handdator

Visa fullständig version : Är gymbranschen för kommersiell ?


The Master
2007-11-11, 09:56
Min förra tråd blev inte som jag hade tänkt mig.
Så därför startar jag en ny (som förövrigt delvis handlar om utvecklingen)

Min fråga till er:
Tycker ni gymbranchen har blivit för kommersiell? (Allt från kosttillskott till maskiner)
Är det mindre/för lite focus på själva träningen idag än förr (från 70-80-90 tills nu)tycker ni.
Har instruktörerna på gymmen blivit mer säljare, än att vara det stöd man önskar i träningen.
Vad har ni för erfarenheter?

Handcuff
2007-11-11, 09:59
Min förra tråd blev inte som jag hade tänkt mig.
Så därför startar jag en ny (som förövrigt delvis handlar om utvecklingen)

Min fråga till er:
Tycker ni gymbranchen har blivit för kommersiell? (Allt från kosttillskott till maskiner)
Är det mindre/för lite focus på själva träningen idag än förr (från 70- talets början till nu)tycker ni.
Har instruktörerna blivit mer säljare än att vara det stöd man önskar i träningen.
Vad har ni för erfarenheter?

Tränade inte på gym på -70, -80 eller början av -90 talet så det är lite svårt att jämföra.

Gymen utvecklas till det som drar mest folk = mest intäkter. Inget konstigt med det. Fria vikter och powerrack är inte lika lönsamt som gruppträning och pilates längre. Trist tycker jag men inget konstigt.

bertbert
2007-11-11, 10:02
99% av min träning har bedrivits i föreningar som inte är helt konventionella gym. Men helt klart finns idag en utveckling med gymkedjor som kanske inte ger de bästa träningsråden, som alla andra företag är huvudmålet att tjäna pengar.

Bäst träningsråd får man på atletklubbar enligt min erfarenhet. Sämst troligen på Nautilus där man försöker pressa igenom så många kunder per tidsenhet som bara är möjligt. Men min erfarenhet är egentligen begränsad.

Jorgen
2007-11-11, 10:05
Ja och nej. ;)

Det känns som om kärleken till träningen och gymmen delvis har gått förlorad. Många tränar inte främst för att det är roligt utan för att få "en snygg kropp". Och fort skall det gå, vem har tid att vänta?
Till viss del har träningen blivit, opersonlig, om någon förstår vad jag menar. Tiden då man körde ner till gymmet för att snacka skit utan att träna är förbi känns det som. Inte för alla naturligtvis, jag och flera med mig trivs på gymmet, med folket som är där, med stämningen, ja allt.

Martin Löwgren
2007-11-11, 11:27
Kunskapen om träning, skador och kostillskott är otroligt mycket större idag men jag håller med om resten.

Spene
2007-11-11, 11:38
Är väl inte själva kommersialismen som är problemet. Problemet är alla lata människor som tror att man kan få snygga muskler utan att göra det jobbigt för dem. Är hoppfull för framtiden; tänk när den stora massan börjar kräva bra PTs och intresserar sig mer för faktabaserad träning. Vilken utveckling vi kan få på området.

The Master
2007-11-11, 12:08
99% av min träning har bedrivits i föreningar som inte är helt konventionella gym. Men helt klart finns idag en utveckling med gymkedjor som kanske inte ger de bästa träningsråden, som alla andra företag är huvudmålet att tjäna pengar.

Bäst träningsråd får man på atletklubbar enligt min erfarenhet. Sämst troligen på Nautilus där man försöker pressa igenom så många kunder per tidsenhet som bara är möjligt. Men min erfarenhet är egentligen begränsad.

Vilken atletklubb anser du dig ha fått bäst råd i?
Och vilket Nautilusgym fick du din dåliga "erfarenhet/träningsråd" på?

The Master
2007-11-11, 12:12
Är väl inte själva kommersialismen som är problemet. Problemet är alla lata människor som tror att man kan få snygga muskler utan att göra det jobbigt för dem. Är hoppfull för framtiden; tänk när den stora massan börjar kräva bra PTs och intresserar sig mer för faktabaserad träning. Vilken utveckling vi kan få på området.

Jag tror väl och hoppas ändå att SAFE, THE Academy eller någon annan "PT-SKOLA" lär ut kunskap om träning som är "FAKTA BASERAD"

Har du någon dålig erfarenhet av en dålig utbilda PT som inte lär ut FAKTABASERAD träning?
Eller du menar att dom tränande inte gör det?

Yankeee
2007-11-11, 12:19
Jag tror väl och hoppas ändå att SAFE, THE Academy eller någon annan "PT-SKOLA" lär ut kunskap om träning som är "FAKTA BASERAD"

Har du någon dålig erfarenhet av en dålig utbilda PT som inte lär ut FAKTABASERAD träning?
Eller du menar att dom tränande inte gör det?

Han syftar på folk som tränar, att de ska bli mer intresserade av ("faktabaserad")träning.

Allan
2007-11-11, 12:20
Jag fick på Nautilius Globen en föreläsning om nedre mage och inre bröst av en ambitiös yngling i pikétröja. Därefter har jag på Nautilius i Vasastan haft en drabbning med TVÅ instruktörer om huruvida man skulle gå hela vägen ner i benpress och knäböj. Det hela slutade med att de ansåg att det var "andra vinklar" som gällde om man var stark i benen...
Ingen av dessa anläggningar är väl kvar. Det har ju varit en del ekonomisk turbulens kring varumärket. Jag kan dock med ogillande se på hur de, liksom andra utbildare, skyfflar genom folk utan att göra minsta koppling till byggningen eller skivstångshistorien i Sverige. Snarare tar man avstånd från den och vill inte alls förknippas med den. Vilket är synd.
Förmodligen är det detta som ligger bakom att folk idag tydligen inte tränar på gym, de tränar på Nautilius (hört i veckan) och att inte ens instruktörerna kan ge besked om vilka grenar som ingår i OL eller SL.
Och när avståndet blir för stort mellan den kommersiella friskvård, som idag bedrivs till dyra priser, och den ideella idrott som bedrivs i klubbar, så kommer det att sluta med att en mängd människor inte kommer att träna alls.

Yankeee
2007-11-11, 12:28
Nu när vi ändå bashar Nautilus.. Så är de med i "nae men vi tar bort de tyngre hantlarna för att vi inte vill ha stora snubbar här"-klubben. Det säger det mesta.

The Master
2007-11-11, 12:29
Jag fick på Nautilius Globen en föreläsning om nedre mage och inre bröst av en ambitiös yngling i pikétröja. Därefter har jag på Nautilius i Vasastan haft en drabbning med TVÅ instruktörer om huruvida man skulle gå hela vägen ner i benpress och knäböj. Det hela slutade med att de ansåg att det var "andra vinklar" som gällde om man var stark i benen...
Ingen av dessa anläggningar är väl kvar. Det har ju varit en del ekonomisk turbulens kring varumärket. Jag kan dock med ogillande se på hur de, liksom andra utbildare, skyfflar genom folk utan att göra minsta koppling till byggningen eller skivstångshistorien i Sverige. Snarare tar man avstånd från den och vill inte alls förknippas med den. Vilket är synd.
Förmodligen är det detta som ligger bakom att folk idag tydligen inte tränar på gym, de tränar på Nautilius (hört i veckan) och att inte ens instruktörerna kan ge besked om vilka grenar som ingår i OL eller SL.
Och när avståndet blir för stort mellan den kommersiella friskvård, som idag bedrivs till dyra priser, och den ideella idrott som bedrivs i klubbar, så kommer det att sluta med att en mängd människor inte kommer att träna alls.

När tränade du på Nautilus i Globen? (Det var bra länge sedan isåfall.)

Den ekonomiska "turbulensen" kring varumärket känner jag inte till. Menar du den amerikanska maskintillverkaren Nautilus, som köptes av BOWFLEX eller då Nautilus Sverige sålde 10% av sina gym till Sats/Sportsclub som det hette då.

Sen hoppas jag givetvis att gymmen (kommersiella) kan få eller behålla den fina atmosfär som kan infinna sig i klubbar.

The Master
2007-11-11, 12:38
Nu när vi ändå bashar Nautilus.. Så är de med i "nae men vi tar bort de tyngre hantlarna för att vi inte vill ha stora snubbar här"-klubben. Det säger det mesta.

Ja liksom andra träningskedjor väljer ju dom sina klienter.
Det finns mer folk som är intresserad av "vanlig friskvård" än advancerad Bobybuilding. Många BB skrämmer vanligt folk, vilket gör att dom kommersiella kjedorna väljer bort dom tyngsta hantlarna. Det är därför bra att det finns en mångfald. Så att var och en kan välja var han eller hon vill träna på.(Vilket gym alltså)
Miljön är viktig.
Jag tror dock att många stora kedjor önskar mer familjär stämning, lik den som kan råda på mindre klubbar

Yankeee
2007-11-11, 12:41
Ja liksom andra träningskedjor väljer ju dom sina klienter.
Det finns mer folk som är intresserad av "vanlig friskvård" än advancerad Bobybuilding. Många BB skrämmer vanligt folk, vilket gör att dom kommersiella kjedorna väljer bort dom tyngst hantlarna. Det är därför bra att det finns en mångfald. Så att var och en väljer var han eller hon vill träna på. Miljön är viktig.
Jag tror dock att många stora kedjor önskar mer familjär stämning, lik den som kan råda på mindre klubbar

Jag vet varför de gör som de gör. Däremot så kommer man aldrig, med ett sådant beteende, att få till någon vidare stämning eller gemenskap på ett sådant gym då de som är geniunt intresserade ofta byter snabbt som attan till ett ställe där de kan träna ordenligt. Då är man kvar med spetorna, kvinnorna som läser amelia och pratar recept under seten och PT's som ser ut göran persson.

Spene
2007-11-11, 12:42
Jag tror väl och hoppas ändå att SAFE, THE Academy eller någon annan "PT-SKOLA" lär ut kunskap om träning som är "FAKTA BASERAD"

Har du någon dålig erfarenhet av en dålig utbilda PT som inte lär ut FAKTABASERAD träning?
Eller du menar att dom tränande inte gör det?
Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. Jag pratar om de tränande. Mångas krav är otroligt låga, mycket baserat på okunskap tror jag.

The Master
2007-11-11, 12:43
Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. Jag pratar om de tränande. Mångas krav är otroligt låga, mycket baserat på okunskap tror jag.

Nej det var jag som inte läste korrekt:Virro

The Master
2007-11-11, 12:48
Jag vet varför de gör som de gör. Däremot så kommer man aldrig, med ett sådant beteende, att få till någon vidare stämning eller gemenskap på ett sådant gym då de som är geniunt intresserade ofta byter snabbt som attan till ett ställe där de kan träna ordenligt. Då är man kvar med spetorna, kvinnorna som läser amelia och pratar recept under seten och PT's som ser ut göran persson.

Jag tror iofs inte att det är dom tunga hantlarna som ökar stämningen eller gemensakapen på gymmen. Utan det är människorna som bidrar till det...fast du kanske menar, att mer muskler gör än mer trevlig;)

Nej allvarligt talat. Det är väl bra isåfall att "SPETORNA och KVINNORNA" som läser Amelia har någonstans att gå till. Men sen håller jag med dig om att Instruktörena skall vara föredömen för friskvård och träning och inte röka eller se ut som Göran Persson

The Master
2007-11-11, 12:51
Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. Jag pratar om de tränande. Mångas krav är otroligt låga, mycket baserat på okunskap tror jag.
Jo men okunskapen har dom OFTAST INTE läst sig till, utan oftast lyssnat på andra som har gjort på ett specifikt sätt i 20 - 40 år (något överdrivet kanske)som kanske inte heller då är helt uppdaterade, när det gäller myter kring träning eller utveckling.
Men det finns dock god kunskap, både på mindre klubbar och även kommerssiella gym

Yankeee
2007-11-11, 12:58
Jag tror iofs inte att det är dom tunga hantlarna som ökar stämningen eller gemensakapen på gymmen. Utan det är människorna som bidrar till det...fast du kanske menar, att mer muskler gör än mer trevlig;)


Jag menar att folk med muskler ofta är de som har en gedigen erfarenhet, ett stort intresse för träning och ett intresse av att föra kunskapen vidare och "sprida ordet". Det är sådana eldsjälar som är grunden till en bra stämning på ett gym och det är precis de personerna som man kommer att rensa ut genom att ta bort tyngre hantlar, power rack och böjställningar.

The Master
2007-11-11, 13:05
Jag menar att folk med muskler ofta är de som har en gedigen erfarenhet, ett stort intresse för träning och ett intresse av att föra kunskapen vidare och "sprida ordet". Det är sådana eldsjälar som är grunden till en bra stämning på ett gym och det är precis de personerna som man kommer att rensa ut genom att ta bort tyngre hantlar, power rack och böjställningar.

Kanske är det då. Trist vore dock det

Men tänk på att alla inte är ute efter att få extremt stora muskler,
även om dom har en gedigen träningserfarenhet i ryggen.
Sen tror jag ändå att det urval som finns av fria vikter på det kommersiella gymmen räcker långt , även för dom som tränar och är medlemmar av detta forum.
Dock kanske inte Arne eller den Finske världsrekord hållaren i bänkpress.*flex*

Jorgen
2007-11-11, 13:15
Jag tror väl och hoppas ändå att SAFE, THE Academy eller någon annan "PT-SKOLA" lär ut kunskap om träning som är "FAKTA BASERAD"

Har du någon dålig erfarenhet av en dålig utbilda PT som inte lär ut FAKTABASERAD träning?
Eller du menar att dom tränande inte gör det?

Man skall inte underskatta den praktiska erfarenheten man får av åren spenderade i gymmet, lyftandes vikter, provandes olika tekniker, träningsupplägg osv.

Jag har sett en utbildad PT lära ut knäböj i Smith, med fötternna placerad rakt under stången. Positionen ryggen får i bottenläget ser inte allt för bra ut. Samme utbildade PT har även instruerat bänkpress med ett utförande som påminner om en testosteronestinn femtonåring som skall impa på sina polare. Snabbt ner, studs i bröstet och seeeeegt upp.
Men, utbildad som han är, har han naturligtvis rätt?

Detta är inget påhopp på PTs i allmänhet, utan ett påstående att ett fint diplom från SAFE, PT-School, whatever inte gör dig till en bra PT/instruktör.

Jörgen - som har instruerat på gym sen 1998, eller var det 1997. Skitsamma, det är ett tag iallafall.

The Master
2007-11-11, 13:30
Man skall inte underskatta den praktiska erfarenheten man får av åren spenderade i gymmet, lyftandes vikter, provandes olika tekniker, träningsupplägg osv.

Jag har sett en utbildad PT lära ut knäböj i Smith, med fötternna placerad rakt under stången. Positionen ryggen får i bottenläget ser inte allt för bra ut. Samme utbildade PT har även instruerat bänkpress med ett utförande som påminner om en testosteronestinn femtonåring som skall impa på sina polare. Snabbt ner, studs i bröstet och seeeeegt upp.
Men, utbildad som han är, har han naturligtvis rätt?

Detta är inget påhopp på PTs i allmänhet, utan ett påstående att ett fint diplom från SAFE, PT-School, whatever inte gör dig till en bra PT/instruktör.

Jörgen - som har instruerat på gym sen 1998, eller var det 1997. Skitsamma, det är ett tag iallafall.

Nej självklart så betyder det INTE att du är en bra Instruktör/PT bara för att du har fått ett diplom från SAFE, ACADEMY eller någon annan Nationell utbildningskskola.
Men det är ju precis vad denna tråd handlar om. (Om hurvida gymbranchen är för kommersiell eller ej) Så hoppas jag verkligen och tror inte att dessa skolor som är nämda vid namn här ovan inte lär ut för "fort" eller ger o tillräckliga kunskaper i friskvård för att tjäna mycket pengar.
Det vore en trist utveckling.
Man får hoppas att den PT som du refererade till INTE har gått på någon PT skola som vi nämde ovan...

Martin Löwgren
2007-11-11, 14:09
Jag fick på Nautilius Globen en föreläsning om nedre mage och inre bröst av en ambitiös yngling i pikétröja. Därefter har jag på Nautilius i Vasastan haft en drabbning med TVÅ instruktörer om huruvida man skulle gå hela vägen ner i benpress och knäböj. Det hela slutade med att de ansåg att det var "andra vinklar" som gällde om man var stark i benen...


HAHAHAHAHAHAHA!

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Jorgen
2007-11-11, 14:13
Nej självklart så betyder det INTE att du är en bra Instruktör/PT bara för att du har fått ett diplom från SAFE, ACADEMY eller någon annan Nationell utbildningskskola.
Men det är ju precis vad denna tråd handlar om. (Om hurvida gymbranchen är för kommersiell eller ej) Så hoppas jag verkligen och tror inte att dessa skolor som är nämda vid namn här ovan inte lär ut för "fort" eller ger o tillräckliga kunskaper i friskvård för att tjäna mycket pengar.
Det vore en trist utveckling.
Man får hoppas att den PT som du refererade till INTE har gått på någon PT skola som vi nämde ovan...

Som sagt, den teoretiska kunskapen är viktig, men den skall inte överskattas.
Enligt mig så tar det ganska många år innan man blir en bra instruktör, så alla skolor lär ut för fort i den meningen.

Jo, han är utbildad via PT-School.

major Pectoralis
2007-11-11, 14:20
Branschen är solklart för kommersiell. Jag skulle säga att den stora utvecklingen inom träningsbranschen de sista decennierna är kommersielliseringen; detta skulle jag hävda är det enda "brottet i den historiska utvecklingen" för styrketräning under senare tid.
Den positiva utvecklingen är främst att gymträning har växt som "bred motionsform" under samma period.

Durre
2007-11-11, 14:32
Jag skulle inte kunna ha som motivationskälla att få snyggare kropp och med min lilla erfarenhet tycker jag att det är synd att vi går mot detta hållet.

z_bumbi
2007-11-11, 14:41
Ja liksom andra träningskedjor väljer ju dom sina klienter.
Det finns mer folk som är intresserad av "vanlig friskvård" än advancerad Bobybuilding. Många BB skrämmer vanligt folk, vilket gör att dom kommersiella kjedorna väljer bort dom tyngsta hantlarna. Det är därför bra att det finns en mångfald. Så att var och en kan välja var han eller hon vill träna på.(Vilket gym alltså)

Väljer man att plocka bort de tyngre hantlarna så begränsar man de vanliga tränandes utveckling så mycket att det inte är någon större mening med att träna där. En utmanande och inspirerande miljö ger bättre resultat och höjer man ribban vad som är möjligt så kommer i alla fall några stycken att höja sig mer än tidigare. Som instruktör är det även grymt tråkiga gym att instruera på då man inte kan ge den tränande exakt vad den behöver för att träningen ska gå framåt och att säga nej den övningen kan du tyvärr inte köra då vikterna inte räcker till för många gånger gör att man helt tappar känslan för att få folk att förbättra sina resultat (samma sak om man saknar möjlighet att köra mark, böj, bänk etc).
Jag har tränat på gym där "Märta 75", "Ove 90", "Kalle drar 250 kg i mark", "sara pressar 100 kg i bänk" och "Egon hantelpressar 50+" utan problem kan träna i samma lokal och går det på ett ställe så funkar det på flera.

