handdator

Visa fullständig version : Överträning?


Jones
2007-11-08, 17:52
Hej!

Är det möjligt att jag är övertränad trots att jag ökar i stort sett från pass till pass?

Efter lite google så jag att symtomen på överträning är följande:

-Ökad vilopuls
-Minskad prestationsförmåga (psyk o fys)
-Minskad aptit
-Viktminskning
-Fördröjd återhämtning efter träning
-Ökad irritabilitet
-Ökad känslomässig instabilitet
-Störd nattsömn
-Förlust av träningsmotivation
-Ökad skadefrekvens
-Ökad infektionsfrekvens
-Minskad styrka

Det som stämmer in på mig är minskad aptit, har dock inte gått ner i vikt utan snarare tvärtom... träningsmotivationen är sådär men det känns alltid bättre under själva passet...
Är trött ofta och känner mig lite sliten men som sagt går styrketräningen fortsatt framåt... Är även förkyld rätt ofta.

Tränar 4-5 ggr/vecka, ganska hårt men mycket sällan till failure... Kroppen tränas igenom en gång med undantag på någon muskel som körs två ggr/vecka, varierande vilken.:)

Jones
2007-11-08, 17:59
Förövrigt så sittar jag stilla mest hela dagarna på föreläsningar och liknande...

Snakebite
2007-11-08, 22:31
Ja, det kan hända. Jag går också i dem tankebanorna. Jag kör 4 pass i veckan och förmodligen för mycket till failure. Känner mig jävligt mentalt trött ofta. Testa att träna varannan dag ett tag. Jag tänkte testa det. 2 tunga styrkepass i rad trots 3 dagar vila/vecka kan nog slita endel...

Pez
2007-11-09, 01:22
Du kanske är sliten. Men, inte för att för förringa din frågeställning eller dig, du lider knappast av överträning i dess rätta bemärkelse.
Övertränad märker man att man är och det är väldigt ovanligt att en person som inte är elitidrottare med den träningsvolym och belastning det innebär är just övertränad.
Är du sliten så vila mer, ät mer och kör lite lågintensiv träning en period.

Jones
2007-11-09, 10:22
Ok, tack för svaren...

Slartibartfast
2007-11-19, 21:49
Övertränad märker man att man är och det är väldigt ovanligt att en person som inte är elitidrottare med den träningsvolym och belastning det innebär är just övertränad.


What?

Förståsigpåare säger ju att överträning är den överlägset största orsaken till varför folk inte går framåt i sin träning.

Sålänge man faktiskt går framåt så är man ju inte övertränad.

Slartibartfast
2007-11-19, 21:53
Och största överträningsfaktorn är träningsvolym.

King Grub
2007-11-19, 21:56
Förståsigpåare säger ju att överträning är den överlägset största orsaken till varför folk inte går framåt i sin träning.

Skilj på "overtraining" och "overreaching".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15571428&ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9068095&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Slartibartfast
2007-11-19, 22:33
Skilj på "overtraining" och "overreaching".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15571428&ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9068095&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

I praktiken är det ingen som gör det ändå. Alla vet vad man menar med begreppet överträning.

Tror ni man lättare övertränar på volym eller intensitet?

burre
2007-11-19, 22:54
Volym.

Slartibartfast
2007-11-19, 23:12
Volym.

Du tror det? Det har jag också blivit itutad. Jag vet inte numera. Jag vet med mig själv att kör jag tills jag med nöd och näppe fixar det sista repet i ett set, så orkar jag bara kanske tre sådana set till innan jag är helt rökt om får släpa mig till omklädningsrummet. Om jag däremot håller mig minst två reps från fail i alla set, så kan jag köra knäböj hela dan. 30 set no problems.

Så vad är då jobbigare för kroppen? Är det verkligen volymen? Varför är det så?

pragmatist
2007-11-19, 23:41
What?

Förståsigpåare säger ju att överträning är den överlägset största orsaken till varför folk inte går framåt i sin träning.

Sålänge man faktiskt går framåt så är man ju inte övertränad.

Jag skulle snarare säga att överträningsnoja är ett viktigt skäl till att folk inte går framåt i sin träning.

Min teori om hur överträningsnoja uppstår: en person har stagnerat i sin nuvarande träningsrutin (vilket alla gör förr eller senare) och testar att dramatiskt skära ned träningsvolymen, i tron att avsaknad av framsteg beror på överträning - vips så får han en liten nytändning i träningen och gör framsteg igen. Men detta beror inte på att man tränar med lägre volym eller var övertränad tidigare, utan på att man gör något annorlunda som utmanar kroppen (och hjärnan) på ett nytt sätt. Ny typ av utmaning = framsteg. Och överträningsnojan slår rot. Detta gäller även många förståsigpåare som kanske tränar en stor mängd personer och baserar sina teorier på erfarenhet, men det de egentligen gör är inte att bota deras "överträning" (som de själva tror) utan att ge dem nya utmaningar.

