handdator

Visa fullständig version : När ska protein intas?


mogge1
2007-11-08, 07:46
Efter att nu ha hört flera olika pekpinnar måste jag få höra vad proffsen tycker.

Jag kör för det mesta på vassleprotein och jag har hört att kroppen tar upp det bäst på morgonen och fm. Så jag har börjat ta mig en drink då istället för efter träningen. Och jag tränar nästan alltid på kvällen.

Nu fick jag höra att tar man vassleprotein utan samband med träning så bidrar det mer till fettinlagringen än muskeluppbyggnad.

Är det så enkelt att det ändå är bättre att ta proteinet i samband med träningen kvällstid?
Tacksam för erfarenheter och råd.

King Grub
2007-11-08, 07:53
Det du har hört är, lyckligtvis, fel på alla punkter.

kroppen tar upp det bäst på morgonen och fm.

Det tas upp lika bra oavsett tidpunkt.

Nu fick jag höra att tar man vassleprotein utan samband med träning så bidrar det mer till fettinlagringen än muskeluppbyggnad.

Vassleprotein är ett fettförbrännande protein, inte ett fettinlagrande. Det ger kalorier, som allt annat, men kalorier från vassleprotein orsakar inte större fettinlagring än kalorier från annat protein. Tvärtom, om något. Vassle är däremot det mest muskelbyggande proteinet av alla vanliga matproteiner, oavsett vad klockan är (däremot minskar det inte muskelnedbrytning).

Är det så enkelt att det ändå är bättre att ta proteinet i samband med träningen kvällstid?

Det är alltid en fördel att tillföra protein i samband med träning. Utan protein i samband med styrketräning är träningen mer nedbrytande än uppbyggande. Det måste inte vara vassle, men det finns inga nackdelar med just det proteinet då.

mogge1
2007-11-08, 08:51
Jag läste precis metro efter jag skrivit det där inlägget !
KOSTTILLSKOTT - EFFEKTIVT VID RÄTT TILLFÄLLE..
Var tvungen att surfa in på metros hemsida där man kan läsa:


Vassle- och kaseinprotein har helt olika egenskaper och bör därför intas när kroppen på bästa sätt kan använda dessa i önskat syfte. Men glöm inte maten, slarvar man är proteintillskotten näst intill verkningslösa.

Vassleprotein upptas väldigt snabbt vilket ökar proteinsyntesen (muskeluppbyggnanden) markant. Det höjer även inslulinnivåerna vilket bidrar till den kraftiga anabola effekten. Intas vassleprotein och snabba kolhyrater i samband med ett träningspass (före eller efter) är det en vinnande kombination. Det finns dock en nackdel och det är insulinhöjningen som även ökar fettinlagringen. Därför ska vassleprotein endast intas i samband med träning och inte under andra tider, speciellt om man har lätt för att lägga på sig underhudsfett.

Kaseinprotein är i motsats till vassle ett långsamt protein. Det tar alltså flera timmar för att kroppen ska kunna bryta ner proteinerna till aminosyror och sedan ta upp dessa til blodet. Kasein ger därför inte den kraftiga proteinsyntesen men minskar däremot proteinnedbrytningen bättre än vassle. Undvik kasein i samband med träning där man svettas mycket då mer vatten går åt för att bryta ner kaseinet. Passar däremot bra som komplement till mellanmålet eller tillsammans med kvällsmålet.



Så.. Det där styrkte ju mina misstankar :O

Eddie Vedder
2007-11-08, 08:56
Så.. Det där styrkte ju mina misstankar :O

Ja defintivt, va har King Grub att komma med i jämförelse med experterna på Metro?:D Var det Jim Roslund som skrev det där så kan du likagärna se det som en garanti för värdelös information.

Jim Roslunds artiklar i Metro är direkt pinsamma ofta.

King Grub
2007-11-08, 09:02
Använd tidningen till toalettpapper i stället.

mogge1
2007-11-08, 09:06
Ja det är väl "slim jim" som skriver i metro ! :)
Men det är så drygt när man får höra så mycket olika hela tiden.. *whatever*

King Grub
2007-11-08, 09:08
Efter styrketräning är kasein lika anabolt som vassle och förbättrar fenylalaninbalansen lika fort.

Det är kasein som är fettinlagrande, inte vassle. Inte för att det har något praktiskt betydelse vid ett visst kaloriintag, men ändå.

Eddie Vedder
2007-11-08, 09:09
Men det är så drygt när man får höra så mycket olika hela tiden.. *whatever*

Väljer man att leta information på platser där informationen skrivs i syfte att förvirra en blir man såklart förvirrad.

