handdator

Visa fullständig version : Styrka i bänkpress vs skivstångsrodd.


snartspensligvegan
2007-11-08, 03:46
omg, glömde pollen.

flenders
2007-11-08, 03:47
Man brukar vara starkare i bänk än i rodd (iaf enligt mina erfarenheter). Hörde att man helst ska ta 60-80% av sin bänkvikt i rodd. Fanns risker för framåtböjda axlar eller något.

snartspensligvegan
2007-11-08, 03:54
Borde det inte vara tvärtom? Dels att man borde vara starkare i ryggen då (jag är det inte), men framförallt att man lär få framåtvinklade axlar av att vara FÖR STARK I BÄNK och inte för att man inte orkar ta tillräckligt i rodd.

Men du kanske menar att 60-80% av bänkvikten i rodd är bra och inte lågt =P, dvs minst det.

JohnRick
2007-11-08, 09:44
Jag hade nog sagt 60-80% av sin roddvikt i bänk. Jag vill alltid rodda mer än jag bänkar.

Slimfit
2007-11-08, 11:59
Just nu ligger jag på samma vikter i bänkpress som i rodd, tycker det känns bra.

Inzza
2007-11-08, 12:10
jag hade inte blivit ledsen om jag fucka ut med en 10a på 130 i bänkpress haha

Martin Löwgren
2007-11-08, 12:23
Det är skillnad på stångrodd och stångrodd (eller hur arne *whistle*)

Ska man stå med rak rygg och begränsa sin rörelselängd för att orka mycket vikt köper jag tänket men ska man använda full r.o.m och bibehålla bra bålstabilitet kan du glömma att du orkar 80% av det du klarar i bänkpress.

Fat tony
2007-11-08, 12:26
säge mig är det inte helt olika muskler som används pecs och triceps vs lats,traps och biceps

major Pectoralis
2007-11-08, 12:34
Det är skillnad på stångrodd och stångrodd (eller hur arne *whistle*)

Ska man stå med rak rygg och begränsa sin rörelselängd för att orka mycket vikt köper jag tänket men ska man använda full r.o.m och bibehålla bra bålstabilitet kan du glömma att du orkar 80% av det du klarar i bänkpress.

Precis. Det är STOR skillnad på rodd och rodd.

Om man skall jämföra med bänkpress så tycker jag att liggande rodd/bänkdrag är övningen man skall jämföra med. I kanotsporten brukade man säga att man skall ta åtminstone 80% av bänkpresskapaciteten i bänkdrag/liggande rodd. Skulle förövrigt vara intressant att veta hur många i SL-gänget här på kolozzeum som klarar det..

Här har vi någon variant av bänkdrag. Dock tycker jag man kan ligga ordentligt på bänken och ha en vanlig stång.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gif

Martin Löwgren
2007-11-08, 12:35
Precis. Det är STOR skillnad på rodd och rodd.

Om man skall jämföra med bänkpress så tycker jag att liggande rodd/bänkdrag är övningen man skall jämföra med. I kanotsporten brukade man säga att man skall ta åtminstone 80% av bänkpresskapaciteten i bänkdrag/liggande rodd. Skulle förövrigt vara intressant att veta hur många i SL-gänget här på kolozzeum som klarar det..

Här har vi någon variant av bänkdrag. Dock tycker jag man kan ligga ordentligt på bänken och ha en vanlig stång.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gif

Du har ingen rolig film på hur skivstångsrodd kan se ut bland kidsen på gymmen :) jämfört med hur skivstångsrodd ska utföras?

Damien Thorne
2007-11-08, 14:26
http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gif

Intressant övning... Den måste jag testa.

major Pectoralis
2007-11-08, 16:07
Intressant övning... Den måste jag testa.

Det är en bra och intressant övning men, som sagt, ligg gärna på hela bänken och ha stöd för benen ovanifrån; på så sätt kan man nämligen arbeta med större vikter...:naughty:

z_bumbi
2007-11-08, 16:18
I kanotsporten brukade man säga att man skall ta åtminstone 80% av bänkpresskapaciteten i bänkdrag/liggande rodd. Skulle förövrigt vara intressant att veta hur många i SL-gänget här på kolozzeum som klarar det..

Med tanke på hur kanotister kör bänk så är det å andra sidan inte så svårt att nå det förhållandet. Plankan de släpade med sig för att kunna köra roddövningen var däremot ganska fin. :)

Gnusram
2007-11-08, 16:28
Skulle förövrigt vara intressant att veta hur många i SL-gänget här på kolozzeum som klarar det..



Finns det roddtröjor? :D

major Pectoralis
2007-11-08, 16:37
Med tanke på hur kanotister kör bänk så är det å andra sidan inte så svårt att nå det förhållandet. Plankan de släpade med sig för att kunna köra roddövningen var däremot ganska fin. :)

:D tja, det ligger nog en del i det. Det finns dock en del kanotister som är riktigt starka i bänk. En i min klubb tog 150kg raw (vägandes ca 80-85kg) och en slovak jag träffade en gång i Italien tog 200kg raw. Han var dock så stor att han bara kunde paddla k-4....
I Ungern träffade jag en gång en tränare som hade som mål att hans adepter skulle klara 66repetitioner med 60kg på 1minut och 30 sekunder. Då var man stark nog för att vinna k-1 500m. Dock vet jag att den norske kanotfantomen Eirik Veraas Larsen tog stora internationella medaljer då han endast klarade blygsamma 95kg i bänk.
Kring 130kg i bänkdrag är ett riktigt bra resultat för en kanotist. Jag tycker förövrigt kanotister överlag gör bra styrkeresultat om man betänker att grenen i huvudsak är en konditionsidrott.

Gnusram: jag vet inte om det finns roddtröjer a lá en bänktröja för styrkelyft men jag antar att svaret är nej.:)

snartspensligvegan
2007-11-08, 16:42
Det är skillnad på stångrodd och stångrodd (eller hur arne *whistle*)

Ska man stå med rak rygg och begränsa sin rörelselängd för att orka mycket vikt köper jag tänket men ska man använda full r.o.m och bibehålla bra bålstabilitet kan du glömma att du orkar 80% av det du klarar i bänkpress.Med upprät rygg menar du då eller? Annars är det väl tyngre att vara framåtlutad än att inte vara det, däremot kan man ju som sagt lyfta med hela kroppen eller inte ... Beror sig ju på hur mycket det svingas.

Jag får väl köra på ca 80% av bänkpressvikten om jag bryggar i bänk och försöker köra nära parallellt (eftersträvar det men det lär ju inte vara det.) emellan ryggen och golvet och inte svänga med för mycket i höften så att säga.

Men man känner sig ju klen jämfört med vad man "borde" ta då, men det är ju som sagt så stor skillnad på hur man kör.

snartspensligvegan
2007-11-08, 16:43
Precis. Det är STOR skillnad på rodd och rodd.

Om man skall jämföra med bänkpress så tycker jag att liggande rodd/bänkdrag är övningen man skall jämföra med. I kanotsporten brukade man säga att man skall ta åtminstone 80% av bänkpresskapaciteten i bänkdrag/liggande rodd. Skulle förövrigt vara intressant att veta hur många i SL-gänget här på kolozzeum som klarar det..

