handdator

Visa fullständig version : Vad orsakar ett kriminellt beteende?


blekfet2
2007-11-08, 15:19
Vad tror ni ligger till grunden för att människan ska utvecka ett kriminellt beteende?

wixoram
2007-11-08, 15:20
Hur man formas i den miljön man växer upp. Ens omgivning/miljö är det som påverkar mest tror jag.

Yucko
2007-11-08, 15:22
Föräldrarna ffa och sen omgivningen.

shut teh face
2007-11-08, 15:22
Människor skapar kriminella människor

Psychological
2007-11-08, 15:24
Hur man formas i den miljön man växer upp. Ens omgivning/miljö är det som påverkar mest tror jag.



Det stämmer nog.. "Svenne" som växer upp i Djursholm har nog bättre förutsättningar till att inte bli kriminell än "Kalle" som växer upp i Skärholmen.

Fagen
2007-11-08, 15:25
Lagar.

Snafu
2007-11-08, 15:25
Det är väl en ovanligt stor del "kriminella" som ofta har ADHD, t ex.

Edit: Nu menar jag inte att det är den enda anledningen till att någon...blir en s.k kriminell.

HoppeR
2007-11-08, 15:26
Det är väl en ovanligt stor del "kriminella" som ofta har ADHD, t ex.

Edit: Nu menar jag inte att det är den enda anledningen till att någon...blir en s.k kriminell.

Frågan är ifall det är just sjukdomarna som gjort dem kriminella eller hur dem blivit behandade utav andra?

Folk som har t.ex. ADHD brukar ha det väldigt svårt framför allt i skolan.

mystic[-_-]
2007-11-08, 15:27
Y-barn :D

kelk
2007-11-08, 15:29
liten penis

Alexton
2007-11-08, 15:29
Omgivning och miljö påverkar nog en del, men även de man umgås med värderingar. Det finns lika många sorters brott som det finns lagar. Skattebrott och annat mer avancerat fiffel i större företag kräver nog en bra utbildning i grunden, dels för att komma dit och dels för att veta gråzoner i lagar.

HoppeR
2007-11-08, 15:33
liten penis

E du kriminell?

kelk
2007-11-08, 15:35
Nej, jag är välhängd. Jag tror faktist att penislängden påverkar ens egen självbild och bekräftelsebehov, människor med små penisar måste hävda sig genom brottsliga handlingar.

formula4shape
2007-11-08, 15:40
Nej, jag är välhängd. Jag tror faktist att penislängden påverkar ens egen självbild och bekräftelsebehov, människor med små penisar måste hävda sig genom brottsliga handlingar.

Bra teori *screwy*

wixoram
2007-11-08, 15:42
Nej, jag är välhängd. Jag tror faktist att penislängden påverkar ens egen självbild och bekräftelsebehov, människor med små penisar måste hävda sig genom brottsliga handlingar.

Helt korrekt. I Afrika begås inga brott.

Psychological
2007-11-08, 15:43
Nej, jag är välhängd. Jag tror faktist att penislängden påverkar ens egen självbild och bekräftelsebehov, människor med små penisar måste hävda sig genom brottsliga handlingar.


Vilken tur att jag har en sambo som gillar små penisar. Då slipper jag bli kriminell ! :cool:

frutte
2007-11-08, 15:45
;2624908']Y-barn :D


hänger mkt bra ihop, men avtar ev. kriminalitet vid namnbyte? ;)

kelk
2007-11-08, 15:49
Så länge det inte visas upp några källor så är min teori precis lika hållbar som era!

egge
2007-11-08, 15:55
Så länge det inte visas upp några källor så är min teori precis lika hållbar som era!

Precis! Jag tror att det beror på tatueringar...

Löjtnant Blank
2007-11-08, 16:01
Nej, jag är välhängd. Jag tror faktist att penislängden påverkar ens egen självbild och bekräftelsebehov, människor med små penisar måste hävda sig genom brottsliga handlingar.
Din teori stämmer inte. Jag känner en kille som snattar bilar, och hans könsorgan liknar mer en underarm än en penis.

Ironbabe
2007-11-08, 16:03
Din teori stämmer inte. Jag känner en kille som snattar bilar, och hans könsorgan liknar mer en underarm än en penis.

Säkert därför han blev kriminell..Liknar inte ens en penis ;)

olle lindblad
2007-11-08, 16:09
Nej, jag är välhängd. Jag tror faktist att penislängden påverkar ens egen självbild och bekräftelsebehov, människor med små penisar måste hävda sig genom brottsliga handlingar.

Helt korrekt. I Afrika begås inga brott.

:smash: :D
Ibland är kolo underbart...

Handcuff
2007-11-08, 16:52
Här finns en del läsvärt för den som är intresserad:

Ungdomar och brott. BRÅ (http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=2&id=11)

mangemani
2007-11-08, 17:31
vi hade den diskussionen på jobbet efter det att vi hade halkat in på ämnet massakern i finland.
alla hade olika åsikter och vi kom inte fram till nått,vissa skyllde på datorspelen,vissa på föräldrarna,andra på samhället och vissa på att det helt enkelt har slagit slint i huvudet på dom bara.

jag personligen höll mej utanför diskussionen för jag orkar inte diskutera där nivån ligger på "nä,så är det...NEJ,SÅ är det..osv"

jwzrd
2007-11-08, 17:34
E du kriminell?

Folk som skriver "E" istället för "är" kommer en dag att göra mig kriminell.

Yankeee
2007-11-08, 17:36
jag personligen höll mej utanför diskussionen för jag orkar inte diskutera där nivån ligger på "nä,så är det...NEJ,SÅ är det..osv"

Jo, för du brukar vara en hejare på att debattera annars.

blekfet2
2007-11-08, 17:42
hähä :D

mangemani
2007-11-08, 17:44
Jo, för du brukar vara en hejare på att debattera annars.

på internet där okända människor vars åsikter betyder nada för en håller till,nej,lägger ej ner energi.
irl,ja.

