handdator

Visa fullständig version : Problem med teknik i marklyft


rajjan_dammit
2007-11-07, 22:58
Jag har problem med att hålla ryggen i ordentligt läge när jag ska köra marklyft.
Om jag står på tå, så är ryggen i ett helt okej rakt läge, men om jag står med hälarna i marken, som man ska, så böjer sig ryggen framåt.

Någon som har några funderingar om vad det är jag gör för fel? Hur skall jag förbättra tekniken, för som det är nu vågar jag inte köra marklyft.
Och ja, jag har tittat på mängder av instruktioner, bilder, youtube-klipp, men hur mycket jag än försöker hålla ryggen rak så går det bara inte. Fattar inte var felet ligger riktigt...

Duktigt söt illustration: :em:
http://img258.imageshack.us/img258/3986/marklyftuu8.jpg

zeusden1
2007-11-07, 23:02
Sätt lite djupare ner vid stången osv. osv. Greppa tag i största biffen och fråga!

Martin Löwgren
2007-11-07, 23:05
Testa dessa tips.

• Låt inte vikten begränsa utförandet. Ett lyft på 200kg ska helst se likadant ut som ett lyft på 50kg (vilket det tyvärr ofta inte gör då allt för många drar med ryggen när det blir för tungt).

• Tappa inte ryggens naturliga kurvatur. Håll med andra ryggen rak under utförandet.

• Magen ska kontraheras under lyftet. Sug in luft i lungorna precis innan lyftet och spänn till magen. Pressa ut luften när stången nä passerat knäna.

• När lyftet är avklarat ställer du ned stången. Tränar du med extremt tunga vikter (200kg och uppåt) så släpper du stången. Det ställer oerhörda krafter på ryggradens diskar att luta sig framåt och ställa ned stången försiktigt med den sortens vikter.

• Inför nästa repetition ställer du dig igen i utgångspositionen, greppar stången, andas in, spänner magen och lyfter. Lyftet ska gå via vad, lår, säte och sist rygg.

• Använd inte bälte. Din magmuskulatur (främst M. transverus abdominis) fungerar som ett inbyggt bälte om den är vältränad och stark. Använd bara bälte som en extra säkerhet vid extremt tunga lyft.

Innan du ger er på marklyft, vilket är en extremt svår övning att utföra korrekt så tycker jag att ni ska be en duktig, erfaren person att visa dig hur ett lyft ska se ut. Detta kommer att hjälpa er att snabbare utveckla en kraftig rygg samt minimera risken för att ni skadar er.

Kom även ihåg att stretcha sätet regelbundet, detta gör att du kommer djupare ner i bottenläget och kan bibehålla en rak rygg.

/Axon

Sheogorath
2007-11-08, 07:26
Sätt lite djupare ner vid stången osv. osv. Greppa tag i största biffen och fråga!

Krökt rygg kan mycket väl handla om för djup sättning i förhållande till styrka i framlår och rumpa. Att höja sin höfts startposition är för många det absolut bästa tricket i det här fallet, eftersom man då drar mer med baklåren. Och att mata ännu mer framlår och rumpa än man redan gör så att man på sikt kan sänka höften igen och få mer muskelstyrka i draget.

z_bumbi
2007-11-08, 07:51
1• Magen ska kontraheras under lyftet. Sug in luft i lungorna precis innan lyftet och spänn till magen. Pressa ut luften när stången nä passerat knäna.

2• När lyftet är avklarat ställer du ned stången. Tränar du med extremt tunga vikter (200kg och uppåt) så släpper du stången. Det ställer oerhörda krafter på ryggradens diskar att luta sig framåt och ställa ned stången försiktigt med den sortens vikter.

3• Använd inte bälte. Din magmuskulatur (främst M. transverus abdominis) fungerar som ett inbyggt bälte om den är vältränad och stark. Använd bara bälte som en extra säkerhet vid extremt tunga lyft.