Här har vi någon variant av bänkdrag. Dock tycker jag man kan ligga ordentligt på bänken och ha en vanlig stång.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gifDet skulle jag nog inte palla =P, å andra sidan slipper man ju hålla buken/lägre delen av ryggen själv i det läget.

Martin Löwgren
2007-11-09, 11:07
Med upprät rygg menar du då eller? Annars är det väl tyngre att vara framåtlutad än att inte vara det, däremot kan man ju som sagt lyfta med hela kroppen eller inte ... Beror sig ju på hur mycket det svingas.

Jag får väl köra på ca 80% av bänkpressvikten om jag bryggar i bänk och försöker köra nära parallellt (eftersträvar det men det lär ju inte vara det.) emellan ryggen och golvet och inte svänga med för mycket i höften så att säga.

Men man känner sig ju klen jämfört med vad man "borde" ta då, men det är ju som sagt så stor skillnad på hur man kör.

Du orkar mera vikt om du inte flekterar bålen menade jag. Då blir övningen mer en shrugs-liknande rörelse och inte en roddrörelse.

Damien Thorne
2007-11-09, 11:48
Det är en bra och intressant övning men, som sagt, ligg gärna på hela bänken och ha stöd för benen ovanifrån; på så sätt kan man nämligen arbeta med större vikter...:naughty:

Hur menar du då?

Kan du rita en enkel bild i paint?

tjabon
2007-11-09, 15:20
Det är skillnad på stångrodd och stångrodd (eller hur arne *whistle*)

Ska man stå med rak rygg och begränsa sin rörelselängd för att orka mycket vikt köper jag tänket men ska man använda full r.o.m och bibehålla bra bålstabilitet kan du glömma att du orkar 80% av det du klarar i bänkpress.

Jasså????
Jag är symmetriskt byggd och kör med följande vikter i 6-8 reps:
Bänk: 80-85 kg , rodd-skivstång:80kg , rodd-vhandtag i maskin: 105kg
Skivstångsrodden kör jag stående på pall med nästan vågrät rygg,
dvs fullt utslag.

Martin Löwgren
2007-11-09, 15:26
Jasså????
Jag är symmetriskt byggd och kör med följande vikter i 6-8 reps:
Bänk: 80-85 kg , rodd-skivstång:80kg , rodd-vhandtag i maskin: 105kg
Skivstångsrodden kör jag stående på pall med nästan vågrät rygg,
dvs fullt utslag.

Det finns undantags fall, givetvis. Nu har jag iofs inte sett din teknik varken i bänkpress eller i skivstångsrodd men de låter ju kanon.

En förklaring till att du orkar ungefär lika mycket är att du relativt klen i bänkpress och väldigt stark i rodd.......

130kg finsk sisu
2007-11-09, 15:38
bänkpress med tröja 332,5kg utan tröja 9x212,5kg
Stångrodd 6x242,5kg ostrikt
Liggande strikt bänkrodd 150kg

major Pectoralis
2007-11-09, 15:39
bänkpress med tröja 332,5kg utan tröja 9x212,5kg
Stångrodd 6x242,5kg ostrikt
Liggande strikt bänkrodd 150kg

Hm, det var intressant. Vet du vad du lyfter max i bänken utan tröja?

major Pectoralis
2007-11-09, 15:41
Hur menar du då?

Kan du rita en enkel bild i paint?

Nej, inget paint men tänk dig att någon lägger sig på dina ben så att du får stöd. Naturligtvis kan man lösa det på annat sätt men principen blir densamma.

snartspensligvegan
2007-11-09, 16:06
Du orkar mera vikt om du inte flekterar bålen menade jag. Då blir övningen mer en shrugs-liknande rörelse och inte en roddrörelse.Precis.

130kg finsk sisu
2007-11-09, 16:08
Jag har aldrig testat utan tröja maxlyft eftersom jag är lite chicken. Jag är rädd för att spränga axlar&bröst. Men nånstans mellan 250-270kg.

MEn jag är nog förhållande vis klen i ryggen. Eftersom jag efter varje bänkpass har nästan värst träningsvärk i ryggen.

mystic[-_-]
2007-11-09, 16:19
Är starkare i rodd har gjort 130 * 5 där med vanligt pronerat grepp och bara gjort 140 * 1 i bänken. Tränar ingen bänk längre bara hantlar så ryggen lär väll fortsätta öka när den väl blir bra igen.

Har en film där jag gör 120 * 6 men då med supinerat grepp. Såhär pass "strikt" kör jag
gX0zgy0Q0Tc

major Pectoralis
2007-11-09, 16:34
;2627370']Är starkare i rodd har gjort 130 * 5 där med vanligt pronerat grepp och bara gjort 140 * 1 i bänken. Tränar ingen bänk längre bara hantlar så ryggen lär väll fortsätta öka när den väl blir bra igen.

Har en film där jag gör 120 * 6 men då med supinerat grepp. Såhär pass "strikt" kör jag
gX0zgy0Q0Tc

Fast det där är skivstångsrodd mot magen. Jag tror inte att du har samma föhållande om du jämför bänkpressen med bänkdrag/liggande rodd.

mystic[-_-]
2007-11-09, 16:41
Fast det där är skivstångsrodd mot magen. Jag tror inte att du har samma föhållande om du jämför bänkpressen med bänkdrag/liggande rodd.

Nej men jag läste det som stod i topic och skrev det som jag kallar för skivstångsrodd :thumbup: Liggande bänkrodd har jag provat en gång med det var helt värdelöst eftersom det blev 0 rom utan crambed bar

major Pectoralis
2007-11-09, 16:49
;2627414'] Liggande bänkrodd har jag provat en gång med det var helt värdelöst eftersom det blev 0 rom utan crambed bar

Tja, jag håller inte med om det. Jag är ganska säker på att du lyfter stången fler cm, dvs. en längre sträcka, i liggande rodd jämfört med i skivstångsrodd mot magen (under förutsättning att bänken är normal bred). Dessutom leder den sista biten i draget mot bröstet till att man måste ha väldigt låga vikter om man jämför med styrkekapaciteten i inledningsskedet av draget; man är stark den första biten men svag den sista. Eftersom latsen inte jobbar så mycket i slutfasen är den biten av röreslekedjan nästintill konraproduktiv i latsträningen eftersom den begränsar träningsvikterna för dramatiskt. Med en bänk som är kring 5cm tjock så tycker jag bänkdrag är en närmast perfekt övning för övre rygg. Men som sagt...det är mina koppardaler.

agazza
2007-11-09, 16:58
;2627370']Är starkare i rodd har gjort 130 * 5 där med vanligt pronerat grepp och bara gjort 140 * 1 i bänken. Tränar ingen bänk längre bara hantlar så ryggen lär väll fortsätta öka när den väl blir bra igen.

Har en film där jag gör 120 * 6 men då med supinerat grepp. Såhär pass "strikt" kör jag
gX0zgy0Q0Tc



Vad blir det för skillnad på vart övningen tar någonstans ifall man håller pronerat eller supinerat?


On-T så finns det en hemmasnickrad(?) bänk på mitt gym i bollsta som ser ut som en T-bar som parat sig med en ryggresningsmaskin. Den är väldigt skön för att ligga och göra denna övning. Ifall någon vill bygga en egen kan jag ta kort på den;)

mastermungo
2007-11-09, 16:58
Den här bänkrodd övningen låter väldigt intressant. Men om man kör med "riktig" stång och normalstora vikter så borde väl rörelsebanan bli bara några få decimeter?