Diggler
2007-11-08, 17:45
1% arv, 2% miljö, 97% eget val

blekfet2
2007-11-08, 17:47
1% arv, 2% miljö, 97% eget val

men det egna valet styrs juh av ens arv och miljö...

jwzrd
2007-11-08, 17:47
på internet där okända människor vars åsikter betyder nada för en håller till,nej,lägger ej ner energi.
irl,ja.

Men ärligt talat, du sitter och diskuterar här och nu med okända människor. Du verkar fan totalt sakna verklighetsuppfattning.

Pudzianovski
2007-11-08, 17:50
Vad tror ni ligger till grunden för att människan ska utvecka ett kriminellt beteende?

Jag tror inte det finns ett entydigt svar på frågan. Min uppfattning är att orsakerna är flera och komplexa. :thumbup:

wixoram
2007-11-08, 17:52
1% arv, 2% miljö, 97% eget val

Exakt. Benke som har två alkoholiserade föräldrar gör en dag valet att bli kriminell. Bara 1%+2% av av hela hans uppväxt och allt han sett och varit med om, påverkar detta val.

jwzrd
2007-11-08, 17:53
Exakt. Benke som har två alkoholiserade föräldrar gör en dag valet att bli kriminell. Bara 1%+2% av av hela hans uppväxt och allt han sett och varit med om, påverkar detta val.

Förklara då varför det är långt vanligare bland kriminella att de haft en riktigt risig uppväxt.

wixoram
2007-11-08, 17:54
Förklara då varför det är långt vanligare bland kriminella att de haft en riktigt risig uppväxt.

Jag var ironisk.

Hur man formas i den miljön man växer upp. Ens omgivning/miljö är det som påverkar mest tror jag.

Diggler
2007-11-08, 17:56
Exakt. Benke som har två alkoholiserade föräldrar gör en dag valet att bli kriminell. Bara 1%+2% av av hela hans uppväxt och allt han sett och varit med om, påverkar detta val.

Japp, 1% alkoholistgen och medfödd svag begåvning 2% att han fick stryk hemma av alkoholiserade föräldrar. 100% Att Benke valde själv att bli kriminell.

jwzrd
2007-11-08, 17:56
Jag var ironisk.

Bra =)

Då kan vi alla återgå till att vänta på mangemanis förklaring till varför han öht befinner sig på ett diskussionsforum när diskussioner online är något han tycker är meningslöst.

Fagen
2007-11-08, 17:56
Jag upprepar, svaret är lagar.

Yankeee
2007-11-08, 17:58
Japp, 1% alkoholistgen och medfödd svag begåvning 2% att han fick stryk hemma av alkoholiserade föräldrar. 100% Att Benke valde själv att bli kriminell.

Det är väl klart som fan att han valde att bli kriminell, men det är som du kanske förstår, inte det som diskuteras nu. Varför gör han valet att bli kriminell?

jwzrd
2007-11-08, 17:58
Jag upprepar, svaret är lagar.

Du bör kanske läsa frågan igen. Frågan lyder inte: "Vad är orsaken till att ett beteende är kriminellt" utan "Vad orsaker ett kriminellt beteende". En kurs i svenska?

Pudzianovski
2007-11-08, 17:59
Det är väl klart som fan att han valde att bli kriminell, men det är som du kanske förstår, inte det som diskuteras nu. Varför gör han valet att bli kriminell?

Vad som orsakar att någon blir kriminell och att denne oxå ibland väljer att fortsätta vara det är inte samma sak alltid.

Yankeee
2007-11-08, 18:00
Vad som orsakar att någon blir kriminell och att denne oxå ibland väljer att fortsätta vara det är inte samma sak alltid.

Va?

wixoram
2007-11-08, 18:01
Japp, 1% alkoholistgen och medfödd svag begåvning 2% att han fick stryk hemma av alkoholiserade föräldrar. 100% Att Benke valde själv att bli kriminell.

Finner du inte det märkligt att förortsbarn då enligt dig gör detta valet så mycket oftare än barn från exempelvis "finare" områden?

Pudzianovski
2007-11-08, 18:01
Va?

Vad förstår du inte?

Diggler
2007-11-08, 18:01
Det är väl klart som fan att han valde att bli kriminell, men det är som du kanske förstår, inte det som diskuteras nu. Varför gör han valet att bli kriminell?

Jag trodde vi diskuterade Mangemanis debatteknik, och försökte mobba honom?

Yankeee
2007-11-08, 18:02
Vad förstår du inte?

Vad du vill få fram med meningen.

wixoram
2007-11-08, 18:04
Jag upprepar, svaret är lagar.

Och vi andra fortsätter att förundras. Visst, hade inte lagen funnits så hade det inte funnits något att bryta emot, Men frågan är, varför börjar vissa bryta mot dessa existerande lagar?

Diggler
2007-11-08, 18:04
Finner du inte det märkligt att förortsbarn då enligt dig gör detta valet så mycket oftare än barn från exempelvis "finare" områden?

Ok, du har rätt, jag får revidera mina siffror lite då. 20% arv, 20% rapmusik på radion, 10% white-trash mentalitet, 25% miljö, 10% Jack vegas.

Pudzianovski
2007-11-08, 18:05
Vad du vill få fram med meningen.

Precis det jag skrev. Har svårt att förtydliga det mer. Det var ett konstaterande jag påpekade efter att ha läst ditt inlägg.

wixoram
2007-11-08, 18:10
Vad som orsakar att någon blir kriminell och att denne oxå ibland väljer att fortsätta vara det är inte samma sak alltid.

