handdator

Visa fullständig version : Är detta BS? Ang. vilka muskelgrupper som ska tränas.


Morty
2007-11-10, 02:32
Detta fick jag som svar på varför man INTE ska träna triceps samtidigt som bröst/axlar, och varför man INTE ska träna biceps samtidigt som man tränar rygg.
Om du kör till exempel bröst och axlar och känner av det mycket i triceps, så gör du övningarna fel, då allt handlar oma tt koncentrera rätt muskelgrupp. 90% av hela träningen sitter i tekniken, inte var träningsvärken dyker upp.

Samma sak med ryggträning, kan du köra ett rygg pass stenhårt utan att känna av det i biceps mer än att du aktiverat musklerna en aning så kör du rätt, annars måste du börja jobba på tekniken,.

Enligt mig så låter det som BS. Jag lägger upp träningen så pass att jag börjar med övningarna som tar ex mest på bröst, sedan axlar, och avslutar med triceps. Jag tycker att det fungerar VÄLDIGT bra och tycker att det där låter som idioti...

Jag ansåg även att vilan skulle bli för kort om man körde sådär, då fick jag svaret Det du säger om att musklerna inte får tillräklig vila är inte heller helt rätt, då vilan är viktig efter ett riktigt pass som inkluderar att du maximerat musklerna till dess gräns. Så länge du bara aktiverar en muskel för att träna en annan påverkar det inte "återhämtningen".
Alltså så "räknas det inte" att man har tränat triceps i bänkpressen, eftersom det är bröst som är primära musklerna som arbetar?

Detta sas av en personlig tränare på ett annat, mindre seriöst forum, där jag faktiskt framstår som kunnig ^_^
Vill gärna veta huruvida personen har rätt, jag tycker det låter puckat...

Rahf
2007-11-10, 02:38
Beror väl på vad man tränar för. Håller man ett smalt grepp i bänkpress t.ex. så kommer triceps aktiveras i större grad och då kan det klassas som fel bänkteknik. Han har klart rätt angående ryggträningen, man ska sträva efter att inte aktivera armarna i större utsträckning. Det kallas dålig teknik och "fusk" att dra med armarna och inte ryggen.

Muskler som fungerar som synergister stressas väl inte alltför mycket om du har bra teknik och återhämtningen blir förmodligen bra mycket kortare än den grupp som tränats under passet.

Triceps pressar förjävla mycket i bänkpress.

Morty
2007-11-10, 02:43
Är det då att föredra att träna biceps vid bröstpass och triceps vid ryggpass? Jag tycker att det låter puckat, fortfarande. Varför inte dra nytta av att biceps redan är ready to go vid ett ryggpass, när man är klar med alla dragövningar?

Arf Pingvin
2007-11-10, 03:25
Det är i slutändan en smaksak. Vissa gillar att köra biceps med ryggpasset och triceps med bröstpasset. Väljer man bra basövningar så får du ut bra bicepsträning av ryggövningarna (chins ftw) och tricpes är i allra högsta grad involverad i pressövningar (bänk, hantel etc). Split med drag och pressdag.

Om man tänker sig mindre strikt split av träningen så kanske man kör biceps på bänkmåndag och triceps på ryggdagen. Överkropp båda dagarna.

Ben tränar vi inte i den här tråden.

snartspensligvegan
2007-11-10, 04:15
Vad har biceps efter rygg att göra med om ryggträningen tar på biceps eller inte att göra? Osv, men klart det tar till en viss del, förhoppningsvis är det dock inte biceps som gör att du failar i rygg... för isf gör du nog fel =P

Sheogorath
2007-11-10, 12:39
Vad jag tror att många missar är att tänka i "länkar". Om ryggträningen känns mest i, säg biceps, så kan det ju handla om, förutsatt att man använder rätt form, att biceps är den svaga länken i t.ex. chins. Precis som "det kan vara greppet som ger upp innan ryggen är slut", om man återigen kör chins och har ett svagt grepp i förhållande till ryggstyrka. Med en mycket stark biceps kommer det vara ryggen som är begränsande och därmed blir mest tränad. Osv.

