handdator

Visa fullständig version : vikt fråga


zeratul82
2007-11-10, 21:34
jag har ett litet problem angående mitt kaloriintag.

ja har gått ner från 143 kilo till 90 kilo och ja känner att ja vill stanna på 90 kilo, jag är 191cm lång. eftersom jag styrketränar så är väll 90 kilo en bra målvikt för en kille på 191cm? men saken är att jag fortfarande har fett på magen som jag vill ha bort.

min fråga är. om jag äter tillräckligt för att stå still på 90 kilo och tränar konstant, kommer jag då att gå ner i fettmassa och upp i muskelmassa tills fettet är borta eller vad kommer att hända?

borde jag äta mer, äta mindre, träna kardio utöver styrketräningen eller vad borde jag göra för att få bort fettet utan att tappa muskler?

Koloftw
2007-11-10, 21:41
Du kommer bli starkare. Inte särskilt mycket tillväxt om du inte är överviktig (vilket du kanske är, det vet vi inte). Men är du nybörjare så ökar du nog lite massa ändå.


Ska du ner i vikt, så måste du äta mindre för att komma på ett energiunderskott. Läs King Grubs deffguide.

zeratul82
2007-11-10, 21:50
fasst ja vill inte gå ner i vikt, ja vill stanna på 90 kilo. vad ja undrar är om jag äter tillräckligt för att stå still på 90 kilo och styrketränar konstant, kommer jag då att tillslut väga 90 kilo fasst mindre fett och mer muskler? eller kommer ja inte att öka i muskelmassa om ja inte överäter? jag äter proteinrikt och äter whey 80 i samband med träningen.

Eddie Vedder
2007-11-10, 21:53
Du lär stå still både muskelmässigt och fettmässigt om du satsar på att ligga still i vikt. Om det är fysiologiskt genomförbart ska jag varken säga bu eller bä om, men försöker man eftersträva muskelökning trots att man inte accepterar att gå upp i vikt lär knappast något hända tyvärr.:(

zeratul82
2007-11-10, 21:55
Du lär stå still både muskelmässigt och fettmässigt om du satsar på att ligga still i vikt. Om det är fysiologiskt genomförbart ska jag varken säga bu eller bä om, men försöker man eftersträva muskelökning trots att man inte accepterar att gå upp i vikt lär knappast något hända tyvärr.:(

borde ja då försöka att få bort magen först och sedan bulka upp igen?

Koloftw
2007-11-10, 22:10
Japp, eller ett cykliskt upplägg (-kcal måndag-torsdag, kcal+ fredag-söndag).

Eller liknande, om du nu vill. Tror det blir bäst att göra en sak i taget. Men styrketräna och bli starkare kan du såklart göra ändå :).

Fat tony
2007-11-10, 23:09
Du lär stå still både muskelmässigt och fettmässigt om du satsar på att ligga still i vikt. Om det är fysiologiskt genomförbart ska jag varken säga bu eller bä om, men försöker man eftersträva muskelökning trots att man inte accepterar att gå upp i vikt lär knappast något hända tyvärr.:(
Tror inte vikten spelar så stor roll, utan vad vikten består av är viktigare.

borde ja då försöka att få bort magen först och sedan bulka upp igen?

till och börja med, bra jobbat med din deff*bs* själv tycker jag att du ska ligga och pumpa på gym, det är normalt att väga 90kg på din längd

Eddie Vedder
2007-11-11, 06:48
Tror inte vikten spelar så stor roll, utan vad vikten består av är viktigare.

Som vanligt verkar du inte läsa tråden du svarar i, givetvis spelar vikten roll eftersom zeratul82 skriver att den gör det.

Han undrar om han kan stå still i vikt men samtidigt förändra kroppsmassan till mindre andel fett och större andel fettfri massa.
Och det tror jag är väldigt svårt, nästintill ogenomförbart. Vill man förlora fett får man räkna med att gå ner något kg, omvänt om man vill få mer muskler.

Madara
2007-11-11, 07:12
Som vanligt verkar du inte läsa tråden du svarar i, givetvis spelar vikten roll eftersom zeratul82 skriver att den gör det.

Han undrar om han kan stå still i vikt men samtidigt förändra kroppsmassan till mindre andel fett och större andel fettfri massa.
Och det tror jag är väldigt svårt, nästintill ogenomförbart. Vill man förlora fett får man räkna med att gå ner något kg, omvänt om man vill få mer muskler.

+1

Du får antingen gå ner i bf% tills du är nöjd för att sedan gå upp och lägga på dig massa alt. börja lägga på dig lite redan. Mer muskler gör att en högre %bf ser bättre ut. Ang. att gå ner i fett samtidigt som du lägger på dig muskler så går detta i vissa fall med rätt kost och har till störst del att göra med gener, men skulle du vara en av dessa skulle du veta det redan. Så ett stort generellt, nej.

zeratul82
2007-11-11, 07:56
jag är helt säker på att jag har gått upp i styrka och volym på musklerna när jag har gått ner mina 53kilon. att jag gick upp i styrka i börgan är väll inte så konstigt eftersom ja va så kraftigt överviktig. men från 100 till nu 90 så har jag fortfarande lagt på vikter i träningen. beror de på hur hårt jag tränar eller vad jag äter? jag kanske borde säga oxå att min viktnergång inte har gått spikrakt nu på slutet, jag ha varit strikt i min träning och kost, men vikten har ändå gått i vågor.

zeratul82
2007-11-11, 08:27
Tror inte vikten spelar så stor roll, utan vad vikten består av är viktigare.



till och börja med, bra jobbat med din deff*bs* själv tycker jag att du ska ligga och pumpa på gym, det är normalt att väga 90kg på din längd

tackar=) fasst den där smilyn som håller en "bs" skyllt, jag är lite nybrgare här på forumet, men betyder bs bullshit?

Fat tony
2007-11-11, 13:47
tackar=) fasst den där smilyn som håller en "bs" skyllt, jag är lite nybrgare här på forumet, men betyder bs bullshit?

asså när jag skickar den menar jag bara posetiva saker:thumbup:

Raggis
2007-11-11, 14:58
asså när jag skickar den menar jag bara posetiva saker:thumbup:

Men tänk dig för, ffs.

Ganymedes
2007-11-11, 23:48
asså när jag skickar den menar jag bara posetiva saker:thumbup:

Så härligt rebelliskt. Och när jag skriver sarkasmer menar jag det omvända.
Nästkommande mening är sann. Föregående mening är falsk. :Virro
Eller i klartext: uttryck dig så att folk (även nybörjare då) förstår dig.

Scratch89
2007-11-12, 00:02
Så härligt rebelliskt. Och när jag skriver sarkasmer menar jag det omvända.
Nästkommande mening är sann. Föregående mening är falsk. :Virro
Eller i klartext: uttryck dig så att folk (även nybörjare då) förstår dig.

Det är som när, enligt filosofen, lögnaren säger att han talar sanning. :D