1 Ska man släppa buktrycket mitt l lyftet?? Sen skulle jag iofs för att hålla buktrycket dra in luft främst i magen för att öka tvärsnittsytan.

2 Vill du få folk utslängda från gymet och/ellerförstöra utrustningen? Man ska vara på ett lyftarflak med gummivikter och en riktigt skivstång om man ska testa den varianten och det är tyvärr en utdöende art bland gym som har sådan utrustning. Sen är det självklart vikten som man lyfter i förhållande till personens styrka som är det intressanta och inte vad som är på stången, 200 kg är för många inga direkt extrema vikter men för en tjej på 50 kg så är det ganska mycket (20 kg under det Svenska rekordet närmare bestämt).

3 Vad gäller bälte gäller det återigen att man inte bara slänga på det vid maxlyft för då gör det att man inte har en aning om hur man ska spänna magen mot bältet och då får man marginell skillnad i skyddande effekt. Ska man alltså köra tunga mark och vill använda bälte så lägger man på det tidigt i en träningscykel.
Jag har iofs ett folk dra runt 300 kg utan så det går det också men då låg i ett av fallen maxen "något" högre och i det andra så var det inte läge för maxlyft överhuvudtaget.

rajjan_dammit
2007-11-08, 11:51
Krökt rygg kan mycket väl handla om för djup sättning i förhållande till styrka i framlår och rumpa. Att höja sin höfts startposition är för många det absolut bästa tricket i det här fallet, eftersom man då drar mer med baklåren. Och att mata ännu mer framlår och rumpa än man redan gör så att man på sikt kan sänka höften igen och få mer muskelstyrka i draget.

Höja höftens position, alltså genom att stå mer på tå när man kör? Har jag uppfattat dig korrekt rätt?

rajjan_dammit
2007-11-08, 12:00
• När lyftet är avklarat ställer du ned stången. Tränar du med extremt tunga vikter (200kg och uppåt) så släpper du stången. Det ställer oerhörda krafter på ryggradens diskar att luta sig framåt och ställa ned stången försiktigt med den sortens vikter.



2 Vill du få folk utslängda från gymet och/ellerförstöra utrustningen? Man ska vara på ett lyftarflak med gummivikter och en riktigt skivstång om man ska testa den varianten och det är tyvärr en utdöende art bland gym som har sådan utrustning. Sen är det självklart vikten som man lyfter i förhållande till personens styrka som är det intressanta och inte vad som är på stången, 200 kg är för många inga direkt extrema vikter men för en tjej på 50 kg så är det ganska mycket (20 kg under det Svenska rekordet närmare bestämt).


Känns som att det är det bästa att göra för att inte skada sig, men gymmet jag tränar på nu är inget hardcore-gym direkt, folk som satt i diverse maskiner glodde som fan på oss när jag och min polare skulle köra marklyft och undrade antagligen vad i hela friden det var för övning... Det jag ville komma till var att det skulle nog inte vara så populärt att släppa vikterna i golvet där.

Hur skall man göra för att spara ryggen så mycket som möjligt, utan att skrämma upp hela gymmet och bli utslängd för att man slängt ner stången i källaren :D ?

Martin Löwgren
2007-11-08, 12:30
1 Ska man släppa buktrycket mitt l lyftet?? Sen skulle jag iofs för att hålla buktrycket dra in luft främst i magen för att öka tvärsnittsytan.

2 Vill du få folk utslängda från gymet och/ellerförstöra utrustningen? Man ska vara på ett lyftarflak med gummivikter och en riktigt skivstång om man ska testa den varianten och det är tyvärr en utdöende art bland gym som har sådan utrustning. Sen är det självklart vikten som man lyfter i förhållande till personens styrka som är det intressanta och inte vad som är på stången, 200 kg är för många inga direkt extrema vikter men för en tjej på 50 kg så är det ganska mycket (20 kg under det Svenska rekordet närmare bestämt).

