handdator

Visa fullständig version : Nybörjare- tips på hur jag går vidare


chilla
2007-11-10, 16:06
Jag har aldrig tränat i hela mitt liv förrän för några månader sen.

Det är roligt att se resultaten av träningen 3-4 gånger i veckan.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu och jag har inte råd att anlita en personlig tränare som visar det på gymmet.

Jag brukar börja med 20 min rask promenad / halvjogg på bandet
sen sätter jag mig 10 min på cyckeln.

Efter det gör jag stående "rumpövningar" i en maskin som jag inte vet vad den kallas. Men jag gör 30 pump med vardera ben och sen kör jag sidledes så jag trännar inne låren 30 pump på vardera ben där också. har gått från 4 till 7 kg vikt

Sen går jag över till "situps maskinen" och gör mellan 50 och 100 situps. beroende på vikten men jag har gått från 4 kg till 6-7 kg.

sen kör jag V-maskinen för höfter och rumpa och gör 40 pump uppdelat på 2 med 4 kg vikt.

avslutar med en maskin som tar musklerna på undersidan av armarna och gör 20 pump med en vikt på 3-4 kg... är väldigt svag i armarna.

Jag brukar avsluta med 10 min crosstrainer.

Så jag skulle vilja ha tips på hur jag ska gå vidare. Vill gärna träna mina armar mer och då särskillt områder runt "gäddhänget" på underarmarna.

Armar och lår är det jag vill fokusera mest på.

Är det någon som har något tips eller ett program jag kan följa, är som sagt nybörjare men vill avancera något :o)

Nimille
2007-11-10, 16:08
Vad vill du få ut av träningen?

ChrisDEFC
2007-11-10, 18:24
låter som att du kan träna rejält mycket mer optimalt dvs utnyttja tiden i gymmet bättre. känner du någon som kan träna så gå gärna med dom och få tips på övningar med fria vikter istället för att hela tiden köra maskiner för alla övningar. Sen är det ju bra om du skriver vad du vill få ut av träningen mer än att fokusera på armar och lår? vill du upp i vikt, ner i vikt, få större muskler, hålla vikten, tränar du får nån idrott eller vill bara bli allmänt i bättre form?

Kör du som du säger "jag gör 30 pump med vardera ben" innebär det då att du ställer dig vid en maskin och gör 30repetitioner sen är du klar där? förklara gärna mer ingående för jag är lite trög =)

chilla
2007-11-14, 22:45
Ja, alltså jag gör 30 repititioner på vardera ben.
Sen skrev jag att jag gått från 4-7 kg men jag vet inte om en vikt på maskinen är ett kilo men iallafall från nr 4 till 7

Tänken är att jag vill tappa några kilon eller iallafall bli mer fit...slimmad så att säga :o)

Men som sagt jag vet väldigt lite om träning och maskinerna är det enda jag förstår mig på, men prövar gärna övningar med hantlar eller bara med kroppstygnd på golvet.

Känner inte någon som vet nåt direkt om träning.

Undrande
2007-11-15, 00:36
Jag tycker du verkar göra rätt, men att du gör för många repetitioner! Testa att gå ner ett par stycken, och ställ upp vikten istället. Det blir jobbigare, men det är så man ökar.

Honken
2007-11-15, 01:06
Personligen så hade jag (om jag varit i din sits) hållt mig till 20 reps max. Över det känns lite overkill i mina ögon, men givetvis så är allt individuellt.

Varför jag tycker så är för att om man ligger på fler reps än det så bör man nog fråga sig varför man håller med på viktlyftning (brist på ord) i första början.

Hursomhelt så får man önska ett lycka till!