handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om mat.


Hasssse
2007-11-08, 18:02
Hejsan.

Jag är femton år gammal, väger 65 kg och är 180cm lång.

Jag är nu inne på min tredje "deff-vecka" och som alla pojkars drömmar så vill jag självklart bli biff :thumbup:
Jag har klarat av dessa tre veckorna utan några större problem med ett schema på ca 4-6 träningsdagar då jag kör blandat med styrketräning och konditionsträning som jag alltid kör till 100%.
Mitt större problem är maten. Jag vet inte riktigt hur, när eller hur mycket jag ska äta. Jag håller alltid igen när jag äter och vräker inte i mig så att jag blir proppmätt. Min förtäring under dagen ser ungefär ut såhär:

Frukost (07:00): 2-4 st grova mackor. Ev, en skål med "råg fras" och yoghurt.

Lunch 1 (11:40-12:40): Varm lagad mat i skolan. Kött, kolhydrater (potatis, fullkorns-ris/spaghetti) knäckebröd, sallad, mjölk.

Lunch 2 (Efter skolan. 15:00-17:00): Egen, lagad och nyttigt genomtänkt mat.

Mellanmål (Hoppar oftast över) Grova mackor.

Kvällsmat (Efter träning och innan jag ska sova. 19:00-20:00) Alltid kokta ägg och ibland mackor också.


MEN! Saken är den att jag mår inte bra. Jag är ofta deprimerad och min kropp är trött. Mina träningsresultat blir sämre än när jag började. Borde jag hålla igen lite mindre när jag äter? Snäll hjälp mig för jag börjar tappa motivation...

Tacksam för svar ;D :hbang:

Sadde
2007-11-08, 18:13
Hejsan.

Jag är femton år gammal, väger 65 kg och är 180cm lång.

Jag är nu inne på min tredje "deff-vecka" och som alla pojkars drömmar så vill jag självklart bli biff :thumbup:

Vill du bli "biff" så ska du lägga på dig muskler, för att lägga på dig muskler ska du ligga på kaloriöverskott. Du kan inte deffa och bygga muskler, sen förstår jag inte vad du har att deffa bort med 65kg på 180cm

King Grub
2007-11-08, 18:19
Du underäter i en fas av ditt liv då din kropp behöver mycket näring för att växa och utvecklas, och dessutom är du redan på gränsen till underviktig. Lyssna på dina varningssignaler, att du inte mår bra och är trött. Du ger inte din kropp vad den behöver.

Frillan
2007-11-08, 19:02
På tok förlite.

Varför deffa?

''väger 65 kg och är 180cm lång''?

Hur kan man tycka att man behöver deffa vid den vikten? Minst sagt bulka.

Hasssse
2007-11-08, 19:13
Jag vill ha den där perfekta magbrädan, och det har jag inte. Det verkar som allt min kroppsfett ligger på magen... Det är därför jag deffar.

Eddie Vedder
2007-11-08, 19:27
Jag vill ha den där perfekta magbrädan, och det har jag inte. Det verkar som allt min kroppsfett ligger på magen... Det är därför jag deffar.

Det har startats många såna trådar på sistone. Jättesmala personer som försöker bli ännu smalare bara för att få mer rutor, tror du på allvar att du kommer titta dig själv i spegeln en vacker dag och tänka "Se där ja! Idag har jag fått den perfekta tvättbrädan så då är jag nöjd och kan lägga ner det projektet!"?
Det tror inte jag faktiskt. Att sträva efter något perfekt är att be om misslyckande och att be om att må dåligt i onödan.:(

Den där tvättbrädan kommer inte göra dig till en lyckligare person, ju förr du inser det desto bättre.
Då kan du äta mer, d.v.s. äta så mycket du behöver. Det gör du inte nu och det är direkt hälsovådligt för ett barn som du. Du äter för lite, du är medveten om det men ändå håller du igen. Det är ganska oroande, särskilt med tanke på att du uppenbarligen inte mår bra av det men ändå tycker att något så banalt som en tvättbräda går före hälsan.


Jag hoppas du inser vad som verkligen är viktigt och gör ett bättre val. Lyssna på kloka ord här på kolo och försök jobba med din självbild och försök äta mer.
Jag önskar dig lycka till.:)

/Nicklas

DjiinZ
2007-11-08, 19:37
Hasssse lyssna nu, jag är oxå 180 och väger 65, jag har 6 pack o de syns pga av lite bf. Men fan du ska inte deffa för det du ska bulka du vet väll att muskler växer av mat så snåla inte me det. Själv äter jag mycket, men jag har ganska mkt fysiska saker på G så börja inte med mig ni andra att jag ska äta mer :P Men du borde käka mer har oxå varit vid en sån period att jag inte har orkat o att de har varit sämre resultat, bara käka de e mitt råd o käka lite mera.

Hasssse
2007-11-08, 20:01
Okej.

Jag har beslutat att jag ska äta mer, men bara för det så tänker jag inte lägga ned min deffning.
Men jag känner nu att ni övertalat mig. Tack så hemskt mycket för alla svaren :D

Hasssse
2007-11-08, 20:04
Du underäter i en fas av ditt liv då din kropp behöver mycket näring för att växa och utvecklas, och dessutom är du redan på gränsen till underviktig. Lyssna på dina varningssignaler, att du inte mår bra och är trött. Du ger inte din kropp vad den behöver.

Tycker du att jag är för ung för att deffa ?
Är det det som är saken, för jag menar, du skrev i din deff guide att man ska försöka förbruka mer kolhydrater än man äter så jag har försökt att följa det så mycket jag kan.

Gnusram
2007-11-08, 20:13
Tycker du att jag är för ung för att deffa ?


Du är för ung och framförallt för lätt för att deffa. Börja med att äta mer så kommer du förmodligen att må bättre och det kommer att bli roligare att leva och träna.

King Grub
2007-11-08, 20:14
Tycker du att jag är för ung för att deffa ?.

Ja, du är inte överviktig. Men mer än din ålder är det symptomen på undernäring du uppvisar som gör att jag tycker att deff i din sits är fel; du lägger grunden för långvariga problem.

Mourten
2007-11-08, 21:25
Hur kan alla ungar idag bara vilja deffa. Ni måste inte väga pytte för å ha rutor heller. Jag är 177 cm väger 84-85 kg och har rutor, men jag vill iaf upp till minst 95 innan jag är nöjd. Så sluta deffa ÄT OCH VÄX.
Tvättbräda och 26 cm armar är INTE biff :/

3.1415926535
2007-11-08, 23:17
65kg för 180cm är inte underviktigt för en 15-åring...

Men i alla fall, du borde inte deffa utan bulka om du vill bli biffig som tidigare talare har sagt. :)

Om dina träningsresultat blir sämre och du är trött så tycker jag att det låter som sympton på att du får i dig för lite energi faktiskt.

Hur ofta tränar du och hur hårt? Tänkt på att vila ordentligt och sov tillräckligt, det är när du vilar du bygger upp muskler, under träning bryter du ner dem, ha minst en vilodag i veckan.

Eddie Vedder
2007-11-09, 06:30
Hur ofta tränar du och hur hårt?

Såhär mycket.;)

Jag har klarat av dessa tre veckorna utan några större problem med ett schema på ca 4-6 träningsdagar då jag kör blandat med styrketräning och konditionsträning som jag alltid kör till 100%.

3.1415926535
2007-11-09, 22:23
Jaja, men jag tänkte mer på konkreta exempel på hur hans träningsresultat hade försämrats när jag frågade hur hårt.