handdator

Visa fullständig version : Dopad styrkelyftare dömd för vapenbrott


Sidor : [1] 2

mystic[-_-]
2007-11-09, 23:11
Artikel från idag i NA.

Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana.

Han började använda dopningspreparat och narkotika och nu har han dömts till åtta månaders fängelse för detta och för vapenbrott.
I september i fjol togs mannen av polis bakom ratten i sin bil. Han var då påverkad av amfetamin och hade även använt dopningsmedel. Han hade också 15,6 gram amfetamin, några ecstasy-tabletter och dopningspreparat.
I bilen fanns också en Walterpistol, laddad med åtta skarpa patroner. Extra allvarligt är att han förvarade pistolen i bilen. Han vågade dock inte ta in den till sin bostad eftersom sambon då kunde ha sett den.
NA

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1244236

mini
2007-11-09, 23:15
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Intressant slutsats. Jag undrar om jag inte ska skriva och fråga hur de kom fram till det.

Viktor_Balck
2007-11-09, 23:16
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Intressant slutsats. Jag undrar om jag inte ska skriva och fråga hur de kom fram till det.

Det fattar iofs vem som helst att det är styrkelyft som är boven i dramat.

mystic[-_-]
2007-11-09, 23:18
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Intressant slutsats. Jag undrar om jag inte ska skriva och fråga hur de kom fram till det.

Styrkesport överlag har väldigt kasst rykte i Örebro. Många som åkt fast senaste tiden, antagligen satte de rubriken pga det

NiXPhoenix
2007-11-09, 23:18
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Intressant slutsats. Jag undrar om jag inte ska skriva och fråga hur de kom fram till det.


Tja, nån styrkelyftare på klubben där han tränade lär det i alla fall ha varit, även om det kanske låter lite dumt att säga styrkelyft i allmänhet ställde till det.
Men nån rubrik måste de ju sätta.

tp_88
2007-11-09, 23:18
Styrkelyft är DÖDSSPORTEN!!11 nummero uno! Tur jag tog mig ur det träsket.

mini
2007-11-09, 23:28
Om man inget frågar får man inget veta. Skrev
På nätet idag 9/11 kan man läsa
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Jag är intresserad av hur ni drog den slutsatsen/gjorde den kopplingen? Just vad i den RF-anslutna idrotten styrkelyft är det som ni menar leder in på fel bana? Hade ni valt samma vinkling om det var en fotbollsspelare?

Att säga "någon rubrik måste de ju sätta" är oerhört korkat. De måste sätta en informativ - icke spekulativ - rubrik. Den ska spegla innehållet, och inget i notisen berättar vad styrkelyftet har med saken att göra. Jag avskyr dålig journalistik. Nu kan det vara någon annan än journalisten som sätter rubriker, men det är ändå ett dåligt utfört jobb.

Pudzianovski
2007-11-09, 23:32
Jag diggar rubriken :thumbup:

snartspensligvegan
2007-11-09, 23:36
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Intressant slutsats. Jag undrar om jag inte ska skriva och fråga hur de kom fram till det.Det var nog all jävla hiphop som spelades i högtalarna förr.

wixoram
2007-11-09, 23:36
Om man inget frågar får man inget veta. Skrev
På nätet idag 9/11 kan man läsa
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Jag är intresserad av hur ni drog den slutsatsen/gjorde den kopplingen? Just vad i den RF-anslutna idrotten styrkelyft är det som ni menar leder in på fel bana? Hade ni valt samma vinkling om det var en fotbollsspelare?

Att säga "någon rubrik måste de ju sätta" är oerhört korkat. De måste sätta en informativ - icke spekulativ - rubrik. Den ska spegla innehållet, och inget i notisen berättar vad styrkelyftet har med saken att göra. Jag avskyr dålig journalistik. Nu kan det vara någon annan än journalisten som sätter rubriker, men det är ändå ett dåligt utfört jobb.

Han började med styrkelyft och kom därigenom i kontakt med sådana som använde anabola? Då blir det ju "styrkelyft ledde in honom på fel bana".

mini
2007-11-09, 23:42
Han började med styrkelyft och kom därigenom i kontakt med sådana som använde anabola? Då blir det ju "styrkelyft ledde in honom på fel bana".

Nej. Sporten styrkelyft är inte att beskylla.

snartspensligvegan
2007-11-09, 23:45
Problemet var ju såklart styrkelyftningen och inte att han var pundare.


När det är en rattfull lo-medlem som kör ihjäl tre pers får vi se "LO-medlem mejade ner tre!"

Viktor_Balck
2007-11-09, 23:45
Han började med styrkelyft och kom därigenom i kontakt med sådana som använde anabola? Då blir det ju "styrkelyft ledde in honom på fel bana".

Vad är anabola?

wixoram
2007-11-09, 23:45
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Intressant slutsats. Jag undrar om jag inte ska skriva och fråga hur de kom fram till det.

Han började med styrkelyftníng och kom därigenom i kontakt med sådana som använde anabola? Då blir det ju "styrkelyftning ledde in honom på fel bana.

snartspensligvegan
2007-11-09, 23:55
Tja, nån styrkelyftare på klubben där han tränade lär det i alla fall ha varit, även om det kanske låter lite dumt att säga styrkelyft i allmänhet ställde till det.
Men nån rubrik måste de ju sätta.För alla som tränar styrkelyft och bestämmer sig för att dopa sig, ta droger och skaffa vapen naturligtvis gör det genom andra styrkelyftare? Alla styrkelyftare tipsar om doping och narkotika för varandra?

Ingen som helst chans att han ville snabba på utvecklingen, styrde sina dopingpreparat av någon som eventuellt tillhandahöll andra droger också och provade lite sådant med och så var det hela igång?..

wixoram
2007-11-10, 00:03
För alla som tränar styrkelyft och bestämmer sig för att dopa sig, ta droger och skaffa vapen naturligtvis gör det genom andra styrkelyftare? Alla styrkelyftare tipsar om doping och narkotika för varandra?

Ingen som helst chans att han ville snabba på utvecklingen, styrde sina dopingpreparat av någon som eventuellt tillhandahöll andra droger också och provade lite sådant med och så var det hela igång?..

Det är faktiskt inte så långsökt ändå. Om man kommer i kontakt med någon som langar steroider, så har han med all säkerhet även andra kontakter. Det finns ju faktiskt en del rackare på gymmen och visst kan några gymbesök leda till att man lyckas få kontakt med någon som senare inte visade sig vara så bra för en. Visst hårddrar jag det, men det är faktiskt ett tänkbart scenario. Även om jag själv ler lite åt den aktuella händelsen.

snartspensligvegan
2007-11-10, 00:05
Klart det lär finnas någon på vad det nu var för gym som kan styra steroider, och klart samma person antagligen kan styra annat med, men det har ju fortfarande inget med styrkelyft att göra, eller ja, iaf inte garanterat ;)

Ryska_raketen
2007-11-10, 00:12
Annas bola!!:hbang:

Baan
2007-11-10, 00:42
Vad är anabola?

Du kan börja här: http://en.wikipedia.org/wiki/Anabolic_steroids

Jag tycker inte heller rubriken är konstig. Om han kom i kontakt med fel folk genom att börja träna styrkelyft så är det helt korrekt att skriva så. Det kan även vara intressant att kolla utövarna i orten om det visar sig att dom är någon sorts styrkelyftsmaffia.

Viktor_Balck
2007-11-10, 01:13
Du kan börja här: http://en.wikipedia.org/wiki/Anabolic_steroids

Jag tycker inte heller rubriken är konstig. Om han kom i kontakt med fel folk genom att börja träna styrkelyft så är det helt korrekt att skriva så. Det kan även vara intressant att kolla utövarna i orten om det visar sig att dom är någon sorts styrkelyftsmaffia.

Inte anabola steroider, utan "anabola". Anabola steroider vet jag vad det är.

Arf Pingvin
2007-11-10, 01:17
Wei, sensationsjournalistik 1 - idrotten 0. Knarkare gör dumma saker men det har inget nyhetsvärde i sig. Men om han håller på med nån dödsidrott så har man en fin artikel.

jwzrd
2007-11-10, 01:19
Inte anabola steroider, utan "anabola". Anabola steroider vet jag vad det är.

Naw, tå toligt Tiktor :/

Viktor_Balck
2007-11-10, 01:21
Naw, tå toligt Tiktor :/

Vet du något som är roligt? Dina träningsvideos.

jwzrd
2007-11-10, 01:23
Vet du något som är roligt? Dina träningsvideos.

Tror du de ligger ute för att jag tycker de är tråkiga? Vars är dina? Finns bara när ordet du inte förstår brukas?

Raggis
2007-11-10, 01:32
Naw, tå toligt Tiktor :/

+1. He tries too hard.

Tricklev
2007-11-10, 01:33
självklart är det en oerhört löjlig rubrik, och den hade aldrig existerat om det handlade om en fotbollspelare.

Koettman
2007-11-10, 01:34
Orka skriva till tidningen och klaga på rubriken. Är ju inte artikelförfattaren som sätter den; sen kan man ju ifrågasätta varför rubricerar(säger man så?) alltid gör en höna av en fjäder. Jag säger lösnummer men svaret kan också vara 42.

Einar
2007-11-10, 02:45
Vad är anabola?

Hej Viktor!
Jag tror att anabola steroider är det som menas i inlägget.

MVH
Din internetvän Einar

mini
2007-11-10, 07:43
Orka skriva till tidningen och klaga på rubriken. Är ju inte artikelförfattaren som sätter den; sen kan man ju ifrågasätta varför rubricerar(säger man så?) alltid gör en höna av en fjäder. Jag säger lösnummer men svaret kan också vara 42.

På mindre redaktioner/gällande notiser kan det visst vara så att det är journalisten som rubriksätter.Jag tror inte att just den här rubriken var till för att sälja lösnummer. Gissar att NA har till största delen prenumeranter. Detta var en liten kort notis och inte förstasides-stoff.

Det är tur att det inte var du stackars orkeslösa pojk som behövde skriva och fråga utan jag som är intresserad av journalistik. Dessutom kändes inte uppgiften alltför betungande, men tack för omtanken.

Eddie Vedder
2007-11-10, 07:57
Ibland tycker jag mig se en tendens till "wannabe-kvällstidning"-journalistik även i dagstidningar.
Alla verkar vilja sätta coola rubriker som skulle kunna tänkas sälja lösnummer, att sedan nästan all försäljning som sagt är i form av prenumerationer är ju en annan sak.;)

Nerikes Allehanda är praktexemplet på en sådan tidning, den är direkt värdelös skulle jag vilja säga.

skaparn
2007-11-10, 08:22
Jag vet flera styrkelyftare som sedan de började träna på STK har skaffat betydligt fler vapen. Typiskt SL.

Förresten. Vad är LO-medlem?

Sverker
2007-11-10, 08:34
Eddie Vedder*mini*
Jag har en helt annan, och possitiv uppfattning, om NA.


Jag som inflyttad Örebroare har en possitiv bild av styrkelyftet och styrkelyftarna här. De tränar som styrkelyftare gör i andra städer och de tränar på ett ställe som utför dopningstester. De kör efter de förutsättningar som finns.



Att dra alla över samma kam är helt fel.

Eddie Vedder
2007-11-10, 08:37
Eddie Vedder*mini*
Jag har en helt annan, och possitiv uppfattning, om NA.

Troligtvis för att jag är Degerforsare. All rapportering i andra delar av länet förutom Örebro är bedrövlig. Oftast köper dom bara in artiklar från lokalpressen och lägger in samma artikel.
Så jag förstår att vi har olika uppfattning om tidningen iom att jag läser den som Degerforsare och du läserden som Örebroare.;)

wixoram
2007-11-10, 08:44
självklart är det en oerhört löjlig rubrik, och den hade aldrig existerat om det handlade om en fotbollspelare.

Förmodligen inte. Då fotbollsspelare mycket mindre sällan sysslar med steroider.

mini
2007-11-10, 08:50
Förmodligen inte. Då fotbollsspelare mycket mindre sällan sysslar med steroider.

Hur ser kopplingen fotbollsspelare/vapenbrott ut? Fotbollsspelare/narkotikabrott?

skaparn
2007-11-10, 08:52
Hur ser kopplingen fotbollsspelare/vapenbrott ut? Fotbollsspelare/narkotikabrott?

Eller speedway/rattfylla. Börjar vi grotta i de enstaka fallen så finns gott om material till extrachockdöds.

wixoram
2007-11-10, 08:58
Hur ser kopplingen fotbollsspelare/vapenbrott ut? Fotbollsspelare/narkotikabrott?

Ingen aning om hur många fotbollsspelare som är beväpnade innanför shortsen. Inte heller hur stor risken är att råka på någon på fotbollsplanen som sysslar med narkotika. Men i och med att sterodier är vanligast på gymmen så ökar ju risken att stöta på annat skumt därigenom också.

mini
2007-11-10, 09:09
Ingen aning om hur många fotbollsspelare som är beväpnade innanför shortsen. Inte heller hur stor risken är att råka på någon på fotbollsplanen som sysslar med narkotika. Men i och med att sterodier är vanligast på gymmen så ökar ju risken att stöta på annat skumt därigenom också.

Men det är inte det man säger med rubriken. Man säger att sporten styrkelyft ledde in denne yngling på "fel bana".
Din koppling vapenbrott/gym är intressant också. "Källa på det?"

wixoram
2007-11-10, 09:14
Men det är inte det man säger med rubriken. Man säger att sporten styrkelyft ledde in denne yngling på "fel bana".


Nej. Sporten styrkelyft är inte att beskylla.

,,,

hulk h
2007-11-10, 09:16
Önskar att jag hade så mycket tid över i mitt liv att jag kan spendera en hel natt framför ett internet forum o irritera mig på en tidningsrubrik..
Lägger man ner så mycket tid på detta "världsliga problem" så kan inte livet vara så innehållsrikt.
Det är väll bra att han blev gripen, en mindre som kan skita ner sporten :thumbup:

Yankeee
2007-11-10, 09:23
Önskar att jag hade så mycket tid över i mitt liv att jag kan spendera en hel natt framför ett internet forum o irritera mig på en tidningsrubrik..
Lägger man ner så mycket tid på detta "världsliga problem" så kan inte livet vara så innehållsrikt.
Det är väll bra att han blev gripen, en mindre som kan skita ner sporten :thumbup:

Go get'em Dr.Phil!

skaparn
2007-11-10, 09:26
Shit! Wixoram pwns mini. Lol@internet

hulk h
2007-11-10, 09:30
Go get'em Dr.Phil!

Oj.. Kännsligt!?

Yankeee
2007-11-10, 09:33
Oj.. Kännsligt!?

Ditt påhopp mot "oss" gjorde ont i hjärtat, men inte lika ont som dina felstavningar och särskrivningar gör i mina ögon.

skaparn
2007-11-10, 09:36
Oj.. Kännsligt!?

Att bli dissad för att man sitter på ett internetforum vore kanske känsligt om det inte vore för att dissen kom via... ett internetforum. Känns det bra själv att sitta här? Hur hinner du, så mycket annat viktigt som du har? Berätta.

hulk h
2007-11-10, 09:52
Att bli dissad för att man sitter på ett internetforum vore kanske känsligt om det inte vore för att dissen kom via... ett internetforum. Känns det bra själv att sitta här? Hur hinner du, så mycket annat viktigt som du har? Berätta.

Förlåt om jag gjorde er upprörda..
Dissar inte internetforum grejen, även jag tillbringar tid här. Reagerade bara på hur lite det krävs för att folk ska lägga ner så mycket tid över skitsaker då, menar jag inte dopingen o brottet, utan medias sätt att vinkla rubriker på.