Det är alldeles korrekt. Inledning och fortsättning behöver inte alltid föregås av samma anledning.

L-Sami
2007-11-08, 18:21
Omgivningen man lever i och uppväxten är också en faktor.

Fagen
2007-11-08, 18:22
Du bör kanske läsa frågan igen. Frågan lyder inte: "Vad är orsaken till att ett beteende är kriminellt" utan "Vad orsaker ett kriminellt beteende". En kurs i svenska?

Nej, du har naturligvis fel. Eller menar du att det är kriminelt att ha samlag?

Innan du är dryg nästa gång bör du fundera lite till. En kurs i impulskontroll?

wixoram
2007-11-08, 18:25
Nej, du har naturligvis fel. Eller menar du att det är kriminelt att ha samlag?

Innan du är dryg nästa gång bör du fundera lite till. En kurs i impulskontroll?

Vad har han fel i?

Är det pga lagen som Yassir rånar och inte Per-Henrik gör det?

olle lindblad
2007-11-08, 18:26
Jag upprepar, svaret är lagar.

På vilket sätt orsakar lagar ett kriminellt beteende?

Fagen
2007-11-08, 18:28
Vad har han fel i?

Är det pga lagen som Yassir rånar och inte Per-Henrik gör det?

På vilket sätt orsakar lagar ett kriminellt beteende?

Är det kriminellt att ha samlag?

wixoram
2007-11-08, 18:29
Är det kriminellt att ha samlag?

Ja, om någon är underårig eller inte vill. Hurså?

gnagaren
2007-11-08, 18:29
Lagar.

+1 riktigt smart av dig ;)

Fagen
2007-11-08, 18:31
Ja, om någon är underårig eller inte vill. Hurså?

Så att ha samlag kan både vara ett kriminellt och ett inte kriminellt beteenden? Fundera lite till på vad jag vill ha fram.

Pudzianovski
2007-11-08, 18:35
Så att ha samlag kan både vara ett kriminellt och ett inte kriminellt beteenden? Fundera lite till på vad jag vill ha fram.

Han försökte göra om frågan åt dig längre upp om du inte såg det.

Och vi andra fortsätter att förundras. Visst, hade inte lagen funnits så hade det inte funnits något att bryta emot, Men frågan är, varför börjar vissa bryta mot dessa existerande lagar?

olle lindblad
2007-11-08, 18:36
Att ett beteende bryter emot en lag betyder inte att lagen orsakar det kriminella beteendet.

Runda Grodan
2007-11-08, 18:40
Vad tror ni ligger till grunden för att människan ska utvecka ett kriminellt beteende?

Att skolan har övergett katekesundervisningen. De senaste årens moraliska förfall kommer att fortsätta eskalera tills det råder fullständig anarki i Sverige. Hur ska man få ett fungerande samhälle när det inte finns någon riktig moralisk fostran?

wixoram
2007-11-08, 18:41
Så att ha samlag kan både vara ett kriminellt och ett inte kriminellt beteenden? Fundera lite till på vad jag vill ha fram.

Vad har lagen med beteendet att göra? Alla fattar väl att inget vore olagligt om det inte fanns några lagar. Men frågan är fortfarande, vad är det som gör att vissa bryter mot lagen.

Versus
2007-11-08, 18:47
Föräldrar samt/och/eller umgängeskrets i tonåren.

Fagen
2007-11-08, 18:54
Att ett beteende bryter emot en lag betyder inte att lagen orsakar det kriminella beteendet.

Nej, det har du rätt i. Och det har jag väl inte påstått? Men det är lagen som avgör om beteendet är olagligt i en viss situation eller inte. Därfär tycker jag det blir konstigt att tala om kriminellt beteende som ett fenomen.
Det jag menar är att det finns väldigt många typer av kriminella handlingar. För många för att kunna generalisera. En mor som efter sju sömnlösa nätter ruskar om sitt spädbarn så att det uppstår hjärnskador som ger barnet men för livet, en senil pernsionär som backar på E4:an eller Jimmy som köper ut nikotin till sin 15-åriga flickvän har nog alla olika skäl till varför de begår en kriminell handling. Tror inte du det?

wixoram
2007-11-08, 18:56
En mor som efter sju sömnlösa nätter ruskar om sitt spädbarn så att det uppstår hjärnskador som ger barnet men för livet, en senil pernsionär som backar på E4:an eller Jimmy som köper ut nikotin till sin 15-åriga flickvän har nog alla olika skäl till varför de begår en kriminell handling. Tror inte du det?

Varför drar du upp extremexempel? Det är inte orsaken till dessa handlingar som trådskaparen är ute efter, eller tror du det?

Pudzianovski
2007-11-08, 18:57
text

Fast jag antar att vi skall förska särskilja "kriminell handling" och "kriminellt beteende" där jag menar att kriminellt beteende är en varaktigare form.

champion
2007-11-08, 18:57
http://www.psyk.uu.se/studenter/pop/VT00_3.html



ADHD leder till kriminalitet?
Det är en utbredd missuppfattning att ADHD hänger samman med kriminellt beteende, något som har fått drabbade och anhöriga, att fråga om detta är en rest av den genetiska förklaringsmodellen av kriminalitet som förespråkades i den eugeniska rörelsen. Barn med ADHD löper inte ökad risk att utveckla kriminella beteenden under förutsättning att de som barn får möjlighet att lära sig hur de måste hantera sina speciella svårigheter. Dessa svårigheter kan innebära en sämre förmåga att bedöma risker jämfört med andra jämnåriga barn, varför barnen med ADHD behöver mer stöd i vardagen för att förebygga olyckor och intermezzon.

wixoram
2007-11-08, 18:59
http://www.psyk.uu.se/studenter/pop/VT00_3.html



ADHD leder till kriminalitet?
Det är en utbredd missuppfattning att ADHD hänger samman med kriminellt beteende, något som har fått drabbade och anhöriga, att fråga om detta är en rest av den genetiska förklaringsmodellen av kriminalitet som förespråkades i den eugeniska rörelsen. Barn med ADHD löper inte ökad risk att utveckla kriminella beteenden under förutsättning att de som barn får möjlighet att lära sig hur de måste hantera sina speciella svårigheter. Dessa svårigheter kan innebära en sämre förmåga att bedöma risker jämfört med andra jämnåriga barn, varför barnen med ADHD behöver mer stöd i vardagen för att förebygga olyckor och intermezzon.

