handdator

Visa fullständig version : en liten fråga...


miapia
2003-04-27, 21:49
det pratas mycket om snabba kolhydrater hit och dit efter styrketräning, men gäller samma sak även efter konditionsträning, t.ex. ett spinningpass på 60 min aktiv cykling?

och är det i samma doser, dvs ca 1g/kg?

tänkte fråga bara för att få en anledning att äta lite godis mitt i veckan apropå tidigare trådar i ämnet... :naughty:

Bamse
2003-04-27, 21:55
Jorå, glykogendepåerna måste fyllas på även efter ett spinningpass! :thumbup:

miapia
2003-04-27, 22:13
kanon! :eating:

raiden
2003-04-28, 15:36
Om jag har förstått det rätt ska man alltså efter ett intervall/hiit pass på ca 20 min vänta 1h med mat. Efter den timman ska man då äta ungefär som man gör efter ett styrketräningspass, dvs snabba kolhydrater + protein? Eller är det Långsamma kolhydrater man ska ha eftersom man väntar 1 hel timma med att äta?

Bamse
2003-04-28, 15:45
raiden: Ta en titt i HIIT-trådarna. Det står en hel del om detta där. :thumbup:

raiden
2003-04-28, 15:58
Tyckte att jag sökte som en galning i de trådarna, men inte hittade jag något direkt. Kanske bara jag som var lite slö vid sökningen. får göra ett nytt försök ;)

mangemani
2003-04-28, 16:27
så alltså efter en morgonpromenad så ska man ha i sej snabba kolisar och proteiner alltså?

finns det nått pulver med tillräckligt med snabba kolisar och snabba proteiner som man kan ta direkt efter träningen?

King Grub
2003-04-28, 16:30
Originally posted by mangemani
så alltså efter en morgonpromenad så ska man ha i sej snabba kolisar och proteiner alltså?

finns det nått pulver med tillräckligt med snabba kolisar och snabba proteiner som man kan ta direkt efter träningen?

Alla gainers innehåller både snabba kolhydrater och protein.

Efter en lågintensiv promenad behöver du inte toksnabba kolhydrater. Ett snabbt protein är en fördel, dock.

En timme efter ett HIIT pass tycker jag inte heller att riktigt supersnabba kolisar behövs, inte om man kört cardion separat. Jag brukar ligga på medelsnabba, runt 80-90 i GI.

mangemani
2003-04-28, 16:32
men gainers är väl till för dom som inte deffar?jag menar går man inte upp i vikt på den eller är det jag som helt är ute och cyklar nu?

King Grub
2003-04-28, 16:36
Du cyklar. Efter ett hårt pass skall du ha snabba kolhydrater och snabbt protein, oavsett om du deffar eller bulkar. Och de finns i gainers. Men det går precis lika bra med rent vassleprotein + valfria snabba kolhydrater till det. Det blir samma sak. Jag kör som sagt med vassle+lösgodis. Andra använder dextropur. Men effekten blir detsamma som med gainer. Skillnaden är att du inte har en fixerad kolhydratmängd vid en viss mängd protein.

Bamse
2003-04-28, 16:36
Originally posted by mangemani
men gainers är väl till för dom som inte deffar?jag menar går man inte upp i vikt på den

Du går upp i vikt om du äter mer än du gör av med. Gainers går att använda även under deff. Tänk på det totala kaloriintaget bara.

Bamse
2003-04-28, 16:39
Jävla G(r)ubb-jävel, du hann före :)

mangemani
2003-04-28, 16:39
ok,hur mycket kan en sån hink kosta?om man nu vill ha en 1 kilo?
lösgodis?kan man äta det efter träningen när man deffar utan att gå upp i vikt(innom en viss mängd alltså)?

King Grub
2003-04-28, 16:39
Och precis på samma sätt går det att bulka på Diet Fuel eller liknande. Om man lägger till ett dietpulver till en kalorimängd där ens kroppsvikt står still och hamnar på kaloriöverskott så går man upp. Även om det står "Diet" på burken.

mangemani
2003-04-28, 16:41
Originally posted by Bamse


Du går upp i vikt om du äter mer än du gör av med. Gainers går att använda även under deff. Tänk på det totala kaloriintaget bara.

det totala kcaloriintaget behöver jag deffinitivt inte oroa mej för,ligger långt under det man ska ha i sej(det beror på att jag sänkt ner på kolisarna,det enda jag är strikt med är proteinet och fettet)

King Grub
2003-04-28, 16:41
Originally posted by mangemani
ok,hur mycket kan en sån hink kosta?om man nu vill ha en 1 kilo?
lösgodis?kan man äta det efter träningen när man deffar utan att gå upp i vikt(innom en viss mängd alltså)?