Nu har jag inte TID mer, måste jobba ;)

O ja. jag stavar o skriver illa som fan, men det bjuder jag på

hulk h
2007-11-10, 09:54
Ditt påhopp mot "oss" gjorde ont i hjärtat, men inte lika ont som dina felstavningar och särskrivningar gör i mina ögon.

Hoppas din smärta går över snart.. Tyvärr blir inte stavningarna bättre än så här:)

skaparn
2007-11-10, 09:55
O ja. jag stavar o skriver illa som fan, men det bjuder jag på

Å tack!

För övrigt är inte den fjärde statsmaktens snedsteg en liten skitsak.

mini
2007-11-10, 10:13
Jag fattar inte hur tidsåtgången kan vara ett argument för att inte bry sig om något man är intresserad av. Hur lång tid tror herr hulk att det tog för mig att författa mailet? Hur intensivt tror herr hulk att jag tänker då uppfattningen verkar vara att man är oförmögen till annat under tiden? Jag kan inte rå för herr hulks tillstånd, men att utgå ifrån att andra har samma svårigheter att skriva alternativt samma svårigheter att tänka.

Röda_Lacket
2007-11-10, 10:13
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana....(vilken kass rubrik)

Nu kommer många oroliga mammor ringa sina styrkelyftande barn =)

Tycker ifs dom kunder varit lite mer kreativa

"Hantelpress ledde in den 33-åriga Örebroaren på fel bana"

mystic[-_-]
2007-11-10, 10:15
Han kan ha sagt att det var SL som var den bidragande faktorn till att han kom i kontakt med doping. Knarkare sedan innan var han antagligen

hulk h
2007-11-10, 10:45
..men att utgå ifrån att andra har samma svårigheter att skriva alternativt samma svårigheter att tänka.

Hmm.. var/när/hur??

Ska man lägga ner energi på tidningsrubriker, så får man ju ha det som ett heltisjobb.

Varje dag står det ju något provocerande som oftast inte stämmer med innehållet på våra löpsedlar, o det vet media om.

Stör mig på deras sätt att utnyttja deras possition o förstöra för andra o i detta fall för sporten.

Tror att ju mer vi visar oss att vi bryr oss o blir upprörda ju mer sporrar det media att smutskasta

mini
2007-11-10, 10:55
Tror att ju mer vi visar oss att vi bryr oss o blir upprörda ju mer sporrar det media att smutskasta

Varför då?

Koettman
2007-11-10, 11:51
Det är tur att det inte var du stackars orkeslösa pojk som behövde skriva och fråga...

Buhu. Brinner i själen när man nedvärderas på det sättet. Hälsa Janne Josefsson från mig.

Jacksatan
2007-11-10, 11:53
Att bli dissad för att man sitter på ett internetforum vore kanske känsligt om det inte vore för att dissen kom via... ett internetforum. Känns det bra själv att sitta här? Hur hinner du, så mycket annat viktigt som du har? Berätta.

vi har ju åtminstone lagt ner tid på att lära oss skriva och stava på ett korrekt sätt, vilket gör att vi kan sitta här med något bättre samvete än Hulk h...

Jacksatan
2007-11-10, 11:54
;2628803']Han kan ha sagt att det var SL som var den bidragande faktorn till att han kom i kontakt med doping. Knarkare sedan innan var han antagligen

och som vanligt så hamnar knarkmissbruket, vapeninnehavet och allt annat i skymundan av att han tuggat lite ryssfemmor...

mystic[-_-]
2007-11-10, 12:33
och som vanligt så hamnar knarkmissbruket, vapeninnehavet och allt annat i skymundan av att han tuggat lite ryssfemmor...

Tycker de fick med allt om drogerna, preppen och vapnet ganska bra!

bubbe
2007-11-10, 13:41
Det är ju knappast sporten som är huvudorsaken till att mannen satte igång med doping, knark och vapen. Personen ställde krav på sig själv vilket han inte tycks ha klarat av utan istället valde droger som en utväg. Jag ser det mycket troligare att den kontakt som han hade för att komma in i eländet inte är inblandad i styrkelyft. För oss som vill gagna sporten och försöker lyfta fram dom som vill tävla rent så känns det ännu motigare när media smutskastar sporten med rubriker baserade på dålig kännedom eller fördomar.

wixoram
2007-11-10, 13:49
Det är ju knappast sporten som är huvudorsaken till att mannen satte igång med doping, knark och vapen. Personen ställde krav på sig själv vilket han inte tycks ha klarat av utan istället valde droger som en utväg. Jag ser det mycket troligare att den kontakt som han hade för att komma in i eländet inte är inblandad i styrkelyft. För oss som vill gagna sporten och försöker lyfta fram dom som vill tävla rent så känns det ännu motigare när media smutskastar sporten med rubriker baserade på dålig kännedom eller fördomar.

Det finns ju faktiskt en möjlighet till att det är en styrkelyftare som ballat ut. Även dom är ju människor, eller? Men förmodligen är det är styrketränande kille som felaktigt fått benämningen styrkelyftare. Men det kan även vara en renodlad styrkelyftare som flippat ut.

bubbe
2007-11-10, 13:54
Det finns ju faktiskt en möjlighet till att det är en styrkelyftare som ballat ut. Även dom är ju människor, eller? Men förmodligen är det är styrketränande kille som felaktigt fått benämningen styrkelyftare. Men det kan även vara en renodlad styrkelyftare som flippat ut.

jo men det är ju inte sporten i sig som är orsaken utan människan. Visst ifall sporten skulle vara 10 dopade per 10 styrkelyftare så skulle det väl vara svårt att låta bli, men som det är nu så blir man avstängd, uthängd och sporten fördömmer dom som dopar sig. Så sporten i sig kan ju knappast hållas ansvarig om en människa först bryter mot uppsatta regler, blir avstängd från sporten och sen flippar ut totalt.

Ungefär som att härleda alla rattfylleolyckor till däcktillverkare.

Jense
2007-11-10, 14:00
man skulle kunna skriva en längre roman om intrigerna i denna tråd.

kanske nått för dig, hulk?

Cilia
2007-11-10, 14:00
Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana

Intressant slutsats. Jag undrar om jag inte ska skriva och fråga hur de kom fram till det.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article1213795.ab
undra om simningen var boven i det här fallet?
Framgick inte av artikeln iaf. Någon kanske borde upplysa journalisten om att dom har missat boven i dramat

wixoram
2007-11-10, 14:01
jo men det är ju inte sporten i sig som är orsaken utan människan. Visst ifall sporten skulle vara 10 dopade per 10 styrkelyftare så skulle det väl vara svårt att låta bli, men som det är nu så blir man avstängd, uthängd och sporten fördömmer dom som dopar sig. Så sporten i sig kan ju knappast hållas ansvarig om en människa först bryter mot uppsatta regler, blir avstängd från sporten och sen flippar ut totalt.

Ungefär som att härleda alla rattfylleolyckor till däcktillverkare.

Det sistnämnda var en mycket dålig parallell. Om en sport får ngn att komma i kontakt med otillåtna praparat, som senare leder till annat dumt, så är det inte fel att säga [valfri sport] fick kille att hamna snett. Kan man inte säga, om nu en byggare skulle hamna snett, att bodybuilding fick kille att hamna snett? Om det var genom den sporten han träffade personer som försåg honom med massa olagliga saker?

Jorgen
2007-11-10, 14:05
Det sistnämnda var en mycket dålig parallell. Om en sport får ngn att komma i kontakt med otillåtna praparat, som senare leder till annat dumt, så är det inte fel att säga [valfri sport] fick kille att hamna snett. Kan man inte säga, om nu en byggare skulle hamna snett, att bodybuilding fick kille att hamna snett? Om det var genom den sporten han träffade personer som försåg honom med massa olagliga saker?
Typ som att ungdomar ofta kommer i kontakt med allehanda olagliga saker i skolan menar du? Skolan är alltså boven i dramat?

bubbe
2007-11-10, 14:07
Det sistnämnda var en mycket dålig parallell. Om en sport får ngn att komma i kontakt med otillåtna praparat, som senare leder till annat dumt, så är det inte fel att säga [valfri sport] fick kille att hamna snett. Kan man inte säga, om nu en byggare skulle hamna snett, att bodybuilding fick kille att hamna snett? Om det var genom den sporten han träffade personer som försåg honom med massa olagliga saker?

Han valde ett par skor av XXX märke som gjorde att han började dopa sig. "NIKE GÖR ATT FOLK BÖRJAR MED DOPING OCH VAPENBROTT". Han valde att träna på onsdagar samma dag som prepppalle tränar vilket var orsaken "ONSDAGAR KATASTROFDAGEN ATT STYRKETRÄNA PÅ, DITT LIV SLÅS I SPILLROR".

Osv osv. Vilka paralleller vill du ha? att hänvisa till sporten som ansvarig när det handlar om en persons val att bryta mot regler är löjligt.

jwzrd
2007-11-10, 14:07
Det sistnämnda var en mycket dålig parallell. Om en sport får ngn att komma i kontakt med otillåtna praparat, som senare leder till annat dumt, så är det inte fel att säga [valfri sport] fick kille att hamna snett. Kan man inte säga, om nu en byggare skulle hamna snett, att bodybuilding fick kille att hamna snett? Om det var genom den sporten han träffade personer som försåg honom med massa olagliga saker?

Du har hängt ditt inlägg på kroken "Om en sport får ngn att komma i kontakt med...". Detta står inte i konflikt med det bubbe och andra säger. Det är givetvis så att OM en sport gör att du dopar dig så är det en risig sport. Nu är det inte så att sporten styrkelyft gör så, det är STYRKELYFTARE som gör så.

wixoram
2007-11-10, 14:08
Typ som att ungdomar ofta kommer i kontakt med allehanda olagliga saker i skolan menar du? Skolan är alltså boven i dramat?

Skolan och dess umgänge kan vara syndabocken i vissa fall ja.

bubbe
2007-11-10, 14:09
Skolan och dess umgänge kan vara syndabocken i vissa fall ja.

Beroende på vilket ämne som är lättast att kasta paj på och säljer mest lösnummer?

wixoram
2007-11-10, 14:09
Han valde ett par skor av XXX märke som gjorde att han började dopa sig. "NIKE GÖR ATT FOLK BÖRJAR MED DOPING OCH VAPENBROTT". Han valde att träna på onsdagar samma dag som prepppalle tränar vilket var orsaken "ONSDAGAR KATASTROFDAGEN ATT STYRKETRÄNA PÅ, DITT LIV SLÅS I SPILLROR".

Osv osv. Vilka paralleller vill du ha? att hänvisa till sporten som ansvarig när det handlar om en persons val att bryta mot regler är löjligt.

Det är ingen tidning som skrivit STYRKELYFT?

En annan parallell. När man spelar pingis så brukar elitspelare limma på gummit precis innan matchen för bästa effekt. Om nu en spelare skulle börja sniffa lim pga av det även privat, så skulle man kunna säga att bordtennisen fick kille att börja sniffa lim. För det var ju så han fick upp ögonen för det.

jwzrd
2007-11-10, 14:10
Skolan och dess umgänge kan vara syndabocken i vissa fall ja.

Men du får skilja på skolan och styrkelyftssporten som instutition och skolan respektive styrkelyft som samlingen av alla som ingår i respektive del.

bubbe
2007-11-10, 14:10
Det är ingen tidning som skrivit STYRKELYFT?

OMG, har du läst artikeln?

"Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana."

Varför debatterar du om något du inte ens har kollat upp vad du debatterar om?

wixoram
2007-11-10, 14:13
OMG, har du läst artikeln?

"Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana."

Styrkelyftning tror jag syftar till just styrkelyftning och inte styrkelyft som sport. Typ att lyfta vikter. Men det kan vara en styrkelyftare, alltså en som pysslar med sporten som det handlar om.

bubbe
2007-11-10, 14:15
Styrkelyftning tror jag syftar till just styrkelyftning och inte styrkelyft som sport.

eeeh?

du tänker på styrketräning? styrkelyftning är en sport.

troligare dom menar att han höll på med styrkelyft, blev avstängd pga doping och sen gick det utför. alltså menar rubriksättaren att styrkelyft har ansvaret för mannens förehavanden.

wixoram
2007-11-10, 14:17
eeeh?

du tänker på styrketräning? styrkelyftning är en sport.

troligare dom menar att han höll på med styrkelyft, blev avstängd pga doping och sen gick det utför. alltså menar rubriksättaren att styrkelyft har ansvaret för mannens förehavanden.

Och så kan ju vara fallet. För om det var genom sporten han träffade mannen som försåg honom med det som gjorde honom olaglig, så stämmer ju rubriken? Annars hade han kanske inte kommit i kontakt med det?

bubbe
2007-11-10, 14:19
Och så kan ju vara fallet. För om det var genom sporten han träffade mannen som försåg honom med det som gjorde honom olaglig, så stämmer ju rubriken? Annars hade han kanske inte kommit i kontakt med det?

om han inte hade haft på sig andra par skor, eller gått på annan skola, eller tränat på torsdagar istället för onsdagar. Vilket ska vi sätta rubriken på?

micke81
2007-11-10, 14:21
Typ som att ungdomar ofta kommer i kontakt med allehanda olagliga saker i skolan menar du? Skolan är alltså boven i dramat?


håller med, förbjud barnen att gå i skolan man lär sej så mycket otyg dära av andra elever

Jorgen
2007-11-10, 14:21
Skolan och dess umgänge kan vara syndabocken i vissa fall ja.

Det är inte skolan (eller i detta fallet styrkelyftningen/gymmet) som instutition som skall beskyllas utan dom individer som finns där.

wixoram
2007-11-10, 14:24
om han inte hade haft på sig andra par skor, eller gått på annan skola, eller tränat på torsdagar istället för onsdagar. Vilket ska vi sätta rubriken på?

Förekommer det doping i styrkelyft? Om han genom att utöva den sporten kom i kontakt med en langare, så är det pga av sporten/träningen han kom i kontakt med det. Vad är det konstiga? Styrkelyftning eller annan styrkelyftare fick honom på fel bana. Skulle man skrivit "en annan styrkelyftare"?

Pudzianovski
2007-11-10, 14:25
Det är inte skolan (eller i detta fallet styrkelyftningen/gymmet) som instutition som skall beskyllas utan dom individer som finns där.

Exakt !

Så egentligen skulle rubriken ha varit "Styrkelyftarna ledde in den 33-årige Örebroaren på fel bana."

:thumbup:

Jorgen
2007-11-10, 14:28
Exakt !

Så egentligen skulle rubriken ha varit "Styrkelyftarna ledde in den 33-årige Örebroaren på fel bana."

:thumbup:

Såvida inte den som ledde in Örebroaren på fel bana jobbade på ICA.
Då skulle rubrikan ha varit "ICA-anställd ledde in den 33-årige Örebroaren på fel bana."

wixoram
2007-11-10, 14:29
Exakt !

Så egentligen skulle rubriken ha varit "Styrkelyftarna ledde in den 33-årige Örebroaren på fel bana."

:thumbup:

Haha. Ännu mer förnedrande. En hel skock ledde mannen i fördärvet ;)

bubbe
2007-11-10, 14:30
Förekommer det doping i styrkelyft? Om han genom att utöva den sporten kom i kontakt med en langare, så är det pga av sporten/träningen han kom i kontakt med det. Vad är det konstiga? Styrkelyftning eller annan styrkelyftare fick honom på fel bana. Skulle man skrivit "en annan styrkelyftare"?

Jag förklarade just att styrkelyft håller man inte på med doping, därav att han har blivit avstängd. Att man börjar dopa sig pga att man engagerar sig i en sport som tar avstånd från doping låter väl mer konstigt än att man tex börjar styrketräna utan att riskera dom följder som kommer av en avstängning.