Ändå sägs det, enligt vissa undersökningar, att 2/3 på svenska fängelser har ADHD.

blekfet2
2007-11-08, 19:01
http://www.psyk.uu.se/studenter/pop/VT00_3.html



ADHD leder till kriminalitet?
Det är en utbredd missuppfattning att ADHD hänger samman med kriminellt beteende, något som har fått drabbade och anhöriga, att fråga om detta är en rest av den genetiska förklaringsmodellen av kriminalitet som förespråkades i den eugeniska rörelsen. Barn med ADHD löper inte ökad risk att utveckla kriminella beteenden under förutsättning att de som barn får möjlighet att lära sig hur de måste hantera sina speciella svårigheter. Dessa svårigheter kan innebära en sämre förmåga att bedöma risker jämfört med andra jämnåriga barn, varför barnen med ADHD behöver mer stöd i vardagen för att förebygga olyckor och intermezzon.

Lustig nog så har de flesta kriminella man känner idag faktiskt ADHD. :D

stridis
2007-11-08, 19:03
Som man säger: det krävs en by för att uppfostra en unge. Flata vuxna som inte fångar upp problembarn som har kassa föräldrar.

Tristess skapar riskbeteende, vuxna kanske väljer att börja köra mc i över 200 knyck eller super skallen av sig, yngre gör allt möjligt.

Utanförskap kan också leda till tankebanor som leder till exempelvis våldsbrott. Jag menar om man ger blanka fan i någon i x antal år och det uppstår problem så skall man nog rannsaka sin egen flathet. Flertalet columbine-liknande typer har ju varit minst sagt udda i flera år innan det slutligen gjort det.

skaparn
2007-11-08, 19:08
Varför drar du upp extremexempel? Det är inte orsaken till dessa handlingar som trådskaparen är ute efter, eller tror du det?

Skattefusk är visst väldigt vanligt, och kriminellt. Således inget extremexempel. Det ligger något i att man nog inte kan klumpa ihop allt kriminellt beteende och säga att x eller y ligger bakom det.

Fagen
2007-11-08, 19:09
Varför drar du upp extremexempel? Det är inte orsaken till dessa handlingar som trådskaparen är ute efter, eller tror du det?

Vilka handlingar tror du trådskaperen är ute efter då?

olle lindblad
2007-11-08, 19:14
Nej, det har du rätt i. Och det har jag väl inte påstått? Men det är lagen som avgör om beteendet är olagligt i en viss situation eller inte. Därfär tycker jag det blir konstigt att tala om kriminellt beteende som ett fenomen.
Det jag menar är att det finns väldigt många typer av kriminella handlingar. För många för att kunna generalisera. En mor som efter sju sömnlösa nätter ruskar om sitt spädbarn så att det uppstår hjärnskador som ger barnet men för livet, en senil pernsionär som backar på E4:an eller Jimmy som köper ut nikotin till sin 15-åriga flickvän har nog alla olika skäl till varför de begår en kriminell handling. Tror inte du det?

Eftersom tråden handlar om vad som orsakar kriminellt beteende tog jag för givet att det var så du menade. Att lagen avgör vad som är ett kriminellt beteende är något helt annat. (och en annan tråd också)
Att du anstränger dig för att hitta udda typer av brott som sas faller utan utanför ramen betyder inte att det inte finns ett antal socioekonomiska faktorer som kraftigt påverkar risken att man blir kriminell.

wixoram
2007-11-08, 19:16
Skattefusk är visst väldigt vanligt, och kriminellt. Således inget extremexempel. Det ligger något i att man nog inte kan klumpa ihop allt kriminellt beteende och säga att x eller y ligger bakom det.

Fortkörning med. Undra vad som får dessa kriminella bestar att bli sådana? För det måste ju vara detta trådskaparen undrar.

wixoram
2007-11-08, 19:17
Vilka handlingar tror du trådskaperen är ute efter då?

Kanske lite mer vanliga krimininella handlingar? Sånt som kanske leder till fängelsestraff?

Fagen
2007-11-08, 19:18
Eftersom tråden handlar om vad som orsakar kriminellt beteende tog jag för givet att det var så du menade. Att lagen avgör vad som är ett kriminellt beteende är något helt annat. (och en annan tråd också)
Att du anstränger dig för att hitta udda typer av brott som sas faller utan utanför ramen betyder inte att det inte finns ett antal socioekonomiska faktorer som kraftigt påverkar risken att man blir kriminell.

Fortkörning, cykla utan lyse, använda "svart" arbetskraft, skippa att betala tv-avgiften. Vilka är de socioekonomiska faktorerna som förklarar dessa udda typer av kriminellt beteende?

wixoram
2007-11-08, 19:20
Fortkörning, cykla utan lyse, använda "svart" arbetskraft, skippa att betala tv-avgiften.

Du fortsätter att klamra dig fast vid ämnet genom att dra upp alla dessa kriminella handlingar som får vårat samhälle i gungning.

skaparn
2007-11-08, 19:21
Kanske lite mer vanliga krimininella handlingar? Sånt som många rättegångar handlar om?