Pez
2007-11-20, 00:12
What?

Förståsigpåare säger ju att överträning är den överlägset största orsaken till varför folk inte går framåt i sin träning.

Sålänge man faktiskt går framåt så är man ju inte övertränad.

Skilj på "overtraining" och "overreaching".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15571428&ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9068095&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

What he said.

Ja - är man övertränad så går man i regel inte framåt.
Då kan det vara jobbigt att gå öht. :D
Och största överträningsfaktorn är träningsvolym.
Stämmer till viss del. Men man måste ta intensiteten i beaktning också.
Största överträningsfaktorn IMO är brist på återhämtning (både kunskap om, såväl som fokus på).

kassa
2008-01-02, 14:29
All träning är nedbrytande. Det är vilan efteråt som gör att vi bygger upp lite mer än vad som brutits ned, förutsatt att man sköter kost och vila, och det är när nedbrytningen blir för omfattande att kroppen inte hinner bygga upp sig efteråt som man blir övertränad.

Jag läste aldrig King Grub's länkade artiklar, så "övertränad" är kanske fel ord att använda. Men jag har varit lite orolig för att blit övertränad på så sätt att min kropp inte hinner återhämta sig efter träning. Jag har under vissa perioder känt mig väldigt sliten, haft problem med att sova och känt av andra symptom som Jones radade upp i början. Men eftersom jag hela tiden sakta men säkert ökar i vikt så har jag fortsatt att träna på som vanligt då jag alltid trott att överträning och viktminsking går hand i hand, att man inte kan bli övertränad om man äter tillräckligt att man ökar i vikt. Stämmer detta?

JohnRick
2008-01-02, 14:49
Men eftersom jag hela tiden sakta men säkert ökar i vikt så har jag fortsatt att träna på som vanligt då jag alltid trott att överträning och viktminsking går hand i hand, att man inte kan bli övertränad om man äter tillräckligt att man ökar i vikt. Stämmer detta?

Det är väl klart att du kan bli övertränad trots viktuppgång? Med det resonemanget menar du alltså att det i teorin skulle vara fullt legitimt att köra t ex ryggpass för fulla muggar sju dagar i veckan utan återhämtningsproblem enkom för att du är på väg upp i vikt?

Mirre
2008-01-02, 15:30
Överträning, vad är det egentligen? Symptomen som står i första inlägget kan likväl vara tecken på utbrändhet.
I min värld existerar knappt överträning. Det kanske kan drabba den proffstränande som tränar nästintill hela dagarna och som lever på sin sport eller ett barn som drivs förhårt inom till exempel elitgymnastik. Inte en gymtränande byggare i Sverige. Fast de skulle likväl kunna drabbas av utbrändhet. Så, vad är egentligen skillnaden?

Tyvärr finns det allför många som har utbrändhet alt "överträning" som ursäkter för att de inte orkar jobba och ta sitt ansvar och det missgynnar de få som drabbas på riktigt när folk inte tror på dem. Om du har sett en utbränd på riktigt, så kommer du skaka på huvudet åt de flesta som anser sig vara utbrända. De är i flera fall lite allmänt trötta eller ledsnat på det de gör för att försörja sig alternativt den träning de utför där glädjen är borta. Byt jobb eller byt träningsform.

Pez
2008-01-02, 15:51
Vad man ska ha klart för sig är att det råder relativt stor begreppsförvirring när det kommer till "överträning", "utbrändhet" etc.
Överträning är även ett relativt luddigt ämne då det är svårt att bedriva vettig forskning runt fenomenet (se etiska problem).

När man talar om fullskalig överträning så omnämns det ibland även som "burnout", så begreppen "utbrändhet" och "överträning" kopplas ihop vilket även det ger upphov till missförstånd. Det svåra är att hålla isär "fysisk" och "psykisk" utbrändhet, då symptomen av ursprunget inte klart kan hållas isär, ie - längre perioder av fysisk överansträngning och stress (overreaching) som övergår i "överträning" ger inte enbart fysiologiska symptom.
Same same, but different..typ.

Att säga att man är "övertränad" när man känner sig sliten/seg är som att säga att man är "utbränd" när man känner sig trött/stressad. Jag tror de allra flesta vet med sig skillnaden i skalan, men att uttrycket används för att ge vikt till uttalandet.
Jfr. "Jag är helt sprängd..", "Jag är helt jävla utbränd.." osv.