handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. bälte


Fed up
2007-11-08, 16:18
1. Hur mycket skillnad gör ett bälte?

2. När jag sökt på ämnet så har jag hittat trådar där det står "lär dig hur ett bälte ska användas innan du använder det" och dylikt, så frågan är: hur används ett bälte på korrekt sätt?

3. Finns det nån poäng med att skaffa ett bälte?

Jag har precis börjat köra lite tyngre mark och är såklart lite orolig för ryggen, på sista repset, sista setet kändes den lite svajig, men känner samtidigt att jag har mer att ge styrkemässigt. Detsamma gäller knäböj.

4. Jag funderar också på att använda ett bälte vid militärpress då jag har en tendens att översvanka lite då. Dumt?

Gnusram
2007-11-08, 16:24
1. Hur mycket skillnad gör ett bälte?

2. När jag sökt på ämnet så har jag hittat trådar där det står "lär dig hur ett bälte ska användas innan du använder det" och dylikt, så frågan är: hur används ett bälte på korrekt sätt?

3. Finns det nån poäng med att skaffa ett bälte?

Jag har precis börjat köra lite tyngre mark och är såklart lite orolig för ryggen, på sista repset, sista setet kändes den lite svajig, men känner samtidigt att jag har mer att ge styrkemässigt. Detsamma gäller knäböj.

4. Jag funderar också på att använda ett bälte vid militärpress då jag har en tendens att översvanka lite då. Dumt?

1. Hur långt är ett snöre? :D Nädå, men poängen är att det är olika. Personligen tycker jag att det gör ganska stor skillnad i böjen men inte lika mycket i marken.

2. Det vanligaste felet är nog att man drar åt bältet för hårt. Det ska såklart sitta åt men riktigt stadigt blir det när man lär sig att trycka ut magen ordentligt mot bältet. Bältet ska alltså bara vara ett verktyg/mothåll, trycket kommer ifrån magen.

3. Det är nog inte helt lätt att svara på. Har du inte möjlighet att låna ett av någon och prova med? Se om du gillar det och om du får ut något av det.

4. Kanske, men det är inte säkert att du svankar mindre bara för att du har ett bälte på dig.

Fed up
2007-11-08, 16:31
1. Hur långt är ett snöre? :D Nädå, men poängen är att det är olika. Personligen tycker jag att det gör ganska stor skillnad i böjen men inte lika mycket i marken.

3. Det är nog inte helt lätt att svara på. Har du inte möjlighet att låna ett av någon och prova med? Se om du gillar det och om du får ut något av det.
.

1. jag menade alltså inte "hur mycket mer kan jag lyfta" utan typ mer "hur funkar ett bälte" elelr nåt.

3. Tyvärr inte, jag skulle testa en kompis en gång, men problemet var att han väger typ 100 kg och jag vägde då typ 55. Det fick liksom lindas två varv runt mig...Har överlag haft svårt att hitta ett som är litet nog till mig, då har jag visserligen bara letat mycket halvhjärtat, men ändå. Verkar mest finnas i stora karlastorlekar.

Edit: kom på att på gerdahallen, där jag tränar ibland (ytterst sällan snarare) hänger det bälten i alla möjliga storlekar, ska testa dem om jag ska träna där nån gång snart.

Gnusram
2007-11-08, 16:37
1. jag menade alltså inte "hur mycket mer kan jag lyfta" utan typ mer "hur funkar ett bälte" elelr nåt.



Japp, jag förstog det. Punkt ett var mest för att retas men punkt två försöker svara på frågan. ;)

Rambo
2007-11-08, 16:46
Frågor ang. bälte

--------------------------------------------------------------------------------

1. Hur mycket skillnad gör ett bälte?

Jag tycker det gör väldigt stor skillnad i dom övningar jag använder bälte.
Det känns mycket säkrare att veta att magen hålls spänd hela tiden.

2. När jag sökt på ämnet så har jag hittat trådar där det står "lär dig hur ett bälte ska användas innan du använder det" och dylikt, så frågan är: hur används ett bälte på korrekt sätt?

Jag använder det för att vara säker på att jag håller magen spänd. Allså känslan är att man håller magen spänd mot bältet.

3. Finns det nån poäng med att skaffa ett bälte?

Ja helt klart.

Jag har precis börjat köra lite tyngre mark och är såklart lite orolig för ryggen, på sista repset, sista setet kändes den lite svajig, men känner samtidigt att jag har mer att ge styrkemässigt. Detsamma gäller knäböj.

4. Jag funderar också på att använda ett bälte vid militärpress då jag har en tendens att översvanka lite då. Dumt?

Nej. Jag använder bälte vid militärpress . Det känns mycket säkrare lätta annars att man tappar trycket i magmusklerna.

Det här är bara min tankar och känslor det är säkert olika för alla:thumbup: