handdator

Visa fullständig version : Stockholm marathon 2008 - Är du anmäld?


Sidor : [1] 2

machine gun
2007-11-09, 13:55
Favorit i repris på fjolårets tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88120)

10 000 anmälda till maran

10 000 löpare är anmälda till Stockholm Marathon som avgörs den 31 maj nästa år. Det innebär att det nu finns 7 500 platser kvar i loppet.

Publicerad den 8 november 2007 kl 01.11

Intresset för den 30:e upplagan av Nordens viktigaste löpartävling är mycket stort. Den 7 november var 10 038 löpare anmälda. Samma datum i fjol var 7 056 löpare anmälda. Antalet anmälda har därmed ökat med hela 42 % sedan i fjol.

2007 års Stockholm Marathon var fulltecknat den 14 februari. Nästa års lopp kan vara fulltecknat redan före nyår.
– Det är många som avvaktar med anmälan i de längsta. De följer vår information om hur många platser som finns kvar i loppet, och sedan anmäler de sig när de ser att vi börjar närma oss 17 500 anmälningar, säger Lennart Bresky som är ansvarig anmälningarna till Stockholm Marathon.
– Därför gåt det snabbt med de sista 2-3 000 anmälningarna.

Det börjar dra ihop sig till fullt lopp och för er som ännu inte bestämt er börjar det bli hög tid att göra det. 30-årsjubileumet av ett av världens bästa marathonlopp får man ju bara inte missa!

Alltså, vilka är anmälda?

www.stockholmmarathon.se

Eddie Vedder
2007-11-09, 14:16
Tack för det, nu känner jag mig ännu mer stressad, osäker och ambivalent.*cry*

Jag vill så gärna vara med och spamma den här tråden när det drar ihop sig mot loppet, på samma sätt som stämningen byggdes upp inför LL.

Jag kommer verkligen dra på det här beslutet in i det sista känns det som.:(

machine gun
2007-11-13, 20:23
Tack för det, nu känner jag mig ännu mer stressad, osäker och ambivalent.*cry*

Jag vill så gärna vara med och spamma den här tråden när det drar ihop sig mot loppet, på samma sätt som stämningen byggdes upp inför LL.

Jag kommer verkligen dra på det här beslutet in i det sista känns det som.:(

Jag trodde du hade bestämt dig för att vänta med din marathondebut tills kroppen var med på noterna?

machine gun
2007-11-13, 20:24
Den 12 november var 10 730 löpare anmälda till Stockholm Marathon 2008.
Samma datum i fjol var 7 271 löpare anmälda.

Och fler blir det...

DjiinZ
2007-11-13, 20:34
Faan ja vill oxå testa de, men ja e väll för unga. Nedrans ålder *gah!*

machine gun
2007-11-13, 20:40
Faan ja vill oxå testa de, men ja e väll för unga. Nedrans ålder *gah!*

Ja, det är 18-årsgräns. De går dock efter året man är född, så 2009 kan du starta om åldern i din profil stämmer. Se det som att du har längre tid på dig att träna och kan göra ett grymt debutlopp istället :thumbup:

LadyG
2007-11-13, 21:58
Jag är anmäld, det är faktiskt den där marans fel att jag sprang i Växjö. Testa distansen så jag vet vad jag gett mig in på... Jojo. Det hette ju så. Nu sneglar jag lystet på Lidingö ultra också..!

Långdistanslöpning är beroendeframkallande..!

machine gun
2007-11-13, 22:00
Jag undrar om det inte är lite tight inpå mellan LU och SM. Det är ju bara 3 veckor mellan. Då kan man nog glömma allt vad tider heter på SM. Sen vetefan om jag var så sugen på ytterligare 2 mil terräng efter LL, huah...

Arnoldski
2007-11-13, 22:00
Japp!

Anmäld och klar!

Har aldrig sprungit längre än 1.5 mil och har usel kondis. Det ska bli ett intressant halvår fram tills dess, men med en gnutta tur angående hälsan så ska det nog kunna gå!

Tänkte gå ner på två gympass i veckan och kuta som en galning istället. 2-3 löppass i veckan och ett längre löp/promenad-pass på helgen.

Funkah?

machine gun
2007-11-13, 22:03
Japp!

Anmäld och klar!

HAr aldrig sprungit längre än 1.5 mil och har usel kondis. Det ska bli ett intressant halvår fram tills dess, men med en gnutta tur angående hälsan så ska det nog kunna gå!

Tänkte gå ner på två gympass i veckan och kuta som en galning istället. 2-3 löppass i veckan och ett längre löp/promenad-pass på helgen.

Funkah?

Kul med fler som vågar sig på distansen! Välkommen till den mörka sidan :devil:

Det låter som ett helt ok upplägg, ganska likt det många kör på. Ta det lugnt och öka inte distanserna och tempot för snabbt bara, så ska det nog gå bra. Du kan ju alltid snegla på programmen på marathon.se om du vill ha lite inspiration. Tror de ligger nere närmsta 2 veckorna för uppdatering, men de kommer ju upp igen sen.

LadyG
2007-11-13, 22:39
Jag undrar om det inte är lite tight inpå mellan LU och SM. Det är ju bara 3 veckor mellan. Då kan man nog glömma allt vad tider heter på SM. Sen vetefan om jag var så sugen på ytterligare 2 mil terräng efter LL, huah...

Fast på LU håller man ju ultratempo, det är ju en helt annan sak att tuffa på i ultratempo i fem mil än att springa en halvmara eller tre mil. Det handlar om en annan sorts löpning helt enkelt. De tänker tydligen servera varm mat under loppet också, det låter lovande för oss som kommer att hålla på ett tag. Finns inte en chans att man kan kolhydratladda så det räcker till sex-sex och en halv timmes löpning.
Jag tror att om man är mentalt förberedd på att det kommer att göra ont - och en ultra gör ont oavsett vilket tempo man håller - så kommer det att gå bra. Jag är kanske inte snabb men jag är djävluskt envis så hittar jag mitt eget tempo kan jag tuffa på väldigt länge och det är ungefär det en ultramara går ut på.

Det enda jag oroar mig för är just tiden, 3 veckor. Funderade på om jag hade kunnat springa en mara tre veckor efter Växjö och det tror jag nog men göra någon tid kan man nog som du säger glömma.

Å andra sidan kommer jag nog aldrig bli en bra maratonlöpare, så jag kan lika gärna löpa de lopp jag är sugen på för skojs skull och strunta i tiderna, delta för upplevelsens skull s a s. Sen kan jag återkomma till loppen något annat år och slå personbästa ;)

Jag tror vi kanske har lite olika ambitoner :)

machine gun
2007-11-13, 22:48
LU verkar kul, det är ett bra initiativ och det är ju kul att vara med första ggn nånting arrangeras. Ultratempo, visst, men terrängen är ganska hård trots allt och det kommer kräva sin återhämtningstid. Dessutom havererade mina smalben efter LL, så jag gissar att det är direkt osunt av mig att ge mig i kast med ännu längre terränglopp än på ett tag. 50 km tuff terräng 3 veckor innan en mara är inte optimalt helt enkelt ;) Jag vill under 4 timmar på SM, så jag får köra LU nån annan gång.

För övrigt räcker glykogenlagren troligtvis gott och väl om man håller så pass lågt tempo. Däremot lär man ju bli hungrig och att fylla på med energi är ju alltid viktigt oavsett :)

Eldhroka
2007-11-13, 22:51
Ja, jag är anmäld.

Fö är det 199 dagar kvar nu...

LadyG
2007-11-13, 22:58
LU verkar kul, det är ett bra initiativ och det är ju kul att vara med första ggn nånting arrangeras. Ultratempo, visst, men terrängen är ganska hård trots allt och det kommer kräva sin återhämtningstid. Dessutom havererade mina smalben efter LL, så jag gissar att det är direkt osunt av mig att ge mig i kast med ännu längre terränglopp än på ett tag. 50 km tuff terräng 3 veckor innan en mara är inte optimalt helt enkelt ;) Jag vill under 4 timmar på SM, så jag får köra LU nån annan gång.

För övrigt räcker glykogenlagren troligtvis gott och väl om man håller så pass lågt tempo. Däremot lär man ju bli hungrig och att fylla på med energi är ju alltid viktigt oavsett :)

Sant, dina ben gillar kanske inte terräng helt enkelt? Jag lär ju få veta vad mina ben anser om terräng vad det lider, Ursvik kommer att bli mitt andra hem :)

Med dina mål förstår jag absolut att du inte vill chansa. Det skulle inte jag heller göra i dina skor.

Jag blir hungrig på tre timmar så mat lär ju krävas om jag inte ska bli agressiv (vilket jag blir när blodsockret faller). Tror inte sportdryck förslår mot hunger-agressivitet :D

machine gun
2007-11-13, 23:03
Sant, dina ben gillar kanske inte terräng helt enkelt?

Byte av underlag hipp som happ är ju tvärtemot alla rekommendationer, så det blev väl för mkt helt enkelt med leran och allt.

LadyG
2007-11-13, 23:24
Byte av underlag hipp som happ är ju tvärtemot alla rekommendationer, så det blev väl för mkt helt enkelt med leran och allt.

Men du hade kul :)

Stockholmsmaran lär ju bli en fest också, lite kliché kanske men "ett minne för livet" känns som en korrekt beskrivning på något vis.

Noodles
2007-11-14, 08:19
Byte av underlag hipp som happ är ju tvärtemot alla rekommendationer, så det blev väl för mkt helt enkelt med leran och allt.

Vilken bonus då att vi fick till en koloträff i spöregnet. :D

Även om dina smalben har bråkat efteråt så tror jag inte att du ångrar ditt val att ställa upp i LL?

duenorth
2007-11-14, 08:32
Anmäld sedan några månader tillbaka och träningen pågår för fullt. :thumbup:

machine gun
2007-11-14, 12:25
Vilken bonus då att vi fick till en koloträff i spöregnet. :D

Även om dina smalben har bråkat efteråt så tror jag inte att du ångrar ditt val att ställa upp i LL?

Ja, eller hur? :)

Nej, det gör jag inte. Hade jag inte sprungit sönder mig där hade jag väl gjort det på Hässelby (som jag nu fick ställa in). Går ännu en grundträningssäsong kommer jag däremot säkert börja hysa agg mot LL iaf. Det börjar bli en fin årlig tradition att vara i olöpbart skick vid den här årstiden *rolleyes*

Arnoldski
2007-11-14, 13:58
Kul med fler som vågar sig på distansen! Välkommen till den mörka sidan :devil:

Det låter som ett helt ok upplägg, ganska likt det många kör på. Ta det lugnt och öka inte distanserna och tempot för snabbt bara, så ska det nog gå bra. Du kan ju alltid snegla på programmen på marathon.se om du vill ha lite inspiration. Tror de ligger nere närmsta 2 veckorna för uppdatering, men de kommer ju upp igen sen.

HeHe -tackar så mycket!

Ja, det känns som en kul utmaning!
Jag ska verkligen försöka ha disciplin nu i början och skynda långsamt -det har du nog helt rätt i.

Tack för kommentarerna!

machine gun
2007-11-19, 17:52
Den 19 november var 11 510 löpare anmälda till Stockholm Marathon 2008.
Samma datum i fjol var 7 550 löpare anmälda.

Jag tror att det är fullt inom en månad.

Nå, blir det nåt Team Kolo?

Jax
2007-11-19, 18:22
Det också, suck.
Jaja får väl börja snegla på anmälningssidan snart. I år väntade jag för länge av taktiska skäl. Till 08 har jag ingen bra ursäkt. Får väl springa skiten då.


...och det blir givetvis kul som faen.

machine gun
2007-11-19, 18:32
Till 08 har jag ingen bra ursäkt. Får väl springa skiten då.


...och det blir givetvis kul som faen.

Så ska det låta! :)

Noodles
2007-11-19, 18:59
Det också, suck.
Jaja får väl börja snegla på anmälningssidan snart. I år väntade jag för länge av taktiska skäl. Till 08 har jag ingen bra ursäkt. Får väl springa skiten då.


...och det blir givetvis kul som faen.

Kul! Ska du ta sub 3:30 den här gången?

Jax
2007-11-19, 21:18
Kul! Ska du ta sub 3:30 den här gången?
Det hoppas jag innerligen. Annars kan jag lika väl skapa en ursäkt för att inte vara med. PB ska det vara!

machine gun
2007-11-20, 12:15
Det hoppas jag innerligen. Annars kan jag lika väl skapa en ursäkt för att inte vara med. PB ska det vara!

Helt rätt.

Om mina ben blir medgörliga igen, satsar jag på att slå förra årets resultat med råge och komma under 4 timmar. Det borde kunna gå...

Jax
2007-11-26, 00:01
Äh, hur svårt ska det vara. Tog mig själv i kragen och slutade fundera på bortförklaringar.

Nu är jag anmäld!

Vilka kommer att sitta på läktaren med mig en halvtimme efter målgång och titta på när sub 4h-löparna kommer in?

machine gun
2007-11-26, 22:45
Den 26 november var 12 236 löpare anmälda till Stockholm Marathon 2008.
Samma datum i fjol var 8 037 löpare anmälda.