3 Vad gäller bälte gäller det återigen att man inte bara slänga på det vid maxlyft för då gör det att man inte har en aning om hur man ska spänna magen mot bältet och då får man marginell skillnad i skyddande effekt. Ska man alltså köra tunga mark och vill använda bälte så lägger man på det tidigt i en träningscykel.
Jag har iofs ett folk dra runt 300 kg utan så det går det också men då låg i ett av fallen maxen "något" högre och i det andra så var det inte läge för maxlyft överhuvudtaget.

1. Nej det ska man inte. Man sänker trycket succesivt. När stången är vid knäna kan man börja andas ut för då slår stången i golvet.
2. Att du tränar på friskis och svettis och inte får släppa en skivstång i golvet kan jag inte ta ansvar för. Man får självklart använda sitt intelekt när man tar till sig detta tips. Marklyft är en powerövning och vill man spara ryggen är den excentriska fasen den felande länken. Lättast att ta bort den är att släppa vikten (passar självklart inte på alla gym).

Angående vikten 200kg så behöver du ju inte spela dum. Du vet mycket väl vad jag menar. Ett maxlyft för en person kanske är 200kg. Då ska de lyftet se likadant ut som när han kör ett lyft på 50 (teknik mässigt). :smash:

3. De går lika bra att skippa bältet och succesivt bli starkare i framförallt transversus. Vill man använda bälte och har en bra bålmuskulatur så förstår kroppen och hjärnan rätt snabbt hur bätet "fungerar". Jag ser folk använda fegsnöre när de tränar biceps curl eller chins *whistle*

/Axon

jakop
2007-11-08, 13:15
Sedan kan det ju också vara så att dina förhållanden(armar/ben/rygglängd) är mera lämpade för sumolyft. Så var det iaf för mej. Min rygg gav också vika när jag började med marklyft och då lyfte jag med vanlig stil. När jag bytte till sumo stilen så höll ryggen mycket bättre. En annan sak är väl nog att träna ganska mycket marklyft med inte alltför stora vikter för att få upp styrkan i ryggen..

Rahf
2007-11-08, 14:12
Höja höftens position, alltså genom att stå mer på tå när man kör? Har jag uppfattat dig korrekt rätt?

Nej du ska absolut inte stå på tå. Du ska ha arslet högre upp i början av lyftet, så att du inte sätter dig på huk när du ska börja dra.

z_bumbi
2007-11-08, 14:41
1. Nej det ska man inte. Man sänker trycket succesivt. När stången är vid knäna kan man börja andas ut för då slår stången i golvet.

Stången passerar knäna vid två tillfällen i ett lyft, menar du att man ska "pressa" ut luften vid negativa fasen eller den positiva?

2. Att du tränar på friskis och svettis och inte får släppa en skivstång i golvet kan jag inte ta ansvar för. Man får självklart använda sitt intelekt när man tar till sig detta tips. Marklyft är en powerövning och vill man spara ryggen är den excentriska fasen den felande länken. Lättast att ta bort den är att släppa vikten (passar självklart inte på alla gym).

Du menar snarare att du inte tar något ansvar för vad du ger för råd till alla de som tränar på friskis och svettis och som faktiskt inte vet skillnaden mellan en riktigt styrkelyftstång och en casallstång? (Ska vi ta en pissmatch om vem som tränar på de gym som är mest anpassade för tunga marklyft så förlorar du gissningsvis så det struntar vi i.)

Angående vikten 200kg så behöver du ju inte spela dum. Du vet mycket väl vad jag menar. Ett maxlyft för en person kanske är 200kg. Då ska de lyftet se likadant ut som när han kör ett lyft på 50 (teknik mässigt). :smash:

200 kg handlade iofs om att släppa stången då det var en extrem vikt och inte hur själva lyftet såg ut. Att tokbromsa negativa fasen på några vikter är onödigt men att gå från det till att släppa stången i övre läget vilket sliter på stängerna även om man har riktiga sådana är ett ganska stort steg. Kör man med en tyngdlyftningsstång så ska den klara ett antal sådana marklyft (betydligt fler än en styrkelyftstång) men då har man å andra sidan valt fel stång för övningen.