C.E.J.
2007-11-11, 15:04
Vet inte om det på denna punkt nånsin varit bra, men jag tycker det är konstigt att folk jobbar som instruktörer men spenderar all sin tid på kontoret. Skulle jag vara instruktör skulle jag gå runt i gymmet, erbjuda min hjälp till de som tränar själva och som skulle uppskatta en passare - som jag själv förut, men är det en orimlig idé? Jobbar man på gym borde del av ens passion vara att motivera folk och att se dem göra framsteg. Det ser man inte om man sitter på kontoret.

The Master
2007-11-11, 15:16
Vet inte om det på denna punkt nånsin varit bra, men jag tycker det är konstigt att folk jobbar som instruktörer men spenderar all sin tid på kontoret. Skulle jag vara instruktör skulle jag gå runt i gymmet, erbjuda min hjälp till de som tränar själva och som skulle uppskatta en passare - som jag själv förut, men är det en orimlig idé? Jobbar man på gym borde del av ens passion vara att motivera folk och att se dem göra framsteg. Det ser man inte om man sitter på kontoret.

Helt riktigt!
Tyvärr är det så på många träningsanläggningar.
Dessutom tar hutlöst med betalt för att hjälpa andra i sin träning på vissa gym. Men det är väl som sagt en del i kommersialiseringens (svårt ord för en dyslekt ; ) anda.
Jag har sett det både på stora gymkedjor och även mindre gym. Alla blir bättre på att ta betalt, men sämre på att hjälpa.
Tycker att om man är medlem på en anläggning så skall hjälpen vara gratis, samt att instruktörerna rör sig på gym golvet

The Master
2007-11-11, 15:21
Väljer man att plocka bort de tyngre hantlarna så begränsar man de vanliga tränandes utveckling så mycket att det inte är någon större mening med att träna där. En utmanande och inspirerande miljö ger bättre resultat och höjer man ribban vad som är möjligt så kommer i alla fall några stycken att höja sig mer än tidigare. Som instruktör är det även grymt tråkiga gym att instruera på då man inte kan ge den tränande exakt vad den behöver för att träningen ska gå framåt och att säga nej den övningen kan du tyvärr inte köra då vikterna inte räcker till för många gånger gör att man helt tappar känslan för att få folk att förbättra sina resultat (samma sak om man saknar möjlighet att köra mark, böj, bänk etc).
Jag har tränat på gym där "Märta 75", "Ove 90", "Kalle drar 250 kg i mark", "sara pressar 100 kg i bänk" och "Egon hantelpressar 50+" utan problem kan träna i samma lokal och går det på ett ställe så funkar det på flera.

Det beror på vad du menar med vanliga tränade.? (Medelsvensson finns det gått om på gymmen idag, det är dom gymkjedjorna lever av.)
Vad skall vara den "lägsta" nivån på hantlar för att träningen inte skall begränsas eller stoppa att gå framåt eller vara intressant för den "vanliga männinskan" enl dig?

The Master
2007-11-11, 15:58
Jag fick på Nautilius Globen en föreläsning om nedre mage och inre bröst av en ambitiös yngling i pikétröja. Därefter har jag på Nautilius i Vasastan haft en drabbning med TVÅ instruktörer om huruvida man skulle gå hela vägen ner i benpress och knäböj. Det hela slutade med att de ansåg att det var "andra vinklar" som gällde om man var stark i benen...
Ingen av dessa anläggningar är väl kvar. Det har ju varit en del ekonomisk turbulens kring varumärket. Jag kan dock med ogillande se på hur de, liksom andra utbildare, skyfflar genom folk utan att göra minsta koppling till byggningen eller skivstångshistorien i Sverige. Snarare tar man avstånd från den och vill inte alls förknippas med den. Vilket är synd.
Förmodligen är det detta som ligger bakom att folk idag tydligen inte tränar på gym, de tränar på Nautilius (hört i veckan) och att inte ens instruktörerna kan ge besked om vilka grenar som ingår i OL eller SL.
Och när avståndet blir för stort mellan den kommersiella friskvård, som idag bedrivs till dyra priser, och den ideella idrott som bedrivs i klubbar, så kommer det att sluta med att en mängd människor inte kommer att träna alls.


Du svarade aldrig på min frågor nedan..hade varit kul med ett svar.

När tränade du på Nautilus i Globen? Det hade varit kul att veta vilket år det var och ta reda på vem den utbildningsansvarige för Nautilus var under den aktuella perioden (Men det måste ha varit bra länge sedan iallafall.)

Den ekonomiska "turbulensen" kring varumärket känner jag inte till. Menar du den amerikanska maskintillverkaren Nautilus, som köptes av BOWFLEX eller då Nautilus Sverige sålde 10% av sina gym till Sats/Sportsclub som det hette då.

Sen hoppas jag givetvis att gymmen (kommersiella) kan få eller behålla den fina atmosfär som kan infinna sig i klubbar.

Jorgen
2007-11-11, 17:38
Det räcker att ställa samma fråga en gång. Annars blir det väldans tjatigt serru. :)

The Master
2007-11-11, 18:44
Det räcker att ställa samma fråga en gång. Annars blir det väldans tjatigt serru. :)

Förlåt (får skylla på min dyslexi ;) )
Allan brukar annars svara så fort på mina inlägg (ibland svarar han tom åt andra som jag har ställt frågan till) Så jag trodde att han hade missat min fråga.

Sorry :) Ska inte hända igen...

z_bumbi
2007-11-11, 18:56
Det beror på vad du menar med vanliga tränade.? (Medelsvensson finns det gått om på gymmen idag, det är dom gymkjedjorna lever av.)
Vad skall vara den "lägsta" nivån på hantlar för att träningen inte skall begränsas eller stoppa att gå framåt eller vara intressant för den "vanliga männinskan" enl dig?

Gymkedjorna lever av att folk löser medlemskort som de inte utnyttjar. Att få folk att träna med en mer högt ställd målsättning och ännu värre dessutom att träna med fria vikter som tar plats är inte lönsamt på dagens marknad.

Du kan ju ge mig en uppskattning av vad en person som får handledning i sin träning har möjlighet att klara av efter tre år i några av de större hantelövningarna, säg hantelrodd, shrugs, hantelpress. Använd 5 olika tänkta personer och sen är det bara att plocka från dina egna erfarenheter.
Du är ganska uppenbarligen knuten till någon gymkedja och jag tänker inte göra ditt jobb gratis.

Tolkia
2007-11-11, 18:57
Det är en sak som förbryllar mig: Varför starta en diskussionstråd (för en tråd om kommersialiseringen i gymbranschen är knappast en frågetråd där någon kan komma med ett enda rätta svar) om du tänker få ett bryt varje gång någon uttrycker en åsikt som inte stämmer överens med din? Frågan är väl egentligen mest av retorisk art.

The Master
2007-11-11, 19:06
Gymkedjorna lever av att folk löser medlemskort som de inte utnyttjar. Att få folk att träna med en mer högt ställd målsättning och ännu värre dessutom att träna med fria vikter som tar plats är inte lönsamt på dagens marknad.

Du kan ju ge mig en uppskattning av vad en person som får handledning i sin träning har möjlighet att klara av efter tre år i några av de större hantelövningarna, säg hantelrodd, shrugs, hantelpress. Använd 5 olika tänkta personer och sen är det bara att plocka från dina egna erfarenheter.
Du är ganska uppenbarligen knuten till någon gymkedja och jag tänker inte göra ditt jobb gratis.


Jag och många kring denna tråd är ju faktiskt för en gång skull eniga. Det är väl ingen som har sagt emot någon (än sålänge)

The Master
2007-11-11, 19:08
Det är en sak som förbryllar mig: Varför starta en diskussionstråd (för en tråd om kommersialiseringen i gymbranschen är knappast en frågetråd där någon kan komma med ett enda rätta svar) om du tänker få ett bryt varje gång någon uttrycker en åsikt som inte stämmer överens med din? Frågan är väl egentligen mest av retorisk art.

Det handlar inte om få rätta svar, det finns inga rätta svar i min mening

Förstår inte vad du får dig att tro att jag skulle vara oenig. (eller att jag skulle fått bryt, Jag antar att du menar mig :) ) Hittills har jag iallfall tyckt det vara bra inlägg som jag iallafall håller med om.

Det är väl kul och se vad folk tycker.

The Master
2007-11-11, 19:26
Gymkedjorna lever av att folk löser medlemskort som de inte utnyttjar. Att få folk att träna med en mer högt ställd målsättning och ännu värre dessutom att träna med fria vikter som tar plats är inte lönsamt på dagens marknad.

Du kan ju ge mig en uppskattning av vad en person som får handledning i sin träning har möjlighet att klara av efter tre år i några av de större hantelövningarna, säg hantelrodd, shrugs, hantelpress. Använd 5 olika tänkta personer och sen är det bara att plocka från dina egna erfarenheter.
Du är ganska uppenbarligen knuten till någon gymkedja och jag tänker inte göra ditt jobb gratis.

Din fråga är ju omöjlig att svara. Jag skulle bara få gissa o spekulera isåfall om jag ska ge dig ett svar. Och det vill jag inte.
Någon annan får gärna svara på den frågan.

z_bumbi
2007-11-11, 19:36
Din fråga är ju omöjlig att svara. Jag skulle bara få gissa o spekulera isåfall om jag ska ge dig ett svar. Och det vill jag inte.
Någon annan får gärna svara på den frågan.

Har du aldrig tränat någon som utvecklats som du kan relatera till?

The Master
2007-11-11, 19:43
Har du aldrig tränat någon som utvecklats som du kan relatera till?

Jag har tränat flera som tillslut har kommit upp i dom högsta hantlarna på det aktuella gymmet som jag har jobbat på. Men fler talet gör dock inte det, eftersom deras målsättning inte är lika hög som den verkar vara på detta forum.
Dessa personer som har kommit upp i dom högsta viktklasserna har antingen bytt gym eller så har man hittat andra typer av förutmattnings övningar för den specifika muskeln, så att hantlarna har räckt igen.

På det gym du är på nu, vilken är dom tyngsta vikterna. Och vilket gym tränar du på?

z_bumbi
2007-11-11, 19:50
Jag har tränat flera som tillslut har kommit upp i dom högsta hantlarna på det aktuella gymmet som jag har jobbat på.

Vilket ju inte säger något om du inte berättar hur tunga de är..

Dessa personer som har kommit upp i dom högsta viktklasserna har antingen bytt gym eller så har man hittat andra typer av förutmattnings övningar för den specifika muskeln, så att hantlarna har räckt igen.

Varför ska man föruttrötta en muskel om man ska träna den i en specifik övning?

På det gym du är på nu, vilken är dom tyngsta vikterna.

Någonstans runt 25-30 kg upp till ca 60 kg vad gäller hantlar (det beror på vilket gym det är).

Och vilket gym tränar du på?

Gävle KK, Gallaxen, Fjärran Höjder.

Var tränar du själv?

The Master
2007-11-11, 19:55
Vilket ju inte säger något om du inte berättar hur tunga de är..



Varför ska man föruttrötta en muskel om man ska träna den i en specifik övning?



Någonstans runt 25-30 kg upp till ca 60 kg vad gäller hantlar (det beror på vilket gym det är).



Gävle KK, Gallaxen, Fjärran Höjder.

Var tränar du själv?

Det är olika från anläggning till anläggning.
Dock ligger väl snittet på 30 - 40kg om jag nu skall gissa

Om nu kunden inte VILL byta gym, trots att hantlarna är för lite, så får man ju hitta på övningar som man får köra, så att vikterna räcker till igen. (allstå olika förutmattnings övningar)

Jag tror inte jag har jobbat på en anläggning där man har haft 60kg hantlar dock.

z_bumbi
2007-11-11, 19:56
och var tränar du?

Jorgen
2007-11-11, 19:59
Det är olika från anläggning till anläggning.
Dock ligger väl snittet på 30 - 40kg om jag nu skall gissa

Om nu kunden inte VILL byta gym, trots att hantlarna är för lite, så får man ju hitta på övningar som man får köra, så att vikterna räcker till igen. (allstå olika förutmattnings övningar)

Jag tror inte jag har jobbat på en anläggning där man har haft 60kg hantlar dock.

30-40 kg är inte mycket att komma med i hantelväg. Efter några års träning kan dom flesta friska unga män köra ett flertal övningar på dom hantlarna.

Vi har upp till 60 kg på mitt gym. Och det finns dom som klagar på att dom är för lätta.

The Master
2007-11-11, 19:59
och var tränar du?

Det är olika. Jag tror att mitt nästa träningspass kommer vara i Tyskland, hos dr Wolf i Stuttgart. Men oftast är det i stockholm eller i skåne.

The Master
2007-11-11, 20:00
30-40 kg är inte mycket att komma med i hantelväg. Efter några års träning kan dom flesta friska unga män köra ett flertal övningar på dom hantlarna.

Vi har upp till 60 kg på mitt gym. Och det finns dom som klagar på att dom är för lätta.

Jo men det är ju det jag säger. Dom jag oftast tränar har inte samma ambition att lägga på så mycket muskler som er på detta forum. Friskvård handlar inte bara om styrketräning.

Jorgen
2007-11-11, 20:00
Det är olika. Jag tror att mitt nästa träningspass kommer vara i Tyskland, hos dr Wolf i Stuttgart. Men oftast är det i stockholm eller i skåne.

Det finns jättemånga gym både i stockholm och skåne. ;)

The Master
2007-11-11, 20:02
Det finns jättemånga gym både i stockholm och skåne. ;)
Haha sant...så du tror han ville veta mer exakt?. (Du är ju mångas språkrör här;) )

z_bumbi
2007-11-11, 20:03
Haha sant...så du tror han ville veta mer exakt?

Ja.

Du frågade, jag svarade, nu frågar jag, då gör du vadå?

Jorgen
2007-11-11, 20:05
Jo men det är ju det jag säger. Dom jag oftast tränar har inte samma ambition att lägga på så mycket muskler som er på detta forum. Friskvård handlar inte bara om styrketräning.
Tack, det vet jag. Men det krävs inte vidare mycket muskler för en frisk ung man att tex hantelro en 30kgshantel.


Haha sant...så du tror han ville veta mer exakt?. (Du är ju mångas språkrör här;) )

Om inte annat är jag nyfiken. Ich bin der skauning.

Tolkia
2007-11-11, 20:05
Jag tycker att det är synd att/när/om man väljer att separera styrketräning i "friskvårdssyfte" och styrketräning i annat syfte. Jag tror att det beteendet snarare ökar än minskar en eventuell rädsla för "stora (potentiellt farliga) biffar" hos "rehabtanter" (vilket ju brukar vara ungefär det skäl som anges). Har man mycket folk med taskig attityd kan det i och för sig skrämma bort andra kunder (och därmed förstöra både en inkomstkälla och den allmänna stämningen), men det är i mitt tycke en fråga som löses genom att ta tag i de personer som svinar sig, och inte genom att ta bort de tunga hantlarna så att de (förhoppningsvis) inte skall vilja komma och träna.

Sagt i egenskap av rehabtant.

Edit/tillägg: Min erfarenhet är f.ö. att det sällan är de "stora (potentiellt farliga) biffarna" som är problemet när det gäller attityd och beteende gentemot övriga tränande. Störigt beteende har jag betydligt oftare sett från personer som inte behöver sextiokiloshantlarna.

The Master
2007-11-11, 20:08
Tack, det vet jag. Men det krävs inte vidare mycket muskler för en frisk ung man att tex hantelro en 30kgshantel.




Om inte annat är jag nyfiken. Ich bin der skauning.

Jag vet att du är en skåning, själv är jag från Kallhäll. Granne med Allan från Jakobsberg.
Eftersom jag har jobbat tidigare på Nautilus så tränar jag mest på deras anläggningar. Men sist så tränade jag faktiskt i Alvik, Stockholm på World Class.

The Master
2007-11-11, 20:11
Jag tycker att det är synd att/när/om man väljer att separera styrketräning i "friskvårdssyfte" och styrketräning i annat syfte. Jag tror att det beteendet snarare ökar än minskar en eventuell rädsla för "stora (potentiellt farliga) biffar" hos "rehabtanter" (vilket ju brukar vara ungefär det skäl som anges). Har man mycket folk med taskig attityd kan det i och för sig skrämma bort andra kunder (och därmed förstöra både en inkomstkälla och den allmänna stämningen), men det är i mitt tycke en fråga som löses genom att ta tag i de personer som svinar sig, och inte genom att ta bort de tunga hantlarna så att de (förhoppningsvis) inte skall vilja komma och träna.

Sagt i egenskap av rehabtant.

Edit/tillägg: Min erfarenhet är f.ö. att det sällan är de "stora (potentiellt farliga) biffarna" som är problemet när det gäller attityd och beteende gentemot övriga tränande. Störigt beteende har jag betydligt oftare sett från personer som inte behöver sextiokiloshantlarna.


Jag tycker det är bra att det finns olika sorters gym för olika smaker. Allt från Westling 80000,- årskorts gym till Billiga källar gym.
Jag tror att det är sunt om man byter miljö ibland också.
Jag tror att alla gym har en funktion att fylla

jwzrd
2007-11-11, 20:15
Tolkia berör det som jag tycker är centralt här. Det är byggare i gemens taskiga attityd som är problemet, inte storleken eller styrkan på dem. Helt ärligt tror jag att otroligt många av de som väljer att träna pass av olika skag (Core, Bodypump, Spinning, etc) skulle gilla stämningen på SL-klubbar _långt_ mycket mer än random fancy pants-gym. Detta trots att det är just på SL-klubbarna det dammar av magnesium, gormande tjocka gubbar, mycket tunga vikter och ett stundtals intensivt "hålligång". Efter 5 minuter hajar de flesta att det handlar om normalt funtade personer som gillar att träna ihop OCH att lyfta tunga vikter. Kontrasten mot ett fancy-ställes världsmästerskapsinställning kunde inte vara större.

The Master
2007-11-11, 21:59
Det räcker att ställa samma fråga en gång. Annars blir det väldans tjatigt serru. :)

Ok då fick man inget svar från min "granne" i jakobsberg. Vågar inte ställa samma fråga igen, då hoppar väl du på mig:)
Om du träffar din kollega så kan du hälsa honom att han gärna får svara på min fråga som jag ställde 3 ggr i denna tråd

Jorgen
2007-11-11, 22:03
Vågar inte ställa samma fråga igen, då hoppar väl du på mig:)

Det kan du ge dig på att jag kommer att göra.

C.E.J.
2007-11-11, 22:12
Skulle vilja höra om det finns nån instruktör här, vad ni tycker om vad jag skrev om att instruktörer bara sitter inne på kontoret och låter kunderna vara helt på egen hand. Jag är inte instruktör så vad vet jag, ni kanske har extremt mycket pappersarbete som hindrar er från att vara ute "på golvet", eller whatever, men helt enkelt en förklaring: Varför ser man er aldrig på själva gymmet. (detta är baserat på mina erfarenheter av att träna två år på Nautilus, kan ju vara helt annorlunda på SATS eller andra kommersiella gym)

The Master
2007-11-11, 22:14
Skulle vilja höra om det finns nån instruktör här, vad ni tycker om vad jag skrev om att instruktörer bara sitter inne på kontoret och låter kunderna vara helt på egen hand. Jag är inte instruktör så vad vet jag, ni kanske har extremt mycket pappersarbete som hindrar er från att vara ute "på golvet", eller whatever, men helt enkelt en förklaring: Varför ser man er aldrig på själva gymmet. (detta är baserat på mina erfarenheter av att träna två år på Nautilus, kan ju vara helt annorlunda på SATS eller andra kommersiella gym)

Verkligen trist om det skulle vara så.Vilket Nautilus gym var det så på?

