handdator

Visa fullständig version : Mat efter naturdiet?


Semmla
2007-11-09, 20:44
Hej! Har kört naturdiet i en vecka nu och gått ner 2kg och är nöjd. Har legat på ca 600kcal per dag men hur mycket kan jag höja med? Kan jag äta 2100kcal som en normal aktiv dam behöver? (jag tränar 3-4 dagar i veckan). Kommer jag gå upp i vikt? Ska man höja energiintaget gradvis?

Torwald
2007-11-09, 20:48
Det beror förstås på hur mycket du väger, men om du är en aktiv dam och tränar 3-4 dagar i veckan lär du snarare gå ner än upp på 2100kcal/dygn. Kan tänka mig att du kanske står ganska still om du inte är så stor.

...fast det finns ju de här inne med större kunnighet i området...

Raggis
2007-11-09, 20:55
Testa och se? Ang. din viktminskning; du tror inte det mestadels består av vatten? (50/50%). Du får räkna med att du kommer gå upp lite i vikt när du börjar äta normalt sen.

Semmla
2007-11-09, 21:01
Är 163cm vikt: 57kg. Är lite orolig att det är vatten ja, men man går väl inte upp så länge man inte passerar över sitt energiförbrukning?, för kroppen ställer väl inte in sig på nya låga kaloriinatget, eller är det svältläge?

Torwald
2007-11-09, 21:19
Du har inte tappat bara fett i alla fall, det kan du ju räkna kallt med. En stor del av viktminskningen (kanske hälften som Raggis skrev) bestod sannolikt av vätska, och när du börjar äta normalt igen kommer du alltså att gå upp något kilo nästan omedelbart. Du kommer INTE att bli "tjockare" av det, men vågen kommer ändå säga något kilo mer ;)

objet trouvé
2007-11-09, 23:12
nu har ju du bara hållit på en vecka men de som hållit på längre (minst två veckor) rekommenderas äta mellan 1300-1500 kcal efter en sån här diet. och att man börjar äta lättare saker, och fortsätter med vätska i det här fallet naturdiet på vissa av måltiderna. MEN det gäller för de som är betydligt mer överviktiga än du. så som svar på din fråga, ja du kan äta 2100 kcal, kommer kanske gå upp lite i början men eftersom du tränar så kommer du gå ner i det långa loppet iaf.