Det finns en anledning till att metod 1 är fantastisk på sida 10 samtidigt som metod 2 är fantastisk på sida 11. Veckan efter är båda värdelösa och metod A och B är numera dom korrekta.
Vi på kolo säljer inga lösnummer av att förvirra och lura folk (ja även Metro räknas även om tidningen som sådan är gratis).:angel:

mogge1
2007-11-08, 09:21
Väljer man att leta information på platser där informationen skrivs i syfte att förvirra en blir man såklart förvirrad.

Det finns en anledning till att metod 1 är fantastisk på sida 10 samtidigt som metod 2 är fantastisk på sida 11. Veckan efter är båda värdelösa och metod A och B är numera dom korrekta.
Vi på kolo säljer inga lösnummer av att förvirra och lura folk (ja även Metro räknas även om tidningen som sådan är gratis).:angel:


Så du anser att det är felaktigt att söka den korrekta informationen på den här sidan då.. eftersom det var hit jag vände mig för att få konkret hjälp efter att ha hört lite olika. Dvs den var detta forum jag valde att leta informationen på :thumbup:

Nåväl, tacksam för svaret grub.

Spec^
2007-11-08, 11:45
Finns de nåt negativt att ta en proteinshake (vassle) på morgon och kväll? Även dom dagar man inte tränar?

Anders The Peak
2007-11-08, 12:34
Efter att nu ha hört flera olika pekpinnar måste jag få höra vad proffsen tycker.

Jag kör för det mesta på vassleprotein och jag har hört att kroppen tar upp det bäst på morgonen och fm. Så jag har börjat ta mig en drink då istället för efter träningen. Och jag tränar nästan alltid på kvällen.

Nu fick jag höra att tar man vassleprotein utan samband med träning så bidrar det mer till fettinlagringen än muskeluppbyggnad.

Är det så enkelt att det ändå är bättre att ta proteinet i samband med träningen kvällstid?
Tacksam för erfarenheter och råd.

Ursprunget till Metros expert är den här Torbjörn Åkerfeldt igen:
Torbjörn Åkerfeldt, läkare och forskare i näringsfysiologi vid Uppsala universitet

– Men viktigast av allt är alltså timingen, till exempel att äta protein direkt efter träningen. Sedan bör man kanske undvika att äta flera proteinrika måltider under dagen. Då omvandlar levern aminosyrorna till energi i form av blodsocker. Och det är ju inte så bra, om målet är större muskler.

Läs vidare:http://www.svenskidrott.se/tidningen/t2.asp?p=56625

Eddie Vedder
2007-11-08, 12:54
Så du anser att det är felaktigt att söka den korrekta informationen på den här sidan då.. eftersom det var hit jag vände mig för att få konkret hjälp efter att ha hört lite olika. Dvs den var detta forum jag valde att leta informationen på :thumbup:

Nåväl, tacksam för svaret grub.

Nu missförstod du helt vad jag menade. Jag menar tvärtom, du gör rätt i att leta här eftersom informationen från kolo inte är som den i kvälsspress och Metro.
Det var det jag menade. Där är syftet att förvirra eftersom ju mer olika budskap desto mer sålda lösnummer.

Jag menade alltså inget illa, förslåt om det var så du missuppfattade mig.

Roobinw90
2007-11-08, 13:09
Finns de nåt negativt att ta en proteinshake (vassle) på dem dagarna man inte tränar?

Eddie Vedder
2007-11-08, 13:10
Finns de nåt negativt att ta en proteinshake (vassle) på dem dagarna man inte tränar?

Nej. Inte mer än att du får i dig energi som inte bidrar med särskilt mycket näring. Men är ditt näringsbehov täckt och du vill tillföra lite extra högkvalitativt protein är en drink inget "fel" val.:)

Roobinw90
2007-11-08, 14:25
okej thx :thumbup: O.B.S jag startade den andra tråden pga av att dena tråden verkade lite "död" :D

virre678
2007-11-09, 16:54
Det du har hört är, lyckligtvis, fel på alla punkter.



Det tas upp lika bra oavsett tidpunkt.



Vassleprotein är ett fettförbrännande protein, inte ett fettinlagrande. Det ger kalorier, som allt annat, men kalorier från vassleprotein orsakar inte större fettinlagring än kalorier från annat protein. Tvärtom, om något. Vassle är däremot det mest muskelbyggande proteinet av alla vanliga matproteiner, oavsett vad klockan är (däremot minskar det inte muskelnedbrytning).