Jag tror att detta faktiskt är det som det handlar om i alla fall där det ser ut som den tränande faktiskt har bra form men klagar över att det inte "tar rätt". Att "tänka" rätt muskel är jag rätt så övertygad om är rent bullshit.

Kroppen kopplar på de muskler den ska använda i de vinklarna den jobbar i om den inte har en motorisk skada på de nerver som inerverar muskeln!

Det är ingen vi måste styrka från hjärnan. Kroppen är faktiskt mer välanpassad än så. 4+ miljarder år av evolution har inte tagit oss till en punkt där vi "måste tänka rätt muskler" för att aktivera dom.

Endura
2007-11-10, 13:06
Jag brukade kombinera bröst+tri och rygg+bi men kände tillslut att det inte gav det resultat jag ville. Visst, min teknik var inte heller den bästa då, men jag var redan så trött i tex biceps när väl ryggpasset var klart, att jag inte orkade fullt ut, och tappade helt enkelt sugen.

Idag kör jag rygg och bröst för sig, däremot har jag slagit ihop armarna till en egen dag i slutet på veckan och det funkar ypperligt för min del. Men det har också krävt bättre teknik och att jag verkligen koncentrerar på att rätt muskler jobbar/får kontakt.

Med andra ord skulle jag troligen argumentera ungefär som personen du nämnde.

Sheogorath
2007-11-10, 13:29
Jag brukade kombinera bröst+tri och rygg+bi men kände tillslut att det inte gav det resultat jag ville. Visst, min teknik var inte heller den bästa då, men jag var redan så trött i tex biceps när väl ryggpasset var klart, att jag inte orkade fullt ut, och tappade helt enkelt sugen.


Det här är något som jag aldrig kunnat köpa :) Man ska ju naturligtvis välja en vikt i bicepsövningarna som tillåter bra form, oavsett om man kör biceps för sig eller efter rygg. Det är helt naturligt att det i sista fallet blir väsentligt mycket lägre vikt på stång och hantel, men det gör inget! Muskeln vet inte vad hanteln väger; bara att det är tungt som fan. Orkar man inte fullt ut har man valt för tung vikt. Så klart.


Idag kör jag rygg och bröst för sig, däremot har jag slagit ihop armarna till en egen dag i slutet på veckan och det funkar ypperligt för min del. Men det har också krävt bättre teknik och att jag verkligen koncentrerar på att rätt muskler jobbar/får kontakt.

Med andra ord skulle jag troligen argumentera ungefär som personen du nämnde.

Alucard
2007-11-10, 14:12
Det där med att man inte ska träna triceps när man kör bröst och inte köra biceps när man kör rygg handlar väl mest om att först nämnda muskler ofta är synergister vid respektive utförande för rygg och bröst
Vissa säger att man ska köra ex triceps på samma dag som man kör bröst för att inte överträna triceps och då med biceps säger de att biceps-aktiveringen de får vid ryggövningar är så pass bra att de bara behöver köra någon ren biceps-övning under deras ryggpass för att känna sig utmattade i muskeln
Som så många gånger innan är det en ren smaksak..Om man ska börja bli rädd för överträning så tror jag att man måste vara väldigt seriös och satsande för att någon muskel skulle direkt sticka iväg från de andra :)

vikingen_nr1
2007-11-10, 16:58
Det här är något som jag aldrig kunnat köpa :) Man ska ju naturligtvis välja en vikt i bicepsövningarna som tillåter bra form, oavsett om man kör biceps för sig eller efter rygg. Det är helt naturligt att det i sista fallet blir väsentligt mycket lägre vikt på stång och hantel, men det gör inget! Muskeln vet inte vad hanteln väger; bara att det är tungt som fan. Orkar man inte fullt ut har man valt för tung vikt. Så klart.