3. De går lika bra att skippa bältet och succesivt bli starkare i framförallt transversus. Vill man använda bälte och har en bra bålmuskulatur så förstår kroppen och hjärnan rätt snabbt hur bätet "fungerar". Jag ser folk använda fegsnöre när de tränar biceps curl eller chins *whistle*/Axon

Det är två skilda tekniker att använda bälte och att inte göra det, styrkan i transversus blir ju inte mindre bara för att man lär sig använda ett bälte på rätt sätt och därmed kan lyfta tyngre vikter. Att du tror att du vet hur bältet fungerar när du inte säger att du inte använder ett sådant säger ju en del.
När folk i allmänhet använder bälte är ganska ointressant då de gör många konstiga saker på gymet.

z_bumbi
2007-11-08, 14:44
Hur skall man göra för att spara ryggen så mycket som möjligt, utan att skrämma upp hela gymmet och bli utslängd för att man slängt ner stången i källaren :D ?

Använd bara gummivikter, lägg gummimattor under och släpp inte stången. De vikter du bör träna på för att lära dig tekniken är inte så tunga att du ska behöva vara rädd för att inte hålla emot på nervägen.

Erik__
2007-11-08, 14:49
Jag har problem med att hålla ryggen i ordentligt läge när jag ska köra marklyft.
Om jag står på tå, så är ryggen i ett helt okej rakt läge, men om jag står med hälarna i marken, som man ska, så böjer sig ryggen framåt.

Någon som har några funderingar om vad det är jag gör för fel? Hur skall jag förbättra tekniken, för som det är nu vågar jag inte köra marklyft.
Och ja, jag har tittat på mängder av instruktioner, bilder, youtube-klipp, men hur mycket jag än försöker hålla ryggen rak så går det bara inte. Fattar inte var felet ligger riktigt...

Duktigt söt illustration: :em:
http://img258.imageshack.us/img258/3986/marklyftuu8.jpg

du kanske bara är stel i baksidorna, eller röven eller vad det nu sitter för muskler där, sitter du för djupt i starten kommer du troligen röra höfterna först och krörka ryggen dessutom, gäller att sitta sitt läge där man kan utveckla karft och fortfarande hålla fast höfterna.

bertbert
2007-11-08, 15:51
1. Nej det ska man inte. Man sänker trycket succesivt. När stången är vid knäna kan man börja andas ut för då slår stången i golvet.

Antingen är du väldigt kort, eller så formulerar du dig tokigt. :) Jag släpper då inte på buktrycket under ett maxtungt lyft, det skulle nästan garantera att jag tappar ryggen.

3. De går lika bra att skippa bältet och succesivt bli starkare i framförallt transversus. Vill man använda bälte och har en bra bålmuskulatur så förstår kroppen och hjärnan rätt snabbt hur bätet "fungerar". Jag ser folk använda fegsnöre när de tränar biceps curl eller chins *whistle*


Nej, det gör den inte. Att använda bälte på rätt sätt är något man måste lära sig, och man bör öva på det från relativt låga vikter om det ska bli bra.

För övrigt är det en missuppfattning att man inte skulle träna transversus abdominis när man använder bälte; jag hävdar att du kommer att bli bra mycket starkare i både transversus abdominis och diafragman av att växla med/utan bälte, än om du bara tränar utan, eftersom du kan överbelasta mer. Men det bygger på att man vet vad man gör när man drar mark (eller böjer) med bälte.

rajjan_dammit
2007-11-08, 16:00
Sedan kan det ju också vara så att dina förhållanden(armar/ben/rygglängd) är mera lämpade för sumolyft. Så var det iaf för mej. Min rygg gav också vika när jag började med marklyft och då lyfte jag med vanlig stil. När jag bytte till sumo stilen så höll ryggen mycket bättre. En annan sak är väl nog att träna ganska mycket marklyft med inte alltför stora vikter för att få upp styrkan i ryggen..