C.E.J.
2007-11-11, 22:15
Verkligen trist om det skulle vara så.Vilket Nautilus gym var det så på?

Det var ett i Boländerna i Uppsala. Vill inte dissa gymmet dock, jag klarade mig och är på tok för svag för att ha nåt behov av mer än 32.5kg hantlar (tyngsta de hade).

The Master
2007-11-11, 22:17
Det var ett i Boländerna i Uppsala. Vill inte dissa gymmet dock, jag klarade mig och är på tok för svag för att ha nåt behov av mer än 32.5kg hantlar (tyngsta de hade).

Grymt trist att höra. Hoppas inte det är så generellt på gymmen idag. Vore tragiskt

The Master
2007-11-11, 22:30
Skulle vilja höra om det finns nån instruktör här, vad ni tycker om vad jag skrev om att instruktörer bara sitter inne på kontoret och låter kunderna vara helt på egen hand. Jag är inte instruktör så vad vet jag, ni kanske har extremt mycket pappersarbete som hindrar er från att vara ute "på golvet", eller whatever, men helt enkelt en förklaring: Varför ser man er aldrig på själva gymmet. (detta är baserat på mina erfarenheter av att träna två år på Nautilus, kan ju vara helt annorlunda på SATS eller andra kommersiella gym)

Jag hoppas att det är bättre på det gym du är idag. Är det i Umeå? Antar att du tränar på ett icke kommers. gym nu då.

major Pectoralis
2007-11-11, 22:43
Skulle vilja höra om det finns nån instruktör här, vad ni tycker om vad jag skrev om att instruktörer bara sitter inne på kontoret och låter kunderna vara helt på egen hand. Jag är inte instruktör så vad vet jag, ni kanske har extremt mycket pappersarbete som hindrar er från att vara ute "på golvet", eller whatever, men helt enkelt en förklaring: Varför ser man er aldrig på själva gymmet. (detta är baserat på mina erfarenheter av att träna två år på Nautilus, kan ju vara helt annorlunda på SATS eller andra kommersiella gym)

Det ingår väl visserligen i konceptet att man skall betala för instruktionstjänsten. Det är inte ekonomiskt hållbart att låta "instruktion" i stor skala ingå i kortkostnaden. Kortpriset hade då måstat bliva avskräckande högt. Hade instruktörerna däremot givit många gratistjänster hade de förstört sin egen marknad, enkelt sagt.
Principen är enkel: vill man ha en tjänst får man betala för den.

The Master
2007-11-11, 22:50
Det ingår väl visserligen i konceptet att man skall betala för instruktionstjänsten. Det är inte ekonomiskt hållbart att låta "instruktion" i stor skala ingå i kortkostnaden. Kortpriset hade då måstat bliva avskräckande högt. Hade instruktörerna däremot givit många gratistjänster hade de förstört sin egen marknad, enkelt sagt.
Principen är enkel: vill man ha en tjänst får man betala för den.

Tycker nog att det skall ingå i medlemskapet. Det är ju trots allt nöjda kunder som gymmen tjänar pengar på. När konkurrensen hårdnar så måste man ha hög service som konkurrens medel...
Nej ut med er instruktörer på "fältet" sitt inte och dega bakom ett skribord

major Pectoralis
2007-11-11, 23:01
Tycker nog att det skall ingå i medlemskapet. Det är ju trots allt nöjda kunder som gymmen tjänar pengar på. När konkurrensen hårdnar så måste man ha hög service som konkurrens medel...
Nej ut med er instruktörer på "fältet" sitt inte och dega bakom ett skribord


1) Med vilka pengar skall gymmet betala sina instruktörers löner om instruktion skall ingå i kortkostnaden?

2) Hur höga priser kan man ha för ett gymkort?

The Master
2007-11-11, 23:05
1) Med vilka pengar skall gymmet betala sina instruktörers löner om instruktion skall ingå i kortkostnaden?

2) Hur höga priser kan man ha för ett gymkort?

1. Med samma pengar som man får in genom att sälja medlemskort

2. Det beror väl lite på läget. Är det mitt i City så är lokalhyran dyrare än om gymmet ligger i Jakobsberg eller någon annan förort.

Men mellan 2000 - 5000,- bör vara rimligt. Men det är ju en rad många faktorer som spelar in dock in vilket pris man kan ta

Vad tycker du?

major Pectoralis
2007-11-11, 23:23
1. Med samma pengar som man får in genom att sälja medlemskort

2. Det beror väl lite på läget. Är det mitt i City så är lokalhyran dyrare än om gymmet ligger i Jakobsberg eller någon annan förort.

Men mellan 2000 - 5000,- bör vara rimligt. Men det är ju en rad många faktorer som spelar in dock in vilket pris man kan ta

Vad tycker du?

Jag tror inte bara gymkortsförsäljningen kan täcka kostnaden för instruktörer. Eftersom jag exempelvis dessutom inte är i behov av någon PT vill jag inte betala för det, vilket jag hade blivit tvungen till om detta ingått i den s.k. "medlemskapskostnaden"

Inkomsterna måste vara större, eller åtminstone lika stora, som utgifterna. Det är grunden. Om man har fler inkomstkällor än försäljningen av gymkort så kan man ha billigare kortkostnader. Därmed kan fler känna att de har råd att köpa kort.

Det är fullt rimligt, anser jag, att de personer som behöver instruktioner får betala extra för denna tjänst. Om det finns en stor efterfrågan på instruktionstjänster kan man anställa en eller flera instruktörer. "Instruköterskostnaden" bör således motsvara "instruktörsintäkterna" som jag ser det.

The Master
2007-11-11, 23:33
1. Jag tror inte bara den intäkten kan täcka kostnaden för instruktörer. Eftersom jag exempelvis dessutom inte är i behov av någon PT vill jag inte betala för det, vilket jag hade blivit tvungen till om detta ingått i den s.k. "medlemskapskostnaden"

2. Inkomsterna måste vara större, eller åtminstone lika stora, som utgifterna. Det är grunden. Om man har fler inkomstkällor än försäljningen av gymkort så kan man ha billigare kortkostnader. Därmed kan fler känna att de har råd att köpa kort. De som behöver instruktioner får betala extra för dessa. Om det finns en stor efterfrågan på instruktionstjänster kan man anställa en eller flera instruktörer. "Instruköterskostnaden" bör således motsvara "instruktörsintäkterna" som jag ser det.

2.Ja det är riktigt att inkomsterna måste vara större, eller lika stora som utgifterna.
Ett sätt att öka inkomsterna är få fler medlemmar. Samt samtidigt behålla sina medlemmar man har. Det gör man dels att man hjälper dom med sin träning så att dom får det resultat dom önskar. Får dom det, stannar dom kvar. Det finns studier som visar att (inte bara i gymbranschen utan i alla service yrken) att av dom som slutar, så är det hela 80% som gör det pga dålig kundkontakt.
Jag pratar inte om att instruktörerna skall hjälpa varje kund 100% av tiden som han eller hon är där. Det är inte en personliga assistenter dom skall vara. (Självklart, vill du att dom skall vara med dig varje gång till 100%, dag in och dag ut så kan jag hålla med dig att man får betala en slant)

Men dom skall vara på gymmet, hos dom tränande för att ge stöd och råd. Det kommer man att tjäna på i längden.

major Pectoralis
2007-11-11, 23:44
2.Ja det är riktigt att inkomsterna måste vara större, eller lika stora som utgifterna.
Ett sätt att öka inkomsterna är få fler medlemmar. Samt samtidigt behålla sina medlemmar man har. Det gör man dels att man hjälper dom med sin träning så att dom får det resultat dom önskar. Får dom det, stannar dom kvar. Det finns studier som visar att (inte bara i gymbranschen utan i alla service yrken) att av dom som slutar, så är det hela 80% som gör det pga dålig kundkontakt.
Jag pratar inte om att instruktörerna skall hjälpa varje kund 100% av tiden som han eller hon är där. Det är inte en personliga assistenter dom skall vara. (Självklart, vill du att dom skall vara med dig varje gång till 100%, dag in och dag ut så kan jag hålla med dig att man får betala en slant)

Men dom skall vara på gymmet, hos dom tränande för att ge stöd och råd. Det kommer man att tjäna på i längden.

Diskussionen är egentligen onödig. Mig veterligen fungerar det hursomhelst inte så. Instruktörer finns på plats på gymmet. Har man frågor kan man gå och fråga. Jag tror inte det finns någon instruktör som inte vill svara på vanliga kortfrågor; är frågorna stora får man naturligtvis dock boka en tid och betala för tjänsten.
Att ha instruktörer som tassar omkring på gymmet och lägger näsan i blöt i tid och otid är naturligtvis inte taktiskt riktigt eftersom de flesta skulle uppleva detta som integritetskränkande, störande, irriterande eller motsvarande. Man måste låta de tränande själva göra valet om de vill ha hjälp eller inte! Naturligtvis bör instruktörerna hjälpa till att upprätthålla en anständig ordning på gymmet. Om någon slänger vikter omkring sig och uppför sig allmänt illa bör denna persont tillrättavisas. Även de som uppenbart inte vet vad de sysslar med kan behöva några pedagogiska frågor för att komma på rätt spår. Detta är dock, som jag ser det, undantag. Människor som tränar på ett sätt som inte är farligt, för dem eller för omgivningen, bör man "låta hållas", anser jag.

The Master
2007-11-11, 23:51
Diskussionen är egentligen onödig. Mig veterligen fungerar det hursomhelst inte så. Instruktörer finns på plats på gymmet. Har man frågor kan man gå och fråga. Jag tror inte det finns någon instruktör som inte vill svara på vanliga kortfrågor; är frågorna stora får man naturligtvis dock boka en tid och betala för tjänsten.
Att ha instruktörer som tassar omkring på gymmet och lägger näsan i blöt i tid och otid är naturligtvis inte taktiskt riktigt eftersom de flesta skulle uppleva detta som integritetskränkande, störande, irriterande eller motsvarande. Man måste låta de tränande själva göra valet om de vill ha hjälp eller inte! Naturligtvis bör instruktörerna hjälpa till att upprätthålla en anständig ordning på gymmet. Om någon slänger vikter omkring sig och uppför sig allmänt illa bör denna persont tillrättavisas. Även de som uppenbart inte vet vad de sysslar med kan behöva några pedagogiska frågor för att komma på rätt spår. Detta är dock, som jag ser det, undantag. Människor som tränar på ett sätt som inte är farligt, för dem eller för omgivningen, bör man "låta hållas", anser jag.

Tycker inte disk. är onödig.
Men vi pratar om olika saker.
Det jag menar är inte att instruktören skall lägga näsan i blöt, eller vara en slags polis. Utan vill du ha hjälp, så skall du få det. Inte varje gång till 100% kanske.
Vill du inte ha hjälp så skall du givetvis slippa.
Det handlade om dom som VILLE ha hjälp, eller hur.
Jag tror att det är viktigt att instruktörerna hjälper till OM den tränande vill med dennes träning.
Men jag förstår din poäng. Du är "rädd" för att medlemskapet blir högre om alla får "gratis" hjälp när dom vill.
Jag tror inte medlemskapet blir dyrare eftersom man kan sälja mer medlemskort samt behålla dom befintliga genom god service.Därigenom kan priset på medlemskapet hållas lågt. Alla vill ju som sagt inte ha hjälp. Dom är ju nöjda ändå

major Pectoralis
2007-11-12, 00:01
Tycker inte disk. är onödig.
Men vi pratar om olika saker.
Det jag menar är inte att instruktören skall lägga näsan i blöt, eller vara en slags polis. Utan vill du ha hjälp, så skall du få det. Inte varje gång till 100% kanske.
Vill du inte ha hjälp så skall du givetvis slippa.
Det handlade om dom som VILLE ha hjälp, eller hur.
Jag tror att det är viktigt att instruktörerna hjälper till OM den tränande vill med dennes träning.
Men jag förstår din poäng. Du är "rädd" för att medlemskapet blir högre om alla får "gratis" hjälp när dom vill.
Jag tror inte medlemskapet blir dyrare eftersom man kan sälja mer medlemskort samt behålla dom befintliga genom god service.Därigenom kan priset på medlemskapet hållas lågt. Alla vi ju som sagt inte ha hjälp. Dom är ju nöjda ändå

Som sagt: jag har svårt att tro att det är vanligt förekommande med gyminstruktörer som inte är behjälpliga/serice-inriktade.

Annars är det rimligt att fler medlemmar skapar goda förutsättningar.

C.E.J.
2007-11-12, 10:37
Det ingår väl visserligen i konceptet att man skall betala för instruktionstjänsten. Det är inte ekonomiskt hållbart att låta "instruktion" i stor skala ingå i kortkostnaden. Kortpriset hade då måstat bliva avskräckande högt. Hade instruktörerna däremot givit många gratistjänster hade de förstört sin egen marknad, enkelt sagt.
Principen är enkel: vill man ha en tjänst får man betala för den.

Tänkte inte på det, men nu när du säger det känns det självklart: Gratis instruktion devaluerar betald/bokad instruktion som betalar stor del av gymmets utgifter.

Tolkia
2007-11-12, 11:08
Tänkte inte på det, men nu när du säger det känns det självklart: Gratis instruktion devaluerar betald/bokad instruktion som betalar stor del av gymmets utgifter.
Där jag tränar fungerar det så att den som köper ett kort (åtminstone ett dyrare kort) får en gratis styrketräningsinstruktion, att tas ut när man vill (jag tog ut min rätt många år efter att jag köpt kortet). Annars bokas och betalas styrketräningsinstruktion som vilken annan konsultation som helst. Efter vad det ser ut är instruktörerna uppbokade större delen av tiden, så det verkar ju fungera bra. Jag är också inne på vad M.P. skriver om att de flesta medlemmar nog inte skulle vilja betala så höga kortpriser som skulle bli resultatet av att ha instruktion inkluderad, både bland de medlemmar som tränar i gymmet (ganska många här bashar ju intruktörer konstant, t.ex.) och (kanske särskilt) de som inte gör det.

Alltidxx
2007-11-12, 12:07
Jag började träna -89. Förr var det en begränsad skara som lyfte skrot. Det blev därför mer "vi och dom". De som tränade gjorde det i större utsträckning pga kärlek till träningsformen och muskler i allmänhet. Inte så mycket för att "bli snygg". Nackdelen var att man blev automatiskt lite suspekt som tränade på gym då folk läste i tidningar om galenpannor som käkat ryssfemmor och fördomarna haglade. Skolkamrater påpekade varannan dag hur alla muskler skulle bli fett när man slutade träna och skolan anordnade debatter om steroidmissbruk och kastade frågande blickar på en. Min gympalärare frågade t o m en gång i badhuset om jag tränade för att kunna slåss bättre! Jag blev så tagen av att en vuxen människa som sysslade med ungdomars idrott som jobb kunde häva ur sig en sådan oupplyst oförskämdhet att jag inte fick fram ett ord. Jag bara stirrade tillbaka på honom. Det tolkade han säkert som att han hade rätt i sin misstanke. Mycket har blivit bättre idag i form av vetenskap, gymmens kvalitet och allmänhetens acceptans. Men det har kommit till ett ganska högt pris. För idag så har den breda massan som tidigare varit så tröttsam invaderat mitt gym. Och om en bred massa börjar göra något så följer affärsmännen efter för att göra pengar. Och vips så är stenen i rullning med allt vad det innebär. Jag känner mig lika mycket som en alien idag som då. Fler tränar, men de som tillkommit delar inte kärleken till sporten på samma sätt. Det är en grej dom gör för att bli snygga tills dom går och gifter sig. Man får försöka söka sig till gym med likasinnade.

The Master
2007-11-12, 16:34
Tänkte inte på det, men nu när du säger det känns det självklart: Gratis instruktion devaluerar betald/bokad instruktion som betalar stor del av gymmets utgifter.

Personligen är jag inte enig i det ni skriver.
Om man nu får nämna en stor gym kedja som tex SATS som iallafall i Stockholm/Stockholmsområdet kostar ca runt 6000 - 8000,- (tror jag, rätta mig om jag har fel) Ett ganska högt pris enligt mig, o som dessutom tar extra för konsultation. Sen finns det mindre gym som tar ut en lägre kostnad, där man i princip får hur mycket hjälp som helst.
Det gymmen verkligen tjänar pengar på är att sälja årskort.
Årskort säljer man om man har en bra vara. Kvalitet och service i alla led.
Man tjänar dock mer pengar på nöjda kunder som väljer att stanna kvar, år ut och år in för att dom får den hjälp och stöd dom behöver.

(Sen kan man ha som en ytterligare service om man så vill som gym ägare, där man blir "Super VIP" om man betalar en slant för att få 100% uppbackning 100% av tiden.'
Dom andra kundera som "bara" är "VIP" skall också få service och hjälp men kanske dock inte i lika stor utsträckning som super VIP.

Gymmen (och andra leverantörer inom service branchen) kommer att tjäna mest på att se till att kunderna är och förblir nöjda.

Man kan lura någon att köpa en dålig vara EN GÅNG, men inte gång på gång.
Kvalitet vinner i längden

major Pectoralis
2007-11-12, 16:50
Det är intressanta är ju efterfrågan och det finns långt många fler faktorer än kvalitet som styr den, t.ex. befolkningsunderlag, konkurrens, reklam, mode/trender etc.
Olika kortalternativ är dock ett bra tänk, t.ex. ett VIP-kort med "all-inclusive". På min nuvarande träningsanläggning IKSU finns flera olika kortalternaitv; guld-, silver-, sektions-, styrelsekort etc. Jag ser stora fördelar med systemet.

Tolkia
2007-11-12, 16:50
Man kan lura någon att köpa en dålig vara EN GÅNG, men inte gång på gång. Kvalitet vinner i längden
Frågan är vad som är en dålig/bra vara? Många av de större gymmen erbjuder ju gruppträningspass etc. och har många medlemmar som överhuvudtaget inte bedriver traditionell "gymträning"/styrketräning. Dessa medlemmar lär knappast se ett dyrare kort med gyminstruktion inkluderad som en "bra vara", snarare lär de se det som att de tvingas betala pengar för något de ändå inte vill ha (precis den här diskussionen var uppe på "mitt" gym när medlemssystemet ändrades senast). Andra kanske inte är så intresserade av att betala för inkluderad instruktion eftersom de anser sig kunna tillräckligt och helst vill klara sig själva. Här tror jag att det är lättare för ett gym att attrahera medlemmar om man erbjuder flera typer av medlemskap, med olika mycket inkluderat, så att var och en kan få och betala för det han/hon är intresserad av.

The Master
2007-11-12, 16:57
Frågan är vad som är en dålig/bra vara? Många av de större gymmen erbjuder ju gruppträningspass etc. och har många medlemmar som överhuvudtaget inte bedriver traditionell "gymträning"/styrketräning. Dessa medlemmar lär knappast se ett dyrare kort med gyminstruktion inkluderad som en "bra vara", snarare lär de se det som att de tvingas betala pengar för något de ändå inte vill ha (precis den här diskussionen var uppe på "mitt" gym när medlemssystemet ändrades senast). Andra kanske inte är så intresserade av att betala för inkluderad instruktion eftersom de anser sig kunna tillräckligt och helst vill klara sig själva. Här tror jag att det är lättare för ett gym att attrahera medlemmar om man erbjuder flera typer av medlemskap, med olika mycket inkluderat, så att var och en kan få och betala för det han/hon är intresserad av.