Sporten som sådan kan knappast anklagas för ansvarig till att han bryter mot sportens regler för att börja dopa sig. Det är vad jag menar.

wixoram
2007-11-10, 14:30
Det är inte skolan (eller i detta fallet styrkelyftningen/gymmet) som instutition som skall beskyllas utan dom individer som finns där.

Men om gymmet är samlingsplatsen för många olagliga möten då, eller att det är där många kontakter knyts? Då kan man ju beskylla gymmet för att ligga bakom att många träffat sin första langare?

Tricklev
2007-11-10, 14:30
BARNVAKT! JOBBET SOM GÖR DIG TILL EN VÅLDTÄKTSMAN! Såhär blir du våldtäktsman. (http://www.aftonbladet.se/jonkoping/article643515.ab)

PENDELTÅGEN SOM INSTRUERAR DIG I HUR DU BEGÅR VÅLDTÄKTER! http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70307484_3223__2,00.html


Kort sagt: Vixoram: Du har inte en jävla aning om det var "Styrkelyft som ledde han i fördärvet!", eller om han redan var en kriminell kille som helt enkelt inte såg svårigheterna i att börja bruka ytterligare ett par narkotika prepara.

egge
2007-11-10, 14:32
Tricklev rasar.

Pudzianovski
2007-11-10, 14:32
Såvida inte den som ledde in Örebroaren på fel bana jobbade på ICA.
Då skulle rubrikan ha varit "ICA-anställd ledde in den 33-årige Örebroaren på fel bana."

Han dopade väl sig inte för att jobba bättre och snabbare på ICA utan för att bli större och starkare och lyfta mer vilket får mig att tänka på SL bara sådär.

Men visst har du delvis rätt. :thumbup: ;)

Jorgen
2007-11-10, 14:32
Men om gymmet är samlingsplatsen för många olagliga möten då? Då kan man ju beskylla gymmet för att ligga bakom att många träffat sin första langare?

Nej. Dom som besöker gymmet gör det av egen fri vilja. Eller hur?

Tricklev
2007-11-10, 14:33
Men om gymmet är samlingsplatsen för många olagliga möten då, eller att det är där många kontakter knyts? Då kan man ju beskylla gymmet för att ligga bakom att många träffat sin första langare?

På busshållplatser sker dom mesta frågor om jag har, eller vill ha lite narkotika.

LOKALTRAFIKEN LEDDE HAN TILL VAPEN OCH KNARK!

wixoram
2007-11-10, 14:34
Nej. Dom som besöker gymmet gör det av egen fri vilja. Eller hur?

Ja? Om många kontakter knyts på gymmen, så är det fel att säga " på gymmen träffar många killar sin första langare?

Yankeee
2007-11-10, 14:36
Men om gymmet är samlingsplatsen för många olagliga möten då, eller att det är där många kontakter knyts? Då kan man ju beskylla gymmet för att ligga bakom att många träffat sin första langare?

Men herregud, varför detta behov av att ha något att peka ut? Så länge gymmet (eller sporten) inte vet om eller är aktivt engagerade är de inte intressanta på något sätt.

bubbe
2007-11-10, 14:37
Ja? Om många kontakter knyts på gymmen, så är det fel att säga " på gymmen träffar många killar sin första langare?

Om det är sant så ok, men det är fortfarande ett val en person gör. I styrkelyft är det än mer som måste vägas över för att en person skall börja dopa sig, eftersom det finns konsekvenser. Jag ser det som mycket osannolikt att styrkelyft har för denna personen inneburit att han inte har kunnat undvika att dopa sig.

Jorgen
2007-11-10, 14:38
Ja? Om många kontakter knyts på gymmen, så är det fel att säga " på gymmen träffar många killar sin första langare?

Det är fortfarande inte gymmens fel att dom personerna beger sig dit. Eller hur?

wixoram
2007-11-10, 14:39
Men herregud, varför detta behov av att ha något att peka ut? Så länge gymmet (eller sporten) inte vet om eller är aktivt engagerade är de inte intressanta på något sätt.

Jag vill inte peka ut. Jag diskuterar kring en rubrik och kring olika termer. Man kan alltså inte heller säga "på fängelser knyts många nya kontakter". För det handlar om indviderna? Nu säger inte du så, men andra.

wixoram
2007-11-10, 14:40
Det är fortfarande inte gymmens fel att dom personerna beger sig dit. Eller hur?

Vem har sagt att det är gymmets fel, bara att det är en vanlig första mötesplats för en del saker. Sen kan man inte anklaga gymmet, bara konstatera faktum.

Jorgen
2007-11-10, 14:42
Jag vill inte peka ut. Jag diskuterar kring en rubrik och kring olika termer. Man kan alltså inte heller säga "på fängelser knyts många nya kontakter". För det handlar om indviderna? Nu säger inte du så, men andra.

Sällan befinner sig personer på fängelse av egen fri vilja.

bubbe
2007-11-10, 14:42
Vem har sagt att det är gymmets fel, bara att det är en vanlig första mötesplats för en del saker. Sen kan man inte anklaga gymmet, bara konstatera faktum.

Då håller du med rubriksättningen som tricklev skriver, minst lika chokerande och nydanade journalistik.

wixoram
2007-11-10, 14:45
Om det är sant så ok, men det är fortfarande ett val en person gör. I styrkelyft är det än mer som måste vägas över för att en person skall börja dopa sig, eftersom det finns konsekvenser. Jag ser det som mycket osannolikt att styrkelyft har för denna personen inneburit att han inte har kunnat undvika att dopa sig.

Jag förstår din ståndpunkt då jag förstått att sporten ligger dig varmt om hjärtat. Men betänk att det kanske finns en del som tränar styrkelyftsmoment som inte är så renhåriga som man kanske önskar. I det aktuella fallet så är det säkert mycket annat som spelat in för hans trubblerier.

wixoram
2007-11-10, 14:46
Sällan befinner sig personer på fängelse av egen fri vilja.

Vad har den fria viljan med saken att göra? Kan man inte heller säga "på rave kommer många i kontakt med narkotika"?

Yankeee
2007-11-10, 14:47
Jag vill inte peka ut. Jag diskuterar kring en rubrik och kring olika termer. Man kan alltså inte heller säga "på fängelser knyts många nya kontakter". För det handlar om indviderna? Nu säger inte du så, men andra.

Det är lite kvällspress över ditt resonemang känns det som. Det kan inte bara vara en random snubbe som någon har träffat utan det måste vara en organisation, företag eller något annat som förekommer i ett större sammanhang som ligger bakom. Det är liksom inte intressant så länge det inte är något vanligt förekommande eller om det är accepterat av organisationen, företaget eller whatever och vi har ju redan konstaterat att så inte är fallet nu.

wixoram
2007-11-10, 14:52
Det är lite kvällspress över ditt resonemang känns det som. Det kan inte bara vara en random snubbe som någon har träffat utan det måste vara en organisation, företag eller något annat som förekommer i ett större sammanhang som ligger bakom. Det är liksom inte intressant så länge det inte är något vanligt förekommande eller om det är accepterat av organisationen, företaget eller whatever och vi har ju redan konstaterat att så inte är fallet nu.

Jag är med med dig i hur du ser på det. Men det är lite roligt att se hur så många försvarar detta, med i många fall lustiga argument. Jag har ingen aning om vad fan det var som fick det att gå snett för killen i tidningen. Jag bara försöker belysa lite olika perspektiv. Men gym och styrkelyft får inte nämnas, får då får jag på nöten ;)

Yankeee
2007-11-10, 14:56
Jag är med med dig i hur du ser på det. Men det är lite roligt att se hur så många försvarar detta, med i många fall lustiga argument. Jag har ingen aning om vad fan det var som fick det att gå snett för killen i tidningen. Jag bara försöker belysa lite olika perspektiv. Men gym och styrkelyft får inte nämnas, får då får jag på nöten ;)

Det dock inte speciellt ovanligt att folk "rasar" när något som de "brinner för" blir "attackerat" av hela medievärlden.

wixoram
2007-11-10, 15:02
Det dock inte speciellt ovanligt att folk "rasar" när något som de "brinner för" blir "attackerat" av hela medievärlden.

Och det är förståeligt. Men det är inte heller ovanligt att folk försvarar det dom gillar med näbbar och klor, trots att det kanske inte låter så bra. Jag vill inte heller lägga skulden på en hel sport eller whatever. Men jag kan inte heller säga att gymmen inte har något att göra med att vissa får tag på sina första ampuller. "Det har med den fria viljan ocn dom som besöker stället att göra". Säger vissa. Men vissa ställen förenar ju en del saker och gör vissa saker möjliga.

mini
2007-11-10, 15:04
Ingen har försvarat hans handlingar. Däremot ifrågasatt hur de kopplat idrotten styrkelyft med hans brott.

Yankeee
2007-11-10, 15:07
Ingen har försvarat hans handlingar. Däremot ifrågasatt hur de kopplat idrotten styrkelyft med hans brott.

http://pics.fort90.com/journal/otakon086.jpg

Yankeee
2007-11-10, 15:15
Men vissa ställen förenar ju en del saker och gör vissa saker möjliga.

Självklart, men det är kanske inte alltid intressant att göra en del av de kopplingar som många tidningar gör.

wixoram
2007-11-10, 15:20
Självklart, men det är kanske inte alltid intressant att göra en del av de kopplingar som många tidningar gör.

På Lördagar när man har vilodag är mycket (onödigt) intressant. Jag tyckte bara det var lite kul hur vissa försvarade vissa saker. Det kan vara styrkelyft (omfg) som ligger bakom, eller så kanske det är hans granne som ligger bakom misären. Vi får hoppas att fortsättning följer.

mini
2007-11-10, 15:23
Jag tyckte bara det var lite kul hur vissa försvarade vissa saker.

Vilka försvarade vad?

Ignatius72
2007-11-10, 15:25
Jag får hålla med wixoramen. Märkligt vad folk går igång. Det är ju inte särskilt sensationellt att det förekommer doping på gym. Vad den här killen pysslat med innan har jag ingen aning om, men det är ju inte så långsökt att han kommit i kontakt med kriminella grabbar genom styrkelyftningen. Att rubriken är som den är beror naturligtvis på länken gym-doping-droger.
Att en konstsimmerska med samma beymmer inte fått liknade rubriksättning är såklart för att länken saknas.
Rubriker är till för att locka läsare, de har ju uppenbarligen lyckats.

wixoram
2007-11-10, 15:28
Vilka försvarade vad?

Jag får be damen läsa tråden.

O.W.
2007-11-10, 15:44
Jag vet flera styrkelyftare som sedan de började träna på STK har skaffat betydligt fler vapen. Typiskt SL.


Sant.

mini
2007-11-10, 15:48
Jag får be damen läsa tråden.

Jag får be dig förtydliga istället.

Cilia
2007-11-10, 16:01
Jag får hålla med wixoramen. Märkligt vad folk går igång. Det är ju inte särskilt sensationellt att det förekommer doping på gym. Vad den här killen pysslat med innan har jag ingen aning om, men det är ju inte så långsökt att han kommit i kontakt med kriminella grabbar genom styrkelyftningen. Att rubriken är som den är beror naturligtvis på länken gym-doping-droger.
Att en konstsimmerska med samma beymmer inte fått liknade rubriksättning är såklart för att länken saknas.
Rubriker är till för att locka läsare, de har ju uppenbarligen lyckats.

Jag förstår inte ditt resonemang
Jag länkade till en artikel om simmerskan som åkte dit för dopingbrott.
Ingen anklagade hela simningssporten för hennes brott.
Alla vet att det är många som dopar sig som tränar på gym och tävlar i sporter knutna till att lyfta vikter av olika anledningar. Men alla vet också att det finns mycket dopning inom många andra spoter såsom skidåkning, friidrott etc men då är det ingen som lägger hela ansvaret på sporten. Diskussioner kommer upp att dom måste göra mer tester visst. Men på något sätt känns det som om tidningarna insuinerar att SL, byggning etc helt ska försvinna för att det är enda sättet att komma till rätta med problemet.

Ignatius72
2007-11-10, 16:37
Jag förstår inte ditt resonemang
Jag länkade till en artikel om simmerskan som åkte dit för dopingbrott.
Ingen anklagade hela simningssporten för hennes brott.
Alla vet att det är många som dopar sig som tränar på gym och tävlar i sporter knutna till att lyfta vikter av olika anledningar. Men alla vet också att det finns mycket dopning inom många andra spoter såsom skidåkning, friidrott etc men då är det ingen som lägger hela ansvaret på sporten. Diskussioner kommer upp att dom måste göra mer tester visst. Men på något sätt känns det som om tidningarna insuinerar att SL, byggning etc helt ska försvinna för att det är enda sättet att komma till rätta med problemet.

Det stora problemet är att många verkar övertolka rubriken å det gröfsta. Strykelyft orskar naturligtvis inte vare sig doping, krimnellt beteende eller något annat heller. Man kan inte ens säga att styrkelyft orsakar starka lyftare så länge det finns exempel på motsatsen.
Även om det finns doping inom andra sporter så är viktlyftargänget överrepresenterade. Framförallt på amatörnivå. Det är nog få om ens någon som dopar sig för att springa 100m på 14 sek istället för 18. Däremot finns det en hel hög som dopar sig för att lyfta saker.
Drar man parallellen friidrott-viktlyftning ett steg längre så är det sällan folk börjar med stavhopp i 35-års åldern,kommer i kontakt med doping och köttar på. Det är dock inte helt ovanligt inom gymmandet att man börjar senare och sannolikheten att man träffar på någon som vill hjälpa till med snabba resultat är stor. Dvs "strykelyft ledde till....."
Jag tycker det är fel att säga att man lägger ansvaret på sporten (dessutom så är jag rätt säker på att 95% av befolkningen inte har en aning om skillnaden på SL, BB, AF, OL och alla andra möjliga och omöjliga varianter), därmot så finns det många utövare inom sporterna som inte har rent mjöl i påsen. Det bevisas ju av att man till att börja med inte ens testar inom vissa grenar och att man tom har förbundsfolk som pysslar med doping.

Tricklev
2007-11-10, 16:44
Inom just styrkelyft, som artikeln handlade om, testar man dock.

skaparn
2007-11-10, 16:49
Orka läsa tråden.

Rubriken är dålig. Även om det skulle vara av allmänintresse med en viss bakgrund för att läsaren ska bättre kunna sätta sig in i hur en medmänniska blev mördare så är det ganska uppenbart att man försöker skapa sensation genom att utnyttja folks misstänksamhet mot allt(!?) och koppla ihop, i detta fall SL, med skumrask.
Detaljen om hur han träffade sin langare skulle visserligen kunna finnas med i en artikel. Och om den nödvändigtvis skulle stå i rubriken så borde man ha använt det mer specifika tyngdlyftningen. En petitess kan tyckas men det är väldigt stor skillnad i mina ögon på en allmän anklagande syftning på styrkelyft, eller om man tar upp styrkelyftningen som då mer beskriver att det var genom sitt intresse SL som han kom i kontakt med roid suppliers. Eller nåt.

mystic[-_-]
2007-11-10, 16:57
De kunde skrivit byggare så hade ingen reagerat :thumbup:

Cilia
2007-11-10, 17:00
Det stora problemet är att många verkar övertolka rubriken å det gröfsta.

Rubriken är dålig. Även om det skulle vara av allmänintresse med en viss bakgrund för att läsaren ska bättre kunna sätta sig in i hur en medmänniska blev mördare så är det ganska uppenbart att man försöker skapa sensation genom att utnyttja folks misstänksamhet mot allt(!?) och koppla ihop, i detta fall SL, med skumrask.
precis, problemet är inte att vi övertolkar.
Problemet är dålig journalistik.