Jag kollade upp sumolyft och testade, känns mycket bättre och kan få in tekniken enklare! Tack för ett kanontips, men läste här på kolo att sumo inte tar lika bra på ryggen. Är det en så väsentlig skillnad egentligen för mig som inte tränat så länge?

Nej du ska absolut inte stå på tå. Du ska ha arslet högre upp i början av lyftet, så att du inte sätter dig på huk när du ska börja dra.

Arschlet upp, check! Förbättrar också ryggens läge, tack ska du ha!

Använd bara gummivikter, lägg gummimattor under och släpp inte stången. De vikter du bör träna på för att lära dig tekniken är inte så tunga att du ska behöva vara rädd för att inte hålla emot på nervägen.

Men man skall fortfarande släppa stången när den ligger på golvet så att säga, för att ta ett nytt grepp?

du kanske bara är stel i baksidorna, eller röven eller vad det nu sitter för muskler där, sitter du för djupt i starten kommer du troligen röra höfterna först och krörka ryggen dessutom, gäller att sitta sitt läge där man kan utveckla karft och fortfarande hålla fast höfterna.


Ja, det kan mycket väl stämma. Jag tycker liksom det är kämpigt för benen att bara utföra rörelsen utan stång... träning och åter träning. :em:

z_bumbi
2007-11-08, 16:07
Men man skall fortfarande släppa stången när den ligger på golvet så att säga, för att ta ett nytt grepp?

Du kan bli tvungen att göra det för att få rätt ställning på kroppen men det är annars inget krav för att träna marklyft, marklyft blir ganska snabbt mentalt jobbigt om man ska köra varje lyft som en singel och det är nog bara befogat just om tekniken inte funkar eller om man ska tävla.

Fed up
2007-11-08, 16:08
Min erfarenhet, som är mycket ringa på området, säger mig att du kanske lastar på för mycket. Kör först lätt ett tag, så lätt så att du inte kan fuska, för att få in tekniken, sen kan du köra lite tyngre, men ändå inte tyngre än att du kan hålla tekniken. När du är säker på detta så kan du börja maxa och sånt, om du vill.
Så tänker iallafall jag göra, jag har kommit till fas två nu. :thumbup:

rajjan_dammit
2007-11-08, 16:24
Min erfarenhet, som är mycket ringa på området, säger mig att du kanske lastar på för mycket. Kör först lätt ett tag, så lätt så att du inte kan fuska, för att få in tekniken, sen kan du köra lite tyngre, men ändå inte tyngre än att du kan hålla tekniken. När du är säker på detta så kan du börja maxa och sånt, om du vill.
Så tänker iallafall jag göra, jag har kommit till fas två nu. :thumbup:

Nja, grejen är mer att jag inte alls har så värst mycket koll på hur själva lyftet skall utföras i grund. Det spelar ingen roll om jag har 20 eller 70 kilo på (vilket i era öron antagligen också är väldigt lite vikt hehe *flex*), tekniken är lika kass i båda fallen.

Men har fått många bra tips och ska öva mycket på tekniken nu! Jag är ju inte den som måste lasta på en jäkla massa vikter för att se cool ut på gymmet. Struntar fullständigt i om någon tycker att jag lyfter mesvikter. :hbang:

Fed up
2007-11-08, 16:27
Nja, grejen är mer att jag inte alls har så värst mycket koll på hur själva lyftet skall utföras i grund. Det spelar ingen roll om jag har 20 eller 70 kilo på (vilket i era öron antagligen också är väldigt lite vikt hehe *flex*), tekniken är lika kass i båda fallen.

