handdator

Visa fullständig version : Skadad och försvagad axel. Tips på träning?


Gixxe-r
2007-11-09, 00:46
Hej. Jag lyckades skada min axel i en motorcykelolycka för lite mer än ett år sedan. Vad som hände var att nerverna till deltoideus slets ur ryggmärgen, trapezius drog på sig nervskador etc.

Jag fick diagnosen total denervation på deltoideus och läkarna sade att jag aldrig skulle kunna röra armen igen, den var i princip förlamad. Jag kunde bara röra underarmen med hjälp av biceps. Jag fick även en titanplatta insatt då nyckelbenet var brutet och pga nervpåverkan.

Men till nuläget då!

Jag kan röra armen till 99 %. För 4 månader sen avskrev läkaren mig då de anser att de inte kan göra mer, rekommenderade "aggressiv sjukgymnastik". Sjukgymnasten avskrev mig någon vecka senare då hon ansåg att jag skötte träningen bra själv.

Saken är den att när jag kör axellyft i sidled så klarar jag max 12 reps på 3 kilo, 3 set. Vanlig press så klarar jag ca 7 kg. Inga imponerande siffror men jag är glad över det då jag inte ens klarade att lyfta armen utan vikter för ett år sedan.

Som det är så har jag alltid kört hårt med min axel sen jag fick skadan, då jag trodde att jag skulle förbli förlamad och hade inget att förlora. Dessutom har både sjukgymnast och läkare sagt att det får "göra lite ont". Jag behöver eran hjälp med vettiga övningar som jag kan utföra på gymmet. Och så effektiva som möjligt då jag måste nå normal fysisk förmåga i axeln innan mars 2008. Jag tränar förövrigt mycket rygg, bål och bröst för att stärka muskulaturen runt omkring. Kör även en hel del på rotatorerna i axeln.

Tacksam för svar.

Gixxe-r
2007-11-09, 00:56
Gick inte att edita av någon anledning. Ville bara tillägga att det handlar inte om någon sjukgymnastik/rehab nu utan jag kör för fullt (vad jag klarar av) på gymmet och -skall- göra det enligt läkare och sjukgymnastik.

L-Sami
2007-11-09, 01:00
Härligt att du har återhämtat dig så bra, bra övningar för deltsen och trapzen är drag till hakan med stång, militärpress, lutande hantelsidolyft och shrugs.

Gixxe-r
2007-11-09, 01:03
Med lutande hantelsidolyft menar du att jag skall luta mig lite framåt med överkroppen, svankad? :)

Fed up
2007-11-09, 10:54
Grattis till återhämtningen!

Tänk på att värma upp axlarna innan du tränar dem (gäller även bröst, rygg, dips osv). Kolla i övningsbanken, där finns massor bra övningar.

Gixxe-r
2007-11-09, 19:47
Tack för tipsen. Jag har faktiskt gjort så att jag sänkte från 3 till 2 kilo så jag kan öka repititionerna istället och öka uthålligheten. Känns löjligt att pressa en axel som knapps finns, dumt också. *gah!*

Martin Löwgren
2007-11-09, 21:31
Tack för tipsen. Jag har faktiskt gjort så att jag sänkte från 3 till 2 kilo så jag kan öka repititionerna istället och öka uthålligheten. Känns löjligt att pressa en axel som knapps finns, dumt också. *gah!*

Glöm absolut inte att träna rotatorcuffen, sjukt viktigt efter axelproblematik.

Övningar för rotatorcuffen finns här på kolozeum någonstans :)