Vad det gäller styrka i bänk vs rodd så är jag rätt mycket starkare i bänken... Ligger väl ungefär på 3*8*80 i bänken å kanske 3*8*60 i rodden. Men då snackar vi stående skivstångsrodd.

130kg finsk sisu
2007-11-09, 17:10
Jag höjer upp bänken med två 40cm lådor på varje sida. Så jag börjar lyftet med raka armar.(är 181cm lång)
Använder smalt grepp som i smalbänk.

L-Sami
2007-11-09, 17:16
Jag är lite starkare i bänk än rodd, men har utvecklat bra styrka i latsen på senaste tiden.

major Pectoralis
2007-11-09, 19:56
Men om man kör med "riktig" stång och normalstora vikter så borde väl rörelsebanan bli bara några få decimeter? .

Hur menar du då? naturligtvis får man "palla upp" bänken man ligger på.

Sniggel
2007-11-09, 20:24
http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gif

Kan man andas i den övningen? :D

major Pectoralis
2007-11-09, 20:41
Kan man andas i den övningen? :D

ja

Martin Löwgren
2007-11-09, 21:23
Vad blir det för skillnad på vart övningen tar någonstans ifall man håller pronerat eller supinerat?


On-T så finns det en hemmasnickrad(?) bänk på mitt gym i bollsta som ser ut som en T-bar som parat sig med en ryggresningsmaskin. Den är väldigt skön för att ligga och göra denna övning. Ifall någon vill bygga en egen kan jag ta kort på den;)

Ingen. Latsen fäster på överarmsbenet och påverkas inte av rotationsställning i underarmen. Då kopplar iofs in biceps brachii vid ett supinerat grepp men avseende latsen är det ingen skillnad.

agazza
2007-11-09, 23:01
Ingen. Latsen fäster på överarmsbenet och påverkas inte av rotationsställning i underarmen. Då kopplar iofs in biceps brachii vid ett supinerat grepp men avseende latsen är det ingen skillnad.

tack för svaret :)

130kg finsk sisu
2007-11-11, 16:13
Persade idag med liggande rodden med 152,5kg och 2 bra försök på 160kg.
Bara som update. Men fortsättningsvis är jag bra svag i övningen gentemot bänken.
Har nån en aning om vad t.ex roddare gör i denna övning?

lillam1
2007-11-11, 16:18
bänk 185kg godkännt lyft 145kg stång rodd 4rep fionns mer att hämta i bänken ganska mycket mer bara komma igång med rytmen igen

major Pectoralis
2007-11-11, 17:08
Persade idag med liggande rodden med 152,5kg och 2 bra försök på 160kg.
Bara som update. Men fortsättningsvis är jag bra svag i övningen gentemot bänken.
Har nån en aning om vad t.ex roddare gör i denna övning?

Vad roddarna drar vet jag ej men en stark kanotist drar kring 130kg i den övningen (finns extremer som dragit mer dock). Normal kroppsvikt för motsvarande idrottare är ca 75-95kg. Jag vill minnas att kravprofilen för kanot är kroppsvikten x 1,5 för bänkdrag. Jag misstänker att det är kring detsamma för roddare.

Sheogorath
2007-11-11, 17:26
Ingen. Latsen fäster på överarmsbenet och påverkas inte av rotationsställning i underarmen. Då kopplar iofs in biceps brachii vid ett supinerat grepp men avseende latsen är det ingen skillnad.

Det finns en sekundär påverkan som kan vara värd att nämna. Med pronerat grepp, om man inte anstränger sig aktivt för att motverka detta, så kommer armbågarna peka mer ut åt sidorna; hur mycket beroende på den tränades rörlighet i pronation. De flesta har ju inte den rörligheten i pronation att de kan hålla motsvarande smalt mellan händerna med överhandsattning, och ändå får armbågarna naturligt nära kroppen.

Med underarmsfattning kommer armbågarna att löpa närmare kroppen för de allra flesta, per automatik; och hur vinkeln ser ut i axeln är ju faktiskt väsentligt för latsen. Går du bit för bit från full extension -> transversell adduktion har du ju en belastningsförflyttning från lats -> baksida axlar.

Alltså: eftersom överhandsfattning kräver bredare fattning för att vara bekäm, så kommer det bli relativt mer baksida axlar p.g.a. att armbågarna kommer peka mer utåt och mindre neråt.

agazza
2007-11-11, 17:32
Det finns en sekundär påverkan som kan vara värd att nämna. Med pronerat grepp, om man inte anstränger sig aktivt för att motverka detta, så kommer armbågarna peka mer ut åt sidorna; hur mycket beroende på den tränades rörlighet i pronation. De flesta har ju inte den rörligheten i pronation att de kan hålla motsvarande smalt mellan händerna med överhandsattning, och ändå får armbågarna naturligt nära kroppen.

Med underarmsfattning kommer armbågarna att löpa närmare kroppen för de allra flesta, per automatik; och hur vinkeln ser ut i axeln är ju faktiskt väsentligt för latsen. Går du bit för bit från full extension -> transversell adduktion har du ju en belastningsförflyttning från lats -> baksida axlar.

Alltså: eftersom överhandsfattning kräver bredare fattning för att vara bekäm, så kommer det bli relativt mer baksida axlar p.g.a. att armbågarna kommer peka mer utåt och mindre neråt.

Alltså tar det bättre på latsen ifall man kan hålla in armbågarna?(underarmsfattning)

Ursäkta dumheten, vill bara förtydliga för mig själv

JohnRick
2007-11-11, 17:35
Underarmsfattning? Till skillnad från vad? Överarmsfattning?
Vi snackar underhandsfattning/supinerat antar jag?

Nimille
2007-11-11, 17:37
Tar pronerat grepp mot bröst mer på ryggen generellt och inte "bara" på latsen eller finns det ingen anledning att köra med pronerat mot bröst?
Alltså i jämförelse mot supinerat mot mage.

major Pectoralis
2007-11-11, 17:38
Vad roddarna drar vet jag ej men en stark kanotist drar kring 130kg i den övningen (finns extremer som dragit mer dock). Normal kroppsvikt för motsvarande idrottare är ca 75-95kg. Jag vill minnas att kravprofilen för kanot är kroppsvikten x 1,5 för bänkdrag. Jag misstänker att det är kring detsamma för roddare.

Fel av mig. Svenska kravprofilen är 1,2-1,3 x kroppsvikten för bänkdrag. Medelvärde i tyska landslaget var 130-140kg i bänkdrag. Kroppsviktsmedel ligger i regel kring 85kg

Sheogorath
2007-11-11, 17:55
Tar pronerat grepp mot bröst mer på ryggen generellt och inte "bara" på latsen eller finns det ingen anledning att köra med pronerat mot bröst?
Alltså i jämförelse mot supinerat mot mage.

Ju högre du tar stången desto mer baksida axlar på bekostnad av latsen.

Du glömmer en variant; den de länkar till på ExRx.net. Pronerad fattning mot magen.