Det är alltid en fördel att tillföra protein i samband med träning. Utan protein i samband med styrketräning är träningen mer nedbrytande än uppbyggande. Det måste inte vara vassle, men det finns inga nackdelar med just det proteinet då.

Vad är då bäst? protein innan träning eller efter?

King Grub
2007-11-09, 16:56
Vassleprotein stimulerar proteinsyntesen lika mycket efter träning vid intag före som efter.

EAA stimulerar proteinsyntesen efter träning mycket kraftigare vid intag före träning.

gnagaren
2007-11-09, 17:23
Ungefär när ska man ta sin protein drink innan träning? Brukar alltid ta en precis innan, dvs 30sek innan jag börjar värma upp.

King Grub
2007-11-09, 18:00
Det finns inga studier på andra tillfällen före passet heller.

Solve
2007-11-09, 22:22
EEA kan någon förklara lite närmare hur man får i sej de via vanlig kost/tillskott? att det minskar nedbrytningen förstår jag :) men gör inte vanligt vassle de alls?

King Grub
2007-11-09, 22:31
EAA minskar inte nedbrytning vid andra tillfällen än vid intag under träning. I vila eller efter träning stimulerar EAA uppbyggnaden, utan påverkan på nedbrytning. Samma sak med vassle, fast vassle inte ger lika kraftig påverkan på proteinsyntesen. Mekanismen är densamma dock: plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet.

Snabbt protein el EAA stimulerar uppbyggnaden, men minskar inte nedbrytningen. Långsamt protein och kolhydrat minskar nedbrytningen, men stimulerar inte uppbyggnaden (långsamt protein kan givetvis användas i den pågående uppbyggnaden, men uppreglerar den inte över normala nivåer - det är det som "stimulera" innebär).

Essentiella aminosyror finns i all föda, men skall man ha dom i fri form (för att erhålla effekten på proteinsyntesen) måste man få dom via tillskott (kapslar,pulver). Vassle likaså. Vassleprotein är ett mjölkprotein och finns i vanlig mjölk, men majoriteten av proteinerna i mjölk är långsamt kasein, så helheten blir långsamt, varför man måste använda vassleproteinpulver för effekten. Obs att man inte "måste" använda varken vassleproteinpulver eller EAA-tillskott för att få resultat av träningen.

Solve
2007-11-09, 22:36
EAA minskar inte nedbrytning vid andra tillfällen än vid intag under träning. I vila eller efter träning stimulerar EAA uppbyggnaden, utan påverkan på nedbrytning. Samma sak med vassle, fast vassle inte ger lika kraftig påverkan på proteinsyntesen. Mekanismen är densamma dock: plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet.

Snabbt protein el EAA stimulerar uppbyggnaden, men minskar inte nedbrytningen. Långsamt protein och kolhydrat minskar nedbrytningen, men stimulerar inte uppbyggnaden (långsamt protein kan givetvis användas i den pågående uppbyggnaden, men uppreglerar den inte över normala nivåer - det är det som "stimulera" innebär).

Essentiella aminosyror finns i all föda, men skall man ha dom i fri form (för att erhålla effekten på proteinsyntesen) måste man få dom via tillskott (kapslar,pulver). Vassle likaså. Vassleprotein är ett mjölkprotein och finns i vanlig mjölk, men majoriteten av proteinerna i mjölk är långsamt kasein, så helheten blir långsamt, varför man måste använda vassleproteinpulver för effekten. Obs att man inte "måste" använda varken vassleproteinpulver eller EAA-tillskott för att få resultat av träningen.


Snabbt och bra som vanligt ;) men de är en djungel av alla olika ämnen som finns och ingår i träning.. har inte orkat fördjupa mej i dom än men vad är viktigast att fåisej före/efter träning.. Före borde ju rimmligtvis vara kolhydrater och efter protein - basic men de räcker o köra med gainer+whey80 för att klara sej om man ändå äter vanlig mat 3gånger om dagen+några mellanmål?

Bara en snabbis... gainer+whey 80 hur ska ta dom tillsammans, brukar dricka whey 80 till frukost och gainer före+efter träning och en whay 80 på kvällen igen... är de okej?

Mvh Magic #67 sölvinho

King Grub
2007-11-09, 22:37
vad är viktigast att fåisej före/efter träning..

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103988

snartspensligvegan
2007-11-10, 00:16
Nej. Inte mer än att du får i dig energi som inte bidrar med särskilt mycket näring. Men är ditt näringsbehov täckt och du vill tillföra lite extra högkvalitativt protein är en drink inget "fel" val.:)Är näringsinnehållet i vassleprotein så dåligt?

