handdator

Visa fullständig version : Vingmuskler övningar


DjiinZ
2007-11-08, 19:43
Okej grabbar nu har jag kollat lite här o där på olika sidor och sökt här på kollo men jag hittar ingenstans "vingmuskler" träning. Jag vill ha skit stora vingmuskler men än så länge har jag bara fjunga små par. Det jag tränar för att träna vingarna e ju rygg övningar....duh :P

Mina rygg pass som jag gör o kan än så länge o dessa tar på vingarna (tror ja).

-Rowing motion
-Behind neck pull down
-chin up fast bakom huvet istället
-vanliga chin up

Jag behöver fler tips till vingarna

Frustrator
2007-11-08, 19:45
Det är muskeln latissimus dorsi du menar, kolla på erxv så hittar du fler övningar.

regus
2007-11-08, 19:45
Latsen (vingarna) växer av roddar också.


Så att du vet..

DjiinZ
2007-11-08, 19:50
Latsen (vingarna) växer av roddar också.


Så att du vet..

de har jag skrivit me Rowing motion

edit. ska ta me att ja kör på en rod maskin

Nimille
2007-11-08, 19:52
De du nämnt täcker ganska många övningar, och är mer än behövligt för att bygga fina lats. Har du gett det tillräckligt med tid? Kanske gör något fel?

regus
2007-11-08, 19:53
Kan felet vara att du inte tillåter dig att växa? (läs äter för lite, går inte upp i vikt)

DjiinZ
2007-11-08, 19:55
De du nämnt täcker ganska många övningar, och är mer än behövligt för att bygga fina lats. Har du gett det tillräckligt med tid? Kanske gör något fel?

som vad? kankse gör jag fel på själva övningarna, för jag brukar ha så brett grepp om stången jag kan för att sätta vingarna. Jag e ute efter riktigt stora o breda vingar, så att när jag spänner dom så ska de se ut självaste vingar under armarna *cupid*

snartspensligvegan
2007-11-08, 19:58
Träna 10-15 år till så sitter de nog där?

Gnusram
2007-11-08, 19:59
Sluta kalla det vingar, då kommer de att växa till sig direkt! *popcorn*

DjiinZ
2007-11-08, 20:16
förlåt Gnusram jag ska sluta kalla de vingar *cupid*

regus ifall jag tar in mer mat än vad gör nu kommer jag inte palla o gå längre.

komigen grabbar har ni inga tips, va gör ni själva för att biffa på en muskel extra mkt.

Ps. ska inte låta denna tråden få dö *gah!*

Nimille
2007-11-08, 20:22
Hur länge har du tränat, hur gammal är du, hur mycket väger du, hur lång är du?

DjiinZ
2007-11-08, 20:26
Hur länge har du tränat, hur gammal är du, hur mycket väger du, hur lång är du?

tränat 1 o ett halvt år nu
år 16
väger 65 kg
min skolsköterska säger att jag e 180 cm lång

Nimille
2007-11-08, 20:27
Har du gått upp i vikt något på senaste tiden?
Mat brukar bota allt

Handcuff
2007-11-08, 20:28
tränat 1 o ett halvt år nu
år 16
väger 65 kg
min skolsköterska säger att jag e 180 cm lång

Som tidigare sagts - ge det 5-15år så kommer det se prima ut:D

Rahf
2007-11-08, 20:39
Regel nummer ett: Vill du att en muskel ska bli större så måste du gå upp i vikt. Nej det finns ingen hemlig övning eller nåt supertillskott som kommer att åstadkomma det utan du måste träna, äta och vila tillräckligt.

65kg är ingenting, du är smal. Din attityd oroar mig.

Raggis
2007-11-08, 20:50
"går upp i vikt? Damn jag går ALDRIG upp i vikt jag har haft samma vikt nu i 2 år vägen 65."

*rolleyes*

Det är inte dina övningar det är fel på - det är kosten.

Mourten
2007-11-08, 21:14
Fel, de finns supermedel men doping är ingen bra lösning.
Gör som alla andra säger ät mer, du är 180 cm väger 65 kg, jag är 177 jag väger 84 och ser mig som hyffsat rippad.

