handdator

Visa fullständig version : Undvika övre bröst?


destrukt
2007-11-10, 00:19
Har haft lite problem med mina axlar under vissa övningar. Axelträningen är inget större problem utan smärtan uppkommer då jag kör uppåtlutad bänk och hantelpress finns det några alternativa övningar eller bör jag skippa övre brösten helt? (isf hur påverkar det bröstutveklingen)

Cerberus
2007-11-10, 00:21
det kommer inte påverka din bröstuveckling särskilt nej, vad jag har sett så är övre bröst en väldigt liten del av bröstmuskeln och plana pressar tar även de på övre bröst(men sned ska väl påverka de övre fibrerna lite mer).

jwzrd
2007-11-10, 00:23
Vanlig plan hantelpress och plan bänkpress aktiverar hela bröstmuskeln riktigt effektivt. Välj rätt vikter dock så att du inte bara bockar/brottar upp vikterna.

PiNG.
2007-11-10, 00:24
Gratis tips:

Kolla upp vad som är fel med axlarna så du inte pajar dom helt å hållet.

Halvgrönlänningen
2007-11-10, 00:49
1. Kan man skita i uppåtlutande hantelpress och uppåtlutande bänkpress med andra ord? :) Det gör inte så mycket ändå kanske?

2. Hur är det med nedåtlutande då?

jwzrd
2007-11-10, 00:51
1. Kan man skita i uppåtlutande hantelpress och uppåtlutande bänkpress med andra ord? :) Det gör inte så mycket ändå kanske?

2. Hur är det med nedåtlutande då?

Du kan skita i båda såklart. Ingen måste köra någon övning. Att tvinga sig på ett halvt dussin övningar för övre bröstet är bortkastat dock. Man får lite mer övre bröst på bekostnad av hela bröstvolymen.

tomccc
2007-11-10, 01:07
Vanlig plan hantelpress och plan bänkpress aktiverar hela bröstmuskeln riktigt effektivt. Välj rätt vikter dock så att du inte bara bockar/brottar upp vikterna.
Vad innebär att bocka upp vikterna?

jwzrd
2007-11-10, 01:14
Vad innebär att bocka upp vikterna?

Besök valfritt gym, titta när Plucke 17 år bänder upp 40kgshantlarna i hantelpress för bröstet. Kallas även bocka. En fot halvt i luften, armbågarna spretar, halva pressar, vikterna går upp ojämnt... ja, du hajar.

Commando1980
2007-11-10, 01:19
Har haft lite problem med mina axlar under vissa övningar. Axelträningen är inget större problem utan smärtan uppkommer då jag kör uppåtlutad bänk och hantelpress finns det några alternativa övningar eller bör jag skippa övre brösten helt? (isf hur påverkar det bröstutveklingen)

1. gå till läkare/naprapat/kiropraktor

2. undvik de övningar där du känner smärta. känner du ingen värk vid plana pressar, kör enbart på dem istället. Man kan på ett väldigt bra sätt stimulera hela bröstmuskeln med enbart vanlig bänkpress.

Halvgrönlänningen
2007-11-10, 09:43
Du kan skita i båda såklart. Ingen måste köra någon övning. Att tvinga sig på ett halvt dussin övningar för övre bröstet är bortkastat dock. Man får lite mer övre bröst på bekostnad av hela bröstvolymen.

Ehehe, självklart :) Men bra, då är jag inne på rätt väg, jag brukar bara slänga in ett par set uppåtlutande hantelpress, får räcka. Plana pressar tar väl rätt bra upptill med.