5264 platser kvar... *whistle*

Noodles
2007-11-26, 23:21
5264 platser kvar... *whistle*

Med tanke på jubileumet och många framstressade anmälningar har jag en känsla av att andelen som kommer till start blir historiskt låg.

machine gun
2007-11-29, 18:01
Med tanke på jubileumet och många framstressade anmälningar har jag en känsla av att andelen som kommer till start blir historiskt låg.

Det är möjligt. Å andra sidan var loppet fulltecknat redan i februari förra året och en väldigt stor andel kom till start ändå och det trots erbjudandet om att man fick byta sin startplats till en till 2008 års lopp pga värmen.


Hursomhelst går startplatserna som smör:

Knappt 4 000 platser kvar

Publicerad den 28 november 2007 kl 17.11

Anmälningarna till den 30:e upplagan av Stockholm Marathon strömmar in i allt högre tempo. Den 28 november hade det kommit in 13 688 anmälningar. Samma datum i fjol var 8 159 löpare anmälda.
17 500 anmälningar accepteras till Stockholm Marathon som avgörs lördagen den 31 maj. Det innebär att det nu finns knappt 4 000 platser kvar i loppet.
http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=396026


Kom igen nu, Noodles :D

machine gun
2007-11-29, 18:02
Nu ligger för övrigt Szaikais marathonprogram uppe igen: http://www.marathon.se/news/home_maratontraning.cfm

Noodles
2007-11-29, 19:32
Kom igen nu, Noodles :D

Mitt huvudprojekt just nu är att få min far, Noodles Sr, att springa. Men tackar som frågar. :D

machine gun
2007-12-05, 12:33
Mitt huvudprojekt just nu är att få min far, Noodles Sr, att springa. Men tackar som frågar. :D

Jag utgår från att du springer bredvid och peppar hela vägen.

machine gun
2007-12-05, 12:34
2 900 platser kvar i Stockholm Marathon
Anmälningarna till nästa års Stockholm Marathon strömmar in i allt högre tempo. Den 3 december hade det kommit in 14 635 anmälningar. 17 500 anmälningar accepteras. Det innebär att det nu finns knappt 2 900 platser kvar i loppet.

*whistle*

Noodles
2007-12-05, 15:34
Jag utgår från att du springer bredvid och peppar hela vägen.

Jag vet inte om min utmattade gestalt är speciellt peppande för någon.

*whistle*

Nu verkar de uppdatera antalet platser dagligen. Drygt 15200 löpare anmälda idag. Min gissning är att det är fullt i slutet av nästa vecka.

machine gun
2007-12-05, 15:37
Jag vet inte om min utmattade gestalt är speciellt peppande för någon.

Menar du att du har svårt att hålla jämna steg med din far?

Nu verkar de uppdatera antalet platser dagligen. Drygt 15200 löpare anmälda idag. Min gissning är att det är fullt i slutet av nästa vecka.

Troligtvis. Många blir stressade nu.

Noodles
2007-12-05, 15:49
Menar du att du har svårt att hålla jämna steg med din far?


Det där är en fråga jag skulle kunna göra en lång utläggning om. Kort sagt kan jag säga att jag inte skulle ha några större problem idag. Förut när han sprang hyfsat regelbundet (och rökte 1,5 paket cigaretter om dagen) skulle jag inte ha haft en chans. Jag har lite diskret försökt utröna om jag verkligen har hans gener med tanke på skillnaden i förutsättningar.

Mina tidigare erfarenheter säger att jag efter 35 km skulle vara helt utmattad oavsett tempo och det kan på sin höjd hjälpa någon med dåligt självförtroende.

Troligtvis. Många blir stressade nu.

Ibland undrar jag om du jobbar för Stockholm marathons PR-avdelning.

machine gun
2007-12-05, 15:53
Det där är en fråga jag skulle kunna göra en lång utläggning om. Kort sagt kan jag säga att jag inte skulle ha några större problem idag. Förut när han sprang hyfsat regelbundet (och rökte 1,5 paket cigaretter om dagen) skulle jag inte ha haft en chans. Jag har lite diskret försökt utröna om jag verkligen har hans gener med tanke på skillnaden i förutsättningar.

Mina tidigare erfarenheter säger att jag efter 35 km skulle vara helt utmattad oavsett tempo och det kan på sin höjd hjälpa någon med dåligt självförtroende.

Intressant sånt där. Vissa verkar helt enkelt vara naturbegåvningar. Vi andra får jobba hårt.

Ibland undrar jag om du jobbar för Stockholm marathons PR-avdelning.

:D

Det är kul att hetsa. Så har man inga ursäkter för att dra sig ur sen heller.

machine gun
2007-12-06, 16:58
Stockholm Marathons bana ändras på en två kilometer lång sträcka från Stadshuset fram till S:t Eriksplan. På detta sätt försvinner den gamla banans smalaste passage, bakom Serafens sjukhem, ett par hundra meter efter Stadshuset.
Den nya bansträckningen gör det möjligt att ta emot ytterligare 500
löpare i Stockholm Marathon.

Kan inte minnas någon smal passage, men jag var nog inte så klar i huvudet sist :D

machine gun
2007-12-06, 17:00
Nya bansträckningen:

http://www.stockholmmarathon.se/race/bilder/uploaded/MARATHON_KARTA_2D-08SV.gif
http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1431&Rac_ID=124&Lan_ID=1

EDIT: Vänta ett tag! Det här betyder att man slipper Fleminggatan! Halleluja! :D

LadyG
2007-12-06, 17:25
Fast på påstår att den totala höjdskillnaden är densamma på den nya bandelen som på den gamla, och tidsskillnaden ska vara minimal.

machine gun
2007-12-06, 17:42
Fast på påstår att den totala höjdskillnaden är densamma på den nya bandelen som på den gamla, och tidsskillnaden ska vara minimal.

Fleminggatan är lååååång och rak och går seeeegt uppför. Man tror aldrig att den ska ta slut. Jag tror att det kan vara positivt för psyket att vägen svänger lite mer nu :)

Noodles
2007-12-06, 18:15
EDIT: Vänta ett tag! Det här betyder att man slipper Fleminggatan! Halleluja! :D

För mig som inte är så bevandrad i Stockholm förutom det jag lärt mig under maran. Är Fleminggatan den långa gatan med ett svagt uppförslut?

Ytterligare 500 löpare betyder längre tid för folk att anmäla sig.

LadyG
2007-12-06, 18:15
Fleminggatan är lååååång och rak och går seeeegt uppför. Man tror aldrig att den ska ta slut. Jag tror att det kan vara positivt för psyket att vägen svänger lite mer nu :)

Jo, jag stod där och hejjade förra året (det kändes som bästa stället, där lär löparna behöva all uppmuntran de kan få) :)

Det blir säkert mycket roligare att springa när det inte bara är rakt och samma utsikt hela tiden, fast jag vågar inte sätta pengar på att det blir lättare utom för psyket (fast det är ju viktigt nog).

Noodles
2007-12-06, 18:17
Det blir säkert mycket roligare att springa när det inte bara är rakt och samma utsikt hela tiden, fast jag vågar inte sätta pengar på att det blir lättare utom för psyket (fast det är ju viktigt nog).

Jag skulle vilja säga att sista milen på maran är 90% psyke. Kroppen går på någon konstig form av autopilot och hjärnan är någon annanstans.

LadyG
2007-12-06, 18:32
Jag skulle vilja säga att sista milen på maran är 90% psyke. Kroppen går på någon konstig form av autopilot och hjärnan är någon annanstans.

Jag kan bara tala för mig själv, men min hjärna var i högsta grad med hela loppet igenom. Upplevde inte att psyket var någon annanstans eller något sådant, särskilt inte när benen blev stela, ömma och stumma. Då var man i högsta grad medveten om var man var och vad man gjorde, vart enda steg på vägen. Fast det är säkert olika från person till person.

machine gun
2007-12-06, 18:41
För mig som inte är så bevandrad i Stockholm förutom det jag lärt mig under maran. Är Fleminggatan den långa gatan med ett svagt uppförslut?

Ja, den kommer en bit efter stadshuset och när backen är över komm man upp vid Västermalmsgallerian och svängde höger ner mot St Eriksbron och St Eriksplan. Det var en vätskekontroll i början av gatan i år iaf.

Ytterligare 500 löpare betyder längre tid för folk att anmäla sig.

Dvs mer tid för övertalning :D

machine gun
2007-12-06, 18:44
Jag hamnar i autopilotläge när jag upplever Runner's high, under SM var det mestadels Runner's low med plågsamt närvarande psyke, "bara jogga fram till korsningen, bara ett steg till..." Men visst håller jag med, det är ju pannbenet som tar en i mål.

LadyG
2007-12-06, 18:50
Jag hamnar i autopilotläge när jag upplever Runner's high, under SM var det mestadels Runner's low med plågsamt närvarande psyke, "bara jogga fram till korsningen, bara ett steg till..." Men visst håller jag med, det är ju pannbenet som tar en i mål.

Gissning, men jag tror det krävs tjockare pannben för att ta sig i mål när man är fullständigt närvarande. Eftersom jag nu aldrig fullföljt en mara under inflytande från runners high så kan jag ju inte säga säkert att det skulle vara så däremot.

I övrigt håller jag med, utan pannben kommer man inte i mål öht.

machine gun
2007-12-06, 19:06
I brist på talang odlar jag pannben :D

De tjockaste pannbenen återfinner man nog inom långdistanstriathlon eller multisport tror jag. Läste om en snubbe som efter målgång i Kalmar (ironmandistans) hamnade i sjuktältet och hela tiden upprepade "jag måste ta mig i mål, jag måste ta mig i mål".

LadyG
2007-12-06, 20:03
I brist på talang odlar jag pannben :D

De tjockaste pannbenen återfinner man nog inom långdistanstriathlon eller multisport tror jag. Läste om en snubbe som efter målgång i Kalmar (ironmandistans) hamnade i sjuktältet och hela tiden upprepade "jag måste ta mig i mål, jag måste ta mig i mål".

LOL - det uttrycket måste jag sno! Underbart!

Låter som en del ultralöpare jag pratat med, som också hamnar i sjuktältet efteråt. Mig veterligen har de inte haft så mycket att säga dock :D

Sofy
2007-12-07, 06:41
Anmäld och satsar på att ta mig i mål under 4 h!

För min egen del tyckte jag södermälarstrand andra varvet var värst. 2008 tror jag därför kommer bli en helt ny utmaning eftersom jag nu har förra årets känslor/resultat med i ryggsäcken. Jag är rädd att det kan bli lite "men oj, såhär trött var jag inte här förra året" eller "shit, jag vet ju hur långt det faktiskt är kvar nu när jag passerar x" Men fry är å andra sidan också en utmaning i sig!

SoldF
2007-12-07, 07:10
Jag är också anmäld!

Jag är född 90 så det är första gången jag får springa, under 3.30 så är jag nöjd. :)

Noodles
2007-12-07, 18:59
Jag kan bara tala för mig själv, men min hjärna var i högsta grad med hela loppet igenom. Upplevde inte att psyket var någon annanstans eller något sådant, särskilt inte när benen blev stela, ömma och stumma. Då var man i högsta grad medveten om var man var och vad man gjorde, vart enda steg på vägen. Fast det är säkert olika från person till person.

Smärtan och tröttheten var i allra högsta grad närvarande. Däremot gjorde vätskebrist och allmän utmattning att jag antagligen var betydligt dummare än vanligt. Klart att pannbenet får sig en utmaning. Det otäcka tycker jag är att medvetandegraden blir så låg, framför allt när vätskebalansen blir dålig. Under Lidingöloppet kunde jag tidvis känna lite smärta i musklerna. Däremot var hjärnan med på ett sätt som den aldrig varit under maran.

LadyG
2007-12-07, 20:23
Smärtan och tröttheten var i allra högsta grad närvarande. Däremot gjorde vätskebrist och allmän utmattning att jag antagligen var betydligt dummare än vanligt. Klart att pannbenet får sig en utmaning. Det otäcka tycker jag är att medvetandegraden blir så låg, framför allt när vätskebalansen blir dålig. Under Lidingöloppet kunde jag tidvis känna lite smärta i musklerna. Däremot var hjärnan med på ett sätt som den aldrig varit under maran.

Det där med vätskebalans är lite läskigt, i Växjö var det en karl som sprang ner i diket titt som tätt (de plockade av honom så småningom). Han såg jättekufisk ut i blicken och hela huvudet lutade åt sidan. Fast han insisterade på att han druckit som han skulle. *bs*

Undrar om han egentligen var medveten om vilken seriös vätskebrist han hade..?

machine gun
2007-12-07, 22:56
Jag är också anmäld!

Jag är född 90 så det är första gången jag får springa, under 3.30 så är jag nöjd. :)

Kul! sub 3:30 är en riktigt bra tid! :thumbup: Vad har du för löparbakgrund?

Noodles
2007-12-07, 23:53
Fast han insisterade på att han druckit som han skulle. *bs*

Undrar om han egentligen var medveten om vilken seriös vätskebrist han hade..?

Han kanske hade druckit som han skulle. Frågan är om hans mage lät honom behålla vätskan. Otäckt är det definitivt.

machine gun
2007-12-11, 12:30
Nu är det fullbokat på längden och tvären: http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=414361

Vill man ändå springa är det bara att se till att kvala in till SM i marathon :D

LadyG
2007-12-11, 12:46
Han kanske hade druckit som han skulle. Frågan är om hans mage lät honom behålla vätskan. Otäckt är det definitivt.

