handdator

Visa fullständig version : Knöl i hand + svanksmärta


rasmus77
2007-11-09, 09:40
Har kört mycket tunga marklyft och stående rodd under en längre period. Det positiva är att det gjort underverk för ryggen och för första gången har mina biceps börjat växa ordentligt. Nu till det mindre positiva.

Vid innersta leden på vänsterhandens ringfinger har jag fått en knöl. Det är precis där fingret bli hand. Under det ställe man brukar få lite valkar vid marklyft. Den smärtar iofs bara lite och bara då jag trycker på den men skulle ju hellre vara utan en liten kula där. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Sedan så har jag ofta en molande värk i svanken. Två tre kotor upp kanske. Om jag svankar så mycket jag kan känns smärtan mycket mer. Smärtan kommer alltid efter marklyft och försvinner mer och mer dagarna efter. Det kan vara träningvärk för det släpper ungefär samtidigt som övrig träningsvärk men jag är lite orolig att inte är det.

Jag tycker jag har bra teknik när jag lyfter och är det nåt jag tappar är det övre delen av ryggen och inte nedersta där jag får ont. Någon som upplevt samma sak? Behöver jag vara orolig?

Vinter
2007-11-09, 09:48
Handen kan vara brosk bildning, går det att skjuta knölen mot underliggande ben, dvs är den fast eller rörlig?

Smärtan i ryggen skulle jag kolla upp med läkare, diskbrock är inte så kul att få.

rasmus77
2007-11-09, 10:48
Den lilla gynnaren sitter fast. Det är nästan som den växt ut från leden.

Uff, inte vad jag ville höra om ryggen. Hoppades mer på ett svar som "det värker lite där nere om man kör mark, inget att oroa sig för."

Men tack ändå.

Martin Löwgren
2007-11-09, 11:10
Har kört mycket tunga marklyft och stående rodd under en längre period. Det positiva är att det gjort underverk för ryggen och för första gången har mina biceps börjat växa ordentligt. Nu till det mindre positiva.

Vid innersta leden på vänsterhandens ringfinger har jag fått en knöl. Det är precis där fingret bli hand. Under det ställe man brukar få lite valkar vid marklyft. Den smärtar iofs bara lite och bara då jag trycker på den men skulle ju hellre vara utan en liten kula där. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Sedan så har jag ofta en molande värk i svanken. Två tre kotor upp kanske. Om jag svankar så mycket jag kan känns smärtan mycket mer. Smärtan kommer alltid efter marklyft och försvinner mer och mer dagarna efter. Det kan vara träningvärk för det släpper ungefär samtidigt som övrig träningsvärk men jag är lite orolig att inte är det.

Jag tycker jag har bra teknik när jag lyfter och är det nåt jag tappar är det övre delen av ryggen och inte nedersta där jag får ont. Någon som upplevt samma sak? Behöver jag vara orolig?
Om du tappar övre delen av ryggen, vart tror du rörelsen kommer tas ut?

Just det i ländryggen. Kolla upp din teknik innan du drar på dig ett diskbråck.

Att du tycker du har bra teknik betyder inte automatiskt att du har det, om du förstår vad jag menar?

rasmus77
2007-11-09, 13:31
Om du tappar övre delen av ryggen, vart tror du rörelsen kommer tas ut?

Just det i ländryggen. Kolla upp din teknik innan du drar på dig ett diskbråck.

Att du tycker du har bra teknik betyder inte automatiskt att du har det, om du förstår vad jag menar?

Jag låter det aldrig gå till att tappa övre delen av ryggen utan slutar när jag känner att det är på väg. Men har inte tänkt att när det släpper där blir det än värre belastning på svanken. Tackar.

Vad gäller min teknik så gör jag säkert massa fel eftersom jag bara är självlärd. Böcker, forum, filmer. Men jämfört med många andra jag ser lassa på för tok för mycket så ser min teknik bra ut. Det hjälper ju inte min rygg iofs.

Vet nån om det finns nån bra PT på nåt SATS i centrala stockholm som har bra koll på just teknik vid de tunga övningarna?

Martin Löwgren
2007-11-09, 14:52
Jag låter det aldrig gå till att tappa övre delen av ryggen utan slutar när jag känner att det är på väg. Men har inte tänkt att när det släpper där blir det än värre belastning på svanken. Tackar.

Vad gäller min teknik så gör jag säkert massa fel eftersom jag bara är självlärd. Böcker, forum, filmer. Men jämfört med många andra jag ser lassa på för tok för mycket så ser min teknik bra ut. Det hjälper ju inte min rygg iofs.

Vet nån om det finns nån bra PT på nåt SATS i centrala stockholm som har bra koll på just teknik vid de tunga övningarna?

Jag anses ha bra koll så om du vill kan jag hjälpa dig. Kommer köra marklyft imorrn på odenplan runt 4 tiden med min flickvän då hon inte heller är någon fena på den.

Förövrigt ska du inte alltid leta efter råd från "personlig tränare" då många är väldigt bristfälliga i sin kunskap.

PM så kan du få en artikel jag skrivit som debaterar ämnet så du är mer förberedd.

Martin Löwgren
2007-11-09, 14:54
Jag låter det aldrig gå till att tappa övre delen av ryggen utan slutar när jag känner att det är på väg. Men har inte tänkt att när det släpper där blir det än värre belastning på svanken. Tackar.

Vad gäller min teknik så gör jag säkert massa fel eftersom jag bara är självlärd. Böcker, forum, filmer. Men jämfört med många andra jag ser lassa på för tok för mycket så ser min teknik bra ut. Det hjälper ju inte min rygg iofs.

Vet nån om det finns nån bra PT på nåt SATS i centrala stockholm som har bra koll på just teknik vid de tunga övningarna?

Det stod i ditt 1a inlägg att du tappade övre delen av ryggen, därför jag gav dig det svaret.

rasmus77
2007-11-09, 15:57
Bugar och bockar.

Martin Löwgren
2007-11-09, 21:29
Bugar och bockar.

Inga problem. Är svårt att hjälpa någon över internet men man gör så gott man kan.

Är ju mycket lättare om man träffar personen, patienten i verkligheten.