Ignatius72
2007-11-10, 17:17
Orka läsa tråden.

Rubriken är dålig. Även om det skulle vara av allmänintresse med en viss bakgrund för att läsaren ska bättre kunna sätta sig in i hur en medmänniska blev mördare så är det ganska uppenbart att man försöker skapa sensation genom att utnyttja folks misstänksamhet mot allt(!?) och koppla ihop, i detta fall SL, med skumrask.
Detaljen om hur han träffade sin langare skulle visserligen kunna finnas med i en artikel. Och om den nödvändigtvis skulle stå i rubriken så borde man ha använt det mer specifika tyngdlyftningen. En petitess kan tyckas men det är väldigt stor skillnad i mina ögon på en allmän anklagande syftning på styrkelyft, eller om man tar upp styrkelyftningen som då mer beskriver att det var genom sitt intresse SL som han kom i kontakt med roid suppliers. Eller nåt.

SOm jag redan skrivit, ytterst få vet skillnaden på SL, tyngdlyftning och byggande i största allmänhet. Om jag jämför med tex hundsport så tror jag att det är ungefär likdant där, väldigt få vet skillnaden på IPO, svenskskydd, BHP, rapport, sök, SBK-spår kontra IPO-spår, bara för att ta några exempel. Ändå finns det miljoner hundar i landet. Inte ens de 70-80000 som är med i SBK (svenska brukshundsklubben) kan redogöra för detta.

wixoram
2007-11-10, 17:35
Inom just styrkelyft, som artikeln handlade om, testar man dock.

Och med det menar du?

mini
2007-11-10, 17:36
SOm jag redan skrivit, ytterst få vet skillnaden på SL, tyngdlyftning och byggande i största allmänhet. Om jag jämför med tex hundsport så tror jag att det är ungefär likdant där, väldigt få vet skillnaden på IPO, svenskskydd, BHP, rapport, sök, SBK-spår kontra IPO-spår, bara för att ta några exempel. Ändå finns det miljoner hundar i landet. Inte ens de 70-80000 som är med i SBK (svenska brukshundsklubben) kan redogöra för detta.

Gör det att man får slarva när man använder de olika termerna menar du? Bara för att få verkligen vet skillnaden?

Pudzianovski
2007-11-10, 17:40
Problemet är dålig journalistik.

Enligt ditt sätt att se journalistik kanske. Men om man vill sälja så styr andra krafter. ;)

jwzrd
2007-11-10, 17:44
Jag förstår inte ditt resonemang
Jag länkade till en artikel om simmerskan som åkte dit för dopingbrott.
Ingen anklagade hela simningssporten för hennes brott.
Alla vet att det är många som dopar sig som tränar på gym och tävlar i sporter knutna till att lyfta vikter av olika anledningar. Men alla vet också att det finns mycket dopning inom många andra spoter såsom skidåkning, friidrott etc men då är det ingen som lägger hela ansvaret på sporten. Diskussioner kommer upp att dom måste göra mer tester visst. Men på något sätt känns det som om tidningarna insuinerar att SL, byggning etc helt ska försvinna för att det är enda sättet att komma till rätta med problemet.

Du verkar förstå resonemanget dock eftersom du tom skriver att "Alla vet att det är många som dopar sig som tränar på gym och tävlar i sporter knutna till att lyfta vikter av olika anledningar." Att det inte skulle bli rabalder kring andra dopingbenägna områden är bara bs. Det är inte direkt så att det bara finns en löpsedel om dopade cyklister och friidrottare eller bara en om skidåkare.

Problemet är att dopingen är så _vansinnigt_ utbredd i kroppsbyggning/vanlig gymträning eftersom det inte finns särskillt mycket testning där. Vill man träna dopad så finns det många gym tid dopingkontrollanter inte är välkomna eftersom man från det hållet helt enkelt inte vill få bort dopingen. Man anser att man kan sköta det och vill ha kvar det. Detta leder till att andra sporter som även de brukar gym för sin träning dras över samma kant.

bubbe
2007-11-10, 17:44
Enligt ditt sätt att se journalistik kanske. Men om man vill sälja så styr andra krafter. ;)

Går dom krafterna du tänker på i hand med detta: "Journalistik kallas framställning, insamling, urval bearbetning och spridning av material inom press, etermedia eller via internet, där innehållet präglas av rapportering från verkliga händelser. De som utövar detta kallas journalister. Skiljer sig från skönlitteratur genom att den gör anspråk på att skildra verkligheten så objektivt och sanningsnära som möjligt."

Kanske man skulle säja att dessa sensationsjournalister egentligen jobbar med skönlitteratur, man kan säja att dom byter yrke till författare?

Pudzianovski
2007-11-10, 17:47
Går dom krafterna du tänker på i hand med detta: "Journalistik kallas framställning, insamling, urval bearbetning och spridning av material inom press, etermedia eller via internet, där innehållet präglas av rapportering från verkliga händelser. De som utövar detta kallas journalister. Skiljer sig från skönlitteratur genom att den gör anspråk på att skildra verkligheten så objektivt och sanningsnära som möjligt."

Kanske man skulle säja att dessa sensationsjournalister egentligen jobbar med skönlitteratur, man kan säja att dom byter yrke till författare?

Spelar roll vad det kallas.....våld/sex/konstiga rubriker säljer. End of story.

bubbe
2007-11-10, 17:50
Spelar roll vad det kallas.....våld/sex/konstiga rubriker säljer. End of story.

Japp och det är en del av meningen varför man kan kalla det dålig journalistik, man säljer hellre våld/sex/konstiga rubriker än objektivet och sanning. Vill jag läsa skönlitteratur letar jag reda på en bok på bibblan, vill jag ha nyheter vill jag ha det korrekt återgivet.

Pudzianovski
2007-11-10, 17:55
Japp och det är en del av meningen varför man kan kalla det dålig journalistik, man säljer hellre våld/sex/konstiga rubriker än objektivet och sanning. Vill jag läsa skönlitteratur letar jag reda på en bok på bibblan, vill jag ha nyheter vill jag ha det korrekt återgivet.

Du har rätt utifrån konsumentens perspektiv. :thumbup:

Ignatius72
2007-11-10, 18:56
Orka läsa tråden.

Rubriken är dålig. Även om det skulle vara av allmänintresse med en viss bakgrund för att läsaren ska bättre kunna sätta sig in i hur en medmänniska blev mördare så är det ganska uppenbart att man försöker skapa sensation genom att utnyttja folks misstänksamhet mot allt(!?) och koppla ihop, i detta fall SL, med skumrask.
Detaljen om hur han träffade sin langare skulle visserligen kunna finnas med i en artikel. Och om den nödvändigtvis skulle stå i rubriken så borde man ha använt det mer specifika tyngdlyftningen. En petitess kan tyckas men det är väldigt stor skillnad i mina ögon på en allmän anklagande syftning på styrkelyft, eller om man tar upp styrkelyftningen som då mer beskriver att det var genom sitt intresse SL som han kom i kontakt med roid suppliers. Eller nåt.

Gör det att man får slarva när man använder de olika termerna menar du? Bara för att få verkligen vet skillnaden?

Eftersom det bara är någon promille som ens kan redogöra för skillnaderna så är slarvet försumbart. Men i den bästa av världar så hade det naturligtvis varit önskvärt att det inte förekom. Men för de allra flesta så är inte slarvet större än att man skriver Peder istället för Peter. Den senare kommer att tycka att det är slarvigt medan alla läsare, kort sagt, skiter i vilket.

skaparn
2007-11-10, 22:01
Orka läsa tråden.

Rubriken är dålig. Även om det skulle vara av allmänintresse med en viss bakgrund för att läsaren ska bättre kunna sätta sig in i hur en medmänniska blev mördare så är det ganska uppenbart att man försöker skapa sensation genom att utnyttja folks misstänksamhet mot allt(!?) och koppla ihop, i detta fall SL, med skumrask.
Detaljen om hur han träffade sin langare skulle visserligen kunna finnas med i en artikel. Och om den nödvändigtvis skulle stå i rubriken så borde man ha använt det mer specifika tyngdlyftningen. En petitess kan tyckas men det är väldigt stor skillnad i mina ögon på en allmän anklagande syftning på styrkelyft, eller om man tar upp styrkelyftningen som då mer beskriver att det var genom sitt intresse SL som han kom i kontakt med roid suppliers. Eller nåt.

Jag vill bara påpeka att jag såklart skrev fel. Det jag vill kursivera var inte tyngdlyftningen, det ordet skulle inte stått med alls. Det väsentliga var den bästamda formen -en och att jag skrev något annat än styrke var dumt. Förstörde kanske poängen.

ZHTOHELLAS
2007-11-11, 11:26
http://www.expressen.se/1.57480

Hände för några år sen men även där styrkelyftare.

mystic[-_-]
2007-11-11, 11:42
http://www.expressen.se/1.57480

Hände för några år sen men även där styrkelyftare.

Där står det även kroppsbyggare då bryr sig ingen :thumbup:

wixoram
2007-11-11, 11:46
http://www.expressen.se/1.57480

Hände för några år sen men även där styrkelyftare.

Men vänta lite här nu va, du kan ju inte bara slänga ur dig saker utan att veta va. Du smutsar ju ner två sporter på samma gång!!!!1

ZHTOHELLAS
2007-11-11, 12:20
Men vänta lite här nu va, du kan ju inte bara slänga ur dig saker utan att veta va. Du smutsar ju ner två sporter på samma gång!!!!1

Det står ju i klartext helt öppet i artiklen.

Smutsa ner? Gud hjälp mig..*screwy*

wixoram
2007-11-11, 12:21
Det står ju i klartext helt öppet i artiklen.

Smutsa ner? Gud hjälp mig..*screwy*

Jag skojade bara min grekiske vän. Om du läser tråden så förstår du kanske bättre varför jag sa som jag sa. Men jag vet att ironi tyvärr inte går fram över nätet.

mini
2007-11-11, 12:21
Eftersom det bara är någon promille som ens kan redogöra för skillnaderna så är slarvet försumbart. Men i den bästa av världar så hade det naturligtvis varit önskvärt att det inte förekom. Men för de allra flesta så är inte slarvet större än att man skriver Peder istället för Peter. Den senare kommer att tycka att det är slarvigt medan alla läsare, kort sagt, skiter i vilket.

En inställning som skrämmer mig lite. De flesta har ingen koll alls vad som egentligen händer i Irak, Kina eller för den delen riksdagshuset. När är det tillåtet att skriva fel? Hur grava fel är tillåtna?

Yankeee
2007-11-11, 12:25
En inställning som skrämmer mig lite. De flesta har ingen koll alls vad som egentligen händer i Irak, Kina eller för den delen riksdagshuset. När är det tillåtet att skriva fel? Hur grava fel är tillåtna?

Iran, irak, whatever.

ZHTOHELLAS
2007-11-11, 12:25
Jag skojade bara min grekiske vän. Om du läser tråden så förstår du kanske bättre varför jag sa som jag sa. Men jag vet att ironi tyvärr inte går fram över nätet.

Okey förlåtis :D

mini
2007-11-11, 12:32
Iran, irak, whatever.

:D

bubbe
2007-11-11, 12:47
Jag skojade bara min grekiske vän. Om du läser tråden så förstår du kanske bättre varför jag sa som jag sa. Men jag vet att ironi tyvärr inte går fram över nätet.

Skillnaden i den expressenartikeln är att varken hälsokost, styrkelyft, kroppsbyggning pekas ut som ansvarig till brotten. Här sätts rubriken att dopingbrott utfördes i en hälsokostbutik, inte att hälsokostbutiker gjorde att han blev kriminell.

wixoram
2007-11-11, 12:52
Skillnaden i den expressenartikeln är att varken hälsokost, styrkelyft, kroppsbyggning pekas ut som ansvarig till brotten. Här sätts rubriken att dopingbrott utfördes i en hälsokostbutik, inte att hälsokostbutiker gjorde att han blev kriminell.

Det finns doping i alla sporter och definitivt en hel del i byggning och styrkelyft. Inte mycket att diskutera. Sen huruvida killen i länken var styrkelyftare, hade fått doping av sin tränare, eller kanske bara hade dräkt och bälte men gymmade som vanligt eller vad fan som helst, låter jag vara osagt. Jag väntar spänt på fortsättningen.

bubbe
2007-11-11, 12:56
Det finns doping i alla sporter och definitivt en hel del i byggning och styrkelyft. Inte mycket att diskutera. Sen huruvida killen i länken var styrkelyftare, hade fått doping av sin tränare, eller kanske bara hade dräkt och bälte men gymmade som vanligt eller vad fan som helst, låter jag vara osagt. Jag väntar spänt på fortsättningen.

Precis, varför skulle du då dra ditt ironiska skämt? Artikeln hänger inte ihop med rubriksättningen i NA som du så starkt försvarade.

Bolio eller vilket alias du nu har haft innan, din humor är så otroligt utvecklad att ingen verkar förstå den.

wixoram
2007-11-11, 12:58
Precis, varför skulle du då dra ditt ironiska skämt? Artikeln hänger inte ihop med rubriksättningen i NA som du så starkt försvarade.

Bolio eller vilket alias du nu har haft innan, din humor är så otroligt utvecklad att ingen verkar förstå den.

Den kanske hänger mycket väl ihop med vad som skett? Vad vet vi? Din reaktion bygger till största delen på att du själv heldiggar styrkelyft.

bubbe
2007-11-11, 13:03
Den kanske hänger mycket väl ihop med vad som skett? Vad vet vi? Din reaktion bygger till största delen på att du själv heldiggar styrkelyft.

nej, min reaktion bygger på felaktig rubriksättning som berör ett område som ligger mig varmt om hjärtat.

Om man smutskastar något som man kämpar för, så får man väl räkna med att folk reagerar. Att mini skrev till tidningen är ett sundhetstecken, att alla inte skiter i fakta om vad som skrivs/sägs i media.

wixoram
2007-11-11, 13:06
nej, min reaktion bygger på felaktig rubriksättning som berör ett område som ligger mig varmt om hjärtat.

Om man smutskastar något som man kämpar för, så får man väl räkna med att folk reagerar. Att mini skrev till tidningen är ett sundhetstecken, att alla inte skiter i fakta om vad som skrivs/sägs i media.

Kan du med säkerhet säga att det inte var styrkeyftningen som ledde honom in på fel bana?

mini
2007-11-11, 13:18
Kan du med säkerhet säga att det inte var styrkeyftningen som ledde honom in på fel bana?

Eftersom styrkelyftningen inte uppmanar till vapenbrott eller dopning så ja. Skilj på individer - styrkelyftare och sporten - styrkelyft.

wixoram
2007-11-11, 13:23
Eftersom styrkelyftningen inte uppmanar till vapenbrott eller dopning så ja. Skilj på individer - styrkelyftare och sporten - styrkelyft.

Jag kan skilja på det ja. Men i detta fallet kanske det hänger ihop.

mini
2007-11-11, 13:30
Jag kan skilja på det ja. Men i detta fallet kanske det hänger ihop.

Klart att det hänger ihop, man kan inte vara styrkelyftare utan styrkelyft, men att det hänger ihop är inte skäl nog att slarva med begreppen.

wixoram
2007-11-11, 13:31
Klart att det hänger ihop, man kan inte vara styrkelyftare utan styrkelyft, men att det hänger ihop är inte skäl nog att slarva med begreppen.

Men slarvar man verkligen med begreppen då om det hänger ihop?

mini
2007-11-11, 13:35
Men slarvar man verkligen med begreppen då om det hänger ihop?