Ush, det som är lite läskigt är att det är inte säkert man är medveten om att man håller på att bli uttorkad själv.

LadyG
2007-12-11, 12:47
Nu är det fullbokat på längden och tvären: http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=414361

Vill man ändå springa är det bara att se till att kvala in till SM i marathon :D

Nytt rekord i hur snabbt maran blev fullt gissar jag :)

Noodles
2007-12-11, 17:15
Ush, det som är lite läskigt är att det är inte säkert man är medveten om att man håller på att bli uttorkad själv.

Jag kan intyga att det är riktigt otäckt. Det jag fick uppleva när jag fick mina magproblem under SM05 önskar jag inte någon. Huvudet var inte alls med och jag blev anfådd med rusande puls även när jag joggade strax över promenadtempo. Att jag tre dagar efteråt ville göra om det bevisar att vätskebristen måste suttit i ett tag.

LadyG
2007-12-11, 17:23
Jag kan intyga att det är riktigt otäckt. Det jag fick uppleva när jag fick mina magproblem under SM05 önskar jag inte någon. Huvudet var inte alls med och jag blev anfådd med rusande puls även när jag joggade strax över promenadtempo. Att jag tre dagar efteråt ville göra om det bevisar att vätskebristen måste suttit i ett tag.

Att du ville göra om det berodde nädvändigtvis inte på vätskebrist, lite vanlig hederlig galenskap räcker långt :D

Marcs
2008-02-16, 18:33
Anmäld, dock så har träningen inte varit bra de senaste 2 månaderna och det verkar som att jag nu åkt på löparknä. Hoppas att det går över så fort som möjligt så man får ta revansch från förra året.

machine gun
2008-02-17, 15:43
Nå alla, hur går träningen?

Själv är jag halvskadad i vanlig ordning, men än så länge är jag relativt lugn. Jag är åtminstone i bättre form än förra året vid den här tiden och sist lyckades jag ju trots allt kräla i mål ;) Mkt hänger dock på om jag lyckas få till några vettiga långpannor eller inte innan det är dags.

Eldhroka
2008-02-17, 15:46
Det går inget vidare för tillfället, har fått ont i knät.
Har läst på om löparknä, men det verkar inte vara det då jag har ont på insidan
av knät och inte utsidan. Har iaf läkartid på torsdag på råsunda idrottsklinik.
vilar från löpningen till dess iaf, även om knät är bättre idag...

Jax
2008-02-17, 17:30
Känns som om träningen går på lågvarv, men det löppasset jag körde i veckan kändes bra om än något kort. Ska ut och springa om någon timme också bara för att få några km till i kroppen.

machine gun
2008-02-17, 19:36
En liten motivationshöjare: http://www.teamstockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1435

Fast jag får lite ångest samtidigt, eftersom jag minns värmen *spy*

burre
2008-02-17, 19:48
9km på 40 min idag, löpningen är på g. Marathon 2009 för mig dock.

Lycka till iaf!

Noodles
2008-02-18, 07:52
En liten motivationshöjare: http://www.teamstockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1435

Fast jag får lite ångest samtidigt, eftersom jag minns värmen *spy*

För min del ger det där så dåliga minnen att jag skulle kunna sluta med löpningen när som helst.

Jag är anmäld till maran i år. Om jag kommer springa den återstår att se.

LadyG
2008-02-18, 07:55
Nå alla, hur går träningen?


Årets hittils längsta pass är avverkat, 45km på 5h 30min ungefär, några sekunder hitt eller dit. Långpassen flyter på bra med andra ord. Formkoll i Vällingby om cirka en månad.

Torwald
2008-02-18, 08:06
Fasen, även om det hade funnits platser så skulle jag aldrig kunna komma i tillräckligt bra form tills slutet av maj. Satsar på halvmaran och LL istället ;) Halvmaran är samma sträckning fast bara ett varv va? Är det inklusive svängen ut på djurgården?

machine gun
2008-02-18, 11:37
Fasen, även om det hade funnits platser så skulle jag aldrig kunna komma i tillräckligt bra form tills slutet av maj. Satsar på halvmaran och LL istället ;) Halvmaran är samma sträckning fast bara ett varv va? Är det inklusive svängen ut på djurgården?

Menar du Stockholm halvmarathon? Det är samma lopp som tidigare hette St Eriksloppet och det är en helt annan bansträckning. En väldigt trevlig bana dock.

Eddie Vedder
2008-02-18, 13:37
Satsar på halvmaran och LL istället ;)

Kul!:thumbup:

Inte otänkbart att vi syns på båda loppen! Vad tror du om Kungsholmen runt annars. Den är i maj, ett jättetrevligt lopp som är lite mindre. Finns både ett 10-kilometerslopp och en halvmara.:)

Torwald
2008-02-18, 19:39
Menar du Stockholm halvmarathon? Det är samma lopp som tidigare hette St Eriksloppet och det är en helt annan bansträckning. En väldigt trevlig bana dock.
Ja precis, st. Eriksloppet menade jag! Kollade upp det, och det var ju en helt annan bana. Nåja, det spelar ju ingen roll :)

Kul!:thumbup:

Inte otänkbart att vi syns på båda loppen! Vad tror du om Kungsholmen runt annars. Den är i maj, ett jättetrevligt lopp som är lite mindre. Finns både ett 10-kilometerslopp och en halvmara.:)
Wow, skoj! Vi kanske ses flera gånger per lopp till och med då (när du varvar mig).

Kungsholmen runt låter ju kanon! Maj är ju en trevlig årstid dessutom, en mil hinner jag komma i form till, även om det lär gå långsamt. :)

machine gun
2008-02-18, 19:54
Wow, skoj! Vi kanske ses flera gånger per lopp till och med då (när du varvar mig).

Om Eddie varvar oss i St Erik eller LL så innebär det att han fått hybris och spungit banan två ggr och då har man all rätt att fälla honom :D

Det verkar som att våra tävlingskalendrar ser ganska lika ut. Jag lutar åt Kungsholmen runt jag med, samt St Erik och LL. Kan tipa om Premiärmilen 30/3 för de som vill springa ett millopp tidigt på säsongen. Flack och snabb bana på norra Djurgården. Ett annat ganska kul lopp är Två sjöar runt 16/3, ett ganska litet lopp i Sundbyberg, nu med längsta sträcka 16,7 km. Grus+asfalt.

Yankeee
2008-02-18, 19:57
Nu när ni pratar lopp osv. Är det ingen som ska springa extreme i ursvik något i år?

Torwald
2008-02-18, 19:58
Haha, jo jag vet, men jag var ändå tvungen att dra den ;)

Ja, jag såg lite info om Premiärmilen någonstans! Vore skoj att komma igång till den.

Ni är väl medvetna om att jag tänker springa amatörlångsamt? Gör mitt bästa såklart, men löpning är ett ganska färskt intresse för min del!

Eddie Vedder
2008-02-18, 20:03
Ni är väl medvetna om att jag tänker springa amatörlångsamt? Gör mitt bästa såklart, men löpning är ett ganska färskt intresse för min del!

Ja kära nån! Det är ju bara kanonkul att även du hittat löpningen.:thumbup: Tycker du att det är en motionsform som bara växer för dig så har jag en känsla av att ett par lopp kommer frälsa dig rejält sen.

Det är verkligen hur underbart som helst med riktiga lopp, kul atämning runtomkring och om inget går fel med typ skador, magbesvär eller så brukar resultaten automatiskt bli bättre än motsvarande distanser på vanliga rundor dessutom. Det är i alla fall min erfarenhet. :)

machine gun
2008-02-18, 20:09
Nu när ni pratar lopp osv. Är det ingen som ska springa extreme i ursvik något i år?

Jag satt faktiskt och sökte info om det senast igår, men hittade inget om årets datum, antar att det kanske inte är klart ännu? Har planerat att delta i Xtreme running-serien i två år nu utan att få det att bli av, så det borde nästan vara dags nu.

edvin
2008-02-18, 22:56
Den här tråden hade jag missat helt. Blir tyvärr ingen mara för mig i år. Var för seg att anmäla mig. Fattar inte att det blev fullt så tidigt, vad har hänt med folk? Alltså, har folk verkligen koll på vad de ger sig in på. :D Som kompensation har jag anmält mig till LL istället. Någon fler?


Nu när ni pratar lopp osv. Är det ingen som ska springa extreme i ursvik något i år?

Ingen extreme för min del i år heller. Har lämnat Kista för ett bra tag framöver. Men det är riktigt skoj att springa några tävlingar där. Man får lite extra motivation. Lycka till för er som ställer upp. :thumbup:

Marcs
2008-02-19, 08:55
En liten motivationshöjare: http://www.teamstockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1435

Fast jag får lite ångest samtidigt, eftersom jag minns värmen *spy*

Mjoo, den där föbaskade värmen! Var ju seg som bara den innan loppet tack vare värmen. Inte lätt att motivera sig att springa ett marathon när man innan starten är dyngtrött i vaderna. Usch, hoppas de går bättre i år och att det är svalare! Vill inte springa med kramp de sista 1.5 mil en gång till!

Får se sen efter årets SM, kanske man lägger ner marathonträningen och satsar på kortare distanser. Men det ska genomföras i år! Kan ju inte vara sämre än far min!:) Fyller 50 i år och är tio år sen han sprang sist, så man måste ju vara med!

Torwald
2008-02-20, 08:48
Ja kära nån! Det är ju bara kanonkul att även du hittat löpningen.:thumbup: Tycker du att det är en motionsform som bara växer för dig så har jag en känsla av att ett par lopp kommer frälsa dig rejält sen.

Det är verkligen hur underbart som helst med riktiga lopp, kul atämning runtomkring och om inget går fel med typ skador, magbesvär eller så brukar resultaten automatiskt bli bättre än motsvarande distanser på vanliga rundor dessutom. Det är i alla fall min erfarenhet. :)
Hehe jag tror dig ;)

Sprang just ett (sjukt tungt :() varv runt kungsholmen faktiskt! Ett litet tag kvar tills jag klarar den distansen med behag den här säsongen :D

Eddie Vedder
2008-02-20, 08:51
Ett litet tag kvar tills jag klarar den distansen med behag den här säsongen :D

En vår med kontinuerlig träning kombinerat med den extra energin som lopp alltid ger kommer dock ge dig ett bra resultat.:thumbup:

Fast nu handlar den här tråden lite för mycket om varenda lopp i hela stockholmsregionen förutom Stockholm marathon typ.:D Diskussioner om övriga lopp gör sig nog bäst i löpartråden framöver.

Arnold Armstrong
2008-02-20, 10:38
När går loppet? Har startar träna löpning nu igen på skornas bekostnad. 9 6 6 km den senaste veckan. Har startar extremt lugnt i 5 minuters tempo. Känns som det behärskas ypperligt. Med några till pass tror jag att det tempot är inga problem i iallafall 2-3 mil. Men 4.2 låter långt. Måste nog starta med 5 - 10 km lopp i år. Sedan kanske en mara nästa år. Skulle sitta fint.

Vedder vad anser du är en godkänd km tempo på en mara för en nybörjare?

machine gun
2008-02-20, 11:05
När går loppet? Har startar träna löpning nu igen på skornas bekostnad. 9 6 6 km den senaste veckan. Har startar extremt lugnt i 5 minuters tempo. Känns som det behärskas ypperligt. Med några till pass tror jag att det tempot är inga problem i iallafall 2-3 mil. Men 4.2 låter långt. Måste nog starta med 5 - 10 km lopp i år. Sedan kanske en mara nästa år. Skulle sitta fint.

Vedder vad anser du är en godkänd km tempo på en mara för en nybörjare?

Du är anmäld, men vet inte vilket datum loppet går? :D 31/5 kl.14 går starten.

5 min/km är ganska högt maratempo för en nybörjare. Fast jag vet ju ingenting om din övriga löparkarriär.

Noodles
2008-04-16, 09:29
Nu har startnumren tilldelats. Det står inget om de olika startgrupperna. Däremot visar lite detektivarbete (puls.se) att jag antagligen kommer starta i gul grupp (motsvarande D förra året). Det blir samma som senaste två åren och det har jag inget emot. Jag har en känsla av att mitt Lidingölopp inte räckte för ytterligare avancemang. Frågan är däremot om ett sjuhelsikes Göteborgsvarv kan göra någon skillnad.

JJ
2008-04-16, 09:34
Nu har startnumren tilldelats. Det står inget om de olika startgrupperna. Däremot visar lite detektivarbete (puls.se) att jag antagligen kommer starta i gul grupp (motsvarande D förra året). Det blir samma som senaste två åren och det har jag inget emot. Jag har en känsla av att mitt Lidingölopp inte räckte för ytterligare avancemang. Frågan är däremot om ett sjuhelsikes Göteborgsvarv kan göra någon skillnad.

Spelar det någon roll?

Marcs
2008-04-16, 09:41
Anmäld, dock så har träningen inte varit bra de senaste 2 månaderna och det verkar som att jag nu åkt på löparknä. Hoppas att det går över så fort som möjligt så man får ta revansch från förra året.

Kommer som sagt inte att springa.

Noodles
2008-04-16, 09:54
Spelar det någon roll?