DjiinZ
2007-11-08, 21:23
ja ska inte dopa mig elle nåt sånt. mer mat skulle inte funka, ifall ni va me mig skulle ni förstå de. jag har haft sånhär skit när ja va liten oxå fast då åt jag massa skräp o skit o ja va oxå då undervikt :P

tobbo
2007-11-08, 21:36
Vad jag har förstått så vill han ha en fysik som Bruce Lee som ni kan se på bilden <-- och det är väll därför han är så pass smal och vill hålla sig trimmad.

OnT: Så har de andra redan skrivit bra övningar.

Rahf
2007-11-08, 21:40
Fel, de finns supermedel men doping är ingen bra lösning.
Gör som alla andra säger ät mer, du är 180 cm väger 65 kg, jag är 177 jag väger 84 och ser mig som hyffsat rippad.

Visst, men det händer fortfarande inte mycket om du inte äter tillräckligt för att gå upp i vikt. Även steroidmissbrukare måste äta för att växa.

Allan
2007-11-08, 22:04
Nej, du får inte bredare lats av att hålla extremt brett. Belastningskedjan funkar inte så.

Rahf
2007-11-08, 22:19
ja ska inte dopa mig elle nåt sånt. mer mat skulle inte funka, ifall ni va me mig skulle ni förstå de. jag har haft sånhär skit när ja va liten oxå fast då åt jag massa skräp o skit o ja va oxå då undervikt :P

Du och väldigt många andra. Såvida du inte har en hormonell störning (sköldkörteln) så är du inget unikum utan äter helt enkelt för lite. Mer mat funkar, du har inte lagt ner tillräckligt med tid, energi eller entusiasm för att få det att funka.

Snabba lösningar finns inte.

Skriv gärna på mer formell svenska så kommer du förmodligen få fler svar också.

DjiinZ
2007-11-08, 22:52
tobbo du verkar veta hur jag funkar :P

Shiit Allan de visste jag inte, fan här har jag gått runt och försöka och ha så brett som möjligt :confused: Hur funkar de igentligen?

Rahf förlåt för svenskan är så van från msn snack. Men ska jag skriva upp hur mycket jag äter under en dag och sen kan du trycka in lite saker här och där :)

snartspensligvegan
2007-11-09, 01:39
ja ska inte dopa mig elle nåt sånt. mer mat skulle inte funka, ifall ni va me mig skulle ni förstå de. jag har haft sånhär skit när ja va liten oxå fast då åt jag massa skräp o skit o ja va oxå då undervikt :P*rolleyes* *bs*

agazza
2007-11-09, 01:44
En helt annan fråga från mig kan man säga.

Jag får dålig kontakt med muskeln. Jag kör chins, pullups rodd och t-bar men får ändå inte någon riktig träningsvärk i latsen.

Vilken övning känner ni att NI för mest träningsvärk i latsen?

Rahf
2007-11-09, 07:40
En helt annan fråga från mig kan man säga.

Jag får dålig kontakt med muskeln. Jag kör chins, pullups rodd och t-bar men får ändå inte någon riktig träningsvärk i latsen.

Vilken övning känner ni att NI för mest träningsvärk i latsen?

Chins och latsdrag. Träna på lättare vikter och dra med skuldrorna.

Spawn
2007-11-09, 08:08
Lånar tråden lite vad för andra övningar hjälper latsen till i?

Hjälper de till att stabilitera osv och i vilka övningar förutom de som är tillämpade för latsen?

För som det ser ut nu kör jag inte övningar i syfte för att bygga lats även fast jag får kontakt i en del övningar.

DjiinZ
2007-11-09, 10:23
Okej ja ska ta och göra ett exprement på mig nu, ska prova o gå upp i vikt till 70 sen stannar jag för jag är inte ute efter och vara biff vill hällre ha en slank kropp med muskler och smidighet. Jag ska äta dubbel portion på allt förutom frukost tror jag för de smakar äckligt men för mycket gröt och mackor :smash:

Så hur mycket går man upp i vikt av muskler under en månad, är det 0,5 kg?

Spawn
2007-11-09, 10:31
Okej ja ska ta och göra ett exprement på mig nu, ska prova o gå upp i vikt till 70 sen stannar jag för jag är inte ute efter och vara biff vill hällre ha en slank kropp med muskler och smidighet. Jag ska äta dubbel portion på allt förutom frukost tror jag för de smakar äckligt men för mycket gröt och mackor :smash:

Så hur mycket går man upp i vikt av muskler under en månad, är det 0,5 kg?