Ursprungsfrågan.

"Vad tror ni ligger till grunden för att människan ska utvecka ett kriminellt beteende?"


Vad handlar de flesta rättegångar om? Jag gissar att det inte är Yassirs rån, som tidigare nämndes i tråden. Varför tycker jag mig ana att du förutsätter att det är dessa gärningar som frågeställaren syftar på?

Fagen
2007-11-08, 19:21
Kanske lite mer vanliga krimininella handlingar? Sånt som kanske leder till fängelsestraff?

Rattfylleri och misshandel, typ? Då tror jag att det är alkohol som är orsaken i båda fallen.

Fagen
2007-11-08, 19:22
Du fortsätter att klamra dig fast vid ämnet genom att dra upp alla dessa kriminella handlingar som får vårat samhälle i gungning.

Tror inte du att dessa är de vanligaste kriminella handlingarna som utförs i vårt land?

wixoram
2007-11-08, 19:22
Rattfylleri och misshandel, typ? Då tror jag att det är alkohol som är orsaken i båda fallen.

Och jag tror inte misshandelsfall är lika vanliga i Danderyd som i Rinkeby. Vad tror du?

wixoram
2007-11-08, 19:23
Tror inte du att dessa är de vanligaste kriminella handlingarna som utförs i vårt land?

Är det det som är den stora frågan? Vad som är det vanliga brottet?

wixoram
2007-11-08, 19:25
Ursprungsfrågan.

"Vad tror ni ligger till grunden för att människan ska utvecka ett kriminellt beteende?"


Vad handlar de flesta rättegångar om? Jag gissar att det inte är Yassirs rån, som tidigare nämndes i tråden. Varför tycker jag mig ana att du förutsätter att det är dessa gärningar som frågeställaren syftar på?

Han syftar säkert på skattebrott, tv-licenser och fortkörningar.

Fagen
2007-11-08, 19:25
Och jag tror inte misshandelsfall är lika vanliga i Danderyd som i Rinkeby. Vad tror du?

Jag tror att kvinnomisshandel är lika vanlig i båda de kommuner du nämner.

wixoram
2007-11-08, 19:26
Jag tror att kvinnomisshandel är lika vanlig i båda de kommuner du nämner.

Det tror inte jag. Vad gör vi nu?

Fagen
2007-11-08, 19:28
Det tror inte jag. Vad gör vi nu?

Menar du att det trådskaparen specifikt undrade om var oraker till misshandel i Rinkeby?

wixoram
2007-11-08, 19:34
Menar du att det trådskaparen specifikt undrade om var oraker till misshandel i Rinkeby?

Nu gissar jag som bara fasen. Men jag tror han syftade på sådana brott som man vanligtvis läser om i tidningen, sådana brott som i regel leder till rättegång och/eller fängelse, and so on. Inte vad som är den djupt grundläggande orsaken till varför Björn inte betalar sin tv-licens eller varför Kenneth kör för fort.

blekfet2
2007-11-08, 19:36
kriminellt beteende.

wixoram
2007-11-08, 19:37
kriminellt beteende.

Beteendet bakom "vanliga" brott och inte mammor som skakar sina bebisar, fortkörningar och tv-licensligister?

blekfet2
2007-11-08, 19:40
Beteendet bakom "vanliga" brott och inte mammor som skakar sina bebisar, fortkörningar och tv-licensligister?




Individens egna tolkningar på brott är inte av intresse, utan jag är ute efter "kriminellt beteende".

z_bumbi
2007-11-08, 19:40
http://www.psyk.uu.se/studenter/pop/VT00_3.html



ADHD leder till kriminalitet?
Det är en utbredd missuppfattning att ADHD hänger samman med kriminellt beteende, något som har fått drabbade och anhöriga, att fråga om detta är en rest av den genetiska förklaringsmodellen av kriminalitet som förespråkades i den eugeniska rörelsen. Barn med ADHD löper inte ökad risk att utveckla kriminella beteenden under förutsättning att de som barn får möjlighet att lära sig hur de måste hantera sina speciella svårigheter. Dessa svårigheter kan innebära en sämre förmåga att bedöma risker jämfört med andra jämnåriga barn, varför barnen med ADHD behöver mer stöd i vardagen för att förebygga olyckor och intermezzon.

Hur många får det stödet?

wixoram
2007-11-08, 19:42
Individens egna tolkningar på brott är inte av intresse, utan jag är ute efter "kriminellt beteende".

Då får du också räkna med spekulationer kring skattebrott, p-böter och fortkörningar och folk som skiter i att betala underhåll. Undra vad som ligger bakom detta beteendet månne.

blekfet2
2007-11-08, 19:43
Men varför så många kriminella idag sägs lida av ADHD är att sjukdomen inte blivit erkänd fören de senaste åren och då många kriminella i åldern 30-60år faktiskt lider av ADHD, så säkert till viss del kunde de med hjälp från starten anpassas till samhällets alla regler.


nu blev min svenska skit men det bajsar jag i.

blekfet2
2007-11-08, 19:44
Då får du också räkna med spekulationer kring skattebrott, p-böter och fortkörningar och folk som skiter i att betala underhåll. Undra vad som ligger bakom detta beteendet månne.

Bra, du har förstått.

wixoram
2007-11-08, 19:46
Bra, du har förstått.

Tror du det hör till vanligheterna att man klassar folk som skiter i att betala sina tv-licenser för kriminella?

blekfet2
2007-11-08, 19:49
Tror du det hör till vanligheterna att man klassar folk som skiter i att betala sina tv-licenser för kriminella?

Ja, de som blir drabbade tänker nog annorlunda.