Sheogorath
2007-11-11, 17:57
Alltså tar det bättre på latsen ifall man kan hålla in armbågarna?(underarmsfattning)

Ursäkta dumheten, vill bara förtydliga för mig själv

Att hålla in armbågarna och att köra med supinerat grepp (underhandsfattning) är inte samma sak. Det jag skrev är att armbågarna naturligt hamnar närmare kroppen med underhandsfattning, och att detta är bra för involvering av latsen. Det går att hålla in armbågarna med överhandsfattning också, men det kräver att man tänker aktivt på det, samtidigt som man får ha bra rörlighet i pronation för att det inte ska spänna och kanske göra ont i handlederna.

Nimille
2007-11-11, 18:04
Ju högre du tar stången desto mer baksida axlar på bekostnad av latsen.
Det jag ville få svar på var om skivstångsrodd mot bröst med pronerat grepp är bättre träning för bröstryggen om man jämför med supinerat mot mage?
Om man bortser från baksida axlar träningen.


Du glömmer en variant; den de länkar till på ExRx.net. Pronerad fattning mot magen.
Den jämförde du med supinerade fattningen i några poster innan väl. Supinerat grepp är behändigare mot mage och bättre i det avseendet att latsen involveras mer gentemot pronerat mot mage.

Sheogorath
2007-11-11, 18:54
Det jag ville få svar på var om skivstångsrodd mot bröst med pronerat grepp är bättre träning för bröstryggen om man jämför med supinerat mot mage?
Om man bortser från baksida axlar träningen.


Jag skulle säga att de är likvärdiga som träning för bröstryggen, men här får någon som kan mer om detta fylla i om jag har fel.



Den jämförde du med supinerade fattningen i några poster innan väl. Supinerat grepp är behändigare mot mage och bättre i det avseendet att latsen involveras mer gentemot pronerat mot mage.

Korrekt tolkat. :)

mastermungo
2007-11-11, 21:11
Hur menar du då? naturligtvis får man "palla upp" bänken man ligger på.

Haha. Jag skrev nog utan att titta och tänka efter ordentligt.

Tittade inte så noga på bilden och lade bara märke till den böjda stången och inte att bänken var upp-pallad. När du sen sa att man skulle köra med rak stång så fick jag helt enkelt inte ihop det...

Men nu förstår jag. tack.

Martin Löwgren
2007-11-12, 22:32
Det finns en sekundär påverkan som kan vara värd att nämna. Med pronerat grepp, om man inte anstränger sig aktivt för att motverka detta, så kommer armbågarna peka mer ut åt sidorna; hur mycket beroende på den tränades rörlighet i pronation. De flesta har ju inte den rörligheten i pronation att de kan hålla motsvarande smalt mellan händerna med överhandsattning, och ändå får armbågarna naturligt nära kroppen.

Med underarmsfattning kommer armbågarna att löpa närmare kroppen för de allra flesta, per automatik; och hur vinkeln ser ut i axeln är ju faktiskt väsentligt för latsen. Går du bit för bit från full extension -> transversell adduktion har du ju en belastningsförflyttning från lats -> baksida axlar.

Alltså: eftersom överhandsfattning kräver bredare fattning för att vara bekäm, så kommer det bli relativt mer baksida axlar p.g.a. att armbågarna kommer peka mer utåt och mindre neråt.
Intressant teori som jag faktiskt köper.

Tyvärr kopplas m. biceps brachii in i mycket högre grad vid ett supinerat grepp än ett pronerat vilket inte är optimalt, så vi har lite av ett dött läge *spy*

Hur man än väljer så gör man det på en bekostnad. Vare sig vilket grepp man använder så är ROM det viktigaste i skivstångsrodd i min mening.

Martin Löwgren
2007-11-12, 22:34
Det jag ville få svar på var om skivstångsrodd mot bröst med pronerat grepp är bättre träning för bröstryggen om man jämför med supinerat mot mage?
Om man bortser från baksida axlar träningen.


Den jämförde du med supinerade fattningen i några poster innan väl. Supinerat grepp är behändigare mot mage och bättre i det avseendet att latsen involveras mer gentemot pronerat mot mage.

Hur menar du? Bröstryggen tränas vid extention, lateral flexion, flexion eller rotation. Vid en skivstångrodd utför du möjligtvis en flexion/extentions-rörelse dynamiskt om du ej låser rörelsen i höftleden men jag förstår fortfarande inte riktigt hur du menar.

Vill du träna bröstryggraden finns det bra bättre övningar än rodd.

ugly_kid
2007-11-13, 00:16
Vad roddarna drar vet jag ej men en stark kanotist drar kring 130kg i den övningen (finns extremer som dragit mer dock). Normal kroppsvikt för motsvarande idrottare är ca 75-95kg. Jag vill minnas att kravprofilen för kanot är kroppsvikten x 1,5 för bänkdrag. Jag misstänker att det är kring detsamma för roddare.

Sitter med en kravprofil från 2005 för svenska senior kanotister som säger 1,2-1,3X kroppsvikten. kan tänka mig att tyskar och öststatare ligger på 1,5X
Själv har jag inte maxat i bänkdrag men skulle gissa på 80 kanske och 160kg i bänken, men jag har paddlat rätt fort ändå. :cool:


Edit: ser nu att du har rättat dig själv, jag kanske borde läsa hela tråden innan man svarar. :)

major Pectoralis
2007-11-13, 00:39
Sitter med en kravprofil från 2005 för svenska senior kanotister som säger 1,2-1,3X kroppsvikten. kan tänka mig att tyskar och öststatare ligger på 1,5X
Själv har jag inte maxat i bänkdrag men skulle gissa på 80 kanske och 160kg i bänken, men jag har paddlat rätt fort ändå. :cool:


Edit: ser nu att du har rättat dig själv, jag kanske borde läsa hela tråden innan man svarar. :)

Hehe, jo jag var tvungen att kolla upp det när jag angivit en så "definitiv siffra". Drog du "bara" 80kg i bänkdrag? Där hade du nog haft en del att hämta tror jag...;) Har du provat att göra övningen med stöd för benen? Det gör stor skillnad.

Enligt kravprofilen som kanotförbundet (eg. överste Gustavsson) skrev till SOK så var medelvärdet i tyska kanotlandslaget 130-140kg i bänkdrag, vill jag minnas. Imponerande resultat av tyskarna men så är de också ganska snabba på banan. 160kg var förövrigt riktigt bra i bänken för en kanotist.

mangs
2007-11-13, 13:35
Jag tar lite mindre i skivstångsrodd jämfört med bänken men om jag struntar i striktheten med rodden så kan jag säkert ta liknande vikter.


Ang Pronerat eller supinerat grepp så kör jag oftast både pronerat och supinerat grepp både vad det gäller, rodd, chins eller latsdrag. Tycker att de kompleterar varandra på något sätt. Jag är lite starkare i supinerat grepp och kör därför det efter det pronerade greppet och har då fördelen att jag kan köra på samma vikter i övningarna. Precis som Sheo säger så tycker jag Pronerat tar mer på hela ryggen,baksida axlar,ovansida underarmar,greppet och supinerat mer på lats, biceps i jämförelse.

Kör jag bara en av dem känns det som något saknas.

Gpajpen
2007-11-13, 14:41
jag tar helt klart mer i rodd, überstrikt eller ej. 10-40% mer

ugly_kid
2007-11-13, 21:57
Hehe, jo jag var tvungen att kolla upp det när jag angivit en så "definitiv siffra". Drog du "bara" 80kg i bänkdrag? Där hade du nog haft en del att hämta tror jag...;) Har du provat att göra övningen med stöd för benen? Det gör stor skillnad.