Titta i t ex webshoppen.

Hur många gånger skall det frågas om lösgodis? Det är ingen skillnad på det och t ex dextropur näringsmässigt. 1 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt kan vara lagom efter ett hårt pass. Det är inte mer näring i dextropur än i skum- eller gelégodis. Båda är rena sockerarter.

z_bumbi
2003-04-28, 16:45
mangemani: Ett kilo gainer kostar från ca 90 kr men den minsta förpackning med det kilopriset som jag sett är på 4 kg.

Finns tvåkilosförpackningar om man vill gå upp lite i pris.

mangemani
2003-04-28, 16:55
Innehåll:
Parameter/Mängd
Protein 30%
Fruktos 30%
Dextros 30%
De exakta värdena är väl bevarade företagshemligheter, men ligger i närheten av ovan nämnda.
NÄRINGSFAKTA
Energi KJ 1576
Energi kcal 377
Kolhydrater 60%
varav laktos <0.3%
Protein >25%
Fett <1.5%


detta är max gainer,och enligt er nu så är dom där 60% kolisarna snabba kolisar?läste lite om proteinerna i den och det lät fan lovande......men det jag blev lite skeptisk på var fettet,det lät rätt så mycket.

en fråga,man ska ta denna 2 ggr om dan,men om jag nu käkar protec+,ska jag då dra ner på det då?
om man nu käkar den där gainern efter träningen,måste man då få i sej riktig mat sen(snabba K/P)?

King Grub
2003-04-28, 16:58
Gainer eller vassle+snabba kolisar endast efter träningen. Inte 2 ggr/dag om du inte vill gaina fläsk. Ta den direkt efter träningen, sedan ett riktigt mål man efter 1 timme ungefär. Då behöver du inte lika snabba kolhydrater igen.

mangemani
2003-04-28, 17:02
Originally posted by King Grub
Gainer eller vassle+snabba kolisar endast efter träningen. Inte 2 ggr/dag om du inte vill gaina fläsk. Ta den direkt efter träningen, sedan ett riktigt mål man efter 1 timme ungefär. Då behöver du inte lika snabba kolhydrater igen.


hmm,stog at man skulle ta 2 grr,men jag litar på er,eliten alltså.

hmm,ok,så då kan man äta som normalt efter man har tagigt den då,jag menar sån mat som pasta och långsamma proteiner?hur ser du på at äta fett när man har tagigt en gainer?du har ju sagt att man ska undvika fett efter träningen,nån skillnad nu då?

King Grub
2003-04-28, 17:17
Originally posted by mangemani



hmm,stog at man skulle ta 2 grr,men jag litar på er,eliten alltså.

hmm,ok,så då kan man äta som normalt efter man har tagigt den då,jag menar sån mat som pasta och långsamma proteiner?hur ser du på at äta fett när man har tagigt en gainer?du har ju sagt att man ska undvika fett efter träningen,nån skillnad nu då?

Två gånger säger dem inte för att du skall komma i form, utan för att du skall tömma burken fortare och köpa en ny. ;)

Jag brukar ligga på medelsnabba kolhydrater 1 timme efter passet, alltså GI runt 80-90. Kokt potatis eller liknande. Protein från vanlig mat: kött, fisk, fågel, ägg, keso, skaldjur.

Nej, ingen skillnad på fettmängden. Mindre än 1.5 gram per 100, som det var i tabellen du listade, räknar jag som så gott som ingenting.

mangemani
2003-04-28, 17:20
tack för svaren.spelar det nån roll vilka proteiner man får i sej till dom medelsnabba kolisarna om man dricker en protec till målet?

då är det jag som springer iväg och köper en gainer imorn=)

King Grub
2003-04-28, 17:22
Originally posted by mangemani
tack för svaren.spelar det nån roll vilka proteiner man får i sej till dom medelsnabba kolisarna om man dricker en protec till målet?

då är det jag som springer iväg och köper en gainer imorn=)

Kör inte så mycket på pulver. Ät riktig mat. Om inte annat känns det psykiskt bättre att äta kött och potatis än potatis med Protec till.