Men har fått många bra tips och ska öva mycket på tekniken nu! Jag är ju inte den som måste lasta på en jäkla massa vikter för att se cool ut på gymmet. Struntar fullständigt i om någon tycker att jag lyfter mesvikter. :hbang:

OK, bra. Finns det ingen du kan fråga på gymmet eller så som har koll? Det kan kännas glasklart i teorin men sen när man står där så känner man sig som en idiot. För mig tog det ett par gånger innan jag fick in det, första gången gick det inte alls och jag blev bara arg på den dumma stången! :D

Sheogorath
2007-11-08, 16:59
Höja höftens position, alltså genom att stå mer på tå när man kör? Har jag uppfattat dig korrekt rätt?

Absolut inte. Tyngdpunkten ska vara långt bak i marklyft. Hälarna i! Med att höja höftens position menas att ha mer raka ben när man börjar dra. Då hamnar ju höften högre upp från golvet i starten. Men du måste alltid ha rak ländrygg oavsett hur högt eller lågt du startar!

Börjar man med mer böjda ben (låg höft) krävs det starkare framsida lår och rumpa för att starta lyftet utan att kröka ryggen. Var man ska starta med höften handlar allså om den inbördes relationen mellan sina muskelgruppers styrka.


Svaga framsidor/rumpa = (förhållandevis!) starkare baksida lår -> hög höft (mer raka ben i starten)

Starka framsidor/rumpa = (förhållandevis!) svagare baksida lår -> du kan ha lägre höft (mer böjda ben i starten kan vara fördelaktigt)

bertbert
2007-11-08, 17:01
Jag är ju inte den som måste lasta på en jäkla massa vikter för att se cool ut på gymmet. Struntar fullständigt i om någon tycker att jag lyfter mesvikter. :hbang:

Mycket, mycket bra. Ta det lugnt och se till att bra på tekniken så har du kommit en god bit på vägen mot de stora vikterna (som vi nog alla vill lyfta ändå, förr eller senare). Försök få någon som är bra på mark att titta på din teknik så kommer du på rätt väg.

C.E.J.
2007-11-08, 17:20
Jag har problem med att hålla ryggen i ordentligt läge när jag ska köra marklyft.
Om jag står på tå, så är ryggen i ett helt okej rakt läge, men om jag står med hälarna i marken, som man ska, så böjer sig ryggen framåt.

Någon som har några funderingar om vad det är jag gör för fel? Hur skall jag förbättra tekniken, för som det är nu vågar jag inte köra marklyft.
Och ja, jag har tittat på mängder av instruktioner, bilder, youtube-klipp, men hur mycket jag än försöker hålla ryggen rak så går det bara inte. Fattar inte var felet ligger riktigt...

Duktigt söt illustration: :em:
http://img258.imageshack.us/img258/3986/marklyftuu8.jpg

Illustrationen tjänar sitt syfte iaf. Jag gjorde också så där förut, för min del hjälpte det med att träna upp benstyrkan. Mina svaga ben gjorde så att jag i nedsänkningen bara böjde ryggen, vilket ledde till att alla reps efter det blev felaktiga.

Jstn
2007-11-08, 18:25
Kom även ihåg att stretcha sätet regelbundet, detta gör att du kommer djupare ner i bottenläget och kan bibehålla en rak rygg.
/Axon


Vilket är den bästa övningen för att öka rörligheten i sätet och det som krävs för att kunna utföra marklyft på ett bättre sätt?

snartspensligvegan
2007-11-08, 18:57
Jag har inte så mycket teknikmässiga tips att tillföra mer än att säga att det faktiskt ÄR svårt att dra mark rätt, jag har väl försökt i över tre år nu men jag är fortfarande inte säker på hur fasiken jag borde dra.

Eller så försöker jag bara köra för tungt ;D

Rahf
2007-11-08, 20:40
Vilket är den bästa övningen för att öka rörligheten i sätet och det som krävs för att kunna utföra marklyft på ett bättre sätt?

Lätta vikter och teknikträning på marklyft. Annars är det flexibilitetsträning (stretching) som gäller.

Martin Löwgren
2007-11-09, 10:54
Vilket är den bästa övningen för att öka rörligheten i sätet och det som krävs för att kunna utföra marklyft på ett bättre sätt?

