handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång


Aimar
2007-11-08, 18:59
Jag har tänkt gå upp i vikt lite här framöver, just nu så väger jag 68kilo och är 180 lång. Och mitt mål är att gå upp till 75 alltså 7 kilo, jämfört med alla andra så har jag tänkt lägga på mig muskler och fett :)
Då är min fråga hur många kilo ska jag gå upp i veckan eller månaden för att de ska vara rimligt och bra för muskeltillväxt och fettinlagring. Jag är medveten att jag kan gå upp 7 kilo den här månaden genom att äta skräpmat och sånt men nu tänker jag mer genom den nyttiga hållet samtidigt som jag styrketränar.

Tack på förhand

Emil_Larsson
2007-11-08, 19:36
Du är precis lika lång och vikten densamma som mig :D vara bara tvungen att säga det.

Alfred Nobel
2007-11-08, 21:12
"jämfört med alla andra så har jag tänkt lägga på mig muskler och fett"

haha klockrent sagt, det kom verkligen från hjärtat.

Jag skulle säga, utifrån det du sa och jag citerade, att en viktökning på 1kg i månaden låter rimligt. Det får du genom att först och främst äta mer jämtemot vad du förbränner. Vill du gå in med en seriös blick och nogrannt räkna kalorier så du exakt får en specifik ökning, får du börja väga maten, då blir det ungefär +500kcal/dagligen.

En snabbare ökning ger förhoppningsvis mer muskeltillväxt, fast förmodligen även en hel del extra fett inlagrat. Fast som du så fint kommenterade, vi tar det igen "jämfört med alla andra så har jag tänkt lägga på mig muskler och fett", så finner jag inga direkta hinder. Ät dig mätt och glad, träna hårt och ökar du inte vikt är det bara att lassa tallriken med käk!

Roobinw90
2007-11-12, 12:54
"lägga på mig muskler och fett"

Under bulken satsar la dem flesta på de!

duenorth
2007-11-12, 13:27
Jag skulle säga, utifrån det du sa och jag citerade, att en viktökning på 1kg i månaden låter rimligt. Det får du genom att först och främst äta mer jämtemot vad du förbränner. Vill du gå in med en seriös blick och nogrannt räkna kalorier så du exakt får en specifik ökning, får du börja väga maten, då blir det ungefär +500kcal/dagligen.

500kcal/dag blir väl 3500kcal/vecka och ca 2kg/månaden?

Morty
2007-11-12, 16:30
Det krävs energi till att nybilda massa, så det går tyvärr inte att räkna riktigt så. Dessutom så innehåller muskler ~3500 kcal per kilo medans fett innehåller ~7500 kcal. Och man kan inte veta vad som lagras som vad.

Nimille
2007-11-12, 16:37
Om jag var du skulle jag äta rejält och satsa på att gå upp dina 7kg på 2månader. (Och sen ta det lite lugnare).
Men det är bara jag, att gå upp något hekto per vecka och bulka i 10år för att sedan deffa har jag inte tålamod till. :D