Eddie Vedder
2007-11-10, 07:20
Är näringsinnehållet i vassleprotein så dåligt?

Jag tror inte vi syftar på samma sak här. Med "näring" syftar jag på vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Knappast jämförbart med vad man får i sig från bra och välkomponerade måltider.
Jag syftar inte på energivärdet, det är ju förstås bra.:)

King Grub
2007-11-10, 09:09
Vasslekoncentrat anses vara fyllt med hälsofrämjande mikrofraktioner.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16729875&ordinalpos=19&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/obr/2007/00000008/00000002/art00003

Eddie Vedder
2007-11-10, 09:15
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16729875&ordinalpos=19&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/obr/2007/00000008/00000002/art00003

Det där handlade ju om hälsomässiga effekter av vassle, att det påverkar insulinkänsligheten positivt, är lipolytiskt och att det besitter andra positiva egenskaper för metabola funktioner är ju inget nytt.

Jag syftade som sagt på innehållet av vitaminer, mineraler och antioxidanter i en välkomponerad måltid i förhållande till en proteindrink.

King Grub
2007-11-10, 09:15
Som sagt, vassleprotein anses vara fyllt med hälsofrämjande mikrofraktioner. Frånsett själva proteinets aminosyrestruktur. Beta-laktoglobulin, alfa-laktoalbumin, glykomakropeptider, bovine serum albumin, immunoglobuliner, laktoperoxidaser och laktoferrin.

Bland_band
2007-11-10, 13:44
Får jag hoppa in med en liten fråga bara?

Jag undrar om det finns några studier mellan intag av vassle och immunförsvarsfunktion?

exzs
2007-12-06, 13:42
EAA minskar inte nedbrytning vid andra tillfällen än vid intag under träning. I vila eller efter träning stimulerar EAA uppbyggnaden, utan påverkan på nedbrytning. Samma sak med vassle, fast vassle inte ger lika kraftig påverkan på proteinsyntesen. Mekanismen är densamma dock: plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet.

Kommer inte ihåg exakt i vilken tråd men jag har för mig att EAA gav bäst effekt vid intag före träning än efter, så att ifall man bara fick välja en tidpunkt att ta eaa så skulle det vara före träningen. Har jag fått fel för mig?

King Grub
2007-12-06, 13:45
Har jag fått fel för mig?

Nej, det är korrekt.

Kräket
2007-12-06, 14:16
Efter styrketräning är kasein lika anabolt som vassle och förbättrar fenylalaninbalansen lika fort.


Är det möjligt att få en lite redogörande fördjupning i varför just fenylalanin används som markör för proteinsyntes? Vill minnas att leucin är den aminosyra som "signalerar" för proteinsyntes(?). Sen undrar jag också om det går att få en liten redogörelse för hur man mäter fenylalaninbalansen i samband med träning och med avseende på proteinsyntes. Har fått för mig att man mäter mängden i kapillärerna...?


– Men viktigast av allt är alltså timingen, till exempel att äta protein direkt efter träningen. Sedan bör man kanske undvika att äta flera proteinrika måltider under dagen. Då omvandlar levern aminosyrorna till energi i form av blodsocker. Och det är ju inte så bra, om målet är större muskler.


Intressant. Själv vinnlägger jag mig med att försöka komponera mina måltider så att varje måltid innehåller en proteinkälla. Det blir i regel tre till fyra intag protein per dag som del i mina måltider. Skulle det kunna vara fördelaktigt att omfördela detta intag och reducera antalet tillfällen till, låt säga, två per dag?

King Grub
2007-12-06, 14:24
Är det möjligt att få en lite redogörande fördjupning i varför just fenylalanin används som markör för proteinsyntes?

Leucin kan inte oxidera innan det tagits upp i muskulaturen, men däremot efter det. Då kan hälften eller mer av leucinet oxidera. Fenylalanin däremot kan oxidera innan det tagits upp i muskulaturen, men inte efter, varför fenylalaninbalansen ofta räknas som det sanna måttet på proteinsyntes. Fenylalanin som tagits upp i muskeln blir nytt muskelprotein till fullo.

Sedan bör man kanske undvika att äta flera proteinrika måltider under dagen. Då omvandlar levern aminosyrorna till energi i form av blodsocker. Och det är ju inte så bra, om målet är större muskler.

Detta sker alltid; en majoritet av aminosyrorna oxiderar, och fler proteinrika måltider är inte negativt. Kanske den största källan till aminosyror för nybildning av muskelprotein är inte aminosyror från kosten överhuvudtaget, utan nedbrutet muskelprotein som "återanvänds".