Prestige.

Dessutom har det ett psykologiskt värde att inte behöva springa lika långt fram till startlinjen. Bäst att spara på krafterna.

JJ
2008-04-16, 09:56
Prestige.

Dessutom har det ett psykologiskt värde att inte behöva springa lika långt fram till startlinjen. Bäst att spara på krafterna.
Annars kan man ju tänka att man minsann sprang en bit längre än asen där framme;)

Noodles
2008-04-16, 09:57
Annars kan man ju tänka att man minsann sprang en bit längre än asen där framme;)

Det är den klena trösten jag försöker komma med när jag sett min usla tid.

machine gun
2008-04-18, 05:13
Nu har startnumren tilldelats. Det står inget om de olika startgrupperna. Däremot visar lite detektivarbete (puls.se) att jag antagligen kommer starta i gul grupp (motsvarande D förra året). Det blir samma som senaste två åren och det har jag inget emot. Jag har en känsla av att mitt Lidingölopp inte räckte för ytterligare avancemang. Frågan är däremot om ett sjuhelsikes Göteborgsvarv kan göra någon skillnad.

Enligt troligtvis samma detektivarbete hamnar jag i grupp E. Nåja, isf slipper jag starta allra längst bak iaf. Det tog för sjuttom 10 min bara att komma över startlinjen förra året.

Jax
2008-04-18, 06:52
Hinner inte med något dektektivarbete just nu, men jag har startnummer 16203. Vars får jag starta?

lectris
2008-04-18, 07:17
Nää.. jag nöjer mig med halvmaran ;)

Noodles
2008-04-18, 10:25
Enligt troligtvis samma detektivarbete hamnar jag i grupp E. Nåja, isf slipper jag starta allra längst bak iaf. Det tog för sjuttom 10 min bara att komma över startlinjen förra året.

Det är verkligen underskattat hur stor skillnad det gör att få starta lite längre fram. Jag hade turen och slapp starta längst bak även mitt första år, trots att jag då inte hade något resultat från andra tävlingar att gå på.

Hinner inte med något dektektivarbete just nu, men jag har startnummer 16203. Vars får jag starta?

Om jag använder samma källa som tidigare så ska du hamna i blå grupp. Dvs gruppen framför mig. Du ska ha mig flåsande (bokstavligen) i nacken innan Kungsträdgården.

Jax
2008-04-18, 12:34
Om jag använder samma källa som tidigare så ska du hamna i blå grupp. Dvs gruppen framför mig. Du ska ha mig flåsande (bokstavligen) i nacken innan Kungsträdgården.
Att döpa startgrupper efter färg kanske är lämpligt för lekis, men jag tycker nog att LL:s system är smidigare. Anar jag rätt om jag tror att jag startar i grupp 3? Alltså eliten sen en stor grupp snabba löpare och därefter min grupp.

Noodles
2008-04-18, 12:51
Att döpa startgrupper efter färg kanske är lämpligt för lekis, men jag tycker nog att LL:s system är smidigare. Anar jag rätt om jag tror att jag startar i grupp 3? Alltså eliten sen en stor grupp snabba löpare och därefter min grupp.

Det stämmer nog. Förra året hette motsvarande grupp C.

duenorth
2008-04-18, 13:35
Fick start #492 (grupp C?) men kommer inte att starta i år.
Hur blir det då nästa år? kommer jag ungefär i samma start led då med?

Arnold Armstrong
2008-04-18, 20:03
Nej ställer ej upp i år heller pga bristande motivation och för lit tryck i benen. Men innan 2010!

dyxeldoff
2008-04-18, 20:23
hoppas det är på en dag då jag har en lucka i min SL träning xaxaxa:laugh:

Eldhroka
2008-05-05, 10:17
*woho*

Startbeviset damp precis ner på dörrmattan :)

ulfalf
2008-05-05, 10:36
Är grymt sugen på att springa iår men är samtidigt grymt laddad att göra en bra tid också - var inte tillräckligt tränad i vintras när jag funderade på att anmäla mig. Siktar på halvmara istället och försöker träna ordentligt ett år extra istället! Men nästa år, då är jag med!

machine gun
2008-05-05, 17:27
*woho*

Startbeviset damp precis ner på dörrmattan :)

+1

Kebab-Arne
2008-05-05, 17:38
Bara av ren nyfikenhet. Hur långt bör man kunna klara av att springa/jogga för att man ska kunna genomföra ett marathon?

Tolkia
2008-05-05, 17:42
Bara av ren nyfikenhet. Hur långt bör man kunna klara av att springa/jogga för att man ska kunna genomföra ett marathon?
Lite drygt fyra mil (marathondistans: 42 195 m).

de_dave
2008-05-05, 18:14
Lite drygt fyra mil (marathondistans: 42 195 m).

Han kanske menar på träning... :P

Kebab-Arne
2008-05-05, 19:00
Han kanske menar på träning... :P

Exakt.

machine gun
2008-05-05, 20:10
Exakt.

Ca 30 km skulle jag säga. Minst 25.

Arnoldski
2008-05-05, 20:20
Håller på och tränar för maran nu som bäst.

Pga envisa benhinneproblem ligger träningen katastrofalt efter planen men jag öser på ändå och hoppas på att det ska gå vägen.

Jag springer mycket i Ursvik för att det är underbara spår där och det funkar bra upp till 10-15 km med härliga miljöer och icke-asfaltsbanor...

Ett par nackdelar dock:
1. -Vill man springa länre måste man springa flera varv vilket jag tycker är mentalt jobbigt

2. -Det är väldigt backigt! I alla fall på deras 15 km distans och det är väl inte helt representativt för maran...

Jag undrar nu om någon känner till schyssta spår/banor där man kan springa kanske 20-25 km i naturen någonstans i Sthlm. Helst på nord/väst-sidan och helst då färdiga utmärkta banor så man slipper kompass, gps och satelittelefon. :-)

Avslutningsfråga:
-Niu som kutar långt -hur långt kör ni utan att dricka/äta osv? 10, 20, 30 km?
Jag var så törstig efter 15km terräng i Ursvik att jag var på väg att börja slicka på gräset för att få i mig vätska...

Tack på förhand!

machine gun
2008-05-05, 21:09
-Niu som kutar långt -hur långt kör ni utan att dricka/äta osv? 10, 20, 30 km?
Jag var så törstig efter 15km terräng i Ursvik att jag var på väg att börja slicka på gräset för att få i mig vätska...

Det beror lite på vädret, men ska jag springa längre än 20 km har jag alltid med mig vätska (använder vätskebälte). Ska jag längre än 25 km har jag ofta även med mig lite energi i form av sportdryck/gel. I torsdags sprang jag 33 km och hade då fullt vätskebälte (8 dl), varav 2 flaskor (=3,2 dl) hemgjord sportdryck (vatten, malto, salt) och resten vatten. Då var det ca 15 grader och sol. Vid varmt väder skulle det troligtvis ha varit för lite.

Ursviks backar är svinigt jobbiga, mne väldigt fina. Några längre spår än så känner jag dock inte till, iaf inte norr om stan (vid Lida finns väl nåt 18 km-spår?). Kan du inte springa en sväng på asfalt innan/efter, så att du får ihop fler km? Alt springa t.ex. 5 km-spåret och sen 15 km-spåret el likn.

Noodles
2008-05-06, 07:14
Även jag fick mitt startbevis. Nu börjar den där välbekanta ångesten komma igen.

skaparn
2008-05-06, 07:56
Håller på och tränar för maran nu som bäst.

Pga envisa benhinneproblem ligger träningen katastrofalt efter planen men jag öser på ändå och hoppas på att det ska gå vägen.

Jag springer mycket i Ursvik för att det är underbara spår där och det funkar bra upp till 10-15 km med härliga miljöer och icke-asfaltsbanor...

Ett par nackdelar dock:
1. -Vill man springa länre måste man springa flera varv vilket jag tycker är mentalt jobbigt

2. -Det är väldigt backigt! I alla fall på deras 15 km distans och det är väl inte helt representativt för maran...

Jag undrar nu om någon känner till schyssta spår/banor där man kan springa kanske 20-25 km i naturen någonstans i Sthlm. Helst på nord/väst-sidan och helst då färdiga utmärkta banor så man slipper kompass, gps och satelittelefon. :-)

Avslutningsfråga:
-Niu som kutar långt -hur långt kör ni utan att dricka/äta osv? 10, 20, 30 km?
Jag var så törstig efter 15km terräng i Ursvik att jag var på väg att börja slicka på gräset för att få i mig vätska...

Tack på förhand!


Det kan ju iofs vara bra uppvärmning inför ett marathon likt det som sprangs 2007. Yankees kommentar i en löptråd efter sin morgonlöptur marathondagen sade allt: "lol@värmen".

Men du kan ju utnyttja det faktum att du springer varv genom att ha en flaska vatten vid varvningen. Det där med tråkigt köper jag inte. Du kommer ju springa max två varv ändå, för att träna på mer än 30 km i Ursviksterräng är knappast produktivt. Maran är ju två varv som är nästan identiska, så det är bara att vänja sig. Många ädla tävlingar är varvlopp.

Arnoldski
2008-05-06, 19:35
Jepps -det kan du ha rätt i.

Vatten som belöning vid varvningen var ju ingen dum idé heller.

Det är dock fortfarande backarna som bekymrar mig en del.
Men visst, milspåret är ok, det är den sjuka backen efter 3 km på 15-banan som är helt overklig *gah!*

Ok! I väntan på andra stabila tips ställer jag in mig på två st milvarv då helt enkelt...

machine gun
2008-05-08, 21:42
Någon mer än jag som funderar på att hänga på provlöpningen av banan nästa helg? http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1552&Rac_ID=124&Lan_ID=1

Nog för att jag sprungit banan tidigare, men det är alltid roligare att springa i grupp. Dessutom skönt att slippa ha vätskebälte ;) Man måste inte vara anmäld för att springa med, så ni som inte ska springa SM är såklart också välkomna :)

sälmannen
2008-05-08, 21:55
Jepps -det kan du ha rätt i.

Vatten som belöning vid varvningen var ju ingen dum idé heller.

Det är dock fortfarande backarna som bekymrar mig en del.
Men visst, milspåret är ok, det är den sjuka backen efter 3 km på 15-banan som är helt overklig *gah!*

Ok! I väntan på andra stabila tips ställer jag in mig på två st milvarv då helt enkelt...

Haha, ja den backen är helt sjuk. Även fast man springer så sakta man bara kan uppför den så är man tusan nära maxpuls vid toppen :).

Det kanske passar att springa ner till lötsjön och ta ett varv runt de två sjöarna i kombination med 15 km-spåret? Det är ca 5 km runt dem, så med transportsträckor borde du kunna närma dig iaf 25 km med stor variation.

Arnoldski
2008-05-09, 07:30
En annan fråga till rutinerade distanslöpare...

-Nu när jag börjat springa lite längre så får jag ofta en krampliknande smärta i övre trapeius på vänster sida. Min lekmannagissning blir att jag spänner mig och liksom drar upp axlarna mot öronen när jag springer.

Vad tror ni om detta? Kan det stämma och hur råder jag i så fall bot på problemet?

Noodles
2008-05-09, 07:38
En annan fråga till rutinerade distanslöpare...

-Nu när jag börjat springa lite längre så får jag ofta en krampliknande smärta i övre trapeius på vänster sida. Min lekmannagissning blir att jag spänner mig och liksom drar upp axlarna mot öronen när jag springer.

Vad tror ni om detta? Kan det stämma och hur råder jag i så fall bot på problemet?

Det där är rätt vanligt. När jag var mer ovan brukad jag få det även om jag bara sprang ett par km. Det brukar försvinna när du blir mer van och lär dig att slappna av i axelpartiet.

machine gun
2008-05-12, 18:39
Dags att börja tänka marathon...
http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=629478

Yankeee
2008-05-12, 19:10
Håller på och tränar för maran nu som bäst.

Pga envisa benhinneproblem ligger träningen katastrofalt efter planen men jag öser på ändå och hoppas på att det ska gå vägen.

Jag springer mycket i Ursvik för att det är underbara spår där och det funkar bra upp till 10-15 km med härliga miljöer och icke-asfaltsbanor...

Ett par nackdelar dock:
1. -Vill man springa länre måste man springa flera varv vilket jag tycker är mentalt jobbigt

2. -Det är väldigt backigt! I alla fall på deras 15 km distans och det är väl inte helt representativt för maran...

Jag undrar nu om någon känner till schyssta spår/banor där man kan springa kanske 20-25 km i naturen någonstans i Sthlm. Helst på nord/väst-sidan och helst då färdiga utmärkta banor så man slipper kompass, gps och satelittelefon. :-)

Avslutningsfråga:
-Niu som kutar långt -hur långt kör ni utan att dricka/äta osv? 10, 20, 30 km?
Jag var så törstig efter 15km terräng i Ursvik att jag var på väg att börja slicka på gräset för att få i mig vätska...

Tack på förhand!