Vad som är en bra vara bestämmer den enskilda konsumenten.
En bra vara kan vara bra för någon, och dålig för en annan.
Det är konsumenterna som har "makten".
Så är det oftast i marknadsekonomi. Marknaden reglerar sig själv.
En vara försvinner om inte tillräckligt många gillar den. Den blir inte lönsam helt enkelt.
Så även med gym.
Ett gym som inte kan "leverera" (ett fint ord) en bra produkt dör av sig själv

bertbert
2007-11-12, 16:59
Vilken atletklubb anser du dig ha fått bäst råd i?
Och vilket Nautilusgym fick du din dåliga "erfarenhet/träningsråd" på?

Såg inte dina frågor. Jag har goda erfarenheter av folket på MAK och LTK, och jag skulle nog tro att TK Trossö är en bra atletklubb också, HAK Greppet i Hbg vågar jag inte uttala mig om.

Nautiluskonceptet utgår jag från är samma överallt; 1 set till fail, guld och gröna skogar utlovas. Jag menar att det inte fungerar särskilt bra, utan mer handlar om att få igenom många tränande på kort tid - skulle alla bara köra ett set per maskin och sedan springa ifrån gymmet, med så kort vila som möjligt, blir genomströmningen per maskin naturligtvis mycket hög.

Men det specifika nautilusgymmet är det som fanns på Knutpunkten i Helsingborg, om det nu finns kvar där eller har flyttat vet jag ej.

The Master
2007-11-12, 17:03
Såg inte dina frågor. Jag har goda erfarenheter av folket på MAK och LTK, och jag skulle nog tro att TK Trossö är en bra atletklubb också, HAK Greppet i Hbg vågar jag inte uttala mig om.

Nautiluskonceptet utgår jag från är samma överallt; 1 set till fail, guld och gröna skogar utlovas. Jag menar att det inte fungerar särskilt bra, utan mer handlar om att få igenom många tränande på kort tid - skulle alla bara köra ett set per maskin och sedan springa ifrån gymmet, med så kort vila som möjligt, blir genomströmningen per maskin naturligtvis mycket hög.

Men det specifika nautilusgymmet är det som fanns på Knutpunkten i Helsingborg, om det nu finns kvar där eller har flyttat vet jag ej.

Det sista du skriver om Nautilus stämmer inte. "Ett set till fail"

Men om det inte "fungerar" så kommer dom att "dö" Man kan inte lura kunder år in och år ut. Missnöjda kunder försvinner och får heller inga nya

Som jag skrev:
Det är konsumenten som styr. Om Nautilus eller någon annan säljer en dålig "vara" så kommer dom att försvinna (konkurs helt enkelt)

Känner inte till Nautilusgymmet vid Knutpunkten, har nog aldrig funnits. När var det?

bertbert
2007-11-12, 17:41
Känner inte till Nautilusgymmet vid Knutpunkten, har nog aldrig funnits. När var det?

Har nog aldrig funnits? Jag har tränat där, så det kan du ge dig fan på att det fanns.

VAD får dig att skriva "har nog aldrig funnits"?????? *grr*

The Master
2007-11-12, 17:55
Har nog aldrig funnits? Jag har tränat där, så det kan du ge dig fan på att det fanns.

VAD får dig att skriva "har nog aldrig funnits"?????? *grr*

Om du menar att det hette Nautilus Gym så känner jag inte till det.
Sen finns det dom som har Nautilus maskiner och tränar efter mer eller mindre Nautilusprincipen. Men heter något annat.(Själva gymmet)

I Helsingborg finns det bara ett "Nautilusgym" som ingår i kedjan Nautilus och den ligger i Simhallsbadet.
Tror att Janne Möller köpte Nautilusmaskiner i början(slutet av 90 talet)
Kan det vara hos han?
Försökte googla "ditt" gym, men hittade det inte.
Vilket år var det du tränade där?

bertbert
2007-11-12, 18:01
Om du menar att det hette Nautilus Gym så känner jag inte till det.
Sen finns det dom som har Nautilus maskiner och tränar efter mer eller mindre Nautilusprincipen. Men heter något annat.(Själva gymmet)

I Helsingborg finns det bara ett "Nautilusgym" som ingår i kedjan Nautilus och den ligger i Simhallsbadet.
Tror att Janne Möller köpte Nautilusmaskiner i början(slutet av 90 talet)
Kan det vara hos han?
Försökte googla "ditt" gym, men hittade det inte.
Vilket år var det du tränade där?

Varför måste du känna till det då?

Det drevs mycket riktigt av Janne Möller, har funnits på minste två ställen i Helsingborg, knutpunkten och vid kullagatan (?) tror jag.

Träningen där bedrevs hursomhelst enligt Arthur Jones principer - helkropp, ett set till fail, nästa maskin, korta pass. Janne refererade flera gånger till sedermera bortgångne herr Jones när han instruerade.

bertbert
2007-11-12, 18:04
Det sista du skriver om Nautilus stämmer inte. "Ett set till fail"


Du menar att Nautilusgym idag predikar en annan dogm än den som herrar Arthur Jones och Ellington Darden förespråkade/förespråkar?

The Master
2007-11-12, 18:09
Varför måste du känna till det då?

Det drevs mycket riktigt av Janne Möller, har funnits på minste två ställen i Helsingborg, knutpunkten och vid kullagatan (?) tror jag.

Träningen där bedrevs hursomhelst enligt Arthur Jones principer - helkropp, ett set till fail, nästa maskin, korta pass. Janne refererade flera gånger till sedermera bortgångne herr Jones när han instruerade.

Därför jag har jobbat bla med Nautilus tycker att jag skulle känna till det. (Men jag kunde ju ha missat, därav frågan. Det var inte illa menat.)
det

Det hette Janne Möllers träningshus och låg på Stora Storgatan (Han gick tydligen i konkurs i år)

Han har inget med Nautilus att göra, mer än att han ägde Nautilusmaskiner. Vad han lär/lärde ute, eller inte lär/lärde ut, har jag tyvärr ingen aning om.
Men det är inget Nautilus gym dock

The Master
2007-11-12, 18:14
Du menar att Nautilusgym idag predikar en annan dogm än den som herrar Arthur Jones och Ellington Darden förespråkade/förespråkar?

I grunden är det så ja....
Men Nautilusmetoden/principen kan läras ut på många olika sätt.

Det du beskrev är en extrem stark förenkling av Nautilusmetoden/principen.
Många har den fördommen tyvärr än idag att Nautilusmetoden/principen och tror att den är:

8 - 12 övningar, ett set per övning, 8 - 12 rep till fail. Thats it.

Så är det inte..

bertbert
2007-11-12, 18:19
Därför jag har jobbat bla med Nautilus tycker att jag skulle känna till det. (Men jag kunde ju ha missat, därav frågan. Det var inte illa menat.)
det

Det hette Janne Möllers träningshus och låg på Stora Storgatan (Han gick tydligen i konkurs i år)

Han har inget med Nautilus att göra, mer än att han ägde Nautilusmaskiner. Vad han lär/lärde ute, eller inte lär/lärde ut, har jag tyvärr ingen aning om.
Men det är inget Nautilus gym dock

Stora storgatan? I Helsingborg? :D

Hur vet du det? (fetstilat)

major Pectoralis
2007-11-12, 18:21
Men om det inte "fungerar" så kommer dom att "dö" Man kan inte lura kunder år in och år ut. Missnöjda kunder försvinner och får heller inga nya
Som jag skrev:
Det är konsumenten som styr. Om Nautilus eller någon annan säljer en dålig "vara" så kommer dom att försvinna (konkurs helt enkelt)


Hm, dina argument talar emot sig själva. Nautilus har ju kunder trots att de gör sitt bästa för att lura på många utav dem med sitt koncept fast det inte är effektivt för deras utveckling. Av detta har jag personlig erfarenhet som jag tänker dela med mig av. Jag gick en gång under gymnasieåren i Lund till Nautilus på Högavallsbadet för att prova på det nya konceptet jag hört talas om på skolan. På gymmet var man tvungen att ta två instruktörsledda pass innan man fick träna på egen hand. Instruktören, Mattias, vill jag minnas han hette, hävdade att jag som satsande kanotist absolut skulle ha nytta av att köra 1x20RM på åtta maskiner i tempo 2 + 4 sekunder (:laugh: ).

Programmet bestod i nämnd ordning av följande maskiner: legcurl, legext, benpress, pullover, omvända chins, bröstpress, flyes, axelpress samt "en repetition excentrisk bikeps skottcurl på en minut" (vilket minne jag har men jag kan ge Nautilus att passet gjorde intryck på mig; jag har aldrig varit med om något liknande i träningsväg, varken förr eller senare ;) )

Jag lät Nautilus-försäljar-Mattias hållas och körde igenom tramset under "hans överinseende". Efter tramset gick jag upp på övervåningen och rockade loss lite med den enda skivstången som fanns. Därefter gick jag hem. Jag återvände aldrig men jag berättade noga för alla jag kände på Polhemsskolan vad jag tyckte om konceptet. Jag ville ju inte att dessa ovetade människor skulle bli lurade. Många hade varit nära att "falla i fällan" men eftersom jag bänkade 100+ och hade dubbelt så stora bikeps som Mattias på Nautilus så lyssnade många (jag kunde inte rädda alla*cry* ) på mitt budskap och började träna på Gerda eller Bollhuset istället :angel: Jag skall ge Nautilus en eloge för att de hade fräscha lokaler och bra maskiner men med den träningen som de försökte pracka på mig så hade jag förtvinat. Träningsmetoden i kombo med simträning i anslutande lokal kanske kan passa pentionärer och bräckliga medelåldes kontorsarbetande men det är en annan sak.

Obs. Jag hyser inget agg mot emot personalen som jobbar på Nautilus eftersom jag tror att de handlar i god tro.

The Master
2007-11-12, 18:30
Hm, dina argument talar emot sig själva. Nautilus har ju kunder trots att de gör sitt bästa för att lura på många utav dem med sitt koncept fast det inte är effektivt för deras utveckling. Av detta har jag personlig erfarenhet som jag tänker dela med mig av. Jag gick en gång under gymnasieåren i Lund till Nautilus på Högavallsbadet för att prova på det nya konceptet jag hört talas om på skolan. På gymmet var man tvungen att ta två instruktörsledda pass innan man fick träna på egen hand. Instruktören, Mattias, vill jag minnas han hette, hävdade att jag som satsande kanotist absolut skulle ha nytta av att köra 1x20RM på åtta maskiner i tempo 2 + 4 sekunder (:laugh: ).

Programmet bestod i nämnd ordning av följande maskiner: legcurl, legext, benpress, pullover, omvända chins, bröstpress, flyes, axelpress samt "en repetition excentrisk bikeps skottcurl på en minut" (vilket minne jag har men jag kan ge Nautilus att passet gjorde intryck på mig; jag har aldrig varit med om något liknande i träningsväg, varken förr eller senare ;) )

Jag lät Nautilus-försäljar-Mattias hållas och körde igenom tramset under "hans överinseende". Efter tramset gick jag upp på övervåningen och rockade loss lite med den enda skivstången som fanns. Därefter gick jag hem. Jag återvände aldrig men jag berättade noga för alla jag kände på Polhemsskolan vad jag tyckte om konceptet. Jag ville ju inte att dessa ovetade människor skulle bli lurade. Många hade varit nära att "falla i fällan" men eftersom jag bänkade 100+ och hade dubbelt så stora bikeps som Mattias på Nautilus så lyssnade många (jag kunde inte rädda alla*cry* ) på mitt budskap och började träna på Gerda eller Bollhuset istället :angel: Jag skall ge Nautilus en eloge för att de hade fräscha lokaler och bra maskiner men med den träningen som de försökte pracka på mig så hade jag förtvinat. Träningsmetoden i kombo med simträning i anslutande lokal kanske kan passa pentionärer och bräckliga medelåldes kontorsarbetande men det är en annan sak.

Obs. Jag hyser inget agg mot emot personalen som jobbar på Nautilus eftersom jag tror att de handlar i god tro.

Mattias har aldrig lärt upp en kanotist på det sätt du beskriver.
Deras utbildnings ansvarige som då var Dr Björn Alber som jobbar inom idrottmedicin och var en av Sveriges kanotister har INTE lärt ut instruktörerna som det du berskiver gällande kanotister.

Sen om Nautilus inte fungerar och är en dålig vara så kommer dom att dö även om dom har hur bra försäljare.
Du anser inte att varan är bra, och väljer då helt riktigt ett annat gym.
Dom som anser att varan är bra stannar kvar.
I lilla Lund finns det i dag 6 gym och 2 st till är tydligen "påväg"
Lycka till på Gerda:)

major Pectoralis
2007-11-12, 18:40
Mattias har aldrig lärt upp en kanotist på det sätt du beskriver.
Deras utbildnings ansvarige som då var Dr Björn Alber som jobbar inom idrottmedicin och var en av Sveriges kanotister har INTE lärt ut instruktörerna som det du berskiver gällande kanotister.

*rolleyes* Nähe, men det var vad han sade i alla fall. Han påstod även att simmerskan Louise Jöhnke tränade så....Tråkigt att en kanotkamrat dr. Alber sjunkit så djupt. Ge mig hans nummer så skall jag ringa honom och reda ut en del saker(ta det på PM)

Jag bor numera i Umeå men tack för lyckönskningen.

Off-topic: du känner Nautilus-försäljaren-Mattias?

The Master
2007-11-12, 18:40
Stora storgatan? I Helsingborg? :D

Hur vet du det? (fetstilat)

Därför jag jobbade på/med Nautius

The Master
2007-11-12, 18:45
*rolleyes* Nähe, men det var vad han sade i alla fall. Han påstod även att simmerskan Louise Jöhnke tränade så....Tråkigt att en kanotkamrat dr. Alber sjunkit så djupt. Ge mig hans nummer så skall jag ringa honom och reda ut en del saker(ta det på PM)

Jag bor numera i Umeå men tack för lyckönskningen.

Varför har Dr Alber sjunkit så lågt?
Han har även varit utbildningsansvarig för SATS och Friskis.

Jag tror du förmodligen du var rätt ung och missförstod hela instruktionen. det låter väldigt underligt det du berskiver.
Klart att det är skillnad på en simmerska eller BB tränar. Eller en kanotist.
Hur bra var din muskel utveckling då 2000? Vad klarade du i bänk tex. Kan det vara så att Mattias ansåg dig vara för klen (inget ont menat) och otränad.?

The Master
2007-11-12, 18:51
Passa dig. Jag är inte känd för att ha tålamod med folk som vägrar fatta/allan

The Master
2007-11-12, 19:01
Passa dig. Jag är inte känd för att ha tålamod med folk som vägrar fatta/allan

Sorry...

Men mitt "namn" står i kanten nu :(

major Pectoralis
2007-11-12, 19:02
Varför har Dr Alber sjunkit så lågt?
Han har även varit utbildningsansvarig för SATS och Friskis.

Jag tror du förmodligen du var rätt ung och missförstod hela instruktionen. det låter väldigt underligt det du berskiver.
Klart att det är skillnad på en simmerska eller BB tränar. Eller en kanotist.
Hur bra var din muskel utveckling då 2000? Vad klarade du i bänk tex. Kan det vara så att Mattias ansåg dig vara för klen (inget ont menat) och otränad.?

Det är synd om Alber eftersom han verkar ha sålt sig som en.... Vad får dig förresten att tro att det inte var Mattias som missförstått Alber (jag har svårt att tro att en kanotist skulle sjunka så lågt)?

Detta var när jag var 17 år gammal. Jag var redan då mycket insatt i träning, min bäste Master. Jag tog då (som jag skrev i posten du refererar till) 107,5kg i bänk (på styrketestet med LöKK på HC-gym) och jag markade ca 150kg på en kroppsvikt av ca 75-85kg. Jag bikepcurlade då även 60kg..Jag satte även nästan rekord på styrketestet vid mönstringen i Kristianstad, som måste varit relativt nära i tiden. Att Mattias "med bröst och bringa som en corn-flakes-flinga" skulle uppfatta mig som "klen" är högst osannolikt men inte omöjligt med tanke på vilken verklighetsuppfattning vissa ger uttryck för. Jag minns även att jag ventilerade den traumatiska upplevelsen jag haft på Nautilus med det gamla och träningserfarna gardet på kanotklubben och de bara skrattade. En av de äldre kanotisterna hade även han provat en Nautilusinstruktion och han gav många förklenande omdömen som inte lämpar sig i skrift på ett forum.

Som du märker i min post ang mitt Nautilusäventyr (som du uppenbarligen inte läst noga) har jag mycket gott minne; jag minns t.ex. i detalj passet och t.o.m. vad försäljaren hette trots att jag bara träffat honom en gång. Sannolikheten att jag missuppfattat detta elementära är minimal.

The Master
2007-11-12, 19:06
Det är synd om Alber eftersom han verkar ha sålt sig som en.... Vad får dig förresten att tro att det inte var Mattias som missförstått Alber (jag har svårt att tro att en kanotist skulle sjunka så lågt)?

Detta var när jag var 17 år gammal. Jag var redan då mycket insatt i träning, min bäste Master. Jag tog då (som jag skrev i posten du refererar till) 107,5kg i bänk (på styrketestet med LöKK på HC-gym) och jag markade ca 150kg på en kroppsvikt av ca 75-85kg. Jag bikepcurlade då även 60kg..Jag satte även nästan rekord på styrketestet vid mönstringen i Kristianstad, som måste varit relativt nära i tiden. Att Mattias "med bröst och bringa som en corn-flakes-flinga" skulle uppfatta mig som "klen" är högst osannolikt men inte omöjligt med tanke på vilken verklighetsuppfattning vissa ger uttryck för. Jag minns även att jag ventilerade den traumatiska upplevelsen jag haft på Nautilus med det gamla och träningserfarna gardet på kanotklubben och de bara skrattade. En av de äldre kanotisterna hade även han provat en Nautilusinstruktion och han gav många förklenande omdömen som inte lämpar sig i skrift på ett forum.

Som du märker i min post ang mitt Nautilusäventyret (som du uppenbarligen inte läst noga) har jag mycket gott minne; jag minns t.ex. i detalj passet och t.o.m. vad försäljaren hette trots att jag bara träffat honom en gång. Sannolikheten att jag missuppfattat detta elementära är minimal.

För det första lär inte dr Alber ut Nautilusmetoden. Utan hans kunskaper som användes mest är :Anatomi, fysiologi, träningslära kost, skador rehab mm

Men uppenbarligen har något hänt något mellan er då du har sån ilska mot honom, ALber och Nautlius.
Vad bänkar du nu då?

major Pectoralis
2007-11-12, 19:11
För det första lär inte dr Alber ut Nautilusmetoden. Utan hans kunskaper som användes mest är :Anatomi, fysiologi, träningslära kost, skador rehab mm

Varför ljög du tidigare då? Jag var nära att misstro en kanotkollega men å andra sidan, varför skulle jag tro en uppenbar intrigör som du förefaller vara i flera poster.

Men uppenbarligen har något hänt något mellan er då du har sån ilska mot honom, ALber och Nautlius.
Vad bänkar du nu då?

Som tur är så är min enda erfarenhet av Nautilus denna enda provträning. Jag har ingenting emot Alber nu då du rentvått honom.