Lika mycket fusk att skippa tv-licens som att fejka att man är hemma med sjukt barn, beror helt på vad man har för värderingar.

wixoram
2007-11-08, 19:51
Ja, de som blir drabbade tänker nog annorlunda.

Lika mycket fusk att skippa tv-licens som att fejka att man är hemma med sjukt barn, beror helt på vad man har för värderingar.

Lika mycket fusk ja, men fan vad kriminellt?

Baan
2007-11-08, 19:57
Ja, de som blir drabbade tänker nog annorlunda.

Lika mycket fusk att skippa tv-licens som att fejka att man är hemma med sjukt barn, beror helt på vad man har för värderingar.

Skulle du kalla dig själv kriminell för du använder en bild som avatar som du inte själv tagit, och som du gissningvis inte har rättigheter till att använda (att ingen bryr sig är inte relevant)? Ordet kriminell har lite tyngd, faktiskt.

wixoram
2007-11-08, 20:01
Skulle du kalla dig själv kriminell för du använder en bild som avatar som du inte själv tagit, och som du gissningvis inte har rättigheter till att använda (att ingen bryr sig är inte relevant)? Ordet kriminell har lite tyngd, faktiskt.

Det tror inte jag. Jag tror Lisas mamma skulle bli rasande om hon fick veta att Lisas kille inte betalade sin tv-licens och t.om körde för fort ibland. För hon får inte vara ihop med kriminella killar!

champion
2007-11-08, 20:24
Hur många får det stödet?



Tyvär pinsamt få ungdomar får den hjälpen dom behöver.

Ignatius72
2007-11-08, 20:31
Det finns en hel del forskning på ämnet och man bruakr prata om att utveckla ett antisocialt beteende, detta sker i fyra faser.
1. barnet lär sig hemma att gap, skrik och hot gör att man får sin vilja fram
2. I skolan tar de ska vanliga barnen avstånd från dessa utåtagerande barn, och sedemera även vuxna som lärare och klasskamraters föräldrar.
3. de söker sig till likasinnande
4. De har missat mycket kunskap både socialt och rent skolmässigt och har svårt att hantera en vuxenvärld. De sluter sig allt mer till den kriminella världen då de inte har någon eller allt för få bekanta i den "vanliga" världen.

En extremt kortfattad version.

jwzrd
2007-11-08, 20:37
Nej, du har naturligvis fel. Eller menar du att det är kriminelt att ha samlag?

Innan du är dryg nästa gång bör du fundera lite till. En kurs i impulskontroll?

Du leker smart och förlorar igen. Det går inte att svara på om ett samlag är kriminellt. Läs mitt förra inlägg igen, inse betydelseskillnaden i alternativen, inse att du svarar på en annan fråga än det tråden handlar om. Ge dig sen.

Fagen
2007-11-08, 21:00
Du leker smart och förlorar igen. Det går inte att svara på om ett samlag är kriminellt. Läs mitt förra inlägg igen, inse betydelseskillnaden i alternativen, inse att du svarar på en annan fråga än det tråden handlar om. Ge dig sen.

Läs hela tråden och inse att diskussionen kring en orsak till kriminellt beteende är absurd. En del av det absurda ligger i att vissa beteenden under vissa omständigheter är kriminella och i andra det inte. Sen tycker jag gott att du kan ha en hyggligare ton i dina inlägg.

jwzrd
2007-11-08, 21:07
Läs hela tråden och inse att diskussionen kring en orsak till kriminellt beteende är absurd. En del av det absurda ligger i att vissa beteenden under vissa omständigheter är kriminella och i andra det inte. Sen tycker jag gott att du kan ha en hyggligare ton i dina inlägg.

Tss, smaka hygglig ton själv innan du bjuder andra den karamellen.

Att bryta lagar eller inte bryta lagar är det intressanta. Någon tycker att det är rätt och riktigt att ta andras prylar. Att man kan ta sina egna prylar är lika relevant i den här diskussionen som att skor underlättar gång utomhus på vintern. Det _är_ inte samma beteende. Beteendet ligger i att göra saker mot bättre vetande. Att sätta sig över regler. Man kan diskuttera förmildrande omständigheter så som självförsvar, en svältande kvinna som stjäl mat, någon som kör för fort för att hinna till BB med sin födande fru osv. Men det kriminella beteendet blir just kriminellt i och med att lagen bryts.

Om du vill anföra "Det är lagarna som är orsaken" så kan man lika gärna säga: Nähä, det är att vi öht har förutsättningarna att äga beteenden som är orsaken eller att reducera resonemanget till något så pass abstrakt att det är generellt nog att täcka allt.

Überbiffen
2007-11-08, 21:08
För lite i lön. :D

aitamaa
2007-11-08, 21:08
ingen aning, när är man kriminell?? är man kriminell direkt man bryter mot en lag en gång.. Eller är man det när man ständigt bryter mot lagar (rödgubbe/fortkörning).. Eller menas det att man är kriminell när man har sitt levebröd från kriminallitet??

Pingu
2007-11-08, 21:09
Hur man formas i den miljön man växer upp. Ens omgivning/miljö är det som påverkar mest tror jag.

+ 1

Sen finns det genetiska saker också.
Runt 70 % av sveriges fångar har ADHD så dom som föds med det ligger helt klart sämmre till

Trance
2007-11-08, 21:16
+ 1

Sen finns det genetiska saker också.
Runt 70 % av sveriges fångar har ADHD så dom som föds med det ligger helt klart sämmre till

Källa?

wixoram
2007-11-08, 21:21
Källa?

Källa på miljö och omgivning eller ADHD och 70%?

Fagen
2007-11-08, 21:24
Tss, smaka hygglig ton själv innan du bjuder andra den karamellen.