Jag skulle, om jag var du, börja träna på asfaltslöpning. Visst, det är bra träning att springa i Ursvik, inget snack om saken. Dock är det en helt annan femma att springa 42 km på asfalt och annat hårt underlag än att springa i terräng. Den absolut största anledningen (förutom att jag är tjock och otränad) till att jag inte springer SM är för att jag inte orkar (eller kanske inte ens kan) träna så mycket på hårt underlag som det faktiskt krävs för att kunna genomföra loppet utan att grina.

machine gun
2008-05-12, 20:03
Hej
På söndag är det provlöpning av Stockholm Marathon banan och alla som är anmälda till Stockholm Marathon är inbjudna att komma
det betyder att det kan bli jättemycket folk. Vi tippar på ca 600 personer.

Starten är kl 09.00 på Östermalms IP

Vi kommer att springa i de ordinarie grupperna och hålla följande km tider:
3 4.15/km
3.30 4.58/km
4 5.41/km
4.30 6.23/km
5 7.06/km

Vi kommer att ha 3 vätskekontroller den första med bara vatten och de andra två med vatten och sportdryck.
Den första efter 6km den andra vid 11km och den sista vid 16 km.

Det är jätteviktigt att vi följer trafikreglerna, det får inte bli en tävling.

För de 300 som vill kommer det att vara en föreläsning på IH kl 14.00 samma dag, med Anders Szalkai, Lillian Magnusson och Anna von Schenck, där de pratar om hur man förbereder sig för Stockohlm Marathon. Vi kommer att dela ut biljetter till föreläsningen innan vi sticker ut och springer. Så först till kvarn....
Alla löpare som går på föreläsningen blir bjudna på Maxim recovery dryck och en smörgås samt vatten.

http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1552&Rac_ID=124&Lan_ID=1

/.../

Med vänliga hälsnignar

Åsa och Rubin

Långpanna med 600 pers är inte varje dag man får uppleva. Någon som hakar på?

Eldhroka
2008-05-12, 20:06
Långpanna med 600 pers är inte varje dag man får uppleva. Någon som hakar på?

Fan, jag jobbar :(

machine gun
2008-05-12, 20:08
Fan, jag jobbar :(

:(



Alla som ska springa SM: När kör ni ert sista långpass och hur kommer träningen se ut fram till loppet med eventuell nedtrappning, formtoppning eller liknande?

Jax
2008-05-12, 20:36
När kör ni ert sista långpass
Tja, det var väl Lidingö i höstas. Kanske borde springa ett pass över 20 km någon gång innan SM.

Noodles
2008-05-13, 05:19
Alla som ska springa SM: När kör ni ert sista långpass och hur kommer träningen se ut fram till loppet med eventuell nedtrappning, formtoppning eller liknande?

Jag körde mitt sista planerade långpass i helgen. På lördag blir det Göteborgsvarvet. Efter det kommer jag trappa ner. Näst sista veckan kommer jag minska totalmängden till nästan hälften och kanske köra något kvalitetspass. Sista veckan blir totala mängden inte mycket mer än 10 km innan maran.

Tja, det var väl Lidingö i höstas. Kanske borde springa ett pass över 20 km någon gång innan SM.

Äh, du har grundkondition.

Eldhroka
2008-05-13, 09:55
Alla som ska springa SM: När kör ni ert sista långpass och hur kommer träningen se ut fram till loppet med eventuell nedtrappning, formtoppning eller liknande?

Jag tänkte följa schemat för 5-timmarsgruppen (http://www.marathon.se//traningsprogram/vecka.cfm?Wee_ID=77&Pro_ID=3&Rac_ID=124&Ph_ID=1) de sista två veckorna. ( så gott jag kan i samband med jobbet)
Nu på torsdag blir det sista långpasset +20km.

Har ett litet probelm/fundering bara, min högerfot är en storlek mindre än vänster
vilket resulterade i en tappad tånagel förra långpasset.
Jag har samma sko fast en stl mindre, tror ni på att det skulle funka att
springa i stl 38 på höger och 39 på vänster eller är det bäst att ha
lika på båda fötterna?

Blues-Niklas
2008-05-20, 10:10
Hejsan.

Kommer in lite sent här, men bättre sent än aldrig!
Sitter och känner hur adrenalinet börjar pumpas upp så här 11 dagar före start.

Funderar på hur man ska toppa formen inför?
Körde mitt sista långpass på Kungsholmen runt (Halvmara tre veckor före start) och ska idag köra mitt sista lopp i maxfart då jag anmält mig till milsloppet.

Min toppningsplan som den ser ut just nu är att springa varannan dag i lugnt tempeo. 1-2 ggr 13 km och resten 6,5 or även dessa i lugnt temp. Sista 6,5'an sker 3 dagar före SM så att jag får två dagars vila inför.

I matväg så har jag deffat senaste två månaderna men avslutar den tillfälligt på lördag och ligger på kcal +-0 fram till onsdag då jag börjar går upp på ett litet överskott för att fylla förråden så gott det går.

Vad tycker ni? Några idéer för att förbättra?
Adrenalinet har som sagt börjat pumpa redan nu och nervositeten är i alla fall på topp. Har sprungit SM två gånger förrut under riktigt risiga förutsättningar på fem timmar vardera och vill denna gång bevisa vad jag går för :)

Arnoldski
2008-05-22, 12:09
Väntar med spänning på svarsinlägg på förra posten...

Det drar ju ihop sig sa barnmorskan!

Nu har jag suttit fast i en studio i två veckor utan nån träning och dessutom varit förkyld = inte toppförutsättningar.

Jag är nyfiken på synpunkter på träningsmängd, samt vilken återhämtningstid som krävs efter lite längre pass (typ ~20 km). Hur sent inpå maran bör man springa så pass långt?

Allt det där snacket om uppladdning -kör ni på det eller? Varför och hur i sf?

Tack så länge!

Noodles
2008-05-22, 12:32
Sista två veckorna är det ingen idé att köra några långpass (>20 km). Träningen bör trappas ner stegvis, dock inte helt. Löpkänslan ska fortfarande finnas kvar. Testa tex att ha hälften av normal träningsmängd näst sista veckan och en fjärdedel samma vecka som själva loppet. Två dagar innan loppet kan det vara bra med ett kortare pass där man testar hur kroppen känns i lite högre fart. Förhoppningsvis ska vilan ha gjort att steget känns lätt.

Jag följer inga särskilda uppladdningar eller tips om formtoppningar längre. Jag föredrar att köra på som vanligt. Det är inte särskilt smart att ändra i rutinerna sista veckan innan ett lopp. Uppladdningen blir rätt lik den jag har kört inför mina vanliga långpass under träningen. Skillnaden är att jag försöker dricka lite mer vätska de sista dagarna.

LadyG
2008-05-22, 12:37
Med bara 9 dagar kvar är det inte läge att köra långpass. Kortare, snabba pass möjligen för att behålla tempo i kroppen, men sista långpasset bör ha varit senast förra helgen, dvs cirka 2 veckor före maran.

Det ni inte hunnit träna nu är det försent att ta igen.

För egen del ändrar jag så lite i kostvanorna som möjligt för att inte reta magen. Portionerna blir möjligen något större dagen innan och pasta/ris-delen av tallriken ökar, annars gör i alla fall inte jag något särskilt.

Efter ett pass på över 20km och upp till 3 mil tar jag oftast två dagars vila*, kortare än så blir det bara en vilodag. Allt över 3 mil däremot får oftast en längre vila än två dagar, allt beroende på hur fort benen repar sig.

*Vila kan naturligtvis innebära att man promenerar eller gör något annat aktivt, det betyder inte ligga på soffan och slappa. Men det är inte fråga om någon träning i ordets rätta bemärkelse i alla fall.

Fever
2008-05-23, 16:29
Fick förfrågan om att vara farthållare i 3.00 gruppen.
Vad gör jag?
Har varit superledsen för att jag missade anmälningen och nu får jag denna chans.
Är sjuk (småbarns förälder) och känner att jag förmodligen få jobba ordentligt.
Vara seriös för första gången.
Massa förmåner, vilket gör det än mer spännande.
Dock har jag ju inte allas bokat in det här.

Så vad gör man??

Ps sprang Köpenhamn förra söndagen

Arnoldski
2008-05-26, 12:51
Hur tänker ni käka den 31:a?

Maran börjar ju sent så man lär ju hinna äta en del innan, men jag är helt värdelös på att träna med mat i magen...

Vad tänker ni äta och när?

Blues-Niklas
2008-05-26, 13:53
Tänkte nog äta en tidig frukost bestående av havregrynsgröt och någon äggmacka kanske för sedan inta en tidiglunch runt 11-11:30 bestående av pastaskinksås, ganska liten portion. Kanske äter en banan en hlavtimme före loppet också.
Jag springer tillräckligt långsamt under marathon för att kunna ha en del mat i magen. Värre när man ska springa kort och snabbt (eller om man är lite bättre så att man springer långt och snabbt ;) ).

näst sista springningen inför idag btw!

Noodles
2008-05-26, 14:02
Jag äter en rejäl frukost och sedan brukar det bli pastasallad med kyckling eller liknande precis innan start. Jag är inte särskilt känslig för att springa med mat i magen och äter jag för lång tid innan starten så lär jag bli hungrig innan 2 km.

wintersnowdrift
2008-05-26, 15:04
Ur publiksynpunkt ser väderprognoserna riktigt lovande ut. SMHI utlovar sol och värme, om än inte samma värmebölja som förra året. Jag har som mål att spotta i alla fall några hugade Kolo-löpare i år till skillnad från i fjol. De som inte är för blyga får gärna PM:a sina startnummer :).

//Kristin, cheerleadingsektionen

Jax
2008-05-26, 16:28
Ur publiksynpunkt ser väderprognoserna riktigt lovande ut. SMHI utlovar sol och värme, om än inte samma värmebölja som förra året. Jag har som mål att spotta i alla fall några hugade Kolo-löpare i år till skillnad från i fjol. De som inte är för blyga får gärna PM:a sina startnummer :).

//Kristin, cheerleadingsektionen
Vars tänker du stå? Västerbron och skratta? I så fall får du vara beredd att bära mig av vägen.

Angående maten så kör jag som Noodles. Har inga problem att springa med mat i magen, men grymt stora problem att springa utan energi i kroppen.

wintersnowdrift
2008-05-26, 17:48
Vars tänker du stå? Västerbron och skratta? I så fall får du vara beredd att bära mig av vägen.


Inte riktigt bestämt än, men jag förmodar att det blir någonstans i Vasastan. Kanske Fleminggatan som förra året? Det var knappast sikten som fällde oss då, utan dåligt tränade ögon. Med tanke på att jag hade ösregn i ansiktet och ändå lyckades se vissa av er hela 2 ggr under LL så borde falkblicken vara mer trimmad i år.

//Kristin

Yankeee
2008-05-26, 17:50
Orange scull cap finns till utlåning. Igenkänningsgaranti.

machine gun
2008-05-26, 18:09
Inte riktigt bestämt än, men jag förmodar att det blir någonstans i Vasastan. Kanske Fleminggatan som förra året? Det var knappast sikten som fällde oss då, utan dåligt tränade ögon. Med tanke på att jag hade ösregn i ansiktet och ändå lyckades se vissa av er hela 2 ggr under LL så borde falkblicken vara mer trimmad i år.

//Kristin

Står du på Fleminggatan i år lär du garanterat missa oss.

http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1431&Rac_ID=124&Lan_ID=1

wintersnowdrift
2008-05-26, 20:24
Står du på Fleminggatan i år lär du garanterat missa oss.

http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1431&Rac_ID=124&Lan_ID=1


Amenvadi. Okej. Det blir inte Fleminggatan mao :D.

//Kristin

LadyG
2008-05-26, 20:32
Ska försöka sova länge så fort jag får en chans, så att jag är utsövd till maran.

Apropå kost har jag en plan:
Blodpudding till kvällsmat, stadig frukost med gröt och sen spaghetti & köttfärssås vid 11-snåret ungefär. Frukt och vatten efter behov.

Det enda som kan sabotera mina planer runt maran är om det blir varmt. Sol i sig är inte så kul på asfalten, värmen reflekteras rätt duktigt mellan hus och på gator. Men blir det vindstilla och varmt också, då kommer jag att lida.

Jag föredrar kallt och blött, då går det fortare. 10 Grader, det ska nyss slutat regna när starten går och luften vara frisk och sval. Då trivs jag men det kan man väl se sig i stjärnorna efter.

Fever
2008-05-27, 06:42
Hej och hå alla glada löpare!
Har bestämt mig nu och jag kommer vara farthållare på lördag.
Men har inte bestämt mig för om det blir 3.00, 3.15 eller 3.30 h.
Är nämligen sjuk (inte allvarligt) och vill helst inte ta ut mig.
Har testat formen nu (var ju tvungen att testa, efter farthållarbeskedet) och det har funkat bra.
Sprang i söndag 18.5 km på 1.20 h, fast då sprang jag med barnvagn (dottern Iriz).
I går samma sak fast utan barnvagn och det känns lätt.
Men vi få se, 4,2 mil är ju trots allt inget man snyter bort;)
Hade varit kul om ni kommer fram och tjötar.
Lovar att serva er om ni har mig som farthållare (tjötar mycket under loppet och delar med mig vatten).
Ha det gött och lycka till.

Så här ser jag ut......om laddningen fungerar;) ;)

Noodles
2008-05-27, 07:33
Ur publiksynpunkt ser väderprognoserna riktigt lovande ut. SMHI utlovar sol och värme, om än inte samma värmebölja som förra året. Jag har som mål att spotta i alla fall några hugade Kolo-löpare i år till skillnad från i fjol. De som inte är för blyga får gärna PM:a sina startnummer :).

