handdator

Visa fullständig version : Ätardag "gone bad" jätteöverskott.


negative
2007-11-10, 21:22
Tänkte på ätardagar som "gone bad"

Om man nu skulle veta att man förbrukar 3000 Kcal per dag, sen ligger man på ett kaloriminus på 500Kcal(2500Kcal) per dag i 6 dagar, sen dag 7 käkar man 3000+(500*6) alltså 6000 Kcal. Skulle detta göra att man inte går ner i vikt om detta skulle ske varje vecka dag 7?

Koloftw
2007-11-10, 21:27
I teorin, så skulle man ligga på +-0 och varken minska eller öka.

I praktiken, så är det olika från individ till individ. Jag har inga källor eller referenser, men läser man på forumet vad vissa påstår sig äta på ätardagar, så kan man med snabb huvudräkning komma upp på 10 000 kcal. Och de blir ändå hårda.

Nelo322
2007-11-10, 21:28
är ingen expert men det låter som att det skulle bli så... sen 6000 kcal på en dag... det är jävligt mycket mat asså.

negative
2007-11-10, 21:45
I teorin, så skulle man ligga på +-0 och varken minska eller öka.

I praktiken, så är det olika från individ till individ. Jag har inga källor eller referenser, men läser man på forumet vad vissa påstår sig äta på ätardagar, så kan man med snabb huvudräkning komma upp på 10 000 kcal. Och de blir ändå hårda.

Precis det jag menar, teorin säger +-0, men hur är det i praktiken.

Sitter här och skäms efter en dag med rostade mackor smör ost och skinka ggr 7 + 3 ägg till frukost, jättepizza till lunch och en tacobuffè middag. Avslutade dagen med 500g godis. Utöver detta har 3 prottedrinkar inmundigats. *screwy*

lectris
2007-11-10, 21:50
Sitter här och skäms efter en dag med rostade mackor smör ost och skinka ggr 7 + 3 ägg till frukost, jättepizza till lunch och en tacobuffè middag. Avslutade dagen med 500g godis. Utöver detta har 3 prottedrinkar inmundigats. *screwy*

*spy* hetsätning ftw eller..?

negative
2007-11-10, 21:53
*spy* hetsätning ftw eller..?

Hungrig ju :cryout:

Koloftw
2007-11-10, 22:08
*spy* hetsätning ftw eller..?

Tjaa ... (Alltså i betydelse "Well", på engelska, inte "Hej". *whistle*)

Om du fick äta fritt, utan tanke på hälsa eller välmående eller kalorier, skulle du väl också äta rejält mycket mer än vad du brukar?

Om jag skulle göra det (vilket aldrig kommer hända, förutom möjligtvis i en slags hjärnapparat som gör så att jag tror att det händer) så skulle jag troligtvis komma upp i minst 20 000 kcal/dag.


Till trådskaparen: Gör inte om det de närmsta månaderna så är allt OK ;). Jag har själv gjort samma saker (värre tom., och jag har inte fått kroniska effekter av det).

negative
2007-11-10, 22:29
Tjaa ... (Alltså i betydelse "Well", på engelska, inte "Hej". *whistle*)

Om du fick äta fritt, utan tanke på hälsa eller välmående eller kalorier, skulle du väl också äta rejält mycket mer än vad du brukar?

Om jag skulle göra det (vilket aldrig kommer hända, förutom möjligtvis i en slags hjärnapparat som gör så att jag tror att det händer) så skulle jag troligtvis komma upp i minst 20 000 kcal/dag.


Till trådskaparen: Gör inte om det de närmsta månaderna så är allt OK ;). Jag har själv gjort samma saker (värre tom., och jag har inte fått kroniska effekter av det).


Jag inte orolig för varken häsa eller välmående utan bara nyfiken om detta skulle få en att ligga still i vikt om man gjorde detta en gång i veckan.

Sen stämmer inte 3000 Kcal heller utan var bara ett räkneexempel. Med mina 200cm och 120 kg så förbrukar jag rätt mycket energi.

Nää nu blir det en micropizza och lite sloow ;)

lectris
2007-11-10, 22:38
Om du fick äta fritt, utan tanke på hälsa eller välmående eller kalorier, skulle du väl också äta rejält mycket mer än vad du brukar?

jojo visst, men jag undrar mest hur man får plats med allt i magen. jag är van att ligga på runt 1300 kcal just nu och magen skulle nog fanemej spricka om jag tryckte i mig 20 000kcal i mat under en dag :D

Fat tony
2007-11-10, 23:00
vissa har en aptit för två personer, jag själv kan få i mig 1 och en halv pizza

fluff
2007-11-10, 23:25
Precis det jag menar, teorin säger +-0, men hur är det i praktiken.

