handdator

Visa fullständig version : Beroende..


Jennyiz
2007-11-10, 12:38
Ja, precis som topicen lyder. BEROENDE!
Jag har alltså blivit beroende av löpning, detta underbara fenomen. Har redan kört 14 km 4 gånger den här veckan, och inget hindrar mig från att köra imorgon heller. Är jag ensam om det här?
Min första tanke med just löpning var att byta ut det mot 2 promenader.. men nu har det blivit 4-5 löpningsdagar istället. Hehe.. jag klagar iofs inte.. men vore skönt att höra att man inte är helt crazy? :Virro

Ryska_raketen
2007-11-10, 12:51
Du är cräjzy, tyvärr. Men kul med löpning, för er som gillar det.

Durre
2007-11-10, 13:03
Se det som en härlig motivationsboost! :)

Eddie Vedder
2007-11-10, 13:49
Du är inte crazy. Många är vi här på kolo som håller med dig baserat på empiriska erfarenheter, d.v.s. vi är flera löparfrälsta personer på forumet(;)), dessutom finns faktiskt vetenskapligt belägg för beroendesymptom hos uthållighetsidrottare.
Gissningsvis är det samma princip för många som ÄLSKAR styrketräning, dopaminpåslaget träningen ger orsakar ett beroende. Det orsakar tyvärr väldigt tråkiga effekter när man ofrivilligt blir tvungen att hålla sig ifrån.:)

Långa perioder utan rejäl konditionsträning (d.v.s. 6-7 dagar kanske) kan sänka mig totalt, känner mig förslappad och allmänt nere.:( Oavsett om dessa dagar kan ha innehållit fyra rejäla styrkepass t.ex.

Solve
2007-11-10, 13:53
fan va härligt o ha tid o löpa 5dagar i veckan :D skulle jag gärna också göra, har den här j*vla skolan sen tränar jag innebandy och styrketräning svårt o hitta tid... men helgerna blir de några kilometer iaf ;) löp på medans du har tid, gjorde jag hela sommarlovet o höstlovet :D längtar till julovet nu ;)

Jennyiz
2007-11-10, 13:54
Du är inte crazy. Många är vi här på kolo som håller med dig baserat på empiriska erfarenheter, d.v.s. vi är flera löparfrälsta personer på forumet(;)), dessutom finns faktiskt vetenskapligt belägg för beroendesymptom hos uthållighetsidrottare.
Gissningsvis är det samma princip för många som ÄLSKAR styrketräning, dopaminpåslaget träningen ger orsakar ett beroende. Det orsakar tyvärr väldigt tråkiga effekter när man ofrivilligt blir tvungen att hålla sig ifrån.:)

Långa perioder utan rejäl konditionsträning (d.v.s. 6-7 dagar kanske) kan sänka mig totalt, känner mig förslappad och allmänt nere.:( Oavsett om dessa dagar kan ha innehållit fyra rejäla styrkepass t.ex.

TÄNK att jag visste att just du skulle svara ;)
Jo, men jag styrketränar ju också.. men det ger inte alls samma kick som löpning. Nu känner jag mig kass om jag bara tar en promenad istället för en löptur :cool:
Marathon heeere I come, haha.

Fat tony
2007-11-10, 15:01
japp, jag säga att jag får en känsla av att man rensar hjärnan då jag springer medelintensivt i någon timma eller mer. får det också av 20 min boxning på säck. helt toppen

Handcuff
2007-11-10, 15:08
Önskar jag vore beroende av löpning just nu...

TcAnders
2007-11-10, 21:59
Tänk om jag kunde vara likadan, jag tycker det är fruktansvärt trökigt att dra ut och löpträna.. Efteråt känns det bra, men före, ujuj.. Då är det hemskt.

Vad ska man säga?, Grattulerar..:)

// Anders

tjabon
2007-11-10, 22:35
jag kör min. 3 pass i veckan på 10-15 km
iibland så kör jag lätt jogg på vilodagen.
de andra 3 dagarna kör jag hård styrketräning
och ja, jag ökar faktiskt fortfarande i styrka!!

prinsesson
2007-11-11, 11:29
Sålänge det är kul är det bra...men var försiktig så att det inte till slut blir ett tvång och en pina som du måste utföra för att inte få ångest. Jag har kämpat på med ätstörningar ett tag som just uppkom pga. för mycket mållös konditionsträning och det är INTE kul att ge sig ut i kolmörker då termometern visar -20 grader och springa....jag säger absolut inte att du kör i dehär banorna men akta dig ändå...det är ett helvete att ha grejer man MÅSTE göra bara för att...om du förstår vad jag menar..kram!

mellankrigarn
2007-11-11, 14:53
fan va härligt o ha tid o löpa 5dagar i veckan :D skulle jag gärna också göra, har den här j*vla skolan sen tränar jag innebandy och styrketräning svårt o hitta tid... men helgerna blir de några kilometer iaf ;) löp på medans du har tid, gjorde jag hela sommarlovet o höstlovet :D längtar till julovet nu ;)

Så mycket fritid som du har när du går i skolan kommer du nog aldrig att ha.
Så om du inte lyckas förmå dig att trycka in ialla fall 4 löparpass i veckan kommer du ha grymt svårt att prioritera in det när du börjar jobba.

machine gun
2007-11-11, 15:13
fan va härligt o ha tid o löpa 5dagar i veckan :D skulle jag gärna också göra, har den här j*vla skolan sen tränar jag innebandy och styrketräning svårt o hitta tid... men helgerna blir de några kilometer iaf ; löp på medans du har tid, gjorde jag hela sommarlovet o höstlovet : längtar till julovet nu

Löpning är ju världens med tidseffektiva sport. Passet börjar när man kliver utanför dörren och är slut när man kommer hem igen. Inga resvägar eller annat krångel.

Jag skulle lätt springa 7 dagar i veckan om det inte var för att min kropp är vek och bestämmer sig för att börja krångla med jämna mellanrum. Senaste året har det varit smalbenen som plågat mig med jämna mellanrum *grr27* *cry* :cryout: Otroligt beroendeframkallande, jag blir ledsen bara av tanken på att behöva ta (ännu) ett uppehåll... :(

Solve
2007-11-11, 15:29
hehe men de är inte bara skolan som hämmar min löpning, jag spelar innebandy också och då är de inte så smart o springa 2timmar innan träningen bara för att skolan slutar så sent... annars förstår jag vad du menar

L-Sami
2007-11-11, 15:54
Hoppas du håller motivationen uppe bara. Lycka till :thumbup:

wintersnowdrift
2007-11-11, 16:19
Med risk för att bli kallad grinig tråkmåns vill jag också höja ett varningens finger för skaderisken. Jag har ingen aning om din träningshistorik, men löpning är inte bara en härlig motionsform - den är väldigt påfrestande också. För snabba mängdökningar leder tyvärr inte sällan till överbelastningsskador vilka ofta har en långdragen läkningsprocess (been there done that osv). Var lyhörd och se till att planera in vilan lika noggrant som du planerar in passen.

//Kristin

Edit: Och håll koll på vikten - (långdistans-)löpning är bland det mest energikrävande du kan ägna dig åt. Så länge du käkar och är skadefri är det bara att njuta :).