handdator

Visa fullständig version : Vad påverkar fostrets kön?


skaparn
2007-11-08, 16:47
Finns det några faktorer, påverkbara eller inte, som spelar in vid konceptionsögonblicket och bestämmer barnets kön? Om en varm pung skulle dödat fler kvinnliga spermier och sannolikheten för en tjej minskar, eller kanske något som får alla tjejägg att vandra fel väg, eller något annat som jag inte på grund av min bottenlösa okunskap om det över huvud taget finns något sådant som tjejspermier och tjejägg? Strålning? Miljögifter?

Snafu
2007-11-08, 16:48
glass och lakrits har jag hört. Då blir det tjejer.

Langster
2007-11-08, 16:54
Finns det några faktorer, påverkbara eller inte, som spelar in vid konceptionsögonblicket och bestämmer barnets kön? Om en varm pung skulle dödat fler kvinnliga spermier och sannolikheten för en tjej minskar, eller kanske något som får alla tjejägg att vandra fel väg, eller något annat som jag inte på grund av min bottenlösa okunskap om det över huvud taget finns något sådant som tjejspermier och tjejägg? Strålning? Miljögifter?

Såg ett program om att alla i princip är kvinnor från början, men att vissa foster, av någon anledning får en testodusch som gör dem till pojkar?
Men det lär ju inte vara då man får Y kromosomen?

stridis
2007-11-08, 16:55
eller något annat som jag inte på grund av min bottenlösa okunskap om det över huvud taget finns något sådant som tjejspermier och tjejägg? Strålning? Miljögifter?

Det är spermierna som avgör om det blir en flicka eller en pojke.
Samlagsfrekvens skall visst göra en smula, då flickspermierna är segare och tåligare?

Spiffy
2007-11-08, 17:00
Finns vissa yken som gör att man i princip endast får barn av ett visst kön.
Har för mig att folk som är ofta nära radarn på båtar bara får barn av det ena könet. kommer inte ihåg vilket kön, och kommer inte ihåg säkert om det var radarn :smash:

skaparn
2007-11-08, 17:01
Såg ett program om att alla i princip är kvinnor från början, men att vissa foster, av någon anledning får en testodusch som gör dem till pojkar?
Men det lär ju inte vara då man får Y kromosomen?

Hmm, om det vore så, vilket jag iofs tycker låter lite osannolikt, så skulle man enkelt kunna skapa gossebarn med hjälp av en testodusch. Då skulle man kunna göra ordentliga pengar i länder där manligt kön är eftertraktat.

Det är spermierna som avgör om det blir en flicka eller en pojke.
Samlagsfrekvens skall visst göra en smula, då flickspermierna är segare och tåligare?

Källa på det? Jag vill inte vara det svagare könet.

stridis
2007-11-08, 17:02
Såg ett program om att alla i princip är kvinnor från början, men att vissa foster, av någon anledning får en testodusch som gör dem till pojkar?
Men det lär ju inte vara då man får Y kromosomen?

Det har med genotyp kontra fenotyp att göra dvs att har du en y kromosomen så skall det komma en testo-dusch och sedan en testo-dusch senare, nämligen i puberteten annars så kommer du att se ut som en kvinna.

bubbe
2007-11-08, 17:11
Någonting borde det vara, av 4 barn har jag gjort 4 tjejer!

Mark_lyft på forumet har 4a grabbar om jag inte minns fel.

Fagen
2007-11-08, 17:12
Källa på det? Jag vill inte vara det svagare könet.

Jo, alla embryon är av kvinligt slag innan den psykosexuella diffrentieringen sker.

(Omg! Du är en transa)

Sen vet jag inte vilka, eller ens om det finns, faktorer som vid "the old in and out" skulle kunna påverka könet på avkomman. Kommer bara på en massa roliga svar, men jag bespar dig dem och håller tråden ren och fin.

AFanatic
2007-11-08, 17:12
Alla foster är väl "tjejer" fram till ngn vecka då det händer ngt...Det är väl därför ni killar även har bröstvårtor.

Sedan skall tydligen fler flickor än pojkar födas på sommaren...det borde ju också betyda ngt.