Mitt pb i nämnda övning är 130kg. Min träningsjournal finns till allmän beskådan på detta forum.
Du är förövrigt välkommen till journal-delen. Säkert kan du lära dig en hel del om praktisk tillämpning av styrketräning (och teorin därtill naturligtvis) genom att läsa där...

Lillstrumpa
2007-11-12, 19:16
Vill bara kort kommentera det där med att folk som inte är nöjda drar vidare till ett annat gym. Jag tror inte att det är så enkelt. Är man väl inne i svängen på ett gym är det lätt att bli kvar pga lättja. Min uppfattning är att många tränar kvar på dyra ställen (som erbjuder hundraelva aktiviteter) trots att de hade klarat sig fint på ett mindre kvartersgym. Har kedjor som SATS, Nordic Club, Nautilus osv väl fått tag på en är det lätt att man blir kvar. Jag talar av egen erfarenhet bland annat. :)

Slut på kort kommentar.

The Master
2007-11-12, 19:19
Varför ljög du tidigare då? Jag var nära att misstro en kanotkollega men å andra sidan, varför skulle jag tro en uppenbart intrigör som du förefaller vara i flera poster.



Som tur är så är min enda erfarenhet av Nautilus denna enda provträning. Jag har ingenting emot Alber nu då du rentvått honom.

Mitt pb i nämnda övning är 130kg. Min träningsjournal finns till allmän beskådan på detta forum. Du välkommen till journal-delen. Säkert kan du lära dig en hel del om praktisk tillämpning av styrketräning...

Så med din träningsmetod så har du ökat 23kg på 8 år?
Är du nöjd med det?

Sen skrev jag att han var utbildningsanvsarig. Han lärde även ut träningslära. Alltså olika typer av träning, och för olika idrottare.
Jag har inte att han har lärt ut Nautilusmeteoden.

Sedan gillar jag din arg. teknik.
Sen låter du riktig hatisk.
Som jag tidigare sa: Marknaden styr vad marknaden vill ha.¨
Nautilus kommer att försvinna om dom levererar en dålig produkt. Spelar ingen roll hur god Mattias eller någon annan är på försäljning.
Man kan sälja saker med "mördande" reklam. Men inte i 25 år som Nautilus har funnits. Nu jobbar jag dock inte för dom längre, men jag tränar dock efter Hit Modellen.

major Pectoralis
2007-11-12, 19:20
Vill bara kort kommentera det där med att folk som inte är nöjda drar vidare till ett annat gym. Jag tror inte att det är så enkelt. Är man väl inne i svängen på ett gym är det lätt att bli kvar pga lättja. Min uppfattning är att många tränar kvar på dyra ställen (som erbjuder hundraelva aktiviteter) trots att de hade klarat sig fint på ett mindre kvartersgym. Har kedjor som SATS, Nordic Club, Nautilus osv väl fått tag på en är det lätt att man blir kvar. Jag talar av egen erfarenhet bland annat. :)

Slut på kort kommentar.

Det är sant som du säger och det beror inte bara på lättja. Människan psykologi fungerar oftast inte så. Många står fast vid det de valt eftersom de inte kan ta insikten att de valt fel. Följaklitgen lyssnar de bara på det som bekräftara valet och sorterar medvetet eller omedvetet bort det som diskrediterar detsamma.
Många är dessutom för okunniga om styrketräning för att kritiskt kunna granska upplägget. Många köper även kort utan att använda dem.

The Master
2007-11-12, 19:20
Vill bara kort kommentera det där med att folk som inte är nöjda drar vidare till ett annat gym. Jag tror inte att det är så enkelt. Är man väl inne i svängen på ett gym är det lätt att bli kvar pga lättja. Min uppfattning är att många tränar kvar på dyra ställen (som erbjuder hundraelva aktiviteter) trots att de hade klarat sig fint på ett mindre kvartersgym. Har kedjor som SATS, Nordic Club, Nautilus osv väl fått tag på en är det lätt att man blir kvar. Jag talar av egen erfarenhet bland annat. :)

Slut på kort kommentar.

Det kan säkert vara så för vissa (som dig själv) men inte attan stannar man kvar och dessutom betalar en hög medlemsavgift om man inte trivs, eller för resultat.

The Master
2007-11-12, 19:25
Sen vore det roligt och höra och läsa andras åsikt om Gym Branschen är för Kommersiell. :)

JJ
2007-11-12, 19:26
En stor anledning att man stannar kvar är att det är det gym som finns i närheten. Sen trivs den stora massan med fräscha gym där de inte behöver känna sig bortkomna och då är alternativen få.

major Pectoralis
2007-11-12, 19:27
Så med din träningsmetod så har du ökat 30kg på 8 år?
Är du nöjd med det?

Sen skrev jag att var utbildningsanvsarig. Han lärde även ut träningslära. Alltså olika typer av träning, och för olika idrottare.
Jag har inte att han har lärt ut Nautilusmeteoden.

Sedan gillar jag din arg. teknik.
Sen låter du riktig hatisk.
Som jag tidigare sa: Marknaden styr vad marknaden vill ha.¨
Nautilus kommer att försvinna om dom levererar en dålig produkt. Spelar ingen roll hur god Mattias eller någon annan är på försäljning.
Man kan sälja saker med "mördande" reklam. Men inte i 25 år som Nautilus har funnits. Nu jobbar jag dock inte för dom längre, men jag tränar dock efter Hit Modellen.

Om jag hade satsat på styrketräningen och på bänkpressen i 8 år så hade jag inte varit nöjd med en ökning på knappa 30kg. Det skall även nämnas att jag varit konditionsidrottare under flertalet av de åren och då ökar man inte i bänken ;). Om du är intresserad av min träning, mina resultat och mina träningstankar så finns som sagt min träningsjournal till förfogande.

Jag är inte hatisk. Jag bara konstaterar faktum. Nautilus är bra på marknadsföring och de drar sig inte för att lura kunder. Det är deras starka sida. Emellertid är deras träningsmetod inte att rekommendera för en pretationsinriktad träningsutövare. Nautilus är även behjälpt på marknaden av att de förnkippas med den statliga auktoriteten i och med att deras anläggningar ligger i anslutning till simhallar, vilket i sig är ytterst beklagligt.

Jorgen
2007-11-12, 19:28
Så med din träningsmetod så har du ökat 23kg på 8 år?
Är du nöjd med det?

Ok, nu måste ju jag fråga.
Hur mycket har du själv ökat i bänkpress dom senaste åtta åren?
Vafan, vi kan väl ta böj och mark också när vi ändå är inne på ämnet.

Själv har jag ökat ca 70 kg i böj, ungefär samma i mark och bra mycket mindre i bänk, skulle tro att det rör sig om en 30 kg kanske.
Och nej, det är jag inte nöjd med.

Lillstrumpa
2007-11-12, 19:33
...Många köper även kort utan att använda dem.

Ja jäklar, där håvar firmorna in ett antal miljoner per år. Sen ska de hålla på och ha möten med en bara för att man vill säga upp kortet. Jag fick säga till den där "medlemsrådgivaren" på skarpen innan hon fattade att jag inte ville vara med längre. Kändes ungefär som när jag råkade få in en sån där uppslagsverksförsäljare i lägenheten en gång. Vips satt han i tv-soffan och jag funderade febrilt på hur jag skulle få ut honom genom dörren igen. :D

Hmm, nu blev det lite off topic kanske, men mitt svar på den ursprungliga frågan är ett rungande JA. Det har blivit för kommersiellt. Förr var hela familjer med i löparföreningar, orienteringsklubbar, fotbollsklubbar osv och man gjorde idrotten/träningen till en familjeaktivitet och många jobbade ideellt. Nu ska det tjänas pengar och krängas kort, allt till tonerna av Anna Skippers gälla röst när hon står och skakar fettet på någon stackare som sålt sig till TV3.

Nä, fram för spontanleken och spontanidrottandet. Jag vill se barn på lekplatserna och i skogarna runt bostadsområdena. Jag vill se vuxna som engagerar sig i barnens fritidsaktiviteter. Idag ser man ju inte en käft i ett medelsvenskt medelsvenssonområde på en lördag klockan 13.00. Alla sitter inne och viftar med sina Nintendo Wii och påstår att det är kanonbra för det ger dem motion. En tennisarmbåge på sin höjd skulle jag säga...

Fan, nu spårade det ur lite igen. Ja ja.

The Master
2007-11-12, 19:35
Ok, nu måste ju jag fråga.
Hur mycket har du själv ökat i bänkpress dom senaste åtta åren?
Vafan, vi kan väl ta böj och mark också när vi ändå är inne på ämnet.

Själv har jag ökat ca 70 kg i böj, ungefär samma i mark och bra mycket mindre i bänk, skulle tro att det rör sig om en 30 kg kanske.
Och nej, det är jag inte nöjd med.

Det vet jag inte men som mest har jag klarat 125 - 130 ca.
Har inte tränat så mycket med fria vikter dom sista åren.(Skivstång) Mest hantlar isåfall. Men jag skulle nog klara 95 - 100kg nu antar jag. Min balans med stång har ju blivit sämre

The Master
2007-11-12, 19:37
Ja jäklar, där håvar firmorna in ett antal miljoner per år. Sen ska de hålla på och ha möten med en bara för att man vill säga upp kortet. Jag fick säga till den där "medlemsrådgivaren" på skarpen innan hon fattade att jag inte ville vara med längre. Kändes ungefär som när jag råkade få in en sån där uppslagsverksförsäljare i lägenheten en gång. Vips satt han i tv-soffan och jag funderade febrilt på hur jag skulle få ut honom genom dörren igen. :D

Hmm, nu blev det lite off topic kanske, men mitt svar på den ursprungliga frågan är ett rungande JA. Det har blivit för kommersiellt. Förr var hela familjer med i löparföreningar, orienteringsklubbar, fotbollsklubbar osv och man gjorde idrotten/träningen till en familjeaktivitet och många jobbade ideellt. Nu ska det tjänas pengar och krängas kort, allt till tonerna av Anna Skippers gälla röst när hon står och skakar fettet på någon stackare som sålt sig till TV3.

Nä, fram för spontanleken och spontanidrottandet. Jag vill se barn på lekplatserna och i skogarna runt bostadsområdena. Jag vill se vuxna som engagerar sig i barnens fritidsaktiviteter. Idag ser man ju inte en käft i ett medelsvenskt medelsvenssonområde på en lördag klockan 13.00. Alla sitter inne och viftar med sina Nintendo Wii och påstår att det är kanonbra för det ger dem motion. En tennisarmbåge på sin höjd skulle jag säga...

Fan, nu spårade det ur lite igen. Ja ja.

Nej det är bra.
Bra om fler får/vågar uttala sig i ämnet

bertbert
2007-11-12, 19:38
Det vet jag inte men som mest har jag klarat 125 - 130 ca.
Har inte tränat så mycket med fria vikter dom sista åren.(Skivstång) Mest hantlar isåfall. Men jag skulle nog klara 95 - 100kg nu antar jag. Min balans med stång har ju blivit sämre

Du har alltså backat 25 - 30 kg medan major pectoralis ökat 22,5, det ger majoren ett försprång på minst 47,5 kg i ökningstakt? :D

Jorgen
2007-11-12, 19:38
Det vet jag inte men som mest har jag klarat 125 - 130 ca.
Har inte tränat så mycket med fria vikter dom sista åren.(Skivstång) Mest hantlar isåfall. Men jag skulle nog klara 95 - 100kg nu antar jag. Min balans med stång har ju blivit sämre

Hur länge har du tränat?
Hur gammal är du?
Är du nöjd med dina resultat?
Varför tränar du inte med fria vikter?

Edit: Hur kan man klara en vikt ca? Hur mycket har du maxat, det borde du komma ihåg.

Jorgen
2007-11-12, 19:39
Ja jäklar, där håvar firmorna in ett antal miljoner per år.

Om alla som har gymkort i dagens Sverige hade bestämt sig för att träna hade inte anläggningarna räckt till. Faktiskt.

The Master
2007-11-12, 19:42
Hur länge har du tränat?
Hur gammal är du?
Är du nöjd med dina resultat?
Varför tränar du inte med fria vikter?

I ca 13 år med strykträning. Men spelat ishockey på Elit nivå från 9 till 18.
Jag är nöjd om jag håller mig frisk.:) Har nog inte samma mål som dig när det gäller styrkträning.
Tränar mycket kondtitionträning. Springer ett par halvmaror om året.
Jag tycker det är skönare med maskiner, sen är det dock "kul" att lägga in lite frivikts övningar ibland.

The Master
2007-11-12, 19:43
Om alla som har gymkort i dagens Sverige hade bestämt sig för att träna hade inte anläggningarna räckt till. Faktiskt.

Helt riktigt. Ca 10 -12 % tränar ca (tror jag, mr Grub har säkert den exakta siffran)

Alltidxx
2007-11-12, 19:44
Nautilus får mig att tänka på religiösa sekter. Allt jag hört och sett bekräftar att man ska hålla sig ifrån dom. Jag har själv tränat i många år och tidigare arbetat som PT. Förutom träningserfarenhet har jag steg 2 utblidning från PT-school och ett år friskvårdsutbildning på folkhögskola. Den instruktör jag talades vid med från Nautilus hade i sanning blivit hjärntvättad i Nautilusmetoden kan jag intyga. Det duger inte riktigt att från Nautilus sida sedan gång på gång hävda att det råkat vara enstaka rötägg i Nautilusuniform som uttalat sig olyckligt. Vi har sett för mycket.

S.A.T.S är en annan icke-favorit. Oj vad jag tampats med dom på den tiden jag tränade där bara för att kunna köra med en polare. Har så mycket risiga historier om dom. Att på allvar hävda att det är ett fantastiskt erbjudande dom ger mig när jag slipper betala inträdesavgift på 900 spänn (för att dom ska orka lägga in mig på datorn) är fan helt otroligt. Le mot kunden och tala om för denne att det är för att vi har så bra kvalitet här. Min gamle marknadsföringsföreläsare skulle lagt sin panna djupa veck om han hört detta då han ansåg att kvalitet: det är något som ligger i kundens ögon. Till honom skulle säkert S.A.T.S sägert svarat "Muahahaha, welcome to the S.A.T.S world!" Och alla risiga händelser återspeglas i hur det är att jobba där enligt en nära vän som gjort det länge.

bertbert
2007-11-12, 19:45
Jag kanske skulle gå in på Nautilus och säga att mitt mål är att dra 300 kg i marklyft om ett antal år, och se vad de kan föreslå för träningsprogram? :D

The Master
2007-11-12, 19:45
Du har alltså backat 25 - 30 kg medan major pectoralis ökat 22,5, det ger majoren ett försprång på minst 47,5 kg i ökningstakt? :D

Ja har förmodligen "backat" ganska mycket då jag var som "bäst" med skivstång.

Tror dom flesta här slår mig på skivstång...

Jorgen
2007-11-12, 19:46
I ca 13 år med strykträning. Men spelat ishockey på Elit nivå från 9 till 18.
Jag är nöjd om jag håller mig frisk.:) Har nog inte samma mål som dig när det gäller styrkträning.
Tränar mycket kondtitionträning. Springer ett par halvmaror om året.
Jag tycker det är skönare med maskiner, sen är det dock "kul" att lägga in lite frivikts övningar ibland.

No offence, men att bara ta, gissningsvis, 95-100 kg i bänkpress efter 13 år på gymmet är inte direkt bra.

Hey, jag tränar bara för att det är kul. För frisk blir jag inte av det. :D

The Master
2007-11-12, 19:47
Jag kanske skulle gå in på Nautilus och säga att mitt mål är att dra 300 kg i marklyft om ett antal år, och se vad de kan föreslå för träningsprogram? :D

Ja gör det. Dom kommer förmodligen be dig gå till en tyngdlyftar klubb :)

The Master
2007-11-12, 19:50
No offence, men att bara ta, gissningsvis, 95-100 kg i bänkpress efter 13 år på gymmet är inte direkt bra.

Hey, jag tränar bara för att det är kul. För frisk blir jag inte av det. :D

Nej inte om man seriöst ville förbättra sig på det och la ned tid.
Jag tror att jag skulle nå upp till min forna glans om jag övade upp tekniken och balansen ganska fort (inte 8 år hoppas jag:) ) Jag har ingen ambition att klara mycket i bänk. Tränining för mig innehåller mycket annat.Lägger mer tid på löpning just nu än styrka.
Vill inte väga 110 kg då direkt

bertbert
2007-11-12, 19:50
Ja gör det. Dom kommer förmodligen be dig gå till en tyngdlyftar klubb :)

Marklyft? Tyngdlyftarklubb?

Du tycker inte det vore bättre med en SL-klubb? *rolleyes*

DarcyGrahn
2007-11-12, 19:50
Ja gör det. Dom kommer förmodligen be dig gå till en tyngdlyftar klubb :)


Dom borde sagt Styrkelyftarklubb i mina ögon:D

The Master
2007-11-12, 19:54
Marklyft? Tyngdlyftarklubb?

Du tycker inte det vore bättre med en SL-klubb? *rolleyes*

ok sorry :/

bubbe
2007-11-12, 19:55
Dom borde sagt Styrkelyftarklubb i mina ögon:D

För nautilus är det nog sak samma *rolleyes*

DarcyGrahn
2007-11-12, 19:56
För nautilus är det nog sak samma *rolleyes*

Haha ja:)

The Master
2007-11-12, 20:02
För nautilus är det nog sak samma *rolleyes*

Det som är komiskt är att det finns så mycket "hat" och förakt mot just Nautilus.
Inte andra gymkedjor, utan just Nautilus.
När jag gick in i detta forum så visste jag att jag skulle bli påhoppad, men detta är galet:)


Jag undra var "hatet kommer ifrån."

Om nu deras träninsfilosofi och instruktörer är så värdelösa så borde dom försvinna från marknaden tillslut automatikst...
Inte tror jag dom är så bra försäljare, eller ??

major Pectoralis
2007-11-12, 20:04
Jag vill minnas att Mattias sade att hade spelat hockey på elitnviå..... Är ni samma person, Master?

The Master
2007-11-12, 20:05
No offence, men att bara ta, gissningsvis, 95-100 kg i bänkpress efter 13 år på gymmet är inte direkt bra.

Hey, jag tränar bara för att det är kul. För frisk blir jag inte av det. :D

Det var synd att du inte blir frisk av din träning.Men du bedriver kanske inte friskvård.:)
träningen gör mig frisk och motståndskraftig iallfall, synd att det inte funkar för dig..

Jorgen
2007-11-12, 20:06
Jag tror inte att det finns något "hat" mot Nautilus.
Grejen är att många här inne kan en hel del när det kommer till träning. Gissningsvis har majoriteten av dom som tränar på Nautilus inte ens ett uns av den kunskapen.

Edit:

Nautilusmetoden – effektivare än något annat – du spar tid.
Effektivare muskelutveckling betyder inte att du måste träna flera
timmar varje dag. Tvärtom ger en halvtimme 1-2 ggr i veckan bäst
resultat eftersom vi i dag vet hur viktig vilan mellan träningspassen
är. Snabbare resultat, det får du för att vi har kunskapen att se den
optimala potentialen hos varje individ.

Det där är ju till stor del BS.

major Pectoralis
2007-11-12, 20:06
Det som är komiskt är att det finns så mycket "hat" och förakt mot just Nautilus.
Inte andra gymkedjor, utan just Nautilus.
När jag gick in i detta forum så visste jag att jag skulle bli påhoppad, men detta är galet:)


Jag undra var "hatet kommer ifrån."