Enligt kravprofilen som kanotförbundet (eg. överste Gustavsson) skrev till SOK så var medelvärdet i tyska kanotlandslaget 130-140kg i bänkdrag, vill jag minnas. Imponerande resultat av tyskarna men så är de också ganska snabba på banan. 160kg var förövrigt riktigt bra i bänken för en kanotist.

Kanske klarade mer än 80 egentligen, har aldrig maxat, kan nog få upp 100, ska prova en dag. jag bänkade 100 i ettan på gymnasiet och ökade sen 10kg / år i 6 år, sen pajade jag min axel och har haft ont i 1,5år nu.
När vi tränade bänkdrag i min klubb så körde vi oftast högreps, 30kg och så många reps som möjligt på 2minuter.

olwe
2007-11-14, 09:34
Ursäkta den lite dumma frågan men jag måste fråga för att hänga med.

Vad menas med följande begrepp: Supinerat, ponerat och ROM?

JohnRick
2007-11-14, 10:24
Ursäkta den lite dumma frågan men jag måste fråga för att hänga med.

Vad menas med följande begrepp: Supinerat, ponerat och ROM?

Det markerar handpositioner i olika övningar.
Supinerat grepp: Handflatan vänd mot dig/uppåt (som i reguljär bicepscurl)
Pronerat grepp: Handflatan vänd från dig/nedåt (breda latsdrag
vanligen,omvänd stångcurl, pushdowns (oftast) etc.)

Finns även neutralt grepp som kan ses i t ex hammercurls.

ROM: Range of Motion

olwe
2007-11-14, 12:21
Tackar!

Jag kör ponerat grepp i skiv-rodd med 25% mindre vikt än jag kör i bänk.

major Pectoralis
2007-11-14, 13:57
Kom på att jag glömde skriva vad jag själv gjort....

Liggande rodd. Har inte maxat på flera år men när jag körde övningen i våras gjorde jag 10 repetitioner med 80kg. Vilket innebär att jag borde få ut närmare 100kg i 1RM.

Bänkpress: 130kg.

Mark-rodd: 3 reps x 130kg

major Pectoralis
2007-11-14, 14:02
Kanske klarade mer än 80 egentligen, har aldrig maxat, kan nog få upp 100, ska prova en dag. jag bänkade 100 i ettan på gymnasiet och ökade sen 10kg / år i 6 år, sen pajade jag min axel och har haft ont i 1,5år nu.

Bra ökningar.:thumbup: Speciellt med tanke på att jag misstänker att du parallellt bedrivit omfattande konditionsträning.

När vi tränade bänkdrag i min klubb så körde vi oftast högreps, 30kg och så många reps som möjligt på 2minuter.

Den träningsfilosofin är inte JAG någon anhängare av eftersom muskeluthålligheten på en given belastning ökar med maxstyrkan (om belastningen överstiger ca 30% av 1RM). Dessutom anser bl.a. jag att man får bra styrkeuthålligsträning i och med kanotträningen; på gymmet tycker jag man skall satsa på att utveckla det man inte kan utveckla i kanoten, dvs. maxstyrkan. Å andra sidan vet jag att ungrarna körde den typen av mångrepsstyrka och de var ju snabba....*rolleyes* I praktiken skall man naturligtvis välja de träningsmetoder som man upplever givande och som man tror på.

ugly_kid
2007-11-14, 21:52
Bra ökningar.:thumbup: Speciellt med tanke på att jag misstänker att du parallellt bedrivit omfattande konditionsträning.



Den träningsfilosofin är inte JAG någon anhängare av eftersom muskeluthålligheten på en given belastning ökar med maxstyrkan (om belastningen överstiger ca 30% av 1RM). Dessutom anser bl.a. jag att man får bra styrkeuthålligsträning i och med kanotträningen; på gymmet tycker jag man skall satsa på att utveckla det man inte kan utveckla i kanoten, dvs. maxstyrkan. Å andra sidan vet jag att ungrarna körde den typen av mångrepsstyrka och de var ju snabba....*rolleyes* I praktiken skall man naturligtvis välja de träningsmetoder som man upplever givande och som man tror på.

Jo det var ju endel konditionsträning vid sidan om, men framförallt mycket paddling. så jag är grymt nöjd med dom öjningarna jag gjorde på gymmet, det var bara i bänkdragen vi körde så många reps, annars var jag också av den uppfattningen att i gymmet är man för att träna maxstyrka, och med maxstyrkan kommer explosiviteten. så på alla andra övningar låg jag oftast inte över 6reps.

major Pectoralis
2007-11-14, 22:54
Jo det var ju endel konditionsträning vid sidan om, men framförallt mycket paddling. så jag är grymt nöjd med dom öjningarna jag gjorde på gymmet, det var bara i bänkdragen vi körde så många reps, annars var jag också av den uppfattningen att i gymmet är man för att träna maxstyrka, och med maxstyrkan kommer explosiviteten. så på alla andra övningar låg jag oftast inte över 6reps.

Det låter bra det. Jag inkluderade dock paddlingsträningen i begreppet "konditionsträning" i min förra post; kanot är ju egentlingen också en form av konditionsträning även om man oftast/alltid skilijer på termerna "styrka-, kondition- eller kanotträning" i kanotträningsprogram.

130kg finsk sisu
2007-11-25, 17:38
Nytt pers i denna övning. Men jag sprattlar lite fult.
165kg i liggande rodd. Ni får väl ta detta som en humor film oxå eftersom man hoppar och på som en liten kattunge på bänken!

tJt_3971HtQ

major Pectoralis
2007-11-25, 20:33
Nytt pers i denna övning. Men jag sprattlar lite fult.
165kg i liggande rodd. Ni får väl ta detta som en humor film oxå eftersom man hoppar och på som en liten kattunge på bänken!

tJt_3971HtQ

:thumbup: Starkt. Kanske det tyngsta lyft jag sett i bänkdrag. Dock tycker jag du hade en lite för tjock bänk ...

Har du provat att ha någon liggande på benen alternativt någon annan form av stöd för dem?

130kg finsk sisu
2007-11-25, 21:05
bänken är tjocj, men den andra bänken jag har är lika tjock. Tror knappast det kan skilja många cm på bänkar... eller?

Har inte prövat me något stöd.

major Pectoralis
2007-11-25, 22:30
bänken är tjocj, men den andra bänken jag har är lika tjock. Tror knappast det kan skilja många cm på bänkar... eller?

Har inte prövat me något stöd.

Nej, det skiljer inte många cm mellan olika bänkar rimligtvis. Emellertid kan några cm vara skillnaden mellan ett godkänt och ett icke-godkänt maxlyft som jag räknar det (Enligt mina kriterier skall stången toucha bänken för att det skall vara ett godkänt lyft. Därtill skall åtminstone en del av bröstet vara i bänken under lyftet). Emellertid hade du på det filmlyftet så pass mycket mersmak att det inte hade spelat någon roll hur tunn bänken än varit.

Jag tror att du hade kunnat lyfta tyngre om du kört med stöd.

z_bumbi
2007-11-26, 07:10
Nej, det skiljer inte många cm mellan olika bänkar rimligtvis. Emellertid kan några cm vara skillnaden mellan ett godkänt och ett icke-godkänt maxlyft som jag räknar det (Enligt mina kriterier skall stången toucha bänken för att det skall vara ett godkänt lyft.

