handdator

Visa fullständig version : Har du ringt gratis vid en telefonautomat någon gång? v2.0


snartspensligvegan
2007-11-08, 05:40
Har du på något vis gått förbi betalsystemet på ett telefonsystem och därigenom ringt gratis?

Sålänge man lurar systemet är det egentligen inget brott? ;D

rememberence
2007-11-08, 06:43
Hann aldrig få chansen, gick igenom "phreaking" och liknande metoder alldeles för sent :(

Laijza
2007-11-08, 07:22
hade ingen aning om att det gick. trodde bara de var möjligt att ringa 112 gratis

denpa
2007-11-08, 08:03
det gick med betaltelfoner förr. Hade en tondosa från teknikmagasinet.

champion
2007-11-08, 08:26
Räknas mottagaren betalar? Då gjorde jag det många gånger.

Yucko
2007-11-08, 08:34
Mja, på de gamla med myntfunktion gick det att h4xx0ra lite.

kharon
2007-11-08, 08:38
På en telefonautomat kunde man ringa gratis genom att trycka på "knappen" som luren ligger på, alltså den som gör att samtalet bryts då man lägger på. Man slog numren med denna knapp, tryckte man en gång var det siffran 1, två ggr 2, o.s.v.

:thumbup:

hahavaffan
2007-11-08, 09:38
På en telefonautomat kunde man ringa gratis genom att trycka på "knappen" som luren ligger på, alltså den som gör att samtalet bryts då man lägger på. Man slog numren med denna knapp, tryckte man en gång var det siffran 1, två ggr 2, o.s.v.

:thumbup:Haha, det minns jag att jag o en polare läste på Flashback för en jävla massa år sedan. Tror aldrig vi fick det till att funka dock.

Batman
2007-11-08, 09:49
I min ungdom fanns en telefonkiosk nära ett bostadsområde precis vid en busskur som det gick att ringa gratis på.
Var gratis i flera år, konstigt att Felia inte upptäckte att dom inte fick några cash på den.

När jag fick mitt första internetmodem så försökte jag sätta mig in i freaking men lyckades aldrig med något.

Tjuckot
2007-11-08, 09:50
På en telefonautomat kunde man ringa gratis genom att trycka på "knappen" som luren ligger på, alltså den som gör att samtalet bryts då man lägger på. Man slog numren med denna knapp, tryckte man en gång var det siffran 1, två ggr 2, o.s.v.

:thumbup:

hur gör man en nolla? *slap*

Batman
2007-11-08, 09:54
hur gör man en nolla? *slap*
:)

10st

Tjuckot
2007-11-08, 10:04
Att folk ens skulle orka att stå och slå på en liten grej helt frenetiskt bara för att spara några kronor. Småland ftw.

ugly_kid
2007-11-08, 10:28
jag är ganska säker på att det ska vara 1slag på knappen för nolla, 2för etta och 3för tvåan, osv
funkar på alla telefoner inte bara på telefonautomater

Spinkot
2007-11-08, 10:54
Nej, man har blivit impad av en kompis som gjorde det.

Mago
2007-11-08, 10:59
Vi brukade skruva upp "japsare" (telefongrejer som brukar stå jämte el-skåpen i villaområden) och koppla in oss och ringa. Några close calls med polisen och ett par notiser/artiklar i lokaltidningen. :D Hög spänningsfaktor.

lectris
2007-11-08, 11:02
:confused: hade inte heller nån aning om att man kunde det. nu finns det ju knappt telefonautomater längre, annars hade jag lätt provat.

Dissector
2007-11-08, 12:02
Vi brukade skruva upp "japsare" (telefongrejer som brukar stå jämte el-skåpen i villaområden) och koppla in oss och ringa. Några close calls med polisen och ett par notiser/artiklar i lokaltidningen. :D Hög spänningsfaktor.

Sånt där höll vi på med en del :D
Det var faktiskt förbannat roligt då.

Sir Anselm
2007-11-08, 12:05
Jag har för mig att vi hade fått tag på någon kod som fungerade på den lokala myntautomaten, ni vet den där gamla i grönförgad metall...

Mental
2007-11-08, 12:17
Jag mins att vi ringe något gratis 020 nummer och väntade tills den i andra änden tröttnat på att ropa "hallå, hallå, hallåå" Efter att den i andra änden avslutat sitt samtal blev det ett speciellt sorts ljud i telefonen, som ett statiskt eko eller något, då kunde man ringa gratis vart man ville.

Fat tony
2007-11-08, 12:21
Räknas mottagaren betalar? Då gjorde jag det många gånger.

gjort det själv ett antal gånger som bussringningar

Hermes
2007-11-08, 12:47
jag är ganska säker på att det ska vara 1slag på knappen för nolla, 2för etta och 3för tvåan, osv
funkar på alla telefoner inte bara på telefonautomater

Stämmer, vi hade en trasig telefon på jobbet några dagar som vi ringde med på det där sättet, kunderna såg ofta väldigt frågande ut då man började slå in numret. ;)

JTH
2007-11-08, 13:04
För en massa år sedan, måste varit i mitten av 90-talet, innan korttelefonerna kom, kunde man ringa nummerupplysningen gratis via telefonautomaten, och när operatören lagt på (och det blivit tyst) visslade man eller skrek (hög ton) allt vad man kunde in i telefonluren - och fick kopplingston. Jag ringde såväl lokalt som internaitonellt (Kuba, USA mfl). Jag har inte testat detta sedan dess.

mats-
2007-11-08, 13:33
Att folk ens skulle orka att stå och slå på en liten grej helt frenetiskt bara för att spara några kronor. Småland ftw.

Snacka inte skit om småland! ;)

snartspensligvegan
2007-11-08, 14:52
hur gör man en nolla? *slap*Jag har för mig att det var en gång för en nolla, två för en etta, osv, men jag kan ha fel.

Och i hade mynttelefon på gymnasiet... Ett tag iaf tills de väl inte fick så mycket pengar ... ;D

snartspensligvegan
2007-11-08, 14:53
jag är ganska säker på att det ska vara 1slag på knappen för nolla, 2för etta och 3för tvåan, osv
funkar på alla telefoner inte bara på telefonautomaterExakt, och ja, man kan ringa så hemma med, även om det inte blir gratis då =P

Antar att myntinkastet styrde knappsatsen på telefonerna det fungerade på, signal fick man ju direkt =P

snartspensligvegan
2007-11-08, 14:55
Jag mins att vi ringe något gratis 020 nummer och väntade tills den i andra änden tröttnat på att ropa "hallå, hallå, hallåå" Efter att den i andra änden avslutat sitt samtal blev det ett speciellt sorts ljud i telefonen, som ett statiskt eko eller något, då kunde man ringa gratis vart man ville.Det där minns jag också, fast jag tror det var populärast att ringa jästbolagets informationstjänst =P
Eller, var nog milda eller något, något baknummer iaf ;)

Raggis
2007-11-08, 14:55
Bolio, is that u? :P

snartspensligvegan
2007-11-08, 14:57
Bolio, is that u? :PNågra har ju iaf valt en lite flashigare lösning, men det är väl han med tondosan, han med skrikning eventuellt och det två som har svarat "japsare".