handdator

Visa fullständig version : Chokladtryffel!


lectris
2007-11-10, 21:24
Min pappa tycker väldigt mycket om choklad, så jag tänkte hitta på något att ge honom på fars dag. Det slutade med att jag provade på att göra chokladtryffel idag för första gången, och det var riktigt enkelt. Så jag tänkte dela med mig :D

grundreceptet för ~30st tryfflar är

200g mörk choklad
1dl vispgrädde

Sen kan man tillsätta valfri krydda om man vill, jag valde rivet apelsinskal. Annat som passar till mörk choklad är tex whiskey, chili, kardemumma, mint, mandel och olika citrusfrukter. Ungefär 1-2 tsk krydda är lagom till den här satsen.

Först hackar man chokladen, sen värmer man grädden till kokpunkten, tar av kastrullen från plattan.

Häller grädden över chokladen (man ska tydligen inte göra tvärt om, varför vet jag inte riktigt..)
44290

Rör om tills chokladen smälter. (Om inte all choklad smälter av värmen från grädden så kan man hetta upp tryffelsmeten lite, men man får vara försiktig så att man inte värmer för mycket eller för länge, för då kan den skära sig)
44291

Tillsätt kryddan och rör om.
44292

Häll smeten i en plastbunke och ställ i kylen i ett par timmar tills smeten stelnar. Sen delar man in smeten i rutor så att det blir lättare att ta loss den från burken i "portioner", sen rullar man tryffeln i kakao.

Glömde ta bild här så jag lånar en, det ser ut såhär:
http://www.recepten.se/images/recept/2/223/chokladtryffel_2.jpg

Lägg dem i burk med smörpapper mellan lagren
44293

Tada! :D easy peasy, och lite roligare att ge bort hemmagjord chokladtryffel än köpt.

MyungChul
2007-11-11, 20:50
Om chokladen blir överhettad blir den missfärgad, grå choklad är inte så snyggt.

För övrigt, är det lindh's choklad?

Cilia
2007-11-11, 20:53
Kul har tänkt göra några gånger
Hur smakade det?

lectris
2007-11-11, 21:15
För övrigt, är det lindh's choklad?

japp

Kul har tänkt göra några gånger
Hur smakade det?

över förväntan faktiskt. blev jättegoda och pappa tyckte om dom så de fyllde ju sin funktion iaf :)