//Kristin, cheerleadingsektionen

Det kan bara vara ur publiksynpunkt som sol och värme känns lovande (och för Eddie förstås). Om det är varmt och du ser en lång löpare som ser död ut efter 2 km så är det jag.

Det kommer gå åt mycket vatten och Resorb den här veckan.

Kinsei
2008-05-27, 10:10
farthållarna ska springa väldigt kontrollerat och stabilt, annars missar man ju poängen med dem. Det har faktiskt klagats en del på vissa farthållare som håller ett ojämnt tempo och som inte alls följer den planerade farten. För att få den kontroll på löpningen som behövs bör nog farthållaren springa lite långsammare än sin maximala prestation. Att vara farthållare på en nivå som motsvarar ens bästa tid verkar faktiskt rätt riskabelt.

machine gun
2008-05-27, 12:18
Angående kostregim så äter jag som vanligt dagarna innan. Kommer äta vanlig frukost och en ganska tidig lunch vid 11-12-tiden. Kanske blir nån banan eller bar 30-60 min innan start också. Mitt tempo är inte så högt att kroppen inte kan ta hand om maten. Däremot vet jag av erfarenhet att jag blir hungrig och kraftlös efter ett par timmar om det dröjt för lång tid sen senaste måltiden (under ett långpass på 25 km härom veckan kunde jag inte tänka på någonting annat än mat under andra halvan av passet :D).


Någon mer än jag härifrån som startar i startgrupp E förresten?

machine gun
2008-05-27, 19:54
Tänkte fråga vad ni har för energistrategi under själva loppet? Jag kommer att använda gel, har köpt en Maxim 100 g (75 g kolhydrat). Funderar lite på om det räcker, men det borde det göra. När jag sprang långpass 33 km intog jag drygt 2 dl sportdryck (+ vatten). Det är 17 vätskestationer på SM, varav 15 serverar sportdryck. Kommer ha med mig 2 vätskebältesflaskor med vatten för att slippa första två vätskestationerna, som jag sedan kastar. Låt säga att jag får i mig 1 dl sportdryck vid 12-13 stationer, det ger ca 75 g kolhydrat. Tillsammans med gelen ger det 150 g kolhydrat = 600 kcal. Det borde väl räcka? Nog för att man förbrukar mer än så, men att man kommer gå back får man ju räkna med. Intaget är ju bara för att mota bort Väggen. In case of soppatorsk kan man ju alltid sätta i sig nåt av alla mystiska saker de delar ut längs banan (skumgodis, banan, saltgurka, energibars, dextrosol osv).

Blues-Niklas
2008-05-27, 21:36
Startar också i grupp E!

Min lilla personliga hejjarklack har med sig bananer och äpplen till mig under loppet för lite extra energi. Kanske skulle införskaffa någon bar också?

Efter tre mil var jag riktigt hungrig första gången jag sprang så jag stannade vid ett av ställena där de delade ut bananer och åt. Kände verkligen släktskapet med aporna just då *drool* Tips på någon mer lättsmält mat som mättar bra att äta under loppet vore toppen.

machine gun
2008-05-27, 21:56
Godis är ju en klassiker, helst gelé eller skum. Men inte så mättande kanske. Under Lidingöloppet delade de ut vetebullar, det kanske vore nåt? Eller att ha en bar i fickan att ta en tugga av då och då. Det bör ju helst vara något man testat förut, iaf om man brukar kunna få känslig mage under lopp.

skaparn
2008-05-28, 06:52
Startar också i grupp E!

Min lilla personliga hejjarklack har med sig bananer och äpplen till mig under loppet för lite extra energi. Kanske skulle införskaffa någon bar också?

Efter tre mil var jag riktigt hungrig första gången jag sprang så jag stannade vid ett av ställena där de delade ut bananer och åt. Kände verkligen släktskapet med aporna just då *drool* Tips på någon mer lättsmält mat som mättar bra att äta under loppet vore toppen.

Gel.

Och skippa äpplen.

Blues-Niklas
2008-05-28, 09:38
Ok, bort med äpplena.
Vad är de för gel det här och var köper man den?

Några vetebuller vore annars onekligen gott.

LadyG
2008-05-28, 16:02
Gel av lite olika typer finns på Runners Store, enervit är god. Apelsin och Citron är minst sötsliskiga.

Finns en med koffein också, den är det fart på :-)

machine gun
2008-05-28, 17:20
Maxim gel finns i en större förpackning om 100 g med skruvkork, vilket motsvarar 3-4 "portioner" (en mun gel sköljs ner med 1-2 munnar vatten). Jag tycker att det känns enklare att ha med sig en sån än flera små förpackningar. Rekommenderar citronsmak och avråder bestämt från jordgubb och apelsin. Banan eller vanilj har jag inte smakat, men det låter onekliken inte så gott. Säljs mig veterligen på Runners store, Löplabbet, Intersport. Tror inte att det finns på Stadium, kanske Team sportia. Och på nummerlappsmässan såklart.

machine gun
2008-05-28, 17:24
Hej och hå alla glada löpare!
Har bestämt mig nu och jag kommer vara farthållare på lördag.
Men har inte bestämt mig för om det blir 3.00, 3.15 eller 3.30 h.
Är nämligen sjuk (inte allvarligt) och vill helst inte ta ut mig.
Har testat formen nu (var ju tvungen att testa, efter farthållarbeskedet) och det har funkat bra.
Sprang i söndag 18.5 km på 1.20 h, fast då sprang jag med barnvagn (dottern Iriz).
I går samma sak fast utan barnvagn och det känns lätt.
Men vi få se, 4,2 mil är ju trots allt inget man snyter bort;)
Hade varit kul om ni kommer fram och tjötar.
Lovar att serva er om ni har mig som farthållare (tjötar mycket under loppet och delar med mig vatten).
Ha det gött och lycka till.

Så här ser jag ut......om laddningen fungerar;) ;)

Har du bestämt dig ännu? Vilken är din bästa tid på maran? Håller med Kinsei om att en farthållare bör vara säker på att kunna hålla den angivna tiden, så det bör ju vara en tid man nästan garanterat sätter (sen kan ju oförutsedda saker hända vemsomhelst). Några av mina klubbkamrater är farthållare, åtminstone en i 3:15-gruppen. Kanske nån i 3:30-gruppen med. De har jag ingen chans att hänga på iaf :D

Fever
2008-05-28, 18:32
Har du bestämt dig ännu? Vilken är din bästa tid på maran? Håller med Kinsei om att en farthållare bör vara säker på att kunna hålla den angivna tiden, så det bör ju vara en tid man nästan garanterat sätter (sen kan ju oförutsedda saker hända vemsomhelst). Några av mina klubbkamrater är farthållare, åtminstone en i 3:15-gruppen. Kanske nån i 3:30-gruppen med. De har jag ingen chans att hänga på iaf :D

Jo bestämt mig har jag gjort, men var tveksam till 3:00-gruppen.
Har varit sjuk sedan vi sprang Köpenhamn marathon för två veckor sedan.
Jo jag kan hålla farten, men är en rätt lat av mig (gör inte mer än jag behöver).
Är ingen vinnarskalle, utan trivs bra med bara att genomföra lopp.
Håller tyvärr inte reda på mina tider (då jag inte bry mig speciellt).
Men jag vet att jag sprungit på dryga 2.50 h och då inte tagit ut mig.
Gillar att göra många och långa lopp.
Har gjort två maror inom sex dagar och då var jag under 3 h på båda.
I år har jag gjort sex långlopp (fyra marathon och två 6-h lopp), så SM blir min sjunde.
Jo jag skall göra mitt bästa som farthållare, oavsett om jag väljer 3:30 eller 3:00.
Väljer jag 3.30 så lovar jag att de som följer mig få kul;)

LadyG
2008-05-28, 18:50
Jag hoppas att väderprognoserna inte blir som de värsta jag sett, dvs runt 30 grader och sol, fast vi lär ju få klara besked på lördag om inte annat.

Hoppas arrangörerna är redo ifall det blir en ny värmeböja.

Blues-Niklas
2008-05-29, 10:00
Förra året var inte nådig. Det roliga är att jag sprang en minut snabbare förra året än förr-förra men kom ändå mer än tusenpersoner längre fram. Visar hur varmt det var och hur resultatssänkande det är.

En gel under loppet får det bli tror jag. Satt och funderade över sockrade pannkakor också, de innehåller ju ägg, mjöl, mjölk och socker + steksmör. Borde inte det vara ganska lättnedbrytet och energirikt?

machine gun
2008-05-29, 19:01
Var och hämtade nummerlappen idag! Nu är det snart dags...

Jax
2008-05-30, 07:57
Mysigt väder. Här ska drickas Resorb!

Eldhroka
2008-05-30, 07:57
Mysigt väder. Här ska drickas Resorb!

Jag har också köpt resorb, hur mycket ska man trycka i sig eg?

edit: jag är så jäkla nervös

Linusg
2008-05-30, 08:18
Till alla er som ska springa imorgon

Lycka till..



//Linus

Jax
2008-05-30, 08:22
Jag har också köpt resorb, hur mycket ska man trycka i sig eg?

edit: jag är så jäkla nervös
Jag lär nog dra i mig en halvliter vatten med fyra tabletter innan jag springer och sen se till att få lika mycket langat till mig innan strax innan jag kommer ut på Djurgården. Inte vetenskapligt på något sätt, men min kropp kräver salt för att inte krampa ihop.

Måste handla några maxim 100g gel som machine gun nämde. Hur smidigt som helst att få i sig en hel sådan. De är 700 kJ man får ifrån en vanliga liten är inte mycket att springa på.

Hm, trots att jag är tämligen otränad så börjar faktiskt det där sugen smyga sig på nu. Jag vill springa!

Eldhroka
2008-05-30, 08:23
Jag har inte testat gelen tidigare, tror du det är dumt att börja nu?

Arnoldski
2008-05-30, 08:28
Rookie-fråga:
-Vad är det där resorb ni surrar om? Är det nåt som reglerar vätskebalansen i kroppen eller..?

Jax
2008-05-30, 08:28
Jag har inte testat gelen tidigare, tror du det är dumt att börja nu?
Nja, det är ju i stort sett bara en massa socker det handlar om så om du brukar kunna äta medan du springer så tror jag risken för trubbel är liten.

Jax
2008-05-30, 08:29
Rookie-fråga:
-Vad är det där resorb ni surrar om? Är det nåt som reglerar vätskebalansen i kroppen eller..?
Det är brustabletter för att återställa vätskebalansen efter t.ex. diarre (dvs, innehållet är diverse salter). Jag tycker att det fungerar utmärkt som sportdryck om man får i sig energi på annat sätt. (lindrar även baksmälla)

Köps på apoteket.

skaparn
2008-05-30, 08:59
lol@väderprognosen

JJ
2008-05-30, 09:04
Jag har inte testat gelen tidigare, tror du det är dumt att börja nu?

Jag är lite mer skeptisk än Jax och skulle inte ta för mycket (och jag skulle vänta tills sista tredjedelen av loppet). Risken är att du får magproblem.

JJ
2008-05-30, 09:05
lol@väderprognosen

Vad tror krävs för att orka titta på loppet? Jag funderar på 6 iskalla folköl.

skaparn
2008-05-30, 09:08
Vad tror krävs för att orka titta på loppet? Jag funderar på 6 iskalla folköl.

Lätt! Kom förbi Strandvägen får du en 2,8. Jag saknar dock kylbag, det här kan bli jobbigt.

wintersnowdrift
2008-05-30, 09:23
Lätt! Kom förbi Strandvägen får du en 2,8. Jag saknar dock kylbag, det här kan bli jobbigt.

Jag har en kylväska! Det kommer bli en underbar dag.

//Kristin

skaparn
2008-05-30, 09:37
Jag har en kylväska! Det kommer bli en underbar dag.

//Kristin

Bring it.

Och; Bring it on!

Noodles
2008-05-30, 09:41
Det känns tryggt att Kolo har en engagerad fanclub.

wintersnowdrift
2008-05-30, 10:17
Bring it.

Och; Bring it on!

Oui boîte!

Det känns tryggt att Kolo har en engagerad fanclub.

Vi är nästan lika entusiastiska som er löpare, i alla fall gällande vädret.

//Kristin

Anna.L
2008-05-30, 11:25
Lycka till! Synd att jag åker till Stockholm just den dagen, annars hade jag gärna åkt in och tittat!

Nitrometan
2008-05-30, 11:41
Jag har en kylväska! Det kommer bli en underbar dag.

//Kristin
Är den blommig?

Har hört att blommiga kylväskor is the shit!

Jax
2008-05-30, 12:01
Kan man få än större kick än att se lata människor stå vid sidan av och dricka öl?

Noodles
2008-05-30, 12:48
Var planerar ni att stå? Det kan vara bra att veta var man ska vara extra uppmärksam på publiken.

wintersnowdrift
2008-05-30, 13:12
Är den blommig?

Har hört att blommiga kylväskor is the shit!

Tyvärr inte blommig, men däremot hallonröd.

Var planerar ni att stå? Det kan vara bra att veta var man ska vara extra uppmärksam på publiken.