Men kom ihåg: rent vassle + 100 gram skumbananer efter träningen bräcker din gainer när som helst. :cheers:

mangemani
2003-04-28, 19:21
jojo,klart jag ska käka riktig mat,frågade bara om det spelade nån roll med proteinerna=)

hmm,hur mycket kcal kan 100 gram skummbananer ligga på då?hur mycket kostar en hink med rent vasle som typ räker 1 månad då?

nilzon
2003-04-28, 19:26
Kostnad för vassle kan du kolla i webshoppen här på kolozzeum, exempelvis exell 1kg kostar 149 tror jag. Sen kan du själv räkna ut hur länge den räcker beroende på hur mycket du tar.

z_bumbi
2003-04-28, 19:33
Eiselts gainern har ju även långsamma kolhydrater i sig, fruktosen men att äta den två gånger om dan är överdrivet beroende på person.

100 g skumbananer ligger på ca 320 kcal kanske..

Hur länge vasslen räcker beror ju på hur mycket du använder per dag, kostnaden för vasslen avgörs ju också av vilket märke du köper.
0,4-0,5 g/kg kroppsvikt direkt efter träningen kan ju vara ett riktmärke för vassle dock.

Grahn
2003-04-28, 19:35
Fruktos är ju rätt kass på att fylla på muskelglykogen tyvärr.

mangemani
2003-04-28, 19:46
Originally posted by z_bumbi
Eiselts gainern har ju även långsamma kolhydrater i sig, fruktosen men att äta den två gånger om dan är överdrivet beroende på person.




jojo,men inehåller en massa snabba kolisar med.....jo,king grub nämde att man bara ska äta den 1 gång om dagen(efter träningen)...annars blir man rund.

jaja,ska iaf testa och se...om det inte ger nått mäktigt resultat så går jag på king grubs metod=)

mangemani
2003-04-28, 19:46
by the way,vad är fruktos för nått?

Grahn
2003-04-28, 19:59
En sockerat som mest bränns i levern och inte fyller på ditt muskelglykogen nämnvärt.

mangemani
2003-04-28, 20:01
ok,och den finns i??godis eller?

z_bumbi
2003-04-28, 20:11
mangemani: Vanligt "socker" innehåller fruktsocker (fruktos) och druvsocker, vanligt socker finns i godis, alltså finns det fruktos i godis.
Jag tror inte den lilla mängden man får i sig genom att äta godis i samband med träningen är negativ då man ju även tömt leverns förråd och de behöver ju också fyllas på.

Själv använder jag en blandning av oboy och maltodextrin i samband med träningen och får även då lite fruktos men jag använder även kassein i denna blandning så jag räknas kanske inte :D

miapia
2003-04-28, 21:44
apropå vad tråden till en början handlade om... :)

sura nappar efter ett hårt spinningpass idag gjorde träningen om möjligt ännu roligare! svårt att sluta äta dom bara... :eating:

Lellan
2003-04-28, 21:49
Originally posted by miapia
apropå vad tråden till en början handlade om... :)

sura nappar efter ett hårt spinningpass idag gjorde träningen om möjligt ännu roligare! svårt att sluta äta dom bara... :eating:

Finns massor med gott.. idag blidde det 50 g maränger vilket inte låter mycket - men tro mig.. massor!! :eating: :D

Lopezzo
2003-04-29, 13:53
Hmmmm. Du menar alltså på fullaste allvar att du käkar lösgodis efter ett träningspass när du deffar??? Det är väl ändock inte det nyttigaste du kan äta eller? Själv kör jag faktistk bara medelsnabba kollisar efter mitt styrkepass och HIIT som jag kombinerar. Har deffat i en månad nu, minskat två kilo i vikt och 5 cm i midjan, får se vart det slutar :)

Lopezzo

King Grub
2003-04-29, 13:55
Klart det är på allvar. Spelar ingen roll om det är bulk eller deff: efter ett träningspass är det snabba kolhydrater som gäller! Dextropur är enklare, att bara blanda ner i proteindrinken, men godis är godare, och innehåller inte mindre näring. Båda är rent socker, inget annat.

ivandrago
2003-04-29, 16:22
Originally posted by King Grub
Klart det är på allvar. Spelar ingen roll om det är bulk eller deff: efter ett träningspass är det snabba kolhydrater som gäller! Dextropur är enklare, att bara blanda ner i proteindrinken, men godis är godare, och innehåller inte mindre näring. Båda är rent socker, inget annat.

håller med grub, men skulle själv inte käka godis efter passet under en deff, utan hellre något näringsrikt, typ banan. Detta för att försöka få i mig så mycket hälsosam, riktig mat som möjligt under deffen, som annars inte är så hälsosam med tanke på att man har energiunderskott och ligger lågt på kolisar.

