handdator

Visa fullständig version : Inflammation vid smalbenet


Leland
2007-11-09, 12:31
Jag har fått inflammationer i båda benen på smalbens sidan och undrar hur man ska sköta det för att det ska gå över, vill också veta hur länge sånt här brukar sitta i, tack. /Leland

Martin Löwgren
2007-11-09, 13:01
Jag har fått inflammationer i båda benen på smalbens sidan och undrar hur man ska sköta det för att det ska gå över, vill också veta hur länge sånt här brukar sitta i, tack. /Leland

Vem har diagnostiserat detta?

Har du värmeökning, funktionsnedsättning, smärta, svullnad, ömhet?

Leland
2007-11-09, 13:35
Vem har diagnostiserat detta?

Har du värmeökning, funktionsnedsättning, smärta, svullnad, ömhet?

Det är inte säkert att jag har det.. det var vad min brottningstränare trodde att det var och min kompis trodde samma.

När jag joggar, springer eller går ett tag får jag extremt ont men jag är inte öm annars och inte svagare heller.

Martin Löwgren
2007-11-09, 14:59
Det är inte säkert att jag har det.. det var vad min brottningstränare trodde att det var och min kompis trodde samma.

När jag joggar, springer eller går ett tag får jag extremt ont men jag är inte öm annars och inte svagare heller.

Min vän du har antagligen råkat ut för något som slarvigt kallas "benhinne - inflamation". Det beror oftats p.g.a en överbelastad m. tibialis anterior p.g.a stel vadmuskulatur. Det är alltså INGEN inflamation i ordets rätta bemärkelse utan mer än retning av benets perioster. Gå till någon som vet vad dom snackar om istället för nån cool snubbe på din klubb som tror de kan något, de kommer gynna dig i längden att lita på folk med kunskap och utbilding, bara ett tips.

Ursäkta om jag vart lite upprörd men det är så frustrerande att höra sådant här :) .

Ditt problem behandlas t.ex av en naprapat/sjukgymnast med mycket gott resultat.

/Axon

Leland
2007-11-09, 16:21
Min vän du har antagligen råkat ut för något som slarvigt kallas "benhinne - inflamation". Det beror oftats p.g.a en överbelastad m. tibialis anterior p.g.a stel vadmuskulatur. Det är alltså INGEN inflamation i ordets rätta bemärkelse utan mer än retning av benets perioster. Gå till någon som vet vad dom snackar om istället för nån cool snubbe på din klubb som tror de kan något, de kommer gynna dig i längden att lita på folk med kunskap och utbilding, bara ett tips.

Ursäkta om jag vart lite upprörd men det är så frustrerande att höra sådant här :) .

Ditt problem behandlas t.ex av en naprapat/sjukgymnast med mycket gott resultat.

/Axon

Tack för tipsen jag ska fara till sjukgymnast om det inte blir bättre snart. Men tills dess vad bör jag göra? Förutom att vila benen såklart..?

Martin Löwgren
2007-11-09, 21:30
Tack för tipsen jag ska fara till sjukgymnast om det inte blir bättre snart. Men tills dess vad bör jag göra? Förutom att vila benen såklart..?

Stretcha vadmuskulaturen och vila om nu benet inte är svullet, rött, ömt etc de som jag beskrev - då är det en inflamation och då gäller andra råd.

raoul
2007-11-09, 21:51
Har haft samma grej i fyra månader nu. När det var som värst gjorde det ont att gå nerför trappor en vecka efter träning. Har fått höra att vila räcker, men det gör det inte, det kommer alltid tillbaka precis när man tror att det är bra. Provat allt möjligt, från stretching till massage till salvor.

Nu blir det dock att gå till läkaren.

Cornesco
2007-11-10, 13:44
Jag har haft samma sak i kanske 5 - 6 veckor nu... Fick ont efter att jag började springa, med dåliga skor, på enbart asfalt. I början var jag dålig på att vila, träningen gick super och jag ville inte sluta. Men till slut gjorde det för ont och jag visste att det inte skulle bli bättre. Så jag slutade helt med "löpträningen". Jag hade en tanke om att det kunde vara benhinneinflamation. Men jag tänkte att utan professionell hjälp kan jag inte veta säkert.

Tänkte då på och gå till läkaren, men lat som jag är så började jag läsa och frågade polare, skolsköterska och idrottslärare. Då kunde det helt plötsligt vara en mängd olika saker. Jag var inte svullen, men det ömmade när man klämde på benet (smärtan började på insidan av foten, vid fotknölen, och gick längs insidan av skenbenet upp till under knät). Det gjorde ont när jag gick till och med. Så jag började stretcha lite försiktigt, som jag hört från en polare skulle kunna hjälpa om det inte var inflammation. Sen så smörjde jag med liniment varje dag. Började även styrketräna ben och vader lite försiktigt, vilket inte gjorde ont alls.

Igår var jag med och spelade volleyboll, det var inte på något vis smärtsamt men det kändes ändå ovant på något vis att springa och hoppa etc. Det var ju trots allt första gången på ca 3 veckor som jag "rörde" på mig. Jag var väldigt stel och det gjorde lite ont att stretcha när jag började med det, men igår när jag stretchade gjorde det inget ont och jag var smidigare än på länge. Ska nu försiktigt börja "röra" på mig igen och se hur det går.