Sitter här och skäms efter en dag med rostade mackor smör ost och skinka ggr 7 + 3 ägg till frukost, jättepizza till lunch och en tacobuffè middag. Avslutade dagen med 500g godis. Utöver detta har 3 prottedrinkar inmundigats. *screwy*

Det är EN dag under hela deffen. Du kanske har "förstört" ett par dagars deff, men vafan - dieta några dagar extra istället då. Ska man hårdra det är att skämmas för det man äter är ett av de första stegen in i ätstörningar. Tro mig eftersom jag varit långt nere i det träsket själv. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, långt ifrån, men kan ju vara värt att tänka på.

Jag har själv haft en riktigt massiv "ätardag" idag, utan att ligga på ngn diet eller liknande. 0.5-1kg plus idag? Kanske. Några dagars extra deff om jag hade behövt det, men troligen också ganska stärkt i psyket av att ha fått i mig lite extra gott just den där dagen.

L-Sami
2007-11-11, 00:38
Varför måste du ligga på +3000kcal under en dag? Att ligga på +1000kcal under en "ätar" dag skulle vara rimligare. Då kommer du tappa fett och vikt men ändå kunna unna dig lite mer en dag i veckan. Under en diet måste man försöka låta bli att överäta.

Rahf
2007-11-11, 01:05
Disciplin och kontroll, även under ätardag. Du kan åtminstone ha det i extra åtanke. Däremot ska du inte gräma dig över din svullardag, lär av ditt misstag och korrigera till nästa gång.

Handcuff
2007-11-11, 09:09
Varför måste du ligga på +3000kcal under en dag? Att ligga på +1000kcal under en "ätar" dag skulle vara rimligare. Då kommer du tappa fett och vikt men ändå kunna unna dig lite mer en dag i veckan. Under en diet måste man försöka låta bli att överäta.

Hade kunnat vart jag som sa det. En ätardag kan vara bra under diet för att kunna unna sig lite gott. Men en hetsätardag...varför :confused:

Tolkia
2007-11-11, 11:47
det faktum att trådskaparen använder uttryck som "sitter här och skäms" tolkar åtminstone jag som att vederbörande inte direkt känner att en våldsam ätardag var en så bra idé, så vi kan kanske framöver skippa påpekanden i riktningen "men ffs hetsäta, så korkat, hur kunde du yada yada ya".

Fluff skriver ett vettigt inlägg - det här är EN händelse och det enda vettiga sättet att hantera det, om man nu mår illa över det i efterhand, är att köra på som vanligt. Ett system som det du beskriver i det första inlägget - banta, frossa, banta - leder som regel till att man oscillerar kring samma vikt istället för att gå ned, ja, ELLER till att man går upp, eftersom det är svårt att hålla koll på att bantningen och frosseriet tar ut varandra. Klassisk jojo-bantning med andra ord. Inte bra för vare sig kroppen eller knoppen.

negative
2007-11-11, 21:19
Varför måste du ligga på +3000kcal under en dag? Att ligga på +1000kcal under en "ätar" dag skulle vara rimligare. Då kommer du tappa fett och vikt men ändå kunna unna dig lite mer en dag i veckan. Under en diet måste man försöka låta bli att överäta.


Men nu var ju inte det frågan, utan hur det skulle bli OM man överåt så en gång i veckan.
Så skit nu i alla svar om hetsätning och hur dåligt det är. Jag 30 år och kan ta vara på mig själv.

Tillbaka till frågan

Skulle man stå still i vikt eller gå ner ?

Tolkia
2007-11-11, 22:37
Skulle man stå still i vikt eller gå ner ?
Ligger du på +/- 0 står du still, ligger du på plus går du upp, ligger du på minus går du ned. Som alla andra. Problemet med en kosthållning som omväxlande är tokbantning och tokätning är att man brukar ha svårt att hålla koll på att man verkligen ligger på +/- 0 och gå upp istället..

Philippp
2007-11-12, 00:15
han ligger ju visserligen inte +- teoretiskt heller utan hans överskott är ju större ändå då 700kcal+ inte motsvarar 700kcal- eftersom energi går åt för muskelbildning etc

Cerberus
2007-11-12, 01:50
det kommer gå långsammare iaf, om ens det...vet jag av egen erfarenhet.

Plus att det inte är en bra vana.