Bra sagt.

Martin Löwgren
2007-11-10, 17:52
Det där med att man inte ska träna triceps när man kör bröst och inte köra biceps när man kör rygg handlar väl mest om att först nämnda muskler ofta är synergister vid respektive utförande för rygg och bröst
Vissa säger att man ska köra ex triceps på samma dag som man kör bröst för att inte överträna triceps och då med biceps säger de att biceps-aktiveringen de får vid ryggövningar är så pass bra att de bara behöver köra någon ren biceps-övning under deras ryggpass för att känna sig utmattade i muskeln
Som så många gånger innan är det en ren smaksak..Om man ska börja bli rädd för överträning så tror jag att man måste vara väldigt seriös och satsande för att någon muskel skulle direkt sticka iväg från de andra :)

Tränar man inte t.ex triceps med bröst så kan muskeln lätt övertränas då den aktiveras under bröstpasset, axelpasset och i viss mån under ryggpasset (övningar där man gör extention i axelled).

Triceps behöver också få vila och inte tränas 4dgr i veckan och därför är det mycket smart att köra triceps tillsammans med t.ex bröst och axlar.

Självklart behöver man inte kombinera med bröst eller axlar men man får då försöka skapa ett schema som låter muskeln vila helt nån dag i veckan.

skans
2007-11-10, 22:43
Det här är något som jag aldrig kunnat köpa :) Man ska ju naturligtvis välja en vikt i bicepsövningarna som tillåter bra form, oavsett om man kör biceps för sig eller efter rygg. Det är helt naturligt att det i sista fallet blir väsentligt mycket lägre vikt på stång och hantel, men det gör inget! Muskeln vet inte vad hanteln väger; bara att det är tungt som fan. Orkar man inte fullt ut har man valt för tung vikt. Så klart.

+1

Är så trött på folk som inte vill träna biceps med rygg för att de inte orkar samma vikter!

Lucipha
2007-11-11, 01:39
Detta sas av en personlig tränare på ett annat, mindre seriöst forum, där jag faktiskt framstår som kunnig ^_^
Vill gärna veta huruvida personen har rätt, jag tycker det låter puckat...

Vilket forum? *popcorn*

On topic så stör jag mig på människor som ska vara über-optimala hela tiden och tror att värden går under för att handleden är vriden hit eller dit, eller ännu hellre skall frälsa världen med sina sju månaders gymerfarenhet + en pt utbildning. Du kan nog lugnt fortsätta träna som du gör även om inte världsmästarna i teori håller med

Tricklev
2007-11-11, 01:53
+1 på det Sheo sa, känner själv att biceps är den klena länken i min rygg träning, men det är på bättringsväg.

För övrigt så blir Sheo bara mer ödmjuk, och kunnigare för varje dag. :thumbup:

Betar
2007-11-17, 14:38
Men borde de inte vara bättre att dela upp träningen så inte triceps tränas tillsammans med, ex, bröst?

För om jag först kör 4 set bänkpress, som är en övningen som tar rätt så mkt på triceps, så borde väl de inte vara optimalt (<-hatar de ordet) att köra triceps sedan om man då känner att man inte klarar lika mkt vikt/set/reps som man skulle innan bänkpressen. Då borde väl de påverka resultaten på ett negativt sätt, om man inte kan gå ut för fullt.

Då borde de väl vara likvärdigt med att först hoppa upp på spinningcykeln innan man kör knäböj. Och det tror jag inte allt för många skulle göra.:)

Vill påpeka att jag själv kör axlar, bröst och triceps samma dag, fast om man nu vill va mer optimal borde de väl ändå vara bättre med att sepparera dessa muskelgrupper!?:Virro

agazza
2007-11-17, 14:42
Tränar man inte t.ex triceps med bröst så kan muskeln lätt övertränas då den aktiveras under bröstpasset, axelpasset och i viss mån under ryggpasset (övningar där man gör extention i axelled).