Tror de brukar säga att man kan med riktigt bra kost träning och sömn gå upp 3-4.5kg muskler på ett år.

Martin Löwgren
2007-11-09, 10:38
Regel nummer ett: Vill du att en muskel ska bli större så måste du gå upp i vikt. Nej det finns ingen hemlig övning eller nåt supertillskott som kommer att åstadkomma det utan du måste träna, äta och vila tillräckligt.

65kg är ingenting, du är smal. Din attityd oroar mig.

Bra skrivet. Instämmer till fullo.

Martin Löwgren
2007-11-09, 10:43
En helt annan fråga från mig kan man säga.

Jag får dålig kontakt med muskeln. Jag kör chins, pullups rodd och t-bar men får ändå inte någon riktig träningsvärk i latsen.

Vilken övning känner ni att NI för mest träningsvärk i latsen?

Att träna rygg är riktigt svårt. I början känns det som att man bara drar med armarna och att ryggen inte aktiveras överhuvudtaget. En förklaring kan vara att belastningen placeras i händerna. Mitt emellan händerna och ryggmusklerna finns armbågsledens böjarmuskler (M. biceps brachii, M. Brachialis och M. brachioradialis). Dessa muskler får arbeta onödigt mycket vid felaktig teknik vid ryggträning.


För att utveckla en bra och stark ryggmuskulatur kan du testa att följa dessa punkter.

• Tekniken - Be en erfaren person visa dig några ryggövningar. På så sätt lär du dig ett korrekt utförande vilket ger dig bra resultat och minimerar risken för skador. Har man en gång lärt sig ett fulländat utförande sitter det oftast kvar livet ut (likaså om man lärt sig ett felaktigt)

• Rörelselängden - Låt inte belastningen vara så tung att den begränsar dig från att arbeta i muskelns fulla längd. Sträck ut muskeln helt och kontrahera sedan maximalt.

• Skulderpartiet – Många instruktörer pratar om hur viktigt det är att man först ska sänka skuldran innan man påbörjar själva draget. Detta är helt korrekt, skuldran måste sänkas, men jag personligen ogillar att dela upp övningen i delkomponenter (moment). Det är bättre att man tränar övningen som en funktionell enhet där bl.a skuldrorna sänks under neddraget integrerat i rörelsen, istället som isolerat i början av neddraget.

• Kontakten - Rikta all din fokus på att försöka dra med ryggmusklerna, INTE med armmusklerna. Hitta kontakten med ryggen och tänk att armarna inte ska påverka rörelsen. Dra med armbågar / skuldra använder vissa som förklaringsmodell.

• Tempot – Muskeln jobbar lika mycket när du drar (den koncentriska fasen) som när du släpper tillbaka (den excentriska fasen) vikten. Man utvecklar inte en kraftig ryggmuskulatur om man måste gunga upp och ner för att orka utföra övningen. Det gäller att aktivera ryggmusklerna så att de får arbeta inte visa hur man gungar en gunga.

Bra övningar för den ytliga ryggmuskulaturen
• Chins
• Latsdrag
• Sittande rodd (involverar även den djupa ryggmuskulaturen)
• Skivstångsrodd (involverar även den djupa ryggmuskulaturen)
• Hantelrodd (involverar även den djupa ryggmuskulaturen)

/Axon

DjiinZ
2007-11-09, 11:12
Tror de brukar säga att man kan med riktigt bra kost träning och sömn gå upp 3-4.5kg muskler på ett år.
Men hur mkt kan jag komma upp under en vecka för att kunna uppnå de fantastiska resultaten *drool* Förresten du menar bara rena muskler nu o inte fett right?

Doctor Snuggles
2007-11-09, 11:25
En helt annan fråga från mig kan man säga.

Jag får dålig kontakt med muskeln. Jag kör chins, pullups rodd och t-bar men får ändå inte någon riktig träningsvärk i latsen.

Vilken övning känner ni att NI för mest träningsvärk i latsen?