Bänkar som fladdar omkring är ingen höjdare med en belastning på över 300 kg (i Freddies fall snarare +500 kg) så har gymet en inriktning på styrka så är det nog få bänkar som är så mycket tunnare.
För kanot eller rodd skulle jag iofs se till att ha en chamberedbar för att få ut max av övningen och då även testa med en sådan och då blir man i de flesta fallen av med problemet.

formula4shape
2007-11-26, 07:28
:D tja, det ligger nog en del i det. Det finns dock en del kanotister som är riktigt starka i bänk. En i min klubb tog 150kg raw (vägandes ca 80-85kg) och en slovak jag träffade en gång i Italien tog 200kg raw. Han var dock så stor att han bara kunde paddla k-4....
I Ungern träffade jag en gång en tränare som hade som mål att hans adepter skulle klara 66repetitioner med 60kg på 1minut och 30 sekunder. Då var man stark nog för att vinna k-1 500m. Dock vet jag att den norske kanotfantomen Eirik Veraas Larsen tog stora internationella medaljer då han endast klarade blygsamma 95kg i bänk.
Kring 130kg i bänkdrag är ett riktigt bra resultat för en kanotist. Jag tycker förövrigt kanotister överlag gör bra styrkeresultat om man betänker att grenen i huvudsak är en konditionsidrott.


Har Majoren någon koll på hur styrkan hos roddare är i jämförelse med kanotister? Starkare i rygg och svagare i bröst?

130kg finsk sisu
2007-11-26, 19:26
Nej, det skiljer inte många cm mellan olika bänkar rimligtvis. Emellertid kan några cm vara skillnaden mellan ett godkänt och ett icke-godkänt maxlyft som jag räknar det (Enligt mina kriterier skall stången toucha bänken för att det skall vara ett godkänt lyft. Därtill skall åtminstone en del av bröstet vara i bänken under lyftet). Emellertid hade du på det filmlyftet så pass mycket mersmak att det inte hade spelat någon roll hur tunn bänken än varit.

Jag tror att du hade kunnat lyfta tyngre om du kört med stöd.

Jo jag vet att några cm kan göra stor skillnad. 165kg så jättelätt ut, men jag var 1cm från att få 172,5kg att nudda bänken, så riktigt långt från max var inte 165kgs lyftet.

Arf Pingvin
2007-11-26, 19:49
Emellertid kan några cm vara skillnaden mellan ett godkänt och ett icke-godkänt maxlyft som jag räknar det (Enligt mina kriterier skall stången toucha bänken för att det skall vara ett godkänt lyft. Därtill skall åtminstone en del av bröstet vara i bänken under lyftet).

Hur ser "reglerna" ut för en godkänd bänkrodd i din mening. Olika greppbredd? hängande start eller start från block? Var ska stången ta i bänken, mot bröst eller mot mage, spelar det nån roll? Ja, allt du kan komma på om bänkrodd med rak stång. Ska testa nån dag :)

major Pectoralis
2007-11-26, 21:19
Hur ser "reglerna" ut för en godkänd bänkrodd i din mening. Olika greppbredd? hängande start eller start från block? Var ska stången ta i bänken, mot bröst eller mot mage, spelar det nån roll? Ja, allt du kan komma på om bänkrodd med rak stång. Ska testa nån dag :)

Mina regler för ett godkänt bänkdrag är dessa:

1) I startpositionen ligger man på bänken med skivstången hängandes i raka armar.

2) Skivstången skall dras så pass högt att den nuddar bänken. Nuddar stången bänken klonkar det till. Om det inte klonkar till så har stången inte nuddat bänken per definition.

3) Draget skall gå mot nedre bröstet/övre magen. Svingar mot nedre magen/midjan är icke godkänt, enligt min mening.

4) Hela magen och nedre bröst skall vara i kontakt med bänken under hela lyftet. Man bör dock ligga uppbröstad på bänken. Lika mycket kropp skall ligga i bänken under hela lyftet (dvs. inga "juck" eller "korsryggsdrag")

5) Man får inte utnyttja juck eller momentum (t.ex. genom att svinga stången framåt innan man påbörjar draget).

6) Man får och bör köra med stöd för benen. Detta stöd bör i sådana fall vara ordentligt, helst bör någon ligga över benen. Anledningen till detta är att stödet i regel påverkar resultat. Om man skall använda bänkdrag för styrketest, som en del i utvärderingen av ett styrkeprogram, så bör det vara standardiserat - annars kommer resultatet inte att motsvara den fysiska förmågan. Således: samma typ av stöd bör användas varje gång. Om man inte använder stöd är risken stor att man inte kan utnyttja den kraft man har eftersom det bli avsevärt mycket svårare att koordinera rörelsen utan stöd. Således blir bänkdrag utan stöd mer än fråga om teknik eller "tillfällets tur".

7) Dragremmer, magnesium eller annan grepphjälp bör man använda om man vill mäta dragstyrkan; om man inte använder draghjälp är risken att bänkdraget kommer att bli ett test av greppstyrkan snarare än av dragstyrkan.

8) Man bör använda samma tjocklek på bänken man ligger på vid varje test för att testet skall bli standardiserat.

Anders The Peak
2007-11-26, 21:31
Precis. Det är STOR skillnad på rodd och rodd.

Om man skall jämföra med bänkpress så tycker jag att liggande rodd/bänkdrag är övningen man skall jämföra med. I kanotsporten brukade man säga att man skall ta åtminstone 80% av bänkpresskapaciteten i bänkdrag/liggande rodd. Skulle förövrigt vara intressant att veta hur många i SL-gänget här på kolozzeum som klarar det..

Här har vi någon variant av bänkdrag. Dock tycker jag man kan ligga ordentligt på bänken och ha en vanlig stång.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gif

Varför köra så krångligt när det finns bra maskiner som nyper på rätt ställen:
http://www.naturalstrength.com/pics/masimini.jpg
http://www.epfitnessvirtualtrainer.com/images/MachinePics/hammer/hammer_seated_row.gif
http://www.alexzorbas.com/images/client_hammer_row.gif

major Pectoralis
2007-11-26, 21:37
Bänkar som fladdar omkring är ingen höjdare med en belastning på över 300 kg (i Freddies fall snarare +500 kg) så har gymet en inriktning på styrka så är det nog få bänkar som är så mycket tunnare.
För kanot eller rodd skulle jag iofs se till att ha en chamberedbar för att få ut max av övningen och då även testa med en sådan och då blir man i de flesta fallen av med problemet.

Jag är personligen inget anhängare av bänkdrag med chamberedbar eftersom jag anser att styrkan i de där sista cm av ROM inte är av större intresse i denna övning. Risk finns dessutom vi användadet av en sådan stång att träningsvikten blir för låg eftersom de sista cm begränsar densamma. I praktiken i kanoten så är det därtill styrkan i de inledande cm av draget som är intressant, dvs. "startstyrkan i draget".
Vill man testa hur stark man är i axelutåtrotation så finns det andra övningar som är bättre lämpade, t.ex. bänkliggande omvända hantelflyes.

Har Majoren någon koll på hur styrkan hos roddare är i jämförelse med kanotister? Starkare i rygg och svagare i bröst?