Ja.

wixoram
2007-11-11, 13:37
Ja.

Det kan ju dock fortfarande vara sant. Slarv eller inte.

Om jag börjar knarka för att orka med mina spinningpass, är det då min amfetaminleverantör som leder in mig på fel bana eller spinningen? Jag anser att det är pga av spinningen, inte pga att en på cykeln bredvid hade amfetamin att sälja.

Nitrometan
2007-11-11, 13:48
Om jag börjar knarka för att orka med mina spinningpass, är det då min amfetaminleverantör som leder in mig på fel bana eller spinningen? Jag anser att det är pga av spinningen, inte pga att en på cykeln bredvid hade amfetamin att sälja.
Jag anser att det är för att du är en svag individ som inte kan klara en utmaning utan droger.

Vad säger gamle Nietzsche om svaga individer?

mini
2007-11-11, 13:52
Det kan ju dock fortfarande vara sant. Slarv eller inte.

Om jag börjar knarka för att orka med mina spinningpass, är det då min amfetaminleverantör som leder in mig på fel bana eller spinningen? Jag anser att det är pga av spinningen, inte pga att en på cykeln bredvid hade amfetamin att sälja.

Du borde inte knarka för att orka spinna, så svårt är det ju inte att deffa. Man blir dessutom fett otrevlig av amfetamin har jag hört.
Jag skulle inte påstå att det är spinningens fel. Varför börjar inte alla spinnare knarka? Jag vågar nog påstå att orsaken ligger någon helt annanstans. Dessutom behövde killen i notisen inte något vapen för att klara av sin sport.

wixoram
2007-11-11, 13:59
Du borde inte knarka för att orka spinna, så svårt är det ju inte att deffa. Man blir dessutom fett otrevlig av amfetamin har jag hört.
Jag skulle inte påstå att det är spinningens fel. Varför börjar inte alla spinnare knarka?

Och man borde inte preppa för att träna. Så svårt är det ju inte att bygga och bli stark. Och man kan bli fett otrevlig på prepp har jag hört. Varför börjar inte alla styrkelyftare preppa? Som om allt detta hör hit *screwy*

Angående länken så får vi väl vänta på en fortsättning innan vi tar i så vi spricker.

mini
2007-11-11, 14:07
Och man borde inte preppa för att träna. Så svårt är det ju inte att bygga och bli stark. Och man kan bli fett otrevlig på prepp har jag hört. Varför börjar inte alla styrkelyftare preppa? Som om allt detta hör hit *screwy*

Angående länken så får vi väl vänta på en fortsättning innan vi tar i så vi spricker.

Såklart börjar inte alla styrkelyftare preppa för att sporten inte kräver det. Det är du som har argumenterat för att sporten är skyldig till killens vapenbrott.

wixoram
2007-11-11, 14:11
Såklart börjar inte alla styrkelyftare preppa för att sporten inte kräver det. Det är du som har argumenterat för att sporten är skyldig till killens vapenbrott.

Nej det har jag inte. Jag säger att det kanske var pga av den eller pga av styrkelyftning som han hamnade snett. Men den dörren verkar du ha bommat igen.

Om man träffar någon olämplig indvid genom en viss sport så är det väl fan inte så fel att säga att det var genom den sporten, eller genom en viss typ av träning som man hamnade snett. Annars hade man ju inte träffat verderbörande.

Jorgen
2007-11-11, 14:14
Om man träffar någon olämplig indvid genom en viss sport så är det väl fan inte så fel att säga att det var genom den sporten, eller genom en viss typ av träning som man hamnade snett. Annars hade man ju inte träffat verderbörande.

Man kan ju lika gärna träffa vederbörande på ICA. Är det då ICAs "fel" att dom träffas?

mini
2007-11-11, 14:15
Nej det har jag inte. Jag säger att det kanske var pga av den eller pga av styrkelyftning som han hamnade snett. Men den dörren verkar du ha bommat igen.

Om man träffar någon olämplig indvid genom en viss sport så är det väl fan inte så fel att säga att det var genom den sporten, eller genom en viss typ av träning som man hamnade snett. Annars hade man ju inte träffat verderbörande.

Vi kommer aldrig att bli eniga om den saken antar jag.

wixoram
2007-11-11, 14:17
Man kan ju lika gärna träffa vederbörande på ICA. Är det då ICAs "fel" att dom träffas?

Du har ju redan kört dessa argument innan. Hur ofta springer man bara på någon på ICA, som man sen köper något olagligt av? Men visst, om man arbetat på ICA och sen kommit i kontakt med Benke så kan man säga att arbetet på ICA fick vederbörande på fel bana ja.

Ignatius72
2007-11-11, 16:48
En inställning som skrämmer mig lite. De flesta har ingen koll alls vad som egentligen händer i Irak, Kina eller för den delen riksdagshuset. När är det tillåtet att skriva fel? Hur grava fel är tillåtna?

Iran, irak, whatever.

Hur grava fel är tillåtna? jag skulle tippa på att tidningen fått en enda reaktion på styrkelyftsrubriken och det var från dig. Om tidningen skulle blanda ihop Iran och Irak så skulle andelen läsare som hör av sig vara fler.
Det är självklart så att sporten som sådan inte leder in folk på kriminella banor. Men om det finns en stor andel kriminella inom sporten så ökar sannolikheten för att man leds in i den kriminella världen via den sporten markant. Det är inte så många som finner det kontroversiellt.

Yankeee
2007-11-11, 17:28
Hur grava fel är tillåtna? jag skulle tippa på att tidningen fått en enda reaktion på styrkelyftsrubriken och det var från dig. Om tidningen skulle blanda ihop Iran och Irak så skulle andelen läsare som hör av sig vara fler.
Det är självklart så att sporten som sådan inte leder in folk på kriminella banor. Men om det finns en stor andel kriminella inom sporten så ökar sannolikheten för att man leds in i den kriminella världen via den sporten markant. Det är inte så många som finner det kontroversiellt.

Principen för helvete, principen.

Ignatius72
2007-11-11, 17:55
Principen för helvete, principen.

Principiellt kan det naturligtvis vara fel. Som jag skrev för några sidor sen så skulle även rubrikerna i den bästa av världar vara klanderfria. Men det finns kameler och det finns mygg och det finns silar. Man får välja sina strider och så länge stryrkesporterna (även på extrem amatörnivå) är nerlusad av otillåtna medel så ligger iaf jag lågt med att kritisera kopplingen kriminalitet och styrkelyft. Ska man på allvar försvara gymmandet i dessa sammanhang så behöver en hel del individer ändra sin inställning.

bubbe
2007-11-11, 18:06
Principiellt kan det naturligtvis vara fel. Som jag skrev för några sidor sen så skulle även rubrikerna i den bästa av världar vara klanderfria. Men det finns kameler och det finns mygg och det finns silar. Man får välja sina strider och så länge stryrkesporterna (även på extrem amatörnivå) är nerlusad av otillåtna medel så ligger iaf jag lågt med att kritisera kopplingen kriminalitet och styrkelyft. Ska man på allvar försvara gymmandet i dessa sammanhang så behöver en hel del individer ändra sin inställning.

Buntar du ihop alla kraftsporter eller menar du att styrkelyft är nerlusad av doping? vore det inte klokare att ligga lågt med anklagelser innan man har bakgrundsfakta?

Välj dina strider som sagt.

Ignatius72
2007-11-11, 18:12
Buntar du ihop alla kraftsporter eller menar du att styrkelyft är nerlusad av doping? vore det inte klokare att ligga lågt med anklagelser innan man har bakgrundsfakta?

Välj dina strider som sagt.

Jag tror att allmänheten buntar ihop alla kraftsporter.

mini
2007-11-11, 18:18
Jag tror att allmänheten buntar ihop alla kraftsporter.

Och vari ser du då felet med att någon som vill verka för en ren sport faktiskt strider för det? Vari ligger det onödiga? (Och varför känner du att du måste påpeka hur oviktigt det är då du öht inte berörs av det? Du är inte SL, du är inte journalist och du är inte tvingad att strida med mig.)

Tricklev
2007-11-11, 18:19
Jag tror att allmänheten buntar ihop alla kraftsporter.

Är det ett vettigt argument till varför reportrar ska göra sina jobb halvdant?

Ignatius72
2007-11-11, 18:24
Och vari ser du då felet med att någon som vill verka för en ren sport faktiskt strider för det? Vari ligger det onödiga? (Och varför känner du att du måste påpeka hur oviktigt det är då du öht inte berörs av det? Du är inte SL, du är inte journalist och du är inte tvingad att strida med mig.)

Om man vill verka för en ren sport så tror jag att det finns bättre sätt än att leta syftningsfel i rubriker. Huruvida jag är journalist eller ej tror jag inte du vet så mycket om.
Är det ett vettigt argument till varför reportrar ska göra sina jobb halvdant?

Nej.

wixoram
2007-11-11, 18:31
Om man vill verka för en ren sport så tror jag att det finns bättre sätt än att leta syftningsfel i rubriker.

Yupp. Dessutom kanske rubriken stämmer.

mini
2007-11-11, 18:34
Om man vill verka för en ren sport så tror jag att det finns bättre sätt än att leta syftningsfel i rubriker. Huruvida jag är journalist eller ej tror jag inte du vet så mycket om.


Varför måste det ena utesluta det andra? Hur lång tid tror du själv att mitt mail till redaktionen tog? Och om man vill förändra allmänhetens syn på SL så är det av yttersta vikt hur SL presenteras i media. Att du tror att allmänheten buntar ihop alla kraft och muskelsportare till en bunt preppare gör mig än mer övertygad om att man måste ta till alla medel att förändra den synen.

Påstår du att du är journalist? Jag påstår att du inte är det nämligen ja.

jwzrd
2007-11-11, 18:41
Frågan måste väl hela tiden bli varför man vill fortsätta på den inslagna vägen om att alla som vistas på gym dopar sig och slåss. Det går att försvara allting, det går alltid att hitta (mer eller mindre) bra försvarsargument. Varför försvarar just du, Ignatius72, rubriken i det här fallet? Är det för att det är en skoj debatt här på kolozzeum, för att du faktiskt tycker att det är en bra ide att just fortsätta den inslagna vägen eller har du något nytt att bjuda på i förklaringsväg?

Jag själv jobbar ganska hårt på att visa för andra, t ex arbetskamrater, att man inte automatiskt är jävligt arrogant och dopningsbenägen bara för att man pysslar med järn och har en stor kropp. Detta för att bjuda på en nyanserad bild till alla kroppsbyggare med ILS. Som journalist hade jag inte formulerat mig så som det blev OM jag själv var intresserad av att visa att dopning, brott, narkotika, vapenaffärer och annat risigt inte har med sport att göra.

Jag är så naiv att jag tror att en rubrik som handlade om hur man tar krafttag för att bli av med missbruk av det ena eller andra faktiskt är en rubrik som sålt fler lösnummer än bara Dopad atlet nummer 4512341234 går postkontor.

wixoram
2007-11-11, 18:52
Vad är det som är så konstigt egentligen? Det är väl klart att det blir en mäktigare rubrik om man skriver "styrkelyftare gick bärsärkargång, än om man skriver "balettdansare gick loss på krogen". Mycket beroende på att det ligger mer tyngd i styrka än i balett.

Sen har vi ett innehåll bakom rubriken. Är det verkligen så otroligt att en styrkelyftare kan bli tokig och göra det som står?

Om han nu gjort det som står, och ni själva varit journalister, vad hade ni själva valt för rubrik?

jwzrd
2007-11-11, 18:54
Vad är det som är så konstigt egentligen? Det är väl klart att det blir en mäktigare rubrik om man skriver "styrkelyftare gick bärsärkargång, än om man skriver "balettdansare gick loss på krogen". Mycket beroende på att det ligger mer tyngd i styrka än i balett.

Sen har vi ett innehåll bakom rubriken. Är det verkligen så otroligt att en styrkelyftare kan bli tokig och göra det som står?

Om han nu gjort det som står, och ni själva varit journalister, vad hade ni själva valt för rubrik?

Hur tänkte du när du kom fram till att balett-rubriken är ett rimligt alternativ till den andra på den här nyheten Dnepr?

wixoram
2007-11-11, 18:55
Hur tänkte du när du kom fram till att balett-rubriken är ett rimligt alternativ till den andra på den här nyheten Dnepr?

Ta bort balett och lägg till vad du vill.

jwzrd
2007-11-11, 18:58
Ta bort balett och lägg till vad du vill.

Kan jag skriva: Atlet inblandad i rajtan tajtan i träningslokalen eller skulle det bli fel?

wixoram
2007-11-11, 19:01
Kan jag skriva: Atlet inblandad i rajtan tajtan i träningslokalen eller skulle det bli fel?

Det skulle onekligen inte bli lika kraftfullt som det som nu står skrivet. Rubriken är uppenbarligen passande och slagkraftig med tanke på hur mycket energi vid lagt på den. Journalisten har lyckats.

jwzrd
2007-11-11, 19:04
Det skulle onekligen inte bli lika kraftfullt som det som nu står skrivet. Rubriken är uppenbarligen passande och slagkraftig med tanke på hur mycket energi vid lagt på den. Journalisten har lyckats.

Ja det är klart, varken gamla ryska motorcyklar eller önskan efter lite rajtan tajtan är lika slagkraftigt. Man kan tycka att de är veka och nästan lite förutsägbara. Lite som hur en lam journalist helt utan ballar och kunskap sätter rubriker utifrån hur han vill att något ska uppfattas. Han jobbar mot Pulitzer ffs, han är ursäktad!

wixoram
2007-11-11, 19:11
Ja det är klart, varken gamla ryska motorcyklar eller önskan efter lite rajtan tajtan är lika slagkraftigt. Man kan tycka att de är veka och nästan lite förutsägbara. Lite som hur en lam journalist helt utan ballar och kunskap sätter rubriker utifrån hur han vill att något ska uppfattas. Han jobbar mot Pulitzer ffs, han är ursäktad!

Journalisten måste ju göra sitt jobb och göra en rad som fångar så många läsare som möjligt. Och nu när en styrkelyftare har flippat ut så gäller det att göra en så slagkratfig rubrik som möjligt som speglar detta. Men den dagen alla styrkelyftare håller sig i skinnet så tvingas dom skriva om annat.

jwzrd
2007-11-11, 19:14
Journalisten måste ju göra sitt jobb och göra en rad som fångar så många läsare som möjligt. Och nu när en styrkelyftare har flippat ut så gäller det att göra en så slagkratfig rubrik som möjligt som speglar detta. Men den dagen alla styrkelyftare håller sig i skinnet så tvingas dom skriva om annat.

Jag tror det gått bättre om han skrivit om amfetaminmissbrukande tonåringar som spelar gangster i brist på modet att göra något vettigt; tävla i en sport t ex. Lite som hur journalisten gör enklast möjliga, han kan ändå alltid skylla ifrån sig - det är inte hans fel att han inte når någonstans. Han kan lika gärna dra alla deltagare i en given sport över en kam.

mini
2007-11-11, 19:14
Journalisten måste ju göra sitt jobb och göra en rad som fångar så många läsare som möjligt. Och nu när en styrkelyftare har flippat ut så gäller det att göra en så slagkratfig rubrik som möjligt som speglar detta. Men den dagen alla styrkelyftare håller sig i skinnet så tvingas dom skriva om annat.