Alfred Nobel
2007-11-12, 06:56
Får jag vända på frågan, om du ligger på ett kaloriöverskott 5 av 6 dagar i veckan. Det vill säga, ett överskott på 500kcal x 6dagar/veckan = 3000kcal/veckan och på, låt oss säga, söndag äter du inget/nada/finito och förbränner ytterligare 1000kcal på ett löpband.

Tror du att din vikt kommer vara i balans?

Lite off;
Eller att du ligger på ett 500kcal underskott mån-lördag och sen äter du upp dig rejält så det kompenserar allt du förbrännt under veckan som gått, bildas det lika mycket muskelmassa och fettfrimassa som ett normalt/dagligt överskott? Seriös styrketräning är inblandad.

Flemming
2007-11-18, 18:14
Detta var intressant läsning då jag själv experimenterade med ätardagar(en gång i veckan) när jag tränade som mest.

Jag valde lördag(ibland blev man bjuden på middagar och att avstå från såsen hade gett mig djup ångest) och åt allt jag kom över och det jag gått och var sugen på hela veckan. Oftast åt jag en hel kartong med 25st negerbollar, friterade ett par påsar pommes under dagen, lagade mat ett par gånger eller så drog jag till MAX/pizzerian.
Räkna kalorier gjorde jag aldrig under de dagar...

Oavsett om jag hade stoppat i mig 15 kartonger med negerbollar, eller ätit 6 pizzor så gick jag ju inte upp ett kilo för en dag.

Kroppen har begränsad upptagningsförmåga. Äter man 2kilo choklad på en dag så kan ju kroppen ändån inte ta upp all fett utan det försvinner den naturliga vägen.
De som käkar 10 proteindrinkar om dagen vet ju vad jag talar om, man sitter ofta på toaletten *rolleyes*

Upptagningsförmågan kan man ändra liksom allt annat så äter man 6 pizzor och 20 ägg varje dag så mår man nog inte så bra till sist.

Så om man skulle ligga +-0 bara för att man äter en helvetes massa under en dag så är svaret(enligt efter hur min egen kropp fungerar): Nej. Fortsätter man med dieten sön-fre sen igen så gåre man stadigt ner i vikt.

Exhale_
2007-11-18, 18:29
Precis det jag menar, teorin säger +-0, men hur är det i praktiken.

Sitter här och skäms efter en dag med rostade mackor smör ost och skinka ggr 7 + 3 ägg till frukost, jättepizza till lunch och en tacobuffè middag. Avslutade dagen med 500g godis. Utöver detta har 3 prottedrinkar inmundigats. *screwy*

Hur går tänket med att inta 3 prottedrinkar under en ätardag? Är dem extremt goda?

Alfred Nobel
2007-11-18, 18:50
Hur går tänket med att inta 3 prottedrinkar under en ätardag? Är dem extremt goda?

Han vill väl förse sig själv med en mängd protein, oftast är skräpmat/godis väldigt proteinfattigt.

Exhale_
2007-11-18, 18:58
Han vill väl förse sig själv med en mängd protein, oftast är skräpmat/godis väldigt proteinfattigt.

Mackor, ost, skinka ggr 7 + 3 ägg till frukost, jättepizza till lunch och en tacobuffè middag.

Där har du nog tillräckligt med protein för att täcka behovet för en ätardag skulle jag tro! Man behöver ju långt ifrån 2 gram per kroppskilo om man överskrider sitt dagsbehov av energi med måtta.

Alfred Nobel
2007-11-18, 19:05
Där har du nog tillräckligt med protein för att täcka behovet för en ätardag skulle jag tro! Man behöver ju långt ifrån 2 gram per kroppskilo om man överskrider sitt dagsbehov av energi med måtta.

Jag håller med dig, fast vissa har proteinnojja och måste ligga på skyhöga nivåer. Fast han kanske bara dricker för smakens skull, vad vet jag :D

Topworker
2007-11-20, 09:00
Toppen tråd detta!

Jag gick o funderade på just exakt detta i morse på min morgonprommenad.
(någonstans 04:40... F_n va mörkt o kallt det är nuförtiden!)

Jag har nämligen ett exel-ark som fylls i med alla föda, där räknas det på kort o tvärs. Har fyllt i det sedan -02, rätt roligt att titta på efter hand.

Så jag häromdagen satt jag o gjorde lite diagram för de 12 veckorna deffen pågott. Gjorde en kurva för "ätit kcjl" och "borde äta kcjl", borde äta är basal omsättning(som nerjusterats en del pg viknergång och lägre "förbrukning" under deffen) - 600 kcjl + kcjl för träning.
Trotts jag de flesta dagar ätit under "borde äta" så har mina ätardagar, lördagar, vägt upp medeln(flytande medel värde 7d) så slutsumman hamnat på ca -250 kcjl/dag, och det verkar vara just den mängd som motsvarar vad jag tappar just nu, dvs ca 0.25 kg.