Tja, det enda jag vet om roddare är att de är dryga översittare som tar sig alldeles för mycket plats på vattnet...*whistle* :D
Nej, skämt åtsido. I Sveriges är roddarnas kravprofil för seniorer i bänkdrag densamma som i kanot, dvs. 1,2-1,3 x den egna kroppsvikten. I verkligheten förekommer det garanterat stora variationer i styrka, vissa utövare är råstarka, andra inte.
Generellt och genomsnittligen skulle jag gissa på att roddare och kanotister är relativt jämnstarka när det kommer till bänkdrag. Däremot är roddarna sannolikt starkare i en höftextension medan kanotisterna rimligtvis borde vara starkare i en höftrotation. Högst troligen är kanotisterna starkare i bänkpress även om man i den moderna kajaktekniken börjat arbeta bort tryckfasen till förmån för höftrotation. I knäböj och marklyft är garanterat roddarna starkare; enligt roddarnas kravprofilen bör en senior ta 1,7 x kroppsvikten i böj. Motsvarande siffra för kanot är 1.2 -1.3 x kroppsvikten.
Som sagt skall man dock vara försiktig med att dra för stora paralleller av kravprofiler eftersom det ofta finns en hel del att önska när det gäller standardiseringen av de tester som legat som grund för värderna.

major Pectoralis
2007-11-26, 21:44
Varför köra så krångligt när det finns bra maskiner som nyper på rätt ställen:
http://www.naturalstrength.com/pics/masimini.jpg
http://www.epfitnessvirtualtrainer.com/images/MachinePics/hammer/hammer_seated_row.gif
http://www.alexzorbas.com/images/client_hammer_row.gif

Att testa styrka i maskiner har solklara nackdelar med tanke på hur stor variation det är på viktmagasinens tyngd; kort sagt: det blir inte standardiserat. Dessutom är min erfarenhet att det är stor skillnad på bänkdrag och "sittande viktskiverodd". Själv reppar jag t.ex. på 150kg i sådan sittande rodd medan jag inte alls är nära de vikterna i liggande rodd/bänkdrag (tror jag; det var längesedan jag körde bänkdrag).

Anders The Peak
2007-11-26, 21:52
Att testa styrka i maskiner har solklara nackdelar med tanke på hur stor variation det är på viktmagasinens tyngd; kort sagt: det blir inte standardiserat. Dessutom är min erfarenhet att det är stor skillnad på bänkdrag och "sittande viktskiverodd". Själv reppar jag t.ex. på 150kg i sådan sittande rodd medan jag inte alls är nära de vikterna i liggande rodd/bänkdrag (tror jag; det var längesedan jag körde bänkdrag).
Till vilken nytta har man av att testa sin styrka i bänkrodd, menar nu som byggare? Kanske också som SL-lyftare. Jag minns när sådana där övningar var populära. Det var på den tiden då det var taskigt med bra redskap på Atletklubbarna, på den tiden kunde man se stor uppfinningsrikedom att hitta på alternativa övningar till de maskiner som man bara kunde se i tidningarna.

major Pectoralis
2007-11-26, 21:56
Till vilken nytta har man av att testa sin styrka i bänkrodd, menar nu som byggare? Kanske också som SL-lyftare. Jag minns när sådana där övningar var populära. Det var på den tiden då det var taskigt med bra redskap på Atletklubbarna, på den tiden kunde man se stor uppfinningsrikedom hos de aktiva när man var och körde sitt pass.

Som byggare är det naturligtvis fullständigt ointressant vad man tar i bänkdrag eftersom det i denna gren är utseendet som räknas.
En styrkelyftare tror jag dock skulle kunna ha nytta av målsättningen att i bänkdrag ta 80% av maxresultatet i "raw bänkpress". Detta sägs nämligen indikera en styrkebalans mellan framsida/baksida. Om man hobbytränar för allmänt välbefinnande så tycker jag även att det är en sund målsättning att ta de där 80% av bänkresultatet i bänkdrag.

Anders The Peak
2007-11-26, 22:00
Som byggare är det naturligtvis fullständigt ointressant vad man tar i bänkdrag eftersom det i denna gren är utseendet som räknas.
En styrkelyftare tror jag dock skulle kunna ha nytta av målsättningen att ta 80% av maxresultatet i bänkdrag. Detta sägs nämligen indikera en styrkebalans mellan framsida/baksida. Om man hobbytränar för allmänt välbefinnande så tycker jag även att det är en sund målsättning att ta de där 80% av bänkresultatet i bänkdrag.
Det tror jag inte ett dyft på. Jag tror mer på att man kan slita sönder rotatorkuffen ordentligt vilket kan resultera i att man inte kan bänkpressa överhuvudtaget för all framtid. Det finns betydligt bättre övningar för att få balans i styrkeförhållandet.

major Pectoralis
2007-11-26, 22:03
Det tror jag inte ett dyft på. Jag tror mer på att man kan slita sönder rotatorkuffen ordentligt vilket kan resultera i att man inte kan bänkpressa överhuvudtaget för all framtid. Det finns betydligt bättre övningar för att få balans i styrkeförhållandet.

Ok, men av vilken anledning skulle man slita sönder rotatorcuffen av just bänkdrag? Jag håller dock med om att det är fullt sannolikt att det finns bättre övningar för att få balans i styrkeföhållandet.

Anders The Peak
2007-11-26, 22:07
Ok, men av vilken anledning skulle man slita sönder rotatorcuffen av just bänkdrag? Jag håller dock med om att det är fullt sannolikt att det finns bättre övningar för att få balans i styrkeföhållandet.
Du kan se det tydligt i den här sekvensen:
tJt_3971HtQ
Om man nu ska köra tung rodd så gör man det bäst utan bänk så undviker man ogynnsamma vinklar i draget då man inte kan hantera vikten.
Nu kan han hantera vikten på ett bra sätt men det är lite risky att göra så där.

major Pectoralis
2007-11-26, 22:13
Du kan se det tydligt i den här sekvensen:
tJt_3971HtQ
Om man nu ska köra tung rodd så gör man det bäst utan bänk så undviker man ogynnsamma vinklar i draget då man inte kan hantera vikten.
Nu kan han hantera vikten på ett bra sätt men det är lite risky att göra så där.

Självklart skall man använda vikter man kan hantera. Det gäller ju dock för alla övningar och inte specifikt bara för bänkdrag.

major Pectoralis
2007-11-26, 22:19
Edit: Med all tänkbar respekt för Sisu så är mina synpunkter angående hans lyft att JAG tycker att man skall ligga uppbröstad på bänken redan i startläget och då även ha stången hängande i raka armar. På så sätt hamnar man i balans inför draget. Därtill tycker jag, som sagt, att man bör köra med stöd för benen. Hade Sisu haft det så hade han inte tvingats göra en sådan kompenserande "bensving" .

Anders The Peak
2007-11-27, 16:21
Edit: Med all tänkbar respekt för Sisu så är mina synpunkter angående hans lyft att JAG tycker att man skall ligga uppbröstad på bänken redan i startläget och då även ha stången hängande i raka armar. På så sätt hamnar man i balans inför draget. Därtill tycker jag, som sagt, att man bör köra med stöd för benen. Hade Sisu haft det så hade han inte tvingats göra en sådan kompenserande "bensving" .