Edit: Ffs embryon lr whatever :D Fagen var snabb.

adde
2007-11-08, 17:13
Tjejspermier lär simma långsammare men vara åttåligare - de kan leva upp till 6 dagar, medans killspermier simmar snabbare men lever bara ca 3 dagar. Om du har sex fram tills 3 dagar före ägglossningen så ökar risken för att få en tjej, medans om du bara har sex 3 till 0 (eller efter) dagar före ägglossningen ökar chansen att du får ett gossebarn.

Har jag hört.

Fagen
2007-11-08, 17:15
Tjejspermier lär simma långsammare men vara åttåligare - de kan leva upp till 6 dagar, medans killspermier simmar snabbare men lever bara ca 3 dagar. Om du har sex fram tills 3 dagar före ägglossningen så ökar risken för att få en tjej, medans om du bara har sex 3 till 0 (eller efter) dagar före ägglossningen ökar chansen att du får ett gossebarn.

Har jag hört.

Fantastiska ordval. :thumbup:

AFanatic
2007-11-08, 17:20
Haha adde, vilken djvla hater du är, risk och chans...En propp, det är vad du borde ha.

Spinkot
2007-11-08, 17:24
Jag har hört något om att om det är varmt så är det större chans/risk att det blir en kvinna, kan bara vara ett rykte iofs.

Muskelbyggaren
2007-11-08, 17:44
Efter att spenderat 20 minuter på Wikipedia kan jag ännu inte svara på frågan annat än det jag redan visste om sexkromosomerna. http://en.wikipedia.org/wiki/XY_sex-determination_system

Some species (including most mammals) have a gene or genes on the Y chromosome that determine maleness. In the case of humans, a single gene (SRY) on the Y chromosome acts as a signal to set the developmental pathway towards maleness. Other mammals use several genes on the Y chromosome for that same purpose. Not all male-specific genes are located on the Y chromosome.

Borde väl finas en mer specifik artikel som jag tydligen är helt oförmögen att hitta. Nu känner jag mig dum. :(

lectris
2007-11-08, 20:06
Jag har hört nån gång att negativ stress i början av graviditeten kan göra skillnad på kön (hur det nu hänger ihop). mycket stress = tjej, harmonisk graviditet = kille.

sanningsgraden i detta påstående vågar jag dock inte spekulera i.. :D

Psychological
2007-11-08, 20:09
glass och lakrits har jag hört. Då blir det tjejer.

Jag har hört att melon och vindruvor ger tjejer!

Zakath
2007-11-08, 20:27
Ett förtydligande:

Det finns inga tjej/killspermier eller tjej/killägg.

Spermier bär antingen på en Y eller X kromosom, och ägg bär på en X kromosom.
Om en spermie med en X-kromosom befruktar ägget så blir det en flicka och om en spermie med en Y-kromosom befruktar ägget så blir det en pojke.

Genotypen tar endast generna i beaktande.
Fenotypen tar endast utseendet/det som syns/observeras i beaktande.

Trance
2007-11-08, 20:31
Barnets kön bestäms väl vid befrukningsögonblicket och vad jag vet så är det ingen skillnad på de olika spermierna som bär x eller y. Men har inte läst om det direkt och orkar inte söka.

Förmodligen handlar det mesta om att människor har problem med sannolikhet.

Löjtnant Blank
2007-11-08, 20:33
har jag hört


Har för mig

Har jag hört.

Jag har hört

Jag har hört

Fler frågor, skaparn? Dåså.

Shajjn
2007-11-08, 20:48
Möjligen påverka genom att försöka befrukta ägget så sent som möjligt - de snabbaste spermierna hinner dit först, om det är X eller Y minns jag inte.

Pingu
2007-11-08, 20:59
Frågade barnmorskerna under våran första födsel och dom sa allihopa nej. Man kan inte påverka vilket kön det kommer bli

På sjukhuseet på tv 3 i går så sa en barnmorska också samma sak, nej.
Det blir vad det blir och man kan inte genom att äta ditten och datten eller se på hur magen ser ut vilket kön ungen kommer ha.

JJ
2007-11-08, 21:06
Det här påminner mig om att jag måste ta tag i min framtida uppfinning, den selektiva kondomen.

Zakath
2007-11-08, 21:28
och vad jag vet så är det ingen skillnad på de olika spermierna som bär x eller y. Men har inte läst om det direkt och orkar inte söka.

Jo, de skiljer sig åt. Onödigt att uttala sig om något du inte kan och inte orkat söka efter.

