handdator

Visa fullständig version : Dygnsrytm - hur stor påverkan på tillväxten?


Raggis
2007-11-10, 18:22
Jag undrar hur stor påverkan dygnsrytmen har på träningsresultaten? Låt oss ponera följande ex.:

Person a och person b har exakt likadana förutsättningar, och tränar dessutom likadant och kosten är densamma för båda. Person a går och lägger sig kring 23:00, och stiger upp kring 07:00. Person b däremot, går och lägger sig kring 04:00, och stiger upp 13:00. Som ni ser, så får båda personerna 8 timmars sömn.

Det enda jag har lyckats hitta, är att det är större chans för personer som vänder på dygnet att bli överviktiga. Har aldrig hittat något konkret svar, kanske för att det inte finns något konkret svar? *popcorn*

I am confuzzled.

Thank you!

zeusden1
2007-11-10, 18:26
Vad spelar det för roll? Ska du byta jobb? Har du jobb? Gillar du sena nätter?

Enda jag vet är att den biologiska klockan försjuts

Raggis
2007-11-10, 18:29
Jobb? *popcorn*. Vad är det? ^^

Jag är bara nyfiiiiiiiiken.

Mourten
2007-11-10, 19:00
OffT älskar popcorn gubbarna :)

agazza
2007-11-10, 19:10
Mer en fråga för 70% av alla tonåringar i sverige utan jobb.

Varför skulle det påverka träningen överhuvudtaget ifall man sover lika länge ändå?

Powerexpress
2007-11-10, 19:22
Har väl mer genetiskt att göra.

Men jag går upp samma tid every day och äter på mina utsatta tider för att kroppen ska få dom påfyllningar från maten som den är van vid.

Sen finns det ju spekulationer om att kroppen inte behöver så mycket protein som det var sagt från början 1,5 per kroppskilo gram till 2 gram så jag äter inte alls så mycket protein längre och jag ökar fortfarande i volym, styrka och vikt.

Raggis
2007-11-10, 19:26
Mer en fråga för 70% av alla tonåringar i sverige utan jobb.

Varför skulle det påverka träningen överhuvudtaget ifall man sover lika länge ändå?


Det är ju det jag undrar över *popcorn*

Har väl mer genetiskt att göra.

Men jag går upp samma tid every day och äter på mina utsatta tider för att kroppen ska få dom påfyllningar från maten som den är van vid.

Sen finns det ju spekulationer om att kroppen inte behöver så mycket protein som det var sagt från början 1,5 per kroppskilo gram till 2 gram så jag äter inte alls så mycket protein längre och jag ökar fortfarande i volym, styrka och vikt.

Mja, nu går du lite offtopic. Givetvis ser man resultat, oavsett om du ligger på 1g/kg eller 2g/kg. Det intressanta är hur stor skillnaden är, och det är det jag försöker reda ut.

Cerberus
2007-11-10, 19:43
tror mörker och ljus kan spela in också, det ökar väl melatoninhalt av mörker som vi ska bli tröttare utav så någon slags hormonell skillnad kan det ju va.

Production of melatonin by the pineal gland is inhibited by light and permitted by darkness. For this reason melatonin has been called "the hormone of darkness" and its onset each evening is called the Dim-Light Melatonin Onset (DLMO). Secretion of melatonin, and its level in the blood, peaks in the middle of the night, and gradually falls during the second half of the night, with normal variations in timing according to an individual's chronotype.
http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Martin Löwgren
2007-11-10, 19:58
Jag undrar hur stor påverkan dygnsrytmen har på träningsresultaten? Låt oss ponera följande ex.:

Person a och person b har exakt likadana förutsättningar, och tränar dessutom likadant och kosten är densamma för båda. Person a går och lägger sig kring 23:00, och stiger upp kring 07:00. Person b däremot, går och lägger sig kring 04:00, och stiger upp 13:00. Som ni ser, så får båda personerna 8 timmars sömn.

Det enda jag har lyckats hitta, är att det är större chans för personer som vänder på dygnet att bli överviktiga. Har aldrig hittat något konkret svar, kanske för att det inte finns något konkret svar? *popcorn*

I am confuzzled.

Thank you!

Alla på mitt extrajobb som dörrvakt på sturecompaniet arbetar natt och sover ung som person B. 3st av dem ska tävla på SM i kroppsbyggning och jag själv ska tävla om 2år.

Om vi utgör ett genetiskt undantag tror jag inte. Äter man som en häst, tränar som en tiger och återhämtar sig maximalt så får man resultat oavsett när man sover men visst det finns studier som säger helt annorlunda men jag kan ju bara se på mig och mina kollegor.

Powerexpress
2007-11-10, 20:27
Alla på mitt extrajobb som dörrvakt på sturecompaniet arbetar natt och sover ung som person B. 3st av dem ska tävla på SM i kroppsbyggning och jag själv ska tävla om 2år.

Om vi utgör ett genetiskt undantag tror jag inte. Äter man som en häst, tränar som en tiger och återhämtar sig maximalt så får man resultat oavsett när man sover men visst det finns studier som säger helt annorlunda men jag kan ju bara se på mig och mina kollegor.


Men du och dina kollegor är väl olika starka?
Det är väl det jag menar med genetiskt.