Om nu deras träninsfilosofi och instruktörer är så värdelösa så borde dom försvinna från marknaden tillslut automatikst...
Inte tror jag dom är så bra försäljare, eller ??

Det är inte konstigt att det finns ett förakt mot Nautilus bland dem som har lång erfarenhet och stor kunskap om stryrketräning. Jag vill poängtera att det inte är något "hat". Det är en alldeles för pretantiös beskrivning.
Vi har redan förklarat för dig varför Nautilus överlever på marknaden trots en högst bristfällig träningsmetod.

The Master
2007-11-12, 20:07
Jag vill minnas att Mattias sade att hade spelat hockey på elitnviå..... Är ni samma person, Master?

Haha, vem vet? Du kan ju säga vem du är.Han kanske minns vem du är:)

(Men hur vet du att jag skulle ha spelat hockey på elit nivå.?) Du kan ha gärna lika frågat istället för att be andra fråga

Jorgen
2007-11-12, 20:09
Det var synd att du inte blir frisk av din träning.Men du bedriver kanske inte friskvård.:)
träningen gör mig frisk och motståndskraftig iallfall, synd att det inte funkar för dig..

Jag är motionär och är varken stark eller stor.
Det jag menade med att jag inte blir frisk är ett litet skämt. Man blir, om man som jag, är involverad i den branch jag är, miljöskadad.

The Master
2007-11-12, 20:09
Det är inte konstigt att det finns ett förakt mot Nautilus bland dem som har lång erfarenhet och stor kunskap om stryrketräning. Jag vill poängtera att det inte är något "hat". Det är en alldeles för pretantiös beskrivning.
Vi har redan förklarat för dig varför Nautilus överlever på marknaden trots en högst bristfällig träningsmetod.

Men att en ev. dålig erfarenhet skulle få dig att dömma ut hela förataget verkar vara något galet. Du kanske hellre lyssnar på andr

Vilka är vi och varför överlever dom? Pga av goda säljare?

major Pectoralis
2007-11-12, 20:15
Haha, vem vet? Du kan ju säga vem du är.Han kanske minns vem du är:)

(Men hur vet du att jag skulle ha spelat hockey på elit nivå.?) Du kan ha gärna lika frågat istället för att be andra fråga

Jag är/var den 17-årige kanotisten (med förhållandevis stora bikeps och bröstmuskler *rolleyes* ) som du försökte lura på ett medlemsskap i Nautilus i Lund...:MrT:

Du smickrar dig själv min bäste Master-försäljare-Mattias. Jag har inte bett någon annan att fråga ang ditt hockeyspelande. Den informationen delgav du oss själv i den här tråden.

Jag måste ge dig att du var en duktig försäljare som lurade in många av mina "intet ont anande och omyndiga skolkamrater" i Nautilusmetoden och som därmed även lurade deras fickpengar av dem...
Jag hyser dock inget agg mot dig personligen eftersom jag är övertygad om att du själv är intet ont anande och handlade i god tro.

Rastafari
2007-11-12, 20:15
Gymindustrin är en cynisk branch som tjänar pengar på det utseendeideal som sitter inpräntat i samhället av media, parallellt med att dom själva fördummar samhället med sin propaganda och utformning av program.
Grunden till i princip hela gymindustrin är utseendeidalet i samhället. Det gör att många vill träna och förändra sin kropp så att dom ser ut som biffen i kalsongreklamen, eller den den snygga bruden i Baywatch. Utan detta ideal hade det knappt funnits några gym, och dessa gym som ändå funnits hade varit fyllda med atleter med funktionell styrka som huvudmål för sin träning. Som det var för 30-40 år sedan och längre tillbaks i tiden.

För att sedan dra så mycket nytta som möjligt av situationen och verkligen motivera folk att gymma fyller man gymmen med maskiner som inte finns tillgängliga när man hemmatränar. Alla som kan något om träning vet att man lätt man bli både stark och biff med utrustning som kostar lika mycket totalt som kanske två kvartal på Sportlife. Fria vikter är det absolut bästa för styrka och dom många anser också att det är det bästa för muskeltillväxt också. Det vet gymindustrin också, men för att folk ska ha någon anledning att träna på gym så lanserar man maskinträning som det bästa. Maskinträning är för rehab.
Ovanpå detta kommer försäljningen av kosttillskott. Folk går på fjolliga 2*12 program i rosa maskiner, som inte tar dom någonstans, och sätter sedan i sig något vitt pulver av okänt ursprung istället för att äta riktig mat. Blir man trött eller...

Om sedan tidningarnas helsidesannonser propagerade för sunt förnuft som att använda trappor istället för hissen och cykel istället för bil, hade det antagligen inte funnits några feta societetskärringar som går på spinning flera gånger i veckan heller...

Jag hatar gymindustrin. Fria vikter för fria individer- proteinpulver och smithmaskiner för fjollor.

The Master
2007-11-12, 20:16
När det gäller bla Nautilus så är det tyvärr många som sprider felaktig fakta och ibland rena lögner om företaget. Det hjälper till att sprida fördommarna
En del påstår att företaget har gått i konkurs eller nästan och att företaget är i gungning osv
En del generalisrar träningsprincipen som 8 till 12 övningar för hela kroppen 8 - 12 reps och ett set per övning.
Nautilusmetoden/filosfin/HIT är mer än så. Beroende på vem man är.
Dom flesta är nybörjare som kommer till Nautilus. Då kan ett program se ut så .Beroende vad dom är ute efter.

The Master
2007-11-12, 20:18
Jag är/var den 17-årige kanotisten (med förhållandevis stora bikeps och bröstmuskler *rolleyes* ) som du försökte lura på ett medlemsskap i Nautilus i Lund...:MrT:

Du smickrar dig själv min bäste Master-försäljare-Mattias. Jag har inte bett någon annan att fråga ang ditt hockeyspelande. Den informationen delgav du oss själv i den här tråden.

Jag måste ge dig att du var en duktig försäljare som lurade in många av mina "intet ont anande och omyndiga skolkamrater" i Nautilusmetoden och som därmed även lurade deras fickpengar av dem...
Jag hyser dock inget agg mot dig personligen eftersom jag är övertygad om att du själv är intet ont anande och handlade i god tro.
Så om jag säger vem jag är, gör du det med?

Jorgen
2007-11-12, 20:20
Alla som tycker att tråden har spårat ur räcker upp en hand!

http://bestsmileys.com/waving/7.gif

The Master
2007-11-12, 20:22
Alla som tycker att tråden har spårat ur räcker upp en hand!

http://bestsmileys.com/waving/7.gif

Vi diskuterar fortfarande hurvida gymmen är för kommersiella,(sen att man blir anfallen av allt och alla är ju en annan sak : )

major Pectoralis
2007-11-12, 20:23
Men att en ev. dålig erfarenhet skulle få dig att dömma ut hela förataget verkar vara något galet. Du kanske hellre lyssnar på andr

Vilka är vi och varför överlever dom? Pga av goda säljare?

Läs igenom tråden igen så finner du svaren du söker. Jag tror du skulle tjäna stort på att lyssna mer på andra, speciellt dem som kan styrketräning.

Jag lyssnar på andra och bedömer sedan den informationen jag får utifrån den teoretiska kunskap och praktiska erfarenhet jag förvärvat genom mitt seriöst tränande idrottsliv som började någonstans vid ca 13-års ålder (dessförinnan hade jag också tränat en hel del men inte seriöst och definitivt inte medvetet). Har man fått samma informationi av flera oberoende autkoriteter, upplevt samma sak i sin egen träning och stött på fysiologiska förklaringar i böcker så tycker jag kunskapen kvalificerar in som sann. Att Nautilus skulle vara effektivt falerar på samtliga dessa kriterier.

Jorgen
2007-11-12, 20:23
Så om jag säger vem jag är, gör du det med?

Vi diskuterar fortfarande hurvida gymmen är för kommersiella,(sen att man blir anfallen av allt och alla är ju en annan sak : )

Really?

The Master
2007-11-12, 20:27
Really?

Du bestämmer om denna tråd skall låsas, you got the power

Jag kommer ändå inte kunna tillföra något i detta forum i allafall verkar det som.

Good luck, hoppas jag inte har trampat någon på tårna....
Jag får fortsätta med det jag gör inom Friskvårds branchen....dock inte längre med Nautilus

R.I.P

The Master
2007-11-12, 20:29
Läs igenom tråden igen så finner du svaren du söker. Jag tror du skulle tjäna stort på att lyssna mer på andra, speciellt dem som kan styrketräning.

Jag lyssnar på andra och bedömer sedan den informationen jag får utifrån den teoretiska kunskap och praktiska erfarenhet jag förvärvat genom mitt seriöst tränande idrottsliv som började någonstans vid ca 13-års ålder (dessförinnan hade jag också tränat en hel del men inte seriöst och definitivt inte medvetet). Har man fått samma informationi av flera oberoende autkoriteter, upplevt samma sak i sin egen träning och stött på fysiologiska förklaringar i böcker så tycker jag kunskapen kvalificerar in som sann. Att Nautilus skulle vara effektivt falerar på samtliga dessa kriterier.

Ja böjer mig för dig, jag kommer ändå inte kunna övertyga dig om något.

Good luck....

Jorgen
2007-11-12, 20:30
Du bestämmer om denna tråd skall låsas, you got the power

Jag kommer ändå inte kunna tillföra något i detta forum i allafall verkar det som.

Good luck, hoppas jag inte har trampat någon på tårna....
Jag får fortsätta med det jag gör inom Friskvårds branchen....dock inte längre med Nautilus

R.I.P

Håll dig till dö fakking ämne så behöver inga trådar låsas.

Alla medlemmar tillför kolozzeum något. Det behövs en del ödmjukhet dock.

Eddie Vedder
2007-11-12, 20:32
(sen att man blir anfallen av allt och alla är ju en annan sak : )

Man ligger väldigt nära gränsen för direkt fanatiskt beteende om man inte kan hantera att folk ifrågasätter det man själv tror på och tar allt som ett personligt påhopp.

Jag har själv tränat ett år på ett Nautilusgym. Där var instruktörerna schyssta på så sätt att vi som ville träna fick göra det utan att bli erbjudna massa värdelös "hjälp".
Dock var det mer eller mindre pinsamt att se vad man lärde ut till andra tränande som sattes i dessa maskiner och gavs bedrövliga träningstips. Det fanns dessutom gott om gratistidningar där man kunde läsa om detta fantastiska koncept. Det var minsta sagt humor att läsa den.:laugh:

Och tolka nu inte detta som ett påhopp mot din person, även om du verkar personifiera dig med Nautilus så till den milda grad att det känns direkt osunt.

major Pectoralis
2007-11-12, 20:32
Du bestämmer om denna tråd skall låsas, you got the power

Jag kommer ändå inte kunna tillföra något i detta forum i allafall verkar det som.

Good luck, hoppas jag inte har trampat någon på tårna....
Jag får fortsätta med det jag gör inom Friskvårds branchen....dock inte längre med Nautilus

R.I.P

Du skall ha cred för att du är bra på att starta debatter och för att du är bra på att hålla dem vid liv.

major Pectoralis
2007-11-12, 20:34
Så om jag säger vem jag är, gör du det med?

Vem jag är är ingen hemlighet.

//Henrik

The Master
2007-11-12, 20:41
Man ligger väldigt nära gränsen för direkt fanatiskt beteende om man inte kan hantera att folk ifrågasätter det man själv tror på och tar allt som ett personligt påhopp.

Jag har själv tränat ett år på ett Nautilusgym. Där var instruktörerna schyssta på så sätt att vi som ville träna fick göra det utan att bli erbjudna massa värdelös "hjälp".
Dock var det mer eller mindre pinsamt att se vad man lärde ut till andra tränande som sattes i dessa maskiner och gavs bedrövliga träningstips. Det fanns dessutom gott om gratistidningar där man kunde läsa om detta fantastiska koncept. Det var minsta sagt humor att läsa den.:laugh:

Och tolka nu inte detta som ett påhopp mot din person, även om du verkar personifiera dig med Nautilus så till den milda grad att det känns direkt osunt.

Jag försöker inte övertyga någon om att tro som mig. Jag har sagt flera ggr att var och väljer sin väg efter bästa förmåga.

Jag tror (om man nu skall hålla sig till ämnet) att alla gym har en funktion att fylla. Som jag tidigare skrev så menar jag allt från Westlings 80000,- kr gym
till gratis föreningar. Jag har inte påstått att min träning H.I:T eller Nautilus som företag skulle vara lösningen på era problem.
Jag började denna tråd om kommersiellsieringen inom gymbranchen.
Sen får var och en läsa och se vad den spårade ur.
Sedan tycker väl jag isåfall jag jag är lika dålig/bra på att ta kritik som er. Men det får också andra bedömma.
Men det är lite jobbigt att "slåss" mot alla moderatorer:) Snacka om att slåss mot väderkvarnar
(Skall försöka inte skriva mer nu)

Hej då hoppas någon kommer sakna mig...och ni jag är inget TROLL *cry*

Jorgen
2007-11-12, 20:50
Men det är lite jobbigt att "slåss" mot alla moderatorer:) Snacka om att slåss mot väderkvarnar

Slåss mot alla moderatorer? :Virro

JJ
2007-11-12, 21:32
Men det är lite jobbigt att "slåss" mot alla moderatorer:) Snacka om att slåss mot väderkvarnar
(Skall försöka inte skriva mer nu)

Hej då hoppas någon kommer sakna mig...och ni jag är inget TROLL *cry*

Åh, den berömda martyrdöden.

jwzrd
2007-11-12, 23:03
Visst är jag inte den enda som fnissar åt hur en Nautilus-drönare gör sig olycklig över kommersialiseringen av träningsbranchen? Sämsta träningsmetoden på marknaden överlever trots det.

Arf Pingvin
2007-11-12, 23:54
Gymindustrin är en cynisk branch...

Hear hear. :thumbup: på hela inlägget.

Fast folk ska såklart göra som de vill. Tränar under samma tak som ett nautilus, jag har hört att det är där onskan bor, fast tanterna får gärna hållas där. Alla skulle inte rymmas i ärans och hjältarnas lokal i källaren.

Alltidxx
2007-11-13, 00:03
Nautilusmetoden/filosfin/HIT är mer än så. Beroende på vem man är.
Dom flesta är nybörjare som kommer till Nautilus. Då kan ett program se ut så .Beroende vad dom är ute efter.Folk har olika behov och Nautilus kör samma tramsiga rekommendation till alla (mer eller mindre). Även kallat "var vänlig slit inte på våran utrustning"-programmet.*slap*

bertbert
2007-11-13, 00:06
Jag hatar gymindustrin. Fria vikter för fria individer- proteinpulver och smithmaskiner för fjollor.

:D Är allt svartvitt i din värld? De som gör fria vikter och skivstänger är väl tillhörande gymindustrin även de - eller? Varför inte springa ut i skogen och välta träd, lyfta sten och grymta som en björn?

För att tillföra diskussionen något:

Själv tycker jag helt klart att det finns gott om utrymme för flera sorters gym, inte bara atletklubbarna (som jag gillar) eller SATS/fitnes24/7/whatever utan hela skalan däremellan också. Alla tränande behöver handledning - men av olika typ, styrkelyftare behöver coachning, motionärer likaså - och det är väl där det brister, tycker jag. Generellt sett är kunskapen inte alltid den bästa, samtidigt måste gymmen rimligtvis ha vinstmål, annars får de slå igen. Och där kolliderar olika intressen som inte är helt förenliga.

Är ett mellanting möjligt? Fräscha lokaler, rent i omklädningsrummen, gott om instruktörer, men även folk i personalen som är kunniga om tung träning, eller är detta en utopi?

Och kom nu inte dragandes med att nautiluspersonalen är kunnig om tung träning, man är inte kunnig om hästar när man inte kan skilja travhästarna från dressyren.

major Pectoralis
2007-11-13, 00:16
Tyvärr tror jag att en färdig och enkel metod är ett vinnande koncept på marknaden eftersom det är befriande okomplicerat, vilket troligen tilltalar gemene man.

mangs
2007-11-13, 15:08
Puuuuh! Nu har jag läst igenom hela denna tråden.

Måste först bara säga att jag ibland blir förvånad när någon "ny" medlem dyker upp och vill ha en diskussion i ett laddat ämne så verkar devisen vara att alla hackar på den avvikande gälla. Tycker det är lite tråkigt faktiskt då det ibland blir hackande mer på personen än den gällande åsikten.

Jag kan köpa att folk inte håller med men för den sakens skull skall man väl ändå inte hacka ner på personen. Jag förstår att många av Kolozzeums medlemmar inklusive mig själv är insatta och intresserade i Styrketräning vilket gör att vi kan dra lite på smilbanden vad det gäller vad olika fitnesscentran etc spyr ut i målet av att bli rika på folks okunskap. Dock är det som så att den stora massan av folk med gymkort har inte för avsikt att ägna helas sitt liv åt att bygga muskler utan de kör för hälsan, eller att de borde träna. Att komma in till en "Känd" kedja som inte osar magnesium och svettiga byggare kan för många av dessa vara positivt då de ju faktiskt tar steget från att vara soffpotatis till att röra på sig. För dessa räcker också utrustningen till även om de bara har hantlar upp till 32kg. För de som sedan vill bli mer avancerade finns det ju andra alternativ och jag tror att de flesta som kört fast på ett gym har viljekraften att söka upp efter ett nytt.


Sedan att skivstänger och hantlar är bättre är väl ingen direkt diskussion men det är lättare för en nybörjare att gå in på ett gym där Agda 85 sitter med sitt pannband och kör axel-maskinen med en viktplatta, istället för att gå in där alla jättarna svettas och skriker och lyfter vikter som inte ens nybörjaren kan räkna till. Jag anser att båda gymmen och framför allt någon mix mellan dessa har sitt existensberättigande.

bubbe
2007-11-13, 15:43
Puuuuh! Nu har jag läst igenom hela denna tråden.

Måste först bara säga att jag ibland blir förvånad när någon "ny" medlem dyker upp och vill ha en diskussion i ett laddat ämne så verkar devisen vara att alla hackar på den avvikande gälla. Tycker det är lite tråkigt faktiskt då det ibland blir hackande mer på personen än den gällande åsikten.

Jag kan köpa att folk inte håller med men för den sakens skull skall man väl ändå inte hacka ner på personen. Jag förstår att många av Kolozzeums medlemmar inklusive mig själv är insatta och intresserade i Styrketräning vilket gör att vi kan dra lite på smilbanden vad det gäller vad olika fitnesscentran etc spyr ut i målet av att bli rika på folks okunskap. Dock är det som så att den stora massan av folk med gymkort har inte för avsikt att ägna helas sitt liv åt att bygga muskler utan de kör för hälsan, eller att de borde träna. Att komma in till en "Känd" kedja som inte osar magnesium och svettiga byggare kan för många av dessa vara positivt då de ju faktiskt tar steget från att vara soffpotatis till att röra på sig. För dessa räcker också utrustningen till även om de bara har hantlar upp till 32kg. För de som sedan vill bli mer avancerade finns det ju andra alternativ och jag tror att de flesta som kört fast på ett gym har viljekraften att söka upp efter ett nytt.


Sedan att skivstänger och hantlar är bättre är väl ingen direkt diskussion men det är lättare för en nybörjare att gå in på ett gym där Agda 85 sitter med sitt pannband och kör axel-maskinen med en viktplatta, istället för att gå in där alla jättarna svettas och skriker och lyfter vikter som inte ens nybörjaren kan räkna till. Jag anser att båda gymmen och framför allt någon mix mellan dessa har sitt existensberättigande.