Det lutar åt Strandvägen. Det är nog där vi känner oss som mest hemma.

//Kristin

GurraGo
2008-05-30, 13:56
Önskar er alla lycka till! Kämpa på i värmen och gör Kollo stolta !

(vet att det är i morgon men jag kommer glömma bort det tills dess...)

Ironwoman
2008-05-30, 14:51
Lycka till allihop!


:cheers:

Yankeee
2008-05-30, 15:10
Det lutar åt Strandvägen. Det är nog där vi känner oss som mest hemma.

//Kristin

Tänkte bara tydliggöra att vi inte är helt överens i den frågan.

skaparn
2008-05-30, 15:15
Tänkte bara tydliggöra att vi inte är helt överens i den frågan.

Jag förstår om du vill stå vid Slussen.

http://bullock.blogg.se/images/petter_153248123.jpg

Yankeee
2008-05-30, 15:17
AMEN DURÅ!!!!!!

Nae, men en icke-namngiven medlem och jag tyckte att man kanske inte måste stå där det kommer att vara absolut mest folk.

skaparn
2008-05-30, 15:20
AMEN DURÅ!!!!!!

Nae, men en icke-namngiven medlem och jag tyckte att man kanske inte måste stå där det kommer att vara absolut mest folk.

Hackstait?

wintersnowdrift
2008-05-30, 15:26
Jahaja. Ni får gärna tuppfightas om saken och återkomma till mig när starkaste fågeln vunnit. Jag är portabel.

//Kristin

Ironbabe
2008-05-30, 15:27
Nae, men en icke-namngiven medlem och jag tyckte att man kanske inte måste stå där det kommer att vara absolut mest folk.

tror inte de kommer känna igen oss ändå eftersom vi kommer ligga ner och prata i munnen på varann nånstans i mariaparken :D

skaparn
2008-05-30, 15:32
tror inte de kommer känna igen oss ändå eftersom vi kommer ligga ner och prata i munnen på varann nånstans i mariaparken :D

Ni kan få smita iväg till Djurgården när hångelbehovet faller på. Do it like do it on Discovery Channel eller hur det nu var, på tal om Djufvgåhn.

Yankeee
2008-05-30, 15:33
Hackstait?

Nästan.

Jahaja. Ni får gärna tuppfightas om saken och återkomma till mig när starkaste fågeln vunnit. Jag är portabel.

//Kristin

Jag är också ganska medgörlig. Tycker bara att det känns lite onödigt att stå där alla andra står, typ.

tror inte de kommer känna igen oss ändå eftersom vi kommer ligga ner och prata i munnen på varann nånstans i mariaparken :D

Vi har vår egen marathon mao *drool*

Tolkia
2008-05-30, 15:38
Vi som befinner oss långt från Hufvudstaden räknar med en reportagetråd i stil med den från fjolårets Lidingölopp.

Lycka till, alla som skall springa!

wintersnowdrift
2008-05-30, 15:43
Vi som befinner oss långt från Hufvudstaden räknar med en reportagetråd i stil med den från fjolårets Lidingölopp.

Lycka till, alla som skall springa!

Reportage beställt. Det verkar ju bli en ultimat tillställning ur snasksynpunkt dessutom, med tanke på nedanstående. Jag ska slipa paparazziskillzen.


Vi har vår egen marathon mao *drool*

//Kristin

Jax
2008-05-30, 15:44
Reportage beställt. Det verkar ju bli en ultimat tillställning ur snasksynpunkt dessutom, med tanke på nedanstående. Jag ska slipa paparazziskillzen.
Låt inte skaparn plåta med sin mobilkamera. Jag fastnar bara på bilder tagna med systemkamera.
*edit*
Hur många är vi som ska springa egentligen? Orka läsa tråden...

skaparn
2008-05-30, 15:46
Hur många varv ska vi springa egentligen? Orka läsa tråden...

Jag tror det är tre.

Jax
2008-05-30, 15:50
Inte fler?
http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-milse/Officerare-blev-svenska-mastare/?from=headlines

wintersnowdrift
2008-05-30, 16:01
Jag tror det är tre.

Jag har tiggt till mig fyra startnummer att kika efter.

//Kristin

Jax
2008-05-30, 16:07
Jag har tiggt till mig fyra startnummer att kika efter.

//Kristin
Nu missade du att paltätaren försökte göra sig lustig.

wintersnowdrift
2008-05-30, 16:11
Nu missade du att paltätaren försökte göra sig lustig.


Jag ville mest skryta med mina snokarfärdigheter. Jag räknar med att förarbetet + storyn till det här marathonreportaget kommer generera en anställning som kändisreporter på Aftonbladet så småningom.

//Kristin

LadyG
2008-05-30, 18:06
Lycka till alla som ska springa, nu är nummerlappen bärgad och nästa års startplats betalad så nu kan jag slappna av lite inför morgondagen.

Hoppas ni hittar flytet!

Blues-Niklas
2008-05-30, 18:19
Nummerlappen hämtad

Lycka till alla i morrn!

machine gun
2008-05-30, 19:38
Orange scull cap finns till utlåning. Igenkänningsgaranti.

Jag utgår från att du har den på dig, så att även överhettade löpare med konfusion kan känna igen sin fanclub.

skaparn
2008-05-30, 21:35
Lycka till allihop. Vi syns imorgon. Två gånger. Ingen kommer att bryta.

Yankeee
2008-05-30, 21:37
Jag utgår från att du har den på dig, så att även överhettade löpare med konfusion kan känna igen sin fanclub.

Den lär inte vara på. Förstår du hur ansträngande det är att vara åskådare i solen?

Eddie Vedder
2008-05-31, 04:55
Jag önskar alla stort lycka till idag!:thumbup:

MasterChief
2008-05-31, 06:41
Kör hårt nu, koloeliten!

Björkvedens mästare
2008-05-31, 06:46
Jag vill oxå springa.. När börjar loppet då ?

lectris
2008-05-31, 07:13
Heja heja alla som ska ut och svettas *popcorn*

machine gun
2008-05-31, 07:48
Jag vill oxå springa.. När börjar loppet då ?

14:00 går starten.

Semiramis
2008-05-31, 08:42
Ett storat LYCKA TILL allihopa, hoppas vädergudarna är på humör och det inte blir alltför varmt!

machine gun
2008-05-31, 09:31
Är det på Strandvägen man ska försöka spotta koloiter i publiken?

Yankeee
2008-05-31, 09:36
Är det på Strandvägen man ska försöka spotta koloiter i publiken?

Det blir nog någonstans runt 15 km du kan börja glo. Inte helt säkert vars vi kommer att vara än men någonstans där.

machine gun
2008-05-31, 09:39
Det blir nog någonstans runt 15 km du kan börja glo. Inte helt säkert vars vi kommer att vara än men någonstans där.

Vid Centralen? Där är det nog mkt folk.

http://www.stockholmmarathon.se/race/bilder/uploaded/MARATHON_KARTA_2D-08SV1.gif

melancoolio
2008-05-31, 09:42
Lycka till ni som ska springa. Var ute och gick en sväng nyss och det är varmt ute. Imponerad av er som ger er ut och krigar! :thumbup:

machine gun
2008-05-31, 09:44
Lycka till ni som ska springa. Var ute och gick en sväng nyss och det är varmt ute. Imponerad av er som ger er ut och krigar! :thumbup:

I jämförelse med förra året är det riktigt svalt. Jag ska försöka minnas det när värmen blir överväldigande under dagens lopp...

GurraGo
2008-05-31, 15:33
Tror jag lyckats "lokalisera" machine_gun och det verkar onekligen gå bra. Halvmaran på strax över 2 h bådar för ett resultat under 04 h 30 min i alla fall. Och om inte jag sett fel har hon ett PB på strax över 5 h (!). Helt enkelt en PB-kross, så vi får hoppas att det håller i sig.

Någon som har koll på någon annan ?

Blues-Niklas
2008-05-31, 18:33
Ahhh hemma igen med verkande ben.

nytt personligt rekord med 56 minuter så jag är minst sagt nöjd med mina 4h och 7min 56 sec.

Vad fick ni för tider och att man få höra lite lopprapprter.
Jag börjar :)

Öppnade första milen med sicksackspringning på 53 minuter. Alldeles för snabbt men kul hade vi.

Vi halvmaraplaceringen hade det gått ytterligare en timme och det började kännas i benen. (om någon stod strax före halvtid och såg en peruan och en svensk stå och äta pannkakor så var den ena jag, åts även vid 28 km passeringen. Mycket gott och lättsmält, rekomenderas till andra.)

Efter 23 km börjar det gå utför vi kämpar på framåt men benen stumnar mer och mer. Vi stannar under denna mil och stretchar ett antal gånger vilket var skönt. Annars var denna den tredje milen mest en transportsträcka, tung men genomförbar.

Sista milen var riktigt risig, benen var inte av denna värld och psyket höll på att gå i stöpet. Vid västerbron fattade jag det visa beslutet att gå upp för den hela vägen och lämnades därmed av min kamrat. Väl uppe på västerbron började jag springa igen och tog igen en del av de förlorade placeringarna i nerförsbacken.

Efter detta svor jag kolrotseden tyst för mig själv och lyckedes, mycket på grund av den, hålla mig springande nästan hela sista biten. Gick korta sträckor i uppförsbackarna och vid vätskekontrollerna.

Sista tre km sjöng jag schlagerlåtar (fråga mig inte varför schlager) för att tänka på något annat än mina onda ben. Det fungerade ypperligt. Som tur var hade jag dock inte krafter att sjunga högt utan det bestod mest av hesa rosslingar och tankeverksamhet.

Inne på stadion genomfördes en utomordentlig rush i ledig stil och sprang om säkert 20-30 st. Vet inte var jag fick krafterna ifrån men det var en riktigt härlig känsla.

Som helhet är jag mycket nöjd och siktar på 3:50 till nästa år.
Skriv nu om era upplevelser!

MVH Niklas

smürfpücko
2008-05-31, 19:03
Förbannat bra gjort! Är heligt imponerad av alla som springer. Blev nästan tårögd på stadion av att se alla komma i mål (fastän jag inte kände någon som sprang). Vilken jäkla känsla det måste vara.
Blir kul att läsa era storys sen när ni hämtat andan lite,,,

Blues-Niklas
2008-05-31, 20:22
Målgången är underbar. Den sista milen undrar man varför man egentligen utsätter sig för den här plågan och inne på stadion får man svaret.

Eldhroka
2008-05-31, 20:54
Jag sprang på 04:57:07.

Klarade mitt mål att fullfölja samt
mitt mål att springa under 5 timmar.

Jag är så lycklig.

Se journal för lite detaljer över loppet!

Arnoldski
2008-05-31, 21:20
Hemma och slickar såren...

Det var verkligen hemskt men jag klarade det!!! Är fantastiskt stolt.
Tiden var dålig men jag siktade på att komma runt innan stängning och det gjorde jag. Dansade in på strax över 5 timmar.

Det sjuka var att jag var så hemskt mycket sämre orkesmässigt än jag hade trott. Hade bestämt mig för att ta det skitlugnt första varvet för att känna "yes -jag mår bra" när varv två startade. Tyvärr stumnade jag och fick riktigt on redan vid 15 km som då hade tagit mig två timmar. Det störde psyket väldigt mycket eftersom planen raserade bitvis.

Ha haft så sjukt ont i höftböjaren/framsida ljumsken så jag trodde jag skulle dö. Efter 3 timmar var jag på strandvägen andra varvet och mådde som allra sämst. Orkade ingenting nästan.

Det sjuka var att pulsen höll sig stabil som en klocka -hade inga problem med flåset alls. Det var att benen blev som trästockar och värkte så överjordiskt. Till min förtjusning vart det inga skav alls i alla fall.

Jag tror att all smärta och brist på ork berodde på två saker:
1. Jag har aldrig sprungit längre än 1h40min tidigare så allt fter två timmar var en plåga.
2. Har varit sjuk och utan att träna i tre veckor. Idag sprang jag mer än jag gjort totalt på två månader..

Jahapp, det var mina bortförklaringar och undanflykter -men tro mig, jag är stolt som en tupp!!! *flex*

MasterChief
2008-05-31, 22:36
Jäklar vad duktiga ni har varit!

LadyG
2008-05-31, 23:15
Jag klarade det :D

Jag är så nöjd med tanke på hur uselt jag hanterar värme, och så går jag och sänker pb med 4 minuter. Jag är väldigt belåten med det faktiskt :D

Utförligare rapport har jag skrivit i bloggen :-)

joriice
2008-05-31, 23:19
Det verkar ha varit en ansträngande dag för många. : P

Grisen
2008-05-31, 23:59
Kikade på loppet idag, sjukt grymma är ni som springer!

Eddie Vedder
2008-06-01, 05:12
All heder åt ni som sprang igår. Fantastisk insats från er allihop!*yourock*


Ni ska verkligen vara nöjda och stolta för det kan inte ha varit någon barnlek i värmen. Imponerande!:thumbup:

machine gun
2008-06-01, 08:09
Tror jag lyckats "lokalisera" machine_gun och det verkar onekligen gå bra. Halvmaran på strax över 2 h bådar för ett resultat under 04 h 30 min i alla fall. Och om inte jag sett fel har hon ett PB på strax över 5 h (!). Helt enkelt en PB-kross, så vi får hoppas att det håller i sig.