Men lägg ner med träningsvärk/kontakt-galenskaperna. Det enda det ger en indikation på är att du tränat muskeln. Inte på hur bra, eller hur mycket den kommer att växa/bli starkare.

Doctor Snuggles
2007-11-09, 11:30
Sedan angånde strikt utförande, "dra inte med armarna", och allt annat tjafs. *bs*
Jag vill se den person som lyckas göra ett latsdrag eller en rodd UTAN att aktivera ryggen ordentligt.

agazza
2007-11-09, 12:25
Att träna rygg är riktigt svårt. I början känns det som att man bara drar med armarna och att ryggen inte aktiveras överhuvudtaget. En förklaring kan vara att belastningen placeras i händerna. Mitt emellan händerna och ryggmusklerna finns armbågsledens böjarmuskler (M. biceps brachii, M. Brachialis och M. brachioradialis). Dessa muskler får arbeta onödigt mycket vid felaktig teknik vid ryggträning.


För att utveckla en bra och stark ryggmuskulatur kan du testa att följa dessa punkter.

• Tekniken - Be en erfaren person visa dig några ryggövningar. På så sätt lär du dig ett korrekt utförande vilket ger dig bra resultat och minimerar risken för skador. Har man en gång lärt sig ett fulländat utförande sitter det oftast kvar livet ut (likaså om man lärt sig ett felaktigt)

• Rörelselängden - Låt inte belastningen vara så tung att den begränsar dig från att arbeta i muskelns fulla längd. Sträck ut muskeln helt och kontrahera sedan maximalt.

• Skulderpartiet – Många instruktörer pratar om hur viktigt det är att man först ska sänka skuldran innan man påbörjar själva draget. Detta är helt korrekt, skuldran måste sänkas, men jag personligen ogillar att dela upp övningen i delkomponenter (moment). Det är bättre att man tränar övningen som en funktionell enhet där bl.a skuldrorna sänks under neddraget integrerat i rörelsen, istället som isolerat i början av neddraget.

• Kontakten - Rikta all din fokus på att försöka dra med ryggmusklerna, INTE med armmusklerna. Hitta kontakten med ryggen och tänk att armarna inte ska påverka rörelsen. Dra med armbågar / skuldra använder vissa som förklaringsmodell.

• Tempot – Muskeln jobbar lika mycket när du drar (den koncentriska fasen) som när du släpper tillbaka (den excentriska fasen) vikten. Man utvecklar inte en kraftig ryggmuskulatur om man måste gunga upp och ner för att orka utföra övningen. Det gäller att aktivera ryggmusklerna så att de får arbeta inte visa hur man gungar en gunga.

Bra övningar för den ytliga ryggmuskulaturen
• Chins
• Latsdrag
• Sittande rodd (involverar även den djupa ryggmuskulaturen)
• Skivstångsrodd (involverar även den djupa ryggmuskulaturen)
• Hantelrodd (involverar även den djupa ryggmuskulaturen)

/Axon

Tack så mycket för det utförliga svaret :) :thumbup:

Men lägg ner med träningsvärk/kontakt-galenskaperna. Det enda det ger en indikation på är att du tränat muskeln. Inte på hur bra, eller hur mycket den kommer att växa/bli starkare.


Jag vill ha ont i ryggen dagen efter ryggpasset, vill du ha på ett annat sätt får du gärna ha det.

bertbert
2007-11-09, 12:29
Lånar tråden lite vad för andra övningar hjälper latsen till i?

Hjälper de till att stabilitera osv och i vilka övningar förutom de som är tillämpade för latsen?

För som det ser ut nu kör jag inte övningar i syfte för att bygga lats även fast jag får kontakt i en del övningar.

För min del är den bästa latsbyggaren skivstångsrodd med långt rörelseomfång. Latsdrag är givetvis bra också, och chins.

Martin Löwgren
2007-11-09, 13:00
För min del är den bästa latsbyggaren skivstångsrodd med långt rörelseomfång. Latsdrag är givetvis bra också, och chins.

Agree. Stort ROM är the shit vid latsövningarn.

Rahf
2007-11-09, 13:03
Men hur mkt kan jag komma upp under en vecka för att kunna uppnå de fantastiska resultaten *drool* Förresten du menar bara rena muskler nu o inte fett right?