X-kromosomen är t.ex. ca. 1000 gånger större än Y-kromosomen.

Dumleman
2007-11-08, 21:40
Jag har hört att det har gjorts studier på älgkalvars kön och forskarna kom fram till att var det ett svårt år, lite föda osv., så blev det många fler pojk-älgar än tjej-älgar. Om det går att förlänga till människor vet jag inte.

Trance
2007-11-08, 21:50
Jo, de skiljer sig åt. Onödigt att uttala sig om något du inte kan och inte orkat söka efter.

X-kromosomen är t.ex. ca. 1000 gånger större än Y-kromosomen.

1000 gånger större? Källa nu när du ändå är utbildad och vet vad du pratar om? Hittade bara denna men vetefan om den är vettig.
http://www.in-gender.com/cs/blogs/gender_selection_news/y-chromosome.jpg


Jag mindes väl dessa typ:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=AbstractPlus&list_uids=11191075&query_hl=6&itool=pubmed_docsum
http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7546/916-b

samt denna, men vet inte hur trovärdig den är:
http://www.in-gender.com/CS/blogs/gender_selection_news/archive/2006/01/13/5342.aspx

"hettles describes how he observed two distinct populations of sperm: smaller, pointier sperm that he assumed were Y sperm, and bulkier, rounder sperm that he assumed were X sperm. However, Shettles never proved that the different-appearing sperm cells he saw actually corresponded to X and Y sperm. We now know for a fact that it is impossible to identify a living X from a Y sperm just by looking at it with a microscope, no matter how powerful the microscope is. (If it were, we'd have a reliable method of gender selection without resorting to PGD.)

The truth is that at the time Dr. Shettles conducted his interesting sperm experiments -- more than 4 decades ago -- there didn't exist an accurate method of detecting X and Y sperm in a semen sample.

Two sperm at different stages of maturity

What has been shown by recent research is that sperm shape indicates maturity, not whether the sperm is carrying an X or Y chromosome. Sperm cells which have undergone "capacitation", which occurs after ejaculation and enables a sperm cell to fertilize an egg, are pointy. Sperm cells which have not undergone this process are round and enlarged, and cannot fertilize an egg. "

XroW
2007-11-08, 21:57
Jag har hört nån gång att negativ stress i början av graviditeten kan göra skillnad på kön (hur det nu hänger ihop). mycket stress = tjej, harmonisk graviditet = kille.

sanningsgraden i detta påstående vågar jag dock inte spekulera i.. :D

Det hade faktiskt förklarat en heldel. :thumbup:

Så vitt jag har förstått så handlar det hela bara om vilken spermie som kommer till ägget först, hanarna är snabbare och kvinnorna uthålligare, det är iaf vad dem lär ut i skolan i vart fall. Sen att det inte alltid är hela sanningen är väl en helt annan sak.

Zakath
2007-11-08, 22:16
1000 gånger större?


Oj nej, 1000 gånger större är helt fel, bilden du visade visar de ungefärliga proportionerna.

X kromosomen har ca. 2000 gener jämfört med Y kromosomen som knappt har 100 gener. Detta ger en marginell skillnad på spermiernas genomsnittsvikt, men det finns förmodligen andra faktorer som har större påverkan (dock fortfarande marginella).

Om jag inte kommer ihåg fel så föds det faktiskt ca. 1%-enhet fler kvinnor än män, men jag kan inte hitta någon källa på det just nu.

Zakath
2007-11-08, 22:24
Om jag inte kommer ihåg fel så föds det faktiskt ca. 1%-enhet fler kvinnor än män, men jag kan inte hitta någon källa på det just nu.

Det här var nog bara någon lokal skillnad jag kom ihåg, jag litar lite för mycket på mitt faktaminne ibland, men jag kommer ju inte alltid ihåg sammanhanget. *gah!*

Vi nöjer oss med att det vad vi vet inte finns några signifikanta skillnader utseendemässigt mellan X- och Y-spermier.

Tolkia
2007-11-08, 22:33
Finns vissa yken som gör att man i princip endast får barn av ett visst kön.
Har för mig att folk som är ofta nära radarn på båtar bara får barn av det ena könet. kommer inte ihåg vilket kön, och kommer inte ihåg säkert om det var radarn :smash:
Det finns en sådan myt om radar ja, men det är en myt.