Absolut, håller med du ja :)

För egen del i smutskastandet, var det The Master själv som så fint blottade halsen att det bara var att hugga in :devil:

Hade inga intentioner att göra honom så ledsen så han slutar besöka kolozzeum.

Förlåt The Master, ibland blir nivån lite mer rå än hjärtlig.

major Pectoralis
2007-11-13, 15:47
Absolut, håller med du ja :)

För egen del i smutskastandet, var det The Master själv som så fint blottade halsen att det bara var att hugga in :devil:

Hade inga intentioner att göra honom så ledsen så han slutar besöka kolozzeum.

Förlåt The Master, ibland blir nivån lite mer rå än hjärtlig.

Känn ingen skuld. Mig veterligen så ville Master att det skulle "huggas på honom" och hade snarare blivit besviken om så inte blivit fallet....

Alltidxx
2007-11-13, 16:22
Tyvärr tror jag att en färdig och enkel metod är ett vinnande koncept på marknaden eftersom det är befriande okomplicerat, vilket troligen tilltalar gemene man.Givetvis är det så. Hur skulle annars TV-shop kunna fortsätta sälja grejjer med hjälp av de största av vilseledande lögner som någonsin spridits av fitnessindustrin.

Alltidxx
2007-11-13, 16:26
Puuuuh! Nu har jag läst igenom hela denna tråden.

Måste först bara säga att jag ibland blir förvånad när någon "ny" medlem dyker upp och vill ha en diskussion i ett laddat ämne så verkar devisen vara att alla hackar på den avvikande gälla. Tycker det är lite tråkigt faktiskt då det ibland blir hackande mer på personen än den gällande åsikten.

Jag kan köpa att folk inte håller med men för den sakens skull skall man väl ändå inte hacka ner på personen. Jag förstår att många av Kolozzeums medlemmar inklusive mig själv är insatta och intresserade i Styrketräning vilket gör att vi kan dra lite på smilbanden vad det gäller vad olika fitnesscentran etc spyr ut i målet av att bli rika på folks okunskap. Dock är det som så att den stora massan av folk med gymkort har inte för avsikt att ägna helas sitt liv åt att bygga muskler utan de kör för hälsan, eller att de borde träna. Att komma in till en "Känd" kedja som inte osar magnesium och svettiga byggare kan för många av dessa vara positivt då de ju faktiskt tar steget från att vara soffpotatis till att röra på sig. För dessa räcker också utrustningen till även om de bara har hantlar upp till 32kg. För de som sedan vill bli mer avancerade finns det ju andra alternativ och jag tror att de flesta som kört fast på ett gym har viljekraften att söka upp efter ett nytt.


Sedan att skivstänger och hantlar är bättre är väl ingen direkt diskussion men det är lättare för en nybörjare att gå in på ett gym där Agda 85 sitter med sitt pannband och kör axel-maskinen med en viktplatta, istället för att gå in där alla jättarna svettas och skriker och lyfter vikter som inte ens nybörjaren kan räkna till. Jag anser att båda gymmen och framför allt någon mix mellan dessa har sitt existensberättigande.Du har så rätt. Men huruvida Nautilus och liknande gym har existensberättigande är inte vad som var ämnet. Nautilus har profiterat på träningstrenden på ett rätt osnyggt sätt jämfört med gym som hyser en kärlekt till träningsformen och därför blir dom rätteligen kängade här. *grr27*

The Master
2007-11-13, 21:15
Du har så rätt. Men huruvida Nautilus och liknande gym har existensberättigande är inte vad som var ämnet. Nautilus har profiterat på träningstrenden på ett rätt osnyggt sätt jämfört med gym som hyser en kärlekt till träningsformen och därför blir dom rätteligen kängade här. *grr27*

Du får gärna utveckla det där med att dom har: Nautilus har profiterat på träningstrenden på ett rätt osnyggt sätt

The Master
2007-11-13, 21:36
Men tönk på att det är samma personer som skirver och svarar hela tiden.
Om forumet skall leva så måste fler skriva och tycka....

Tolkia
2007-11-13, 22:27
Men tönk på att det är samma personer som skirver och svarar hela tiden.
Om forumet skall leva så måste fler skriva och tycka....
Jag rekommenderar att delta i någon av forumets många andra trådar, så får du genast se några nya namn.

MasterChief
2007-11-13, 23:00
Du har så rätt. Men huruvida Nautilus och liknande gym har existensberättigande är inte vad som var ämnet. Nautilus har profiterat på träningstrenden på ett rätt osnyggt sätt jämfört med gym som hyser en kärlekt till träningsformen och därför blir dom rätteligen kängade här. *grr27*

Det där en sån jävla bullshit. Nautilus har funnits sen början av 80-talet (långt innan gymträning och friskvård var populärt). Eldsjälarna i företaget har fått många tusentals människor att leva ett sunt liv. Som medlem kunde man närsom få hjälp med träning och kostupplägg helt kosnadsfritt.

Man måste dock skilja på de Nautilus Gym som var "riktiga" gym till skillnad mot alla de små badhusgym som ploppade upp överallt. 1999 såldes de riktiga gymen till "24 Hour Fitness" och enbart badhusgymen fanns kvar. Efter det så gick även kvaliten ner dramatiskt, IMHO (förutom dagens Eliteanläggningar).

The Master
2007-11-14, 08:54
Det där en sån jävla bullshit. Nautilus har funnits sen början av 80-talet (långt innan gymträning och friskvård var populärt). Eldsjälarna i företaget har fått många tusentals människor att leva ett sunt liv. Som medlem kunde man närsom få hjälp med träning och kostupplägg helt kosnadsfritt.

Man måste dock skilja på de Nautilus Gym som var "riktiga" gym till skillnad mot alla de små badhusgym som ploppade upp överallt. 1999 såldes de riktiga gymen till "24 Hour Fitness" och enbart badhusgymen fanns kvar. Efter det så gick även kvaliten ner dramatiskt, IMHO (förutom dagens Eliteanläggningar).

Master Chief är en "fallen Jedi krigare" som har förlorat tron. Han var "en som mig" engång i tiden;)...dock vet jag inte vem jag inte vem han är, men han har träffat tydligen mig.

Nej Allvarligt talat.....

Dock håller jag med honom då "vi" (Nautilus) sålde Nautilus Gym o Aerobic som då på 80 - 90 höll väldigt hög klass och "Bildade" Nautilus Gym o Bad
Dock finns en del Elite anläggningarn kvar som har kvar den höga kvalitetn

Men jag håller med att den målgrupp som Nautilus vill ha är dom 80% av Sveriges befolkning som inte rör på sig. Sen att Nautilus som företag gör så, så behöver man inte dissa själva HIT träningen. Jag ser HIT träningen som en mycket tuffare form än av den renoldlade Nautilusmetoden. 99% på gymmen så lär man ut Nautilusmetoden till Nybörjar. Till 1% lär man ut HIT. Men HIT kräver mycket kunskap och uppföljning.

Anders The Peak
2007-11-14, 17:14
För att återknyta till grundfrågan Är gymbranschen för Kommersiell?

http://www.dagenstraningsindustri.se/healthybusiness/

Frågan är är det av ondo att branschen har kommersialiserats likt IT-Branschen kanske lite likt typ Icon Medialab Fast där snodde de skattepengarna av oss ordentligt.

Eller är kommersialiseringen till fördel för de aktiva hälsomedvetna människorna?

The Master
2007-11-14, 19:04
För att återknyta till grundfrågan Är gymbranschen för Kommersiell?

http://www.dagenstraningsindustri.se/healthybusiness/

Frågan är är det av ondo att branschen har kommersialiserats likt IT-Branschen kanske lite likt typ Icon Medialab Fast där snodde de skattepengarna av oss ordentligt.

Eller är kommersialiseringen till fördel för de aktiva hälsomedvetna människorna?

En bra fråga, kanske den bästa och som är närmast det ämne vi startade.
Får återkomma själv senare. Hoppas någon annan vill svara också.

Alltidxx
2007-11-14, 20:08
Du får gärna utveckla det där med att dom har: Nautilus har profiterat på träningstrenden på ett rätt osnyggt sätt Att dom är in it for the buck är rätt givet bara genom att konstatera att det är (eller var) en stor gymkedja. Att dom gör det osnyggt beror på att dom tänker ut en träningsprincip som medger största möjliga ruljans. Fort in, fort ut. Jag inser givetvis att det blir lite klurigt iochmed att dom med bestämdhet hävdar att dom faktiskt tror på sitt system själva. Men vem blir förvånad, det måste dom ju.

The Master
2007-11-14, 20:14
Att dom är in it for the buck är rätt givet bara genom att konstatera att det är (eller var) en stor gymkedja. Att dom gör det osnyggt beror på att dom tänker ut en träningsprincip som medger största möjliga ruljans. Fort in, fort ut. Jag inser givetvis att det blir lite klurigt iochmed att dom med bestämdhet hävdar att dom faktiskt tror på sitt system själva. Men vem blir förvånad, det måste dom ju.

Nautilus som företag har funnits som företag sedan 80 talet, innan kommersielliseringen. Dom hjälpe och fick igång friskvårds tänkandet.

Nautilus metoden skapades på 70 talet av Atrhur Jones långt innan det blev big buisness

Ett träningsprogram tar ca 1 timma på Nautilus
Hur länge tränar du och ni andra?

Doris
2007-11-14, 20:17
Nautilus som företag har funnits som företag sedan 80 talet, innan kommersielliseringen. Dom hjälpe och fick igång friskvårds tänkandet.

Nautilus metoden skapades på 70 talet av Atrhur Jones långt innan det blev big buisness

Ett träningsprogram tar ca 1 timma på Nautilus
Hur länge tränar du och ni andra?

jag kör generellt 90-150 minuter / pass. 2-4ggr / vecka fria vikter.

Alltidxx
2007-11-14, 20:24
Nautilus som företag har funnits som företag sedan 80 talet, innan kommersielliseringen. Dom hjälpe och fick igång friskvårds tänkandet.

Nautilus metoden skapades på 70 talet av Atrhur Jones långt innan det blev big buisness

Ett träningsprogram tar ca 1 timma på Nautilus
Hur länge tränar du och ni andra?Jag ser inte riktigt varför det faktum att dom funnits länge rentvår Nautilus på de punkter jag kritiserar.

Och hur många timmar i veckan kör man då? Med nautilusprincipen borde man hinna köra hela kroppen på en timme. Ska man köra hela kroppen flera gånger i veckan med låg utmattning varje gång? Eller 1 timme i veckan? Hur man än vänder på det blir det knas för de flesta.

The Master
2007-11-14, 20:36
Jag ser inte riktigt varför det faktum att dom funnits länge rentvår Nautilus på de punkter jag kritiserar.

Och hur många timmar i veckan kör man då? Med nautilusprincipen borde man hinna köra hela kroppen på en timme. Ska man köra hela kroppen flera gånger i veckan med låg utmattning varje gång? Eller 1 timme i veckan? Hur man än vänder på det blir det knas för de flesta.

Det renttvår ingenting, ville bara kommentera ditt påstående

Nej men du sade: Fort in och fort ut. Den tränande är ju på gymmet ca i medeltal 1 timma vid varje träningspass. Och ca 3 ggr i veckan (normal kunden) Så min fråga var till dig och er andra hur många timmar ni är på gymmet per tillfälle. Jag personligen tycker inte att 1 timma per tillfälle är fort in och fort ut.

MasterChief
2007-11-14, 20:56
Jag ser inte riktigt varför det faktum att dom funnits länge rentvår Nautilus på de punkter jag kritiserar.



Jag känner grundaren till Nautilus i Sverige och vet mycket väl hur hans tänk är. "Fort in fort ut" är helt enkelt inget resonemang som han fört. Du drar slutsatser om saker du inte vet ett jävla dugg om. Du pratar skit om ett företag som fått massor av människor intresserade av träning. Många har börjat på Nautilus, sen har vissa gått vidare med annan träning. Ibland har den skett på Nautilus, ibland på andra ställen. Att fånga den överslappa genomslöa medelsvensson är svårt. Att överdriva sin marknadsföring är ett knep som alla använder sig av. Det rättfärdigar den inte, men man kan inte dissa hela Nautilus 25-åriga existens i Sverige på de grunderna. Hade det varit "fort in fort ut"-konceptet som gällde hade helt enkelt folk slutat att gå där.
De flesta instruktörer som arbetat på Nautilus föredrar vanlig klassisk HVT. Det är heller inget de sticker under stolen med. Man blir varken hjärntvättat eller sparkad om man föredrar annan träning. Det enda som "ledningen" krävde är att man introducerar Nautilusprinciperna till nya kunder. Principer som inte har något överhuvudtaget med att "slita så lite som möjligt på utrustningen" att göra. Det har funnits/finns instruktörer som är dogmatiska och beter sig stroppigt och så vidare men kasta inte skit på en träningskedja som bidragit till så otroligt mycket välmående och hälsa. Allt handlar för fan inte om PB i omvänd bänk med trippelkloss och röda gummisnoddisar.

Kritisera gärna Nautilusprinciperna så att du får hjärnbråck eller hacka sönder marknadsföringen. Men att kapa hela 25 års verksamhet i dussintals gym med miljontals träningstimmar är fan för mycket.

Arf Pingvin
2007-11-14, 21:18
Hur länge tränar du och ni andra?

I snitt 77 minuter per pass i styrkelokalen de senaste 50 veckorna.

The Master
2007-11-14, 23:54
I snitt 77 minuter per pass i styrkelokalen de senaste 50 veckorna.

Ok, alltså 17 minuter mer i genomsnitt av (vad jag tror)vad Nautilus kunden tränar.
Men skit i nautilus nu på denna tråd. Tror många har fått en uppfattning om det företaget nu.
Berätta hellre om andra "hemska" upplevelser i den kommersiella fitness industrin anda som får er att spy.....

Arf Pingvin
2007-11-15, 00:45
Har inget emot att det finns stora kedjor och rent kommersiella gym. Men jag vill inte träna på dem själv. Dels ekonomiska men även rent personliga skäl. Jag vill inte betala för massa maskiner som jag aldrig använder.

Ren anekdot. Mitt gym som hörde till studentidrotten kostade inte mycket och var inhyst i en trång men ändamålsenlig lokal där det spelades dödsmetall. I takt med att de ekonomiska intressena ökade så ökade priset för varje år och stereon plockades bort. Det byttes till tillfälliga rymligare lokaler och massa nya maskiner tillkom, väldigt få av dem var bättre än det som redan funnits. Nu senast byggdes en ny ännu större lokal och en ren explosion av maskiner tillkom och särskilt en massa konditionsmaskiner införskaffades. I samma veva gjordes betalningsstrukturen om så kondition och styrketräning gick på samma kort istället för separat för dem som ville. Plus en prishöjning. Så i ett svep fördubblades kortpriset för mig på ett år. Istället för att vara studentidrott ska de nu kriga med de kommersiella gymen i stan.

Okej sa jag och bytte till atletklubben. Visserligen måste jag ta bilen men 400:- per år är ganska precis en tiondel av kostnaden för gymkortet. Inga maskiner. Inga brudar som distraherar. Dödsmetall. Saknar en våg dock.

Elisu Canas
2007-11-15, 01:20
Är inte det av godo att det har kommersialiserats? Jag menar tänk vad praktiskt det är med att käka pulver istället för rått ägg, att det finns fräsha anläggningar för de som inte har ork/vilja att engagera sig ideelt, att det finns mängder av olika ställen att träna på som vänder sig mot olika målgrupper. Sen är det klart att det finns baksidor, som att fria vikter försvinner på en del gym (men vad spelar det för roll, byt gym) att en del instruktörer är tomtar samt att de verkar vara 99% fittness typer är dock beklagansvärt. Men i slutändan så får de flesta större valfrihet och om det är dåligt så är nordkorea ett bra land.

my 2cents

Tolkia
2007-11-15, 07:48
Berätta hellre om andra "hemska" upplevelser i den kommersiella fitness industrin anda som får er att spy.....
Master, vad tycker du själv? Är gymbranschen "för" kommersialiserad, och vilka nackdelar har det i så fall fört med sig, eller är det rent av en fördel i och med att tillgängligheten för den breda massan har ökat? När blir ett gym egentligen "för" kommersiellt (det finns ju många små gym som det också kostar en slant att tillhöra, det finns många "kommersiella" gym som visst har en personlig stämning där alla känner alla, det finns många "kommersiella" gym där personalen är kunnig; det är inte så enkelt att det bara finns guld och mås-skit)? Vad tycker du om atletklubbarna - är det bra att de finns, eller har du "hemska upplevelser" som "fått dig att spy" därifrån och tycker att de är Ondskan(tm)?

Är du nöjd som det är nu, eller skulle du vilja att det såg ut på något annat sätt?

Allvarligt, du frågar och frågar, och visst är det bra att vilja diskutera, men för att en diskussion skall bli en givande DISKUSSION krävs det att båda parter bidrar. Om det inte vore för att det framgått att du verkar ha lämnat skolan skulle jag tro att du samlade bakgrundsmaterial inför någon uppsatsuppgift. Har du några egna åsikter om den kommersialisering som är trådens ämne (låt oss lämna Nautilusdiskussionen utanför en stund just där)?

pia
2007-11-15, 08:36
Jag kan reta mig på stora kedjor ibland för att de lurar folk men sedan har fler börjat träna på senare tid och det är positivt. Jag har jobbat för större kedjor och privata små gym vilket helt klart är att föredra eftersom det är mycket toppstyrt i större kedjor och du har inget att säga till om

Jag klarar inte av att det kostar otroligt mycket för att träna på vissa gym där kvaliten inte är den man betalar för. Jag kan inte stå för priserna i förhållande till kvaliten så jag kunde inte jobba kvar. Jag förstår inte hur folk kan betala 6000-7000 kr för ett årskort på ett gym som är dålig städning, en del kass personal samt blir något trasigt så tar det ca 3 månader att laga.

Jag vet inte varför folk väljer att träna på dessa gym för ofta är det även så mycket folk att det inte går att träna klokt. Det finns så mycket bättre och billigare gym. Har också kunder som kommer med en massa myter om träning och kost som inte stämmer längre som PT på deras tidigare gym sagt. Jobbar man med träning och kost måste man hålla sig uppdaterad eftersom det kommer nya saker hela tiden. Det handlar för mycket om pengar och för lite om kvalitet i gymbranchen nu vilket jag inte gillar.

Angående tunga hantlar så tycker jag inte att det nödvändigtvis måste finnas på alla gym. Man kan oftast köra övningar med stång och det är så få övningar som man behöver tunga hantlar till så alternativ finns och sedan kan man välja ett gym där det finns tyngre hantlar om man behöver det. Jag kan erkänna att jag skulle vilja ha lite tyngre hantlar på mitt gym. Vi har till 40 kg och jag skulle vilja ha till 50 kg men det är inget jag tycker vi måste ha för gymmet är bra för övrigt.

Det som är skit är om de större kedjorna konkurrerar ut de mindre gymmen för att folk går till dessa skitgym som är svindyra och sedan finns det inget att välja på längre. De som vill kan få gå där men jag vill ha kvar de bra mindre gymmen med mer personlighet, bra priser och bättre kvalitet enligt mig.