Vad jag försöker säga är att bara för att man har "den här" smärtan i benen behöver det nödvändigtvis inte vara benhinnorna, men det är nog allvarligt så man ska inte utesluta att det kan vara det. Jag tror på att söka "läkarhjälp", även om nu inte jag gjorde det. Jag tog en chansning och det fungerade.
Det var lite av min erfarenhet det, hoppas det kan hjälpa något.
Lycka till!

Leland
2007-11-10, 13:56
Jag tackar för alla svar, det var riktigt skönt att höra att det blev bra så snabbt Cornesco! Jag ska börja stretcha det idag och se om det blir bättre på en vecka annars tar jag kontakt med sjukgymnasten jag skriver hur det går.

Mago
2007-11-10, 14:06
Det beror oftats p.g.a en överbelastad m. tibialis anterior p.g.a stel vadmuskulatur.

Jag har fått lära mig att det oftast är m. tibialis posterior som är boven i dramat. Vad säger expertisen?

Dreas
2007-11-10, 14:10
Ja när det finns en så fin tråd så kan jag väl säga hur det är för mig. Har haft ont i smalbenen men efter att ha tagit det lugnt med benträningen och strechat så blev det bättre.

Men nu har jag ett annat problem! Precis under knäskålen blir jag öm (även vätskefylld). Detta problem kommer fram lite då och då, oftast vid intensivt springande eller då jag på annat sätt påfrestar benet. Är höger ben ifall nu nån vill veta det.

Andreas

Martin Löwgren
2007-11-10, 18:09
Jag har fått lära mig att det oftast är m. tibialis posterior som är boven i dramat. Vad säger expertisen?

Hur tänker du då? m. tibialis posterior är iofs en del av vadmuskulaturen (djupt, djupt) men är oerhört liten och även ibland inkonstant (finns ej hos alla) så jag sätter hellre pengarna på m. soleus eller m. gastrochnemius.

Martin Löwgren
2007-11-10, 18:10
DREAS

Angående din signatur:

Det där är gammalt groll som vi båda lagt bakom oss. Tyvärr finns det alltid folk som DU som vill försöka uppvigla till konflikt och irritation, men men.

Arne är en god vän till mig numera och vi kommer bra överens. Du får väl fråga Arne själv vad han tycker om mig.

Dreas
2007-11-10, 18:32
DREAS

Angående din signatur:

Det där är gammalt groll som vi båda lagt bakom oss. Tyvärr finns det alltid folk som DU som vill försöka uppvigla till konflikt och irritation, men men.

Arne är en god vän till mig numera och vi kommer bra överens. Du får väl fråga Arne själv vad han tycker om mig.
Hehe den är gammal:) Får väl ta bort den, den har varit mig kär i många fina månader*cry* Har du något hjälp för mitt problem också?

Andreas

Handcuff
2007-11-10, 18:38
Intressant att det går att ställa diagnoser direkt efter endast ett inlägg (som inte var särskilt detaljerat ens) på ett forum.

Nåja här kommer lite info om benhinneinflamation i alla fall:

Benhinnor.pdf (http://www.speedyshare.com/118246877.html)

Martin Löwgren
2007-11-10, 18:59
Hehe den är gammal:) Får väl ta bort den, den har varit mig kär i många fina månader*cry* Har du något hjälp för mitt problem också?

Andreas

:furious:

Ja den får du faktiskt ta bort :em:

Hur var ditt problem igen nu mannen?

Dreas
2007-11-10, 21:41
Precis under knäskålen blir jag öm (även vätskefylld). Detta problem kommer fram lite då och då, oftast vid intensivt springande eller då jag på ett eller annat sätt påfrestar benet kraftigt. Är höger ben ifall nu nån vill veta det

Handcuff
2007-11-11, 08:57
Oj min förra länk var för gammal.

Denna funkar :thumbup:

Benhinnor.pdf (http://www.speedyshare.com/238717475.html)

Martin Löwgren
2007-11-11, 17:17
Precis under knäskålen blir jag öm (även vätskefylld). Detta problem kommer fram lite då och då, oftast vid intensivt springande eller då jag på ett eller annat sätt påfrestar benet kraftigt. Är höger ben ifall nu nån vill veta det

Ska friska upp minnet lite och komma med en kommentar. Knä är inte mitt starka område.

HyperCello
2007-11-13, 22:35
Roligt att du skrev så om Arne i.a.f, helt osakligt...

DREAS

Angående din signatur:

Det där är gammalt groll som vi båda lagt bakom oss. Tyvärr finns det alltid folk som DU som vill försöka uppvigla till konflikt och irritation, men men.

Arne är en god vän till mig numera och vi kommer bra överens. Du får väl fråga Arne själv vad han tycker om mig.

Dreas
2007-11-13, 23:09
Ska friska upp minnet lite och komma med en kommentar. Knä är inte mitt starka område.Ja ifall du skulle vilja göra det vore jag ytterst tacksam.

Andreas