Anledningen till att jag gjorde diagrammen var just att jag tycket det gick långsamt. Nu, den lilla tid som är kvar, kommer jag skära på ätardagarna istället för "vanliga" dagar som just nu redan ligger ca -800 kcjl.

Så trotts teorier om "allt kan inte tas upp" så verkar det tyvärr som om teorierna med "in och ut" stämmer bättre...

Dock kan sägas att vikten knappast gick upp nämnvärt till dagen efter ätardagarna...

Eddie Vedder
2007-11-20, 09:17
Topworker: Är det kJoule eller kcal du räknar?

Annars har du rätt i att nästan allt tas upp, kroppen är extremt effektiv i att absorbera energigivande näringsämnen och i stort sett varenda matbit tas upp oavsett om man käkar sinnessjukt mycket.
Födotermogenesen brukar uppskattas till ca.10% av det totala energiintaget generellt sett, med individuella variationer givetvis. Och olika persoenr "svarar" olika på överätning. Många faktorer spelar in i hur energin förbrukas men faktum kvarstår att kroppen tar upp nästan allt vi stoppar i oss.

Topworker
2007-11-20, 09:47
Topworker: Är det kJoule eller kcal du räknar?



kcal , kilo kalorier, hurså? Har jag räknat galet?
Började faktist med kJoule en gång i tiden då det är en standard enhet(ingengörs sakada..) men då då det snackas kalorier överallt och det inte alltid står med kj på förpackningarna så fick det bli just kalorier.

Edit: Nu ser jag, jag skrev "kcjl"... jaja, kan man skylla på för lite kolhydrater? ;)

Eddie Vedder
2007-11-20, 09:50
Edit: Nu ser jag, jag skrev "kcjl"... jaja, kan man skylla på för lite kolhydrater? ;)

Ja det var därför jag undrade hehe. Men för lite kolhydrater är helt klart en godkänd ursäkt.;)

Topworker
2007-11-20, 09:58
Ja det var därför jag undrade hehe. Men för lite kolhydrater är helt klart en godkänd ursäkt.;)

Sedär vad ett päron och 20g protein kan göra...(att jag hittade felet...)
Fasiken va "dum" man kan bli under deffen....känner mig fånig imellanåt...
:smash:

Rahf
2007-11-20, 10:02
Sedär vad ett päron och 20g protein kan göra...(att jag hittade felet...)
Fasiken va "dum" man kan bli under deffen....känner mig fånig imellanåt...
:smash:

Alla gör vi misstag, att du märker det själv är fint. Det är inte alla som kan hålla kvar ett bra humör i skrift och fortfarande erkänna ett snedsteg ;).

Topworker
2007-11-20, 10:42
Alla gör vi misstag, att du märker det själv är fint. Det är inte alla som kan hålla kvar ett bra humör i skrift och fortfarande erkänna ett snedsteg ;).

Det är en övningssak, tillräckligt många misstag så lär man sig, så att säga...*whistle*

Rahf
2007-11-20, 11:07
Ja när det går från "Det är mänskligt att fela." till "Du är mänsklighetens fel!" ja då kan man börja oroa sig.

Paltkoma
2007-11-21, 19:53
Ang. frågan om -500 kcal 6 dagar, följt av +3000 kcal 1 dag ger noll, så tror jag inte att det blir noll.

Den dagen då du moffar satan +3000 kcal, så kommer kroppen att försöka förbränna extra av det överskott som den inte behöver.

Dagarna med -500 kcal kommer däremot inte resultera i någon nämnvärd minskning i metabolismen.

Metabilism-ökningen dag 7 kommer att vara större än metabolism-minskningen dag 1-6. Alltså kommer veckan som helhet troligen innebära ett litet minus. Ett väldigt litet minus iofs, men nettoresultatet blir inte exakt noll.

fluff
2007-11-21, 20:01
Har precis själv haft en ätardag gone bad, fallback till hetsätning efter mina ätstörningar. Säkerligen 15000 kcal+. Skönt att man behöver gå upp i vikt, men ändå, dumt och onödigt i efterhand. Tänker dock inte kompensera en vecka framöver, extra tryck i kroppen bara ;)

Nelo322
2007-11-21, 20:11
Har precis själv haft en ätardag gone bad, fallback till hetsätning efter mina ätstörningar. Säkerligen 15000 kcal+. Skönt att man behöver gå upp i vikt, men ändå, dumt och onödigt i efterhand. Tänker dock inte kompensera en vecka framöver, extra tryck i kroppen bara ;)

Kan du skriva vad du har ätit för att få i dig så mycket?
Druckit olja?

fluff
2007-11-21, 22:01
Kan du skriva vad du har ätit för att få i dig så mycket?
Druckit olja?