Alltidxx
2007-11-15, 08:56
Jag känner grundaren till Nautilus i Sverige och vet mycket väl hur hans tänk är. "Fort in fort ut" är helt enkelt inget resonemang som han fört. Du drar slutsatser om saker du inte vet ett jävla dugg om. Du pratar skit om ett företag som fått massor av människor intresserade av träning. Många har börjat på Nautilus, sen har vissa gått vidare med annan träning. Ibland har den skett på Nautilus, ibland på andra ställen. Att fånga den överslappa genomslöa medelsvensson är svårt. Att överdriva sin marknadsföring är ett knep som alla använder sig av. Det rättfärdigar den inte, men man kan inte dissa hela Nautilus 25-åriga existens i Sverige på de grunderna. Hade det varit "fort in fort ut"-konceptet som gällde hade helt enkelt folk slutat att gå där.
De flesta instruktörer som arbetat på Nautilus föredrar vanlig klassisk HVT. Det är heller inget de sticker under stolen med. Man blir varken hjärntvättat eller sparkad om man föredrar annan träning. Det enda som "ledningen" krävde är att man introducerar Nautilusprinciperna till nya kunder. Principer som inte har något överhuvudtaget med att "slita så lite som möjligt på utrustningen" att göra. Det har funnits/finns instruktörer som är dogmatiska och beter sig stroppigt och så vidare men kasta inte skit på en träningskedja som bidragit till så otroligt mycket välmående och hälsa. Allt handlar för fan inte om PB i omvänd bänk med trippelkloss och röda gummisnoddisar.

Kritisera gärna Nautilusprinciperna så att du får hjärnbråck eller hacka sönder marknadsföringen. Men att kapa hela 25 års verksamhet i dussintals gym med miljontals träningstimmar är fan för mycket.:cool: Jag hade först ganska mycket att påpeka här i form av exempel o d men jag avstår då jag känner en viss respekt för att ditt svar täckt rätt mycket av det jag tidigare skrivit. Jag nöjer mig med att säga att vi tydligen ser samma sak från två olika håll. Jag har aldrig hävdat att Nautilus är fullständigt värdelöst för alla, snarare att dom är ett typexpempel på kommersialism på ett osnyggt sätt.

Alltidxx
2007-11-15, 10:15
Ok, ska vi ta det från början? *knyter fast föreläsarslips i halvrisig winsor-knut och harklar sig*
”Kommersiell” blir en verksamhet som i första hand finns till för att tjäna pengar. Det handlar egentligen inte om ond eller god. I tidernas begynnelse så fanns det nästan bara människor som lyfte skrot för att dom älskade träningsformen och gymägare som drev gym för att dom i första hand älskade sporten och i andra hand ville tjäna pengar. Sen kom affärsmännen. Dom såg att om man kunde få många av de andra som egentligen inte hade ett intresse av att träna att göra det ändå, så skulle man kunna få så många att vallfärda till gymmen att man skulle kunna tjäna pengar på detta. Att dom såg detta som en verklig möjlighet berodde givetvis på att dom (likväl som andra) såg den tydligt ökande trenden kring hälsa och skönhet. Antal gym spred sig och ökade stadigt i antal. Att många, många fler ägnade sig åt att lyfta vikter hade positiva effekter:

- Bättre och större utbud av produkter
- Mer forskning och kunskap
- Fler som fick upp ögonen för sporten blev solida anhängare

Men, det hade negativa effekter också:

- Företag som bara brydde sig om pengar och individuella kvacksalvare dök upp för att få sin del av kakan
- De seriöst tränande fick se sig invaderade av människor som inte hade någon koll och som egentligen inte hyste någon kärlek till sporten. För varje ny seriös anhängare kom det 10 andra – låt oss kalla dom ”otrogna”. 
- De otrogna blev snabbt i förkrossande majoritet och styrde därför utbud efter sin efterfrågan. Och eftersom deras efterfrågan ofta grundade sig på oinsatt, oambitiös strävan efter att blir snygg så blev produkten och informationen som krävdes för att dom skulle bli nöjda därefter.

Och här har vi då kulturkrocken. Det gamla gardet blir frustrerade, irriterade och spyr galla över de otrogna som har kapat gamla gardets livsstil och rappt försvårat och nedgraderat kvaliteten på densamma (på vissa områden). De otrogna förstår inte kritiken eftersom dom får vad dom vill ha och vet inget annat. Ett gott exempel är Elisu Canas här som tycker att de som klagar kan åka till Nordkorea eller hålla käften. Därför att för Elisu Canas funkar det alldeles utmärkt även om Elisu Canas bemödar sig med att nämna besvärande exempel som bevis för sin förståelse.

Är då gymbranschen ”för” kommersiell? Jag vet inte, man får nog väga för och nackdelar men jag tror nog att fördelarna ändå vägt över när allt är summerat. Det finns ju trots allt fortfarande atletklubbar där man får vara ifred och samtidigt dra nytta av det ökade produktutbudet och kunskapen som finns idag.

Ps. Betänk att även att om jag får mycket mothugg på detta så är det inget av vad jag skulle fått om Kolozzeum varit ett representativt forum för alla tränande i Sverige. D v s för både gamla gardet + otrogna. Jag tror gamla gardet är procentuellt överrepresenterat här. Ds.

The Master
2007-11-15, 23:36
Master, vad tycker du själv? Är gymbranschen "för" kommersialiserad, och vilka nackdelar har det i så fall fört med sig, eller är det rent av en fördel i och med att tillgängligheten för den breda massan har ökat? När blir ett gym egentligen "för" kommersiellt (det finns ju många små gym som det också kostar en slant att tillhöra, det finns många "kommersiella" gym som visst har en personlig stämning där alla känner alla, det finns många "kommersiella" gym där personalen är kunnig; det är inte så enkelt att det bara finns guld och mås-skit)? Vad tycker du om atletklubbarna - är det bra att de finns, eller har du "hemska upplevelser" som "fått dig att spy" därifrån och tycker att de är Ondskan(tm)?

Är du nöjd som det är nu, eller skulle du vilja att det såg ut på något annat sätt?

Allvarligt, du frågar och frågar, och visst är det bra att vilja diskutera, men för att en diskussion skall bli en givande DISKUSSION krävs det att båda parter bidrar. Om det inte vore för att det framgått att du verkar ha lämnat skolan skulle jag tro att du samlade bakgrundsmaterial inför någon uppsatsuppgift. Har du några egna åsikter om den kommersialisering som är trådens ämne (låt oss lämna Nautilusdiskussionen utanför en stund just där)?

Jag får mest svara. Ingen frågar mig :( Du är nog den första.

Jag tycker att kommersielliseringen av gymmen är bra. Fler människor får chansen att träna vilket är bra på sikt för att få ned sjuktalen i landet.

Det som får mig att spy är alla tv-shop som säljer allt möjligt skit.
Sen gillar jag inte HERBALIFE (men det får bli en annan tråd varför)
Tycker inte om dom skönhetsideal som finns för bla tjejer. (en del av den negativa delen av kommers.)

Gillar inte all reklam om mirakel piller (bantnings piller mm) som folk luras att köpa. Oavsett tränings filosofi så är fysiskt akitvitet oftast det bästa för ens hälsa. Det kommer aldrig komma ett mirakel piller. Lika lite troligt att Jesus kommer att återvända (du nu får jag väl alla kristna BB på mig)

Jag hoppas verkligen att det företag (inom alla branscher) som tar fram den bästa varan/produkten skall tjäna pengar på det. Jag tror starkt på marknadsekonmi. Kunden har makten.

GOOOD NAATTT

The Master
2007-11-15, 23:40
Jag kan reta mig på stora kedjor ibland för att de lurar folk men sedan har fler börjat träna på senare tid och det är positivt. Jag har jobbat för större kedjor och privata små gym vilket helt klart är att föredra eftersom det är mycket toppstyrt i större kedjor och du har inget att säga till om

Jag klarar inte av att det kostar otroligt mycket för att träna på vissa gym där kvaliten inte är den man betalar för. Jag kan inte stå för priserna i förhållande till kvaliten så jag kunde inte jobba kvar. Jag förstår inte hur folk kan betala 6000-7000 kr för ett årskort på ett gym som är dålig städning, en del kass personal samt blir något trasigt så tar det ca 3 månader att laga.

Jag vet inte varför folk väljer att träna på dessa gym för ofta är det även så mycket folk att det inte går att träna klokt. Det finns så mycket bättre och billigare gym. Har också kunder som kommer med en massa myter om träning och kost som inte stämmer längre som PT på deras tidigare gym sagt. Jobbar man med träning och kost måste man hålla sig uppdaterad eftersom det kommer nya saker hela tiden. Det handlar för mycket om pengar och för lite om kvalitet i gymbranchen nu vilket jag inte gillar.

Angående tunga hantlar så tycker jag inte att det nödvändigtvis måste finnas på alla gym. Man kan oftast köra övningar med stång och det är så få övningar som man behöver tunga hantlar till så alternativ finns och sedan kan man välja ett gym där det finns tyngre hantlar om man behöver det. Jag kan erkänna att jag skulle vilja ha lite tyngre hantlar på mitt gym. Vi har till 40 kg och jag skulle vilja ha till 50 kg men det är inget jag tycker vi måste ha för gymmet är bra för övrigt.

Det som är skit är om de större kedjorna konkurrerar ut de mindre gymmen för att folk går till dessa skitgym som är svindyra och sedan finns det inget att välja på längre. De som vill kan få gå där men jag vill ha kvar de bra mindre gymmen med mer personlighet, bra priser och bättre kvalitet enligt mig.

Att man betalar mycket för något handlar också om status.
Att betala 3000 spänn för Vicktoria Secret Jeans är status för många.
SATS är status enl många. Kanske en fördom jag har men jag tror att det lite finare folket tränar där (inget ont om det iofs).
SATS är lite status eller Johan Westlings gym för 50 - 80000 i månaden. Då är man kung....

bubbe
2007-11-16, 08:50
Att man betalar mycket för något handlar också om status.
Att betala 3000 spänn för Vicktoria Secret Jeans är status för många.
SATS är status enl många. Kanske en fördom jag har men jag tror att det lite finare folket tränar där (inget ont om det iofs).
SATS är lite status eller Johan Westlings gym för 50 - 80000 i månaden. Då är man kung....

:laugh:

För jäkla roligt, styrketräning har tagits över av brats. Undrar hur dom tränar och lär ut på kungliga gymet.

Alltidxx
2007-11-16, 09:40
Johan Westlings gym för 50 - 80000 i månaden. Då är man kung....Nä kung är man inte. Man har bara tydligt visat att man inte förstår pengars värde, alternativt man förstår men tycker det är en god idé att segregera samhället. Att vissa människor inte blir äcklade av att se/höra något sådant går över mitt förstånd. Det är en sak att söka boende i utvalda bostadsområden, det är en helt annan att betala skvatt galna summor bara för att försäkra sig om att inga "fattiga" tränar där.

Noodles
2007-11-16, 09:51
SATS är lite status eller Johan Westlings gym för 50 - 80000 i månaden. Då är man kung....

Vem är Johan Westling?

Om du syftar på Daniel Westling tror jag du överdriver kostnaden för hans gym. Jag har för mig att den kostnad du nämner är en årskostnad. Det var för dyraste kortet och då ingick x antal timmar med personlig tränare. När det diskuterades tidigare på Kolozzeum har jag för mig att det inte visade sig vara mycket dyrare än vissa av SATS gym. Däremot är det galet mycket pengar för ett gymkort.

The Master
2007-11-16, 10:20
Vem är Johan Westling?

Om du syftar på Daniel Westling tror jag du överdriver kostnaden för hans gym. Jag har för mig att den kostnad du nämner är en årskostnad. Det var för dyraste kortet och då ingick x antal timmar med personlig tränare. När det diskuterades tidigare på Kolozzeum har jag för mig att det inte visade sig vara mycket dyrare än vissa av SATS gym. Däremot är det galet mycket pengar för ett gymkort.

Rätt av dig fel av mig.
DANIEL givetvis...
Ja det var deras dyraste kort, det finns säkert billigare. Inget ont om hans gym.
Han är en affärsman och ser möjlighetena att känna pengar på en viss typ av människor. Om det är "bättre" träning där än tex FAIRINGS GYM, har jag inget aning om dock

Elisu Canas
2007-11-16, 23:54
Nä kung är man inte. Man har bara tydligt visat att man inte förstår pengars värde, alternativt man förstår men tycker det är en god idé att segregera samhället. Att vissa människor inte blir äcklade av att se/höra något sådant går över mitt förstånd. Det är en sak att söka boende i utvalda bostadsområden, det är en helt annan att betala skvatt galna summor bara för att försäkra sig om att inga "fattiga" tränar där.

Men va f... Man kan i allra högsta grad förstått pengars värde, bara för att någon har mer pengar än du och gör av med dem så innebär inte det att de inte förstår. Och vad är detför trams om segregerat samhälle? Barnen i afrika går runt med putmage för att de inte får i sig tillräckligt med protein medans den här hemsidan är full med folk som trycker i sig 200-300g protein om dagen och svullar i sig 5000-6000 kcal för att sedan svälta bort dom, som käkar preworkout preparat som kostar mer än en majoritet av världens beffolkning har att leva för och du surrar om segregering bara för att DU inte har råd eller lust eller det kanske är tennis att barnen som inte bor där du bor svälter! Men tydligen är det helt ok att pröjsa galna pengar för att bo på ställen där alla andra är köpstarka och antagligen etninskt svenska! Sett i förhållande till vad de som tränar hos kungens svärson antagligen pröjsat för att bo där de bor är det fan billigt, säg 60lax för att träna ett år, det är vad en kvm kostar på finare adress...

Nytt mål i mitt liv: Träna på Vickans killes gym bara för att jävlas med alla som inte har råd inte vill eller bara är avundsjuka

The Master
2007-11-17, 12:43
Men va f... Man kan i allra högsta grad förstått pengars värde, bara för att någon har mer pengar än du och gör av med dem så innebär inte det att de inte förstår. Och vad är detför trams om segregerat samhälle? Barnen i afrika går runt med putmage för att de inte får i sig tillräckligt med protein medans den här hemsidan är full med folk som trycker i sig 200-300g protein om dagen och svullar i sig 5000-6000 kcal för att sedan svälta bort dom, som käkar preworkout preparat som kostar mer än en majoritet av världens beffolkning har att leva för och du surrar om segregering bara för att DU inte har råd eller lust eller det kanske är tennis att barnen som inte bor där du bor svälter! Men tydligen är det helt ok att pröjsa galna pengar för att bo på ställen där alla andra är köpstarka och antagligen etninskt svenska! Sett i förhållande till vad de som tränar hos kungens svärson antagligen pröjsat för att bo där de bor är det fan billigt, säg 60lax för att träna ett år, det är vad en kvm kostar på finare adress...

Nytt mål i mitt liv: Träna på Vickans killes gym bara för att jävlas med alla som inte har råd inte vill eller bara är avundsjuka

Måste faktiskt säga att det var ganska bra sagt. Inget man kanske tänker på nomalt. (tänkte mest det du sa om barnen i afrika)

Elisu Canas
2007-11-19, 02:09
Måste faktiskt säga att det var ganska bra sagt. Inget man kanske tänker på nomalt. (tänkte mest det du sa om barnen i afrika)

Min poäng var att det är lätt att bitcha om folk som "slösar" pengar medans man själv genom att styrketräna och äta som en häst står och river tusenlappar i kallduschen utan en tanke på dom som har det riktigt jävla illa här i världen, är antagligen ett resultat av perspektivlöshet, lite självömkan och en aning avundsjuka.

Alltidxx
2007-11-19, 16:05
Men va f... Man kan i allra högsta grad förstått pengars värde, bara för att någon har mer pengar än du och gör av med dem så innebär inte det att de inte förstår.
Alternativt inte bryr sig.


Barnen i afrika går runt med putmage för att de inte får i sig tillräckligt med protein medans den här hemsidan är full med folk som trycker i sig 200-300g protein om dagen...
Kan du nämna några fler uppenbara orättvisor i våran värld? Jag förstår att du tycker att det är ok att bete sig hur egoistiskt du vill så länge det finns någon som är värre än dig eller en orättvisa som är större än den du upprätthåller. Då känns det ok för dig. Det finns folk till allt.

Men tydligen är det helt ok att pröjsa galna pengar för att bo på ställen där alla andra är köpstarka och antagligen etninskt svenska!
Hur är det uppenbart? För att jag inte uttryckligen skrev att pröjsa galna pengar för boende också är slöseri? Givetvis är det det.

Sett i förhållande till vad de som tränar hos kungens svärson antagligen pröjsat för att bo där de bor är det fan billigt, säg 60lax för att träna ett år, det är vad en kvm kostar på finare adress...
Jämför du gymkortspriser med boendekostnader nu? Balanserat.

Nytt mål i mitt liv: Träna på Vickans killes gym bara för att jävlas med alla som inte har råd inte vill eller bara är avundsjuka
Ok, lycka till. Jag antar att du är av Big Brother generationen (max 23 år gammal) vilket åtminstone ökar dina chanser betydligt att finna likasinnade kamrater.

Elisu Canas
2007-11-19, 17:00
Alternativt inte bryr sig.


Kan du nämna några fler uppenbara orättvisor i våran värld? Jag förstår att du tycker att det är ok att bete sig hur egoistiskt du vill så länge det finns någon som är värre än dig eller en orättvisa som är större än den du upprätthåller. Då känns det ok för dig. Det finns folk till allt.


Hur är det uppenbart? För att jag inte uttryckligen skrev att pröjsa galna pengar för boende också är slöseri? Givetvis är det det.

Sen är jag äldre än 23år, tittar inte på dockusåpor och är inte socialdarwinist.
Jämför du gymkortspriser med boendekostnader nu? Balanserat.


Ok, lycka till. Jag antar att du är av Big Brother generationen (max 23 år gammal) vilket åtminstone ökar dina chanser betydligt att finna likasinnade kamrater.


Tycker att det är helt ok att vara hur egoistisk som helst, allt handlande är egoistiskt eftersom det inte finns något avsiktligt handlande som inte är rent egoistiskt, men kommer du på något handlande som är rent alturistiskt så grattis (men det kommer du inte). Sen gör du det något obegåvade misstaget att jämställa rättvisa med jämlikhet.

Men ett helt ok slöseri?

Ja det är en balanserad jämförelse, prisnivån för gymkort måste naturligtvis sättas i proportion till någotnting annat för den relevanta kundgruppen, skulle kunna valt kläder, skor, bilar kvitt samma vad, men jag valde bostad.

Sedan torde ju slöseri vara att betala mer för en vara/tjänst än den är värd, vilket ingen kommer göra i en marknadsekonomi.

Zydeco
2007-11-20, 14:27
Nu betalar jobbet 90% av min gymavgift. Men jag tycker det är sjukt att vissa gymm kan ta 300-500:- i månadsavgift, sen sätta upp massa plattskärmar som man sedan måste se reklam på. Vad betalar man för? Inte som att de underhåller maskinerna eller de friavikterna

Arf Pingvin
2007-12-01, 03:31
Det här är så jävla bra. Är gymbranchen för kommersiell? Greg Glassman från CrossFit ger sin syn på saken: http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_OpportunitiesPart1.mov

Alltidxx
2007-12-02, 15:01
Indikationer på att gymbranschen är för kommersiell från senaste nummret av B&K:
-I Ledaren listar Alex Danielsson Marcus Schenkenberg som en modern inspiratör.
-Ingvar Larsson säger "I en tid då allt fler gym fjärmar sig från tävlingsbyggare.."