Någon som har koll på någon annan ?

Det slutade med en lätt putsning av PB:t med exakt 51 min (på sekunden) :D Tog mig i mål på 4:24:56

Det hade blivit ännu mer putsning om jag inte hade fått kramp i ryggen(!) redan vid 20 km som höll i sig hela vägen in i mål (och släppte först inatt). Det gjorde helvetiskt ont bitvis och höll nere tempot rejält. Fick tom lov att stanna upp och gå vid några tillfällen mellan 25-35 km. Med tanke på det så känns sluttiden som ännu mer av en prestation. Benen var fräscha hela vägen in i mål, vilket tyder på att jag har betydligt bättre tider i kroppen.

Sub 4 nästa gång :thumbup:

Fever
2008-06-01, 14:01
Man blir så glad, när man ser sådan fina resultat.
Det går inte riktigt att föreställa sig hur tufft det kan vara att springa SM i just den värmen, om man inte har gjort det själv.
Så hatten av för er som tog er i mål.
Ni bröt vart fall inte:hbang:
Själv är jag halvt nöjd med min insatts som fart hållare.
Men det hände lite saker, som jag tar upp när jag har fått sova lite (tre timmars sömn).
Jag fick mycket beröm av både farthållare och löpare, att jag gjort ett bra jobb så lite nöjd är jag:em:

Lite mer finns i min dagbok:
http://forum.body.se/showthread.php?p=543253&posted=1#post543253

machine gun
2008-06-01, 20:00
Var sjutton höll kolo-hejaklacken hus? :MrT:

z_bumbi
2008-06-01, 20:04
Var sjutton höll kolo-hejaklacken hus? :MrT:

Yankeee fick ett ragg, det finns t o m på bild.

Yankeee
2008-06-01, 20:05
Var sjutton höll kolo-hejaklacken hus? :MrT:

17,9 km vid vätskestationen och sr's bord. Vi lyckades att inte se någon från kolozzeum, i år igen.

machine gun
2008-06-01, 20:07
17,9 km vid vätskestationen och sr's bord. Vi lyckades att inte se någon från kolozzeum, i år igen.

Det är bara för att du vägrade bära din orange mössa.

Noodles
2008-06-01, 20:49
4.09 blev det. Nytt PB med tre minuter. Med tanke på värmen är jag riktigt nöjd. När jag kom till drygt 30 km påmindes jag åter om hur jobbig en mara är. När jag tänker tillbaka på Lidingöloppet och känslan där förstår jag ännu mindre hur någon kan påstå att det skulle vara jobbigare än maran.

Underbart publikstöd som vanligt. Tyvärr ser man väl inte alltid ser så tacksam ut. I mitt överhettade tillstånd försökte jag leta efter Koloklacken. Naturligtvis missade jag den.

Hur plågsamt det än var så är jag nöjd med en liten revansch för förra årets lopp.

johanw
2008-06-01, 20:57
Ingen som tog sig i mål på under 4 timmar??

machine gun
2008-06-01, 21:05
Ingen som tog sig i mål på under 4 timmar??

Jodå, 4469 stycken.

JJ
2008-06-01, 21:19
Grattis alla, jag lyckades missa er vilket kanske inte är konstigt, men duktiga var ni. Fever såg jag iofs, men hann inte öppna munnen innan han forsa förbi. Är grymt sugen på att springa nästa år, får se om jag gör come back som löpare.

ulfalf
2008-06-02, 08:05
Jag ska springa nästa år och ska under 4 timmar! Kanske iofs ska jag testa en mara i sommar/höst som uppvärmning...

Starkt jobbat alla som sprang!

wintersnowdrift
2008-06-02, 08:35
Var sjutton höll kolo-hejaklacken hus? :MrT:

Koloklacken är bra på mycket, t.ex. hjälpa gamla damer i nöd, men vi är tyvärr lika blinda som en skock hönor.

Lite bilder för att bevisa vår existens:

Men vi kan jubla också, och dansade glatt till musiken som spelades - alltifrån Basshunter till dansband. Helt i enlighet med majoritetens musiksmak.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/Jubel.jpg

SR var där också.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/SR.jpg

Jag tänker inte nämna några namn nu av integritetsskäl, men somliga valde cykeln framför löpardojorna.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/Hoj.jpg

To be continued.

//Kristin

wintersnowdrift
2008-06-02, 08:42
Mannen, myten, de äldre damernas räddare i nöden osv.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/Coolsnubbe.jpg

Tomhetskänslan när de flesta löpare passerat sitt första varv, och vi inser att vi missat team Kolozzeum i år också.... (det börjar bli en tradition mao).
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/Tomhet.jpg

Jag roade mig med att jobba lite med vinklar istället.
Så?
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/Vinkel2.jpg
... eller så?
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/Vinkel1.jpg

Jag har sparat det bästa till sist, hold on...

//Kristin

wintersnowdrift
2008-06-02, 08:44
Lite plåster på såren, i alla fall för den manliga delen av hejarklacken, utgjorde årets funktionärer. Sthlm marathon goes roadrace med lättklädda flickor i funktionärsstaben! (Och, som en medlem påpekade: att reflexväst skulle kunna användas som sexapparel hade vi aldrig kunnat föreställa oss.)

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/Lttklddafunktionrer2.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Sthlm%20marathon%202008/Lttklddfunktionr1.jpg


//Kristin

johanw
2008-06-02, 08:48
Jodå, 4469 stycken.

Jag menar på kolo såklart. Min pappa sprang sitt sämsta marathon någonsin på 4.12 och han är typ 55, så jag undrade bara. Själv ska jag tammefan springa i nästa år.

skaparn
2008-06-02, 08:57
Jag menar på kolo såklart. Min pappa sprang sitt sämsta marathon någonsin på 4.12 och han är typ 55, så jag undrade bara. Själv ska jag tammefan springa i nästa år.

Min pappa är starkare än din?

skaparn
2008-06-02, 08:58
Grattis alla, jag lyckades missa er vilket kanske inte är konstigt, men duktiga var ni. Fever såg jag iofs, men hann inte öppna munnen innan han forsa förbi. Är grymt sugen på att springa nästa år, får se om jag gör come back som löpare.

Jag tänker detsamma. Inte för att det såg särskilt kul ut att springa, men för själva grejen att svälta sig till 60 kilo och springa som ett oljat grillspett med sina ENERGY LEGS!

johanw
2008-06-02, 09:08
Min pappa är starkare än din?

Det tror jag. Min far är ju en marathonräka:)
Vad jag ville säga vara bara att jag blev lite förvånad att ingen tagit sig i mål på under 4h och att jag bara ser farsgubbens tid med helt nya ögon nu. Har liksom tidigare inte haft någon uppfattning om vad som är en "bra tid" förutom vad han anser.

skaparn
2008-06-02, 09:15
Det tror jag. Min far är ju en marathonräka:)
Vad jag ville säga vara bara att jag blev lite förvånad att ingen tagit sig i mål på under 4h och att jag bara ser farsgubbens tid med helt nya ögon nu. Har liksom tidigare inte haft någon uppfattning om vad som är en "bra tid" förutom vad han anser.

Jag ville bara understryka att slänga in en bekants prestationer är ungefär lika relevant som de googleannonser jag tittar på till höger.

Själv har jag aldrig sprungit en mara över fyra timmar (HA! men då har jag bara sprungit en också, HA! igen), men alla har olika mål. Vänta bara till nästa år då JJ springer, så kanske till och med undertecknad måste haka på bara för att ge honom stryk.

johanw
2008-06-02, 09:46
Jag ville bara understryka att slänga in en bekants prestationer är ungefär lika relevant som de googleannonser jag tittar på till höger.

Själv har jag aldrig sprungit en mara över fyra timmar (HA! men då har jag bara sprungit en också, HA! igen), men alla har olika mål. Vänta bara till nästa år då JJ springer, så kanske till och med undertecknad måste haka på bara för att ge honom stryk.

Jaja... Nu släpper vi det.

Blues-Niklas
2008-06-02, 20:47
Sådärja nu är jag anmäld inför nästa år! (Men det kanske är i Marathon 2009 man ska skriva det)

machine gun
2008-06-02, 20:56
Sådärja nu är jag anmäld inför nästa år! (Men det kanske är i Marathon 2009 man ska skriva det)

Hehe, du kan få starta en "Stockholm marathon 2009 - Är du anmäld?" om du vill :D

Annars är "Stora Löpartråden" och "marathon-tips" bra trådar att diskutera diverse lopp i :)

Jax
2008-06-03, 08:28
Distans Totaltid Sträcktid Min/km Plac
5 km 0.25.49 25.49 5.09/km 3186
10 km 0.52.22 26.32 5.18/km 3534
15 km 1.20.16 27.54 5.34/km 3969

Bröt utanför centralen. Det gick för sakta och jag mådde inte bra så det kändes meningslöst att plåga/förstöra kroppen för att ta sig i mål på en tid långt sämre än tidigare. Var trött efter 7 km och riktigt sliten vid milen. Benen var dock på humör och trippade t.o.m. uppför västerbron på ett föredömligt sätt.

Var täppt i näsan och tung i huvudet när jag vaknade och småyr när jag hämtade nummerlappen. Kanske borde ha vetat bättre då, men man vill ju så gärna. I efterhand känns det i alla fall skönt att jag bröt. Man kanske blir klokare med åren trots allt.

Men fan vad bittert det var att sitta på stadion och se andra ta sig i mål. Jag ville också känna glädjen. Dessutom hade jag inte ens lite ont i benen dagen efter, det är ju halva nöjet.

Noodles
2008-06-03, 08:47
Bröt utanför centralen. Det gick för sakta och jag mådde inte bra så det kändes meningslöst att plåga/förstöra kroppen för att ta sig i mål på en tid långt sämre än tidigare. Var trött efter 7 km och riktigt sliten vid milen. Benen var dock på humör och trippade t.o.m. uppför västerbron på ett föredömligt sätt.

Var täppt i näsan och tung i huvudet när jag vaknade och småyr när jag hämtade nummerlappen. Kanske borde ha vetat bättre då, men man vill ju så gärna. I efterhand känns det i alla fall skönt att jag bröt. Man kanske blir klokare med åren trots allt.

Men fan vad bittert det var att sitta på stadion och se andra ta sig i mål. Jag ville också känna glädjen. Dessutom hade jag inte ens lite ont i benen dagen efter, det är ju halva nöjet.

Jag såg dina mellantider och anade att du inte tyckte det var värt att fortsätta. Tråkigt att dagsformen inte var som den skulle. Om du dessutom hade en infektion i kroppen var det definitivt rätt beslut.

Jag förstår din bittra känsla efteråt. Dagen efter att jag hade brutit var jag sur över att jag inte fick känna den vanliga tröttheten.

skaparn
2008-06-03, 08:53
Bröt utanför centralen.

Helt rätt. Känner du inte att du kan springa bra (läs: bättre än mig), så är det lika bra att bryta och börja om med träningen istället för att du ska slita dig runt på en mycket sämre tid än vad du gjort tidigare och vara halt i en vecka.

Så, tillbaka till ritbordet antar jag.

Noodles
2008-06-03, 09:43
Helt rätt. Känner du inte att du kan springa bra (läs: bättre än mig), så är det lika bra att bryta och börja om med träningen istället för att du ska slita dig runt på en mycket sämre tid än vad du gjort tidigare och vara halt i en vecka.


Men hur hänger det ihop med din ideologi om att inte vara svag och ge upp? Hade det varit ok för Lance Armstrong att kämpa vidare i TdF även om han "bara" skulle ha slutat tvåa? När är prestationen att fullfölja så pass stor att det överväger vikten av att vara bäst eller lägga ner?

MasterChief
2008-06-03, 10:53
Men hur hänger det ihop med din ideologi om att inte vara svag och ge upp? Hade det varit ok för Lance Armstrong att kämpa vidare i TdF även om han "bara" skulle ha slutat tvåa? När är prestationen att fullfölja så pass stor att det överväger vikten av att vara bäst eller lägga ner?


Nu blandar du äpplen och päron, eller rättare sagt ett Faberge Ägg med Dagens Omelett. Man kan inte jämföra cykelsporten med löpning. I cykel, som är ärans och hjältarnas sport, ger man inte upp. Det överlåter vi till löparna.

skaparn
2008-06-03, 10:59
Men hur hänger det ihop med din ideologi om att inte vara svag och ge upp? Hade det varit ok för Lance Armstrong att kämpa vidare i TdF även om han "bara" skulle ha slutat tvåa? När är prestationen att fullfölja så pass stor att det överväger vikten av att vara bäst eller lägga ner?

Motionärer och svettiga pendlare ”klarar av” saker. Atleter (som redan har i sitt CV att klarat av en massa grejer) s Motionärer och svettiga pendlare ”klarar av” saker. Atleter (som redan har i sitt CV att klarat av en massa grejer) strävar efter att förbätra sig. Resultat är nyckelordet.
trävar efter att förbätra sig. Resultat är nyckelordet.

Min ideologi har aldrig varit att inte avbryta ett lopp, och det har dessutom inget med att vara svag att göra. Svag är man till exempel om man tycker det gör för ont i benen att cykla intervaller så man väljer distans istället, inte den som kliver av när man känner att man inte har något att ge.