcker rätt bra.

/Axon

Det handlar inte om hur mycket man ostbågar, de flesta drar mer i marklyft även med en bra form.

Titta istället hur dom starkaste musklerna samverkar under lyftet, i en djup knäböj böjer man på knäna så benen hamnar i ett svagare läge jmf med marklyft. Marklyft har mer mekaniska fördelar. Sen kan man se på slaglängden (en halvböj brukar ligga i ungefärlig paritet med marklyft), säkerhetskänsla och hur man törs träna för att öka i vikter.

Martin Löwgren
2007-11-11, 17:49
Det handlar inte om hur mycket man ostbågar, de flesta drar mer i marklyft även med en bra form.

Titta istället hur dom starkaste musklerna samverkar under lyftet, i en djup knäböj böjer man på knäna så benen hamnar i ett svagare läge jmf med marklyft. Marklyft har mer mekaniska fördelar. Sen kan man se på slaglängden (en halvböj brukar ligga i ungefärlig paritet med marklyft), säkerhetskänsla och hur man törs träna för att öka i vikter.

Exakt.

Som jag redan skrev i mitt allra 1a inlägg i denna tråd. Allt stavas biomekanik.

jwzrd
2007-11-11, 17:58
Nämen? En nybakad kroppsbyggare som redan är världsmästare? Så unikt.

Aping
2007-11-11, 17:59
Ok, egentligen bryr jag mig inte så länge jag blir starkare men ni vet själva hur det är när nyfikenheten och optimalitetsviljan slår till samtidigt. Det är bara att hänga på och försöka lära sig något när man har motivationen på topp! :thumbup:

I mitt fall handlar det om 30% skillnad i maxvikt till marks fördel (100kg vs 130kg), det verkar vara mer eller mindre standard efter en snabb koll i journalerna här.

En sak som verkar stämma för mig är att ökningar i mark inte ger i NÄRHETEN av samma "transfer" till böj som tvärtom under de perioder jag tränat övningarna var för sig. Stämmer det för er också?

Om det nu är så för de flesta verkar det som om det är något moment i böjen som verkligen träffar en flaskhals i hela underkroppens kraftgenerering. Håller ni med och vilka muskler skulle det vara?

Vilka extraövningar - om det finns några - skulle man kunna köra för att få ett jämnare förhållande? Hur tränar de sällsynta som är starkare i böj än i mark t ex?

Tusen tack för svaren hittills! *flex*

Allan
2007-11-11, 18:06
Hur tränar de sällsynta som är starkare i böj än i mark t ex?



De tränar konsekvent och under mycket lång tid. Den typ av obalans du talar om är övergående men det handlar om hur man tränar. Om man inte utnyttjar sin benkapacitet kommer det där inte att rätta till sig, för även folk med storkben kan göra 200 i mark. På samma sätt har vi åtskilliga här som gör mer i bänk än i knäböj, och där har du en tydlig illustration till hur viktigt det är att träna benen

jwzrd
2007-11-11, 18:12
Om man är kombon av mycket korta armar och samtidigt riktigt bra vinklar för knäböj så kan det mycket väl tänkas att personen även utan SL-utrustning gör ett bättre resultat i knäböj än han gör i marklyft. Jag känner till en sån person. (Som iofs har trasig rygg, kanske att han gjort något mer i marklyft än i knäböjen).

Möjligt att det även finns en del riktigt tjocka lyftare som böjer mer än de markar. (Raw)

pojken
2007-11-12, 10:15
En annan synpunkt är också att det är mycket lättare att fuska i marklyft. Att dra upp en vikt från golvet oavsett teknik (böjd rygg etc) klarar jävligt många men att lägga 200kg på nacken och sätta sig på huk och sen resa sig klarar inte många då du faktiskt behöver rejält med benstyrka.

Visst går det att fuska i knäböj också men har du för tungt där så kommer du inte upp utan sätter dig på rumpan. Ett marklyft kan du jämföra på ryggkotornas bekostnad med horribel teknik och ändå säga att du klarat 200kg i marklyft till polarna :smash:, det kan man inte lika lätt med knäböj.

Nej, det går itne att fuska upp några vikter i marklyft. En perfek teknik i mark är den teknik som tillåter dig att hantera mest vikt.

edit: Jo, du har rätt. Man kan visst fuska i marklyft genom att lägga stången på låren och hasa upp den men då är det inget marklyft.

pojken
2007-11-12, 10:18
Ett praktexempel på fusk i marklyft
lSvaUTOTdc4

pojken
2007-11-12, 10:30
Martin Lövgren: Det absolut viktigaste i marklyft är att
ländryggen är rak. Ä inte den rak så ökar risken avsevärt för diskbråck.