De övningar jag gör när jag har en patient som har problem med marklyftet är att be honom visa mig ett lyft (oftast ser det tyvärr fördjävligt ut :))
När jag sedan rättat till tekniken så börjar jag med stretch av ytlig och djup sätesmuskulatur. Ibland även pressur på samma muskler samt pressur på m. iliopsoas om kan ligga på och begränsa rörelseutslaget genom en framåttippning av bäckenet.

Ett MDR (maximal dorsal rotation) som låser upp en felställning i ländryggen använder jag också ofta för att öka rörligheten i själva ländryggen.

Generell rörlighetsträing och bålstabilitetsövningar ges även som hemövning.

Detta är ett av många sätt man kan rätta till en felställning. PM:a om du vill ha fler tips.

/Axon

Jstn
2007-11-09, 14:35
Tack för svaren båda två, uppskattas!


Detta är ett av många sätt man kan rätta till en felställning. PM:a om du vill ha fler tips.
Japp, pm är på g :)

obesogen
2007-11-09, 15:14
När jag sedan rättat till tekniken så börjar jag med stretch av ytlig och djup sätesmuskulatur. Ibland även pressur på samma muskler samt pressur på m. iliopsoas om kan ligga på och begränsa rörelseutslaget genom en framåttippning av bäckenet.

/Axon

Pressur på iliopsoas? Intressant, låter obehagligt! ;) Hur utför du den?

Martin Löwgren
2007-11-09, 15:23
Pressur på iliopsoas? Intressant, låter obehagligt! ;) Hur utför du den?

Tjena mannen.

Har du aldrig utfört den?

Jag tycker faktiskt det är ett av de mest effektiva ställena att utföra pressur på (vet inte hur många ryggskott jag förbättrat med det).

Jag går helt enkelt in så nära crista kantens insida mot benet och i stort sett greppar "tarmvingen". Med ett tumgrepp eller pekfingergrepp trycker jag antingen dorsalt eller lateralt in mot ilieum. Primärt är det m. iliacus jag trycker på men de går även att nå m. psoas major men då får man nog gå lite mer medialt kraniellt.

Det gör fruktansvärt ont, fruktanvärt men de ger grymma resultat tillsammans med massage, stretch och manipulation/mobilisering av ländryggen.

:)

obesogen
2007-11-09, 16:37
Tjena mannen.

Har du aldrig utfört den?

Jag tycker faktiskt det är ett av de mest effektiva ställena att utföra pressur på (vet inte hur många ryggskott jag förbättrat med det).

Jag går helt enkelt in så nära crista kantens insida mot benet och i stort sett greppar "tarmvingen". Med ett tumgrepp eller pekfingergrepp trycker jag antingen dorsalt eller lateralt in mot ilieum. Primärt är det m. iliacus jag trycker på men de går även att nå m. psoas major men då får man nog gå lite mer medialt kraniellt.

Det gör fruktansvärt ont, fruktanvärt men de ger grymma resultat tillsammans med massage, stretch och manipulation/mobilisering av ländryggen.

:)

Nej aldrig behandlat med pressur, bara palperat, vilket de flesta tycker är nog så obehagligt. Gäller ju även att vara tydlig med patienten vad man gör med tanke på området...
Men det ska jag absolut testa någon gång, tack för tipset!

Martin Löwgren
2007-11-09, 21:18
Nej aldrig behandlat med pressur, bara palperat, vilket de flesta tycker är nog så obehagligt. Gäller ju även att vara tydlig med patienten vad man gör med tanke på området...
Men det ska jag absolut testa någon gång, tack för tipset!

Absolut mannen. Man ska självklart informera patienten om vad man ska göra :)

Hade en söt tjej i 20års åldern med en bristning i ursprunget för m. pectineus, där snackar vi om att informera vad man ska göra. Tvära friktioner in mot blygdbenet, men hon köpte de då hon visste att jag visste vad jag snackade om.