Triceps behöver också få vila och inte tränas 4dgr i veckan och därför är det mycket smart att köra triceps tillsammans med t.ex bröst och axlar.

Självklart behöver man inte kombinera med bröst eller axlar men man får då försöka skapa ett schema som låter muskeln vila helt nån dag i veckan.


pass 1: Bröst, Ben
--------vila
pass 2: Rygg, Axlar
--------vila
pass 3: Biceps, Triceps

tycker jag är opti.

Commando1980
2007-11-17, 16:10
jag tror inte att det spelar någon större roll i slutändan, hur man exakt kombinerar muskelgrupperna vid splitträning (såvida det inte är helt åt uppåt väggarna). Konsekvent träning under många år borde enligt mig i stor utsträckning ta bort behovet av ett "optimerat schema". Dessutom byter de flesta schema då och då...

Sen kan man ju alltid försöka att undvika att träna triceps dagen innan man kör bröst,axlar dagen innan man kör bröst, biceps dagen innan rygg, ben dagen innan rygg... osv.

Deceiver85
2007-11-17, 20:14
Lösningen på alla problem:

Måndag: Bröst & Biceps
Tisdag: Framsida, baksida lår + vader
Onsdag: vila
Torsdag: Axlar & Triceps
Fredag: Rygg & mage
Lördag: vila
Söndag: vila

Med "rätt" övningar tränar du igenom hela kroppen 2ggr på denna veckan, direkt eller indirekt.

Commando1980
2007-11-17, 22:59
Lösningen på alla problem:

Måndag: Bröst & Biceps
Tisdag: Framsida, baksida lår + vader
Onsdag: vila
Torsdag: Axlar & Triceps
Fredag: Rygg & mage
Lördag: vila
Söndag: vila

Med "rätt" övningar tränar du igenom hela kroppen 2ggr på denna veckan, direkt eller indirekt.

jo det är en av de bästa "4 splitten", som bl a dorian yates körde (han hade dock annan innbördes ordning mellan passen).

Vissa kan dock få problem med att köra smalbänk och dips (om man nu kör dessa för triceps) efter tunga axelpressar. En lösning kan då vara att alternera ovanstående 4 split med en split där man har ett separat armpass.

agazza
2007-11-17, 23:01
jo det är en av de bästa "4 splitten", som bl a dorian yates körde (han hade dock annan innbördes ordning mellan passen).

Vissa kan dock få problem med att köra smalbänk och dips (om man nu kör dessa för triceps) efter tunga axelpressar. En lösning kan då vara att alternera ovanstående 4 split med en split där man har ett separat armpass.

Det är anledningen till mitt schema, pga dipsen.

tobbo
2007-11-17, 23:20
Tror någon frågade det här i en annan tråd men är det inte bättre att ha en dags villa mellan passen om man har tid för det ?

agazza
2007-11-17, 23:35
Tror någon frågade det här i en annan tråd men är det inte bättre att ha en dags villa mellan passen om man har tid för det ?

beror nog på individen, men jo det är väl bäst att musklerna får vila ordentligt.

Commando1980
2007-11-17, 23:39
Tror någon frågade det här i en annan tråd men är det inte bättre att ha en dags villa mellan passen om man har tid för det ?


det kan det vara, om man känner att man behöver det. Kör man tex en 4 dagars split och har en vilodag mellan varje pass så blir ju träningsfrekvensen lägre för varje muskelgrupp, vilket är det stora "problemet" med ett väldigt splittat schema.

Tror att träna en muskel direkt 2ggr i veckan generellt sett är det "bästa" för majoriteten av styrketränande, om man är ute efter massa och styrka. När man kör en muskel direkt 2 ggr i veckan får man dock tänka till mer när det gäller intensitet, upplägg och volym jämfört med tex en 4 split där man kan bomba en muskel en gång i veckan utan att behöva fundera så mycket.

tobbo
2007-11-17, 23:41
Okej, tack för svaren.