Jag tror att du har förutsättningar/talang för att axla rollen som domare :thumbup:

130kg finsk sisu
2007-11-27, 18:08
Intressant att läsa era åsikter!

Arf Pingvin
2007-11-30, 20:46
Om man skall jämföra med bänkpress så tycker jag att liggande rodd/bänkdrag är övningen man skall jämföra med. I kanotsporten brukade man säga att man skall ta åtminstone 80% av bänkpresskapaciteten i bänkdrag/liggande rodd. Skulle förövrigt vara intressant att veta hur många i SL-gänget här på kolozzeum som klarar det...

Jag kan bli kanotist tror jag. Pahkamaa som bänkar ohyggligt mycket mer än mig kan inte bli roddare *slap*

Jag tränar en del chins och bänkspecialisten pahka endast lättare komplement.

130kg finsk sisu
2007-12-27, 16:32
Fortsätter med att testa min ryggstyrka med bänkrodd.
Idag blev det 1x170kg och 7x140kg + 2 underkända reps, tyvärr var jag ensam i gymmet så filmerna blev minnsann långa och givetvis får ni se min fina bakdel oxå en stund.
170kg
ZaHLidc7pSI

140kg
8Ph13p1osTU

Commando1980
2007-12-27, 16:35
Varför köra så krångligt när det finns bra maskiner som nyper på rätt ställen:
http://www.naturalstrength.com/pics/masimini.jpg
http://www.epfitnessvirtualtrainer.com/images/MachinePics/hammer/hammer_seated_row.gif
http://www.alexzorbas.com/images/client_hammer_row.gif

precis, anser att för de flesta är nog roddmaskiner (inkl kabelrodd) bättre än stångrodd. ger dessutom mindre trötthet i korsryggen vilket kan vara en fördel om man kör knäböj och dylikt mer än en gång i veckan.

Commando1980
2007-12-27, 16:37
...........

130kg finsk sisu
2007-12-29, 11:41
Ove Lehto gjorde 190kg igår i bänkdrag. Fan man måste nog skärpa sig nu.

major Pectoralis
2007-12-29, 12:10
Ove Lehto gjorde 190kg igår i bänkdrag. Fan man måste nog skärpa sig nu.

Imponerande resultat. Kör ni med samma teknik/stil?

130kg finsk sisu
2007-12-29, 12:15
Pratade med honom i telefon. Troligen körde han lika som mej. Han hade dock lite bredare grepp. 3-4cm vilket jag skall pröva nästa gång. Skall höra med honom om han har nån film.

Men Ove har ju en rygg som är fullt jämförbar med BB-proffsen i både bredd och tjocklek. Dessutom är det krut i den.

major Pectoralis
2007-12-29, 12:22
Pratade med honom i telefon. Troligen körde han lika som mej. Han hade dock lite bredare grepp. 3-4cm vilket jag skall pröva nästa gång. Skall höra med honom om han har nån film.

Men Ove har ju en rygg som är fullt jämförbar med BB-proffsen i både bredd och tjocklek. Dessutom är det krut i den.

Ok. Jo, det är onekligen krut i mr. Ove Lehto. Det hade varit kul att se den filmen förövrigt.*popcorn*

z_bumbi
2007-12-29, 12:32
Ove Lehto gjorde 190kg igår i bänkdrag. Fan man måste nog skärpa sig nu.

Äh de har fejkvikter på workout-center så han gjorde säkert bara 188. :D

(Hade han tränat på KK så hade han garanterat fått en film.)

130kg finsk sisu
2007-12-29, 12:49
Lyftet gjordes på Åland. :thumbup:

z_bumbi
2007-12-29, 13:25
Lyftet gjordes på Åland. :thumbup:

Å sjutton, ryktet sa att han var i Gävle. Jag får straffa Hulda lite för att han inte håller reda på folk. :D

Spader
2007-12-29, 14:40
kan inte köra bänkdrag på mitt gym för bänkarna är typ ihopfällbara så det är massa stänger ivägen under bänken. någon som har något tips om hur jag ska göra?

130kg finsk sisu
2007-12-29, 16:03
Å sjutton, ryktet sa att han var i Gävle. Jag får straffa Hulda lite för att han inte håller reda på folk. :D

Träningen före var han i Gävle. Lyfte bl.a stabila 260kg med fötterna i luften.*gah!* :hbang:

Edit: i bänkpress

ChrisDEFC
2007-12-29, 16:10
kan inte köra bänkdrag på mitt gym för bänkarna är typ ihopfällbara så det är massa stänger ivägen under bänken. någon som har något tips om hur jag ska göra?

vanlig skivstångsrodd? annars finns det väl kabelrodd som blir liknande övning.

Spene
2007-12-29, 16:19
kan inte köra bänkdrag på mitt gym för bänkarna är typ ihopfällbara så det är massa stänger ivägen under bänken. någon som har något tips om hur jag ska göra?
En idé bara, vet inte om det funkar med dina bänkar. Ställ två bänkar nära varandra på längden och lyft sedan stången i springan.

Spader
2007-12-29, 18:37
En idé bara, vet inte om det funkar med dina bänkar. Ställ två bänkar nära varandra på längden och lyft sedan stången i springan.


LOL! varför kom inte jag på den idén? :D tackar

Spader
2007-12-29, 18:39
vanlig skivstångsrodd? annars finns det väl kabelrodd som blir liknande övning.
variation. gillar att exprimentera. man ska ha kul på gymmet! :)

130kg finsk sisu
2008-12-17, 08:30
Uppdaterar mitt bänkdrag här
7x150kg.
3SnSdylxYok

övningen rekommenderas fortfarande. Läs mera om åsikter några sidor bak.

Anton Fräs
2008-12-17, 16:30
Bänkdrag rörelsen med benstuds ser fan inte milt ut för kroppen, min allra högst personliga mening *screwy*

Kreh
2008-12-17, 16:36
Tycker att bänkpress = chins är bättre än bänkpress = skivstångsrodd.

Inte många drar den vikt de bänkpressar, men ganska många chinnar den vikt de bänkar.

dellan
2008-12-17, 19:15
Nog för att tråden handlar om skivstångsrodd och inte hantelrodd tänkte jag komma med ett inlägg ändå.

Min ratio i hantelrodd vs bänkpress är 5*44kg och 5*54kg. En bra rygg samt dåliga rattar.

stevebc
2008-12-17, 19:24
Satan vad stabila lyft sisu!! Har börjat med den här övningen jag med och jag gillar den starkt. Man belastar inte korsryggen och rörelsen blir mer strikt. Känns som bakre axlar tränas mer på det sättet. Idag gjorde jag 90x5x5 vilket bara är lite mindre än vad jag tar vid vanlig stående rodd.

130kg finsk sisu
2008-12-17, 20:19
Tack steve och skall bli intressant att se om den hjälper alla 3-stora framåt. Tror personligen att ett målset är bättre än t.ex 5x5 i denna övning. Sådan är erfarenheten från andra pighousare oxå. Men det är ju vi de... :)

Anton: Är väl mera tvärtom att den där övningen sliter mindre än både stångrodd och t.o.m hantelrodd.

von huff
2008-12-17, 20:23
Synd att övningen är svår att tträna då det krävs en viss sorts bänkar:(Annars en rolig övning