Fett kommer vara en del av den ekvationen också. Det som han givit exempel på är hur mycket ren muskelmassa man kan tänkas lägga på sig. Räkna med en hyfsad andel fett där också.

En vecka är ingenting, det ger inget att ens räkna på så kort tid.

Raggis
2007-11-09, 14:40
Jag har sällan träningsvärk i ryggen, ändå är det min dominerande muskelgrupp. Sluta haka upp er på pump och dylika saker.

Tjuckot
2007-11-09, 14:53
Jag har sällan träningsvärk i ryggen, ändå är det min dominerande muskelgrupp. Sluta haka upp er på pump och dylika saker.

Jag har ofta träningsvärk i min rygg och det är min bästa muskelgrupp *jobbig* :D

Raggis
2007-11-09, 14:54
Jag har ofta träningsvärk i min rygg och det är min bästa muskelgrupp *jobbig* :D

:thefinger :D

Martin Löwgren
2007-11-09, 15:02
Jag har ofta träningsvärk i min rygg och det är min bästa muskelgrupp *jobbig* :D

Me 2. Fruktansvärda känningar i armhålan vid forcerad extention/adduction dagen efter *flex*

überstarken
2007-11-09, 15:09
Du kommer troligtvis lägga på dig en stor andel muskler om du tillåter dig att gå upp i vikt samtidigt som du tränar regelbundet, dels pga att du inte varit fet(are) förut (ett antagande), och dels pga att du är såpass ung och har en hormonbalans som är till din fördel.

Det finns förresten ingenting som säger att du måste äta gröt och mackor till frukost.

DjiinZ
2007-11-09, 17:25
über exakt det är jag ute efter bara muskler, jag vill inte bli stor. Är det pga av massan man blir stor för det är jag inte ute efter. Gröt och mackor går snabbast och fixa + så blir man mätte längre :)

Rahf ifall det kommer och ta mig ett 1år att bara gå upp i vikt av bara muskler så får de göra det jag har massa tid i livet och spendera på oxå. Men vet du hur mycket man kankse skulle gå upp i vikt av bara muskler som är normalt under tidsperiod te.x månad.

Edit: väntar på att spawn också ska svara ifall ni andra inte vet.

agazza
2007-11-09, 17:27
Jag har inte direkt mycket fett, självklart skulle jag kunna ha mindre, men jag brukar kunna gå upp i medel 0.2kg i veckan under ganska lång tid utan att tappa magrutorna.

Rahf
2007-11-09, 17:40
über exakt det är jag ute efter bara muskler, jag vill inte bli stor. Är det pga av massan man blir stor för det är jag inte ute efter. Gröt och mackor går snabbast och fixa + så blir man mätte längre :)

Rahf ifall det kommer och ta mig ett 1år att bara gå upp i vikt av bara muskler så får de göra det jag har massa tid i livet och spendera på oxå. Men vet du hur mycket man kankse skulle gå upp i vikt av bara muskler som är normalt under tidsperiod te.x månad.

Edit: väntar på att spawn också ska svara ifall ni andra inte vet.

Nej jag som själv inte har tillräcklig erfarenhet kan inte svara på hur mycket muskler du maximalt kan lägga på dig på en månad. Det är fortfarande en fis i rymden. Ett år är även det lite tid, det finns ingen som på laglig väg går upp så väldans mycket på ett år så att man kan kallas stor.

Vill du få muskler så måste du gå upp i vikt. Vill du minimera fettökningen så får du lägga dig på ett litet överskott och gå upp långsamt. Du kommer fortfarande lägga på dig fett, ja det kommer att hända och nej det finns ingen väg runt det.

Allan
2007-11-09, 17:45
Man ska inte blanda ihop känningar av extremlägesträning med att man kommit åt muskeln. Det är fruktansvärt svårt att prickskjuta latsen. Oftast växer de som en gynnsam bieffekt av annan ryggträning. Och nej, det är inte det bredaste greppet som aktiverar latissimus - kör man för brett kommer man att träffa teres major istället (länkar finns i övningsbanken). Det som verkar bygga bäst är istället långa drag. och ju smalare man håller desto längre drag får man.
Jag haver för mig att Arne talat sig varm för olika typer av axelbreda eller smalare drag uppifrån, som latsbyggare. Dessutom finns det naturligtvis en uppsjö med bra övningar, som dock kräver att man faktiskt har lite muskler för att kunna tillgodogöra sig dessa. Inga nybörjarövningar m a o.
Allan skulle rekommendera sittande breda drag uppifrån ner till antingen halsgropen eller till nacken, därefter seated lat pulley row, för att avsluta med skivstångsrodd och slutligen marklyft. 4-5 arbetsset per övning - summa ca 20 arbetsset.