Ni kommer väl alla till ett stadium då någon är något lite starkare än den andre.

andreasson
2007-11-10, 21:27
Intressant tråd, det känns ju att om man har den sena dygnsrytmen och skulle ha haft den i flera år samma timmar varje dag så borde resultaten bli samma men om man har en dygnsrytm som kanske förändras på helgerna så blir kanske träningen påvärkad. Men jag har inget riktigt svar bara en känsla :)

kanske lite off topic men om person a och b går och lägger sig vid samma tid och person a går upp 2 timmar före person b och då får 2 timmars mindre sömn varje natt. Kommer man då se stora resultat skildnader på person a och b eller är det knappt märkbart?

agazza
2007-11-10, 22:21
Isåfall borde ju chineser osv vara skitspä allihop eftersom dom sover på fel tider..

Eddie Vedder
2007-11-10, 22:23
Isåfall borde ju chineser osv vara skitspä allihop eftersom dom sover på fel tider..

Vaddå för "fel" tider? Är dom vakna nattetid och sover på dagen i Kina? Det lilla landet Kina med den jättehomogena befolkningen.:D

agazza
2007-11-10, 22:25
Vaddå för "fel" tider? Är dom vakna nattetid och sover på dagen i Kina? Det lilla landet Kina med den jättehomogena befolkningen.:D

sitter ett gäng chineser och funderar på ifall vi är skitspä här i norden också för att vi sover på "fel tider"











Det jag menar är hur skulle det kunna spela någon roll överhuvudtaget?

Eddie Vedder
2007-11-10, 22:37
sitter ett gäng chineser och funderar på ifall vi är skitspä här i norden också för att vi sover på "fel tider"

Det jag menar är hur skulle det kunna spela någon roll överhuvudtaget?

Vad är "fel tider"? Det handlar om natt och dag, våran biologiska klocka som styrs av dygnet. Natt/dag, ljus/mörker. Hur kan du påstå att det finns "fel tider"?
Netten är natten och dagen är dagen oavsett var du befinner dig geografiskt. Och ja, kroppen HAR en biologisk klocka och fungerar olika under nattetid rent fysiologiskt jämfört med dagtid.

Raggis
2007-11-10, 22:38
Isåfall borde ju chineser osv vara skitspä allihop eftersom dom sover på fel tider..

:confused:. Timezones baby.

agazza
2007-11-10, 22:42
haha ni fattar ju inget. Det spelar ingen roll när man sover, bara tiden och kvaliteten är densamma

Raggis
2007-11-10, 22:42
haha ni fattar ju inget. Det spelar ingen roll när man sover, bara tiden och kvaliteten är densamma

Hur vet du det?

Eddie Vedder
2007-11-10, 22:44
haha ni fattar ju inget. Det spelar ingen roll när man sover, bara tiden och kvaliteten är densamma

Att andra inte fattar är nog DU den sista som ska påstå. Så du menar att den cirkadiska dygnsrytmen är totalt oväsentlig i sammanhanget och vad grundar du i såna fall den slutsatsen på?

agazza
2007-11-10, 22:45
Att andra inte fattar är nog DU den sista som ska påstå. Så du menar att den cirkadiska dygnsrytmen är totalt oväsentlig i sammanhanget och vad grundar du i såna fall den slutsatsen på?

mig själv och hur utvilad jag känner mig :)

agazza
2007-11-10, 22:46
Hur vet du det?

är tiden och kvaliteten densamma så är det ju exakt samma sak, typ som en femkrona klockan 18:44 är lika dan som en femkrona klockan 04:32:smash:

Raggis
2007-11-10, 22:46
är tiden och kvaliteten densamma så är det ju exakt samma sak, typ som en femkrona klockan 18:44 är lika dan som en femkrona klockan 04:32:smash:

Du grundar dina åsikter utifrån dina erfarenheter - det är inte väsentligt i detta sammanhang. Precis som Eddie skrev, så finns det fysiologiska skillnader mellan dag- och nattetid.

agazza
2007-11-10, 22:47
okej, flåt, lite kul.

Eddie Vedder
2007-11-10, 22:48
mig själv och hur utvilad jag känner mig :)

Jag frågade inte om hur pigg du känner dig, jag frågade vad du har för belägg för att en omkastad cirkadisk dygnsrytm ska ha noll inverkan på kroppen.

Du kan inte dra tillbaka tiden ett år och jämföra din fysiska status med identiska förutsättningar fast andra sömnvanor så ditt resonemang håller ju förstås inte. Fast jag gssar att du bara driver med oss nu (eller jag hoppas iaf det).

agazza
2007-11-10, 22:51
Jag frågade inte om hur pigg du känner dig, jag frågade vad du har för belägg för att en omkastad cirkadisk dygnsrytm ska ha noll inverkan på kroppen.

Du kan inte dra tillbaka tiden ett år och jämföra din fysiska status med identiska förutsättningar fast andra sömnvanor så ditt resonemang håller ju förstås inte. Fast jag gssar att du bara driver med oss nu (eller jag hoppas iaf det).

faktiskt så gör jag det i nästan 100% av fallen, det är för att jag har så lite att göra på kvällarna, men ni gör mig glad iaf :)

Du märker då jag är seriös, då kommer det nog vara en grötfråga.