Bröstryggen kan däremot med fördel vara rundad. Tusan, bröstryggen har en naturlig rundning! Denna rundning kan man utnyttja genom att låta övreryggen/bröstryggen vara rundad i marklyftet. Man förbättrar vinklarna och förmågan att lyfta mycket vikt.

Av alla diskbråck, hur många sitter i övre ryggen? Närmast inget skulle jag tro.

Här är ett exempel på eyy perfekt utfört marklyft. Rak ländrygg (som bältet stödjer) och rundad övrerygg/bröstrygg. Killen drar 430kg. Diskbråck? nej då.
_bpHQFXL4O0

pejo
2007-11-12, 11:27
Ett praktexempel på fusk i marklyft
lSvaUTOTdc4
Det där var hemskt!

Men ännu värre kan det bli:
P0ySblouCKs

Kanske lite utanför ämnet nu men jag var tvungen att visa detta.

pojken
2007-11-12, 12:48
Det där var hemskt!

Men ännu värre kan det bli:
[.yt]P0ySblouCKs[/yt]

Kanske lite utanför ämnet nu men jag var tvungen att visa detta.

Har sett den. Det är så uselt att man undrar om han är seriös eller ej.

Martin Löwgren
2007-11-12, 22:15
Har sett den. Det är så uselt att man undrar om han är seriös eller ej.

Ser fler såna marklyft än bra utförda marklyft under en arbetsvecka. Folk vill lyfta mycket vikt så enkelt är det - hur det ser ut är inte lika intressant.

Martin Löwgren
2007-11-12, 22:17
Martin Lövgren: Det absolut viktigaste i marklyft är att
ländryggen är rak. Ä inte den rak så ökar risken avsevärt för diskbråck.

Bröstryggen kan däremot med fördel vara rundad. Tusan, bröstryggen har en naturlig rundning! Denna rundning kan man utnyttja genom att låta övreryggen/bröstryggen vara rundad i marklyftet. Man förbättrar vinklarna och förmågan att lyfta mycket vikt.

Av alla diskbråck, hur många sitter i övre ryggen? Närmast inget skulle jag tro.

Här är ett exempel på eyy perfekt utfört marklyft. Rak ländrygg (som bältet stödjer) och rundad övrerygg/bröstrygg. Killen drar 430kg. Diskbråck? nej då.
_bpHQFXL4O0

Visst är det så min vän men tycker du någon av utövarna i mina filmer har en rak ländrygg?

Förövrigt så är möjligheterna mycket goda att dra på sig ett diskbråck i thoracalryggen om man utför lyften med så extremt dålig teknik som i filmerna jag visade.

/Axon

Rahf
2007-11-12, 22:19
Har sett den. Det är så uselt att man undrar om han är seriös eller ej.

Den andra videon är en parodi på den första och enbart skapad i det syftet. Den första lyftaren är DieselWeasel och är ökänd för sin dåliga teknik, han ska ha skärpt till sig dock.

mini
2007-11-12, 22:19
Har sett den. Det är så uselt att man undrar om han är seriös eller ej.

Det är ploj. Titta när han sätter ner stången.

Martin Löwgren
2007-11-12, 22:21
Nu när jag tittar jag närmare på filmen du postade så har jag svårt att se hur du kan få hans ländryggs lordos att anses vara rak? Jag skulle snarare säga att han ersatt den med en kyfos och att den inte alls är rak som den ska vara för att minska skaderisken, men jag kanske ser fel.....

Arne Persson
2007-11-12, 23:22
Ett faktum är att skulle dom flesta marklyfta som en tyngdlyftare med kraftigt böjda ben och djup sättning så hade nog inte skillnaden varit så stor mellan knäböj och den typen av mark. Här är risken stor att många börjar med att räta ut benen först och eller börja flexera ryggen på ett ohälsosamt sätt. Denna teknik kräver stor benstyrka (och förståss ryggstyrka), speciellt i start(botten)läget vilket många saknar.
Dock fäller dom flesta som marklyfter ryggen och böjer knäna betydligt mindre och baxar upp vikten med hjälp av rygg och ben. Denna teknik är helt ok sålänge ryggen hålls rak. Lyfter man med flexerad rygg så finns det vissa invändningar vad gäller skaderisken.