Att bryta lagar eller inte bryta lagar är det intressanta. Någon tycker att det är rätt och riktigt att ta andras prylar. Att man kan ta sina egna prylar är lika relevant i den här diskussionen som att skor underlättar gång utomhus på vintern. Det _är_ inte samma beteende. Beteendet ligger i att göra saker mot bättre vetande. Att sätta sig över regler. Man kan diskuttera förmildrande omständigheter så som självförsvar, en svältande kvinna som stjäl mat, någon som kör för fort för att hinna till BB med sin födande fru osv. Men det kriminella beteendet blir just kriminellt i och med att lagen bryts.

Om du vill anföra "Det är lagarna som är orsaken" så kan man lika gärna säga: Nähä, det är att vi öht har förutsättningarna att äga beteenden som är orsaken eller att reducera resonemanget till något så pass abstrakt att det är generellt nog att täcka allt.


Först säger du att det inte är samma beteende, sen att det är det samma beteende men blir kriminellt först när det bryter mot lagen? Hur ska du ha det?


När var jag otrevlig mot dig innan du sa att jag skulle gå en svenskakurs?

jwzrd
2007-11-08, 21:26
Först säger du att det inte är samma beteende, sen att det är det samma beteende men blir kriminellt först när det bryter mot lagen? Hur ska du ha det?


När var jag otrevlig mot dig innan du sa att jag skulle gå en svenskakurs?

Driver du med mig?

Att knurra med sin fru på ett sätt båda parter är överrens om är ett beteende. Att knurra en kvinna som skriker och härjar NEJ är våldtäkt. Två olika beteenden. Behöver du bilder? Fingerfärg?

Allan
2007-11-08, 21:29
Jwzrd tar och snyggar till sig nu. Fagen har en schysst ton. Jwzrd har det inte. Och inget tjafs om det. Det är moderatorerna som styr upp debatter på Kolozzeum. Inga andra

Mourten
2007-11-08, 21:34
Haha vilken jävla härva, en sålänge är afrika teorin roligast men finns många gobitar. Själv tror jag oftast stunden skapar brottsligen. Samt hämnd på olika sätt.

Röda_Lacket
2007-11-08, 21:40
Helt seriöst nu det kan bero på att man inte får mycket SCORE! oftast då man får en flickvän och massa SCORE då lugnar folk oftast ner sig.

jwzrd
2007-11-08, 21:42
Helt seriöst nu det kan bero på att man inte får mycket SCORE! oftast då man får en flickvän och massa SCORE då lugnar folk oftast ner sig.

Betyder det att du är en fara för din omgivning nu eller att kriminella inte får ligga?

Röda_Lacket
2007-11-08, 21:46
Betyder det att du är en fara för din omgivning nu eller att kriminella inte får ligga?

När jag inte får SCORA under vissa konstiga perioder i livet så måste jag träna ännu hårdare på gymmet. Enbart detta har klarat mig från att bli en fara för min omgivning :Virro

Pingu
2007-11-08, 21:57
Källa?

När jag jobbade med ungar så läste jag en hel del och var på mängder med utbildningar (ungarna jag hade hand om hade bla adhd) och det stod i flera böcker och sas på flera föreläsningar att ganska exakt 70 % av våra interner har adhd. Siffran för USA var högre minns jag, tor den var på 80 %.

pragmatist
2007-11-08, 22:18
Enligt Sten Levander, professor em i allmänpsykiatri och rättspsykiatri, har hälften av alla vanekriminella och en 1/5 av alla tonårskriminella haft barndoms-ADHD. Detta innebär att personer med ADHD svarar för 25 procent av all kriminalitet i samhället. Källa: artikel i Läkartidningen nr 44 2007

Till detta kan man lägga ytterligare en psykologisk faktor: dumhet. Det är mycket väl etablerat att kriminella har lägre IQ än genomsnittet, särskilt våldsbrottslingar. Låg IQ är associerat med aggression och våldsbenägenhet i största allmänhet. (Se till exempel: Intellectual ability and aggressive behavior in nonclinical-nonforensic males," Peter R. Giancola and Amos Zeichner, Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, Vol. 16, No. 2, 1994. Address: Amos Zeichner, Department of Psychology, University of Georgia, Athens, GA 30602-3013.)

wixoram
2007-11-08, 22:30
Sen har vi undantagen, dom som inte är så dumma och inte så våldsamma men hyfsat smarta. Jag syftar på Posener och Co.

Fagen
2007-11-08, 22:31
Driver du med mig?

Att knurra med sin fru på ett sätt båda parter är överrens om är ett beteende. Att knurra en kvinna som skriker och härjar NEJ är våldtäkt. Två olika beteenden. Behöver du bilder? Fingerfärg?

Att "knurra" är ett beteende. Att vara överens är ett beslut. Visst förstår du skillnaden?

Fagen
2007-11-08, 22:32
Sen har vi undantagen, dom som inte är så dumma och inte så våldsamma men hyfsat smarta. Jag syftar på Posener och Co.

Bor Posener i Rinkeby?

petah
2007-11-08, 22:32
Föräldrar, omgivning, och jag tror faktiskt mycket är medfött.

wixoram
2007-11-08, 22:34
Bor Posener i Rinkeby?

Det är möjligt att det är där han trycker. Ort okänd.

Jesper
2007-11-09, 08:58
avsaknad av moral? Jag har haft världens bästa barndom och har superkontakt med familjen men skulle inte ha något emot att göra något dumt för lite snabba pengar om det var hyffsat safe.