Lopezzo
2003-04-29, 17:33
Så om jag kör ett styrkepass 45min +15min HIIT och softar en timme utan att äta äter du då hellre smågodis än tex vitt bröd?
Och generellt måste man äta så snabba kolhydrater räcker det inte med typ 80 efter detta pass??

Och om man nu äter hypersnabba kolhydrater med ett vassle protein ca en timme efter träning när är det då lämpligt att äta igen? dvs när faller blodsockret till en oacceptabel nivå?

Tacksam för svar..

Lopezzo

King Grub
2003-04-29, 17:54
Originally posted by Lopezzo
Så om jag kör ett styrkepass 45min +15min HIIT och softar en timme utan att äta äter du då hellre smågodis än tex vitt bröd?
Och generellt måste man äta så snabba kolhydrater räcker det inte med typ 80 efter detta pass??

Och om man nu äter hypersnabba kolhydrater med ett vassle protein ca en timme efter träning när är det då lämpligt att äta igen? dvs när faller blodsockret till en oacceptabel nivå?

Tacksam för svar..

Lopezzo

Har du tränar styrka skall du aldrig "softa" någon timme. Då är det näring direkt som gäller, snabba kolhydrater + protein, oavsett om du kört HIIT eller inte efter styrkan.

Jag väljer hellre lösgodis än vitt bröd, ja. Om jag äter 6 mål om dagen räcker det om jag får kolhydrater med näring i från 5 av dem. Efter passet är jag mer intresserad av att få upp insulinnivåerna så snabbt som möjligt och påbörja glykogeninlagringen. Smakar det gott är det ett plus, och om jag nu kan äta godis en gång om dagen och vill göra det, så why not?

Du skall inte äta hypersnabba kolhydrater 1 timme efter träningen, utan direkt efter. Sedan, ytterligare en timme senare, kan det vara lämpligt med ett vanligt mål. Då behöver inte kolhydraterna vara hypersnabba alls.

Om du bara kört HIIT cardio kan du vänta ett tag med att äta, men inte om du kört både och, eller styrka.

Lopezzo
2003-04-29, 19:54
Men om man gör som du säger så faller ju hela idén med HIIT dvs EFTERFÖRBRÄNNINGEN som stannar upp vid intag av snabba kolhydrater!!! ???

Menar du att man skall ta snabba kollisar och vassle direkt efter styrkepasset fastän man skall köra HIIT DIREKT efter?? Jag vet att det är bättre att köra HIIT för sig självt men jag har fan inte tid!

Lopezzo:confused:

nilzon
2003-04-29, 19:59
King Grub sa att om man styrketränar ska man inta snabba kolhydrater och vassle direkt efter, om du även kör hiit direkt efter styrketräningen ska du ta det direkt efter passat. Om du däremot bara kör HIIT så kan du vänta ett tag, kanske en timme enligt King Grub

Lopezzo
2003-04-29, 20:06
Ja, alltså jag vet vad han sa men det hjälper ju föga....Det intressanta är att EFTERFÖRBRÄNNINGEN förvinner!!!!!!!

Lopezzo

nilzon
2003-04-29, 20:12
Om du har styrketränat innan har du brutit ner musklerna och de kräver därför snabbt energi

King Grub
2003-04-29, 20:13
Kan du länka till eller visa någon som helst källa eller studie som visar att efterförbränningen försvinner? Har jag aldrig sett, i alla fall.

ivandrago
2003-04-29, 20:16
efterförbränningen försvinner inte. Visst stannar man upp den ett tag om man intar snabba kolisar, men efterförbränningen håller på en lååång tid efter passet, oavsett om du äter eller inte. Kör du ett styrkepass och sedan ett intervallpass och sedan väntar med att äta en timme kan du räkna med ordentlig muskelförlust.

ivandrago
2003-04-29, 20:17
poängen med att vänta en timme med att äta är att efterförbränningen är som bäst direkt efter passet, men den fortsätter som sagt.

Lopezzo
2003-04-29, 20:32
En sak till bara fan va snnabt Ni svarar askul verkligen, jag menar svaren tar inte typ två dar som de tar på Bk:s forum.

Jag vet jag är trögfattad. Ska jag ta de snabba kollisarna mella styrkan och HIIT eller efter hela passet? Jag hade tagit dom efter hela då jag inte tror att kroppen fatta att man börja springa så att säga. Alltså mellan eller efter?
Tacksam för svar.

Lopezzo..

nilzon
2003-04-29, 20:35
Efter

Grahn
2003-04-29, 20:53
Största fördelen med HIIT är ju att ökad kondis hjälper kroppen att använda fett som energikälla 24/7.