Nej, man har missuppfattat sin uppgift som journalist om man tror att det enkom går ut på att skriva kvällstidningsrubriker om man nu inte jobbar inom slaskpressen. Hur kommer det sig att SvD och DN överlever utan att slå på stora trumman? Varför ska man rubriksätta en notis på snaskigast möjliga sätt då den inte säljer lösnummer? Tror du att styrkelyftrelaterade rubriker alls står på toppsäljarlistan?

wixoram
2007-11-11, 19:18
Nej, man har missuppfattat sin uppgift som journalist om man tror att det enkom går ut på att skriva kvällstidningsrubriker om man nu inte jobbar inom slaskpressen. Hur kommer det sig att SvD och DN överlever utan att slå på stora trumman? Varför ska man rubriksätta en notis på snaskigast möjliga sätt då den inte säljer lösnummer? Tror du att styrkelyftrelaterade rubriker alls står på toppsäljarlistan?

Jo jag tror på pangrubriker. Och att andra tidningar väljer andra vägar tycker jag inte alls är märkligt. Alla tidningar kan väl inte välja samma väg. Men vi kanske kan diskutera journalistik i någon annan tråd.

Ignatius72
2007-11-11, 19:19
Varför måste det ena utesluta det andra? Hur lång tid tror du själv att mitt mail till redaktionen tog? Och om man vill förändra allmänhetens syn på SL så är det av yttersta vikt hur SL presenteras i media. Att du tror att allmänheten buntar ihop alla kraft och muskelsportare till en bunt preppare gör mig än mer övertygad om att man måste ta till alla medel att förändra den synen.

Påstår du att du är journalist? Jag påstår att du inte är det nämligen ja.

Nej, det ena måste inte utesluta det andra. men jag tror att det viktigaste faktiskt är att sporten ifråga inte har så många dopingfall, då är det betydligt lättare att ändra mediabilden. Mediabilden har ju inte uppkommit av en slump.
Ok, du säger att jag inte är journalist, vad baserar du det på?

Frågan måste väl hela tiden bli varför man vill fortsätta på den inslagna vägen om att alla som vistas på gym dopar sig och slåss. Det går att försvara allting, det går alltid att hitta (mer eller mindre) bra försvarsargument. Varför försvarar just du, Ignatius72, rubriken i det här fallet? Är det för att det är en skoj debatt här på kolozzeum, för att du faktiskt tycker att det är en bra ide att just fortsätta den inslagna vägen eller har du något nytt att bjuda på i förklaringsväg?

Jag själv jobbar ganska hårt på att visa för andra, t ex arbetskamrater, att man inte automatiskt är jävligt arrogant och dopningsbenägen bara för att man pysslar med järn och har en stor kropp. Detta för att bjuda på en nyanserad bild till alla kroppsbyggare med ILS. Som journalist hade jag inte formulerat mig så som det blev OM jag själv var intresserad av att visa att dopning, brott, narkotika, vapenaffärer och annat risigt inte har med sport att göra.

Jag är så naiv att jag tror att en rubrik som handlade om hur man tar krafttag för att bli av med missbruk av det ena eller andra faktiskt är en rubrik som sålt fler lösnummer än bara Dopad atlet nummer 4512341234 går postkontor.

Jag vet inte om jag försvarar rubriken så mycket. Däremot så tycker jag itne att den är särskilt anmärkningsvärd. Det är ju inte så att hela redaktionen ägnat timmar till att sätta rubriken. Jag tror knappast den sålt ett enda extra lösnummer heller.

mini
2007-11-11, 19:24
Nej, det ena måste inte utesluta det andra. men jag tror att det viktigaste faktiskt är att sporten ifråga inte har så många dopingfall, då är det betydligt lättare att ändra mediabilden. Mediabilden har ju inte uppkommit av en slump.
Ok, du säger att jag inte är journalist, vad baserar du det på?


Ja, och min del i det hela blir att hålla mig ren, bli bra, jobba för att min klubb är ren och kanske försöka peka på medias plumpa försök att smutskasta en hel idrottsgren. Mediabilden ändras inte om man inte uppmärksammar den på att den bör ändras.

Har jag fel? Är du journalist Ignatius?

mini
2007-11-11, 19:26
Jo jag tror på pangrubriker. Och att andra tidningar väljer andra vägar tycker jag inte alls är märkligt. Alla tidningar kan väl inte välja samma väg. Men vi kanske kan diskutera journalistik i någon annan tråd.

Du har alltså inte begripit att det är just det jag diskuterat hittills? Du får diskutera precis vad du vill, men du kanske skulle börja läsa det andra skriver också?

jwzrd
2007-11-11, 19:29
Nej, det ena måste inte utesluta det andra. men jag tror att det viktigaste faktiskt är att sporten ifråga inte har så många dopingfall, då är det betydligt lättare att ändra mediabilden. Mediabilden har ju inte uppkommit av en slump.
Ok, du säger att jag inte är journalist, vad baserar du det på?



Jag vet inte om jag försvarar rubriken så mycket. Däremot så tycker jag itne att den är särskilt anmärkningsvärd. Det är ju inte så att hela redaktionen ägnat timmar till att sätta rubriken. Jag tror knappast den sålt ett enda extra lösnummer heller.

Jag tror inte heller den har sålt extra lösnummer, däremot har den plussat på uppfattningen om att all form av järnträning är förknippad med narkotika och skumrask. Förstår du nu varför vi är ett par som tycker att rubriken är dåligt vald? Den har inte fört med sig någon positiv effekt på lösnummer men den har för med sig en fortsatt negativ association för styrkesport.

Allan
2007-11-11, 19:34
Men vi kanske kan diskutera journalistik i någon annan tråd.

Du får diskutera vad du vill. Nån annanstans. Du är nämligen avslöjad. Alla som vill gissa vem den här smurfen är kan räcka upp handen...

Ryska_raketen
2007-11-11, 19:36
Du får diskutera vad du vill. Nån annanstans. Du är nämligen avslöjad. Alla som vill gissa vem den här smurfen är kan räcka upp handen...

http://www.pim.skolutveckling.se/upload/1225/hand_upp.gif

egge
2007-11-11, 19:38
Angel?

Allan
2007-11-11, 19:47
OK. Gissa på då

Ryska_raketen
2007-11-11, 19:49
OK. Gissa på då

Mr Wingman Dnepr ? :hbang:

Ryska_raketen
2007-11-11, 19:52
Nehä, inget svar. Bolio då? LOL

jwzrd
2007-11-11, 19:54
RajtanTajtan eller Dnepr.

Ryska_raketen
2007-11-11, 19:54
RajtanTajtan eller Dnepr.

FFS du är pucktvåa PLUCKE!

jwzrd
2007-11-11, 19:57
FFS du är pucktvåa PLUCKE!

Onekligen. (Även om man kan tycka att det räknas att jag skrivit det i tråden redan)

Ryska_raketen
2007-11-11, 19:58
Onekligen. (Även om man kan tycka att det räknas att jag skrivit det i tråden redan)

Tyvärr inte broder, nya sviskonregler.

jwzrd
2007-11-11, 19:59
Tyvärr inte broder, nya sviskonregler.

*bärvrål!*

Ignatius72
2007-11-11, 19:59
Ja, och min del i det hela blir att hålla mig ren, bli bra, jobba för att min klubb är ren och kanske försöka peka på medias plumpa försök att smutskasta en hel idrottsgren. Mediabilden ändras inte om man inte uppmärksammar den på att den bör ändras.

Har jag fel? Är du journalist Ignatius?

Att själv vara ett föredöme är naturligtvis A och O. Men mediabilden kommer inte ändras så länge som dopingen inom styrkesporterna är av sådant dignitet som den är idag. Det är ju bara titta i den för genren största tidningen, Body, har för innehåll. Dopingmonster efter dopingmonster. varför skulle övrig media börja jobba på att tvätta bort en stämpel som husmedia själv hyllar?

Du påstår iaf att jag itne är journalist. Jag är fortfrande nyfiken på vad du baserar det på?

Jag tror inte heller den har sålt extra lösnummer, däremot har den plussat på uppfattningen om att all form av järnträning är förknippad med narkotika och skumrask. Förstår du nu varför vi är ett par som tycker att rubriken är dåligt vald? Den har inte fört med sig någon positiv effekt på lösnummer men den har för med sig en fortsatt negativ association för styrkesport.

Rubriken har helt klart fört med sig en negativ association på styrkesport. Men det var ju en styrkesportare som dopade sig? Tidningen har inget ansvar för att föra fram en positivt bild av styrkesport.

Ryska_raketen
2007-11-11, 20:02
Men ffs ALLLANNNNNNNNNnnnnnnn! Äre Snake då?

mini
2007-11-11, 20:05
varför skulle övrig media börja jobba på att tvätta bort en stämpel som husmedia själv hyllar?

Du påstår iaf att jag itne är journalist. Jag är fortfrande nyfiken på vad du baserar det på?


Body har inget med SL att göra. Det officiella organet heter Svensk Styrkelyft och utkommer åtta gånger per år. Går att prenumerera på alternativt ladda ner som pdf på www.styrkelyft.se

En journalist skulle inte se på sitt jobb på det viset du ser på journalistik. Dessutom gör du fett dålig research. Så, har jag fel Ignatius?

Allan
2007-11-11, 20:05
Men ffs ALLLANNNNNNNNNnnnnnnn! Äre Snake då?


Hehehehehe. Det kan faktiskt hända att du inte vet vem det är, men han är bannad ett flertal gånger

jwzrd
2007-11-11, 20:08
Att själv vara ett föredöme är naturligtvis A och O. Men mediabilden kommer inte ändras så länge som dopingen inom styrkesporterna är av sådant dignitet som den är idag. Det är ju bara titta i den för genren största tidningen, Body, har för innehåll. Dopingmonster efter dopingmonster. varför skulle övrig media börja jobba på att tvätta bort en stämpel som husmedia själv hyllar?

Du påstår iaf att jag itne är journalist. Jag är fortfrande nyfiken på vad du baserar det på?



Rubriken har helt klart fört med sig en negativ association på styrkesport. Men det var ju en styrkesportare som dopade sig? Tidningen har inget ansvar för att föra fram en positivt bild av styrkesport.

Personen som dopade sig var sannolikt fler saker än så. Han kan ha varit frustrerad gruppchef på jobbet, deprimerad arbetslös, ung bidragsfuskare eller vad som helst _samtidigt_ som han var styrkesportare. Rubriksättaren valde en av alla saker personen var och är och resultatet är en rubrik som påstår något som styrkesport.

Vad du menar med ansvaret förstår jag inte. Tidningen/journalism har som ansvar att förmedla en objektiv bild. Detta frångås på alla löpsedlar förvisso men det betyder inte att vi inte bör protestera när så sker.

Det är inte ok att smutskasta olika grupper för att man är okunnig och feg. Å andra sidan... journalist blir man för att tala och skriva om det man inte själv förmår skapa och göra. Oops, jag gjorde samma sak.

Allan
2007-11-11, 20:12
Lars-Börje aka Nekrofilen aka Löjtnant Bonk aka Kwan aka K.J aka Irakiern aka
Hårig-rygg aka osv

Puckot tror att han kan komma tillbaka obemärkt. Det kan han inte. Och han har blivit lite slarvig dessutom och lämnat spår efter sig. Som spårhundar kan hitta. Det är säkert inte särskilt lagligt att efterforska sånt men vad jag gör som privatperson är faktiskt min sak

Yucko
2007-11-11, 20:13
Hahaha allan teh police.

http://brian-moffatt.com/images/internetpolice.jpg

Ignatius72
2007-11-11, 20:25
Body har inget med SL att göra. Det officiella organet heter Svensk Styrkelyft och utkommer åtta gånger per år. Går att prenumerera på alternativt ladda ner som pdf på www.styrkelyft.se

En journalist skulle inte se på sitt jobb på det viset du ser på journalistik. Dessutom gör du fett dålig research. Så, har jag fel Ignatius?

Som jag skrev tidigare; allmänheten (och förmodligen de flesta av landets journalister också) klumpar ihop alla kraftsportare. Body har en relativt stor spridning och många har sett och få¨tt en upfattning om vad den står för. Svensk strykelyft hittar man inte i den kategorin.

Okej, research har jag inte för vana att göra till ett internet forum, men ok, kör på. Är det något särskilt du tänker på som jag varit snett på vad gäller den biten?
Hur ser jag på journalistik och ser alla journalister på sitt yrke på samma sätt?

Personen som dopade sig var sannolikt fler saker än så. Han kan ha varit frustrerad gruppchef på jobbet, deprimerad arbetslös, ung bidragsfuskare eller vad som helst _samtidigt_ som han var styrkesportare. Rubriksättaren valde en av alla saker personen var och är och resultatet är en rubrik som påstår något som styrkesport.

Vad du menar med ansvaret förstår jag inte. Tidningen/journalism har som ansvar att förmedla en objektiv bild. Detta frångås på alla löpsedlar förvisso men det betyder inte att vi inte bör protestera när så sker.

Det är inte ok att smutskasta olika grupper för att man är okunnig och feg. Å andra sidan... journalist blir man för att tala och skriva om det man inte själv förmår skapa och göra. Oops, jag gjorde samma sak.

Självklart är man inte enabart styrkelyftare, men vilket av ovanstående du räknar upp förknippar du mest med doping? gruppchef? bidragsfuskare?

Om vi har en styrkelyftare som dopar sig och tidningen skriver det i en rubrik så är det tämligen objektivt i mina öron. Precis som när man skriver om domaren som gick till prostituerad. Han kanske var styrkelyftare också, inte vet jag, eller gruppchef, eller deprimerad. Men rubriken är ju inte fel även om man vill göra den tilldragande för läsaren. Sen kan ju ju journalisten skrivit utförligt om, i detta fall, strykelyftarens trasiga barndom men att det blivit struket av redaktionschefen.

mini
2007-11-11, 20:30
Som jag skrev tidigare; allmänheten (och förmodligen de flesta av landets journalister också) klumpar ihop alla kraftsportare. Body har en relativt stor spridning och många har sett och få¨tt en upfattning om vad den står för. Svensk strykelyft hittar man inte i den kategorin.

Okej, research har jag inte för vana att göra till ett internet forum, men ok, kör på. Är det något särskilt du tänker på som jag varit snett på vad gäller den biten?
Hur ser jag på journalistik och ser alla journalister på sitt yrke på samma sätt?


Men jag förstår inte vad du argumenterar för eller mot? Att någon orkar bry sig och vilja förändra? Att allmänheten har en taskig syn på kraftsport gör inte att media har större rätt att haka på.

Kan du svara på om du är journalist Ignatius?

jwzrd
2007-11-11, 20:33
Som jag skrev tidigare; allmänheten (och förmodligen de flesta av landets journalister också) klumpar ihop alla kraftsportare. Body har en relativt stor spridning och många har sett och få¨tt en upfattning om vad den står för. Svensk strykelyft hittar man inte i den kategorin.

Okej, research har jag inte för vana att göra till ett internet forum, men ok, kör på. Är det något särskilt du tänker på som jag varit snett på vad gäller den biten?
Hur ser jag på journalistik och ser alla journalister på sitt yrke på samma sätt?



Självklart är man inte enabart styrkelyftare, men vilket av ovanstående du räknar upp förknippar du mest med doping? gruppchef? bidragsfuskare?

Om vi har en styrkelyftare som dopar sig och tidningen skriver det i en rubrik så är det tämligen objektivt i mina öron. Precis som när man skriver om domaren som gick till prostituerad. Han kanske var styrkelyftare också, inte vet jag, eller gruppchef, eller deprimerad. Men rubriken är ju inte fel även om man vill göra den tilldragande för läsaren. Sen kan ju ju journalisten skrivit utförligt om, i detta fall, strykelyftarens trasiga barndom men att det blivit struket av redaktionschefen.