Allan
2007-11-09, 17:46
Vill du få muskler så måste du gå upp i vikt. Vill du minimera fettökningen så får du lägga dig på ett litet överskott och gå upp långsamt. Du kommer fortfarande lägga på dig fett, ja det kommer att hända och nej det finns ingen väg runt det.

Bra svar!

Diggler
2007-11-09, 17:59
Jag tycker att latsen behöver mycket träning och ofta. Testa att träna rygg 2ggr/vecka. Du skulle kanske kunna splitta det såhär; Mån: rygg+biceps, ons: bröst, axlar, triceps fre: ben+rygg. Två ryggpass/vecka.

En väldigt bra övning för latsen (hela ryggen, och även armarna) är skivstångsrodd.

http://exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Satsa på att bli riktigt stark i den övningen, kör minst 4 set med 4-8 reps i varje på tunga vikter, så kommer dina lats att växa till sig. Komplettera med chin-ups, pull-ups eller latsdrag i någon variant.

Käka ordentligt är väldigt viktigt. Stadig frukost, gröt, mackor med kött-och ostpålägg och ägg. Bambamat i mängder till lunch, middag med mycket kött eller fisk och en kvällsmat liknande vad du åt till frukost.

DjiinZ
2007-11-09, 18:17
Vill du få muskler så måste du gå upp i vikt. Vill du minimera fettökningen så får du lägga dig på ett litet överskott och gå upp långsamt. Du kommer fortfarande lägga på dig fett, ja det kommer att hända och nej det finns ingen väg runt det.

Då tänker jag köra på detta, passar bäst mig. Lite info om de så jag inte gör något fel.

haha va kul med ett nytt mål att gå upp 5 kilo :D

Sheogorath
2007-11-09, 18:23
Jag har sällan träningsvärk i ryggen, ändå är det min dominerande muskelgrupp. Sluta haka upp er på pump och dylika saker.

+15

Sheogorath
2007-11-09, 18:31
Ni glömmer maskinpullovers och kabelpullovers (med trissorna i axelhöjd).

Fruktansvärt underskattade övningar. Maskinpullovers, i synnerhet, var otroligt omtyckt när Nautilus fixade fram den (70-talet?), och i min mening med all rätt.

Otroligt komplett och bra övning.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVPullover.gif

überstarken
2007-11-09, 18:49
über exakt det är jag ute efter bara muskler, jag vill inte bli stor. Är det pga av massan man blir stor för det är jag inte ute efter. Gröt och mackor går snabbast och fixa + så blir man mätte längre :)

Rahf ifall det kommer och ta mig ett 1år att bara gå upp i vikt av bara muskler så får de göra det jag har massa tid i livet och spendera på oxå. Men vet du hur mycket man kankse skulle gå upp i vikt av bara muskler som är normalt under tidsperiod te.x månad.


Du kommer inte att gå upp i vikt av bara muskler, det kommer att bestå av både muskler och fett. Dock kan du vid "lagom" hög viktuppgång gå ner i alt. hålla dig på samma fett% och samtidigt upp i vikt. Sen kan du ju även deffa då/om du tycker fetthalten blir för hög.

Markushjo
2007-11-09, 21:17
Sluta kalla det vingar, då kommer de att växa till sig direkt! *popcorn*

WORD! *cupid*

snartspensligvegan
2007-11-09, 23:15
Ni glömmer maskinpullovers och kabelpullovers (med trissorna i axelhöjd).

Fruktansvärt underskattade övningar. Maskinpullovers, i synnerhet, var otroligt omtyckt när Nautilus fixade fram den (70-talet?), och i min mening med all rätt.

Otroligt komplett och bra övning.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVPullover.gifJust den maskingen hos nautilus är ju riktigt skön och galet tung också =P