View Full Version : Istället för morgonpromenad?
Tjena.
Jag och en kompis har just börjat åka inlines 1-2 mil per gång och jag undrar om inlines fungerar bra som fettförbrännare och om det är något som kan ersätta morgonpromenaden. Vi brukar fara ut och åka på morgon innan frukost, men inte så hårt att man håller på dö. För övrigt är det väldigt roligt, men är det bra?
King Grub
27-04-2003, 16:08
På vilket sätt skulle det inte vara bra? Det finns inget som säger att du måste just promenera. All cardio där du får upp pulsnivån till en lämplig nivå fungerar utmärkt.
Vill du gasa på lite kan du mycket väl köra korta, intensiva HIIT pass med inlines också, om du hittar något ställe där du inte riskerar att bli överkörd.
Jag tänkte om det slet för mycket på kroppen och så. Det blir ju lite sämre benpass med detta än om jag skulle gått på tråkiga promenader.
King Grub
27-04-2003, 17:46
Inte sliter det på musklerna något speciellt om du kör i någorlunda varligt tempo. Intensivare pass bör du lägga när du har något i magen, dock.
Okej, tack. Man vill ju alltid vara på den säkra sidan.
Ska man verkligen köra HIIT före frukosten? Meningen är väl att man ska utnyttja de låga insulinnivåerna då, men vid HIIT förbränns väl inte mycket fett?
HIIT är inte att rekommendera före frukost. Ska du köra HIIT så gör det efter att du ätit.
King Grub
28-04-2003, 12:07
Originally posted by Vänskap
Ska man verkligen köra HIIT före frukosten? Meningen är väl att man ska utnyttja de låga insulinnivåerna då, men vid HIIT förbränns väl inte mycket fett?
Det rekommendade jag väl ändå inte. Jag skrev "Intensivare pass bör du lägga när du har något i magen".
Originally posted by King Grub
Det rekommendade jag väl ändå inte. Jag skrev "Intensivare pass bör du lägga när du har något i magen".
:em: Nej, jag ser det nu. Men jag har för mig att du kör HIIT på morgonen, men det är efter frukost då eller?
King Grub
28-04-2003, 12:14
Nja, jag kör styrketräning på morgonen, och då är det givetvis efter frukost. Har jag tid och ork delar jag upp det så jag kör HIIT cardion på kvällen, men väldigt ofta blir det direkt efter styrkepasset. Har faktiskt inte märkt några som helst skillnader, när jag gjort det ena eller andra under längre perioder. Inga muskelförluster om jag kör HIIT direkt efter styrkan, bara jag ser till att få i mig rejält med protein+kolhydrater omedelbart efter cardion.
Nja, jag kör styrketräning på morgonen, och då är det givetvis efter frukost. Har jag tid och ork delar jag upp det så jag kör HIIT cardion på kvällen, men väldigt ofta blir det direkt efter styrkepasset. Har faktiskt inte märkt några som helst skillnader, när jag gjort det ena eller andra under längre perioder. Inga muskelförluster om jag kör HIIT direkt efter styrkan, bara jag ser till att få i mig rejält med protein+kolhydrater omedelbart efter cardion.
Hur blir det då med efterförbränningen.
Det rekommenderas väl att man väntar ca en timme innan man äter något, när man kör HIIT för sig...
I detta fall vill man väl iofs ändå få i sig näring eftersom man kört styrka innan...
King Grub
28-04-2003, 14:07
Originally posted by supremo
Hur blir det då med efterförbränningen.
Det rekommenderas väl att man väntar ca en timme innan man äter något, när man kör HIIT för sig...
I detta fall vill man väl iofs ändå få i sig näring eftersom man kört styrka innan...
Som sagt, med styrkepasset innan är det ett måste att få i sig näring omedelbart. Kör jag cardion separat väntar jag ibland en timme, för då anser jag inte att muskelnedbrytning är något att oroa sig för under den lilla stunden, eftersom jag ändå är laddad med både protein och kolhydrater, men efter både styrka och intensiv cardio är det en annan sak.
Jag tror heller inte att efterförbränning försämras något speciellt av snabbt protein+snabba kolhydrater efter. I alla fall har jag inte sett några studier som visat det.
Åse Columbus
28-04-2003, 16:25
Inlines är både skonsamt för benets alla leder...och en nästan oöverträffad förbrännare!!!!!!
ÅC
Barbapappa, från den här tråden hade jag fått intrycket att du körde HIIT före frukost:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10345 :)
King Grub
28-04-2003, 21:32
Får man inte äta två frukostar här? :D Är det före klockan 09:00 så är det frukost, oavsett vilken måltid i ordningen det är. :)
Intressant.
Hur långa brukar dina styrkepass vara då och hur många set kör du?
Är du inte trött efter styrkan?
Vilken typ av cardio kör du?
King Grub
02-05-2003, 09:33
Intressant.
Hur långa brukar dina styrkepass vara då och hur många set kör du?
Är du inte trött efter styrkan?
Vilken typ av cardio kör du?
45-60 minuter, ungefär. Ca 10-16 set per muskelgrupp, mest på framsida lår, axlar, rygg.
Visst är jag trött efter, men jag kör aldrig cardio efter ett benpass, och ett överkroppspass tycker jag inte påverkar cardioträningen speciellt, oavsett hur tungt eller intensivt det är. Lite reserver finns det alltid, om inte annat glykogen kvar i benen.
Jag kör intervallöpning eller trappmaskin, beroende på lust, väder och träningsvärk.
Hmm, ska nog pröva det lite, sparar mycket av ens dyrbara tid på det.
Hehe, enda problemet är att jag inte gillar att stretcha efter jag kört HIIT eftersom min tröja är sjöblöt och snart så börjar man frysa och känna sig äcklig...
King Grub
02-05-2003, 09:53
Hmm, ska nog pröva det lite, sparar mycket av ens dyrbara tid på det.
Hehe, enda problemet är att jag inte gillar att stretcha efter jag kört HIIT eftersom min tröja är sjöblöt och snart så börjar man frysa och känna sig äcklig...
Ta med en torr tröja till gymmet. :smash: ;)
Med tanke på ämnet så har jag en fråga, rullskidor? där lägger ma njo såpass mycket av kraften på armarna e det bra?
King Grub
02-05-2003, 14:04
Originally posted by Snezz
Med tanke på ämnet så har jag en fråga, rullskidor? där lägger ma njo såpass mycket av kraften på armarna e det bra?
Ja. Ju fler involverade muskelgrupper, desto högre kaloriförbrukning och bättre effekt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.