En dopare förknippar jag mest med doping. Styrkelyftare förknippar jag med en ren och seriös sport med roliga tjocka gubbar och en positiv attityd. Säger du doping i det sammanhanget så tänker jag på missbrukare, småbrottslingar, kroppsbyggare, arbetslöshet och bidragsfusk.

Du verkar sen inte förstå problemet här. Utgångsläget är en människa med hela hennes bakgrund. Till det kommer allt hon gör/gjort - miljontals saker. EN av de sakerna i det här fallet är styrkelyft. En annan kan vara arbetslöshet t ex. Om den här människan bestämmer sig journalisten (eller får i uppgift att) skriva en artikel. Något har hänt människan eller hon har gjort något, i det här fallet dopat sig och gud vet vad. Artikeln färdigsställs och till den sätts en rubrik. Rubriken blir en om styrkelyft! Styrkelyft är väl ffs det SISTA människan gjorde - det var doping, vapenbrott och allt annat hon gjorde. Men nu blev rubriken som den blev med resultatet att STYRKELYFT tillskrivs egenskapen: Doping, vapenbrott och fan och hans laser. Har du läst det jag skrivit nu?

Ignatius72
2007-11-11, 20:49
Men jag förstår inte vad du argumenterar för eller mot? Att någon orkar bry sig och vilja förändra? Att allmänheten har en taskig syn på kraftsport gör inte att media har större rätt att haka på.

Kan du svara på om du är journalist Ignatius?

Jag har skrivit på en morgontidning i 6 år men gör det inte längre.

En dopare förknippar jag mest med doping. Styrkelyftare förknippar jag med en ren och seriös sport med roliga tjocka gubbar och en positiv attityd. Säger du doping i det sammanhanget så tänker jag på missbrukare, småbrottslingar, kroppsbyggare, arbetslöshet och bidragsfusk.

Du verkar sen inte förstå problemet här. Utgångsläget är en människa med hela hennes bakgrund. Till det kommer allt hon gör/gjort - miljontals saker. EN av de sakerna i det här fallet är styrkelyft. En annan kan vara arbetslöshet t ex. Om den här människan bestämmer sig journalisten (eller får i uppgift att) skriva en artikel. Något har hänt människan eller hon har gjort något, i det här fallet dopat sig och gud vet vad. Artikeln färdigsställs och till den sätts en rubrik. Rubriken blir en om styrkelyft! Styrkelyft är väl ffs det SISTA människan gjorde - det var doping, vapenbrott och allt annat hon gjorde. Men nu blev rubriken som den blev med resultatet att STYRKELYFT tillskrivs egenskapen: Doping, vapenbrott och fan och hans laser. Har du läst det jag skrivit nu?

Jag har hela tiden läst vad du skrivit. Men du läser in mycket från den korta notisen. Hela killens liv kanske kretsade kring just stryrkelyft-jag har ingen aning. Eller vet du mer än vad som står där? Det som dock står där är att en dopad strykelyftare åkt dit för även andra grejer. Det är förmodligen sant.
Men oavsett alla miljontals grejer som folk gör och inte gör så kommer, vare sig du eller mini vill, doping att förknippas med strykesport. det hör ju till ovanligheterna att folk dopar sig men struntar i tränandet.

bubbe
2007-11-11, 20:50
Jag har skrivit på en morgontidning i 6 år men gör det inte längre.



Jag har hela tiden läst vad du skrivit. Men du läser in mycket från den korta notisen. Hela killens liv kanske kretsade kring just stryrkelyft-jag har ingen aning. Eller vet du mer än vad som står där? Det som dock står där är att en dopad strykelyftare åkt dit för även andra grejer. Det är förmodligen sant.
Men oavsett alla miljontals grejer som folk gör och inte gör så kommer, vare sig du eller mini vill, doping att förknippas med strykesport. det hör ju till ovanligheterna att folk dopar sig men struntar i tränandet.

Eftersom han hade blivit avstängd från styrkelyft pga regelbrott inom sporten (man får liksom inte hålla på med sånt i sporten styrkelyft) så nej, hans liv kretsade inte längre iaf kring styrkelyft i SSF.

mini
2007-11-11, 20:56
Jag har skrivit på en morgontidning i 6 år men gör det inte längre.


Tråkigt att läsa att det finns personer som tar sitt jobb som journalist (om det nu var det du var, du svarade inte riktigt så) så lättsinnigt att argumentet "det gör inget om det är uppåt väggarna så länge ingte tillräckligt många klagar". Eller, det finns ju åtminstone en mindre nu vilket är positivt.

Ignatius72
2007-11-11, 21:18
Tråkigt att läsa att det finns personer som tar sitt jobb som journalist (om det nu var det du var, du svarade inte riktigt så) så lättsinnigt att argumentet "det gör inget om det är uppåt väggarna så länge ingte tillräckligt många klagar". Eller, det finns ju åtminstone en mindre nu vilket är positivt.

jag vet inte riktigt var du menar att faktafelet föreligger? Var det inte en styrkelyftare, var han inte dopad? Det är ju knappast någon hemlighet att det förekommer artiklar eller TV-program som på ett flagrant sätt vinklar sanningar, skarvar och i vissa fall far med direkta lögner. Det ser jag ganska mycket allvarligare på än att du inte tycker att det är schysst att man lyfter fram en dopad styrkelyftare.

Gnusram
2007-11-11, 21:25
Var det inte en styrkelyftare, var han inte dopad?

Nu var det väl inte det som var frågan? Frågan var väl om det var själva sporten styrkelyft som fick honom att begå brott?

Ignatius72
2007-11-11, 21:33
Nu var det väl inte det som var frågan? Frågan var väl om det var själva sporten styrkelyft som fick honom att begå brott?

Jo jag vet. Men såvida inte folk har mer info än vad som står i notisen så kan ju killen ifråga sagt det själv på en rättegång tex. Självklart så är det inte sporten som sådan som gjort killen till vad han är. Men det kan ju vara de han träffat där.
Läser ni alla rubriker, artiklar, notiser med dessa extrem kritiska ögon så är det nog inte mycket i tidningarna som skulle få vara kvar. Serierna och TV-tablån möjligen.

mini
2007-11-11, 21:34
jag vet inte riktigt var du menar att faktafelet föreligger? Var det inte en styrkelyftare, var han inte dopad? Det är ju knappast någon hemlighet att det förekommer artiklar eller TV-program som på ett flagrant sätt vinklar sanningar, skarvar och i vissa fall far med direkta lögner. Det ser jag ganska mycket allvarligare på än att du inte tycker att det är schysst att man lyfter fram en dopad styrkelyftare.

Jag frågar igen - varför ställer du det ena mot det andra? Bara för att det finns värre saker innebär det inte att det är okej. Att påstå att styrkelyftet förde honom in på fel bana är en vinkling som inte känns okej baserat på den lilla info notisen erbjuder. Jag mailade och frågade hur de kommit fram till slutsatsen. Det tog mig gissningsvis 30 sekunder, 60 om vi räknar inloggningen på mailen. Hur får du det till något dåligt?

Ska man påtala någon slags dopingproblematik ska man väl vara än mer noggrann med att hålla isär begreppen om skuld, ansvar och orsak? Det var ju inte det notisen pekade på dock. Den skuldbelade en hel idrottsgren. Dåliga journalister ska ifrågasättas. Journalistik ska ständigt granskas. Detta vet du antar jag.

Ignatius72
2007-11-11, 21:43
Jag frågar igen - varför ställer du det ena mot det andra? Bara för att det finns värre saker innebär det inte att det är okej. Att påstå att styrkelyftet förde honom in på fel bana är en vinkling som inte känns okej baserat på den lilla info notisen erbjuder. Jag mailade och frågade hur de kommit fram till slutsatsen. Det tog mig gissningsvis 30 sekunder, 60 om vi räknar inloggningen på mailen. Hur får du det till något dåligt?

Ska man påtala någon slags dopingproblematik ska man väl vara än mer noggrann med att hålla isär begreppen om skuld, ansvar och orsak? Det var ju inte det notisen pekade på dock. Den skuldbelade en hel idrottsgren. Dåliga journalister ska ifrågasättas. Journalistik ska ständigt granskas. Detta vet du antar jag.

Vad fick du för svar?

Om du kollar huvudrubriken på dn.se just nu. Fotbollssupportrar attackerar polisen. Enligt tidigare logik så borde det följa en utläggning om att det inte är säkert att det är fotbollsupportrar, de är ju även pojkar, bagare, snickare, tjänstemän, deprimerade, kass barndom etc etc. Det borde även finnas en text om att det finns fotbollssupportar som inte brukar våld.

Gnusram
2007-11-11, 21:47
Läser ni alla rubriker, artiklar, notiser med dessa extrem kritiska ögon så är det nog inte mycket i tidningarna som skulle få vara kvar.

Visst är det så. Men inte sjutton blir det mer rätt bara för att man ofta gör fel? Jag har haft samma diskussion med andra representanter för media eller folk med den uppfattningen att det är okej att skarva, slarva och rent av ljuga. Med uppsåt dessutom, bara för att det säljer.

Jag håller inte med. Jag tycker dessutom att det är en farlig utgångspunkt att ha i sitt yrkesutövande.

jwzrd
2007-11-11, 21:51
Jag har skrivit på en morgontidning i 6 år men gör det inte längre.



Jag har hela tiden läst vad du skrivit. Men du läser in mycket från den korta notisen. Hela killens liv kanske kretsade kring just stryrkelyft-jag har ingen aning. Eller vet du mer än vad som står där? Det som dock står där är att en dopad strykelyftare åkt dit för även andra grejer. Det är förmodligen sant.
Men oavsett alla miljontals grejer som folk gör och inte gör så kommer, vare sig du eller mini vill, doping att förknippas med strykesport. det hör ju till ovanligheterna att folk dopar sig men struntar i tränandet.

Det står att styrkelyftningen var det som låg till grund för hans dopingmissbruk, Ignatius. Ska vi hålla oss till fakta? Av allting han är och gör så är det vad ett helt annat gäng människor gör - lyfter tunga vikter tillsammans - som får bära doping-etiketten eftersom han gjorde det också.

Det är intressant det du säger om "allmänheten" sen. Allmänhetens bild av all form av järnträning kommer från media. (Förutom för dem som själva tränar och vistas i järnlokaler såklart). Media som t ex papperstryck till vilket obildade testikellösa journalister bidrar med material så som i det här fallet; rubriken som gick ut på att kalla styrkelyftare för idkare av missbruk av testosteron och dess derivater. Journalisten bättrar på den felaktiga bild andra av hans kollegor sett till att sprida från början. Detta tycker inte jag är rimligt, Ignatius - varför tycker du det?

mini
2007-11-11, 21:55
Vad fick du för svar?

Om du kollar huvudrubriken på dn.se just nu. Fotbollssupportrar attackerar polisen. Enligt tidigare logik så borde det följa en utläggning om att det inte är säkert att det är fotbollsupportrar, de är ju även pojkar, bagare, snickare, tjänstemän, deprimerade, kass barndom etc etc. Det borde även finnas en text om att det finns fotbollssupportar som inte brukar våld.

Jag har inte fått svar än. Jag ger dem någon dag till. Som du säkert vet är det viktigt att svara sina läsare.

Bråket ser i samband med fotboll. Säkert är det flera som är där som fullständigt struntar i fotbollen, men det är fotbollsrelaterat. Hur menar du att vapen och SL hör ihop?

jwzrd
2007-11-11, 21:55
Vad fick du för svar?

Om du kollar huvudrubriken på dn.se just nu. Fotbollssupportrar attackerar polisen. Enligt tidigare logik så borde det följa en utläggning om att det inte är säkert att det är fotbollsupportrar, de är ju även pojkar, bagare, snickare, tjänstemän, deprimerade, kass barndom etc etc. Det borde även finnas en text om att det finns fotbollssupportar som inte brukar våld.

Nu sliter du efter halm, Ignatius. En korrekt jämförelse hade varit den mellan rubriken vi debatterar och: Fotboll skapade monster - supportrar attackerar polisen! De flesta av oss hajar att de supportrar som ställer till trubbel faktiskt sannolikt är av samma skrot och korn som den dopade styrkelyftaren; snorungar som hamnat snett av olika skäl och/eller som helt enkelt är dumma nog att välja slagsmål före sport och skapande. Det är givetvis inte fotbollens fel att fotbollssupporters beter sig som apor och det är inte rätt att påstå det i en tidningsrubrik heller.

mini
2007-11-11, 21:56
Jag tycker dessutom att det är en farlig utgångspunkt att ha i sitt yrkesutövande.

Citat värt att lyfta fram igen.

Trance
2007-11-11, 21:57
Styrkelyft leder uppenbart till droger, aborter och osunt leverne. Se bara hur utmanande de klär sig i sina tajta trikåer.

Ignatius72
2007-11-11, 22:23
Det står att styrkelyftningen var det som låg till grund för hans dopingmissbruk, Ignatius. Ska vi hålla oss till fakta?

Det står att styrkelyftningen ledde 33-åringen till fel bana. jag vet inte om det är fel, vet du det? Och isåfall-hur vet du det?

Jag har inte fått svar än. Jag ger dem någon dag till. Som du säkert vet är det viktigt att svara sina läsare.

Bråket ser i samband med fotboll. Säkert är det flera som är där som fullständigt struntar i fotbollen, men det är fotbollsrelaterat. Hur menar du att vapen och SL hör ihop?

Enligt rubriken så ledde strykelyftningen in honom på fel bana. Min tolkning är att man menar att killen kom i kontakt doping, något som tillhandahålls av kriminella, dessa i sin tur är ofta beväpnade. det innebär inte att SL och vapen hör ihop, bara att det i detta fall verkar finnas en direkt koppling. Iaf om man följer det som står. har du någon annan fakta så var inte rädd för att dra fram den.

jwzrd
2007-11-11, 22:30
Det står att styrkelyftningen ledde 33-åringen till fel bana. jag vet inte om det är fel, vet du det? Och isåfall-hur vet du det?



Enligt rubriken så ledde strykelyftningen in honom på fel bana. Min tolkning är att man menar att killen kom i kontakt doping, något som tillhandahålls av kriminella, dessa i sin tur är ofta beväpnade. det innebär inte att SL och vapen hör ihop, bara att det i detta fall verkar finnas en direkt koppling. Iaf om man följer det som står. har du någon annan fakta så var inte rädd för att dra fram den.

Hur lyder kopplingen mellan styrkesporter och vapen, Ignatius?

Ignatius72
2007-11-11, 22:34
Hur lyder kopplingen mellan styrkesporter och vapen, Ignatius?

Jag citerar mig själv: "Min tolkning är att man menar att killen kom i kontakt doping, något som tillhandahålls av kriminella, dessa i sin tur är ofta beväpnade. det innebär inte att SL och vapen hör ihop, bara att det i detta fall verkar finnas en direkt koppling. Iaf om man följer det som står".

Så tror jag att man kan ha tänkt. Rätt eller fel, det har jag ingen aning om.

jwzrd
2007-11-11, 22:36
Jag citerar mig själv: "Min tolkning är att man menar att killen kom i kontakt doping, något som tillhandahålls av kriminella, dessa i sin tur är ofta beväpnade. det innebär inte att SL och vapen hör ihop, bara att det i detta fall verkar finnas en direkt koppling. Iaf om man följer det som står".

Så tror jag att man kan ha tänkt. Rätt eller fel, det har jag ingen aning om.

Du får citera dig själv hur mycket du vill; givetvis får du även ge uttryck för hur du tolkar rubriken. Rubriken heter dock på ett annat vis; den knyter styrkelyftning till att vara en instiftare till dopingbruk, -brott och vapenhandel. Om du inte har missat det så är det just den knytningen som vi hänger upp oss på och som du försvarar med att journalisten enbart ser till den allmänna bilden av styrkesportare som brottslingar.