Ignatius72
2007-11-09, 15:52
Enligt Sten Levander, professor em i allmänpsykiatri och rättspsykiatri, har hälften av alla vanekriminella och en 1/5 av alla tonårskriminella haft barndoms-ADHD. Detta innebär att personer med ADHD svarar för 25 procent av all kriminalitet i samhället. Källa: artikel i Läkartidningen nr 44 2007

Till detta kan man lägga ytterligare en psykologisk faktor: dumhet. Det är mycket väl etablerat att kriminella har lägre IQ än genomsnittet, särskilt våldsbrottslingar. Låg IQ är associerat med aggression och våldsbenägenhet i största allmänhet. (Se till exempel: Intellectual ability and aggressive behavior in nonclinical-nonforensic males," Peter R. Giancola and Amos Zeichner, Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, Vol. 16, No. 2, 1994. Address: Amos Zeichner, Department of Psychology, University of Georgia, Athens, GA 30602-3013.)

I många fall kan man se att en evidensbaserad föräldrautbildning har haft stor effekt på ADHD diagnosticering. Barn som fått diagnosen har efter föräldrarnas utbildning inte längre kunnat få diagnosen.
Det betyder inte att ADHD enbart beror på miljöfaktorer, däremot kan förändringar i miljön göra att funktionsnedsättningen (Dvs diagnosen) inte blir handikappande. jämför med den med taskig syn som får brillor.

PowPow
2007-11-09, 16:02
Jag gillar hur folk skiljer på föräldrar och omgivning.
Gillar även hur folk skiljer på förutsättningar och "eget val". Som om det ena vore fristående från det andra.

Jag tror det är 50 % miljö, 50 % ekonomiska förutsättningar, 50% eget val och 50 % manbearpig. Minst!

XroW
2007-11-09, 16:06
avsaknad av moral? Jag har haft världens bästa barndom och har superkontakt med familjen men skulle inte ha något emot att göra något dumt för lite snabba pengar om det var hyffsat safe.

+1
Vem skulle inte?

Stina79
2007-11-10, 15:01
Varför kriminell?

Självklart så föds ingen till att bli kriminell, men däremot så har forskning visat att om man har en biologisk sårbarhet så är risken större. Majoriteten av de som har ADHD är inte kriminella.
Det är främst i kombination med andra faktorer som risken är förhöjd. Främt om personen med ADHD uppfyller kriterierna för vissa andra diagnoser.

Har en kompis som har ADHD och för honom är det en kamp när funktionshindret spelar ut honom i vardagen - men tack vare att han fungerar annorlunda så har det även givit honom vissa fördelar. Han är en sann entreprenör och har en enorm förmåga att fånga saker i flykten och se saker ur andra perspektiv. I bland kan det dock gå lite för fort för oss andra och hans impulsivitet kan bli påfrestande ibland. Men fasiken, inget sitter fast och är omöjligt.

Skulle han hamnat snett, ja jäklar vilken kreativ krimminell han skulle ha blivit. .

Handcuff
2007-11-10, 15:05
+1
Vem skulle inte?

Betydligt fler än vad du tror. De flesta har en god rättsuppfattning.

Fettecke
2007-11-10, 16:04
Din teori stämmer inte. Jag känner en kille som snattar bilar, och hans könsorgan liknar mer en underarm än en penis.

billiga bilar då, det kallas väll snatteri upp till 1000kr, sen blir det stöld(?) har jag lärt mig :)

Jense
2007-11-10, 17:32
tror det beror på massa olika. För vissa är det enda vägen.. For andra är det pengarna för vissa är det maktkänslan.. Grund och botten en slags rebellisk utanförskap antar jag

Ignatius72
2007-11-13, 12:53
Angående ADHD på fängelserna enligt Sten Levander "50% barndoms-ADHD och 20-30% fortsatta problem. Bland arbetslösa och långtidssjukskrivna är frekvensen kvarstående ADHD 10% och bland dyslektiker 20%.

skaparn
2007-11-13, 12:57
Vad tror ni ligger till grunden för att människan ska utvecka ett kriminellt beteende?

Styrkelyft

Krampus
2007-11-13, 13:14
Styrkelyft

:laugh: :bow:

Nitrometan
2007-11-13, 13:17
Styrkelyft
Helt klart.

Styrkelyftförbundet är värre än HA. 24-25 November samlas en del av medlemmarna med sina prospects och hangarounds i Nässjö för att visa sina bänktröjor för världen.
Passa sig! Det kommer inte att ske några värdetransportrån den helgen...

Ignatius72
2007-11-13, 13:27
Styrkelyft

Nej nej och åer nej. Det är inte strykelyft som institution som skapar kriminella, det är strykelyftarna.

jag håller mig på behörigt avstånd från Nässjö för att inte riskera att drabbas av någon oemotståndlig lust att begå kriminella handlingar.

Pepparkakssmurfen
2007-11-14, 22:01
Kan ej svara på trådfrågan,men nu när man ser tillbaka på skoltiden så fanns det redan på låg/mellan-stadiet tecken på vilka som skulle hamna i trubbel med rättvisan. Det var cykelstölder,snatterier,mobbning,skolk,vandaliseri ng osv.

Ryska_raketen
2007-11-14, 22:07
SL tror jag :(

Doris
2007-11-14, 22:35
Vad tror ni ligger till grunden för att människan ska utvecka ett kriminellt beteende?

miljöpåverkan o grundläggande otrygghet i sin omgivining, men vissa ungar kan också bli påverkade av en stark ledar figur som drar in dom en massa skit, denna starka ledare figur brukar ofta uppkomma ur miljöer där familjemiljön präglas av missbruk och våldsamt beteende.

Bärs
2007-11-14, 22:48
Nu sätts Cosa Nostra dit ordentligt i och för sig, men mafiosorna verkar vara ganska smarta. Kanske deras torpeder har ADHD.

Handcuff
2007-11-15, 07:34
Här finns en del läsvärt för den som är intresserad:

Ungdomar och brott. BRÅ (http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=2&id=11)

Då gissandet fortsätter. :banned