Från annan tråd

Vetifan, har inte direkt räknat. Men en Skogaholmslimpa med smör och en burk jordnötssmör till frukost vid halv sju. Mätt :]

Sen bjöds det på smörgåstårta för avtackning till en anställd vid 10 på jobbet. Mättare.

Lunch vid 13, kebabtallrik med extra kött och sås. En kexchoklad och en Daim.

Åkte o handlade efter jobbet, två bratwurst med mos, räksallad och lökringar.

Till fotbollen: en kebabpizza med sås, pommes och en chipspåse och smågodis på det. Hyfsat mätt, hyfsat helidiotiskt... hyfsat gott dock *popcorn*

thexbishop
2007-11-21, 23:20
Från annan tråd

Maffigt! men låter inte som 15000 kcal!

fluff
2007-11-21, 23:41
Maffigt! men låter inte som 15000 kcal!

Det räckte för att bli mätt iaf :)

Exhale_
2007-11-22, 15:24
Maffigt! men låter inte som 15000 kcal!

Vad uppskattar herrn det till då?

Martin.Svensson
2007-11-22, 15:53
Inressant det här har funderat på detta under mina dieter.

Min praktiska erfarnhet säger mig att man kan i stort sätt förstöra en veckas diet genom en rejäl ätardag.
Nu är inte jag någon som räknar kalorier på mina dieter, ser till att jag får i mig rejält med protein och sen tittar jag på hur vikten rör sig om jag ska höja eller sänka intaget av mat.

Men jag tycker att ätar dagarna förstör mycket, efter varje ätardag så brukade jag gå upp ca 2-3 kg mycket vätska givetvis men den måste ju också bort så bort med ätardagrna om man vill ah en stadig vikt nedgång.

Sheogorath
2007-11-22, 16:39
Ja när det går från "Det är mänskligt att fela." till "Du är mänsklighetens fel!" ja då kan man börja oroa sig.

Riktigt klokt sagt.

Sheogorath
2007-11-22, 16:44
Det är en mycket intressant frågeställning. Men det är nog bra att ha ett upplägg där man de facto går ner, sett till medianen, 0.5 kg per vecka, och då tagit i beräkning att man faktiskt svullar och grisar under ätardagen, om det är vad man behöver för att psyket ska hänga med. Man tar medianen från mån-fre (innan man börjar svulla såklart, om ätardagen infinner sig en fredag), loggar aldrig lör och sön.

GÅR man ner 0.5 kg i median på en mån-fre period TROTS "svineri" en dag i veckan, så är det ju bra. Men gott nog? Det är alltså frågan. Risken är att man har ett underskott på mer än ~700 kcal på mån-fre, och då tas den extra energin obönhörligen från fettfri vävnad dessa dagar; massa som man ju inte kommer få kompenserad för av en ätardag. Så upplägget fungerar, men kanske inte är det bästa om man är väldigt rädd om sin förvärvade muskelmassa. Under min nästa diet ska jag nog ha lite bättre koll på mina ätardagar. Jag ska skita i näringsfördelningen som vanligt, men det totala energiintaget skall hållas under uppsikt.

thexbishop
2007-11-22, 17:34
Vad uppskattar herrn det till då?

Extremt svårt eftersom jag inte sett hans mat! men ca: 10-13000 som högst. Nu vet jag inte hur mycket han gör av med på en dag, men i säg 2500kcal, då ska hans mat alltså motsvara 17500 kcal? Då har han nog glömmt vissa saker han tydligen räknat med!

Brooklyn
2007-11-22, 19:35
Precis det jag menar, teorin säger +-0, men hur är det i praktiken.

Sitter här och skäms efter en dag med rostade mackor smör ost och skinka ggr 7 + 3 ägg till frukost, jättepizza till lunch och en tacobuffè middag. Avslutade dagen med 500g godis. Utöver detta har 3 prottedrinkar inmundigats. *screwy*

:eating: :thumbup:

Knabb
2007-11-23, 11:27
Har aldrig lyckats komma ner under 10 % procent fett utan ätardagar (går såklart men musklerna försvinner lätt på mig utan ätardagar) . Rätt använd är ätardagarna Guld.