Ignatius72
2007-11-11, 22:38
Du får citera dig själv hur mycket du vill; givetvis får du även ge uttryck för hur du tolkar rubriken. Rubriken heter dock på ett annat vis; den knyter styrkelyftning till att vara en instiftare till dopingbruk, -brott och vapenhandel. Om du inte har missat det så är det just den knytningen som vi hänger upp oss på och som du försvarar med att journalisten enbart ser till den allmänna bilden av styrkesportare som brottslingar.

Så du vet att strykelyftningen inte var inkörsporten för just den här grabben? Hur vet du det?

mini
2007-11-11, 22:42
Så du vet att strykelyftningen inte var inkörsporten för just den här grabben? Hur vet du det?

Menar du att rubriken antyder något som man väljer att undanhålla i notisen? Då är det inte bara en dålig rubrik utan även ett i övrigt uselt uppbyggt jobb. Vad anser du en rubriks syfte vara rent generellt?

jwzrd
2007-11-11, 22:44
Så du vet att strykelyftningen inte var inkörsporten för just den här grabben? Hur vet du det?

Nu är du lite pinsam I. Mitt inlägget påstår inget åt det hållet, du spelar bara ut det kort du försökte lägga upp för i ditt tidigare inlägg.

Rubriken gör ett påstående. Påståenden man gör bör man kunna backa upp eller åtminstone motivera på något vis; helst båda sakerna dock.

Du försvarar rubriken och eftersom du gör det tycker jag att det inte är mer än rättvis att du står för motiveringen och uppbackningen.

Som svar på din fråga här och nu kan jag bara berätta om att styrkelyft som sport jobbar hårt för att stävja problemet med doping, men det är inte helt relaterat till detta.

Ignatius72
2007-11-11, 22:45
Menar du att rubriken antyder något som man väljer att undanhålla i notisen? Då är det inte bara en dålig rubrik utan även ett i övrigt uselt uppbyggt jobb. Vad anser du en rubriks syfte vara rent generellt?

Jag vet inte riktigt vad du menar nu. Men rubriken brukar vanligen sättas för att locka läsare att läsa just det som står under rubriken, i detta fall en notis.

Ignatius72
2007-11-11, 22:50
Rubriken gör ett påstående. Påståenden man gör bör man kunna backa upp eller åtminstone motivera på något vis; helst båda sakerna dock.


Som svar på din fråga här och nu kan jag bara berätta om att styrkelyft som sport jobbar hårt för att stävja problemet med doping, men det är inte helt relaterat till detta.

Precis, rubriken antyder något. Du hävdar att det inte stämmer. jag hålelr med dig om att man bör både backa upp det och helst motivera det. I denna notis har det uppenbarligen inte gjorts. Det innebär inte att faktan är fel. Men det är omöjligt för mig att säga då jag inte vet mer än vad som står i notisen. Hur du kan göra det, övergår mitt förstånd.

Att strykelyftarna som sport jobbar hårt med stävjandet av doping är kanon. men det har ju inte mycket med denna lilla notis att göra.

mini
2007-11-11, 22:59
Jag vet inte riktigt vad du menar nu. Men rubriken brukar vanligen sättas för att locka läsare att läsa just det som står under rubriken, i detta fall en notis.

För att påminna dig lite:

Publicitetsregler
Ge korrekta nyheter
3. Löpsedel, rubrik och ingress ska ha täckning i texten.

En rubrik ska nödvändigtvis inte locka till läsning. Den ska sammanfatta/spegla vad texten handlar om. Ingenstans i texten påvisades sambandet vapen-SL.

panzerpig
2007-11-11, 23:19
taffligt skriven rubrik. Dåliga journalister och en dålig koll på "Mindre idrotter" är nog anledningen plus att dom vill ha lite "klatschiga" rubriker...
Vill antagligen köra på den "allmäna synen" om styrkeidrott=doping.

själv tränade jag styrkelyft när jag var mellan 15-18, slutade träna till stor del pga alla dopinganklagelser jag fick höra (bakom ryggen så klart, kompisar fick höra av andra). jäkligt tråkigt. Nu skiter jag i vad folk tror, jag vet att jag alltid varit ren.

var det inte för någon vecka sedan som DN blandade ihop SL och tyngdlyftning (de skrev om en tyngdlyftare och hade bild på en styrkelyftare)?

mini
2007-11-11, 23:46
var det inte för någon vecka sedan som DN blandade ihop SL och tyngdlyftning (de skrev om en tyngdlyftare och hade bild på en styrkelyftare)?
Jo. De fick ett mail... :D

panzerpig
2007-11-12, 00:49
Jo. De fick ett mail... :D

det är guld att du gör så! En polare till mig hade som hobby för några år sedan att maila "Journalister" på aftonbladet och expressen. Läste han en artikel som han tyckte var oetisk, fel eller dum så fick dom ett mail. Oftast så svarade dom inte men ibland fick han faktiskt respons.
Om vi inte säger ifrån så lär ju inte pressen bli bättre..

Ignatius72
2007-11-12, 09:01
För att påminna dig lite:

Publicitetsregler
Ge korrekta nyheter
3. Löpsedel, rubrik och ingress ska ha täckning i texten.

En rubrik ska nödvändigtvis inte locka till läsning. Den ska sammanfatta/spegla vad texten handlar om. Ingenstans i texten påvisades sambandet vapen-SL.

Hur mycket tid tror ni journalister har? Notisen som granskats vid varje kommatecken har kanske fått en kvart på sin höjd.

Men vad är fel i rubriken mini, dopad "styrkelyftare fälld för vapenbrott". Vidare "strykelyftning ledde in 33 åring på fel bana". Är det några faktafel i det? Jag vet ärligt talat inte. Vet du?

mini
2007-11-12, 09:04
Tycker du själv att det har täckning i texten?

mystic[-_-]
2007-11-12, 09:10
Ignatius vi får nog maila NA och be dem byta ut allt med styrkelyft till kroppsbyggning i artikeln :D

Tricklev
2007-11-12, 10:32
Ignatius72: Ge upp nu, det är ju uppenbart att dom inte har fölljt publicitetsreglerna, jag skiter i om dom har brist om tid, dom får inte glömma under vilka regler dom agerar.

Ignatius72
2007-11-12, 11:11
Tycker du själv att det har täckning i texten?

Det är en liten notis och jag har svarat nej på det tidigare. Är det några faktafel som föreligger eller är det bara problem med att en styrkelyftare varit i farten?

Tricklev
2007-11-12, 11:12
Det är en liten notis och jag har svarat nej på det tidigare. Är det några faktafel som föreligger eller är det bara problem med att en styrkelyftare varit i farten?

Problemet är att dom har smutskastat en hel sport/kultur utan att kunna motivera varför.

Ignatius72
2007-11-12, 11:17
Problemet är att dom har smutskastat en hel sport/kultur utan att kunna motivera varför.

Man kan också undra hur mycket motivering som behövs. Killen var ju uppenbarligen styrkelyftare (bubbe säger att han blivit avstängd) han har dopat sig (smutkastat sporten) och nu är samma lirare dömd för vapenbrott. Tidningen har (så vitt jag vet) bara återgett fakta. Vad menar du krävs ytterligare?

Tricklev
2007-11-12, 11:18
Man kan också undra hur mycket motivering som behövs. Killen var ju uppenbarligen styrkelyftare (bubbe säger att han blivit avstängd) han har dopat sig (smutkastat sporten) och nu är samma lirare dömd för vapenbrott. Tidningen har (så vitt jag vet) bara återgett fakta. Vad menar du krävs ytterligare?

Hoppas du inser att diskussionen handlar om rubriken, och inte notisen i sig.

Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana.

Vart motiveras detta i notisen?

Edit: Och du är fullt medveten om att hela diskussionen handlar om den meningen, sluta kringå den i varje inlägg där du ser en chans.

Ignatius72
2007-11-12, 11:29
Hoppas du inser att diskussionen handlar om rubriken, och inte notisen i sig.

Styrkelyftning ledde in den 33-årige Örebroare på fel bana.

Vart motiveras detta i notisen?

Edit: Och du är fullt medveten om att hela diskussionen handlar om den meningen, sluta kringå den i varje inlägg där du ser en chans.

Jag ber om ursäkt om jag blandat ihop korten lite. Det har inte varit min avsikt. Möjligen lätt dement men det är inte mycket att göra något åt.Diskussionen har i mina ögon inte varit 100% stringent vilket mycket väl kan vara mitt fel.
Men om man är arg för att sporten smutsas ner så borde man kanske inte skjuta budbäraren utan killen som de facto dopat sig.

Tricklev
2007-11-12, 11:31
Jag ber om ursäkt om jag blandat ihop korten lite. Det har inte varit min avsikt. Möjligen lätt dement men det är inte mycket att göra något åt.Diskussionen har i mina ögon inte varit 100% stringent vilket mycket väl kan vara mitt fel.
Men om man är arg för att sporten smutsas ner så borde man kanske inte skjuta budbäraren utan killen som de facto dopat sig.

Det görs också, väldigt aktivt hade du märkt, om du hade kollat in SL-delen, det ger dock inte fjantjournalister rätten att dra en fördumsföll slutsats och placera den som rubrik, utan att det finns motivering till detta i texten.

Ignatius72
2007-11-12, 11:39
Det görs också, väldigt aktivt hade du märkt, om du hade kollat in SL-delen, det ger dock inte fjantjournalister rätten att dra en fördumsföll slutsats och placera den som rubrik, utan att det finns motivering till detta i texten.

Med risk för att vara tjatig. Den behöver inte vara fördomsfull utan 100% faktabaserad. Det optimala hade naturligtvis varit om man hade kunnat läsa detta i texten. Detta kan även vara en uppföljningsnotis. Dvs att det har stått i en tidigare notis. Hur som, jag har ingen aning.
Det kan lika gärna vara 100% hittepå och då är det ju riktigt illa. Men jag läser inte den tidningen och känner inte till killen ifråga så jag vet inte.

jwzrd
2007-11-12, 11:45
Med risk för att vara tjatig. Den behöver inte vara fördomsfull utan 100% faktabaserad. Det optimala hade naturligtvis varit om man hade kunnat läsa detta i texten. Detta kan även vara en uppföljningsnotis. Dvs att det har stått i en tidigare notis. Hur som, jag har ingen aning.
Det kan lika gärna vara 100% hittepå och då är det ju riktigt illa. Men jag läser inte den tidningen och känner inte till killen ifråga så jag vet inte.

Hur många gånger behöver du på dig för att inse att slaget är förlorat Ignatius? Dels påstår rubriken något som artikeln inte backar upp och dels påstår rubriken i sig något som är helt befängt. Håller du inte med om detta, endast detta, så fortsätter debatten med att du förklarar vad du inte håller med om. Håller du med om detta så slutar debatten här.

ORSAKEN till journalistens inkompetens och/eller textuella inkonstinens är ett ämne för andra debatter.

Ignatius72
2007-11-12, 11:50
Hur många gånger behöver du på dig för att inse att slaget är förlorat Ignatius? Dels påstår rubriken något som artikeln inte backar upp och dels påstår rubriken i sig något som är helt befängt. Håller du inte med om detta, endast detta, så fortsätter debatten med att du förklarar vad du inte håller med om. Håller du med om detta så slutar debatten här.

ORSAKEN till journalistens inkompetens och/eller textuella inkonstinens är ett ämne för andra debatter.

Du får gärna se dig som slagets vinnare. Jag har aldrig anmält mig till någon tävling. Att rubriken eller rubrikerna inte backas upp i texten kan vi vara överens om. Om det däremot är befängt eller ej, kan inte jag bedöma utan att veta vad som är sant.

jwzrd
2007-11-12, 11:52
Du får gärna se dig som slagets vinnare. Jag har aldrig anmält mig till någon tävling. Att rubriken eller rubrikerna inte backas upp i texten kan vi vara överens om. Om det däremot är befängt eller ej, kan inte jag bedöma utan att veta vad som är sant.

Publiken vill veta hur en styrkesport gör atleter till vapenbrottslingar, Ignatius.

Ignatius72
2007-11-12, 12:01
Publiken vill veta hur en styrkesport gör atleter till vapenbrottslingar, Ignatius.

Kanske genom att börja träna styrkesport, dopa sig och därigenom hamna i den kriminella världen. Den här killen är ju både styrkelyftare och avstängd för doping (enligt tidningen och bubbe) och vistas mao i den kriminella världen. Han kanske inte hade varit där om han inte träffat fel killar på gymmet. Jag har ingen aning Jwzdr, men det låter som en trolig hypotes.
En del börjar droga när de är i artistsvängen, en del dopar sig i gymsvängen.
Sporten som sådan orsakar sjävlkalrt ingenting. Men utan de individer som är där så finns ingen sport. Det är underförstått.

jwzrd
2007-11-12, 12:23
Kanske genom att börja träna styrkesport, dopa sig och därigenom hamna i den kriminella världen. Den här killen är ju både styrkelyftare och avstängd för doping (enligt tidningen och bubbe) och vistas mao i den kriminella världen. Han kanske inte hade varit där om han inte träffat fel killar på gymmet. Jag har ingen aning Jwzdr, men det låter som en trolig hypotes.
En del börjar droga när de är i artistsvängen, en del dopar sig i gymsvängen.
Sporten som sådan orsakar sjävlkalrt ingenting. Men utan de individer som är där så finns ingen sport. Det är underförstått.

Håll rätt på subjektet nu. Du beskriver vad en person gör. Rubriken talar om en sport.. du vet... det debatten handlar om. Varför fortsätter du din privata debatt istället för att besvara våra mycket enkla frågor alternativt starta en tråd om din?

Ignatius72
2007-11-12, 12:31
Håll rätt på subjektet nu. Du beskriver vad en person gör. Rubriken talar om en sport.. du vet... det debatten handlar om. Varför fortsätter du din privata debatt istället för att besvara våra mycket enkla frågor alternativt starta en tråd om din?

Styrkelyftning existerar inte utan sina utövare. OM utövarna är kriminella så är kopplingen inte så långsökt.
Men ärligt talat nu jw, du är ju i grunden en smart kille, det är ju inte semantiken som är problemet här utan det faktum att det var styrkesporten som pekades ut. Hade du varit nöjd om det istället stått att "styrkelyftare ledde 33-åringen in på fel bana".

jwzrd
2007-11-12, 15:10
Styrkelyftning existerar inte utan sina utövare. OM utövarna är kriminella så är kopplingen inte så långsökt.
Men ärligt talat nu jw, du är ju i grunden en smart kille, det är ju inte semantiken som är problemet här utan det faktum att det var styrkesporten som pekades ut. Hade du varit nöjd om det istället stått att "styrkelyftare ledde 33-åringen in på fel bana".

Skönt att du äntligen är med på banan Ignatius och ser skillnaden mellan instutitionen styrkelyft och styrkelyftare. Tog inte så många sidor ändå.

Ignatius72
2007-11-12, 18:24
Skönt att du äntligen är med på banan Ignatius och ser skillnaden mellan instutitionen styrkelyft och styrkelyftare. Tog inte så många sidor ändå.

För typ 4-5 sidor sedan skrev jag "Det är självklart så att sporten som sådan inte leder in folk på kriminella banor. Men om det finns en stor andel kriminella inom sporten så ökar sannolikheten för att man leds in i den kriminella världen via den sporten markant".

Gnusram
2007-11-12, 18:31
Men om det finns en stor andel kriminella inom sporten så ökar sannolikheten för att man leds in i den kriminella världen via den sporten markant".

Hoppsan! Hur stor andel av styrkelyftarna i Sverige är kriminella i din mening?